Onkos noista tädeistä/sedistä mitään apua oikeisiin onglemiin?
Tässä kun on jo huonoa päivää puskenut monta vuotta putkeen ja olen miettinyt onko noista mulkuista mihinkään.
Puhuminen sinänsä ei ratkaise yhtä ainutta onglemaani.
Tiedän oikein hyvin mitä ongelmani ovat ja mistä ne johtuvat, mutta kun ne eivät muutu suuntaan eikä toiseen puhumalla kenellekkään. Enkä voi niihin itse vaikuttaa millään tavalla. Tarvittaisiin ihmettä ja kuka nyt sellaisiin uskoo, paitsi "hihhulit".
Onko siis aivan turhaa mennä jauhamaan kakkaa koomailevalle yes-manille, joka loppujen lopuksi määrää random määrän eri väirisiä nappeja popsittavaksi?
Joskus junnuna äitini "huijasi" minut erään tädin puheille "uniongelmieni" vuoksi ja siitä ei seurannut kuin iso lasku porukoille (eli faijalle) kun ei oikein napannut kyseisen eukon jutut. En edes tiennyt aluksi minkä takia minut sinne pakotettiin.
En muutenkaan popsi mitään nappeja naamaan. Kotoa löytyy teippiä ja pullo viinaa jos vaikka käsi sattuu lähtemään irti.
Ei nuo buranat sun muut ole mitään auttanut ikinä ennenkään.
Eli logn story short. Loppu häämöttää ovella ja omat kärsivällisyys on lopussa. Eikä oikein ole mitään positiivisia kokemuksia kyseisistä henkilöistä.
Kallonkutistajat
22
1877
Vastaukset
- mikä on vaivasi
mutta ota itseäsi niskasta kiinni ja ala ajatella myönteisesti, tuolla asenteella et saa mistään apua, haluat tosiaan vain sääliä toisilta ja rypeä itse säälissä. Selvitä vaivasi puhumalla tai vaikka kirjoitat paperille ongemasi ja luet sitten, tuntuukohan vielä niin kamalalta.
- Nimetön
kallonkutistajiakin on erilaisia, kuten ihmisiä yleensä. Toiset ovat oikeasti viisaita ja toiset eivät. On aika sattuman kauppaa löytää itselleen sopivaa terapeuttia (kuten elämänkumppaniakin). Minä olen käynyt vaikean masennukseni takia useampia kallonkutistajia läpi ja useampien kohdalla ihmettelen miten heistä voi olla hyötyä kenellekään. Sitten kerran vain löytyi "se oikea" ja olen ollut hänen potilaanaan nyt 18 vuotta, välillä tiiviimmin, välillä harvemmin. Hän oikeastaan hoitaa kaikki lääketieteelliset asiani migreenilääkityksistä antibiootteihin ja psyykelääkkeet ja terapiat siinä lisänä tietysti. Hänestä voi sanoa, että hän on viisas terapeutti ja hän on ollut kantava voimani kaikki nämä 18 vuotta siis. Ilman häntä olisin varmasti kasvanut koiranputkea jo monta vuotta. Kehoitan siis vain etsimään sitä oikeaa, ensimmäiseen puupäähän ei kannata jäädä, jos ei hyvältä tunnu.
- vinkkiä hyvästä terapeutista ?
Hei, siis olisiko kellään antaa vinkkiä hyvästä terapeutista ? Itse olen käynyt yhdellä 1,5 vuotta ja tuntuu ettei siitä mitään hyötyä ole. Masennukseni ja väsymyksen takia en ole saanut aikaiseksi etsiä uutta, ja mieleen on tullut että jospa syy onkin minussa, kun muutenkin olen niin skeptinen ja arvosteleva ihmisten suhteen.
Kysyisin myös mielipidettänne seuraavaan;
aina kun tapaaminen alkaa, niin hän aloittaa sanoilla " no mitäs kuuluu " ja koskaan hän ei palaa siihen mihin viimeksi jäätiin, vaikka olisi sanonut, että jatketaan tästä ens kerralla.
En mä aina jaksa muistaa ja itse miettiä , mikä nyt olisi mulle se tärkä puheenaihe. Eikö terapeutín tehtävä ole myös aloittaa keskusteluja edellisten pohjalta jne. Apuahan sinne terapautille kai mennään hakemaan, kun itse on niin väsysynyt ettei jaksa ?
Usein myös kun kysyn hänen mielipidettään johonkin, niin hän vastaa " nii´in, tuohon on kyllä vaikea vastata. Ei minulla ole tarpeeksi perustaa jotta voisin vastata " Sitten hän sanoo että " mikä minä olen kenelläkään toiselle ihmiselle ohjeita antamaaan hänen omasta elämästään " ??? Joko olen käsittänyt terapian aivan väärin tai terapeuttini on ihan pihalla tai on itse uupunutut ja väsynyt. Olen hänelle muutaman kerran kyllä antanut toiveen, josko hän olisi aktiivisempi tai että palataanko koskaan muistiinpanoihin, joita hän kokoajan tekee. Hänen vastauksensa on " tämä jatkuu samanlaisena kokoajan".
Arvostan ja kiitän kovasti jos kertoisitte tästä asiastani omat mileipiteenne ja/tai jos teillä olisi suositella jotain hyvää terapauttia. - kulaverkki
Juu elämänviisautta ja ajatuksia, jolla toista oikeasti voi auttaa, ei hankita lukemalla psykologiksi yliopistosta. Monet ovat lähinnä sellaisia hihhuleita, jotka oman mielensä mukaan tulkitsevat kaikki hienoine teorioineen, että miten sinä toimit. Ja sitten pelailevat sinulla kuin shakkinappulalla. No vaikka antipsykoottiset lääkkeet sitten oikeastikin kutistavat aivoja (joka on ehkä jopa kalloa pahempi) pitkään käytettyinä ja tekevät sinusta tyhmä zombin lyhyellä aikavälillä. Mutta hienoa, jos joku oikeastikin auttava on löytynyt - ehkäpä vähemmistössä.
- Anonyymi
vinkkiä hyvästä terapeutista ? kirjoitti:
Hei, siis olisiko kellään antaa vinkkiä hyvästä terapeutista ? Itse olen käynyt yhdellä 1,5 vuotta ja tuntuu ettei siitä mitään hyötyä ole. Masennukseni ja väsymyksen takia en ole saanut aikaiseksi etsiä uutta, ja mieleen on tullut että jospa syy onkin minussa, kun muutenkin olen niin skeptinen ja arvosteleva ihmisten suhteen.
Kysyisin myös mielipidettänne seuraavaan;
aina kun tapaaminen alkaa, niin hän aloittaa sanoilla " no mitäs kuuluu " ja koskaan hän ei palaa siihen mihin viimeksi jäätiin, vaikka olisi sanonut, että jatketaan tästä ens kerralla.
En mä aina jaksa muistaa ja itse miettiä , mikä nyt olisi mulle se tärkä puheenaihe. Eikö terapeutín tehtävä ole myös aloittaa keskusteluja edellisten pohjalta jne. Apuahan sinne terapautille kai mennään hakemaan, kun itse on niin väsysynyt ettei jaksa ?
Usein myös kun kysyn hänen mielipidettään johonkin, niin hän vastaa " nii´in, tuohon on kyllä vaikea vastata. Ei minulla ole tarpeeksi perustaa jotta voisin vastata " Sitten hän sanoo että " mikä minä olen kenelläkään toiselle ihmiselle ohjeita antamaaan hänen omasta elämästään " ??? Joko olen käsittänyt terapian aivan väärin tai terapeuttini on ihan pihalla tai on itse uupunutut ja väsynyt. Olen hänelle muutaman kerran kyllä antanut toiveen, josko hän olisi aktiivisempi tai että palataanko koskaan muistiinpanoihin, joita hän kokoajan tekee. Hänen vastauksensa on " tämä jatkuu samanlaisena kokoajan".
Arvostan ja kiitän kovasti jos kertoisitte tästä asiastani omat mileipiteenne ja/tai jos teillä olisi suositella jotain hyvää terapauttia."Hei, siis olisiko kellään antaa vinkkiä hyvästä terapeutista ? Itse olen käynyt yhdellä 1,5 vuotta ja tuntuu ettei siitä mitään hyötyä ole"
Vanha ketju, mutta tuohon ylläolevaan kuitenkin: vaihda ihmeessä terapeuttia ja nopeasti. Löydät varmasti paremman. Pitäisi olla olo, että synkkaa, ja että on kiinnostavia yhteisiä puheenaiheita. Raskaat asiat ovat raskaita, ja välillä olo terapiassakin voi olla tukala, mutta aina pitäisi olla toivonkipinä ainakin siinä mielessä, että kokee ettei jää ongelmien kanssa yksin.
Kukaan terapeutti ei ymmärä kaikkea, ja välillä on kommunikaatiokatkoksia. Mutta onnistuvassa terapiasuhteessa niistä selvitään ja päästään yli. Päätä ei pidä hakata seinään.
- susisusi
Masennus loppuu kyllä kun ratkaiset ongelmasi, tosin ongelman ratkaisussa auttaa monesti, psykologit,homeopaatit,uskonto,liikunta ym. Tee jotain rohkeaa ja rupea välittämään itsestäsi.
- periksi
Mulla on hieman samanlaiset fiilikset. Aattelen kuitenkin, että noiden lääkkeiden tehtävä on auttaa nostamaan sitä omaa päätä ylös, jotta jaksaisi paremmin työstää omaa elämäänsä ja sitä kautta saada valoa tunnelin päähän. Kun voimat on loppu, niin ne on loppu ja silloin on hyvä ehkä ottaa lääkärin seurannassa pillereitä; ei niitä tartte koko ikäänsä napsia ja mitä sitten vaikka pitäisikin. Tärkeintähän on tavoite , mitä niillä haetaan eli riittävän hyvä elämä.
Viinasta ei ole loppujen lopuksi kuin harmia, voin sanoa kokemuksesta, alussa - ehkä muutaman vuodenkin - se saattaa tuoda helpotusta mutta pimeys tulee moninverroin takaisin.
Mun on ollut vaikea luottaa ihmisiin, mutta näin 40 korvilla alan huomaamaan että kyllä luottamuksen arvoisia on enemmän kuin päinvastoin.En tarkoita etteikö huonoja lääkäreitä, terapeutteja sun muita olisi, on mullekin osunut. Ei kannata luovuttaa joidenkin
paskapäiden takia vaan etsiä sitä, jolle voi kertoa elämästään ja johon haluaa luottaa.Ja keryoa mysö huonoista kokemuksistaaan näiden psykiatrine sun muiden osalta.
Voimaa - Anonyymi
Ne melkein sananmukaisesti kutistaa kalloja. Tai siis aivan sananmukaisesti aivoja lääkkeillä (neurolepteillä varsinkin) ynnämuilla. Ja yleensä kallonkutistajien vaikutukset ulottuvat myös ystäväpiirin ja elämän mahdollisuuksien kutistumiseen.
- Anonyymi
Hirveät määrät rektaalista verenvuotoa myös aiheuttavat.
- Anonyymi
Neuroleptithan ihan kirjaimellisesti kutistavat aivoja, tutkimusten mukaan. Vähentävät hermosolujen määrää. Harmaa ja valkoinen aivoaine pienenee. Miten tämän sanoisi konkreettisemmin, että ymmärrettäisiin? Tutkittu asia siis, näkyy aivokuvissa ja leikkausten yhteydessä tehdyissä havainnoissa. Ilmenee jo muutaman viikon neuroleptien käytön jälkeen.
Varokaa siis ihan tosissaan. Ja eihän tuo ole suinkaan ainoa neuroleptien ja muiden vahvojen laillisten huumeiden haittavaikutus. Jos niistä jotain hyötyä on, niin korkeintaan lyhytaikaisena. Bentsoja kannattaa käyttää, jos jotain kokee tarvitsevansa pahimpien olojen helpottamiseksi. Niihin tulee riippuvuus, vieroitusoireet, haittoja jos jatkaa pitkään, mm. muistin heikkeneminen. Viikon parin jakso niillä ei vielä tee näitä, ja jos osaa pitää käytön siinä, niin bentsot on rauhoittavana kemikaalina aika ok. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Neuroleptithan ihan kirjaimellisesti kutistavat aivoja, tutkimusten mukaan. Vähentävät hermosolujen määrää. Harmaa ja valkoinen aivoaine pienenee. Miten tämän sanoisi konkreettisemmin, että ymmärrettäisiin? Tutkittu asia siis, näkyy aivokuvissa ja leikkausten yhteydessä tehdyissä havainnoissa. Ilmenee jo muutaman viikon neuroleptien käytön jälkeen.
Varokaa siis ihan tosissaan. Ja eihän tuo ole suinkaan ainoa neuroleptien ja muiden vahvojen laillisten huumeiden haittavaikutus. Jos niistä jotain hyötyä on, niin korkeintaan lyhytaikaisena. Bentsoja kannattaa käyttää, jos jotain kokee tarvitsevansa pahimpien olojen helpottamiseksi. Niihin tulee riippuvuus, vieroitusoireet, haittoja jos jatkaa pitkään, mm. muistin heikkeneminen. Viikon parin jakso niillä ei vielä tee näitä, ja jos osaa pitää käytön siinä, niin bentsot on rauhoittavana kemikaalina aika ok.Lääkärit on korkeasti koulutettu arvioimaan hyötyjen ja haittojen suhdetta. Ottakaa ihmiset se huomioon, ennen kuin luette netistä ohjeita, jotka on voinut kirjoittaa kuka tahansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lääkärit on korkeasti koulutettu arvioimaan hyötyjen ja haittojen suhdetta. Ottakaa ihmiset se huomioon, ennen kuin luette netistä ohjeita, jotka on voinut kirjoittaa kuka tahansa.
"Lääkärit on korkeasti koulutettu arvioimaan "
Heh heh hee :D hih hih hii :D,
ihanko oikeasti uskot että he toimivat järkevästi ja tutkimustietoon perustuen määrätessään ihmisille laillisia huumeita...?
Tosiasiassa useimmilla lääkäreillä on aika vähän puolueetonta tutkimustietoa asiasta. Käypähoitosuositusten laatijoilla on vahva intellektuaalinen ja taloudellinen kytkös lääketeollisuuteen. Kytkös alkaa muodostua jo ensimmäisenä opiskeluvuonna.
Kansalaisaloite: Käypä hoito -työryhmien lääketeollisuussidonnaisuuksiin puututtava
https://madinfinland.org/kansalaisaloite-kaypa-hoito-tyoryhmien-laaketeollisuussidonnaisuuksiin-puututtava/
Erilaisia sidonnaisuuksia eli mielipiteeni käypähoito – kansalaisaloitteesta.
https://madinfinland.org/erilaisia-sidonnaisuuksia-eli-mielipiteeni-kaypahoito-kansalaisaloitteesta/
- Anonyymi
Riippuu todella paljon siitä millaisia henkilöitä alan ammattilaiset ovat. Siellä on mulkkuja ja ihania työntekijöitä. Osa on hyvinkin päteviä ja osa taas tekee virheitä diagnosoinnissa ynnä muussa. Osa kirjoittaa lääkkeitä helpommin kuin toiset. Ja joidenkin kanssa ylipäätään toimii henkilökemiat paremmin kuin toisten. Olen ollut kolmella poliklinikalla, kahdella eri osastolla ja yhdellä yksityisellä psykiatrilla. Hyvin vaihtelevia kokemuksia.
Jos sinulla on jotain käytännön elämän ongelmia, jotka eivät ole korjattavissa, ei luonnollisestikaan kukaan psykiatri pysty niitä asioita muuttamaan. Ainoastaan auttamaan sinua sopeutumaan niihin. - Anonyymi
MInä aloitin terapian, koska olen päättänyt selvittää ongelmat. Uskon, että omalla asenteellakin on merkitystä ja tietenkin myös, että terapeutin kanssa toimii kemiat. Nuorempana kävin terapiassa hieman hälläväliä asenteella eikä siitä ollut kauheasti apua, mutta nyt on eri meininki ja valitsin terapeutin niin, että se ei jostakin syystä ärsytä minua jo heti alusta alkaen...olen kirjoittanut terapiasta blogiakin jos haluat lukea? Blogi on vasta alkutekijöillä niinkuin terapiakin, mutta pyrin kirjoittamaan sitä mahdollisimman usein. https://hetaweck.blogspot.com/
- Anonyymi
On kiva ja monelle varmasti hyödyllistä että jaat kokemuksiasi :)
Ihmiset elävät kukin omassa todellisuudessaan. Jokainen todellisuus on yhtä totta ja yhtä tärkeä. Maailmassa on kuitenkin vallalla usein vain joidenkin harvojen todellisuuskäsitys. Siihen pitää kaikkien uskoa. Monet niistä, jotka leimataan hulluksi tai jotenkin mielenterveysongelmaiseksi, ovat eläneet todellisuudessa, jota muut eivät tunnusta. Ei haluta tunnustaa esimerkiksi väkivaltaa ja hyväksikäyttöä eri muodoissaan.
Jokaisen todellisuutta pitäisi kuulla. Mikään todellisuus ei ole harhainen, vaikka olisikin muiden mielestä outo ja mahdoton. Esimerkiksi psykoottisiksi leimatut kertovat erilaista totuutta kuin jotkut toiset. Yhtä totta kuitenkin.
- Anonyymi
Ei.
Onneksi kysymyksesi on sen verran vanha, että olet jo tuhlannut elämäsi psykiatriaan, kuollut, tai sitten onnistunut jotenkin ihmeesti keksimään jotain parempaa tekemistä.
Älä helvetissä luottaudu psykiatrian varaan elämässäsi, ellei ole pakko.- Anonyymi
...Nimenomaan "oikeisiin ongelmiin" kannattaa hakea apua kaikkialta muualta, jos vain mahdollista.
Toinen asia on se, että nykyinen psykiatria pitäisi pikimmiten lakkauttaa ja korvata muilla järjestelmillä, joista kärsiville, sairastuville yksilöille olisi aitoa apua. Psykiatriasta on apua lähinnä sen harjoittajien statuksille ja tileille. Täysin sairas systeemi kauttaaltaan. Josta me kaikki maksamme, pitkälti turhaan. Herätkää... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
...Nimenomaan "oikeisiin ongelmiin" kannattaa hakea apua kaikkialta muualta, jos vain mahdollista.
Toinen asia on se, että nykyinen psykiatria pitäisi pikimmiten lakkauttaa ja korvata muilla järjestelmillä, joista kärsiville, sairastuville yksilöille olisi aitoa apua. Psykiatriasta on apua lähinnä sen harjoittajien statuksille ja tileille. Täysin sairas systeemi kauttaaltaan. Josta me kaikki maksamme, pitkälti turhaan. Herätkää...Niin on, mut minkäs tolle voi? Ei realistista ajatella et se tosta johonkin muuttuis
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin on, mut minkäs tolle voi? Ei realistista ajatella et se tosta johonkin muuttuis
Muutos on ehkä hidas, mutta on se mahdollinen. Mekin voimme sen eteen jotain tehdä (ja ehkä teemmekin jo, tavallaan). Enkä tässä nyt hae mitään sen kummempia agitointeja (vähän vaan, jep...).
Ei ole realisista ajatella, että tässä ja nyt muuttuisi. Mutta voi silti todeta ja toimia eri tavoin ehkä sen pohjalta. Omissa jutuissa, kenties yhdessäkin.
Mielenterveysongelmaiset ovat tietynlaisia "lainsuojattomia", joiden asemille pitäisi kyllä tehdä jotain monilla kohdin. Monesti myöskään kukaan muu ei tee. Ei näitä järjestelmiäkään meitä varten ole luotu... Laskekaa ketä varten sitten; kenen etuja, valtaa ja vaurautta...?
Tulipa sepustusta. Sitä nämä aiheet vähän vaativat myös. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muutos on ehkä hidas, mutta on se mahdollinen. Mekin voimme sen eteen jotain tehdä (ja ehkä teemmekin jo, tavallaan). Enkä tässä nyt hae mitään sen kummempia agitointeja (vähän vaan, jep...).
Ei ole realisista ajatella, että tässä ja nyt muuttuisi. Mutta voi silti todeta ja toimia eri tavoin ehkä sen pohjalta. Omissa jutuissa, kenties yhdessäkin.
Mielenterveysongelmaiset ovat tietynlaisia "lainsuojattomia", joiden asemille pitäisi kyllä tehdä jotain monilla kohdin. Monesti myöskään kukaan muu ei tee. Ei näitä järjestelmiäkään meitä varten ole luotu... Laskekaa ketä varten sitten; kenen etuja, valtaa ja vaurautta...?
Tulipa sepustusta. Sitä nämä aiheet vähän vaativat myös.Aika paljon merkitystä on jo pelkällä kommunikaatiolla. Että voi jakaa ajatuksiaan ja kokemuksiaan toisten kanssa, ja tulee ymmärretyksi. Arvostan näitä anonyymejä palstoja. Keskustelu yleensäkin luo sellaisen "vapaan tilan" mielelle. Vaikka muualla sitten jollain tavalla vangittaisiin (kuvaannollisesti tai käytännössä, suljetulle), tai ei saisi ilmaista ajatuksiaan, tai ilmaisisi mutta ei lainkaan tulisi ymmäretyksi, niin se vapaa tila pysyy omassa päässä edelleen. Se syntyy siitä, että ei ole yksin. Ja että on lupa puhua.
- Anonyymi
Itseasiassa härskimmäks tuo vaan tuntuu menemään vuosi vuodelta. Neurolepteja joka vaivaan, ja vaikkei mitään vaivaa oiskaan. Huh huhuijakkaa..
- Anonyymi
pitää paikkaansa, pahemmaksi vain menee ja se on jännä että skitsofreenikoilta vaaditaan eniten, kuin muilta mielenterveyspotilalta.
heillä on oikeus olla sairaita, skitsofreenikoilta vaaditaan 110% normaalius, että he saavat olla rauhassa, joten kun sellaista ei ole keksitty, heitä kiusataan koko loppuelämä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803