täysikuu

sunnuntaina

http://www.ursa.fi/extra/taivaalla/kuu.php4?mvalue=200901&daynr=2454841

huomaatteko kuun vaiheet? miten se vaikuttaa mieleen ja kehoon?

166

36999

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lulupelle

      Mulla on aina kuukautiset kun on täysikuu ja mä siivoan ja siivoan ja tiuskin äijälle ja penskoille. Tänään oli siivouspäivä. Ystävättäreni heräilee yöllä koska kuu katselee häntä ikkunasta, verhon raostakin. Uudenkuun aikaan olen hyväntuulinen ja rauhallinen jopa romanttisella tuulella. Voisin tehdä kuunsirpistä runoja.

      • paineita

        Hitto soikoon, mulle tekee sen, että himotttaa koko ajan ja pitää olla koko ajan tyydyttämässä itseään, kun ei oo kaveria just nyt!!! Onneks ei ole täysiku kun kerran kuukaudessa!!! Menis muuten nahkat puhki!!!


      • aahhhhh

        KOko ajan himottaa.....sen se tekee...


      • nukkua

        On pelottavaa jopa nukkua täydenkuun öinä ja sen läheisyydessä, sillä sen huomaa ainakin epileptikko kun hikoo ja vetää, kouristaa ja täytyisi saada nukuttua tarpeeksi. Sitten joutuu ottamaan pahimmassa tapauksessa yksi tai jopa kaksikin rauhottavaa. Sitten aamulla on aivan rättiväsynyt ja pääsee ylös vasta kentis 10:ltä tai myöhemminkin. Tuurilla voi päästä ylös kuten ns. normaalit ihmiset pääsevät. Uskon vakaasti, että tämän kaiken takana on nimen omaan TÄYSI KUU ja sen läheisyyden nousu kuin loppumisenkin aihetuttama vaikutus.


      • astuska_

        Pari yötä jo olen heräillyt jatkuvasti: välillä on ollut tuskaisen kuuma, välillä olen hytissyt kylmästä. Eilen illalla huomasin, että taas on täysikuu... Sama juttu joka kerta, paljon on ollut myös päänsärkyä. Kuin vaihdevuosien oireet, sanovat sukulaiset :D


      • ALASTOMUUS
        paineita kirjoitti:

        Hitto soikoon, mulle tekee sen, että himotttaa koko ajan ja pitää olla koko ajan tyydyttämässä itseään, kun ei oo kaveria just nyt!!! Onneks ei ole täysiku kun kerran kuukaudessa!!! Menis muuten nahkat puhki!!!

        http://www.julkkikset.fi/forum/index.php/board,256.0.html


      • kikattaja
        paineita kirjoitti:

        Hitto soikoon, mulle tekee sen, että himotttaa koko ajan ja pitää olla koko ajan tyydyttämässä itseään, kun ei oo kaveria just nyt!!! Onneks ei ole täysiku kun kerran kuukaudessa!!! Menis muuten nahkat puhki!!!

        ei saa unta ja menkat just..tiuskin ja huudan!!


      • kuuhullu
        nukkua kirjoitti:

        On pelottavaa jopa nukkua täydenkuun öinä ja sen läheisyydessä, sillä sen huomaa ainakin epileptikko kun hikoo ja vetää, kouristaa ja täytyisi saada nukuttua tarpeeksi. Sitten joutuu ottamaan pahimmassa tapauksessa yksi tai jopa kaksikin rauhottavaa. Sitten aamulla on aivan rättiväsynyt ja pääsee ylös vasta kentis 10:ltä tai myöhemminkin. Tuurilla voi päästä ylös kuten ns. normaalit ihmiset pääsevät. Uskon vakaasti, että tämän kaiken takana on nimen omaan TÄYSI KUU ja sen läheisyyden nousu kuin loppumisenkin aihetuttama vaikutus.

        minuun se täysikuu ei vaikuta mutta akka on ihan hullu silloin. se ei saa nukuttua ja on koko ajan kiinni mulkussa että pitäisi naida, ja eihän sitäkään hommaa jaksa koko aikaa tehdä


      • Olette varmaankin lukeneet Meri Mortin kirjan "Lumoava nainen."
        Kirja kertoo kuinka kuukautiskierto ja elämä on jaettu kuun neljään vaiheeseen.

        Nouseva kuu/Nuori neito
        Täysikuu/Aikuinen nainen
        Laskeva kuu/Kuningatar
        Uusikuu/Vanha nainen

        Kevät/lapsuus
        Kesä/aikuistuminen
        Syksy/keski-ikä
        Talvi/vanhuus


      • Ashera12 kirjoitti:

        Olette varmaankin lukeneet Meri Mortin kirjan "Lumoava nainen."
        Kirja kertoo kuinka kuukautiskierto ja elämä on jaettu kuun neljään vaiheeseen.

        Nouseva kuu/Nuori neito
        Täysikuu/Aikuinen nainen
        Laskeva kuu/Kuningatar
        Uusikuu/Vanha nainen

        Kevät/lapsuus
        Kesä/aikuistuminen
        Syksy/keski-ikä
        Talvi/vanhuus

        Kun ihmiset vielä elivät luonnossa ilman keinovaloja naiset tunnetusti vuotivat uudenkuun aikaan. Kirja luokittelee vanhan naisen viisaaksi mietiskelijäksi.
        Tuon jälkeen nuori neito nousee uuteen päivään. Kirja luokittelee hänet juuri innostuneeksi ja mieleltään valoisaksi.
        Aikuinen nainen on jo löytänyt paikkansa eikä etsi uutta tekemistä. Kirja luokittelee hänet aikaansaavaksi ja pärjääväksi.
        Kuningatar on villi nainen, jonka tielle ei kukaan saa tulla. Hän päättää asioistaan itse.
        Ja sitten se alkaakin alusta.


    • ei..-

      ainakaan vaikuta millään lailla,nukun yhtä hyvin oli sitten kuuta eli ei ja mielialaan ei vaikuta mitenkään..Ainut joka voi vähän häiritä on valoisuus minkä paiste aiheuttaa mutta siitäkin pääsee eroon sulkemalla verhot,yhtä paljon häiritsee katuvalo jos sellainen hollilla.

      • nopsu16

        sillon vaikutti kun asuin pimeällä seudulla jossa ei ollu katuvaloja ja olin vapaa. Nytkun olen perheen äiti ja asun katuvalojen keskellä täysikuusta ei tietoakaan.


      • Vaikka pilvessä
        nopsu16 kirjoitti:

        sillon vaikutti kun asuin pimeällä seudulla jossa ei ollu katuvaloja ja olin vapaa. Nytkun olen perheen äiti ja asun katuvalojen keskellä täysikuusta ei tietoakaan.

        Kyllä mua valvottaa,ja sitten katson almanakasta niin sieltä se syy löytyy.TÄYSIKUU!


      • Vaikka pilvessä kirjoitti:

        Kyllä mua valvottaa,ja sitten katson almanakasta niin sieltä se syy löytyy.TÄYSIKUU!

        minnuun se vaekuttaapi iha eritavalla, nukun paremmin. ja päevällä on ihan outo väsy koko ajan vaekka oeskin nukkunna oekeen kunnon yöunet. :o


      • Pauli555

        Luulen, että olette hulluja.


      • Ironlady
        Pauli555 kirjoitti:

        Luulen, että olette hulluja.

        HULLU saa olla, muta EI TYHMÄ !!!!

        Terveisin yx.onnellinen tulinen kuuhullu taitelijasielu, josta ei kukaan vielä ole tullu sanomaan että oisin tyhmä;)


      • Pauli555
        Ironlady kirjoitti:

        HULLU saa olla, muta EI TYHMÄ !!!!

        Terveisin yx.onnellinen tulinen kuuhullu taitelijasielu, josta ei kukaan vielä ole tullu sanomaan että oisin tyhmä;)

        Mikä on tyhmää ja mikä ei... Luulen, että te tuliset kuuhullu taistelijasielut saatatte olla varsin tyhmiä.


      • tulska
        Pauli555 kirjoitti:

        Mikä on tyhmää ja mikä ei... Luulen, että te tuliset kuuhullu taistelijasielut saatatte olla varsin tyhmiä.

        tai sit sä oot niin tyhmä ettet vaan ymmärrä tollasta.kai sullakin joku omituisuus on mitä ei muut ymmärrä?sitä paitsi kuuhulluus on vieläpä aika yleistä.ja onhan siin nimessäki hulluus,et kai sen täytyy niin olla,mut eihän tää kyl mitenkään tyhmyyteen liity.


    • tää on

      taas näitä jotta vaikuttaahan se jos niin vaan kovasti uskooo et se vaikuttaa. itse vaan es koskaan voinut uskoan niin paljon että se vaikuttais.

      • Mahdollistako

        vaikuttaahan täyden kuun aika myös vuoroveden haihteluun. Vettä meissä ihmisissäkin on!


      • sitä...
        Mahdollistako kirjoitti:

        vaikuttaahan täyden kuun aika myös vuoroveden haihteluun. Vettä meissä ihmisissäkin on!

        ytäyttä kuuta oiskaan niin vaihtuishan vuorovesi ilman kuutakin? miten se kuu siihen vaikuttaa??


      • otsikko.,.,.
        Mahdollistako kirjoitti:

        vaikuttaahan täyden kuun aika myös vuoroveden haihteluun. Vettä meissä ihmisissäkin on!

        kertoo just sen mikä vaikuttaa-))


      • Pintero
        sitä... kirjoitti:

        ytäyttä kuuta oiskaan niin vaihtuishan vuorovesi ilman kuutakin? miten se kuu siihen vaikuttaa??

        No ei ole isoilla tiedoilla taipaleelle lähdetty.
        Voisit ottaa selvää vähän.muuten oletko kuulut kuun vetovoimasta?


      • maan,,,,,
        Pintero kirjoitti:

        No ei ole isoilla tiedoilla taipaleelle lähdetty.
        Voisit ottaa selvää vähän.muuten oletko kuulut kuun vetovoimasta?

        ja kuinka pieniä ne onkaan täs maailmakaikkeudessa? tiedätkö? onkos se niin et joku kuun vetovoima on se kun vaikuttaa? niin toki jos uskoo siihen mitä joku on joskus kirjoittanut. se on kuule ihan sama millä taipaleella näitä hömppäjuttuja aattelee, samaan kastiin laitetaan viel nää horoskooppi hömppäilijät-)


      • !!!
        maan,,,,, kirjoitti:

        ja kuinka pieniä ne onkaan täs maailmakaikkeudessa? tiedätkö? onkos se niin et joku kuun vetovoima on se kun vaikuttaa? niin toki jos uskoo siihen mitä joku on joskus kirjoittanut. se on kuule ihan sama millä taipaleella näitä hömppäjuttuja aattelee, samaan kastiin laitetaan viel nää horoskooppi hömppäilijät-)

        Niin no entäs uskovaiset?? Pahimpia hömppään uskovia ne on.


      • kastiin,,,,
        !!! kirjoitti:

        Niin no entäs uskovaiset?? Pahimpia hömppään uskovia ne on.

        menee nekin ja moni muukin.


      • maan,,,,, kirjoitti:

        ja kuinka pieniä ne onkaan täs maailmakaikkeudessa? tiedätkö? onkos se niin et joku kuun vetovoima on se kun vaikuttaa? niin toki jos uskoo siihen mitä joku on joskus kirjoittanut. se on kuule ihan sama millä taipaleella näitä hömppäjuttuja aattelee, samaan kastiin laitetaan viel nää horoskooppi hömppäilijät-)

        Kyllä asia on niin että kuun vetovoiman vaikutus vuorovesiin on tutkittu niin täydellisesti kuin jokin asia voi olla.

        Vai mitä sanot vuorovesikalentereista, joita on saatavissa merenkulun tarpeisiin. Ne ilmoittavat vuodeksi eteenpäin tarkat kellonajat milloin esmes. jokin matala salmi on liikennöitävissä, milloin taas liian matala.

        Ja nämähän laaditaan nimenomaan kuun vaiheiden perusteella.

        Miten pieni on sitten "pieni"?
        Kuuhan vetää valtamerien vettä sille puolen maapalloa missä se kulloinkin on, niin että lotina vain kuuluu.

        Mutta lennät varmasti perseelles kun kuulet että planeettojen, kuten esmes Mars, Venus, Saturnus Juppiter ja mitä niitä onkaan, noiden taivaalla pieninä pisteinä näkyvien taivaankappaleiden vetovoiman on todettu vaikuttavan Aurinkoon juuri samalla tavalla kuin tuo Kun aiheuttama vuorovesi-ilmiö Maassa.

        Nimenomaan niiden konjunktiot l kahden tai useamman sattuminen samaan linjaan auringon kanssa aiheuttaa sielllä päässä melkoisen mylläkän. Auringonpilkuista puhutaan silloin.

        Tätäkin sopii epäillä, mutta todisteitakin on riittävästi. Niinpä tiedetään että auringonpilkut vaikuttavat radioliikenteeseen määrätyillä aallonpituuksilla, pääasiassa ns. lyhyillä aalloilla (joita sosin ei kovinkaan paljon käytetä enää). Toisinaan radioliikenne meni täysin tukkoon pitkiksi ajoiksi ja syy oli tuntematon.

        Kunnes sitten planeettojen konjunktioiden, auringonpilkkujen ja radiokelien suhteet havaittiin.

        Ja tänään on tilanne sellainen että radioliikenteessä ei juuri yllätyksiä satu, vaan tähtitieteen avulla kelien huononnus voidaan annakoida.
        Kuten sanottu, mainittuja taajuuksia käyttävät pääasiassa radioamatöörit nykyisin, joten kelit harvemmin pääsevät enää uutisiin.

        Mutta mitä merkitseekään "pieni" tähtitieteessä?
        Taitaa olla suhteellinen käsite niinkuin "suurikin".


      • Elämän kokemusta

        Ei näitä asioita tarvitse enempää miettiä kyllä
        sen huomaa siitä että unen tarve on vähäisempää ja on energisempi.Tietysti on ihmisiä joihin tämä ei vaikuta tai sitten ei ole kanttia tunnustaa.Olen seurannut ihmisiä jo kymmenien vuosien ajan isommassa tiimissä miten ihmiset käyttäytyvät täyden kuun aikana ja huomannut eron ovat virkeämpiä ja sosiaalisempia.


      • mitä on,,,
        JU1PP1 kirjoitti:

        Kyllä asia on niin että kuun vetovoiman vaikutus vuorovesiin on tutkittu niin täydellisesti kuin jokin asia voi olla.

        Vai mitä sanot vuorovesikalentereista, joita on saatavissa merenkulun tarpeisiin. Ne ilmoittavat vuodeksi eteenpäin tarkat kellonajat milloin esmes. jokin matala salmi on liikennöitävissä, milloin taas liian matala.

        Ja nämähän laaditaan nimenomaan kuun vaiheiden perusteella.

        Miten pieni on sitten "pieni"?
        Kuuhan vetää valtamerien vettä sille puolen maapalloa missä se kulloinkin on, niin että lotina vain kuuluu.

        Mutta lennät varmasti perseelles kun kuulet että planeettojen, kuten esmes Mars, Venus, Saturnus Juppiter ja mitä niitä onkaan, noiden taivaalla pieninä pisteinä näkyvien taivaankappaleiden vetovoiman on todettu vaikuttavan Aurinkoon juuri samalla tavalla kuin tuo Kun aiheuttama vuorovesi-ilmiö Maassa.

        Nimenomaan niiden konjunktiot l kahden tai useamman sattuminen samaan linjaan auringon kanssa aiheuttaa sielllä päässä melkoisen mylläkän. Auringonpilkuista puhutaan silloin.

        Tätäkin sopii epäillä, mutta todisteitakin on riittävästi. Niinpä tiedetään että auringonpilkut vaikuttavat radioliikenteeseen määrätyillä aallonpituuksilla, pääasiassa ns. lyhyillä aalloilla (joita sosin ei kovinkaan paljon käytetä enää). Toisinaan radioliikenne meni täysin tukkoon pitkiksi ajoiksi ja syy oli tuntematon.

        Kunnes sitten planeettojen konjunktioiden, auringonpilkkujen ja radiokelien suhteet havaittiin.

        Ja tänään on tilanne sellainen että radioliikenteessä ei juuri yllätyksiä satu, vaan tähtitieteen avulla kelien huononnus voidaan annakoida.
        Kuten sanottu, mainittuja taajuuksia käyttävät pääasiassa radioamatöörit nykyisin, joten kelit harvemmin pääsevät enää uutisiin.

        Mutta mitä merkitseekään "pieni" tähtitieteessä?
        Taitaa olla suhteellinen käsite niinkuin "suurikin".

        kauempana mitä ei tiedetäkkään miä vaikka vetää kaikkia niin että lotina kuuluu?? jos joku vetää kuuta ja maata ja mitä vielä,,kaikkia ei vaan voida tutkia. olettaaa voidaan. uskoikaa te mitä huvittaa ja kerran täältä lähdetään kaikki uskoit sit kuuhun tai maahan.


      • kuutamo siivouttaa
        Elämän kokemusta kirjoitti:

        Ei näitä asioita tarvitse enempää miettiä kyllä
        sen huomaa siitä että unen tarve on vähäisempää ja on energisempi.Tietysti on ihmisiä joihin tämä ei vaikuta tai sitten ei ole kanttia tunnustaa.Olen seurannut ihmisiä jo kymmenien vuosien ajan isommassa tiimissä miten ihmiset käyttäytyvät täyden kuun aikana ja huomannut eron ovat virkeämpiä ja sosiaalisempia.

        Olet oikeassa.
        Kuu vaikuttaa. Vaikutukset ovat eri ihmisillä erilaisia. Itse haluan siivota perusteellisesti juuri ennen kuutamoa. Nukun myös huonommin. Mieheni ei huomaa kuutamoa ollenkaan.
        Uskonto on aivan erilainen asia. Faktaa on kuun vaikutus mm.merien vuorovesiin. Nestettä on ihmisen päässäkin. Loogista on olettaa kuun voivan vaikuttaa pienempienkin kappaleiden nesteiden tasapainoon kuin merien...
        Ok. Onhan ihmisen pää monimutkainen sähkö-kemiallinen prosessi. Ihmisen tiedot pään toiminnasta ovat varsin vajaita toistaiseksi.


      • vahvasti...
        kuutamo siivouttaa kirjoitti:

        Olet oikeassa.
        Kuu vaikuttaa. Vaikutukset ovat eri ihmisillä erilaisia. Itse haluan siivota perusteellisesti juuri ennen kuutamoa. Nukun myös huonommin. Mieheni ei huomaa kuutamoa ollenkaan.
        Uskonto on aivan erilainen asia. Faktaa on kuun vaikutus mm.merien vuorovesiin. Nestettä on ihmisen päässäkin. Loogista on olettaa kuun voivan vaikuttaa pienempienkin kappaleiden nesteiden tasapainoon kuin merien...
        Ok. Onhan ihmisen pää monimutkainen sähkö-kemiallinen prosessi. Ihmisen tiedot pään toiminnasta ovat varsin vajaita toistaiseksi.

        Uni ei tule ei sitten millään! Silti on väsynyt ja nääntynyt olo. Olen myös levoton ja jotenkin paha olo koko ajan.
        Onneksi en kuun vuoksi valvo kuin nuo faktat, 3 yötä.


      • vähän
        sitä... kirjoitti:

        ytäyttä kuuta oiskaan niin vaihtuishan vuorovesi ilman kuutakin? miten se kuu siihen vaikuttaa??

        tyhmä?


      • nii vähä
        vähän kirjoitti:

        tyhmä?

        vaa ettei usko kaikkee hömppää-))


      • usko päivänselvää
        nii vähä kirjoitti:

        vaa ettei usko kaikkee hömppää-))

        fysiikan lakia? voit todistaa itsellesi että kappaleilla on painovoima, nimittäin jos hyppäät katolta niin painovoiman vaikutuksesta tulet sieltä sukkelaan alas. se jos mikä vaikuttaa voimakkaasti. mutta kun et kerran siihen usko niin ei mitään hätää! mene hyppäämään vaan.


    • Mahdollistako

      Vaikuttaa täysin.En saa nukutuksi kahteen kolmeen yöhön täyden kuun aikaan. Olen joskus ihmetellyt miksi olen niin virkeä. Vaikka olisi pilvistä tai sataisi mutta jos on täyden kuun aika uni ei tule.Siis kuuta ei tarvi nähdä jos vain on täyden kuun aika niin valvottaa.

    • vaikuttaa.

      Ulkona näkee paljon paremmin talvisaikana täysikuun valossa. Ja sitten: "Kuu paistaa komeasti, kuollut ajaa keveästi, etkös kultani pelkää"

    • Täysikuuta...

      Kyllä vaikuttaa. Nuorena menkat ei tulleet ennenkun kuu oli täysi. Ja nyt mummoiässä 50 enää valvottaa.Olen myös kipeimmilläni aina täydenkuun aikaan, särkyjä ja huonovointisuutta.Viimeviikko yöt tuli aikahyvin valvottua ja koneella istuttua. Mutta onneksi ei juuri nyt tarvi mennä töihin joten on sama onko yöt valveilla, kun päivällä voi torkkua.

    • Meni osittain

      Huonosti nukuin. Siis nukuinkin, mutta pitkän ajan valvoin sängyssä saamatta unta. Täysikuun vaikutuksiin en aiemmin uskonut lainkaan. Mutta niin vain on usein täysikuun aikana, että valvon. Olin kuitenkin viime aikoina hylännyt sen mahdollisuuden, että valvominen johtuisi täysikuusta. Siis todellakin unohtanut, että se voisi vaikuttaa.

      Ja kas kummaa, nyt aamulla tämä ketju muistutti täysikuusta. En todellakaan suggeroinut tms itseäni valvomaan. Liekö sattumaa......

      Ja lollopelle ei ole kuukautiskiertoa nähnytkään. Mutta pellejähän riittää maailmassa.

    • punaposkiN

      Joo kyl se vaan luonnonvoimat vaikuttaa ainaski minuhun.
      on vain uskottava et ite ei oo kaikkivaltias.

      • Zamppa

        Juu kylhän tuo näyttää vaikuttavan; aikanaan kun jaoin yöllä sanomalehtiä Helsingin keskustassa, niin porukka tuntu sekoilevan enemmän juuri täyden kuun aikoihin; tappelua ja muuta sähläystä tavallista enemmän. Ilmeisesti juopoot ja muut valmiix hullut ovat vielä alttiimpia sille.


      • katsabande

        Nuorempana mä valvoin aina kun oli täysikuu.Pyörin sängyssä ja aina kun yritin sulkea simäni, seinät tuntu kaatuvan päälle.. Nyt vanhempana olen verrannut sitä krapulaan.. Kun makaa sängyssä ja silmät sulkiessa kaikki pyörii ympärillä.. Joku sitten kertoi, että se on kuuhulluutta ja se loppui siihen, enää ei maailma pyöri silmissä.... Mene ja tiedä sitten oliko se sitä...


    • Metsuri Tossavainen

      itellä joskus tuo nukkuminen tuottaa vaikeuksia täysikuun aikaan.

    • herään

      keskellä yötä, jos täysikuu paistaa sänkyyni vaikka vain jalkojen päälle. Rullaverho auttaa jonkin verran, kunhan vain aina muistaisi sen alas laskea;)

    • se vaikuttaa

      saa nimittäin nauramaan näille jutuille-)

    • oikeastaan

      että vaikuttais.Löytyis selitys tälle mun unettomuudelle..Mulla on ollu yöt yhtä helvettiä jo monta yötä kun ei saa vaan unesta kiinni.Ja sitten kun saa niin jossain vaiheessa yötä tulee herättyä.Tänään se oli kello 5.
      Raskasta..

    • kuuhullu

      Täyden kuun aikaan en saa kunnolla nukuttua. Heräilen yöllä, sekä aamulla aikaisin. Väsynyt en kumminkaan ole seuraavana päivänä, ilmeisesti käyn ylikierroksilla. Unetkin ovat hieman erilaisia, outoja.

    • kittyl

      nousin ylös,pirteä kun peipponen.Ylensä täysikuun aikana ole tosi pirteä yöllä.

      • Katsabande

        Mä kans heräsin viime yönä varttia vaille viisi ja tuijotin hetken kuuta..Paisto ikkunasta suoraan sisään ja valaisi huoneeni.kattelin kun tummat pilvet lipui kuun ali..


    • Beast

      Uskon asia se on, mutta satunpahan olemaan kuuhullu. :D Täysikuun näkeminen vaan herättää jotain itsessä, oli se sitten hyvää tai pahaa, järkeä tai hulluutta... >:) Minäkö hullu? Mistä arvasit? ;)

      • kittyl´´´´

        että on täysikuu niin reagoin,olen tosi pirteä


    • hyväksynyt

      Olen kärsinyt unettomuudesta kuutamoaikaan, on ylivilkas ole mutta ei väsytä. On ihmisiä joihin se ei vaikuta. Olen oppinut ettei sitä sellainen ymmärräkkään. Mikä on se mihin se ihmisessä vaikuttaa. Verenkiertoon vai aineenvaihduntaan, sitä kautta psyykkeeseen. Opiskeluaikana kysyimme asiantuntijoilta onko siitä tutkittua tietoa. Kun ei ole juttelin astrologin kanssa ja joten loogista on ajatella että jos kuu vaikutta, silloin vaikutta myös muut taivaan kappaleet esim. Saturnus ja Jupiteri jne.

      • väsymätön valvoja

        moikka! Kiva keskustelunaihe. Joku jo puhui ylivireydestä ja kuukautisista täyden kuun aikana, yhdyn hänen ajatuksiinsa.
        Entäpä horoskooppiasiat? Olen keväällä syntynyt ja ihan varmana uskon kuuhulluuteni johtuvan tuosta syntymä'ajastani. Myös poikamme on härkä-merkkinen. Hänen unirytminsä ja vireytensä korostuu myös samoihin aikoihin kuin omani.
        Onkohan minkäänlaista tutkimusta siitä, mitä keksintöjä esm. tiedemiehet ovat tehneet juuri täydenkuun aikana. En ihmettelisi, jos näin olisi.

        Minua ei nukuta täydenkuun aikana ja varsinkin nuorempana nousin kirjoittelemaan, kun kuu paistoi. En tätä ilmiötä väsymättömyydestäni silloin huomannut, vasta myöhemmin olen tajunnut sen johtuvan täydenkuun ajasta.


      • leijona...
        väsymätön valvoja kirjoitti:

        moikka! Kiva keskustelunaihe. Joku jo puhui ylivireydestä ja kuukautisista täyden kuun aikana, yhdyn hänen ajatuksiinsa.
        Entäpä horoskooppiasiat? Olen keväällä syntynyt ja ihan varmana uskon kuuhulluuteni johtuvan tuosta syntymä'ajastani. Myös poikamme on härkä-merkkinen. Hänen unirytminsä ja vireytensä korostuu myös samoihin aikoihin kuin omani.
        Onkohan minkäänlaista tutkimusta siitä, mitä keksintöjä esm. tiedemiehet ovat tehneet juuri täydenkuun aikana. En ihmettelisi, jos näin olisi.

        Minua ei nukuta täydenkuun aikana ja varsinkin nuorempana nousin kirjoittelemaan, kun kuu paistoi. En tätä ilmiötä väsymättömyydestäni silloin huomannut, vasta myöhemmin olen tajunnut sen johtuvan täydenkuun ajasta.

        Olen keski-iässä ja olen varma, kun kuu vaikuttaa,vaikuttaa myös muut taivaan kappaleet. Olen kysynyt niin psykiatrilta, kuin muuan alan lääkäreiltä onko kuuhulluuttaa tutkittu. Ei ainakaan suomessa, ja se jos ei ole tieteellistä pidetään kuviteltuna. Olen työpaikkakiusattu ollut pitkään vaan siitä syystä on vahva intuitio, tunne ilmapiiristä asioita, mitä ei vielä muut aisti. Jotkut sanovat sitä tunneälyksi. Herkkyyttä se on -vai onko se kehittymässä oleva aisti. En ole koskaan lukenut horoskooppeja tai käynyt ennustajalla. Kun olin lomamatkalla, minulta kysyttiin että mitäs leijona, kysyjä oli ammatiltaan astrologi. Keskustelu astrologin kanssa avasi asioita uudella tavalla.


    • aikuisena

      Lapsena en huomannut, mutta kun ikää tuli n.20 ja sen jälkeen vaikuttaa. Yöt tulee valvottua kukon lauluun saakka. Tietää millon on täysi kuu vaikka olisi kuin paksun pilviverhon takana.

    • avautuu

      No en tiia vaikuttaa se ihan itteesa millaa tavalla, mut eilen oltiin thaimaassa fullmoon partyissa, taytyy sanoa et olipahan peijjaiset, suosittelen kaikille ketka thaimaassa kulkevat, koh phanang joka kk tayden kuun aikaan, ihmisia 10-25000 rannalla ja melkonen hulabaloo, siella sen kuun vaikutuksen huomaa ainakin :)

    • AanZku

      Kun on kaltaiseni vapaa sielu ja seikkailunhaluinen, tulee täysikuun aikaan aina sellainen tunne, että nyt on pakko lähteä... aivan, kuin kuu manipuloisi, kertoisi, mitä tehdä ja minne mennä... Kuu on kuin ikuinen opastaja. Olenkin ollut ystävä kuun kanssa jo pienestä pitäen ja katselen sitä joka päivä.

      • Hssjs

        "Kun on kaltaiseni vapaa sielu ja seikkailunhaluinen, tulee täysikuun aikaan aina sellainen tunne, että nyt on pakko lähteä... aivan, kuin kuu manipuloisi, kertoisi, mitä tehdä ja minne mennä."

        Mee kattomaan H2O-ohjelmaa, jos nuin sekasin oot.


    • Ihmissusi87

      täydenkuun aikaan menee kyllä muisti aina täydellisesti että aamulla herää vaan yltäpäältä veressä...merkillistä.?

    • JPKK

      Nukutaan ihan mielettömästi täysikuun aikana, päivisinkin.

    • hjullu

      Ennen kun kuu pilkisteli verhojen välistä nukuin todella huonosti. Mutta nyt kun muutimme huoneen toiselle puolelle taloa ja on pimennysverho, ei kuu minua enään haittaa. =)
      Ja nyt viime elokkuussa kun oli täydellinen kuun pimennys olin viimisillään, synnytys käynnistyi ja niin oli tapahtunut 11 muullakin jotka oli tyksissä meitä ennen. Oli oikeen jonoa..
      Hoitajat/kätilötkin sanoivat että kuulla on iso merkitys synnytyksiin..Hui jännää!

      • valvoja

        Ei pimennysverholla merkitystä, vaikka kuu pilvessä valvon sittenkin. Rakastan kuuta vaikka täyskuu valvottaa ja raivostuttaa. Mikäpä sen ihanampaa kun olla kävelyllä pelkässä kuun valossa.


    • aarrgh...

      on rauhatonta ja väliin tyrkkää hitckokkia jotta tämmönen tapaus.

    • 1kuu-ukko

      silloin on levoton olo. En saa nukutuksi, pyörin, ja tekis mieli vaikka mitä... Silloin vielä enemmän.

    • Itseä ei väsytä, nukkuminen ei vain luonnistu. Se vähä, mitä nukkuu, unet on aivan omituisia. Kuitenkin aamulla on ihan pirteä, ihan kuin olisi kuitenkin nukkunut. Täydenkuun aikaan tulee myös oltua tosi luova, tulee paljon hyviä ideoita milloin mistäkin aiheesta, ja joskus niitä tulee sitten myös toteutettua, kun ei sängyssä viitsi pyöriä.

      Olen tiedostanut kuun vaikutukset jo pitkään, ja se myös helpottaa elämää, kun tietää, mistä oma hörhöily johtuu. Mutta maailmassa on myös monta muuta näkymätöntä asiaa, jotka ihmisiin vaikuttaa. Yleensä ottaen ne, jotka uskovat ja ovat kiinnostuneita ihmeistä ja asioista, joita ei voi todistaa, tiedostavat näiden asioiden vaikutuksetkin herkemmin. Ja, vaikkei kuu kaikkiin vaikutakaan, niin silti voi uskoa maailman olevan täynnä myös kaikkea muuta kuin todellisuutta. Halaus jokaiselle, joka sen myöntää, sillä sellainen ihminen on matkalla oikeaan suuntaan, ja paljon viisaampi, kuin se, joka ei usko :)

    • Täydenkuunsusi

      Kyllä itellä aineski vaikuttaa täyskuu. Ei tarvii taivaalle tai kalenteriin kattoa, ko unihäiriöistä huomaa millo se on tulossa.. Tapa miten vaikuttaa vaihtelee kyl vähän: välillä ei nukuttais ollenkaan vois valvoa koko yön, välillä heräilee vähän väliä eikä saa syvää unta aikaseks ja välillä näkee niin omituisia unia että ei mitään järkeä ja vielä muistaakin ne.. On tätä nyt joitain vuosia jatkunut..

    • Liisa 41

      Vaikuttaa unenlaatuun, herään monta kertaa yössä mutta minuun vaikuttaa muutenkin kaikki sään muutokset, tiedän aina etukäteen jos ilma on muuttumassa ja jos on tulossa sadetta tai ukkosta niin minulla on aina päänsärky ja huono olo muutama tunti ennen sitä. Myös kova tuuli vaikuttaa minuun, ei aina mutta joku määrätty tuulensuunta. Jos herään aamulla päänsärkyyn niin voin olla varma että sää on muuttumassa.

    • minä(n)

      Olen muutenkin valoherkkä. Syksyllä valon vähennyttyä kärsin energian puutteesta. keväällä energiataso nousee. Eli kärsin kaamosmasennuksesta. Nyt on hienoa kun on lunta ja aurinko paistaa silloin tällöin. Helpottaa kummasti. Täysikuu vaikuttaa unirytmiini. Olen vähintäänkin levoton kun menen sänkyyn eikä uni välttämättä tule. Kämppä täytyy pimentää täysin että saa nukuttua.

    • Uneton kuunpalvoja

      Jostain syystä täysikuunaikaan en saa millään unta, vaikka saisi huoneenkin pimeäksi. En yleensä edes mieti, että on täysikuu, mutta huomaan sen myöhemmin, kun en ole taaskaan nukkunut hyvin.

    • vaikuttaa mutta

      Itse en näistä höpinöistä yleensä perusta enkä niihin mitenkään ole paneutunut sen paremmin. Mutta sellaisen olen itsestäni huomannut että syksyisin ja keväisin täyden kuun aikaan ei pysty nukkumaan kunnolla. Illalla väsyttää aivan vietävästi eikä meinaa silmät pysyä auki kun menet sänkyyn rävähtää silmät auki eivätkä mene millään kiinni. Kun jossain vaiheessa nukahtaa heräilee tunnin parin välein ja muutenkin nukkuu todella huonosti. En välttämättä tajua mistä tämä johtuu ja sitten joku ilta katsoo taivalle ja tajuaa että on täyskuu että siksi olen sen piikkiin laittanut.
      Ja onneksi ei vaivaa kuin syksyisin ja keväisin.

    • liikkumiseen

      On pilvettömänä yönä paljon valoisampaa liikkua ulkona. ;-/

    • Totta kait vaikuttaa, onhan kivempaa kun ulkona on valoisaa yölläkin :)))) En ole vielä haitta tekijöitä keksinyt kuun valosta:)))))

    • cnjca

      Se vasta vaikuttaakin mun oikkuihin. Mä oon niin herkkätaikauskoinen kummajainen.

    • minä ainakaan

      en nuku hyvin ja muutenki levoton aamusella sit :::)

    • Joo vaikuttaa. Täysikuun aikaan ei tahdo saada unta!

    • Niin niin, mistäköhän se sitten johtuu, että täysikuu valvottaa ihmisiä? Onkohan tiedemiehet kaiken muun hömppätutkimuksen ohella tutkineet vielä tätä juttua?

      • energiaa avaruudesta

        jos kuu vaikutta, miksei muutkin taivaankappaleet... Ensin tajusin kuuhulluuden, valvoin siis täydenkuun aikaan. Työpaikalla jouduin kiusatuksi kun kerroin miten aistin ja tunne asioita (muut tajusivat samat vasta pari vuoden kuluttua). On herännyt ajatus herkkyydestä. Mulle on sanottu että olen intuitiivinen ja tunneälykäs.. En ole lukenut horoskooppeja mutta taivaankappaleet kiinostavat yhä enemmän...


      • että "kaikki ei ole kyseisellä ihmisellä kotona". Mielenrauhaa...


    • DarkSideOfTheMoon

      vain kuun pimeä puoli vaikuttaa...

    • ILOVEMCR

      ..ja menen läheiseen metsään ulvomaan.

      Ei sen kummempaa.

      • Eetukaksi

        Joka laittaa niille suurille susillekin ruokaa.


      • ILOVEMCR

        ..en huomaa täydenkuun aikaan mitään erityistä.

        Voi olla, että joku huomaa jotain "erikoista" vain koska tietää, että on täysikuu.


    • voimakas80m

      kasvaa mulla huomattavasi täydenkuun aikaan, varsinkin, jos kuu on lähellä maata. No onhan ihmisessä suurin osa vettä. Niin kai sillä nyt jotain vaikutusta on kun kerran vuorovesiäkin liikuttelee...

      • velhotar

        kyllä minulla ainakin on seksi useasti mielessä täydenkuun aikaan ja sitä tuleekin harrastettua useammin ja villimmin kuin muuten, on jotenkin riemukkaan kupliva olotila..., mukavaa..., vaikka viittäkymppiä kolkuttelen, olo on kuin nuorella varsalla.:-)


    • tämmöstä wikaa

      musta tulee kauheen karvanen ja hampaat ja kynnet kasvaa.. enkä muista öistä mitään aamusin o suussa paha maku ja heräilen millon mistäkin puskasta

    • piilo bi taidan olla

      Tekee mieli aina silloin rakastella naista vaikka hetero olenkin.

    • kuka,mitä ,häh

      kyllä olen huomannut täyden kuun vaikutuksen,olen silloin virkeämpi ja parempi tuulisempi..uni on silloin hakusessa ja olen todella viriili täyden kuun aikaan..ulos tekisi mieli mennä metsään kuuta ulvomaan..uuuu.. :) kokemusta on jo 4-kymmenen vuoden ajalta...

    • Virya

      Mussa ei ole rapua niin voimakkaasti. Ne, joissa rapua on, tulevat toki aika levottomiksi. Näin olen huomannut asian olevan. Mutta ei se kuu yksin vaikuta, me vaan huomaamme sen helpommin, koska se näkyy meille niin hyvin.

    • keijo kätevä

      joo mulla tuleee kauheee himo tappaaa kaikki XD

    • sähikäinen2

      Mä ainakin olen ns. "kuuhullu". Mä en pysty nukkumaan ja tuntuu, että mä jaksaisin tehdä vaikka mitä eli tulee sellainen touhukas olo. Pätee myös seksiin,aistiherkkä ja aktiivisempi täydenkuun aikaan.

      • ssssaaas

        Vaikka aika vakuuttavaa onkin, että lähes kaikilla täällä tuntuu toistuvan samat vaikutukset kuusta, tuntuu silti typerältä ajatella, että kuu vaikuttaisi fysiologisesti ihmiseen liiemmin. Lumevaikutusta sanon minä. Täysinkuun tullessa luulette sen vaikuttavan teihin, jolloin kroppa saatta reagoida sen mukaisesti. Itselläni ei ole ollut vaikutuksia lainkaan. Tunneherkkyyden ja kaikki aistimisjutut heitin suorilta hömpän puolelle topiccia lukiessani.

        Onko jollakin tietoa, kuinka paljon kuun vetovoima vaikuttaa maan päällä?


    • nipsnapsM

      Minuun ei vaikuta millään tavalla täysikuu, sama vaikka mollottaa yhtenään täytenä. Uni tai muukaan toiminta ei vaikeudu, ei valvota jne.

    • Kuuhullu

      Vaikuttaa niin, että tekisi mieli ulvoa! Liekö se miesten etuoikeus, en tiedä. Yöunet ovat jo muutamaa päivää ennen katkonaisia ja mieli levoton.
      Ennen luulin, että unien levottomuus johtui kissastani, joka oli kuuhullu myös, mutta nyt kun kissaa ei enää ole, jatkuu hulluus vain.

    • Tottakai vaikuttaa

      Kun yötä valaisee kuutamo, menen ulos metsään. Voiko talvinen luonto hienommalta näyttää, kun taivaan valo valaisee sen kaikkialta. Varjotkin näyttävät upeilta varsinkin silloin, jos kuu loimottaa sopivan viistosta.
      Jos kuu loimottaa suoraan silmiin, niin se vaikuttaa myös unen saantiin. Muutoin en ole havainnut kuun vaikutusta yöuniini.

      • unettaa....

        Väsyttää jatkuvasti...


    • kuuhulluja useammassa polvessa

      Olen tässä valvonu pari kolme yötä, aika vähillä unilla. Ihmettelin perjantaina kaverille siitä ja sanoi, ettei hänkään saanu nukuttua ja lisäsi vielä, että on täysikuu. Minä en taaskaan ollut huomannut sitä, mutta unta en ainakaan saa kunnolla ennen aamuyötä. Näin on käynnyt monesti. Meillä muukin perhe kukkuu täydenkuun aikaan.

      • Suomalainen mies

        Minä en malta nukkua täyden kuun aikaan, koska pitää katsoa kuuta. Olen siis uneton silloin. Täysikuu vaikuttaa hyvin paljon.


    • Suomalainen mies

      Sitten päivällä ole ylen väsynyt ja nukun päiväunet, koska yöllä joudun katomaan kuuta.

      • Ei se kuu siellä taivaalla paljon vaikuta. Ja onhan se siellä samassa paikassa vaikkei aina valaistuna olekaan.
        Maa on paljon lähempänä ja suurempi, joten se vaikuttaa paljon paljon enemmän ihmisen touhuihin.
        Ja lähimmät kiintotähdet olivat neljä vuotta sitten siinä, missä ne nyt näyttävät olevan, ja kauimmaiset miljoonia vuosia sitten...


    • vetovoima

      tietää unettomuutta ja vesisade väsyttää. Näin minulla. Ehkä toiset aistii luonnon voimia herkemmin kuin toiset, en usko että mistään uskomuksesta on kyse niin kuin joissakin edellä mainituissa viesteissä väitettiin.

      • Nimetön

        Täydellä kuulla on sama vetovoima kun sillä mustallakin. Valoisuus ja radan lähin kohta ei ole sidoksissa.
        Pimeä kuu vetää sinua puoleensa yhtä paljon ku kirkaskin. Pankaa verhot kii niin ei se kuunvalo häiritse yöunianne!
        Kuulemiin


      • hössötetä
        Nimetön kirjoitti:

        Täydellä kuulla on sama vetovoima kun sillä mustallakin. Valoisuus ja radan lähin kohta ei ole sidoksissa.
        Pimeä kuu vetää sinua puoleensa yhtä paljon ku kirkaskin. Pankaa verhot kii niin ei se kuunvalo häiritse yöunianne!
        Kuulemiin

        No myönnetään että en mikään asiantuntija näitten taivaankappaleitten ja muitten luonnonvoimien kanssa ole. Mutta tietääkseni täydenkuun voima vaikuttaa myös vuoroveden nousuun vai laskuunko se oli, en ole kuullut pimeän kuun voimasta? Valoisuudesta voin sanoa vielä sen verran että pystyn kyllä nukkumaan vaikka valot päällä.
        Kuulemiin. :)


      • edelliseen viestiin
        hössötetä kirjoitti:

        No myönnetään että en mikään asiantuntija näitten taivaankappaleitten ja muitten luonnonvoimien kanssa ole. Mutta tietääkseni täydenkuun voima vaikuttaa myös vuoroveden nousuun vai laskuunko se oli, en ole kuullut pimeän kuun voimasta? Valoisuudesta voin sanoa vielä sen verran että pystyn kyllä nukkumaan vaikka valot päällä.
        Kuulemiin. :)

        Tuli tässä mieleeni myöskin se, että muistaakseni amerikassa on tutkittu kuuhulluutta ja huomattu suora yhteys rikoksien ja muitten rötöksien lisääntymiseen täydenkuun aikaan..


    • hansu89

      Minuun ainakin täyskuu vaikuttaa ja selkeesti, silloin en saa unta lainkaan.. Välillä se mua ärsyttää kun pitäisi käydä aikaseen nukkumaan töitten takii.

    • vaikuta

      joskus saatan täydenkuun aikaan mennä metsään ja ulvoa suden lailla tunnin pari.

      Muuten ei juuri vaikuta.

    • Kuu-uskoon kääntynyt

      Muutama vuosi sitten ominpäin laitoin kuluneen vuoden kalenteriin merkit kuun eri vaiheiden kohdalle ja huomasin, että täydenkuun aikaan oli tapahtunut enemmän kaikkea jännää ja bileet olivat railakkaampa jne. Pakko se oli uskoa vaikka ennen pidin sitä vain humpuukina ja taikauskona. Vaikka kuu ei minuun suoraan vaikuttaisi niin ympäristön ja muiden ihmisten toiminnan kautta tulen kuitenkin osalliseksi. Kyllähän aurinkokin vaikuttaa vaikka sekin on vain valopallo taivaalla, hieman kirkkaampi vain. Monissa maissa kaikki merkittävimmät vuoden juhlat ovat täydenkuun aikaan.

      Olen kuullut että joissain lähiöissä naiset ulvovat parvekkeella, mutta kun olen kaupunkilainen niin en sitä ole päässyt todistamaan...

    • mutta unen saantiin kyllä

      Minulla ainakin on aina täydenkuun aikaan aivan mahdotonta saada nukutuksi. En tiedä mistä se johtuu mutta aina kuun paistaessa täydellä teholla öisin taivaalla ei onnistu kuin valvominen ja aamuhan se vasta kamala onkin sen jälkeen kun ei ole nukkunut kunnolla...

    • quo

      EI VAIKUTA. Humbuukia kaikki tuollainen

    • 199191

      Hyvällä tuulella ja tupakki maistu kuutamokävelyllä :D

      Ja muutki asiat vaikutti siihen.. jotain hyvää oli tapahtunu :)

    • naiska

      Kyllä vaikuttaa, olen silloin hermostuneempi ja panettaa enemmän kuin muuten:DDD

    • ...........

      Poliisit ja rikostutkijat eivät tästä paljoa yleensä puhu, mutta käsittääkseni ryöstöt, tapot, murhat, raiskaukset ja ylipäätän väkivalta korostuvat juurikin täydenkuun aikana. Ja noudattaahan naisten kuukautiskeirtokin karkeahkosti ottaen kuun kiertoa.

    • todella paljon

      Vaikuttaa, silla muutun ihmis sudeksi täyden kuun aikaan.

    • vaikuttaa...

      Kyllähän tuo valvottaa...

    • Valvomisesta väsynyt

      En ole uniongelmainen - nukun aina hyvin, kunhan vain saan itseni petiin. Minulle on kuitenkin monta kertaa käynyt niin, kuten nyt, että jostain merkillisestä syystä uni ei tule, vaikka väsyttäisikin - ja seuraavana päivänä törmään sattumalta tietoon, että on ollut täysikuu.

      En ole tutustunut astrologiaan enkä ole minkään muunkaan sortin "uskovainen", tosin ei minulla ole mitään tarvetta niitä kieltääkään. Onhan kaikessa jokin perusta ja toivon muutenkin, ettei mystiikka, tarut, lorut, perinnetieto yms. lakkaa koskaan koettelemasta ja laajentamasta ihmisten käsityskykyä. Kuitenkin, jos jotakuta kiinnostaa, yö oli pilvinen, ikkunassa paksut samettiverhot ja horoskooppi vaaka.

    • quo

      kysyn vaan

    • omituinenmieli

      Sanovat, että kaikenlaisia omituisuuksia sattuu silloin enemmän. Tulee outoja soittoja ja ilmoituksia. Poliisit ja palomiehet ja terveydenhoitajat kai huomaavat tämän.

      Itse olen vilkkaimmillani ja luovimmillani täysikuun aikaan. Kävelen ulkona tai valvon sisällä.

    • unihäiriöinen

      Jaa että vaikuttaako ,no juu ja monta päivää ja mitä kirkkaampi taivas sitä hullumpi olen ja väsynyt

    • Kuuhullu

      Kyllä tosiaankin vaikuttaa. Nyt on ollut puolikuukin niin kirkas. ihan niinkuin olisi ollut täysikuu. Monta vuorokautta olen valvonut ja kävellyt unta saamatta. Aamuyöstä vasta olen nukkunut parikolme tuntia.
      Muuten kyllä nukun kuin tukki yöni.
      Minä jos kuka, olen siis kuuhullu :-)

    • Virya

      Että miehet tulevat levottomiksi täydenkuun aikana, juuri kun naisilla on kuukautiset...

      • kyllä vaikuttaa

        Joo kuutamo valvottaa, nyt on kolme yötä peräjälkeen mennyt todella huonosti nukkuen. Normaalisti nukun kuin tukki. En sentään nouse sängystä ylös kuuta ulvomaan vaan kärsin tämän kohtalon kuin mies. Toivottavasti on pian taas ohitse.


    • vaikuta.

      minuun millään tavoin. Nukahdan helposti ja nukun sikeästi yöni. Kun on terveelliset elämäntavat ja harrastaa liikuntaa riittävästi,silloin ei tarvitse keksiä verukkeita unettomuuteen.

    • KUUHULLU

      Kyllä se perskuleen kuu vaikuttaa. Olen niin herkkä, että tiedän milloin on täysikuu taivaalle katsomatta. Olen ns.kuuhullu. Ei ole kivaa. Siitä kärsii lisäkseni moni muukin ja se on tieteellisesti todistettu.

      • Koneinsinööri_69

        Hihhulit ovat taas liikkeellä.

        Tässä asiallista tietoa:

        www.skepsis.fi


      • vaikuttaa

        tai tuntuu ainakin. välillä sitä on täysikuulla aivan villi ja on tullut tehtyä kaikennäköstä mitä ei ääneensä kehtaa sanoa. toisinaan sitten on oikeen surkee ja kamala olo ja tahtois vaan hautautuu kotiin valot sammuksissa. joskus ei tee mitään. kai se on jotain psykologiaa että jos joskus on jonkunsortin ihmetempauksia täydenkuun aikaan niin ne on hyvä laittaa sen piikkiin. se on silti aina täyskuulla ollu että nukkumaan ei pysty ku väkisin vääntämällä. ja tuijotan kuuta ku se ois joku ihme


    • molo

      Täysikuu ei minuun vaikuta kuin joskus voi yöllä nukkua huonommin.

    • uneton ihailija..

      Olen todellakin täydenkuun pauloissa..en vain saa silloin unta.Se on ihan mahdotonta.Jos en tiedä että on täysikuu ja en saa nukuttua,menen katsomaan mikä on tilanne ja siellähän se möllöttää täysikuu.Ei kun teen keittoon ja lukemaan vaikka lehtiä..
      Välillä se ärsyttää oikein kovasti..mutta on se sitten joskus kaunistakin kokea tuo hetki..on hiljaista kaunis kuu ja miten kaunis onkaan luonto sen loisteessa...

      • WRWL

        Levoton olo ja unirytmi sekaisin..
        Täydenkuun aikaan ne ihmissudetkin liikkuu.


    • Täysikuunkansa

      Kuussa, ja täysikuussa on voimaa.
      Mutta se on villiä voimaa.
      Voimistaa niin vahvoja kuin heikkojakin.
      Sitä etsiviä ja sattumanvaraisia.
      Rohkeita ja raukkoja.

    • ja panettaa

      Sama joka täysikuun aikaan. Muutamaan yöhön uni ei tule ja olen töissä kuin nukkuneen rukous. Samaan aikaan panettaa valtavasti. Pelottaa että miespuoliset työkaverini huomaavat sen ja alkavat vetää omia johtopäätöksiään kuuhullusta nartusta. Aika kestämätöntä köyhälle velkaiselle poikamiestytölle.

    • Howlll

      Karvoitus lisääntyy melkoisesti, nenä ja hampaatkin kasvavat. Sitten tulee melkoinen nälkä...

    • Huomaaja...

      sudet ulvoo ja ruumiit kävelee ulkona jne. jne.

    • Nimetön

      Yleensä en tälläsiin kysymyksiin vastaa mutta KYLLÄ rupee täydenkuun aikaan karvotus lisääntyyn kummasti ja ihanku, kulma hampaat muuttuis terävämmäks. alkukankeuden jälkeen heitän jostain syystä vielä nelinkontin siinä ja rupee tekemään niinku lihaa mieli. Hajuaistikin paranee kummasti

    • Nimetön

      täysikuun aikaan haluun ratsastaa ja kattoo vaan pihalle,rauhottua,nauttia.

    • Susiturkki

      Näytän elimeni kohti kuutamoa ja ulvon kuin Susi.

    • Terveemies

      Täysikuutamolla en ole koskaan. Tervehdyn silloin. Milloin? No illoin.

    • vaikuttaa......

      Oon pistäny merkille et en saa nukuttua juuri ollenkaan täydenkuun aikaan! Viime yönäki väsytti mutta ei...

    • VAIKUTTAA

      Minun tavara on täysikuun aikaan aivan litimärkä
      en maha sille mitään niin se vaan on munaa pitäis saaja tauotta ,aika paljon mä saankin,asun nimittäin sellaisella paikkakunnalla missä on paljo poikamiehiä,ne mua auttaa.kiitos

      • ihanaa ihahaa

        Mulla seisoo kulli noin kolme vrk:putkeen flikka kaveri on onneks aina sillooin luonanion se tyytyväinen.Täysikuu on hieno asia


    • Karvainen Mies

      EI VAIKUTA MILLÄÄN TAVALLA! OUUUU .....

      • rgerdgbdrg

        OUUUU!U!!!!!!!!!


    • - MM

      Muutama päivä sitten näin unen ihmissudesta, sinällään hassua että kun heräsin niin kuu näkyi kirkkaalla taivaalla isona ja pyöreänä. Uni oli sekava ja erittäin raakakin. Jotain ongelmia tällä verenhimoisella tappajalla oli minua kohtaan. Jossain vaiheessa unessa jopa muistin nähneeni unen aikasemminkin, tässä kohtaa susi otti pantti vangikseen lapsen houkutellakseen minut samaan ansaa mitä aikaisemmassa unessa. Onneksi tajusin tämän ja muutin tapahtuman kulkua. Sinällään itsekäs teko joka kalvoi aamulla mutta se oli parhaaksi myös lapselle. Harvain jos koskaan nään painajaisia mutta tämän olin siis nähnyt aikaisemminkin ja jotenkin se liittyi omiin pelkoihin niin kuin usein painajaiset. Onneksi olen varsinainen supermies unissa tarvittaesa :)

      Empä ole tarkkaillut millä tavalla kuu minuun vaikuttaa mutta varmaan jollain tavalla jos sitä alkaisi tekemmään huomioita.

    • 2256 nainen

      Ei ole nuyt täysikuu, vesi ropisee tällä hetkellä ikkunaa vasten.Se siitä täyden kuusta

      • 11.I1TÄYSIKUU

        Kuu on täysi vaikka siellä sataakin vettä


    • ee1

      vaikuttaa vaikuttaa..unesta turha haaveillakkaa ja siskoilla sama homma.

      • Varpuli

        Saahan kuu vuorovedenkin aikaan. Miksei vaikuttaisi myös ihmiseen, joka on suurimmaksi osaksi vettä.

        Itse valvon usein muutamia päiviä ennen täysikuuta olevina öinä. Olen hyväuninen ja noina öinä olen virkeä kuin keskipäivällä. Ei siis mitenkään huono olo, mutta uni pysyy kaukana.


    • kukkuu...

      Eiköhän tuo kuu ole aina yhtä kokonaisena tuolla taivaalla.

      "Loistaessaan" se ei vaikuta minuun mitenkään, en ole ikinä havainnut.
      Valtamerissäkin pysyy tietääkseni vuoksi ja luode samanlaisena, on sitten täydenkuun aika tai ei...

      Höpöjä koko kuuhulluus..:)

    • Synetheus-65M

      oli vuosikausia sitten pohdintaa tästä aiheesta ja täydenkuun vaikutukselle löytyy ihan tieteelliset perusteet, jos niitä halutaan tonkia tarkemmin. ei muuta, kiitos. Itse en ole vuosiin huomannut mitään konkreettisempaa vaikutusta.

    • kuupöpi

      Mulla se näkyy unettomuutena ja päänsärkynä.Mä oon sentään mies,ettei tää oo mitn tekastuu päänsärkyy!

    • ..pidin huuhaana...

      ...mutta pari vuotta sitten, kun aloin olla lähellä kolmeakymmentä, univaikeudet alkoivat. Aluksi vain ihmettelin ja kiroilin, kun ei kolmeen-neljään yöhön saanut nukuttua yhteensä enempää kuin viitisen tuntia (oli muuten kiva ajaa töihin aamulla kun oli vain pyörinyt sängyssä valveilla puoli viiteen asti ja sitten torkahtanut puoleksi tunniksi). Sitten huomasin, että univaikeuksia oli aina kasvavan ja täyden kuun aikoihin. Nyt tietää jo vähän varautua... Kai tämän voisi pistää johonkin vanhenemisen sivuoireisiin, tai jotain. Ainoa unihäiriö, josta olen ikinä kärsinyt.

      Pari hassua omaan "kuuhulluuteeni" liittyvää asiaa: pahinta ei ole niinkään täyden kuun yönä, vaan pari yötä ennen sitä. Täyden kuun tultua tietää, että seuraavana yönä saa jo nukuttua.
      Ja jostain syystä kuun vaikutus on kesäisin olematonta. Elo-, syys,- ja varsinkin lokakuu ovat pahimmat. Kevään tullen ongelmat vähenevät.

      • mmmm

        HMMMMM



        tuostakohan johtuu munkin univaikeudet....

        ???


        hmmmmm





        hmmm


    • se valvottaa

      minua ja joku muukin asia valvottaa minua ja kun minua valvottaa niin se valvottaa... ;D moi

    • Kyllä vaikuttaa, valitettavasti. Just tuo hikoilu ja unettomuus täyden kuun aikaan ja pari yötä ennen, pääsiski eroon tästä.

      Tuota vaan ihmettelen ku jotkut väittää tätä mielikuvituksen tuotteeks etc. Öh, vaikuttaahan kuun vaiheet esmes veden pinnan korkeuteen (laskuvesi/nousuvesi), sama se kai vaikuttaa meihin ihmisiinki. Joku fiksu muistaa mihin tuo liitty, oliko sitte jotain magneettikenttäjuttuja tai mitä ikinä oliki. Johan se peruskoulussa opetettiin tuoki asia.

      • tuollahan se oli ylempänä jo useempaan kertaan mainittu tuo kuun vetovoiman vaikutus vuorovesiin ja muut. :)


    • 123456

      Parina kolomena yönä täydenkuun aikana nukkumiset jää aika vähisiksi. silti ei päivällä väsytä.

    • kyllä vaikuttaa.
      unettomuutta/levottomuutta.
      olo kuin duracel pupulla konsanaan.

    • ååääöö

      kun ei kuuta näy ollenkaan.

    • shelena

      Minuun ei vaikuta täyskuu oikeamastaan ,mutta puolikuu kylläkin koska on silloin pimeämpää heh heee

    • eijuuvaarinhuosut

      Tottakai, aina olen huomannut vaikutukset. Olisikin kummaa, jos ei vaikuttaisi ihmiseen, josta suurin osa on vettä, kun sama ilmiö siirtää valtameriäkin metrikaupalla vuorovesinä.

    • Moon 8D

      ihmettelen kun fiilis on niin pirteä ja usein sit tajuaakin et onkin täyskuu just silloin :)

    • Kuunlapsi

      Itse olen silloin todella levoton, enkä saa unta kuin parhaimmillaan 4 tuntia. Alkaa aina 3 päivää ennen täysikuuta ja 3 päivää täysikuun jälkeen se menee ohi. Näen usein näinä öinä mystisiä unia ja joskus osan niistä olen voinut yhdistää tulevaisuuteen. Mitään varmuutta asiasta ei ole, mutta uskon kuun vaikuttavan elämääni paljolti.

    • SeireeninKyynel96

      Tuolla on nyt täysikuu kun tätä rustaan (:
      Tai siis en rustaisi , mutta kun en saa nukutuksi
      kun tuntuu, että ei väsyttäisi yhtään ja virtaa
      olisi vaikka muille jakaa. Rasittavaa sinänsä kun pitiäisi saada jollain
      nukutuksi ettei olisi huomenna ihan ulapalla koko aikaa.

    • kaunista ...

      itsellä vissiin hiukan erillaiset " oireet " kun suurimmalla osalla. Itsellä jotenkin levollinen olo vaikkei tule nukuttua niin paljon. On kaunista katsella öisin täyttä kuuta ja joskus olen tunninkin vain ollut hiljaa ja katsonut kuuta. En tiedä mikä siinä on mutta kai se on joku vaisto elinkunnan alkuajoilta kun vuorovesillä oli suurempi merkitys.

    • kuuhulluuuussss

      En saa nukuttua yöllä... Ei pelota eikä ole mitenkään ylienerginen olo, mutta uni ei tule.

      Uni ei tule > Mene ikkunasta katsomaan > Jaha, täysikuu.... no ihme kun en saa unta.

      Kaippa tälle joku tieteellinen selitys on oltava.

    • Maasäteilyn tutkija

      On tuota tullut tutkituksi erään kaverin kanssa että mikä siinä oikein kuussa vaikuttaa... Se on todettu että kun on tuokin "maasäteilyilmiö", niin täydenkuun ja uuden kuun aikaan olemme todenneet hetkellisesti maasäteilyssä( tai mitäse lie, kutsukoon itse kukin sitä ilmiötä miten tahtoo...) että se säteily katoaa vähäksi aikaa. Että siltä pohjalta syy löytynee myös "kuuhulluuteen".

    • happy 9

      Täysikuu vaikuttaa minuun että olen aivan hulvanton päivällä sitten iltapäivällä ihan poikki, huomaan täysikuun iltapäivällä 3, sit kun on 4varttia menny nii ihan kauheen pimeetä ja täysikuu kirkkaampi melkeimpä vois sanoo et olis kuin taskulamppu o_O

    • Anonyymi

      Valvoin puoliyötä uni ei tullut silmään. Kalenterissa on lauantain kohdalla mustakuu että joka kk o yksi yö jolloin valvottan

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      42
      2217
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      51
      1738
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      40
      1553
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      43
      1511
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1469
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1440
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1371
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1281
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1245
    Aihe