Olis edessä raivaussahan osto. Kertokaapa kokemuksia eri merkkisistä. Mikä olisi ominaisuuksiltaan paras.
Mikä paras raivaussaha?
28
32165
Vastaukset
- MOK
252 RX. En tiedä onko se paras, mutta varmasti parhaiden joukossa. Se on sähäkkä ja voimakas, terän nopeus on riittävä metsän raivaukseen. Tärinän vaimennus on hyvä. Tankki on lähellä ripustuskoukkua, joten painopiste ei muutu tankin vajentuessa. Muutaman vuoden takaisessa Koneviestissä voitti raivaussahatestin.
Jonsered 52 taitaa nykyään olla käytännössä sama saha, joten saatavuus, hinta ja huolto varmaan ratkaisevat noiden kahden välillä.- pienkonekorjaaja
Omistan molemmat mallit,kummallakin sahattu yhtä paljon(n,8kk).Sahat hankittu 03/2003.Jonsered(52)toiminut täysin moitteetta,husqvarnassa uudesta asti kaikkea pientä laittoa mm.kulmavaihde rikki,2 mäntää ja kerran kampiakselin laakerit,kerran kytkin ja kytkinrumpu.Saattoi olla tietysti myös huono yksilö,mutta huolto toimi moitteettomasti.Aina laitettiin kuntoon ilman suurempia mutinoita,takuu ainakin toimi.
- Raivaaja
pienkonekorjaaja kirjoitti:
Omistan molemmat mallit,kummallakin sahattu yhtä paljon(n,8kk).Sahat hankittu 03/2003.Jonsered(52)toiminut täysin moitteetta,husqvarnassa uudesta asti kaikkea pientä laittoa mm.kulmavaihde rikki,2 mäntää ja kerran kampiakselin laakerit,kerran kytkin ja kytkinrumpu.Saattoi olla tietysti myös huono yksilö,mutta huolto toimi moitteettomasti.Aina laitettiin kuntoon ilman suurempia mutinoita,takuu ainakin toimi.
Kiitokset asiallisista kommenteista. Teidän koneet on selvästikin ammattivehkeitä. Ajattelin hieman kevyempää kokoluokkaa: HVA 245 tai Jontikka 45. Uudet HVA:N 44 cm3 raivurit näyttivät ainakin kaupassa näppäriltä laitteilta, ehkä hieman lelumaisilta muovisine osineen. Onko käsitystä tämän kokoluokan sahoista?
- Solo
Raivaaja kirjoitti:
Kiitokset asiallisista kommenteista. Teidän koneet on selvästikin ammattivehkeitä. Ajattelin hieman kevyempää kokoluokkaa: HVA 245 tai Jontikka 45. Uudet HVA:N 44 cm3 raivurit näyttivät ainakin kaupassa näppäriltä laitteilta, ehkä hieman lelumaisilta muovisine osineen. Onko käsitystä tämän kokoluokan sahoista?
Minulla on ollut parikymmentä vuotta 32 cc Solo. Samaa myytiin aikanaan Kaaz:n nimelläkin.
15 ha metsänhoitotyöt on tullut silläkin tehtyä. Samoin ojanvarret ja takapihojen heinät.
Tämänkokoisellakin pärjää ihan hyvin, jos sahaustarve on polttopuita ohkaisempien puiden kaato. Siis, kun isommat puut jätetään polttopuiksi kasvamaan ja raivataan risukkoa. Tälläiseen työhön saha on ihan hyvä. Kyllähän sillä isompikin kaatuu, mutta enemmän tarvitsevan kannattaa ostaa isompi saha. - pienkonekorjaaja
Raivaaja kirjoitti:
Oli mulla jonssi 45,mutta rosvot vei.Sahasin silläkin 1.5 vuotta ilman ongelmia.Saha oli tehokkaampi kuin kuvittelin.Suosittelen!!
- L-200
Ostin jonsered RS 52 sahan. Olen edelleen siihen ostokseen todella tyytyväinen, sahassa riittää voimaa ja teränopeus ja leikkauskyky ja teho on uskomaton. Sahassa on hyvä tärinänvaimennus ja painopiste ei muutu polttoaineen vähetessä, ja vaikka tankki ei olekkaan "kuin" 0,7 l sahaa sillä yllättävän pitkään. Omassa käytössä tankillisella sahaa ns. kevyttä raivausta yli tunnin, ja raskaampaakin raivausta (puun halk. yli 7 cm) menee melkein tunti tankilla. Se mikä on kullekkin hyvä saha riippuu täysin tarpeesta, satunnainen raivaus, niin riittää pienempikin saha, taasen jos työ on pitempää(ammattimaista) niin silloin on kunnon sahan osto paikallaan.
- MOK
Kun arvonlisäverovelvollinen myyntiverotuksessa oleva metsänomistaja ostaa esim. raivaussahan, niin kaikkien verovähennysten/palautusten jälkeen omasta lompakosta on mennyt rahaa n. 58 % sahan arvonlisäverollisesta ostohinnasta.
Kun näin "nettohinnoilla" ryhdytään vertailemaan eri sahoja, se kalliimpi ei aivan niin kalliilta tunnukaan. - L-200
MOK kirjoitti:
Kun arvonlisäverovelvollinen myyntiverotuksessa oleva metsänomistaja ostaa esim. raivaussahan, niin kaikkien verovähennysten/palautusten jälkeen omasta lompakosta on mennyt rahaa n. 58 % sahan arvonlisäverollisesta ostohinnasta.
Kun näin "nettohinnoilla" ryhdytään vertailemaan eri sahoja, se kalliimpi ei aivan niin kalliilta tunnukaan.Näinhän se on. Mutta jos henkilö X on ostamassa sahaa ja käyttö on lähinnä harrastusluontoista raivausta ja satunnaista tienpielien siivousta ja sahausmäärät ovat pieniä niin sahalla tuskin on suurta merkitystä. Tällöin vähän käytetty voisi olla oikein varteenotettava vaihtoehto. Tosin silloin kannattaa pitäytyä jo kunnon merkissa, näin ollen välttyy toivottavasti pahimmilta yllätyksiltä. Itse jos ostaisin käytettyä niin ainakin välttäisin partnerin 405 sahaa, siitä menee kulmavaihteen kuoret rikki liian helposti(1 kpl korjattu klemmareilla, vielä se toimii).
- jussi
L-200 kirjoitti:
Näinhän se on. Mutta jos henkilö X on ostamassa sahaa ja käyttö on lähinnä harrastusluontoista raivausta ja satunnaista tienpielien siivousta ja sahausmäärät ovat pieniä niin sahalla tuskin on suurta merkitystä. Tällöin vähän käytetty voisi olla oikein varteenotettava vaihtoehto. Tosin silloin kannattaa pitäytyä jo kunnon merkissa, näin ollen välttyy toivottavasti pahimmilta yllätyksiltä. Itse jos ostaisin käytettyä niin ainakin välttäisin partnerin 405 sahaa, siitä menee kulmavaihteen kuoret rikki liian helposti(1 kpl korjattu klemmareilla, vielä se toimii).
se partneri on aivan sama saha kuin husse ja jonssi.tuo kulmakoppa on vanhemmissa ko.raivureissa se heikko kohta.uusissa se on paljon vahvempi.itse oon käynyt Ruotsissa Electroluxin tehtailla,samalta hihnalta osat napsitaan kaikkiin kolmeen merkkiin.
- Mökki sahaaja
jussi kirjoitti:
se partneri on aivan sama saha kuin husse ja jonssi.tuo kulmakoppa on vanhemmissa ko.raivureissa se heikko kohta.uusissa se on paljon vahvempi.itse oon käynyt Ruotsissa Electroluxin tehtailla,samalta hihnalta osat napsitaan kaikkiin kolmeen merkkiin.
Ei välttämättä oikea mutta ostin noin 1kk sitten Egho 4600 raivurin valmistettu japanissa tosi varmatoiminen pieni ruokainen sahaa. Tehty yksinkertaisesti ja jämäkästi ei turhia muoviosia.Tehoa riittää sahattu noin 2hehtaaria.Kulmavaihde laakeroitu kunnolla.
- risto
jussi kirjoitti:
Jos nuo tulevat Electroluxin hihnalta, en varmasti osta!
Ainakin kyseisen merkin kodikoneisiin on todella kalliit varaosat. - joki
risto kirjoitti:
Jos nuo tulevat Electroluxin hihnalta, en varmasti osta!
Ainakin kyseisen merkin kodikoneisiin on todella kalliit varaosat.Hyvä pointti. Sahaan mieluummin jollain ei-electrolux-merkillä, vaikkein sahaaminen olisikaan niin mukavaa. Siellä Electroluxillahan varmaan yksi ja sama henkilö hinnoittelee kaikki tuotteet samalla kertoimella pesukoneesta ruohonleikkuriin....... Nuija!!!!
- risto
joki kirjoitti:
Hyvä pointti. Sahaan mieluummin jollain ei-electrolux-merkillä, vaikkein sahaaminen olisikaan niin mukavaa. Siellä Electroluxillahan varmaan yksi ja sama henkilö hinnoittelee kaikki tuotteet samalla kertoimella pesukoneesta ruohonleikkuriin....... Nuija!!!!
Tiedän mistä puhun.
Partneria en myöskään suosittele.
Elecrolux on ihan hyvä merkki (kestävä), mutta varaosat kalliita, oli kyseessä sitten pesukone tai ruohonleikkuri. - Jussi
ei ole kovin tärkeä tekijä sahaa hommatessa. Saattaisi helposti kuvitella, että isompi olisi parempi. Omassa Jonseredissani taitaa olla vain 0,6 litran tankki ja se on melko passeli. Ainakin kesähelteillä tankkausvälit tulevat sopivan mittaisiksi. Jos tankki olisi tätä paljon isompi, terä alkaisi jo viimeisillä kaasuilla olemaan liian tylsä tehokkaaseen työskentelyyn. Ei sitä kuitenkaan malta tankkausten välillä terää viilailla.
- Raivuri
Lue uusin koneviesti. Uusi Huskun 345 FXT on selkeästi markkinoiden paras raivuri. Teholtaan se hakkaa esim RS51:sen ja painoltaan se on kevyempi kuin perinteiset 45-kuutioiset.
Omissa raivuksissa minulla on ollut ko. saha noin 2kk ja parempaa ei löydy. Ja eilisessäkin räntä- ja vesisateessa oli kahvalämmitykset todella mukavat!!!! - omaa luokkaa
...
- Sahuri
On kokemusta Sthilistä, Huskin 244 RX:stä ja nyt Huskin 345 FXT-sahasta. Sthil oli 244 RX:ään verrattuna kömpelö pappatunturi ja nyt parin kuukauden 345fxt-sahailun jälkeen 244:kin tuntuu mopolta. On nimittäin sen verran hyvä. Ennenkaikkea ergonomia ja käsiteltävyys on valovuoden edelllä muita sahoja. Tehoakin piisaa ihan riittävästi vaikkapa harvennusten ennakkoraivauksiin, jota koko syksy on tehty. Samoin valjaat on paremmat kuin esim. Sthilin kehumat mukavuusvaljaat. Osta, niin ei tarvitse katua.
- Jussi
on kestänyt jo vuosikaudet ilman remonttia. Ei ole tarvinnut muuta kuin puhdistushuoltoa.
Ei Husgvarnakaan huono merkki ole, mutta ei ole omaa kokemusta.
Suosittelen kuitenkin sellaista mallia, jossa on peukalokaasu. Siinä saa mielestäni paremman otteen kahvasta kuin liipasinmallissa. - pekka 2
Aihe puheltu jo ilmeisesti loppuun....
Mullakaan ei ole mitään tietopohjaista lisättävää kommentteihin. Minua askarrutttaa se ettei Hondaa mainittu? Onko sen etu vain hiljaisuus vai onko sekään? Tuleeko siitä nelitahtisena raskas? Onko se vain omakotialueen ruohontrimmauksessa haluttu juuri tuon hiljaisuutensa takia....?
Kunhan uteliaisuuttani uudelleennherättelen aihetta. Kokemuksia ei ole.- mörkö
Ei nelitahtisella ole metsässä mitään virkaa, lisäksi se kiertää ja kiihtyy liian hitaasti.
- pekka 2
mörkö kirjoitti:
Ei nelitahtisella ole metsässä mitään virkaa, lisäksi se kiertää ja kiihtyy liian hitaasti.
Käyntiääni siis lienee se seikka, miksi omakotiasujat haluaa Honda siimaleikkurin.
Hondan sivulta vaan saa sen käsityksen, että vakavissaan ovat niin ikään tehneen sen raivaussahan. - mörkö
pekka 2 kirjoitti:
Käyntiääni siis lienee se seikka, miksi omakotiasujat haluaa Honda siimaleikkurin.
Hondan sivulta vaan saa sen käsityksen, että vakavissaan ovat niin ikään tehneen sen raivaussahan.Joo, hiljainenhan se on eikä käryttele joutavia. Mutta totisessa käytössä leikkunopeus on liian pieni johtuen nelitahtisen alemmista kierroksista. Ylentävällä vaihteellakaan ei voi korjata, kun kiihtyy hitaasti. Mukavuutta ja pientä polttoaineen kulutusta arvostavalle voi olla ihan käypänen peli.
- honda
mörkö kirjoitti:
Itse ostin juuri hetki sitten Hondan.
http://www.honda.brandt.fi/power/mallisto.php?m=15&l=10
Myyjä sanoi Hondan olevan erityisen hyvä haja-asutusalueella omakotitalon ympäristön hoidossa. Tarkottaen heinikkojen ja ryteikköjen raivaamista sekä ruohon trimmaamista. Metsässä nelitahti jää kuulemma kaksitahtiselle, niin kuin tuossa tulikin jo ilmi.
Itse olen pihassa käyttänyt, ja todella mielyttävä on. Ei kärytä ja huuda niin paljon kuin kaksitahti vehkeet. Sormenvahvuset vesakot/pensaikot menee ihan huomaamatta, no proplemos. Jossain vaiheessa pitäis käydä kokeilemassa miten toimii metsässä kun rangan vahvuus alkaa olemaan useampia senttejä.
- 343f
ostin keväällä hva 343f ja olen kyllä tyytyväinen,lisälaitteita ja varaosia saa helposti ja tehoa on riittävästi.
- ukkeli
Ostin keväällä Stigan pikkuraivurin ja olen yllättynyt positiivisesti koneesta. Kestänyt kovaa käyttöä ja mukava käsitellä. Lisäksi yhden huskun tai jonssin hinnalla saa 2 - 3 stigaa. Käytetty täyspäiväisesti vesakon raivauksessa sekä ruohikon trimmauksessa.
- Metsäratio
Huskun 165r oli aikoinaan saha joka ei hyytynyt voimanpuutteeseen (65cc). Löyty meinaan vääntöäkin vaikka kymmensenttiseen haavikkoon.
Ja kesti. Nykyvehkeet, ainakin osa , alkavat olla rihveleitä, ainakin kun puhutaan metsänraivaamisesta eikä ojavarsien pajukoista. - Odottava
Mistä saa Stigan sp 40 Runon varaosia kuka titäääää
- Odottava
Mistä saa raivausahan Stiga sp40 Rungon Varaosia
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732795
- 632684
- 681792
- 241637
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä101515- 151402
- 481267
- 381243
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91229