Tilitoimistoon

harjoittelijaksi

Olen ollut varastoalalla 3 vuotta töissä ja peruskoulu on ainut koulutukseni. Käyn tällä hetkellä Kirjanpidon perusteet kurssia etänä ja sen olen suorittanut marraskuussa 2009. Työsuhteeni on nykyisessä varastoalan yrityksessä loppumassa tammikuussa ja perjaatteessa en tahtoisi siellä jatkaa koska olen korviani myöten täynnä varastoalaa! Olisikohan mahdollista päästä tilitoimistoon esim. harjoittelijaksi tai kesätyöntekijäksi ilman että on mitään kokemusta tai koulutusta? Oppisopimuksella ehkä? Onko kukaan ollut oppisopimuksella tilitoimistossa?

12

7835

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysellä

alueesi tilitoimistoista. Juuri nyt siellä on todella kiirettä sillä tilastolliset vuosi-ilmoitukset, tilinpäätökset ja veroilmoitukset painavat päälle, mutta keväällä pääset helpommin tilitoimistoyrittäjien juttusille.

Tilitoimistoalalla on käynnissä kova 'ketjuuntuminen', eli pari suurta ketjua ostelee pienempiä toimijoita alalta pois. Voisit yrittää tällaiseen ketjuun harjoittelijaksi.

Tilitoimistotyö on omalla tavallaan rankkaa, mutta myös todella palkitsevaa. Jos maltat aloittaa harjoittelijana ja imet tietoa ja osoitat oikeaa asennetta, saatat päästä hyvinkin pitkälle laskenta-alalla.

Eräs rekrytoinnin ammattilainen sanoi minulle joitakin vuosia sitten että hän palkkaa mieluummin pätevän merkonomin kuin jonkun takarivintaavin jostain keskinkertaisesta yliopistosta =) Ei ole siis mitään syytä käydä vähättelemään opintojaan tai niiden vähyyttä. Asenne on se joka ratkaisee.

Lykkyä tykö, toivon että löydät mieluisesi harjottelupaikan ja saat selville onko ala oikea sinulle.

• -merkonomi itse-

Mitäs vikaa meissä merkonomeissa on? Itse olen hyvin edennyt laskenta-alalla, aloittanut tosin myös tilitoimistosta. Juuri tradeja ja merkonomejahan tilitoimistoon otetaankin eikä mitään maistereita??!

• kysellä
        -merkonomi itse- kirjoitti:

Mitäs vikaa meissä merkonomeissa on? Itse olen hyvin edennyt laskenta-alalla, aloittanut tosin myös tilitoimistosta. Juuri tradeja ja merkonomejahan tilitoimistoon otetaankin eikä mitään maistereita??!

Sehän oli nimen omaan tarkoitettu kehuksi ja kannustukseksi merkonomeille: 'mieluummin merkonomi kuin joku...'

Tämä näkyy myös käytännön työelämässä. Tiedän kaksi tapausta, joissa merkonomi on pitänyt palkata siivoamaan maisterin jälkiä. Nämä tapaukset olivat yksityisissä yrityksissä, eivät tilitoimistoissa. Eivätkä nämä minun tuntemani kaksi tapausta takuulla ole ainoat Suomen maassa.

Eli eipäs muuta kuin häntä pystyyn ja hakemaan paikkoja!

• tilitoimistoon

Hei,
      olen tilitoimistossa töissä ja kyllä sinne
      on mahdollista päästä oppisopimuksella töihin.
      Tälläkin hetkellä töissä on 3 oppisopimuslaista.

Myös merkonomin koulusta on kaksi työharjoittelijaa. Ja toinen aloitti juuri.
      Joten kannattaa kysyä jo nytten tilitoimistoihin
      töihin oppisopimuksella, vaikka tilitoimistoalan
      kiireisimmät kuukaudet ovatkin juuri nyt.

Huomioi, että palkka saattaa olla pienempi
      kuin varastossa ollessasi. Harjoittelija saa
      1300-1500e/kk. Tämän jälkeen 1600-1700e/kk.

• danaka

Itse olin tilitoimistossa oppisopimuksella 12 vuotta sitten. Toimisto oli pieni yksityinen, jossa sai tehdä kaikkea yksinkertaisista rutiineista verosuunnitteluun ja tilinpäätöksiin kunhan taidot karttuivat. Kartutin ammattitaitoani toimistossa 5 vuotta ja siirryin eteenpäin.
        Palkkataso tilitoimistossa on todella surkea verrattuna työn vaativuuteen. Tilitoimisto on kuitenkin erinomainen ponnahduslauta. Siirtyessäni urallani eteenpäin sain helpomman työn ja 20% korkeamman palkan (lähtöpalkka) ja tämän jälkeen urani onkin ollut rakettimaista nousua.
        Tilitoimistoissa ainakin pääkaupunkiseudulla on hirveä pula työvoimasta, joten niissä myös mielellään otetaan oppisopimusopiskelijoita, jos vain lahjoja alalle löytyy.

Onnea matkaan. Ja täällä johtoportaassa tavataan sitten kun tilitoimistosta on pohjaoppi haettu!

• vastaus..
        danaka kirjoitti:

Itse olin tilitoimistossa oppisopimuksella 12 vuotta sitten. Toimisto oli pieni yksityinen, jossa sai tehdä kaikkea yksinkertaisista rutiineista verosuunnitteluun ja tilinpäätöksiin kunhan taidot karttuivat. Kartutin ammattitaitoani toimistossa 5 vuotta ja siirryin eteenpäin.
        Palkkataso tilitoimistossa on todella surkea verrattuna työn vaativuuteen. Tilitoimisto on kuitenkin erinomainen ponnahduslauta. Siirtyessäni urallani eteenpäin sain helpomman työn ja 20% korkeamman palkan (lähtöpalkka) ja tämän jälkeen urani onkin ollut rakettimaista nousua.
        Tilitoimistoissa ainakin pääkaupunkiseudulla on hirveä pula työvoimasta, joten niissä myös mielellään otetaan oppisopimusopiskelijoita, jos vain lahjoja alalle löytyy.

Onnea matkaan. Ja täällä johtoportaassa tavataan sitten kun tilitoimistosta on pohjaoppi haettu!

tuli kaupunkimme tilitoimistosta ja kuulemma tällä hetkellä on jo 2 harjoittelijaa töissä ja enempää eivät tällä hetkellä tarvitse. Olen itse 40 000 asukkaan kaupungista 50 km helsingistä ja täällä ei hirveästi isompia tilitoimistoja ole. En kuitenkaan usko että yksityinen henkilö joka pyörittää toimintaa kotoaan haluaa kotiinsa 'pyörimään' ketään.
        Mietinkin että pitäisiköhän hakea sitten juuri tuonne pääkaupunki seudulle päin, vaikka matkat veisivätkin aikaa.
        En tietenkään heittänyt hanskoja tiskiin heti tuon yhden vastauksen perusteella, koska pistin noin 5 toimistoon hakemuksen ja yhdestä vasta tuli vastaus.
        Katselin googlesta niin esimerkiksi Tampereella ja Turussa on ollut ja on tälläkin hetkellä tilitoimistoissa harjoittelijoita, mutta sinne asti matkat tulisivat jo liian pitkiksi.

• danaka
        vastaus.. kirjoitti:

tuli kaupunkimme tilitoimistosta ja kuulemma tällä hetkellä on jo 2 harjoittelijaa töissä ja enempää eivät tällä hetkellä tarvitse. Olen itse 40 000 asukkaan kaupungista 50 km helsingistä ja täällä ei hirveästi isompia tilitoimistoja ole. En kuitenkaan usko että yksityinen henkilö joka pyörittää toimintaa kotoaan haluaa kotiinsa 'pyörimään' ketään.
        Mietinkin että pitäisiköhän hakea sitten juuri tuonne pääkaupunki seudulle päin, vaikka matkat veisivätkin aikaa.
        En tietenkään heittänyt hanskoja tiskiin heti tuon yhden vastauksen perusteella, koska pistin noin 5 toimistoon hakemuksen ja yhdestä vasta tuli vastaus.
        Katselin googlesta niin esimerkiksi Tampereella ja Turussa on ollut ja on tälläkin hetkellä tilitoimistoissa harjoittelijoita, mutta sinne asti matkat tulisivat jo liian pitkiksi.

Etsi mieluummin keskisuuri esim. 5-15 henkilöä työllistävä toimisto kuin iso. Vieraile esim: http://www.taloushallintoliitto.fi/tilitoimistot/tilitoimistohaku/ Siellä lista auktorisoiduista tilitoimistoista. Isoissa valitettavan usein työt pilkottu pieniksi palasiksi (yksi hoitaa vain palkkoja, yksi vain ostoreskontraa jne), jolloin jäät paljosta opista paitsi. Vältä eritoten Pretaxia. Olen ollut jälkikäteen tekemisissä useankin tilitoimiston sekä pk-yrittyksen kanssa ja moni yrittäjä antaa Pretaxista palautteen: ylihintainen muttei ammattitaitoinen. Onnea matkaan!

• tiedonhaluinen työnhakija
        danaka kirjoitti:

Etsi mieluummin keskisuuri esim. 5-15 henkilöä työllistävä toimisto kuin iso. Vieraile esim: http://www.taloushallintoliitto.fi/tilitoimistot/tilitoimistohaku/ Siellä lista auktorisoiduista tilitoimistoista. Isoissa valitettavan usein työt pilkottu pieniksi palasiksi (yksi hoitaa vain palkkoja, yksi vain ostoreskontraa jne), jolloin jäät paljosta opista paitsi. Vältä eritoten Pretaxia. Olen ollut jälkikäteen tekemisissä useankin tilitoimiston sekä pk-yrittyksen kanssa ja moni yrittäjä antaa Pretaxista palautteen: ylihintainen muttei ammattitaitoinen. Onnea matkaan!

Miksi pretaxia on vältettävä, kertokaa! Ennen kuin haen!

• Ex pretax
        tiedonhaluinen työnhakija kirjoitti:

Miksi pretaxia on vältettävä, kertokaa! Ennen kuin haen!

Olen ollut töissä. En uskalla tässä kertoa asioita, mutta oma cv meni pilalle, kaduttaa. Oli pakko lähteä. Jos haluat huonon kokemuksen mene, jos menet asiakkaaksi, sääli jos näin on.

• MerkonEkon

No tuon tilitoimistoyrittäjän kommentin takana on henkilö, jolla on juuri se merkonomin tutkinto. Tietenkään hän ei halua KTM :ää viereensä oppimaan, vaikka saattaisikin saada erinomaisen työntekijän.
      Koulutusmaa Suomessa tyydytään tosiaan matalampaan kouutusasteeseen mieluummin rekrytoinneissa.
      Siitä vaan, ei tälläkään merkonomi-KTM jatko-opinnot mitään paikkaa koskaan saa tilitoimistoista...uhka on liian suuri ja asenteista on turvallisempaa pitää kiinni.
      Älkää ihmetelkö aivovuotoa rajojen ulkopuolelle...toistaiseksi tahti on kiihtymään päin.

• täsvaa

Olen tilitoimistossa oppisopimuksella, ja koska oppisopimuksella niin palkkaus on TES mukainen eikä mikään harjoittelija 1500e/kk.
      Olin yhteydessä toimistoon talvella, ilmoittivat että miettivät asiaa ja palaavat syksyyn mennessä. Huomasin keväällä/alkukesästä että he hakevat työntekijöitä(valmistuineita toki) ja laitoin uudestaan hakemuksen että minua kiinnostaisi oppisopimus ja näin lähti asiat rullaamaan. Eli kannattaa sitkeästi yrittää ja olla yhteydessä :)

• Anonyymi

Paikastakin se on kiinni missä on töissä, työintoani syö parhaillaan narsisitinen esimies hovineen. Ala-arvoista huutoa ja vielä kurkku suorana ja vastakkain asettelua muiden työntekijöiden kesken sekä vähättelyä ja haukkumista asiakkaiden nähden. Työntekijöiden määrä ollut todella vaihtelevaa täällä jossa minä olen töissä, että sekin jo kertoo työpaikasta. Ei vois vähempää kiinnostaa tilitoimistotyö. Osa työntekijöistä ovat saaneet burn outin ja esimies kehtasi sanoa, että se on itse aiheutettua. ja muut kulkee laput silmillä, no potut pottuina, vieläpä se päivä koittaa muillekkin tai sitten tulee uusi työntekijä joka on todella veemäinen ja vie asian loppuun työpaikkakiusaamisesta narsisitisen esimiehen takia.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      61
      7820
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      133
      4504
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      32
      3757
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      3118
    5. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      23
      2662
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      28
      2586
    7. Vielä me saadaan toisemme

Uskotko kulta siihen?
      Ikävä
      50
      2296
    8. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      2170
    9. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      392
      2123
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      2059
    Aihe