Helsingissä on kaupungilla noita uusia Volvoja ja uusia Scanioita. Scaniat on tehty Lahdessa niissä on suomalainen kori. Pyöreistä lampuista sen tunnistaa. Volvot on tehty Tampereella ja niissä on edessä pienet pyöreät lamput. Kori on hyvin laatikkomainen.
Niissä Scanioissa on kauheaa se, että ne nitisee, natisee ja rämisee ihan mahdottomasti. Lisäksi moottori tärisyttää bussin takaosaa ihan mahdottomasti kun moottori kiihdyttää autoa vauhtiin. Lisäksi ne Scaniat ovat meluisia. Moottorin ääni kuuluu niin, että korvia särkee, varsinkin kiihdytyksissä.
Volvot sen sijaan eivät rämise. Ne ovat aika hiljaisia, hyvin fiksun oloisia sisältä, ja niistä huokuu sellainen... ruotsalainen sivistyneisyys. Ne eivät juurikaan natise ja kyyti on hyvin miellyttävää. Volvo kiihtyy yhtä hyvin kuin Scania, mutta Volvosta ei lähde kiihdytyksissä juurikaan ääntä. Onko se Volvo suunniteltu Ruotsissa, vai mistä on kyse? Ei se Scaniakaan huono ole, onhan siinä pehmeämmät penkit kuin Volvossa ja moderni se on, mutta aavistuksen verran karkeampi ja muovisempi luomus vain.
Scania vs. Volvo
31
3770
Vastaukset
- Scania-Lahti
Scaniat on korittanut Lahden koritehdas, valitettavasti. Kaksi onnetönta kohtaavat ja niillä pitäisi tehdä töitä.
Volvot on valmistettu Puolassa. Tampereella ei ole enää koritehdasta. Lakkautettu. Lopullisesti.
Silti Volvo laadukkaampi, ollut aina. Ketterämpi, hiljaisempi ja tasaisemmin toimiva.- Siis tässä tapauksessa
Alusta.
- dösäkuski
Vai volvo ollut aina laadukkaampi. Kissan viikset! Meillä 2004-2005 käyttöönotettuja volvoja ja scanian scaloja. Volvot on aivan kamalia. Varsinkin 2-akseliset 8700:set. Laatikot nykii, paukkuu ja rutisee. Tasaista stoppia liikennevaloihin on käytännössä mahdoton tehdä. Kiihtyvyys on aivan onneton, muuan kollega ei Tukholmankadulla Helsingissä päässy kaivinkoneen ohi täys poka päällä!
Lämmitykset ei toimi. Kesällä hönkii patterit kuumaa ja talvella kylmää. Lämmönsäätö tietokoneen valikoista on todella vaikeaa. Ja jos asetat lämmöksi 19, on matkustamossa 15 astetta pakkasilla. Lisäpuhaltimet on automaattiset, jotka huutaa kuin pölynimuri, ellet erikseen sammuta niitä valikoista. Sama tilanne kattokanavissa. Ovet renaa jatkuvasti. Varsinkin alkuun oli todella tuskaa ovien turvareunojen kanssa. Lisäksi ovet on ihan järjettömän hitaat. Ja auta armias jos ehdit painaa kaasupoljinta ennen kuin ovet on kiinni, mietit sitten siinä pysäkillä 5-10 sekuntia koska pääset liikkeelle. Tässä nyt muutamia volvojen ongelmia.
Samanikäiset scaniat taas on kuin eri planeetalta. Lämmönsäädöt pelaa (säätönupista), ovet toimii, pysäkkijarrut toimii ja laatikot pelaa kuin ajatus. Ei nyi eikä sätki! Kaikki on kolinoita lukuunottamatta todella kohdallaan.
Mielenkiintoiseksi tän jutun tekee se, että viimeisimmissä malleissa asetelma on kääntynyt toisin päin. Kun scanialta tuli nämä uudet takaa korotetut scalat 5-sylinterisillä koneilla, on siinä autossa taa likimain kaikki päin helvettiä. Täsmälleen samat ongelmat kuin aiemmin volvoissa, jotka nyt ovat puolestaan puolassa saaneet tehtyä lähes täydellisen auton.
Näyttää enemmänkin olevan niin, että vuoroin vieraissa. :) - ????!
Siis tässä tapauksessa kirjoitti:
Alusta.
Volvo on hiljaisempi ja parempi. Menin Scanialla alkuviikosta ja varsinkin jarrutuksissa ääni oli nirskuva ja lisäksi Scania oli todella pienikokoinen. Istuin keskipaikalla ja pituutta on 175 cm. Polvet valitettavasti painoivat edessä olevan istuinta. Oman komeukseni mukaan Volvo on parempi.
- LatexiVihaaVolvoja
dösäkuski kirjoitti:
Vai volvo ollut aina laadukkaampi. Kissan viikset! Meillä 2004-2005 käyttöönotettuja volvoja ja scanian scaloja. Volvot on aivan kamalia. Varsinkin 2-akseliset 8700:set. Laatikot nykii, paukkuu ja rutisee. Tasaista stoppia liikennevaloihin on käytännössä mahdoton tehdä. Kiihtyvyys on aivan onneton, muuan kollega ei Tukholmankadulla Helsingissä päässy kaivinkoneen ohi täys poka päällä!
Lämmitykset ei toimi. Kesällä hönkii patterit kuumaa ja talvella kylmää. Lämmönsäätö tietokoneen valikoista on todella vaikeaa. Ja jos asetat lämmöksi 19, on matkustamossa 15 astetta pakkasilla. Lisäpuhaltimet on automaattiset, jotka huutaa kuin pölynimuri, ellet erikseen sammuta niitä valikoista. Sama tilanne kattokanavissa. Ovet renaa jatkuvasti. Varsinkin alkuun oli todella tuskaa ovien turvareunojen kanssa. Lisäksi ovet on ihan järjettömän hitaat. Ja auta armias jos ehdit painaa kaasupoljinta ennen kuin ovet on kiinni, mietit sitten siinä pysäkillä 5-10 sekuntia koska pääset liikkeelle. Tässä nyt muutamia volvojen ongelmia.
Samanikäiset scaniat taas on kuin eri planeetalta. Lämmönsäädöt pelaa (säätönupista), ovet toimii, pysäkkijarrut toimii ja laatikot pelaa kuin ajatus. Ei nyi eikä sätki! Kaikki on kolinoita lukuunottamatta todella kohdallaan.
Mielenkiintoiseksi tän jutun tekee se, että viimeisimmissä malleissa asetelma on kääntynyt toisin päin. Kun scanialta tuli nämä uudet takaa korotetut scalat 5-sylinterisillä koneilla, on siinä autossa taa likimain kaikki päin helvettiä. Täsmälleen samat ongelmat kuin aiemmin volvoissa, jotka nyt ovat puolestaan puolassa saaneet tehtyä lähes täydellisen auton.
Näyttää enemmänkin olevan niin, että vuoroin vieraissa. :)Olet aivan oikeassa! Olen aina vihannut Volvo-busseja!
Ne on niinku jotain 80 -luvun romuja!!!
- kuski gäibälä
Kyllä Scania linja-auton tekee.
- scania scala
scania scala on parempi ku joku volvo 8700LE volvot ne hyytyy mut scania kestää ja se on totta
- Bussikuski Turust
Uusien telivolvojen (8700) ohjaamo musta ainakin sairaan ahdas. Vikoja riittää ja ne saakelin ovikellot pitää ääntä vähän väliä (tyyppivika) ja kesällä ilmastointi ihan surkea, talvella pirun kylmiä. Kyllä musta nämä uudet scalat on paljon parempia. Makuasioita. Volvo ehkä hieman hiljaisempi (siis vain vähän) mutta kyllä nitinoitä on jo vuoden iässä. Nää kiinalaiset on taas sitten oma lukunsa, niistä ei hyviä puolia löydy hakemallakaan.
- Scaniaki
Volvon pelit ovat made in poland ja....sen kyllä huomaa.Meillä on firmassa näitä 8700 volvoja ne ovat sanalla sanoen SUSIA.Scalan tekele on myös kolho joten jään kaipaamaan kunnon Carrusta Volvon kymppikoneella.
- Kyllä volvo
on auto isolla A-lla oli sitten kyse bussista tai kuorma/rekka/kuorma-autosta. Hiljaisia, lämpöisiä, toimintavarmoja, hyviä ajaa etc. Ehdottomasti volvolle täydet pisteet.
- Volvo paras
Volvo Titan on paras bussialusta !
- Anonyymi
Volvo paras kirjoitti:
Volvo Titan on paras bussialusta !
Volvo viking
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Volvo viking
Espoon auto oy ajoi 60-70 luvulla enimmäkseen Volvo Viking autoilla. Ja ilmeisen tyytyväisiäkin olivat! Itään taas ajettiin :Oy liikenne AB ja HMl Volvo B 635 isomoottorisilla autoilla, ei niissäkään teknisesti juurikaan ollut valittamista. Ainoastaan tämä konekoppa "ruumisarkku" Iso Volvo huusi kuskin"korvia raastaen" vieressä?!
- guski manskulta
Kumpikin on eilisen busseja.Volvo on noista vielä huonompi Puolan "lahja"maailmalle.Volvo ei juuri viatonta päivää näe.Volvo kärsii vuotavista hanoista termarit paukkuu kesällä kuumaa talvella kylmää ym ym ym.Scania kitisee ja on ihan tehoton.Scania on myös ahdas ja matkustajille ei ole hyvää ilmanvaihtoa.Minä pidän VDL bussia toimivana no mene tiedä miten se sitten kestää.Vanha carrus cityliner volvon 10 koneella on kaikkien aikojen paras kaupunkibussi.
- LatexiTykkääVDLBus
Kumpikin on eilisen busseja.Volvo on noista vielä huonompi Puolan "lahja"maailmalle.Volvo ei juuri viatonta päivää näe.Volvo kärsii vuotavista hanoista termarit paukkuu kesällä kuumaa talvella kylmää ym ym ym.Scania kitisee ja on ihan tehoton.Scania on myös ahdas ja matkustajille ei ole hyvää ilmanvaihtoa.Minä pidän VDL bussia toimivana no mene tiedä miten se sitten kestää.Vanha carrus cityliner volvon 10 koneella on kaikkien aikojen paras kaupunkibussi.
No joo! VDL:t on ihan parhaita! Hyvä ilmastointi, hiljanen moottori, mukava matkustajatila, jne. - VDL jotain hyvää
LatexiTykkääVDLBus kirjoitti:
Kumpikin on eilisen busseja.Volvo on noista vielä huonompi Puolan "lahja"maailmalle.Volvo ei juuri viatonta päivää näe.Volvo kärsii vuotavista hanoista termarit paukkuu kesällä kuumaa talvella kylmää ym ym ym.Scania kitisee ja on ihan tehoton.Scania on myös ahdas ja matkustajille ei ole hyvää ilmanvaihtoa.Minä pidän VDL bussia toimivana no mene tiedä miten se sitten kestää.Vanha carrus cityliner volvon 10 koneella on kaikkien aikojen paras kaupunkibussi.
No joo! VDL:t on ihan parhaita! Hyvä ilmastointi, hiljanen moottori, mukava matkustajatila, jne.Mutta viilaamista vaatii vielä paljon, jarrut/hidastin suurin akilleenkantapää ja ahdas ohjaamo
- cvbmn
Ihmetyttää miksi sama vaihdelaatikko nykii volvossa mutta ei scaniassa.
Siis ZF tai voith.- sdhgd
jaa, onko scanioissakin voithin vaihteistoa. kerro ihmeessä scanian maahantuonnillekin siitä. varmaan tehtaallakin olisivat iloisia jos tietäisivät asiasta.
- jokainen alan tyyppi
Tietää että Scania on laatu-auto, Volvo on kuin väkisin väännetty ja ajaminen vaikeampaa huonon alustan ja peilien, katveiden jne vuoksi. Miten voikaan uusiin autoihin tehdä esim niin surkeita peilejä kuin Volvoissa on?
- Volvon hautoa
Henkilöautoa en ottaisi enää Kiinalaiselta Volvolta kuin puoleen hintaa enintään. Kyllä niin heikkoa kuuluu laatu olevan..
- volvocars.fi
Volvon hautoa kirjoitti:
Henkilöautoa en ottaisi enää Kiinalaiselta Volvolta kuin puoleen hintaa enintään. Kyllä niin heikkoa kuuluu laatu olevan..
Volvon henkilöautomallisto on kehittynyt aivan valtavasti sieltä 90-luvulta. Tähän asti olen Saabilla ajellut (4 menossa), mutta kun vuodenvaihteessa kävin uusia Volvoja koeajamassa, niin yllätys oli melkoinen. Tähänkö ollaan tultu? Uusi Volvo V40 on paras auto ajaa tähän mennessä, harmi vaan että on niin helkkarin ahtaat tilat takapenkillä... Sitten kun auton vaihto tulee ajankohtaiseksi, niin Volvo on ehkä todennäköisin vaihtoehto.
Ja en ole kuullut kenenkään moittivan Volvo-henkilöautojen laatua (pl. muutamat mallit, Mitsu Carisma=S/V40 mk1, sekä V50 ekat vuosimallit). Toisin kun taas esim. Audin tai Volkkarin, joissa on ollut isoja ongelmia mm. TDI-koneissa ja DSG-vaihteistoissa. Volvot ovat myös haluttuja käytettyinä, sen verran hyviä hintoja niistä maksetaan...
Busseista en tiedä, en ole sellaisella ajanut, enkä aikoihin matkustanutkaan.
- Espoonbussikuski
Kaikki autot ja laatikot ovat hienot. Vain hiukan eri tavalla protestoivat surkean ajatavan vastaan. Alkaavat toimia, kun pakoputki alkaa vetää.
Suosikkini on Volvo I-Shift laatikolla. - Univajeen riivaama
No niin tuota noin, Scanian on suunnitellut ja myötävaikuttanut kuljettajan mukavuuteen lenskaritehas. Volvon vastaavasti traktoritehas. Melu tietty ulospäin on Volvon trukkereissa maelkoisen paljon suurempi kuin Scanian ja esim. Eurooppalaisista puhumattakaan.
Näin asiakkaan ja asukkaan vinkkelistä katottuna Volvot pitäisi ehottomasti kieltää ympäristövaatallisina välineinä. Maahan suuntautuva pakoputki ilman äänenvaimennusta tuskin menee enää missään muussa Euroopana maassa läpi kuin Suomessa. Tänne on kaiketi roudattu kaikki muualla Euroopassa kielletyt vanhat Bussit? Arvelisin vaan ?
Varmaan tuo kuljettajaan ja ulospäin suuntautuvan ääneen voi ja varmaan onkin eroja. Mutta näin 550 kymppisen linjan varrella asuvan korvaan Volvo on aivan järkyttävän meluisa verrattuna muihin busseihin.
Toivottavasti nuo vanhat romut siirtyvät tuota pikaa bussien hautuumaalle.- vihreä ho.o helsinki
kiitä melusta niitä s...tan töyssyjä. Repivät taka äänenvaimitimen irti,tai ainakin
klemmari irtoa.Suomalaista kaupunki ja liikenne suunnittelua..pers....tä!
- diamonb o ' rossi
550 linjan bussit uutena tulleet jokerilinjalle ja nyt 9 v ajettu ja kilometrejä miljoona ja vielä 20 v vähintään ajetaan. Kannattaa ammattivalittajien muuttaa Kainuun korpeen jos bussit häiritsee.
Heh, elokuussa tulee 7 vuotta täyteen ;) Eikä yhdessäkään taida olla yli 700tkm mittarissa...
- ruotsalaiset-.-
volvoissa haisee ruotsalaine ajattelu ja se o kallista
- jokeribussi1
Vanhat Jokeribussit jatkavat elämäänsä uudelleen maalattuina (tilaajaväreihin) muilla linjoilla. Mm. linjalla 109 voi jo nähdä noita autoja!
- mie vaan
Muistatko itse sitä aikaa, kun Koiviston Auto vaikutti Helsingissä ja ajeli Mersuilla? Voi pojat, mitä kyytiä oli.
- Anonyymi
Scanias ei oo kehitys mennyt eteen päin edelleen perä vonkuu dösäs mukas uus malli
- Anonyymi
Scaniassa ei ole mitään muuta hyvää kuin se et niiden myyjiltä saa tosi hyviä lahjuksia. Viinaa ja merkkituotteita niin paljon kuin kehtaa vain pyytää
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1103277GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431187- 831172
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531112Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351062- 60978
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn27890- 67878
- 53877
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39872