Katetriablaatioon menijöitä tahi

juurikin sen kokeneita?

Mahtaako täältä löytyä katetriablaatioon menijöitä tai äskettäin sen kokeneita? Lähinnä kaipaan kuulla kokemuksia uusista menetelmistä (esim.magneettinavigaattori),mikäli niistä vielä kellään kokemuksia on?
Itse olen menossa ensi kuussa ko.toimenpiteeseen.Olen lueskellut noita vanhempia juttuja,mutta löytyykö vielä lisää?
Sietämätöntä odotella hoitoon pääsyä,tietty jännittää,mutta eniten hirvittää,jos näiden rytmihäiriöiden (SVT)kanssa joutuukin koko elämän kärsiä eli hoito ei onnistukaan...

19

12147

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Janenen

Mulla myös kuukauden päästä katetriablaatio. Sain himaan laput, jossa kerrottiin toimenpiteestä ja siinä sanottiin, että nukutetaan, mutta täällä kaikki on operoitu pelkällä paikallispuudutuksella? En tiiä sitten...
      ja onko leikatuilla ollut katetriablaation jälkeen liikuntakielto, jos on niin kuinka pitkä?
      kiitos ja tsemiä kirjoittajalle, hyvin se menee :P

• ketjun aloittaja

sain laput eilen kotiin,tehdään siis puudutuksessa...verikokeita otetaan viikkoa ennen toimenpidettä ja soitinkin asiasta sairaalaan että mitäköhän kokeita, kuulemma veren hyytymistekijäkokeen (INR)ja jotain muuta...ja lisäksi sydämen ultraääni tehdään.
        Mistä vaivasta menet tutkimukseen/ablaatioon,jos saa kysyä?
        Ja liikuntakieltoa kaksi viikkoa,mulle sanottiin.
        Eniten jännittää,että mitenköhän sitä pysyy paikallaan paniikissa...enhän siihen pysty hammaslääkärissäkään...Paniikkioireista kun kärsin..

• Janenen
        ketjun aloittaja kirjoitti:

sain laput eilen kotiin,tehdään siis puudutuksessa...verikokeita otetaan viikkoa ennen toimenpidettä ja soitinkin asiasta sairaalaan että mitäköhän kokeita, kuulemma veren hyytymistekijäkokeen (INR)ja jotain muuta...ja lisäksi sydämen ultraääni tehdään.
        Eniten jännittää,että mitenköhän sitä pysyy paikallaan paniikissa...enhän siihen pysty hammaslääkärissäkään...Paniikkioireista kun kärsin..

mulla supraventikulaarinen takykardia (vai mikä se oli?)

• donna fugata
        ketjun aloittaja kirjoitti:

Saat kuule niin paljon tavaraa suoneen, että kroppa on kuin lyijyä vaan eikä huolia huomisesta :) Sanoisin että tulee suorastaan ihanan levollinen olo ja silti on tajuissaan. Siinä unohtuu paniikkihäiriöt varmaan noin 10 sekunnissa kun olet saanut rauhoittavaa, ja sitähän voi pyytää lisää jos siltä tuntuu. Itseänikin jännitti ja pelotti ja vaikka mitä, lopulta sain niin paljon rauhoittavia, että olin melkein unessa. Terveisin ex SVT!

• Omppu

Onko sairasloma miten pitkä? Olen menossa keväään kuluessa toimenpiteeseen. Työssäni joudun nostelemaan pyörätuoli asiakkaita viikottanin.

• Omppu kirjoitti:

Onko sairasloma miten pitkä? Olen menossa keväään kuluessa toimenpiteeseen. Työssäni joudun nostelemaan pyörätuoli asiakkaita viikottanin.

oli sairaslomaa pari viikkoa.

• sun juttus
        GlennHughes kirjoitti:

oli sairaslomaa pari viikkoa.

ja sai pelkoa vähän hälvenemään,oli niin hauskaa luettavaa.Onko rytmihäiriöt ollet poissa? Itse jännitän tulevaa tutkimusta ihan törkeästi,en usko lääkkeiden auttavan,kun ne ei auta muissakaan toimenpiteissä,vaikka kuin suoneen tykittävät ja paljon...kumma on tuo ihmisen pelko ja paniikki...
        Kaipa nuo Meikussa asiansa kuitenkin osaavat...

• mie ite

Minulle tehtiin ablaatio pari kuukautta sitten.Pelkäsin turhaan.Tehtiin horroksessa.En juuri muista siitä mitään.Lyhyitä rytmihäiriöitä on ollut muutaman kerran mutta ovat menneet parin minuutin päästä ohi.Ennen operaatiota rytmihäiriöni kesti jopa viisi tuntia useamman kerran vuorokaudessa.

• ja vähän muusta

Minustakin olisi mukava kuulla kokemuksia tuosta uudesta CARTO-järjestelmästä erityisesti sellaisten potilaiden osalta, joilla rytmihäiriö on ollut harvinaislaatuisempi ja lähellä omaa johtorataa. Onko järjestelmästä ollut apua?

Itse olen ollut elektrofysiologisessa tutkimuksessa kerran aiemmin – viime keväänä. Tuolloin selvisi, että rytmihäiriömekanismini (SVT) sijaitsee sen verran lähellä sydämen normaalia johtoratajärjestelmää, ettei ablaatiota suoritettu. CARTO-menetelmä otettiin puheeksi kuitenkin jo tuolloin, ja nyt kun se on sairaalaan saatu, olen menossa uuteen toimenpiteeseen noin kolmen viikon kuluttua. Tuolloin päästään toivon mukaan kokeilemaan ablaatiotakin, ja toivottavasti iloisin lopputuloksin :).

Potilaan kannaltahan tuo uusi magneettijärjestelmä ja vanha menetelmä eivät oikeastaan eroa toisistaan. Molemmissa operaatio toteutetaan menemällä nivusesta katetrien kautta sydämeen, jossa sitten tehdään tahdistus- ja hoitotoimenpiteitä (eli hoito näyttäytyy potilaalle samalta kuin tuo toinenkin menetelmä). Hoitavan henkilökunnan kannalta taas uuden järjestelmän pitäisi olla tarkempi ja kyetä kuvantamaan rytmihäiriön sijaintia täsmällisemmin, jolloin siis on paremmat mahdollisuudet hoitaa myös niitä lähempänä omaa johtorataa sijaitsevia rytmihäiriöitä. Järjestelmän etuihin kuuluu myös laitteen aikaansaama magneettikenttä, jonka avulla katetreja voidaan liikutella aiempaa hienovaraisemmin.

Yllä oli pari kysymystä liittyen elektrofysiologisen tutkimuksen jälkeiseen liikuntaan. Kävelemäänhän toimenpiteen jälkeen pääsee jo varsin pian. Oma käsitykseni on, että liikuntakielto koskee sellaisia fyysisiä ponnistuksia, joiden vuoksi nivuseen tehty haava voi olla vaarassa aueta uudelleen (sairaalan ohjeistuksessa mainitaan mm. soutu). Omalle kohdalleni ei suositeltu kuntosaliharjoittelua ennen kuin kahden viikon kuluttua toimenpiteestä, ja todettiin myös, että painavien asioiden nostelua tulee muutoinkin välttää (esim. painavat ostoskorit tai -kassit). Muun liikunnan osalta muistelen, että pyöräilemään taisin alkaa viikon kuluttua toimenpiteestä, ja rauhallista kävelylenkkiä tein jo seuraavana päivänä toimenpiteestä. Nämä ovat kuitenkin asioita, joista kannattaa aina hoitohenkilökunnan kanssa keskustella erikseen.

• rytmäri

eli sinoatriaalinen takykardia.Kuuluu siis SVT:een.Olin syyskuussa eft:ssä ja ablaatiota ei silloin tehty juuri siksi,että ylim.rata menee lähellä sinussolmuketta.Ymmärsin asian silloin,ettei sitä tullakaan ikinä tekemään vaan lääkkeillä mennään loppuelämä...no,lääkkeet eivät pure (emconcor ja verpamil ei sopinut)ja marraskuussa päädyttiin ablaation yittämiseen. Ensin ajatuksena oli kokeilla enSitella ja nyt kuitenkin viimeinen tieto on,että myös mun kohdalla kokeillaan magneettinavigointia.
        EnSitella riskejä on ilmeisesti enemmän kuin tavallisessa kartoitksessa,magneetista en tiedä...
        Jännittää ja pelottaa aivan per...leesti,viiden viikon kuluttua tehdään.Tiedän että lääkitään,mutta viimeksi ne eivät paniikkia pitäneet poissa vaikka tokkurainen olinkin...
        Toimenpidettä ennen myös mulla veren hyytymistekijä katotaan labroissa????
        Saako udella edelliseltä,mikä on sun diagnoosi?

• toiseksi edellinen
        rytmäri kirjoitti:

eli sinoatriaalinen takykardia.Kuuluu siis SVT:een.Olin syyskuussa eft:ssä ja ablaatiota ei silloin tehty juuri siksi,että ylim.rata menee lähellä sinussolmuketta.Ymmärsin asian silloin,ettei sitä tullakaan ikinä tekemään vaan lääkkeillä mennään loppuelämä...no,lääkkeet eivät pure (emconcor ja verpamil ei sopinut)ja marraskuussa päädyttiin ablaation yittämiseen. Ensin ajatuksena oli kokeilla enSitella ja nyt kuitenkin viimeinen tieto on,että myös mun kohdalla kokeillaan magneettinavigointia.
        EnSitella riskejä on ilmeisesti enemmän kuin tavallisessa kartoitksessa,magneetista en tiedä...
        Jännittää ja pelottaa aivan per...leesti,viiden viikon kuluttua tehdään.Tiedän että lääkitään,mutta viimeksi ne eivät paniikkia pitäneet poissa vaikka tokkurainen olinkin...
        Toimenpidettä ennen myös mulla veren hyytymistekijä katotaan labroissa????
        Saako udella edelliseltä,mikä on sun diagnoosi?

SVT:tä tarkempaa diagnoosia en ole rytmihäiriöstäni saanut (vaikka alkuun koitinkin kovasti tingata sille nimeä, heh). Epikriisissä taitaa lukea jotakin sellaista kuin paikalliseen kiertoaktivaatioon perustuva eteisperäinen tiheälyöntisyyshäiriö, mikä lienee melko yleisluontoinen määritelmä rytmihäiriön syntymekanismista. Harvinaislaatuisen häiriöstä tekee juuri sijainti – omalla kohdallani se on lähellä yhtä sydämen säätelykeskuksista (tarkempaa määritelmää en tässä halua antaa, vaikka kaippa tämäkin jo ihan tarpeeksi kertoo).

Minullakin on otettu toimenpidettä varten verikokeet, mutta täytyy sanoa, että en edes tiedä, mitä kaikkea niiden pohjalta kartoitettiin – ajattelin vain, että omaksi hyväksi ovat. Hyytymistekijän ymmärrän kuitenkin liittyvän viiltohaavan umpeutumiseen ja vuodon lakkaamiseen, kun ”katetrituubit” on otettu pois. Tosin sinullahan tämän asian luulisi jo olevan tiedossa? Veritulppariskin ym. suhteen koitan lohduttaa itseäni sillä, että kommervenkkien todennäköisyys on kumminkin melko pieni, ja tulppia ehkäisemään suoneen tiputetaan tietääkseni jotain lääkettäkin (jos polttamista tehdään).

Kyllä tuo toimenpide jännittää ja pelottaa minuakin, vaikka se jo kertaalleen koettu onkin. Rauhoittavasta lääkityksestä en minäkään saanut sellaista auvon ja huolettomuuden tunnetta, mitä jotkut toimenpiteessä käyneet ovat tällä palstalla kuvailleet. Jännitys ja itsetietoisuus pysyivät yllä koko ajan, vaikka jossakin vaiheessa kyllä aloin tottumaan (ja väsähtämään) jatkuvaan tahdistukseen. Tällä kertaa relammin, hope so.

• tyttö17v

Itselle on tehty CARTO elektrofysiologisen tutkimuksen jälkeen, kun siellä ei syytä löytynyt. 3 tunnin makaamisen jälkeen (ilman mitään lääkitystä, koska sanoivat että olisi hyvä, niin löytyisi se paremmin) lääkäri totesi että homma on sillälailla, että ei viitsi sitä varsinaista aiheuttajaa polttaa kun on niin lähellä sitä omaa johtorataa, etteivät viitsi riskeerata ja muutenkin homma kiertää sydämmessä jotenkin väärinpäin. Luulen että tekevät homman kuitenkin helpommin hieman iäkkäämmälle, vaikka olisikin lähellä omaa johtorataa. Toivottavasti itselläsi vaiva saatiin hoidettua! :) (mikäli olet jo siellä käynyt)

• sama toiseksi edellinen
        toiseksi edellinen kirjoitti:

SVT:tä tarkempaa diagnoosia en ole rytmihäiriöstäni saanut (vaikka alkuun koitinkin kovasti tingata sille nimeä, heh). Epikriisissä taitaa lukea jotakin sellaista kuin paikalliseen kiertoaktivaatioon perustuva eteisperäinen tiheälyöntisyyshäiriö, mikä lienee melko yleisluontoinen määritelmä rytmihäiriön syntymekanismista. Harvinaislaatuisen häiriöstä tekee juuri sijainti – omalla kohdallani se on lähellä yhtä sydämen säätelykeskuksista (tarkempaa määritelmää en tässä halua antaa, vaikka kaippa tämäkin jo ihan tarpeeksi kertoo).

Minullakin on otettu toimenpidettä varten verikokeet, mutta täytyy sanoa, että en edes tiedä, mitä kaikkea niiden pohjalta kartoitettiin – ajattelin vain, että omaksi hyväksi ovat. Hyytymistekijän ymmärrän kuitenkin liittyvän viiltohaavan umpeutumiseen ja vuodon lakkaamiseen, kun ”katetrituubit” on otettu pois. Tosin sinullahan tämän asian luulisi jo olevan tiedossa? Veritulppariskin ym. suhteen koitan lohduttaa itseäni sillä, että kommervenkkien todennäköisyys on kumminkin melko pieni, ja tulppia ehkäisemään suoneen tiputetaan tietääkseni jotain lääkettäkin (jos polttamista tehdään).

Kyllä tuo toimenpide jännittää ja pelottaa minuakin, vaikka se jo kertaalleen koettu onkin. Rauhoittavasta lääkityksestä en minäkään saanut sellaista auvon ja huolettomuuden tunnetta, mitä jotkut toimenpiteessä käyneet ovat tällä palstalla kuvailleet. Jännitys ja itsetietoisuus pysyivät yllä koko ajan, vaikka jossakin vaiheessa kyllä aloin tottumaan (ja väsähtämään) jatkuvaan tahdistukseen. Tällä kertaa relammin, hope so.

Kirjoittelen kuulumisia tähän väliin...

Toimenpide on nyt takana, ja surukseni täytyy todeta, ettei magneettinavigaattorista ollut kohdallani apua. (Mutta toisaalta - jee, olen hengissä!) Rytmihäiriöni sijaitsee yksinkertaisesti liian lähellä sydämen normaalia johtorataa, etteivät lääkärit halunneet riskeerata asian kanssa. Tilanne on siis samankaltainen kuin tyttö 17 v:llä, ikää minulla on kutakuinkin 10 vuotta enemmän.

Parantavista hoitovaihtoehdoista jäljellä on kryoablaatio, mutten usko lähteväni tutkimusruljanssiin ihan hetkeen uudelleen. Hoitomahdollisuudet ovat joka tapauksessa pienet, ja omalla kohdallani tutkimukset ovat olleet suht pitkäkestoisia ja siten melko raskaita (viimeisin 6 h). Lisäksi heränneen toivon sammuminen on henkisesti rankkaa, vaikka mahkut jo valmiiksi olisivatkin olleet keskimääräistä pienemmät.

Lääkkeillä siis jatketaan. Omalla kohdallani askarruttaa tällä hetkellä erityisesti mahdollinen lasten hankkiminen / saaminen, mutta noh, asiat kerrallaan.

Ja kukapa tietää, missä vaiheessa tulevaisuudessa on jo olemassa uusia ja tarkempia hoitomuotoja!

Toimenpiteen aikaisesta pelosta ja jännityksestä vielä sen verran, että tällä kertaa sain siihen lääkityksestä helpotusta - toivon mukaan näin käy myös sinulle jo aiemmin tässä ketjussa kirjoittaneellekin (uskon niin :))! Jokin kipulääke (jota ei varmaankaan viime kerralla annettu) turrutti oikein tehokkaasti niin fyysisesti kuin henkisestikin :).

• edellinen kirjoittaja

Korjaan vielä, että CARTO ja magneettinavigaattori eivät ole synonyymejä, vaikka edellä olevasta niin voisi päätelläkin. Itse fiksoiduin tähän kuvitelmaan, kun hoitoni yhteydessä puhuttiin rinnan kummastakin menetelmästä. Nähtävästi niitä kuitenkin pystytään käyttämään rinnakkain (?), jolloin saadaan kummankin menetelmän hyödyt eli CARTO:lla kolmiulotteinen malli sydämestä ja magneettinavigaattorilla tarkempi katetrien liikuttelu. Joka tapauksessa kohdallani kerrottiin hyödynnettävän CARTO:a ja tutkimus toteutettiin magneettilabrassa - ja sydämestä tehtiin kolmiulotteinen malli, mikä on idea tuossa karttasysteemissäkin. Tiedä sitten, onko se magneettinavigoinnissa jotenkin pidemmälle viety vai mitä...

Ohessa vielä artikkeli, jossa kerrotaan CARTO-tekniikasta erikseen (otsikko "Uudet paikannustekniikat).

http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=/portlet_action/dlehtihakuartikkeli/viewarticle/action&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo95016

Magneettinavigoinnista puolestaan kertoo havainnollisesti tälläkin palstalla jo joskus aiemmin vinkattu Verkko-Husari 7/2008. (Jutun yhteydessä olevassa kuvassa näkyy lääkärien edessä olevasta ikkunasta pienesti valkoinen möhkäle eli toinen "magneettikone", jollaiset on siis potilaan kummallakin puolella. Rintakehän päälle ilmaan tulee vielä sellainen pienempi ja latteampi levy. Tietokoneiden näytöltä näkynee sydämestä syntynyttä mallia. -> Minusta tuo oli ihan "kotoisan oloinen" labra, jos labrasta nyt niin voi sanoa, ja mikäli tämä tieto nyt jotakuta lohduttaa.)

http://www.hus.fi/default.asp?path=1;46;14828;26396;26397;26402

Piti nyt tämäkin vielä kirjata ylös, kun lähdin asiaa näin jälkeenpäin tarkemmin selvittelemään... Asiantuntijat ovat vapaita korjaamaan :).

• Kuuden vuoden flimmeri

Itse olen ollut ykkösjonossa kuukauden verran ja odottelen kovasti kirjettä Meikusta. Flimmerin lisäksi tuli viime kesänä flutteri ja meinaa hymy hyytyä. HUS'in sivuilla on aika kattava juttu tästä magneettinavigoinnista, löytyy nimellä "verkko-husari 7/2008". Onnea kaikille ablaatioon menijöille.

• tuohonjonoon

pääsee? Itselläni on ollut 5 flimmerikohtausta jotka on käännetty sinusrytmiin sähköisesti. Minulle on sanottu, että minulla on verenpaineesta johtuva flimmeri, mutta voiko tuon toimenpiteen kenties minulle joskus tehdä ja pääsen flimmeristä eroon? Kenen vastaanotolle olisi päästävä? Tk-lääkärit eivät asiasta tiedä ja lähetettä on vaikea saada erikoissairaanhoitoon. Mistä tietää, että vaiva on senlaatuinen että sen tuolla hoidolla voi hoitaa. Eläkeikään on aikaa vielä yli 10-vuotta.

• aika
        tuohonjonoon kirjoitti:

pääsee? Itselläni on ollut 5 flimmerikohtausta jotka on käännetty sinusrytmiin sähköisesti. Minulle on sanottu, että minulla on verenpaineesta johtuva flimmeri, mutta voiko tuon toimenpiteen kenties minulle joskus tehdä ja pääsen flimmeristä eroon? Kenen vastaanotolle olisi päästävä? Tk-lääkärit eivät asiasta tiedä ja lähetettä on vaikea saada erikoissairaanhoitoon. Mistä tietää, että vaiva on senlaatuinen että sen tuolla hoidolla voi hoitaa. Eläkeikään on aikaa vielä yli 10-vuotta.

yksityiselle lääkärille,rytmikardiologille! Vie mukanasi kaikki hoitosi dokumentit (tilaa terv.asemalta jne.)Nopein ja asiantuntevin keino hoitaa ja viedä rytmiasiat eteenpäin.Maksaa itsensä takaisin,vaikka itse joutuukin ensin satsaamaan.
        Mulla asiat eteni vauhdilla kun löysin hyvän rytmikardiologin,nyt ablaatioon menossa.

• Kuuden vuoden flimmeri
        aika kirjoitti:

yksityiselle lääkärille,rytmikardiologille! Vie mukanasi kaikki hoitosi dokumentit (tilaa terv.asemalta jne.)Nopein ja asiantuntevin keino hoitaa ja viedä rytmiasiat eteenpäin.Maksaa itsensä takaisin,vaikka itse joutuukin ensin satsaamaan.
        Mulla asiat eteni vauhdilla kun löysin hyvän rytmikardiologin,nyt ablaatioon menossa.

Vajaa pari viikkoa ja ablaatioon, odotukset on kovat vaikka takapakkeihin on varauduttava. Flimmeri ja flutteri vuorottelevat ja elämä on aika rankkaa. Onko ketään hiljattain Meikussa magneettinavigaatiossa ollutta, kokemuksia?

• Q

Heip
      itse olin kyseisessä toimenpiteessä viime kesänä. Tuosta magneettinavigaattorista en tiedä, mulle se tehtiin Kuopiossa Cordiassa. Toimenpide oli mielenkiintoinen eikä liian epämiellyttävä. Jännitti toki kovasti! Toimenpiteen jälkeen oli 4-5h ehdotonta vuodelepoa, se tuntui raskaalta, mutta senkin jaksoi kun oli vihdoin saanut avun! Itse toimenpide ei satu, eniten sattui puudutus nivuseen, josta katetri vietiin laskimoon. Hieman oli repivää tunnetta rinnassa kun katetri kulki laskimossa, mutta kun tiesi sen kuuluvan asiaan niin mieli rauhottui. Sydäntä tahdisteltiin sisältä päin, se tuntui hieman epämielyttävältä kun sydän kovasti jumputteli, mutta se oli nopeasti ohi. Itse ablaatiota eli "polttamista" en edes huomannut. Toipuminen kesti viikon, piti olla rauhallisesti jottei laskimo ala vuotamaan nivusesta. Sen jälkeen sai aloittaa normaalin liikunnan. ASA lääkitys oli 6 viikkoa ablaation jälkeen. Itselläni kaikki oireilu hävisi silloin ja sain jatkaa ihanaa normaalia elämää ilman oireilua! Nyt reilu puoli vuotta toimenpiteen jälkeen oireilu palasi ja katsellaan miten asian kanssa edetään. Toimenpiteen odottelu on raskasta ja jännittävää ja kun ei tiedä auttaako se! Ehkä olet jo siinä ollutkin kun helmikuun puolella ollaan. Tsemppiä, kaikki menee varmasti hyvin vaikka se hirmuisen jännittävää onkin! Toimenpide on kuitenkin nopea ja olet koko ajan itse mukana kun saa olla hereillä. Tsemppiä myös tiukkaan vuodelepoon, mutta on se sen arvoista! Toivottavasti saat avun!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      47
      2192
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      191
      2009
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      116
      1382
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1170
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      96
      982
    6. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      929
    7. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      879
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      45
      857
    9. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      33
      835
    10. Minkälaisen viestin toivoisit saavasi?

Miehelle.... Helpota vähän.
      Ikävä
      61
      736
    Aihe