Vuoroasuminen entisessä kodissa...

Onko kokemuksia???

Jos lähtee siitä ajatuksesta, että avioero on kahden aikuisen välinen asia, josta lasten tulisi kärsiä mahdollisimman vähän, voisiko vuoroasuminen entisessä, yhteisessä kodissa olla hyvä ratkaisu? Siis kummallakin olisi omat asunnot, mutta lapset asuisivat koko ajan omassa kodissaan, jossa vuoroviikoin olisi toinen vanhemmista asumassa ja hoitamassa vastuutaan myös kodinhoitoon liittyvissä asioissa. Lasten ei tarvitsisi reissata kahden kodin välillä ja "vapaaviikolla" oleva vanhempi saisi huilata ja keskittyä työasioihin tai uuteen parisuhteeseen.
Vaatii tietysti taloudellista vakautta, että pystyy ylläpitämään "puoltatoista" asuntoa.
Onko kellään kokemuksia, kiinnostaisi totetettavana vaihtoehtona omalla kohdalla käytännön syistä. Esim. kouluasiat jne.

49

5737

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koittakaa Arvata

      Että köyhää sieppaa näiden kroissosten elvistelyt täällä.

    • tuunari_mikko

      Pienten lasten kanssa tuntuu toimivan suht lähellä asuminen ihan hyvin. Aina välillä toinen tarvii jeesiä tms.

      Vuoroasuminen kuulostaa jännälle ;) Voishan tuo toimiakkin.. Varmaan paras vaihtoehto joissain tilanteissa?

      ..mutta veikkaan että itse et viihtyisi uudessa omassa kodissa jossa ei ole mitään lapsista muistuttavaa, ei muistoja, ei leikkejä, ei mitään.

      Jos eronneen puolison muisto ei raasta mieltä, niin itse haluisin asua samassa vanhassa jossa lapsetkin asuu, joissa lapsilla on historia ja elämä.

      Minun mielestä paras ratkaisu olisi, että pääasiallinen vanhempi jatkaisi entisessä paikassa ja toinen puolisi muuttaisi kävely/fillari matkan päähän.

    • zarah*

      taipuvainen ajattelemaan, että lasten koti on vanhempien/vanhemman luona. Tuon tyyppinen ratkaisu, jossa vanhemmat tulevat vuorotellen "vierailulle" lasten kotiin muistuttaa lastenkotia, jossa hoitajat käyvät päivystämässä...

      Jossain mielessä paras ratkaisu olisi mielestäni, että lapset ja lähivanhempi jäävät asumaan vanhaa kotia - ja etävanhempi muuttaa johonkin lähistölle. Kaikilla ei ole kuitenkaan varaa tällaiseenkaan vaihtoehtoon. Eikä tosin monet halua jäädä asumaan vanhaan kotiin, syystä tai toisesta.

      • tuunari_mikko

        "Tuon tyyppinen ratkaisu, jossa vanhemmat tulevat vuorotellen "vierailulle" lasten kotiin muistuttaa lastenkotia, jossa hoitajat käyvät päivystämässä...
        "

        Täysin samaa mieltä!


    • Anna*

      Meillä mallia käytettiin harkinta-ajan ja käytännössä sen ajan, että talo saatiin myytyä ja kyllä se toimi erittäin hyvin! Niin lapset kuin me vanhemmatkin oltiin tyytyväisiä. Ei mekään mitään kroisoksia olla, mutta kakkosvuokra-asuntoa maksettiin kuukausittain asuntolainan lyhennyksistä jäävällä summalla (siis kun maksoimme pankille vain korkoa).

      Meillä siis tilapäisenä ratkaisuna oli ihan ok, mutta enpä osaa mennä vannomaan miten toimisi pitkässä juoksussa. Varsinkin siinä kohtaa jos/kun molemmilla tulee uudet parisuhteet kuvioihin.. saattaa mennä aika hankalaksi.

      • rakas

        Itse mietin myöskin erityisesti sitä tilannetta, kun uudet parisuhteet tulevat kuvioihin mukaan. Ei minusta olisi ainakaan mukavaa nukkua uuden mieheni kanssa samassa sängyssä, jossa vuoroviikoin nukkuu ex-mieheni ja hänen uusi puolisonsa.


      • Ristiriitaista
        rakas kirjoitti:

        Itse mietin myöskin erityisesti sitä tilannetta, kun uudet parisuhteet tulevat kuvioihin mukaan. Ei minusta olisi ainakaan mukavaa nukkua uuden mieheni kanssa samassa sängyssä, jossa vuoroviikoin nukkuu ex-mieheni ja hänen uusi puolisonsa.

        Miksi se uusikko pitäisi kuljettaa mukana lasten kotiin? Eikö häntä voi jättää siksi viikoksi sinne yhteiseen kotiin, joka on hankittu?
        Minulle tulee mieleen, että kakkonen ei uskalla jättää sitä "kultamunaa" (pettäjää) hetkeksikään silmistään.

        Eikö eron jälkeen pitänyt laittaa lapset etusijalle, eikä nämä uusiosuhteet?


      • y08åu0pj
        Ristiriitaista kirjoitti:

        Miksi se uusikko pitäisi kuljettaa mukana lasten kotiin? Eikö häntä voi jättää siksi viikoksi sinne yhteiseen kotiin, joka on hankittu?
        Minulle tulee mieleen, että kakkonen ei uskalla jättää sitä "kultamunaa" (pettäjää) hetkeksikään silmistään.

        Eikö eron jälkeen pitänyt laittaa lapset etusijalle, eikä nämä uusiosuhteet?

        No mikä parisuhde se sitten on, että vuoroviikoin toinen elää yksin toisessa kodissa toisen eläessä aiemman liiton lapsien kanssa?

        Ja mikä "kakkonen" ja mikä "pettäjä"? Eikö mieleesi mahdu, että eron jälkeen ihmiset muodostavat uusia parisuhteita ilman, että niiden alkumetrit on kuljettu jo edellisen parisuhteen aikana?


      • eronnut
        Ristiriitaista kirjoitti:

        Miksi se uusikko pitäisi kuljettaa mukana lasten kotiin? Eikö häntä voi jättää siksi viikoksi sinne yhteiseen kotiin, joka on hankittu?
        Minulle tulee mieleen, että kakkonen ei uskalla jättää sitä "kultamunaa" (pettäjää) hetkeksikään silmistään.

        Eikö eron jälkeen pitänyt laittaa lapset etusijalle, eikä nämä uusiosuhteet?

        Onhan tuota tutkittu, että tällainen malli ei vaan toimi uusien ihmissuhteiden kanssa. Usein se on uudessa suhteessa kuitenkin molempien toiveena, että eletään perheenä, eikä vain aikuisten välistä suhdetta. Molemmat haluavat rakentaa hyvän suhteen myös uuden puolisonsa lapsiin, ja kyllä se tarkoittaa ja edellyttää silloin elämistä yhdessä niiden lasten kanssa. Parhaimmillaan tämä on lapsille rikastuttavaa, kun he saavat elämäänsä lisää turvallisia aikuisia, mutta en usko, että se tuollaisella asumismallilla olisi kovinkaan helppoa.


    • ....................

      Meillä onnistui pari vuotta mutta sitten minulle tuli sellainen tunne ettei ole omaa kotia ollenkaan. Tuli vain tunne että tälläistä ei jaksa enää yhtään, jatkuvaa reissaamista ja matkalaukku elämää.

      Välillä tuli tunne että tuli "lastenkotiin" joka sekään ei ollut oma koti kun siellä hääräili välillä "vieras" ihminen eli ex. Jotenkin tuntui että silloinen "lastenkoti" jäi hiukan rempalleen kun kummallakaan ei ollut oikeasti mielenkiintoa eikä ollut aikaakaan keskittyä kodin laittoon ja kunnostamiseen. Nyt sitten tilanne on aivan toinen. On oma koti jota voi laitella ja esim. jonne ei tule kukaan ulkopuolinen ellen halua.

      Lapsille vanhempien vuoroasuminen alussa oli tosi hyvä ratkaisu. Heidän mielestään olisi ollut hyvä vieläkin mutta ihan tyytyväisiä ovat tämän hetken tilanteeseenkin, kahteen kotiin.

      Minulle ei ollut toisessa asunnossa juurikaan tavaroita ja lopussa olikin niin etten viihtynyt siellä enää ollenkaan vaan olin jatkuvasti jossain reissussa tai ystävien luona. En vaan osannut viedä sinne omia tavaroitani, huonekalut yms. siellä oli mutta ei tunnetta että se olisi ollut koti.

      Tällähetkellä minä asun lasten kanssa entisessä yhteisessä kodissa ja lapset vaihtavat aika tiheään kotia. Oman kokemukseni johdosta ymmärrän erittäin hyvin jos lapset välillä sanovat etteivät jaksa vaihtaa kotia niin usein. Tämän vuoksi vaihdot on yritetty tehdä mahdollisimman helpoiksi. Vaatteet yms on molemmissa paikoissa ja tavaroita saa kukin kuljetella paikasta toiseen kuten itse haluaa.

      • jaksa vaihtaa kotia,

        niin miksi lasten pitäisi jaksaa??? Minusta aikuisten pitäisi olla epäitsekkäitä ja ajatella vain lasten etua kun erotaan. Tässä nykymaailmassa se nyt nähdään miten nämä lapsemme ovat jaksaneet. Helvetin huonosti.


      • ....................
        jaksa vaihtaa kotia, kirjoitti:

        niin miksi lasten pitäisi jaksaa??? Minusta aikuisten pitäisi olla epäitsekkäitä ja ajatella vain lasten etua kun erotaan. Tässä nykymaailmassa se nyt nähdään miten nämä lapsemme ovat jaksaneet. Helvetin huonosti.

        ..... mutta lapsilla on parempi olla kaksi hyvin hoidettua kotia kuin yksi "lastenkoti" josta kumpikaan vanhempi ei välitä.

        Itse olisin halunnut että lapsilla olisi ollut yksi onnellinen koti jossa molemmat vanhemmat asuvat. Minkäs teet jos toinen vanhemmista rakastuu toiseen ihmiseen ja haluaa ehdottomasti erota.

        t. ......


      • ei välitä.
        .................... kirjoitti:

        ..... mutta lapsilla on parempi olla kaksi hyvin hoidettua kotia kuin yksi "lastenkoti" josta kumpikaan vanhempi ei välitä.

        Itse olisin halunnut että lapsilla olisi ollut yksi onnellinen koti jossa molemmat vanhemmat asuvat. Minkäs teet jos toinen vanhemmista rakastuu toiseen ihmiseen ja haluaa ehdottomasti erota.

        t. ......


      • välittää
        ei välitä. kirjoitti:

        yhteisestä "kastenkodista", mutta haluaa tavalla tai toisella toisen vanhemman pois sieltä. Fyysisesti ja psyykisesti heikompi lähtee. Meidän tapauksessamme minä, joka olen äiti, lähdin.


      • Ketjun aloittaja
        välittää kirjoitti:

        yhteisestä "kastenkodista", mutta haluaa tavalla tai toisella toisen vanhemman pois sieltä. Fyysisesti ja psyykisesti heikompi lähtee. Meidän tapauksessamme minä, joka olen äiti, lähdin.

        Helppoa ja hyvää ratkaisua ei varmaan olekaan,eikä asumisratkaisuja ja -järjestelyjä voi yleistää. Kiitos kuitenkin mielipiteistä, itsepä nämä loppupeleissä on päätettävä ja vastuu päätöksistä kannettava.
        Tässä tapauksessa molemmat vanhemmat haluaisivat huolehtia lapsista ja heidän kodistaan, eikä kodin sijainnin takia toisen puolisoista muutto "pyöräilymatkan" päähän yksinkertaisesti ole mahdollista. Mutta jatketaanpa pähkäilyä. Onhan sekin yksi vaihtoehto, että pistää oman elämänsä "jäihin" muutamaksi vuodeksi ja jatketaan entiseen malliin, kaikki saman katon alla. Siinä on vaan aina se yksi MUTTA; Taitavat vaan lapsetkin voida paremmin, jos vanhemmat voivat hyvin, eivätkä ole "pystyynkuolleita", kuten tämä meillä menee...


      • jössesss

        "Meillä onnistui pari vuotta mutta sitten minulle tuli sellainen tunne ettei ole omaa kotia ollenkaan. Tuli vain tunne että tälläistä ei jaksa enää yhtään, jatkuvaa reissaamista ja matkalaukku elämää.

        Välillä tuli tunne että tuli "lastenkotiin" joka sekään ei ollut oma koti kun siellä hääräili välillä "vieras" ihminen eli ex."

        NIINPÄ.


      • kysyjä
        Ketjun aloittaja kirjoitti:

        Helppoa ja hyvää ratkaisua ei varmaan olekaan,eikä asumisratkaisuja ja -järjestelyjä voi yleistää. Kiitos kuitenkin mielipiteistä, itsepä nämä loppupeleissä on päätettävä ja vastuu päätöksistä kannettava.
        Tässä tapauksessa molemmat vanhemmat haluaisivat huolehtia lapsista ja heidän kodistaan, eikä kodin sijainnin takia toisen puolisoista muutto "pyöräilymatkan" päähän yksinkertaisesti ole mahdollista. Mutta jatketaanpa pähkäilyä. Onhan sekin yksi vaihtoehto, että pistää oman elämänsä "jäihin" muutamaksi vuodeksi ja jatketaan entiseen malliin, kaikki saman katon alla. Siinä on vaan aina se yksi MUTTA; Taitavat vaan lapsetkin voida paremmin, jos vanhemmat voivat hyvin, eivätkä ole "pystyynkuolleita", kuten tämä meillä menee...

        Millaiseen ratkaisuun ketjun aloittaja ja perhe päätyivät? Itsellä mietinnässä samat asiat.


      • miettikää

        Miksi lasten pitää aina pakata matkalaukkunsa ja ilman purinoita lähteä aina vuoronperään toiseen ja toiseen paikkaan. Ja kukaties, ja mahdollisestikkin olisi uusi isäpuoli, tai äitipuoli. Kamalaa mitä lasten pitää kestää.


      • koti on koti
        miettikää kirjoitti:

        Miksi lasten pitää aina pakata matkalaukkunsa ja ilman purinoita lähteä aina vuoronperään toiseen ja toiseen paikkaan. Ja kukaties, ja mahdollisestikkin olisi uusi isäpuoli, tai äitipuoli. Kamalaa mitä lasten pitää kestää.

        Vuoroasumisessa olisikin tärkeää ja ideana juuri se, että lapset voivat todella tuntea molemmat kodit kodikseen. Että molemmissa paikoissa on omaa tilaa ja tarvittavat tavarat (harrastusvälineet jne. voivat muuttaa, mutta perus käyttövaatteet ja lelut olisi molemmissa), jotta he eivät joudu aina pakkaamaan koko arsenaalia vaan kokevat menevänsä kotiin.


    • Todisteetu on

      Tuossa tuli hyvin esiin, että ei jaksa aikuiset kulkea kassinsa kanssa lapsien luo kotiin, miten hitossa lasten pitää kestää tuota samaa.
      Miksi laki ei puutu tähän lasten kiusaamiseen.

      • koti on koti

        Itse en kyllä kokenut sitä niinkään jaksamiskysymyksenä vaan sellaisena, että tuntuuko asuinpaikka kodilta. Tilannehan olisi varmasti optimaalinen, jos molemmat vanhemmat kokisivat sen edelleen kodikseen, ja kummallakaan ei olisi eikä tulisi uutta puolisoa, jonka kanssa haluaa asua.


      • elli.
        koti on koti kirjoitti:

        Itse en kyllä kokenut sitä niinkään jaksamiskysymyksenä vaan sellaisena, että tuntuuko asuinpaikka kodilta. Tilannehan olisi varmasti optimaalinen, jos molemmat vanhemmat kokisivat sen edelleen kodikseen, ja kummallakaan ei olisi eikä tulisi uutta puolisoa, jonka kanssa haluaa asua.

        "Tilannehan olisi varmasti optimaalinen, jos molemmat vanhemmat kokisivat sen edelleen kodikseen, ja kummallakaan ei olisi eikä tulisi uutta puolisoa, jonka kanssa haluaa asua. "

        Joopa joo. Tuo mainitsemasi optimaalinen tilanne vain on oikeasti hyvin ja erittäin epärealistinen.


    • -.-.-.-

      Jokaisen lapsen ja vanhemman pitäisi asua kotona. Eli siis lasten koti on vanhempiensa luona, tai vanhempien erotessa toisen vanhempansa luona.

    • sosiaaliala

      opiskelen sosiaalialaa ja meillä oli hieman puhetta vuoroasumisesta. sitä suositellaan jos on hyvin pieniä lapsia, olikohan alle kolmevuotiaita. pikkulapsille pysyvä koti tuo turvaa.

      kuitenkin jos ei ole aivan pieniä lapsia, en näe syytä vuoroasumiseen ja henk.koht. en keksi mitään stressaavampaa järjestelyä eronneelle pariskunnalle. miten uutta kumppania voi esim käyttää nukkumassa asunnossa, jossa ekspuoliso viettää puolet öistään?

      • ----------

        Vuoroasumista ei todellakaan suositella pienille lapsille. Heille on tärkeintä, että pysyvä AIKUINEN tuo turvaa.


    • ikävä

      Eli lapselle on helpompaa nähdä toista vanhemmistaan vain silloin tällöin eli luopua toisesta vanhemmastaan kuin vaihta kotia? En usko.

      • En huuda perään

        Kyllä se vain näin menee. Vanhempi joka haluaa erota, eroaa myös lapsestaan. Valitettavasti. Sitä se eroaminen tarkoittaa, ettei sen jälkeen enää kaikkea saa. Ja lapset ovat vain sijaiskärsijöitä. Kodin vaihto ei ole ratkaisu lapsen kannalta. Henkinen side eronneeseen aikuiseen on jo katki. Menköön menojaan.


      • kukin tavallaan
        En huuda perään kirjoitti:

        Kyllä se vain näin menee. Vanhempi joka haluaa erota, eroaa myös lapsestaan. Valitettavasti. Sitä se eroaminen tarkoittaa, ettei sen jälkeen enää kaikkea saa. Ja lapset ovat vain sijaiskärsijöitä. Kodin vaihto ei ole ratkaisu lapsen kannalta. Henkinen side eronneeseen aikuiseen on jo katki. Menköön menojaan.

        Minusta sinä katsot asiaa nyt vain aikuisen näkökulmasta. Ei ero puolisosta tarkoita suorilta käsin eroa lapsesta. Kun me erottiin, kaikki lapset oli alle kouluikäisiä ja päädyttiin silloin pitkään viikonloppuun etävanhemman osalta (to-ma), ja muulloinkin hän on ollut jatkuvasti paljon läsnä lapsilleen (useamman kerran viikossa etävanhempi tapaa lapsiaan). Kesälomat pidetään aina kaksi viikkoa kerallaan, jolloin lapset saavat kahden kuukauden kesäloman. Nyt, kun nuorimmainen täyttää 5, olemme siirtymässä vuoroviikkosysteemiin, ja ainakin meidän lapsilla on erittäin hyvät ja läheiset välit molempiin vanhempiinsa.

        Fiksut vanhemmat järjestävät asiat eron jälkeen niin, että lasten on hyvä olla ja suhde molempiin vanhempiin säilyy hyvänä.


      • ..........

        Ei ole kysymys lapsesta ja vanhemmista, vaan aina erityisesti tietyn lapsen tietyistä vanhemmista. Vuoroasuminen voi toimia vain, jos se sopii lapselle vanhemmilla on siihen tahtoa, yhteisymmärrystä ja varaa. Pienten lasten vuoroasuminen ei onnistu pelkästään siksi, että alle kolme vuotiaan perusturvallisuuden kehitys kärsii huoltajan vaihtumisesta.

        Eikä vanhempien ero yleensäkään tarkoita lapsen luopumista toisesta vanhemmasta! Monet etävanhemmat viettävät enemmän aikaa lastensa kanssa kuin ei normi ei ero vanhempi lastensa kanssa.

        Muistan, kun ystäväni vanhemmat erosivat 70-luvun puolessa välissä. Silloin ajattelin, että asuisin äitini kanssa, jos omat vanhempani eroaisivat. Isäni ja minun välit olivat varsin etäiset aina siihen asti kunnes itse sain lapsia. Eikä ihme, sillä vasta eläkkeellä isälläni oli aikaa perheelleen.


      • ........
        En huuda perään kirjoitti:

        Kyllä se vain näin menee. Vanhempi joka haluaa erota, eroaa myös lapsestaan. Valitettavasti. Sitä se eroaminen tarkoittaa, ettei sen jälkeen enää kaikkea saa. Ja lapset ovat vain sijaiskärsijöitä. Kodin vaihto ei ole ratkaisu lapsen kannalta. Henkinen side eronneeseen aikuiseen on jo katki. Menköön menojaan.

        "Vanhempi joka haluaa erota, eroaa myös lapsestaan"

        Höpöhöpö, vanhemmat eroavat toisistaan, ei lapsistaan. Mikäli henkinen side on ennen eroa syntynyt, niin se jatkuu eronkin jälkeen. Vaikka etävanhempi ei edes asuisi samalla paikkakunnalla, tai edes maassa, henkinen side jatkuu. Viestiä voi muutoinkin kuin tapaamalla.


      • jhdjxx
        .......... kirjoitti:

        Ei ole kysymys lapsesta ja vanhemmista, vaan aina erityisesti tietyn lapsen tietyistä vanhemmista. Vuoroasuminen voi toimia vain, jos se sopii lapselle vanhemmilla on siihen tahtoa, yhteisymmärrystä ja varaa. Pienten lasten vuoroasuminen ei onnistu pelkästään siksi, että alle kolme vuotiaan perusturvallisuuden kehitys kärsii huoltajan vaihtumisesta.

        Eikä vanhempien ero yleensäkään tarkoita lapsen luopumista toisesta vanhemmasta! Monet etävanhemmat viettävät enemmän aikaa lastensa kanssa kuin ei normi ei ero vanhempi lastensa kanssa.

        Muistan, kun ystäväni vanhemmat erosivat 70-luvun puolessa välissä. Silloin ajattelin, että asuisin äitini kanssa, jos omat vanhempani eroaisivat. Isäni ja minun välit olivat varsin etäiset aina siihen asti kunnes itse sain lapsia. Eikä ihme, sillä vasta eläkkeellä isälläni oli aikaa perheelleen.

        "Ei ole kysymys lapsesta ja vanhemmista, vaan aina erityisesti tietyn lapsen tietyistä vanhemmista."
        Erittäin hyvä pointti, joka sopii muihinkin asioihin.


    • Mummot ja ukit

      Parasta lasten kannalta on, että uusia ei ole heti kuvioissa kumpaisellakaan. Ero yksistään on lapselle pieni kuolema, saati siihen heti tuodut uudet isä-ja äitiehdokkaat sekä heidän jälkeläisensä.
      Erosta kärsivät lapset eniten! Tyhmät ja ajattelemattomat, itsekkäästi ajattelevat vanhemmat pilaavat pysyvästi lapsensa sielunelämän.

      • .................

        Nykyinen mieheni erosi aikoinaan ex-vaimostaan, kun vaimolla oli suhde toiseen. Mieheni muutti pois kotoaan. Sinne jäivät ex-vaimo ja lapset. Varsin pian sinne muutti myös miehen exän uusi mies. Tuolla miehellä on neljä lasta, joista yksikään ei asu isänsä luona, mutta kylässä kyllä käyvät. Myöhemmin mieheni muutti toiselle paikkakunnalle. Vaikka mitään sopimuksia ei ole tehty, lapset ovat säännöllisen epäsäännöllisesti, aina niin sopiessaan käyneet isänsä luona. Vieläkin, vaikka ovat molemmat jo myöhäisteinejä. Tasapainoisia nuoria, jotka ovat myös kiitelleet sitä, ettei heitä ole pakotettu vaihtamaan kotia ja navigoimaan vanhempiensa osoitteiden väliä.


    • Minnamanna

      "Meillä onnistui pari vuotta mutta sitten minulle tuli sellainen tunne ettei ole omaa kotia ollenkaan. Tuli vain tunne että tälläistä ei jaksa enää yhtään, jatkuvaa reissaamista ja matkalaukku elämää.

      Välillä tuli tunne että tuli "lastenkotiin" joka sekään ei ollut oma koti "

      Juuri tältä lapsistakin tuntuu, joten nostan hattua vanhemmille, jotka mieluummin kärsivät itse matkalaukkuelämää kuin antavat viattomien kärsiä!

      Itseäni yököttää ajatus asumisesta exän kanssa samassa talossa. Kuitenkin se koti, jossa lapset asuvat on se ykköskoti, josta haluaisin mahdollisimman kivan ja viihtyisän lapsille. Sitten aina kotiin tultua saisi siivota tupakantumpit matolta ja miettiä, mitä exän mauttomista tavaroista uskaltaisi kantaa roskiin ja mitä vain tunkisi viikoksi komeroon pois silmistä...

    • .........

      Lasten koti on vanhemman/vanhempien luona.

    • joku_amsku

      Vanha keskustelu mutta nostetaanpa tämä ylös.
      Itse siis olen juuri tällainen vuoroasumisjärjestelyssä oleva nuori, asun yleensä 2vko äitillä ja 2vko isällä.
      Rasittavinta on juuri tämä pakkaaminen. Itselläni ei siis ole juuri mitään tavaroita valmiina toisen puolella, eli kaikki kulkee mukana. Harrastan mm. urheilua, ja en yksinkertaisesti pysty kuljettamaan esim. käsipainoja mukana. Tämän takia harrastaminen riippuu siitä kumman puolella olen. Piano ja kahvakuulailu isällä, kitaransoitto ja juokseminen äitillä jne.
      Toivottavasti kaikki vuoroasumisjärjestelyyn päätyvät huomioisivat lasten pakkaamisen. Parhaassa tapauksessa siis kaikkia tavaroita ostettaisiin aina kaksi kappaletta, yksi kummankin vanhemman luokse. Tietty tähän menee valtavasti rahaa eli tätä ei voi toteuttaa täysin, mutta edes perusvaatteiden hankkiminen molempien vanhempien luokse on sellainen asia mikä vanhempien pitäisi kustantaa. Jatkuva muuttaminen rasittaa huomattavasti vähemmän jos koko elämä ei kulje matkalaukuissa.

      • kghgff

        Vuoroasuminen on erittäin harvoin lasten kannalta hyvä ratkaisu. Itse tunnen peräti yhden nuoren, joka sanoo, ettei vuoroasuminen haittaa. Hän on muutenkin menevä ja sosiaalinen, todella ulospäinsuuntautunut, ja vanhemmat erosivat hänen olleessaan "vanha", eli jo lähes 15-vuotias. Joten ramppaamista ei hänenkään ole tarvinnut kestää kauan. Ehkä se silloin on siedettävämpää.

        Mutta mitä tuohon vanhaan aloitukseen tulee: mielestäni lapsen koti on vanhemman luona, yhden vanhemman. Yleensä varakkaiden vanhempien työn vuoksi päädytään 50/50 asumiseen, joka on seuraavaksi paras vaihtoehto. Huonoin on vanhempien vuorottelu. Tällöin lapsi asuu "omassa" kodissa, jossa vanhemmille jää "hoitajan" rooli. Tämä ratkaisu toimii vain siihen asti, kunnes jompikumpi vanhempi aloittaa uuden parisuhteen. Kaikki ratkaisut, joihin todennäköisesti hyvinkin pian voi tulla suuria muutoksia, ovat lasten kannalta huonoja. Ja kovin monella vanhemmalla ei onneksi ole varaa edes kahteen asuntoon, saati sitten kolmeen...


    • EnnenOlin

      Jos lapset ovat vanhempia, voisi ollakin järkevää asua vain toisen luona. Joskushan lapset kuitenkin muuttavat omaan kotiin.

      Meillä on onneksi vuoroviikkoasuminen toiminut hyvin, kun asutaan parinsadan metrin päässä toisistamme. Lapset voivat käydä kummankin luona, jos on tarvetta. Itse näen tämän parhaaksi vaihtoehdoksi, jos molemmat vanhemmat tahtovat olla lasten elämässä tosissaan. Siis lasten ollessa pieniä.

    • kiplis

      Löysinpä vanhan viestiketjun..
      Mielenkiinnosta kysyn, onko paljon sellaisia tapauksia, jossa vanhemmat asuvat vuorotellen alkuperäisessä kodissa, jotta lasten ei tarvitse muutella?
      Itselläni on sellainen tilanne, että kumppanini jakaa taloa ex-miehensä kanssa. Heidän tyttärensä on 15 vee. Yhdessä voimme olla minun talossani, kumppanini kotiin minä en saa mennä. Nyt olen tosin saanut muutaman kerran käydä kahvilla. Perustelu tällaiselle on se, että kumppanini ei halua päästää exänsä uutta kumppania kotiinsa, niinpä tasapuolisuuden vuoksi minäkään en siellä saa olla. Mitään selkeää vuoroviikkosysteemiä ei ole, vaan aikataulun lähinnä määrittelee se, miten kumppanini exä on siellä talossa. Välillä ovat siellä yhtäaikaakin.

      Olenko hölmö ja rajoittunut, kun tällainen kuvio minua ahdistaa? Tällaista kuviota on meillä ollut jo kolmisen vuotta.

      • Iskä

        Tämä keskustelu on kyllä vanha, mutta näitä ei montaa netistä löydä. Tässäkin keskustelussa kommentit ovat pääsääntöisesti kriittisiä. Olemme vuorotelleet exäni kanssa jo vuosia. Molemmat ovat uusissa naimisissa ja en voi olla kuin kiitollinen molempien nykyisille puolisoille, että hyväksyvät tämän mallin. Joitain asioita vinkiksi tätä mallia harkitseville: elatusmaksuja ei maksella, vaan kulut pyritään jakamaan tasan. Tuo pätee niin lapsiin kun talonkin kustannuksiin. Tuossa jos yrittäisi olla liian tarkkana, niin siitä ei tulisi mitään. On myös oltava valmis putoamaan tukien ulkopuolelle, koska Suomi ei laissa tai muissa ohjeissa tunnista tätä mallia. Meillä taitaa molemmilla exän kanssa olla virallinen osoite sama kuin lasten osoite. Lait on myös kirjoitettu siten, että nykyisten puolisoiden lapset menettävät tukien korotukset. Tuo on kyllä omaa jääräpäisyyttämme, että molemmat pitävät tärkeänä asua virallisesti samassa osoitteessa. Lapsilla on molemmat vanhemmat joka ikinen viikko. Vanhempien tulee kuitenkin kunnioittaa toisiaan siten, että tiedostaa sen, kumpi on kullakin viikolla määräävässä asemassa. Säännöt lasten kanssa voi olla erilaiset, mutta arvot lasten kasvatuksessa eivät. Uskoisin, että lapsilla tässä mallissa on jopa enemmän vanhempien huomiota, koska lapsiviikolla keskitytään vain lapsiin ja kodin hoitoon. Muut menot ajoitetaan toisille viikoille. Loma-ajat olemme pyrkineet järjestämään eri aikoihin. Silloin voi viettää useammankin viikon yhteen menoon lasten kanssa. Toiselle on silloinkin hyvä antaa vaikkapa viikonloppu. Muutenkin joustoa puolin ja toisin on hyvä olla eikä sitä saa käyttää hyväksi. Myös toisen uusi puoliso kannattaa hyväksyä ja olla ennemminkin iloinen siitä, että exälläkin menee hyvin. Kodin jättäminen siistinä toiselle on kunnia-asia. Kunnioitusta ja arvostusta exää kohtaan voi olla, väikka hän ei sitten lopulta ollutkaan juuri se oikea. Minulle tämä malli sopii ja uskoisin tämän jatkuvan vielä vuosia eteenpäin. Toivottavasti malli sopii myös exälleni ja molempien nyxille.
        Ja vastauksena klipsikselle, että en tunne ketään, jolla olisi tämä malli käytössä. Olen kyllä kuullut, että jollain olisi joskus ollut.


      • loveX
        Iskä kirjoitti:

        Tämä keskustelu on kyllä vanha, mutta näitä ei montaa netistä löydä. Tässäkin keskustelussa kommentit ovat pääsääntöisesti kriittisiä. Olemme vuorotelleet exäni kanssa jo vuosia. Molemmat ovat uusissa naimisissa ja en voi olla kuin kiitollinen molempien nykyisille puolisoille, että hyväksyvät tämän mallin. Joitain asioita vinkiksi tätä mallia harkitseville: elatusmaksuja ei maksella, vaan kulut pyritään jakamaan tasan. Tuo pätee niin lapsiin kun talonkin kustannuksiin. Tuossa jos yrittäisi olla liian tarkkana, niin siitä ei tulisi mitään. On myös oltava valmis putoamaan tukien ulkopuolelle, koska Suomi ei laissa tai muissa ohjeissa tunnista tätä mallia. Meillä taitaa molemmilla exän kanssa olla virallinen osoite sama kuin lasten osoite. Lait on myös kirjoitettu siten, että nykyisten puolisoiden lapset menettävät tukien korotukset. Tuo on kyllä omaa jääräpäisyyttämme, että molemmat pitävät tärkeänä asua virallisesti samassa osoitteessa. Lapsilla on molemmat vanhemmat joka ikinen viikko. Vanhempien tulee kuitenkin kunnioittaa toisiaan siten, että tiedostaa sen, kumpi on kullakin viikolla määräävässä asemassa. Säännöt lasten kanssa voi olla erilaiset, mutta arvot lasten kasvatuksessa eivät. Uskoisin, että lapsilla tässä mallissa on jopa enemmän vanhempien huomiota, koska lapsiviikolla keskitytään vain lapsiin ja kodin hoitoon. Muut menot ajoitetaan toisille viikoille. Loma-ajat olemme pyrkineet järjestämään eri aikoihin. Silloin voi viettää useammankin viikon yhteen menoon lasten kanssa. Toiselle on silloinkin hyvä antaa vaikkapa viikonloppu. Muutenkin joustoa puolin ja toisin on hyvä olla eikä sitä saa käyttää hyväksi. Myös toisen uusi puoliso kannattaa hyväksyä ja olla ennemminkin iloinen siitä, että exälläkin menee hyvin. Kodin jättäminen siistinä toiselle on kunnia-asia. Kunnioitusta ja arvostusta exää kohtaan voi olla, väikka hän ei sitten lopulta ollutkaan juuri se oikea. Minulle tämä malli sopii ja uskoisin tämän jatkuvan vielä vuosia eteenpäin. Toivottavasti malli sopii myös exälleni ja molempien nyxille.
        Ja vastauksena klipsikselle, että en tunne ketään, jolla olisi tämä malli käytössä. Olen kyllä kuullut, että jollain olisi joskus ollut.

        Tiedän peräti kaksi paria, jotka ovat kokeilleet eron yhteydessä tätä mallia. Se on toiminut juuri ja juuri sovitut 6 kk tai siihen asti kunnes asunto myydään.

        Tuossa vuoroviikkoasumisessa näen itse kaksi merkittävää asiaa; se ei toimi, ellei eronneen parin suhde ole lähes moitteeton ja riidaton. Näin on aika harvoissa eroissa. Siksi juuri erotaan, kun on ylitsepääsemättömiä erimielisyyksiä ja muita ongelmia. Toinen juttu on tietysti raha. Varmasti vähintään 90%lla eronneista pareista ei ole varaa kustantaa kahta asuntoa. Suurinta osaa ei kiinnosta myöskään asua esim. vuokrayksiössä exän kanssa vuoroviikoin. Tämä tuottaa myös oman sosiaalisen elämän, mahdollisen uuden parisuhteen vuoksi ongelmia.

        Itse olen sitä mieltä, että lasten koti on vanhempien luona, ei toisinpäin. On helppo olla omalla kohdalla tätä mieltä, sillä en olisi missään tapauksessa rangaissut lapsiani jättämällä heitä isänsä "hoiviin" joka toinen viikko. Se olisi tarkoittanut samaa kuin olisin jättänyt lapset heitteille. Pikemminkin lapset olisivat joutuneet hoitamaan isäänsä.

        Eli kukin tyylillään. Hyvä että teillä vanhempien vuorottelu toimii, vaikka meillä se olisi viimeiseksi toiminut.


      • höhö
        Iskä kirjoitti:

        Tämä keskustelu on kyllä vanha, mutta näitä ei montaa netistä löydä. Tässäkin keskustelussa kommentit ovat pääsääntöisesti kriittisiä. Olemme vuorotelleet exäni kanssa jo vuosia. Molemmat ovat uusissa naimisissa ja en voi olla kuin kiitollinen molempien nykyisille puolisoille, että hyväksyvät tämän mallin. Joitain asioita vinkiksi tätä mallia harkitseville: elatusmaksuja ei maksella, vaan kulut pyritään jakamaan tasan. Tuo pätee niin lapsiin kun talonkin kustannuksiin. Tuossa jos yrittäisi olla liian tarkkana, niin siitä ei tulisi mitään. On myös oltava valmis putoamaan tukien ulkopuolelle, koska Suomi ei laissa tai muissa ohjeissa tunnista tätä mallia. Meillä taitaa molemmilla exän kanssa olla virallinen osoite sama kuin lasten osoite. Lait on myös kirjoitettu siten, että nykyisten puolisoiden lapset menettävät tukien korotukset. Tuo on kyllä omaa jääräpäisyyttämme, että molemmat pitävät tärkeänä asua virallisesti samassa osoitteessa. Lapsilla on molemmat vanhemmat joka ikinen viikko. Vanhempien tulee kuitenkin kunnioittaa toisiaan siten, että tiedostaa sen, kumpi on kullakin viikolla määräävässä asemassa. Säännöt lasten kanssa voi olla erilaiset, mutta arvot lasten kasvatuksessa eivät. Uskoisin, että lapsilla tässä mallissa on jopa enemmän vanhempien huomiota, koska lapsiviikolla keskitytään vain lapsiin ja kodin hoitoon. Muut menot ajoitetaan toisille viikoille. Loma-ajat olemme pyrkineet järjestämään eri aikoihin. Silloin voi viettää useammankin viikon yhteen menoon lasten kanssa. Toiselle on silloinkin hyvä antaa vaikkapa viikonloppu. Muutenkin joustoa puolin ja toisin on hyvä olla eikä sitä saa käyttää hyväksi. Myös toisen uusi puoliso kannattaa hyväksyä ja olla ennemminkin iloinen siitä, että exälläkin menee hyvin. Kodin jättäminen siistinä toiselle on kunnia-asia. Kunnioitusta ja arvostusta exää kohtaan voi olla, väikka hän ei sitten lopulta ollutkaan juuri se oikea. Minulle tämä malli sopii ja uskoisin tämän jatkuvan vielä vuosia eteenpäin. Toivottavasti malli sopii myös exälleni ja molempien nyxille.
        Ja vastauksena klipsikselle, että en tunne ketään, jolla olisi tämä malli käytössä. Olen kyllä kuullut, että jollain olisi joskus ollut.

        "..lapsiviikolla keskitytään vain lapsiin ja kodin hoitoon. "

        Mitenköhän niin "keskitytään"? Harva pystyy jättämään viikoksi esim. työtään, johon vierähtää helposti 8 tuntia päivässä. Aamulla herätään, lapset päiväkotiin, töihin. Jotenkin olen ymmärtänyt, ettei aamuisista heräämisistä ja lähdöstä nauti ketään. Illalla lapset päiväkodista ja kotiin. Siinä jää aika tismalleen muutama tunti aikaa "keskittyä lapsiin" ja kodin hoitoon - yleisesti ottaen aivan yhtä paljon kuin kahden vanhemman perheessä. Pikemminkin asia on niin päin, että lasten vuoroviikkosysteemissä vanhempi voi keskittyä täysin itseensä sillä viikolla, kun lapset ovat poissa.

        Joku asiantuntija onkin sanonut, että erot johtuvat paljon siitä, ettei toiselle vanhemmalle - yleensä äidille - jää yhtään aikaa ilman lapsia. Vanhempien olisikin hyvä vuorotella jo liiton aikana lasten hoidossa.


    • Jason1234

      Vuoroasumista tehtiin noin vuoden ajan eron jälkeen. Sopi ihan hyvin molemmille ja lapsille mielestäni oli hyvä ratkaisu. Tästä on toki jo yli 10 vuotta. Nyt näin jälkikäteen ajatellen en ole ihan varma oliko se vuoroasuminen enemmän lasten hyvinvoinnin näkökulmasta tehty (kuten silloin kuvittelimme) vai enemmän sen takia että se oli meille vanhemmille eräänlainen eroamisriitti.

      En osaa edes näin pitkän ajan kuluttua sanoa tai arvioida toimisinko toisin. Meillä oli tilanne että vaimoni oli rakastunut toiseen ja tästä syystä liittomme päättyi. Itselleni ei ollut vaikea hyväksyä tilannetta sillä en kokenut rakastavani puolisoani enää. tässä vaiheessa. Uskoisin, että vuoroasuminen olisi ollut itselleni todella vaikeaa jos tunteeni olisivat olleet toisenlaisia.

    • Tavismitäjärkee

      Melkein 10 v vanha aloitus, mutta ihan kuolleena syntynyt ajatus, ei kai ne vanhat seinät ja vanhat kalut nyt mitään merkkaa , lapsilla on siellä hyvä olla missä heitä rakastetaan ja hyväksytään, talolla ja seinillä ei ole mitään merkitystä.
      Eikä se isän tai äidin luokse meneminen nyt niin rankkaa ole, koska vuoroasuminen toteutuu vain , jos vanhemmat asuvat aika lähellä toisiaan, koulua ja päiväkotia ei vaihdeta viikottain.
      Kummassakin kodissa on oma huone ja kaikki tarvikkeet, ei tarvii, kun koulureppu mukaan , ja sehän pitää muutenkin olla aina mukana.
      Tuo aapeen aloitus tarvii erittäin hyvin toimeen tulevat vanhemmat ja molemmilla rahaa kun roskaa.

      • bvbv

        Juuri näin. Lapsen koti on vanhempien luona, yhdessä tai erikseen. Seinät voi unohtaa.


      • enoikeinusko

        Vuoroasuminen kuulostaa aika haastavalta siinä mielessä, kun tilanteesta pitäis oikeesti päästä eteenpäin. Toisaalta ihmisten on oikeesti vaikea luopua kivoista kodeistaan. Esimerkiksi monelle omakotitalossa tai rivitalossa asuvalle lähteminen voi olla hankalaa. Mulla yks tuttu aiemmin eron myötä suri ihan älyttömästi, kun joutuivat lähtemään ihanasta kodistaan, jonka pihaa oli vuosikaudet laittanut ja todellakin isoin asia tuntui olevan se talosta luopuminen ei se ihmisestä luopuminen. Kyllä täälläkin monet kauhistelee, että miten tuommoisesta luopuminen voi olla niin vaikeaa. Mä luulen, että suurin osa arvostelijoista on niitä, jotka ei ole joutunut luopumaan omistamasyaan talosta, jälleen kerran ei osata asettua toisen asemaan. No tuokin tuttu on nyt uuden rakkauden ja yhteenmuuton myötä onnellinen.


      • trusr
        enoikeinusko kirjoitti:

        Vuoroasuminen kuulostaa aika haastavalta siinä mielessä, kun tilanteesta pitäis oikeesti päästä eteenpäin. Toisaalta ihmisten on oikeesti vaikea luopua kivoista kodeistaan. Esimerkiksi monelle omakotitalossa tai rivitalossa asuvalle lähteminen voi olla hankalaa. Mulla yks tuttu aiemmin eron myötä suri ihan älyttömästi, kun joutuivat lähtemään ihanasta kodistaan, jonka pihaa oli vuosikaudet laittanut ja todellakin isoin asia tuntui olevan se talosta luopuminen ei se ihmisestä luopuminen. Kyllä täälläkin monet kauhistelee, että miten tuommoisesta luopuminen voi olla niin vaikeaa. Mä luulen, että suurin osa arvostelijoista on niitä, jotka ei ole joutunut luopumaan omistamasyaan talosta, jälleen kerran ei osata asettua toisen asemaan. No tuokin tuttu on nyt uuden rakkauden ja yhteenmuuton myötä onnellinen.

        Niin totta, että usein surraan enemmän ihanasta kodista/talosta luopumista kuin parisuhteesta. Tämän kauhistelijat eivät välttämättä kuitenkaan ole tunteettomia ja empatiakyvyttömiä tyyppejä, vaan usein juuri päinvastoin. Miltä tuntuisi liitto, jossa toinen rakastaisi enemmän kulisseja (=kotia) kuin kumppaniaan? Tai jos itse sinnittelisi ja sinnittelisi liitossa itsensä unohtaen- ei puolison vuoksi - vaan kulissien, kauniin kodin vuoksi? Tosiasiahan on, että koti on siellä missä sydän on, missä tuntee olonsa kotoisaksi, viihtyy, on hyvä ja rauhallinen olla.

        Ero on luopumista. Mutta samalla kun luopuu ja päästää irti, antaa uusille asioille tilaa.


      • Kullakinkhteensa
        enoikeinusko kirjoitti:

        Vuoroasuminen kuulostaa aika haastavalta siinä mielessä, kun tilanteesta pitäis oikeesti päästä eteenpäin. Toisaalta ihmisten on oikeesti vaikea luopua kivoista kodeistaan. Esimerkiksi monelle omakotitalossa tai rivitalossa asuvalle lähteminen voi olla hankalaa. Mulla yks tuttu aiemmin eron myötä suri ihan älyttömästi, kun joutuivat lähtemään ihanasta kodistaan, jonka pihaa oli vuosikaudet laittanut ja todellakin isoin asia tuntui olevan se talosta luopuminen ei se ihmisestä luopuminen. Kyllä täälläkin monet kauhistelee, että miten tuommoisesta luopuminen voi olla niin vaikeaa. Mä luulen, että suurin osa arvostelijoista on niitä, jotka ei ole joutunut luopumaan omistamasyaan talosta, jälleen kerran ei osata asettua toisen asemaan. No tuokin tuttu on nyt uuden rakkauden ja yhteenmuuton myötä onnellinen.

        Sitä se on materiaaliin ja tavaroihin rakastuminen, ehkä rakastat tavaraa enempi , kun ihmisiä.


      • Vihaanvanhaakrääsää
        trusr kirjoitti:

        Niin totta, että usein surraan enemmän ihanasta kodista/talosta luopumista kuin parisuhteesta. Tämän kauhistelijat eivät välttämättä kuitenkaan ole tunteettomia ja empatiakyvyttömiä tyyppejä, vaan usein juuri päinvastoin. Miltä tuntuisi liitto, jossa toinen rakastaisi enemmän kulisseja (=kotia) kuin kumppaniaan? Tai jos itse sinnittelisi ja sinnittelisi liitossa itsensä unohtaen- ei puolison vuoksi - vaan kulissien, kauniin kodin vuoksi? Tosiasiahan on, että koti on siellä missä sydän on, missä tuntee olonsa kotoisaksi, viihtyy, on hyvä ja rauhallinen olla.

        Ero on luopumista. Mutta samalla kun luopuu ja päästää irti, antaa uusille asioille tilaa.

        Juurikin näin, koti on siellä, missä on rakkaus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6489
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4193
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2597
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1538
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe