Olen harrastanut lähinnä perinteistä hiihtoa kymmenisen vuotta. Pari kolme kertaa vuodessa, siis n.400-500km:n välein olen käyttänyt sukseni liikkeessä huollossa. En oikein tiedä, mitä kaikkea huollossa on tehty. Ainakin luistovoide laitettu. Itse olen sitten pitoa laittanut, Vauhdin porkkanaa ja lauhemmille jotain violettia Rexin fluorimönjää, jota kerran minulle suositeltiin. Tähän asti kaikki on sujunut hyvin ja olen ollut tyytyväinen.
Nyt ongelmaksi on tullut, että en saa pitoa riittämään. Porkkana oli viime kauppareissulla loppu, joten kokeeksi ostin pakkaskelillekin fluorivoidepurkin - vaikka oli turkasen kallis. Ei apua. Jos pitoa joskus saakin, voide kuluu pois kesken reissun, vaikka keli ei olisi mitenkään erityisen kuluttava. Mikä mahtaa mättää? Johtuuko pidon puute huoltajan vaihtumisesta (kun entinen lähti liikkeestä pois) vai mistä ihmeestä? Voivatko sukset ”väsyä” ajan kuluessa? Oma painoni kun ei juuri ole muuttunut.
Ja siten vielä tyhmääkin tyhmempi kysymys: mitä virkaa voiteessa on fluorilla, mitä tervalla?
Apua epätoivoiselle hiihtäjättärelle
29
6195
Vastaukset
- kysymykseni..
Eikä suksi ole vahingossa vaihtunut liikkeessä?
Eikä niitä ole liikkeessä KUUMENNETTU PILalle, niin että kennojen liimaus tai kuori ja pohja ovat irronneet toisistaan, äkkiää tutkiin.
Fluorin pitäisi tehdä pidosta liukkaamman, vettä hylkivän.
Terva, hyvän tuoksun lisäksi toimii hyvin jäätymisen estona.- hiihdonohj
Ellei pitoalueen karhennuskaan auta pitovoiteen pysymiseen pohjassa niin sukset on kuumennettu pilalle. Onko Virmas kyse minkä merkkisestä ja ikäisestä suksesta?meinaan vaan, että jotku merkit voivat olla herkempiä vaurioituun.
- karhentanut
pitoalueen suksesta ennen kuin olet laittanut pitovoiteen?
voi myös laittaa alle pohjavoiteen niin pitovoide pysyy paremmin. ei kannata käyttää fluoripitoja ne ovat enempi kilpa käyttöön, saat
paremman pidon synteetisillä ja laita lämpöisemmän kelin pitoa niin pitää paremmin.
tervat on enempi uuden tai satavan lumen keliin.
Onko muuten itse pitoalue muuttunut kai sulla on merkit missä ennen toimi.(ei saa olla yhtään luisto voidetta pitoalueella)- Virmas
kiitos. Ei ole aavistustakaan, onko suksia kuumennettu liikaa. Yritin tutkia, vaan ei nuo entistä kummemmilta ainakaan näyttäneet.
Ehkä se fluori ei tosiaan minulle sovi. En tosiaan kaipaa pitoon yhtään enempää liukkautta, enkä edes sen vedenhylkimismerkityksestäkään ymmärrä.
En ole koskaan karhentanut suksen pohjaa. Pitäisikö sitä karhentaa joka kerta, kun pitovoidetta laittaa. Voidealue on kyllä oikea. Pohjavoidetta olen kokeillut, mutta en huomannut siitä sanottavaa apua.
Yleensä olen käyttänyt pikkusen lämpimämmän kelin voidetta, kuten ed.vastaaja vinkkasi. Siinä on ollut vain se ongelma, että helposti tahtoo voide jäätyä. Mutta tuo terva voisi ola se "juju". Sehän auttaisi jäätymisongelmaankin.
Eli siis heti loppiaisen jälkeen taas voideostoksille. Tälle päivälle kaavin vielä noi porkkanan jämät suksieni pohjiin. Täällä Suomi-neidon vyötäröllä onkin hyvä pikkupakkanen ja uutta lunta tullut yön aikana toistakymmentä senttiä.
Hyviä kelejä vastaajille! Toki lisävinkkejäkin otan mielihyvin vielä vastaan. - pitovoitelusta
Virmas kirjoitti:
kiitos. Ei ole aavistustakaan, onko suksia kuumennettu liikaa. Yritin tutkia, vaan ei nuo entistä kummemmilta ainakaan näyttäneet.
Ehkä se fluori ei tosiaan minulle sovi. En tosiaan kaipaa pitoon yhtään enempää liukkautta, enkä edes sen vedenhylkimismerkityksestäkään ymmärrä.
En ole koskaan karhentanut suksen pohjaa. Pitäisikö sitä karhentaa joka kerta, kun pitovoidetta laittaa. Voidealue on kyllä oikea. Pohjavoidetta olen kokeillut, mutta en huomannut siitä sanottavaa apua.
Yleensä olen käyttänyt pikkusen lämpimämmän kelin voidetta, kuten ed.vastaaja vinkkasi. Siinä on ollut vain se ongelma, että helposti tahtoo voide jäätyä. Mutta tuo terva voisi ola se "juju". Sehän auttaisi jäätymisongelmaankin.
Eli siis heti loppiaisen jälkeen taas voideostoksille. Tälle päivälle kaavin vielä noi porkkanan jämät suksieni pohjiin. Täällä Suomi-neidon vyötäröllä onkin hyvä pikkupakkanen ja uutta lunta tullut yön aikana toistakymmentä senttiä.
Hyviä kelejä vastaajille! Toki lisävinkkejäkin otan mielihyvin vielä vastaan.Pohjavoiteen avulla pitovoide kestää pitempään. Suksen pohja karhennetaan ennen pohjavoiteen laittamista ja karhennetaan tarvittaessa - jos pitoalue on karhea vanhan pitovoiteen poistamisen jälkeen, ei tarvii karhentaa. Pohjavoide pysyy paremmin karhennetulla alueella. Karhennus tehdään hiekkapaperilla. Pohjavoide on helpoin pistää raudalla (voit käyttää vaikka silitysrautaa, suojaa raudan pohja alumiinifoliolla, jos et halua ostaa oikeaa voitelurautaa) kiinni, tasottuu paremmin. Pohjavoiteen jäähtymisen jälkeen kelin mukainen pitovoide päälle.
Jos voide jäätyy, se on ollut liian pehmeää kyseiselle kelille. Itse en ole koskaan saanut kehuttua pitoporkkanaa toimimaan. Tervapitovoiteiden käyttö on myös todella harvinaista, vain ihan tuoreella lumisateella. Olen käyttänyt Startin synteettisiä pitovoiteita, ne ovat toimineet kaikista parhaiten purkkikeleillä. Esim. kovilla pakkasilla Startin Nordic (-10...-30) toimi älyttömän hienosti.
Ai niin, onhan sinulla tekniikka kunnossa eli et "liippaa" suksea jatkuvasti ladun pohjaa vasten? Paljon näkee kuntoilijoita, joiden suksi ei nouse potkun aikana ladusta yhtään. Silloin suksi ei myöskään pidä. Sauvoittahiihdolla saa hyvää tekniikkaharjoittelua. - Virmas
pitovoitelusta kirjoitti:
Pohjavoiteen avulla pitovoide kestää pitempään. Suksen pohja karhennetaan ennen pohjavoiteen laittamista ja karhennetaan tarvittaessa - jos pitoalue on karhea vanhan pitovoiteen poistamisen jälkeen, ei tarvii karhentaa. Pohjavoide pysyy paremmin karhennetulla alueella. Karhennus tehdään hiekkapaperilla. Pohjavoide on helpoin pistää raudalla (voit käyttää vaikka silitysrautaa, suojaa raudan pohja alumiinifoliolla, jos et halua ostaa oikeaa voitelurautaa) kiinni, tasottuu paremmin. Pohjavoiteen jäähtymisen jälkeen kelin mukainen pitovoide päälle.
Jos voide jäätyy, se on ollut liian pehmeää kyseiselle kelille. Itse en ole koskaan saanut kehuttua pitoporkkanaa toimimaan. Tervapitovoiteiden käyttö on myös todella harvinaista, vain ihan tuoreella lumisateella. Olen käyttänyt Startin synteettisiä pitovoiteita, ne ovat toimineet kaikista parhaiten purkkikeleillä. Esim. kovilla pakkasilla Startin Nordic (-10...-30) toimi älyttömän hienosti.
Ai niin, onhan sinulla tekniikka kunnossa eli et "liippaa" suksea jatkuvasti ladun pohjaa vasten? Paljon näkee kuntoilijoita, joiden suksi ei nouse potkun aikana ladusta yhtään. Silloin suksi ei myöskään pidä. Sauvoittahiihdolla saa hyvää tekniikkaharjoittelua.ladulta! Laitoin kuin laitoinkin sitä ostamaani fluorivoidetta. Pitoa oli - tahmeuteenkin asti.
En mielestäni ole vaihtanut hiihtotekniikkaa, sama on ollut penskasta asti. Toki vuodet tuovat kankeutta menoon, muttei ehkä sittenkään näin äkkiä. Luulen muuten, että mainittu "liippaaminen" on yleensä huonon pidon seurausta, ei syy. On nimittäin tuttua minullekin silloin, kun pito on tasan nolla ja suksi lipsuu ja lipsuu. Sellaisen hiihdon jäljiltä kädet tärräävät pitkään ja ristiselkä on kipeänä monta päivää.
Viimeisen suksien huollon jälkeen olen käynyt mutaman kerran ladulla, kilometrejä satakunta. Äsken kotiin tultua huomasin, että pohjat aivan valkeat. Taitaa siis tuo eka vastaaja olla oikeilla jäljillä, kun etsii syytä viimekertaisesta suksieni huoltajasta. - olli 47
Virmas kirjoitti:
ladulta! Laitoin kuin laitoinkin sitä ostamaani fluorivoidetta. Pitoa oli - tahmeuteenkin asti.
En mielestäni ole vaihtanut hiihtotekniikkaa, sama on ollut penskasta asti. Toki vuodet tuovat kankeutta menoon, muttei ehkä sittenkään näin äkkiä. Luulen muuten, että mainittu "liippaaminen" on yleensä huonon pidon seurausta, ei syy. On nimittäin tuttua minullekin silloin, kun pito on tasan nolla ja suksi lipsuu ja lipsuu. Sellaisen hiihdon jäljiltä kädet tärräävät pitkään ja ristiselkä on kipeänä monta päivää.
Viimeisen suksien huollon jälkeen olen käynyt mutaman kerran ladulla, kilometrejä satakunta. Äsken kotiin tultua huomasin, että pohjat aivan valkeat. Taitaa siis tuo eka vastaaja olla oikeilla jäljillä, kun etsii syytä viimekertaisesta suksieni huoltajasta.Muutama vinkki....kokeile vaikkas startin violeti purkki -1/-3 toimii ainskin -7 asti ja sen jälkeen laita sitä porkkanaa.Ja laita pari ylimäräistä kerrosta n.30 cm. matkalle kengän kärjen kohdaltaeteenpän.Tänään Oulussa -8 ja pitona oli juui tuo viol.start ja päällä terva 0/-2....seinäpito oli!
- kysyn vaan
pudonnut.Se muuten vaikuttaa paljonkin suksen pitoon.
- tarkemmin...
lues uudelleen mitä Virmas on kirjoitellut niin ei tule turhia ehdotuksia ongelman ratkaisemiseksi.
- Seinäpito
Tänä vuonna on Oulun huonon lumitilanteen vuoksi ollut paljon jääkeliä, vaikka on ollut pakkasta. Siis purkki ei pidä jäällä, vaan saattaa vaatia pakkaskelilläkin liisterin.
Itse tykkään, kun suksi pitää kunnolla ja monilla vähän hiihtäjillä pitoa ei näytä olevan tarpeeksi. Normaalilenkillä pieni luiston huononeminenkaan ei niin haittaa. Pohjasta näkee tarkkaan katsomalla, missä voidepesä alkaa ja loppuu. Voidepesään kunnon karhennus ja pitoa 'Mietomaisesti' reilusti, vähintään 2 paksua kerrosta, parempi olisi 5 ohutta. Korkilla tasaiseksi. Normaalisti ei pohjavoidetta tarvitse, kuluttava keli tai pitkä matka on erikseen.
Myydäänköhän vähän hiihtäville turhan jäykkiä suksia? Eikö neuvota voitelemaan? Lipsuvilla suksilla on liian monet liikkeellä.- vastaus sinänsä...
mutta vastasit väärään kysymykseen.
- Virmas
Tuo karhennusjuttu on minulle edelleen vielä hakusessa. Eli siis liikkeen tekemän perushuollon ja pitoalueen pohjavoitelun jälkeenkin voi pitoaluetta karhentaa ilman, että on pelkoa (ilmeisesti) lämpimänä huoltoliikkeessä laitetun peruspitovoiteen lähtemisestä?
Se on itselle ollut vastauksissa merkittävää, että kukaan ei ole arvellut nyt ilmaantuneiden pito-ongelmieni syyksi suksien "väsymistä". Olin jo ehtinyt itse ajatella, että joko pitää sijoitaa vähiä varojaan uusiin suksiin, jos entiset ovat "kuluneet loppuun".
Näillähän on hiihdetty kymmenisen vuotta, eli vähän toistakymmentä tkm. Tänään niillä ei kuitenkaan hiihdetä, sillä Kainuussa pakkasta on -18.
Tuo Olli 47:n ehdottama startti odottaa siis vielä sille sopivampia kelejä! - olisivat
Virmas kirjoitti:
Tuo karhennusjuttu on minulle edelleen vielä hakusessa. Eli siis liikkeen tekemän perushuollon ja pitoalueen pohjavoitelun jälkeenkin voi pitoaluetta karhentaa ilman, että on pelkoa (ilmeisesti) lämpimänä huoltoliikkeessä laitetun peruspitovoiteen lähtemisestä?
Se on itselle ollut vastauksissa merkittävää, että kukaan ei ole arvellut nyt ilmaantuneiden pito-ongelmieni syyksi suksien "väsymistä". Olin jo ehtinyt itse ajatella, että joko pitää sijoitaa vähiä varojaan uusiin suksiin, jos entiset ovat "kuluneet loppuun".
Näillähän on hiihdetty kymmenisen vuotta, eli vähän toistakymmentä tkm. Tänään niillä ei kuitenkaan hiihdetä, sillä Kainuussa pakkasta on -18.
Tuo Olli 47:n ehdottama startti odottaa siis vielä sille sopivampia kelejä!"väsyneet" luulisi pidon olevan yli pitävä, luistaako sukset sitten normaalisti alamäkeen?
Jos ne on laittaneet pitopohjavoidetta niin silloin ei sitä karhenneta, päälle vaan pitovoide. Liikaa kuumenettu pohja saattaa kyllä
mennä hiukan kieroksi ja pienille montuille mutta ne voi hioo suoriksi ja se ei maksa niin paljon 10-15e kannattaa tehdä silloin tällöin,
suksista tulee lähes uuden veroiset. Paljon olet hiihtänyt noilla jo. - apuja taas
Virmas kirjoitti:
Tuo Olli 47:n ehdottama startti odottaa siis vielä sille sopivampia kelejä!Kerrot olevasi Kainuusta, minäkin kirjoittelen samalta suunnalta. Otapa yhteyttä hikiliikkuja(miukumauku)gmail.com, katotaan voisiko auttaa jopa livenä. :)
- Virmas
apuja taas kirjoitti:
Kerrot olevasi Kainuusta, minäkin kirjoittelen samalta suunnalta. Otapa yhteyttä hikiliikkuja(miukumauku)gmail.com, katotaan voisiko auttaa jopa livenä. :)
Jaa,a, mahtaisikohan se live-apu olla pitemmän päälle hyvä idis, kun pitäisi apua olla pyytämässä harva se päivä. Saattaisi auttajakin kyllästyä tällaiseen keski-ikäiseen "ei-enää-niin-tyttöön". Jos itse oppisi niksit, niin hätä ei mikään.
Vaan minä taidan olla juuri sellainen voidevalmistajien ihannekohderyhmään kuuluva, jolle voisi yrittää myydä sitä sun tätä. Ja ajatelkaa, kymmenen vuotta pärjäsin kahdella (luit aivan oikein, KAHDELLA) pitovoiteella! - tulla..
apuja taas kirjoitti:
Kerrot olevasi Kainuusta, minäkin kirjoittelen samalta suunnalta. Otapa yhteyttä hikiliikkuja(miukumauku)gmail.com, katotaan voisiko auttaa jopa livenä. :)
pakit:-)
- iskeminen mielessä
tulla.. kirjoitti:
pakit:-)
Joo, anteeksi vain, että erehdyin tarjoamaan apuani! Olisin vielä edustanut samaa sukupuolta kuin tämä Virmas, mutta jos avun tarjoaminen on heti iskemistä, niin pitäkää tunkkinne. Muistan vast'edes olla tarjoamatta apuani kellekään.
Nimimerkillä Ite opetellut, ukko ei osaa voidella suksia. - tytöttelevät
iskeminen mielessä kirjoitti:
Joo, anteeksi vain, että erehdyin tarjoamaan apuani! Olisin vielä edustanut samaa sukupuolta kuin tämä Virmas, mutta jos avun tarjoaminen on heti iskemistä, niin pitäkää tunkkinne. Muistan vast'edes olla tarjoamatta apuani kellekään.
Nimimerkillä Ite opetellut, ukko ei osaa voidella suksia.toisia naisia, joten luulenpa, että avuntarjoaja ei kuitenkaan ollut nainen. Hmm....
- ihan mitä itse haluat
tytöttelevät kirjoitti:
toisia naisia, joten luulenpa, että avuntarjoaja ei kuitenkaan ollut nainen. Hmm....
Saat epäillä ja kuvitella ihan mitä itse haluat.
Meillä on ainakin työpaikalla tapana "huudella" toisillemme, että hei tytöt.... Ilmeisesti sinun työpaikallasia ei ole naisia tai sinulla ei itselläsi ole naista elämässä.
Noh, mutta kiitos vaan kaikille vittuilijoille. Avuntarjontani oli vilpitön, mutta opinpahan, ettei tarvii toiste tarjota. Kiitos vain kaikille teille "fiksuille." - älä välitä
ihan mitä itse haluat kirjoitti:
Saat epäillä ja kuvitella ihan mitä itse haluat.
Meillä on ainakin työpaikalla tapana "huudella" toisillemme, että hei tytöt.... Ilmeisesti sinun työpaikallasia ei ole naisia tai sinulla ei itselläsi ole naista elämässä.
Noh, mutta kiitos vaan kaikille vittuilijoille. Avuntarjontani oli vilpitön, mutta opinpahan, ettei tarvii toiste tarjota. Kiitos vain kaikille teille "fiksuille."täällä on näitä pilkunviilaajia, älä pahoita mieltäsi.t.hiihtomies
- Virmas
älä välitä kirjoitti:
täällä on näitä pilkunviilaajia, älä pahoita mieltäsi.t.hiihtomies
Kiitos kaikille minua auttaneille. Vaikka yksiselitteistä syytä ongelmiini ei ole löytynytkään, olen oppinut monta niksiä. Olen ymmärtänyt käydä myös voidevalmistajien sivuilla -kiitos näiden kirjoitusten.
Parin pakkaspäivän hiihtotauon jälkeen laitoin tänään hiihtämään lähtiessäni seuraavan cocktailin sukseni pohjiin: alle 0-kelin voidetta, päälle ostamaani fluoria. Jälkimmäistä laitoin kuusi kerrosta. Ja pito oli hyvä ensimmäiset viisitoista kilometriä. Hiihto oli suorastaan taivaallisen nautittavaa. Viimeiset kilometrit olivat jo lipsuvia.
Vielä kun saisi pidon pysymään ne toisetkin viisitoista kilometriä, niin alkaisin olla pakkaskelillä aika tyytyväinen. - edelleen
Virmas kirjoitti:
Kiitos kaikille minua auttaneille. Vaikka yksiselitteistä syytä ongelmiini ei ole löytynytkään, olen oppinut monta niksiä. Olen ymmärtänyt käydä myös voidevalmistajien sivuilla -kiitos näiden kirjoitusten.
Parin pakkaspäivän hiihtotauon jälkeen laitoin tänään hiihtämään lähtiessäni seuraavan cocktailin sukseni pohjiin: alle 0-kelin voidetta, päälle ostamaani fluoria. Jälkimmäistä laitoin kuusi kerrosta. Ja pito oli hyvä ensimmäiset viisitoista kilometriä. Hiihto oli suorastaan taivaallisen nautittavaa. Viimeiset kilometrit olivat jo lipsuvia.
Vielä kun saisi pidon pysymään ne toisetkin viisitoista kilometriä, niin alkaisin olla pakkaskelillä aika tyytyväinen.Sinulla on selvästi tahtoa opetella voitelun perusniksit. Näissä keskusteluissa on varsin selvästi tuotu esille seuraavat asiat. Edelleenkin suosittelisin tekemään pohjavoitelun kunnolla, sillä pohjavoide lisää pitovoiteen kulutuskestävyyttä.
1. Pitoalue karhennetaan hiekkapaperilla (pyyhkäise musta pöly pois pitoalueelta karhennuksen jälkeen).
2. Karhennuksen jälkeen pistät pitoalueelle pohjavoiteen. Levitä purkista ja hankaa korkilla tasaiseksi. Helpoiten pääset, kun raudotat sen levityksen jälkeen tasaiksei. Voit käyttää raudottamiseen vaikka normaalia silitysrautaa, jonka peität alumiinifoliolla, ettei ole sitten vaatteet voiteessa.
3. Kun pohjavoide on jäähtynyt, pistät kelin mukaan pitoa.
Kohtiin 1.-3. täydennyksenä: saat kotikutoisen voitelutelineen ottamalla 2 ruokatuolia ja asetat sukset niiden tuolien selkänojien päälle.
Vanhan voiteen poisto: levitä vessapaperia pitoalueelle. "Silitä" silitysraudalla vessapaperilla peitettyä aluetta, vanha pitovoide imeytyy enimmäkseen paperiin. Loput pitovoidejäämät poistat paperilla ja voiteenpoistoaineella. Annat suksen kuivua ja sitten pohjatyöt ja pitovoitelu kohtien 1.-3. mukaan. Pitoaluetta ei tarvitse karhentaa joka kerta, jos se on pysynyt karheana. Jos se ei ole karhea, karhenna pitoalue uudestaan. - olli47
Virmas kirjoitti:
Vielä kun saisi pidon pysymään ne toisetkin viisitoista kilometriä, niin alkaisin olla pakkaskelillä aika tyytyväinen.Nyt kun olet opinut käymään siellä voidefirmojen sivuilla niin vilkaseppa sieltä niitä opetusvideoita.....swix ja holmenkoll ainaskin tulee mieleen ja rexilläkin taita olla sellanen.Siellä on tosi hienosti esitetty voitelut niin pito-kun luistovoitelut..eipäs muut kun ladulle!!
ps.tänään Oulussa pakkasyön jälkeen keli nollassa ja pitona rexin hopea ja päällä fluori hopea/punainen ja seinäpito! - unelma
Virmas kirjoitti:
Vielä kun saisi pidon pysymään ne toisetkin viisitoista kilometriä, niin alkaisin olla pakkaskelillä aika tyytyväinen.Miksi se pito ei pysy? Pitäähän niiden tietää.
Eihän ennen ( 30 v ) sitten autollakaan ajettu 100.000 km. Nyt myydään yli 200.000 ajettuja kuin uusia. Voidefirmat ovat vesikelkka-ajassa. - Virmas
edelleen kirjoitti:
Sinulla on selvästi tahtoa opetella voitelun perusniksit. Näissä keskusteluissa on varsin selvästi tuotu esille seuraavat asiat. Edelleenkin suosittelisin tekemään pohjavoitelun kunnolla, sillä pohjavoide lisää pitovoiteen kulutuskestävyyttä.
1. Pitoalue karhennetaan hiekkapaperilla (pyyhkäise musta pöly pois pitoalueelta karhennuksen jälkeen).
2. Karhennuksen jälkeen pistät pitoalueelle pohjavoiteen. Levitä purkista ja hankaa korkilla tasaiseksi. Helpoiten pääset, kun raudotat sen levityksen jälkeen tasaiksei. Voit käyttää raudottamiseen vaikka normaalia silitysrautaa, jonka peität alumiinifoliolla, ettei ole sitten vaatteet voiteessa.
3. Kun pohjavoide on jäähtynyt, pistät kelin mukaan pitoa.
Kohtiin 1.-3. täydennyksenä: saat kotikutoisen voitelutelineen ottamalla 2 ruokatuolia ja asetat sukset niiden tuolien selkänojien päälle.
Vanhan voiteen poisto: levitä vessapaperia pitoalueelle. "Silitä" silitysraudalla vessapaperilla peitettyä aluetta, vanha pitovoide imeytyy enimmäkseen paperiin. Loput pitovoidejäämät poistat paperilla ja voiteenpoistoaineella. Annat suksen kuivua ja sitten pohjatyöt ja pitovoitelu kohtien 1.-3. mukaan. Pitoaluetta ei tarvitse karhentaa joka kerta, jos se on pysynyt karheana. Jos se ei ole karhea, karhenna pitoalue uudestaan.Minun yksi ongelma lienee tosiaan ollut siellä huollon päässä. Olen siis luottanut huollon tekemään pohjavoiteluun, lisännyt ainoastaan purkista pitoa kelin mukaan.
Ensimmäiset selkeät voiteluohjeet sain nyt. Kiitos niistä. Tähän asti en ole (ette nyt saa nauraa) tiennyt edes, mitä sillä raudalla lämmitetään, sukseako vai voidepurkkia!
Vielä kysyn sitä, että mille lämpötilalle, siis monelleko pisteelle rauta laitetaan suksea lämmitettäessä? Entä minkä vahvuista hiekkapaperia tarvittan hionnassa? Ostetaanko hiekkapaperi rautakaupasta? Ja vielä tyhmä kysymys: Kuluuko suksi hiljalleen hintakertojen lisääntyessä, vai kuluuko siinä ainoastaan entinen voidepohja pois? - pitäisi
Virmas kirjoitti:
Minun yksi ongelma lienee tosiaan ollut siellä huollon päässä. Olen siis luottanut huollon tekemään pohjavoiteluun, lisännyt ainoastaan purkista pitoa kelin mukaan.
Ensimmäiset selkeät voiteluohjeet sain nyt. Kiitos niistä. Tähän asti en ole (ette nyt saa nauraa) tiennyt edes, mitä sillä raudalla lämmitetään, sukseako vai voidepurkkia!
Vielä kysyn sitä, että mille lämpötilalle, siis monelleko pisteelle rauta laitetaan suksea lämmitettäessä? Entä minkä vahvuista hiekkapaperia tarvittan hionnassa? Ostetaanko hiekkapaperi rautakaupasta? Ja vielä tyhmä kysymys: Kuluuko suksi hiljalleen hintakertojen lisääntyessä, vai kuluuko siinä ainoastaan entinen voidepohja pois?löytyä ohjeita (jos osaa kieliä) http://www.swixschool.no/web/index2.html
- olli47
Virmas kirjoitti:
Minun yksi ongelma lienee tosiaan ollut siellä huollon päässä. Olen siis luottanut huollon tekemään pohjavoiteluun, lisännyt ainoastaan purkista pitoa kelin mukaan.
Vielä kysyn sitä, että mille lämpötilalle, siis monelleko pisteelle rauta laitetaan suksea lämmitettäessä? Entä minkä vahvuista hiekkapaperia tarvittan hionnassa? Ostetaanko hiekkapaperi rautakaupasta? Ja vielä tyhmä kysymys: Kuluuko suksi hiljalleen hintakertojen lisääntyessä, vai kuluuko siinä ainoastaan entinen voidepohja pois?Laita vaikka jotain sinistä purkkia siihen jo raudoitetun pohjavoiteen päälle ja raudoita parilla vedolla.Jäähdytä ja tasoita korkilla ja sitten muutama kerros kelivoidetta.Siihen alle kannattaa laittaa pikkasen lämpösempää purkkia kun ne viimeset kerrokset.Sen verran lämpösellä raudalla että se purkki sulaa siihen suksen pohjaan....ei tartte olla kovinkaan kuuma.Hiekkapaperi voi olla vaikka nro.100 ja hankaa vaikka ristikkäin ja putsaa pöly pois ja siihen se pohjavoide raudalla ja jne......
- fgtrgjthgl,iil.
olli47 kirjoitti:
Nyt kun olet opinut käymään siellä voidefirmojen sivuilla niin vilkaseppa sieltä niitä opetusvideoita.....swix ja holmenkoll ainaskin tulee mieleen ja rexilläkin taita olla sellanen.Siellä on tosi hienosti esitetty voitelut niin pito-kun luistovoitelut..eipäs muut kun ladulle!!
ps.tänään Oulussa pakkasyön jälkeen keli nollassa ja pitona rexin hopea ja päällä fluori hopea/punainen ja seinäpito!"Oulussa pakkasyön jälkeen keli nollassa ja pitona rexin hopea ja päällä fluori hopea/punainen ja seinäpito!"siis mitä tarkoitat,tarkenna.!
Itse käsitin näin lauseesi; alle hopea liisteri ,päälle purkki -1 1 proline. - olli47
fgtrgjthgl,iil. kirjoitti:
"Oulussa pakkasyön jälkeen keli nollassa ja pitona rexin hopea ja päällä fluori hopea/punainen ja seinäpito!"siis mitä tarkoitat,tarkenna.!
Itse käsitin näin lauseesi; alle hopea liisteri ,päälle purkki -1 1 proline.Alla siis rexin purkki 0/ 2 hopea.....ainakin hopean väristä, purkin väristä ei saa selvää kun aivan viimesiä viedään...ja päällä tuo mainitsemasi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut372323Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431582- 381569
- 141402
- 1281320
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2711304Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275