Peräöljyjen vaihto

Tietämätön885

Terve! Mikä on oikea tapa vaihtaa perämoottoriin peräöljyt? Muistan vaan että joku sanoi että peräöljyt pitäisi tilkata alemmasta propusta sisään ettei sinne mene liikaa, eli pitääkö sinne jäädä joku ns. ilmatila tai varoa ylitäyttöä, ja missä asennossa moottorin olisi hyvä olla kun tätä operaatioita suoritetaan?

Ja onko normaalia että trimmistä kuuluu ns. pientä sirinää/kuplimista kun nostaa trimmiltä konetta ylöspäin, kuuluu satunnaisesti, pitääkö lisätä/vaihtaa trimmiöljyt?

Kiitän vastauksista jo etukäteen!!!

36

27515

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juttuhan se.

      Moottori koko ajan normaali asennossa, siis ajo asennossa. Avataan ensin ylempi proppu ja sen jälkeen alempi, ja annetaan valua alemmasta öljy astiaan. Täyttö tosiaankin alareijästä ohutkärkisellä muovipullolla puristamalla kunnes ylemmästä reijästä tulee öljyä, sitten vaan alaproppu ensin kiinni ja sitten ylä. Siistimmin öljyn saa menemään siihen tarkoitetulla pumpulla. Ylemmän propun kanssa saa olla tarkkana, kun monesti vieressä on jäähdytysveden proppu, ainakin omassa lukee oil siinä oikeassa.

      Trimmistä en tiedä, kun on vaan hauis trimmi omassa.

      • järjestystä

        Täytä kunnes tulee yli ylemmästä reiästä. Sulje ylempi proppu. Öljy pysyy paremmin sisällä,kun suljet yläreiän ensin. Ota täyttöpullo pois alareiästä ja sulje se.


      • ...
        järjestystä kirjoitti:

        Täytä kunnes tulee yli ylemmästä reiästä. Sulje ylempi proppu. Öljy pysyy paremmin sisällä,kun suljet yläreiän ensin. Ota täyttöpullo pois alareiästä ja sulje se.

        mutta itse tyhjennänkin siten, että ensin alhaalta auki ja vasta sitten ylempi, ei tuu öljyt käsille.


      • kehru
        järjestystä kirjoitti:

        Täytä kunnes tulee yli ylemmästä reiästä. Sulje ylempi proppu. Öljy pysyy paremmin sisällä,kun suljet yläreiän ensin. Ota täyttöpullo pois alareiästä ja sulje se.

        Juuri näin kokemuksen kautta oppii


    • XD..i..

      Eli peräöljyjen vaihto juuri niin kuin tuossa jo joku neuvoi. Se vaihto tapahtuu tuolla tavoin siksi, et varmistetaan ettei vaihteistoon jää ilmaa, kun täytetään alhaalta ylöspäin. Ja jos se trimmin natina on sellaista pientä ja trimmi kuitenkin toimii moitteetta, nii en pitäis kovin vakana. Itelläkin 3-vuotta vanhassa koneessa trimmi välillä natisee pienen käyttämättä olon jälkeen, mut yleensä natina sitten loppuu kun lähtee ajelemaan ja kone on koko aika käytössä, ku periaatteessahan tollasen trimmin hydrauliöljyn ei pitäis mihinkään kulua, mut tietty aina ajan kanssa sitä johonkin voi kadota pienen vuodon myötä, mut se määrähän on yleensä aika helppo tarkistaa siit kyljestä, tai vaikka vaihtaa jos vene on ylhääl näin talvel.

      • kuplila

        Ton pumpun kanssa kannattaa olla huolellinen ettei pumppaa tuubin vaihdon yhteydessä (yksi tuubihan ei riitä vähänkään isompaan koneeseen) turhaa ilmaa vaihteistoon (onnistuu aika helposti). Ilmakuplat nostavat täyttövaiheessa kyllä öljynpintaa, mutta huonoimmassa tapauksessa öljynpinta laskee reiluisti kuplien poistuessa öljystä. Eli jos haluaa hifistellä, niin kannattaa vaihtaa sitä tuubia vielä siinävaiheessa kun imuputkessa ei ole vielä yhtään ilmaa.


    • ...

      on se, että ottaa alaroppua auki sen verran, että näkee, tuleeko harmaata, vai kirkasta öljyä. Loput tiedättekin. Muuten ei tarvi vaihtaa.

    • on juttua asiasta

      sieltä löytyy juttua peräöljyistä ja erilaisia vertailuja öljyille. tämä on huomattavasti tutumpi aihepiiri purkkarimiesten keskuudessa.

      • löytäjä

        Eipä ole tullut seuratuksi, mutta sieltä sinäkin löysit varmaan oman suosikkimerkkisi.


      • juukyllänetietää

        Purjevenepuolella kyllä tuntuu olevan kaikki aihepiirit tuttuja peräöljystä persereikään. Viettävät niin paljon aikaa Pentahuollon pihassa hellyhansen-takiin sonnustautuneena.


    • syksyllä!

      Olen kuullut että peräöljyt moottoreihin olisi parasta vaihtaa syksyllä:

      A) Jos on paljon vettä seassa, niin mahdollinen jäätyminen kylmässä säilytyspaikassa voi tehdä hallaa jos vesi jäätyy. En tiedä tarkalleen, mutta oletus.

      B) Öljyn seassa mahdollisesti oleva vesi aiheuttaa korroosiota vaihteistoon. Eli kun on sulaa vettä läsnä, niin jonkilaista korroosiota tapahtuu. Esim. hirsimökin lahoamista tapahtuu aina, kun on sulaa vettä mikrobeille. Lämpötilan laskiessa korrosoituminen hidastuu. Eli kun vene on talvisäilössä ja lämpötila :n puolella, korroosiota tapahtuu. Kun vaihtaa puhtaat ja "kuivat" öljyt ni korroosiota ei pitäisi tapahtua niin paljon.

      C) Syksyllä on kylmä, joka saattaa hankaloittaa öljyn laskemista. Sitä voi edesauttaa esim. laskemalla moottorin alaosa lämpimään vesisankoon tai jollain lämminilmapuhaltimella lämmitellen. C-kohta ei ole pakollinen.


      Onnea matkaan!

      • epo

        Vaihdan syksyisin vaihteistoöljyn. Vaihdan talviöljyn öljyn uuteen keväällä. Öljyn seassa olevaa vettä ei voi havaita laskematta peräöljyä pois, ja kun se nyt on laskettu pois niin jotakinhan sinne on laitettava tilalle.

        Jos tahdot syksyllä tietää, onko perävaihteessa vettä, lasket sen ulos ja katsot. Harmaassa öljyssä on vettä.

        Olet toiminut hyvin, laskenut vedensekaisen öljyn ulos, nyt teet niin että vaihdat potkuria pyörittävän vaaka-akselin stefan, sieltä se vesi tulee. Saattaa olla tietysti niinkin, että sinulla ei ole ihan juurisopivaa talttapäämeisseliä perän öljyruuvien aukaisemiseen ja olet sutatessasi hukannut tiivisteen. Siis peräöljyn vaihtoruuvin tiivisteen. Jos tiiviste tuntuu toimivan, sinulta on menneet stefat.

        Elä koeta itse vaihtaa jos se öljyn sekaantuminen veteen oli noin vaikeaa.


    • ekakertalainen

      Vaihdoin tänään ensi kertaa peräöljyt ja se oli helppoa 40 heppaseen Mercuryyn siihen tarkoitukseen tarkoitetulla pumpulla. Maksoi 15 euroa. Jengoista pumpun johto kiinni alaruuvin kohtaan ja homma oli tosi helppoa. Ja kun öljyä alkoi tulla yläruuvin reiästä niin yläruuvi kiinni ja sen jälkeen pumppu irti ja alaruuvi kiinni.

      • ekatertalainen

        Niin tietenkin ensin piti lorottaa vanhat öljyt pois. Ensin alaruuvi irti ja sen jälkeen yläruuvi.


    • toinen ensikertalain

      Moro,
      Täällä myös yksi ensikertalainen...
      Tuli huomatuksi, ettei todellakaan yksi 250ml tuubi riittänyt öljyjen vaihdossa.
      Ajanpuutteen vuoksi joudun jättämään nyt vaihteistoöljyn vajaaksi ja pääsen sitä lisäämään vasta parin viikon päästä. Onko vaaraa jäätymiselle, kun tuo elohopea alkaa nyt tosiaan painumaan tonne nollan alapuolelle? Vai onko ok, että öljyn lisää esim keväällä ennen käynnistämistä?
      2tahtikoneeseen en osannut suoja-aineita (öljyjä) laittaa. Kuoleeko mun kone keväällä?
      Ens syksynä taas saa tulla ammattimiehet hakeen veneen talvisäilöön... Tulipahan kokeiltua.

      • pieru jäässä

        Mistä teitä tennarieinareita oikein sikiää?
        Mikähän on nykyinen koulujen ja opistojen oetustaso tai oma järki?
        Mikähän siellä perässäsi jäätyy, ilma vai öljy?
        Varohan kun tulee hallayö ettei puolillaan oleva bensatankkisi jäätyisi. Kannattaisikohan järjestää varalta jokin lämmitys, vaikka kaasukeittimellä.
        Kommenttiani saa miinustaa ihan huoleti, ei v*ituta yhtään.


      • urb0
        pieru jäässä kirjoitti:

        Mistä teitä tennarieinareita oikein sikiää?
        Mikähän on nykyinen koulujen ja opistojen oetustaso tai oma järki?
        Mikähän siellä perässäsi jäätyy, ilma vai öljy?
        Varohan kun tulee hallayö ettei puolillaan oleva bensatankkisi jäätyisi. Kannattaisikohan järjestää varalta jokin lämmitys, vaikka kaasukeittimellä.
        Kommenttiani saa miinustaa ihan huoleti, ei v*ituta yhtään.

        Oikeasti v**ttaa kun nämä besser wisserit. Jos kaikki tietäisi kaikesta kaiken, niin miksi näitä palstoja edes olisi? Että sinä pääset kuittailemaan täällä ja ilmaisemaan kuinka hölmöä oli pelätä koneensa puolesta, ja kehdata vielä kysyä aiheesta, juuri siihen luodulla areenalla.

        Itselläni on ollut erilaisia moottoreita kohta 20 vuotta, ja kun ekoja kertoja öljyjä vaihtelin niin muistan kuinka oli sormi suussa ja toinen prseesssä, kun ei tiennyt mistään mitään.

        Tänäkin päivänä uskallan ja kehtaan kysyä kaikesta mistä en tiedä, huolimatta riskistä että joka aukoo päätänsä, ja alleviivaa omaa erinomaisuuttaan.


      • Anonyymi
        urb0 kirjoitti:

        Oikeasti v**ttaa kun nämä besser wisserit. Jos kaikki tietäisi kaikesta kaiken, niin miksi näitä palstoja edes olisi? Että sinä pääset kuittailemaan täällä ja ilmaisemaan kuinka hölmöä oli pelätä koneensa puolesta, ja kehdata vielä kysyä aiheesta, juuri siihen luodulla areenalla.

        Itselläni on ollut erilaisia moottoreita kohta 20 vuotta, ja kun ekoja kertoja öljyjä vaihtelin niin muistan kuinka oli sormi suussa ja toinen prseesssä, kun ei tiennyt mistään mitään.

        Tänäkin päivänä uskallan ja kehtaan kysyä kaikesta mistä en tiedä, huolimatta riskistä että joka aukoo päätänsä, ja alleviivaa omaa erinomaisuuttaan.

        Oikeassa olet, sinä "tyhmiä" kysymyksiä tekevä. Ennen sanottiin"rautalangasta väännän".


    • tack

      Pieru jäässä kirjoittajalla taisi olla pieru päässä. Sen verran turhaa tekstiä. Itse hoidin juuri peräölljyn vaihdon tämän palstan ohjeiden avulla. Kiitos niistä.

    • minä

      Mitähän laatua sen peräöljyn pitäisi olla

      • f20jammu

        Hae vaikka piltemasta. Niin tein itse. Kait se on ihan sama mitä ölppää vaihteistossa on. Ei se perämoottori ole mikään avaruussukkula...


      • f20jammu
        f20jammu kirjoitti:

        Hae vaikka piltemasta. Niin tein itse. Kait se on ihan sama mitä ölppää vaihteistossa on. Ei se perämoottori ole mikään avaruussukkula...

        Ja moottori öljyt samasta putiikista. Ihmetyttää vaan et auton 10w30 olis ollut puolet halvempaa.. Kait se veneeseen tarkotettu öljy sit nostaa sitä hintaa, ainaski etiketti on erilainen:)


      • Perämoottoreilla 40
        f20jammu kirjoitti:

        Hae vaikka piltemasta. Niin tein itse. Kait se on ihan sama mitä ölppää vaihteistossa on. Ei se perämoottori ole mikään avaruussukkula...

        Myt Jammu jäitä sukkulaan. Miksi ihmeesä öljylaatuja on satoja, jos olisi sama mitä käyttää. Perämoottorin vaihteistoon sopii esim. Mobilube HD 80W-90 GL-5
        5.90 € / litra. Pääasia on että se on HD eli korkeapainelisäaineistettu. Mobil GX EI KÄY! Niin ja 10W30 on moottoriöljy.


    • ingenjöööör

      Tahton huomauttaa ettei todellakaan ole sama mitä öljyä vaihteistossa on. Pittää olla nimenommaan hypoidi-öljyvä. Jos kiinnostaa aihe enempi niin niitä on sellasia insinööri-kouluja jossa aihetta käsitellään tarkemmin. Taivoi vaikkasitte kooklettaa jos ei jassa kouluun saakka.

      • Fugusima

        Jos muistan oikein,Bilteman veneperäöljy on gl 4.Ei siis tarvi olla hypoidiöljy tämän mukaan*(gl 5).Oli miten hyvänsä,hypoidiöljy kelpaa ainakin koska on parempi kuin gl 4 öljy.Riittää kuitenkin jos on gl 4.Ei siis mitä tahansa öljyä.

        Ite laitin gl 5 multigearoilia.Biilteemasta ostettu autoon.Ja jäi vähän yli.

        Alaproppu auki,öljyt jäteastiaan,proppun jenkaan teflonteippiä,proppu kiinni,yläproppusta sen 3 desiä sissään,tai niin kauan että alkaa valuttamaan yläproppun reiästä ulos.Näin voi täyttää kanssa.Muitakin tapoja on,ehkä parempiakin.Ohjekirja sanoo kuina paljon mahtuupi.


    • Hummat

      Kyllä olette tehneet yksinkertaisesta asiasta monimutkaisen ja sekavan.Kysymyshän
      on vaihteistosta,siihen kuuluu aina käyttää sitä varten suunniteltua öljyä eli Hypoidi
      öljyä joka on nimenomaan suunniteltu perämoottorin alapään vaihteistolle joka on
      alttiina erilaisille vakutuksille verrattuna esm.auton vaihteistoon.Öljyn kannattaa
      vaihtaa joka syksy uuteen,se on pieni kustannus muitten kustannusten rinnalla.
      Vesi vaihteistoon ei välttämättä tule potkuriakselin stefan kautta,se voi myös
      tulla sisäkautta esm,vetoakselin tai vaihteensiirtovivun stevojen välistä,merkistä riippuen.Itse vaihdan joka syksy,tulpat auki,huuhtelen,annan kuivua päivän pari,
      alareijjästä öljyt pumpulla sisään,ylätulppa kiinni ,pumppu irti,alatulppa kiinni
      ja kautta odottamaan.

    • Paljon ohjeita

      Kannattaa tosiaan heti ostaa se peräöljynvaihtopumppu (15e). Samasta kaupasta 946 ml kierrekorkkipullo peräöljyä, riittää useammaksi kerraksi.

      Sitten vaan kuten neuvottiin: vanhat öljyt pois ja uudet sisään.

      Aikanaan kun harjottelin, piti pari kertaa käydä hakemassa niitä tuubeja lisää, muistaakseni jammun 115hv imi niitä kolme... Nykyiseen vetolaitteeseen menee 2 litraa - onneksi olen "investoinut" pumppuun!

    • Oikea tapa tässä.

      Vaihdan peräöljyt akkaan työntämällä ruutan ensin alareikään ja kun on valmista (tulee miähnää sinne), niin vaihdan yläreikään ja tyhjennän loput sinne. Sitten kun laitan sormen alareikään, niin yläreiästä pitäisi valua liiat ulos.

    • hummat

      Mulla on kyllä senverran tuhti muijja (antaa kesällä heinätöissä varjoa ja talvella
      lämpöä)että eise oo moksiskaan muutamasta tuubillisesta,huokaa vaan,ja päästää
      itte ilmat pihalle.

    • MER CUR 80HW

      Tulkaa katsomaan meidän venesatamaan oikea oppisia periksen huoltajia. CRC:tä kuluu enemmän kuin vaihteistoöljyä ja holkki- ja ruuvisarjoja on asfaltti levällään. On kyllä ilo katsoa kevään tee-se-itse-merimekanikkoja työnsä äärellä.

      Onko trailerin siirtäminen vaikeaa autolla ?

      • Riippuu tietysti

        Autosta, ja trailerista , vai etkö sitä tienny, että joissain autoissa ei oo vetokoukkua.


    • motonetti
      • sitten vaan

        Käyhän se kunhan saat vain pumpattua sisään.
        Normaali tuupparille tarkoitettu öljy ei tosin maksa kuin 6€ , joten jos rahasta on puute niin.......


    • motonetti

      No hyvä tuohan on sitten parempi kuin hyvä öljy ja onhan tuossa vieläpä tuo pää millä pystyy pumppaa sisään

    • koppis

      Vaihdoin vaihteisto öljyt jotka olivat veden kanssa sekaisin. Ylemmässä propussa oli kumitiiviste mutta alemmassa ei ollut olleenkaan tiivistettä ja olen yrittänyt ehtiä
      tohon sopivaa kumitiivistettä mutta eipä ole löytynyt joten mistä mahtaa löytyy?

      • ????????????????????

        O rengas on hyvä, löytyy tarvikeliikkeistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2816
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      100
      2114
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      146
      908
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe