Spontaani keskenmeno

siis mitähäh?

Olen saanut kaksi spontaania keskenmenoa, tai niin minulle on aika terveyskeskuksesta sanottu. Eli tilanteet: kuukautiset olleet myöhässä ekalla kerralla 9 päivää ennen kuin raskaustestiin ilmestyi haalean haalea plus-viiva juuri, kun se luotettava aika oli mennyt umpeen (10min testin kastamisesta virtsaan). Meni n. 12h aikaa ja alkoi kova alavatsakipu, alaselkäkipu ja vuoto. Soitin heti terveyskeskukseen ja selitin tilanteen. Pian sain lääkärille soittoajan. Lääkäri totesi, että kuulostaa spontaanilta keskenmenolta. Ellei vuoto lopu 7-8 päivän jälkeen, jos nousee kuume tai kivut ovat kovat, sitten näyttämään. Muuten ei mitään tehdä.

Nyt tapahtui toisen kerran sama juttu, eli kuukautiset olivat myöhässä 14 päivää ja silloin vasta testiin ilmestyi taas se haalean haalea plusviiva ja se ilmestyi pari minuuttia testiajan umpeutumisen jälkeen. (olen ymmärtänyt, että tuolloin testi tulisi tulkita negatiiviseksi, koska kyse ns. "roskishaamusta"?)
Taas meni alle 24h ja alkoi kovat kivut ja vuoto, oli myös ollut pahoinvointia pari aamua ennemmin ja pahoinvointi jatkui 2 ekaa vuotopäivää.
Taas soitin ja selitin tilanteen, tällä kertaa yksityiselle. Sieltä sain taas lääkärille soittoajan ja samat jutut kuulin. Ellei kuumetta, vuoto kestä kauaa tai kivut kovat, ei tarvi näyttämään ja se on siinä. Spontaani keskenmeno taas.

Olen nyt ihan pihalla! Miten voin olla varma, tai miten lääkäri voi olla varma katsomatta, että kyse todella on spontaanista keskenmenosta? Mitä se muutenkin kertoo, jos spontaani keskenmeno tulee? Entä se, kun testiin ei ilmestynyt selvää plus-viivaa?

Olen ollut kerran raskaana vko 11 asti, kunnes sain keskenmenon. Tuolloinkin raskaus näkyi testeissä (apteekin herkimmissäkin) kun kuukautiset olivat myöhässä yli 16 päivää!

Nyt jälleen on kuukautiset myöhässä 14 päivää, enkä edes ole uskaltanut testata! Tuskin mitään on, odottelen taas sitä alkavaa vuotoa. Kuitenkin se sieltä tulee. Onko edes turvallista yrittää raskautta heti tuollaisten spontaanien keskenmenojen jälkeen?

3

5013

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mimmulimamma

mulla kävi sama homma, kolme testiä ehdin tehdä ihan innoissani, kaikkiin tuli niin haalea viiva ettei ilman rillejä ja kovaa valaistusta sitä olis edes näkyny. Perjantaina ehdin jo soittaa neuvolaan ja varata ajan... meno pari tuntia niin eka tippa putosi pönttöön. en ollut siitä vielä millänsäkkään, kun edellisessä raskaudessa (joka päättyi onnellisesti tytön syntymään) tiputteli alussa myös. koko pvn yritti vähön tiputella, ja yöllä sitten alkoi kramppi, vähän kun oisi menkat alkaneet, ja vuoto alkoi. säikähdin, en saanut silmänräpäytystä unta. aamulla soitin äitiyspolille ja kerroi mitä tapahtui. sieltä nainen aivan rauhallisella äänellä vaan totesi, että on tainnut tulla ihan normaalit kuukautiset kun oli viikkoja vasta 5 4. en ihan heti ymmärtäny mitä se sano ja totesin että hyvä ettei mitään sen vakavampaa. sitten täti sanoi uudestaan että meni kesken ja ei muuta ku uudelleen yrittämään.....

eivät pyytäneet edes näytille, vain jos kumetta, kipuja tai hyytymiä tulee niin sit polille... kiva soittaa heti takas sinne neuvolaan ja peruu kaikki ajat...

• kmkm

Alkuraskauden keskenmenoja tapahtuu todella paljon, jopa 70% raskauksista keskeytyy varhaisessa vaiheessa. Suurin osa alkuraskauden (etenkin 4.-5. vko, lasketaan edellisten kuukautisten alusta) keskenmenoista jää naisilta huomaamatta, kuittaantuvat "myöhässä olevina kuukautisina".

Alkuraskauden keskenmenoa ei voi estää, jos se on tullakseen; johtuvat pääosin sikiön vakavasta kehityshäiriöstä tai kromosomihäiriöstä, raskaus keskeytyy, kun sikiö ei kehity normaalisti. Jos keskenmeno alkaa noin varhaisessa vaiheessa spontaanisti, eivät välttämättä ota edes sairaalaan ultraan.

Itselläni on äskettäin ollut keskenmeno 7. viikolla, todettiin ultrassa vasta 9. viikolla, sairaalaan pääsin neljä päivää myöhemmin (ja silloinkin peruutusajalle). Sain itse valita odotanko vuodon spontaania alkua vai otanko lääkkeellisen tyhjennyksen. Valitsin lääkkeet, kun en halunnut odotella, kun tiesin raskauden jo olevan kesken. Lääkkeillä vuoto alkoi parin tunnin kuluttua. Todetunkaan keksenmenon seurantakäynnille eivät ota HUSissa sairaalaan, paitsi jollei vuoto ala lääkkeillä, ole hyvin niukkaa tai kestä hyvin vähän aikaa (=kohtu ei ehkä ole täysin tyhjentynyt), tule kipuja tms.

Sinulla kyseessä voi olla myös ns. kemiallinen raskaus, jossa siittiösolu on hedelmöittänyt munasolun – mutta hedelmöittynyt munasolut ei koskaan kiinnity kohdunseinämään eikä raskaus siten ei ehdi kehittyä kliiniseksi, ultraäänellä havaittavissa olevaksi raskaudeksi vaan seuraa erittäin varhainen keskenmeno.

• Minjaliini28

Oletko ajatellut mennä tutkimuksiin mistä keskenmenot mahtavat johtua? Vai onko teillä kuitenkin lapsia?
      Itsellä takana 4 varhaisraskauden keskenmenoa, 3 juurikin kuvailemallasi tavalla ja 1 oli yli 6 viikon. Kävin jokaisesta yksityisellä ultrassa tarkistamassa että kaikki on vuotanut pois. Nyt tutkitaan missä on vika. Kromosomit on jo tutkittu ja niissä ei ollut vikaa. Lääkäri epäilee että minun kohdussa on verenkiertohäiriöitä, koska munasolut hipaisevat muttei pysy. Lugesteronitkin olleet tukena muttei auta minun tapauksessa.
      Meidän lääkäri puhui kemiallisista raskauksista, eli varhaisista. Kait tuo spontaani on sama asia, mene ja tiedä.
      Tsemppiä sinulle jatkoon!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      247
      6787
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      66
      4214
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      131
      3165
    4. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2332
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      18
      1860
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      170
      1597
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1484
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      30
      1461
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      38
      1383
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      111
      1061
    Aihe