Olen perustamassa toiminimeä ja sijoitan alkupääomaksi 1000euroa.
Saanko myöhemmin, kun yritys tuottaa, nostaa tuon 1000euroa pois joutumatta maksamaan siitä yksityisoton veroja?
Eli tavallaanhan tuo 1000euroa on itseltäni laina yritykselleni, jolloin vain otan sen takaisin, eikä yksityisotto. Miten tuo käytännössä menee/toteutetaan kirjanpidollisesti?
alkupääoman
6
2670
Vastaukset
- Mkks
Toiminimi ja sinä olette yksi ja sama asia.
- llöölkklö
Toiminimellä on vain yksityisottoja ja yksityissijoituksia. Verot maksat tuloksesta, et otoista.
- SoleCon
Yksityinen elinkeinonharjoittaja voi ottaa yrityksestään vapaasti rahaa yksityisottoina, eivätkä ne ole veronalaista tuloa. Mutta jos yksityisotot ylittävät yritystoiminnan tuottaman voiton, yrityksellesi muodostuu negatiivinen oma pääoma, joka vaikuttaa yrityksesi korkovähennysoikeuteen.
Kijanpitoon kirjaat:
per Kassa (tai Pankkitili) an Yksityisnostot rahana- siis oikein
että voin nostaa ns verovapaasti jossain vaiheessa sijoittamani alkupääoman takaisin? (ja ehkä maksaa itselleni jopa korkoa?)
Sijoitettu alkupääoma ei ole yrityksen voitto-osuudesta pois.
Kysyn vielä tarkennusta karkealla esimerkillä:
Jos liikevaihto on 30000e ja yksityisottoja on 10000e, miinuskuitteja on 10000e.
Mistä summasta maksetaan "palkkaveroa"? - näin näinnäin
siis oikein kirjoitti:
että voin nostaa ns verovapaasti jossain vaiheessa sijoittamani alkupääoman takaisin? (ja ehkä maksaa itselleni jopa korkoa?)
Jos liikevaihto on 30000e ja yksityisottoja on 10000e, miinuskuitteja on 10000e.
Mistä summasta maksetaan "palkkaveroa"?Maksat veroa 20000 eurosta.
- SoleCon
siis oikein kirjoitti:
Mistä summasta maksetaan "palkkaveroa"?Ensinnäkin korjattakoon edellisessä viestissäni ollut virhe:
Yksityisoton kirjaus firmasi kirjanpidossa on tietenkin päinvastoin kuin kerroin eli seuraava
per Yksityisnostot rahana an assa (tai Pankkitili)
(Missähän ajatukseni olivat kun sen kirjoitin - pahoittelen!)
Ja sitten varsinaiseen asiaan:
Yksityisoton voit siis todella nostaa verovapaasti milloin vain, eikä se ole pois voitosta. Voitto on siis yrityksen tulos ja sitä verotetaan, teit yksityisottoja tai et. Eli veroa maksat vaikka jättäisit kaiken tuoton yritykseen, mutta jos realisoit tuottoja tekemällä yksityisottoja ei sitä enää veroteta, se olisi tuplaverotusta.
Mitä tulee mainintaasi "koron" maksamisesta itsellesi, niin termi ei ole sikäli oikea, että kyseessä ei ole korkotulo, jonka joutuisit ilmoittamaan verotuksessa - Sinä vain otat yksityisottona sen minkä pystyt (riippuu siis firman tuotosta). Samoin kuin yksityisottoa ei voi kutsua myöskään "palkaksi", siitähän maksettaisiin ennakonpidätykset, sotut jne. Ennakkoveroa maksat kaikesta tuotostasi ja lopullinen vero määräytyy veroilmoituksen perusteella - jos maksat tarpeeksi, ei tule lisäveroa ja voi tulla palautustakin riippuen vähennyksistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1171597
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991458Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy35839Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29809Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50746Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?34708Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56698Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37690Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s42669Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37653