Olemme ottamassa noin 120000€:n asuntolainaa ja nyt mietitään kannattaako korkokatto? Pankki kyllä sitä ehdottaa, mutta ajaako ne aina omaa etua? Saako korkokaton tarvittaessa ostettua vaikka laina on jo otettu. Kiitti jos joku kommentoi.
Lainan ottaminen
3
1215
Vastaukset
- velallinen täälläkin
Itse harkitsisin nyt kiinteää korkoa, koska korot ovat hyvin alhaiset. Kiinteä korko tulee varmasti kalliimmaksi kuin euribor tällä hetkellä mutta sittenpähän ei tarvitse miettiä korkojen nousua. Tai laittaa puolet kiinteälle ja puolet vaikka euriborille.
Korkokattokin voi olla hyvä siinä mielessä että voi spekuloida korkojen pysyvän alhaalla ja laittaa korkokattoa turvaamaan isompi nousu.
Itse otin vuosi sitten 12 kk euriborin koko lainalle. Korkokatollinen laina olisi ollut selvästi kalliimpi ja toisaalta korkokatto sen verran alhaalla että arvelin itse maksukykyni olevan suurempi kuin mihin lukemiin uskoin koron nousevan. Eli kipurajani olisi 8-9 % korkotasolla kun taas korkokattoa tarjottiin alempaan korkoon (ja 20 vuoden ajalle tasattuna lisäkulut tuntuivat liian suurilta).
Nyt kun korot ovat kovasti laskeneet harkitsen toisen puoliskon muuttamista kiinteälle korolle ja toisen puoliskon voin pitää euriborilla. Kiinteätä ei voi lyhentää enennaikaisesti mutta euriborlainan lyhennyksillä voi tilanteen mukaan sitten lyhentää enemmän.- noista
Älä ota mitään pankin tarjoamaa lisämaksullista palvelua. Älä ota kiinteää, älä ota korkokattoa, älä ota lainaturvaa, ei sijoitustoimintaa, ei henkivakuutusta, ei sitä ei tätä. Kaikki ne tähtäävät pankin hyväksi, ei sinun.
Säästä osa etukäteen, ota lainaa reilusti vähemmän kuin tarjotaan, tyydy aluksi vähäpätöisempään asuntoon, kyllä sitä voi sitten myöhemmin parantaa, kun on junan kyytiin jo hypännyt.
Lainamäärä kohtuullisena tuloihin nähden, kohtuullinen laina-aika. Siinä eväät kun tarvitset joustoa kuitenkin jossain vaiheessa. Pyydä vuosittain yksi maksuton koronvaihto ja mahdollisuus lyhennysvapaisiin jaksoihin ja mahdollisuutta lisälyhennyksiin.
Tee extralyhennyksiä kun on mahdollista ja pidä puolen vuoden palkan verran nopeasti rahaksi muutettavassa muodossa säästössä.
Muutaman vuoden kulttua voit sitten ottaa taas askeleen eteenpäin asumisssa ja kokoajan suhteellisen riskittömästi ja nukut yösi rauhassa ilman maailmanlopunpelkoja työttömyydestä tai sairastumisesta.
Suurin ongelma ei ole yleensä asuntolaina vaan kulutusluotot : velaksi ulkomaanmatkat, sohvat, kodinkoneet, viihde-elektroniikka, autot, luottokortit jne... niillä se talous saadaan sekaisin...
- kannata
Me otimme 240000 lainan syksyllä -06. Tai itse asiassa kaksi lainaa, puolet 10 vuoden kiinteällä korolla (4,5 %) ja puolet 1 kk Euriboriin sidottuna.
Korkokatot ovat pankin rahastuskeinoja. Ainut järkevä mielestäni on joku takaisinmaksuturva työkyvyttömyyden tai puolison kuolemantapauksen varalta. Pirun kallis on tosin sekin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941753
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581169Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181168- 941019
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam35797Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6734- 46706
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42680Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676