vieroitusoireet, seroxat

onni75

Olen käyttänyt Seroxatia paniikkihäiriön ja sosiaalisten tilanteiden pelon hoitoon monta vuotta (arviolta 3,5 vuotta). Loppuvuodesta alkoi tuntua siltä, että voisin kokeilla lopettaa sitä. Vähensin annosta parin viikon ajan. Välillä jätin jonain päivänä sen kokonaan väliin. Nyt en ole syönyt sitä lainkaan neljään päivään ja olo on hirveä. Kädet tärisee, on näköhäiriöitä, epätodellinen olo ja päätä särkee. Voiko se tosiaan johtua tuon lääkkeen lopettamisesta, vaikka tein sen varoen? Täytyy varmaan maanantaina tilata aika tohtorille :(

10

3925

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siitäpä juuri

      Moi! Olet käyttänyt pitkään kyseistä lääkettä ja aivan varmasti oireesi johtuvat lopettamisesta. Mulla on vuosien takaa kokemuksia Seroxatista, tosin käytin sitä vain muutaman kuukauden. Lopetin lääkkeen käytön pikkuhiljaa usean viikon aikana ja juuri tuo epätodellinen olo oli varmaan pahin "vieroitusoireeni" minkä muistan. Tuntui, että katselen itseäni jostain kaukaa. Oireet helpottivat toki jonkin ajan päästä ja sain jälleen elämän syrjästä kiinni, aloin olemaan läsnä. Sen koommin ei ole lääkkeitä tullut käytettyä! Sun kannattaa käydä lääkärillä tai vähentää annostusta vielä iisimmin, vaikka parin kolmen kuukauden sisällä. Tsemppiä sulle!

      • onni75

        Olis varmaan tosiaan tarvinnut vähentää sitä vielä varovaisemmin, tai ei lainkaan omin nokkineen... Lääkäri viimeksi sanoi että jos haluan, niin sitä voisi koettaa lopettaa. En tosin tullut kysyneeksi kuinka pitkällä "siirtymä ajalla". Ajattelin, että tuo reilu pari viikkoa olisi ollut ok. No, ehkä koitan sinnitellä vielä huomisen ja menen sitten maanantaina juttelemaan tohtorisedän kanssa. Aika pelottavaa, että olen jäänyt siihen näin koukkuun :(


    • ja,kärsivälllisyyttä

      Olehan nyt vaan kärsivällinen ja katso projekti loppuun asti eli kokeile lääkkeen lopetus loppuun asti. Muistaakseni tätä ainetta voi olla elimistössä vielä 5 viikkoa viimeisen otoksen jälkeenkin, joten käytä aikaa nyt vain, sitä sulla tähän lienee.

      Jos oireesi ihan kamalat, niin miksipä et ottaisi yhden tabletin vain, tai osan siitä, ja sen vaikka raskaan ruuan kanssa, niin levittyy "vienosti" elimistöösi ja näin auttaa viemään pahinta tuskaasi ja inhottavimpia kokemuksiasi pois. Siis jos otat väliaikaisesti vain ton yhden tabletin, niin ei se toki tuo sinua riippuvaiseksi takaisin, sehän vain antaisi hetkisen helpotusta ja sitten taas jatkaisit ilman. Näin toimisit jatkossakin ja vähitellen oireet lievittyvät(!) ja hätääsi/tuskaasi tabun napsiminen sen kun harventuu, KUNNES olet elänyt ilman jo viikkoja. Kuin merkiksi voit tähdätä tuohon '5 viikkoa ilman' -tilanteeseen, silloin olet päässyt irti.

      Ittelläni menee (miltei 10 v!) myös fluoksetiini ja olen suunnitelut samaa, siksi oli hyvä saada lukea viestisi! Mä en oikein tiedä, miksi sekoitat tähän lääkäriä nyt? Siis meinaan, että jos se ehdottaakin sitten ihan jotain, mikä sekoittaa sinun suunnitelmasi. Siis heistäkään ei koskaan tiedä, ihmisiä vain ovat omine mielipiteineen. Tässä sairaalloisena ihmisenä tulee niin itsekin omaksi asiantuntijakseen, että minä ainakin kuin melkein ohjailen lääkäriäni, hän lähinnä istuu ja kuuntelee (ihan kuin sillä olisi pieni kysymysmerkki pään päällä?); lekurille voi raportoida, mutta silti voisi luottaa omiin kokemuksiin ja päämääriin. Olen useinkin huomannut lääkäreiden väitteissä, tiedoissa, ohjeissa, pyrkimyksissä ristiriitaisuuksia, joten, kaikki yhdessä, me potilaat ja he, etsitään ratkaisua ja apua.
      Älä anna lääkärin liikaa vaikuttaa ainakaan; siis jos esim. hän on nuori, niin hän voi kuin pelästyä tilannettasi ja ottaa siitä liikaakin vastuuta omasta mielestään ja silloin oma suunnitelmasi sekaantuu. (?)

      Mä kerran vuosia sitten vieroitin itseni onnistuneesti (tosi pitkällä aikavälillä!) Xanorista, en käyttänyt asiaan ollenkaan lääkäriä. Lekurit esimerkiksi pitävät riittävänä, että joka viikko pudottaa puolet tabletin määrästä. Ei! Noin nopeasti se ei mene, sanoo asian kokenut! Sen on oltava pieni murusen veistäminen tabletista kerran parissa viikossa suunnilleen, kunnes ei ole mitään jäljellä. Silti tulee oireita, viekkareita, mutta vain siedettävästi. Siinä viekkareiden keskellä tulee myös - onnistumisesta onnelliseksi!

      Kokemukseni mukaan lääkäreillä on taipumus yleensäkin siis sanoa liian nopea vauhti ja sitten, kun/jos vieroitus ei onnistu, voinevat tuumata, ettei ole vielä aika lopettaa. Hmmm?!Mielestäni se ei mene noin. - Ollaan vastuullisia itsellemme sekä yhteistyössä lekurinkin kanssa, niin se parhaiten mennee.

      Anna vielä kuulua itsestäsi, miten mennyt projekisi :-)

      • onni75

        Tuossa oli tosi hyviä ajatuksia :) Oireet tuntuvat sen verran vahvoilta että mietin olisiko hyvä jos pyytäisin vaikka pari päivää sairaslomaa. Olen asiakaspalvelussa ja perjantaina töissä oli todella vaikeaa olla. Yksikin asiakas sen huomasi ja sanoi, etten taida olla ihan oma itseni... Olo oli tosi sekava ja keskittymiskyky nolla. Harmittaa esiintyä asiakkaiden edessä hermostuneena ja sekavana :(


      • lääkeputelissahan
        onni75 kirjoitti:

        Tuossa oli tosi hyviä ajatuksia :) Oireet tuntuvat sen verran vahvoilta että mietin olisiko hyvä jos pyytäisin vaikka pari päivää sairaslomaa. Olen asiakaspalvelussa ja perjantaina töissä oli todella vaikeaa olla. Yksikin asiakas sen huomasi ja sanoi, etten taida olla ihan oma itseni... Olo oli tosi sekava ja keskittymiskyky nolla. Harmittaa esiintyä asiakkaiden edessä hermostuneena ja sekavana :(

        lukee että lopettaminen pitäisi tehdä hitaasti, ei kerralla sais jättää lääkettä. tiedän omasta kokemuksestakin millasia nuo vierotusoireet voi pahimmillaan olla. kerran viikon jouduin ilman olla kun en reseptiä uusittua saanut ja kauhea olo, päivä päivältä vaan paheni. :(


      • onni75
        lääkeputelissahan kirjoitti:

        lukee että lopettaminen pitäisi tehdä hitaasti, ei kerralla sais jättää lääkettä. tiedän omasta kokemuksestakin millasia nuo vierotusoireet voi pahimmillaan olla. kerran viikon jouduin ilman olla kun en reseptiä uusittua saanut ja kauhea olo, päivä päivältä vaan paheni. :(

        Mulla annos on ollut tosi pieni ja vähensin lääkkeen ottamista parin viikon ajan, mutta ilmeisesti kuitenkin liian nopeaan.

        Kävin maanantaina lääkärissä ja hän sanoi että ehkä tämä pimeä vuodenaika ei ole muutenkaan otollinen aika lopettamiselle. Hän kehotti jatkamaan lääkkeen ottoa kevääseen saakka ja sitten yritän päästä eroon siitä uudelleen esim. 5-6 viikon aikana.

        Mä en voi/halua olla töistä pois tämän takia, enkä esiintyä asiakaspalvelussa hermostuneena ja sekavana, joten napsin nyt taas niitä pillereitä jonkin aikaa :( En kyllä kuuna päivänä olis uskonut että oireet voi olla tota luokkaa!


    • Anonyymi

      Siis aivan hirveää,loppuun palaminen, tuota lääkettä,kaikki tuhottu,avioliitto, ihmissuhteet yms,älkää ottako ko.lääkettä

      • Anonyymi

        Voin allekirjoittaa tämän. Minä vieroittauduin Optiparista (Seroxatin rinnakkaisvalmiste) 3 kuukaudessa eli liian nopeasti. Vieroitusoireiden pitkittyessä itse Saatana sai minusta otteen ja koin elämäni pahimman rökityksen. Tästä en varmaan tule täysin toipumaan koskaan.
        Tapahtui asioita, mitkä eivät ole maallisella järjellä selitettävissä. Kävin kuoleman rajamailla. Kärsin edelleen selittämättömistä neurologisista oireista.

        Vasta nyt, 1,5 vuoden kuluttua tapahtumista, alan pikkuhiljaa saada viitteitä toipumisesta ennalleni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voin allekirjoittaa tämän. Minä vieroittauduin Optiparista (Seroxatin rinnakkaisvalmiste) 3 kuukaudessa eli liian nopeasti. Vieroitusoireiden pitkittyessä itse Saatana sai minusta otteen ja koin elämäni pahimman rökityksen. Tästä en varmaan tule täysin toipumaan koskaan.
        Tapahtui asioita, mitkä eivät ole maallisella järjellä selitettävissä. Kävin kuoleman rajamailla. Kärsin edelleen selittämättömistä neurologisista oireista.

        Vasta nyt, 1,5 vuoden kuluttua tapahtumista, alan pikkuhiljaa saada viitteitä toipumisesta ennalleni.

        Että ihan itse Saatana.Vai niin.Ei millään pahalla mutta Saatanaa ei ole olemassa vaan sun keho meni shokkiin.Se syy ei ole Saatanan vaan sun elimistön toiminnasta.Sä haluat vaan etsiä syntipukin ja laitoit syyn Saatanan syyksi. Saiko tämä sama Saatana silloin sinut syömään niitä lääkkeitä vaiko joku muu hengellinen olento?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Että ihan itse Saatana.Vai niin.Ei millään pahalla mutta Saatanaa ei ole olemassa vaan sun keho meni shokkiin.Se syy ei ole Saatanan vaan sun elimistön toiminnasta.Sä haluat vaan etsiä syntipukin ja laitoit syyn Saatanan syyksi. Saiko tämä sama Saatana silloin sinut syömään niitä lääkkeitä vaiko joku muu hengellinen olento?

        Miten olisin voinut ennakoida vaikeat vieroitusoireet, kun niistä ei sanallakaan ilmoittanut lääkäri eikä pakkausseloste? SSRI-lääkkeestä voi olla erittäin vaikeaa päästä eroon etenkin pitkäaikaisen käytön jälkeen, kuten varmasti hyvin tiedät. Psykiatri minulle ne lääkkeet määräsi, eikä Saatana.

        Minä en etsi syyllisiä, vaan yritän hoidella itseäni kuntoon parhaani mukaan. Sitä, onko Saatana todella olemassa vai ei, ei tiedä kukaan. Eikä se varmaan tässä tapauksessa ole oleellistakaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1927
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1729
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1594
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1326
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1252
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1216
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    9. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1186
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe