mitä tarkoitusta

palvelee kummius?

en osaa päättää lapselle kummeja. aloin miettimään mikä on perimäinen kummin tehtävä? vai onko sillä nykyään enää merkitystä? eikö ole aika absurdia odottaa, että kummi "osallistuisi lapsen kasvatukseen" tms?

syitä:
- sosiaaliset syyt: pakko perhesuhteiden vuoksi ottaa joku kummiksi, esim. veli tai sisko
- se, että minä olen henkilön lapsen kummi, niin hänet pitää ottaa minun lapsen kummiksi

nämä tuntuvat ihan älyttömiltä syiltä.

valitisisin lapselleni kummin ehkäpä seuraavilla perusteilla:
- henkilö on mukava ja läheinen meille
- henkilöllä on samanlainen arvomaailma kuin meillä
- henkilö pitää lapsista ja olisi kummiksi sopiva

olen erään lapsen kummi. en tule toimeen lapsen vanhemman, eli siskoni kanssa. suvun painetta on siihen, että sisko pitää valita lapseni kummiksi. onko tässä mitään järkeä? koen, että siskoni on ylimaterialistinen, passiivinen ja en ole hänen kanssa lainkaan yksimielinen siitä, miten lapsi tulisi kasvattaa tai mikä aktiviteetti olisi hyväksi lapselle. Hänen lapsensa esim. saa kaiken haluamansa, lelut ja pelit yms. ja hänen lastaan ei kannusteta leikkimään ja seikkailemaan ulkona vaan nyhjöttämään sisällä tietokonepelejä pelaten. ehkä tämä on parasta tuolle lapselle, mutta olisi kamalaa jos minun lapseeni istutettaisiin samanlaisia vaikutteita. lisäksi meidän yhteiskunnalliset näkemykset eroavat aika paljon toisistaan: hän on esim. lievästi rasistinen.

3

505

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tässä on tietenkin

se, että siskoni kuulemma haluaa lapseni kummiksi. siis vaikka meillä on vaikeuksia tulla toimeen.

• varmaankin..

itsekin kysymykseesi, eli ei tietenkään ole järkeä ottaa tuollaista ihmistä kummiksi. Tietysti voit myös tehdä "kompromissin" ja ottaa myös hänet kummiksi, ja sitten valita jonkun, joka on sinulle se "tärkeämpi" kummi, eikä sitä tarvitse tietenkään ääneen kenellekään sanoa.

• että miksi kummeus

on niin tärkeetä? Itselläkin on kummilapsi ja minusta on kiva tuntea itseni sen asian suhteen vähän spesiaaliksi, mutta en ymmärrä tällä palstalla olevia juttuja, joissa kummeutta käytetään ihan vaan ihmisten kiristämiseen. Esim. kummin pitäisi käydä useammin lapsen luona, vaikka lapsi onkin niin pieni, ettei koko kummiasiasta tajua vielä mitään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      230
      3009
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      195
      2637
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      112
      1253
    4. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      141
      1208
    5. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      70
      1108
    6. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      297
      1105
    7. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      371
      1082
    8. Lapsien pakko kasteesta on luovuttava.

Eikö olisi parempi siirtää kaste rituaali rippikouluun,kun 15v.tietävät jo itse haluaavatko tulla kastetuksi juutalais-k
      Kaste
      583
      1065
    9. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      21
      1005
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      818
    Aihe