lahjat hohhoijaa

ok........

Olen velipuolen lapsen toinen kummi. Valitsin oman lapsen kummiksi ystäviä, en siis velipuolta. joulu tuli ja meni; meillä perheessä aikuiset ei osta lahjoja toisilleen, kaikilla on jo kaikkea. sama periaate syntymäpäivien sihteen.

ostin tietysti kummilapselle joululahjan. velipuoli ei kuitenkaan ostanut minun lapselle lahjaa, selitykseksi kuuli, että "enhän ole edes kummi".

viis lahjoista, mutta onko reilu periaate? arvelen, että velipuolella on kaunaa siitä, ettei häntä valittu kummiksi ja siksi tämä "kosto". meneekö tämä nyt lopullisesti niin, että minä kannan lahjoja hänen talouteensa, mutta lapseni ei saa mitään häneltä? kuten sanoin, viis lahjoista, tässä on kyse periaatteesta.

16

1636

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,,,

Meillä ainakin on ihan normaali käytäntö että ostetaan kummilapsille muttei muille sisarusten lapsille. Siihenhän menisi omaisuus jos joka muksulle alkais ostaan.

• myös ostetaan

vain kummilapsille, ei muille sisarusten lapsille..

• linjoilla täällä

kaikille sisarusten lapsille en osta joululahjoja, juuri samasta syystä.
        Kummilapset muistan toki.

• minunkin..

mielestäni on ihan ok, että vain kummilapselle ostetaan lahja. Tai niin se mielestäni pitäisi ollakin.

• ystävien ja tuttujen

lapsillekin lahjat, eli lapsille, jotka ovat huomattavasti vähemmän läheisiä kuin oman sisaruksen lapsi.

siis ainakin meillä ystävä ja tuttavapiirissä on tällainen tapa, eli ostetaan joulu- ja syntymäpäivälahjat ja viedään pääsiäisenä suklaamuna jne.

• yleensä...
        ystävien ja tuttujen kirjoitti:

lapsillekin lahjat, eli lapsille, jotka ovat huomattavasti vähemmän läheisiä kuin oman sisaruksen lapsi.

siis ainakin meillä ystävä ja tuttavapiirissä on tällainen tapa, eli ostetaan joulu- ja syntymäpäivälahjat ja viedään pääsiäisenä suklaamuna jne.

Aika harvassa on ystäväpiirit, joissa on tuollainen tapa - ystävien keskenkin vcaihdettavat lahjat ovat aika minimissä saatikka sitten heidän/meidän lastemme.
        alkuperäisellä kirjoittajalla tuntuu olevan ajatus, että ostanmalla veljen lapselle lahjan hän samalla "ostaa" omalle lapselleen vastalahjan - onko nyt ajatus vähän hakoteillä ja ajatus lahjan antamisesta kovin materialistisen tavoitehhakuisella tolalla...

• meilläpäin..

ainakaan ystävien ja tuttujen lapsille mitään lahjoja ostella. Sitten jotain pientä tietysti viedään, jos kutsutaan syntymäpäiville, muuten ei mitään.

• kylläkään

tuollainen ole tapana ollenkaan! Emme osta edes sisarusten lapsille joululahjoja. Jonkun pienen synttärilahjan voimme ostaa, jos menemme synttäreille.

Meillä (siis minulla ja miehelläni) on yhteensä sisarustenkin lapsia 8 kpl, kummilapsia 3 kpl ja jos vielä ystävien ja tuttujenkin lapsille pitäisi ruveta lahjoja ostelemaan, niin meillä ei olisi varaa enää itse joulua viettääkään. Niitä ystävien ja tuttujen lasiahan voi olla vaikka miten paljon!

Ostamme joululahjat siis noille kolmelle kummilapselle ja se saa riittää. Täysin kohtuuttomana pitäisin, jos joku kehtaisi ruveta vaatimaan enempää.

• kumppitäti

Ihan perustellultahan velipuolesi näkemys kuulostaa.
      Enkä usko miesten olevan samalla tavalla kostonhimoisia kuin naisten. Ainakaan siirtävän tunteitaan lapsen asioihin.

Koko lahja touhu on muutenkin yliarvostettua. teen töitä lasten kanssa ja joulun jälkeen yksi kymmenestä alle viisi vuotiaasta muisti pari viikkoa joulun jälkeen lahjojaan.

• näin----

Minun siskollani on kaksi lasta. Toinen lapsista on kummilapseni. ostan kuitenkin kummallekin lahjat. Tottakai koska olen toisen myös täti vaikken kummi olisikaan. Siskon perhe on muutenkin läheinen.
      Sitten minulla on muitakin kummilapsia, mutta näissä tapauksissa ostan vaan kummilapselle lahjan ja muille sisaruksille voin ostaa esim. karkkipussit, mutta en sillain näille muille lapsille isompia lahjoja vie.. muuten minulta loppuisi kohta varat, koska olen pienituloinen opiskelija.

• ????

Saiko teidän lapsi liian vähän lahjoja jouluna?

Meidän lapset saivat liikaa, vaikka saivat vain vanhemmiltaan, osalta kummeista ja isänsä vanhemmilta. Vuosi sitten ei isovanhemmilta tullut yhtään pakettia, eikä me ostettu yhtään enempää lahjoja kuin tavallisesti, ja lapset (8v, 7v, 5v ja 1,5v) olivat tosi tyytyväisiä lahjoihinsa sekä määrään että laatuun.

• järki käteen

On melko vainoharhaine ajatus että joku "kostaisi" sitä ettei päässyt kummiksi. Ihan järkevältähän se kuulostaa että vähän järkeistetään että kenelle ostetaan lahjoja ja kenelle ei. Minä ainakin ostan vain kummilapsilleni enkä sisarusteni lapsille. Jos ostaisimme sekä mieheni että minun sisarusten lapsille lahjoja niin olisimme joulun jälkeen vararikossa. Sekin kuulostaa melko varakkaiden ihmisten touhulta että ruvetaan ostamaan joululahjoja ystävienkin lapsille.

Muutenkin olen miettinyt tätä lahjarumbaa... Miksi lapsen pitää saada kymmeniä lahjoja jouluna. Olen miettinyt että olisiko joku kohtelias tapa ilmoittaa mammoille ja mummeille ym. että vain yhdet pienet joulupaketit eikä montaa ja varsinkaan kovin isoa. Tuntuu että nykypäivänä joulun merkitys on täysin kadonnut ja lapset vain odottavat lahjoja. Sitten kun lahjoja tulee paljon ja ne ovat arvokkaita niin kohta ei mikään riitä eikä olla tyytyväisiä mihinkään.

• äititäti

Itselläni on se tilanne, että minulla on yksi lapsi, jonka kummina veljeni on. Veljelläni on kaksi lasta, en ole kummankaan kummi. Siskollani taas on neljä lasta, joista olen yhden kummi.

Lahjojen saajat vaihtelevat vuosittain, mutta pääsääntöisesti ostamme vain kummilapsillemme. Olemme usein miettineet sitäkin, että koska minulla on yksi lapsi, olisi kohtuutonta, että minä hankkisin kaikille kuudelle sisaruksen lapselle lahjan.

Eli keskustelua aiheesta on hyvä käydä, ettei kukaan koe joutuvansa eri arvoiseen asemaan, joka voisi pahimmassa tapauksessa tulehduttaa välejä.

• yön ratoksi

Tässä viestiketjussa on esitetty, että joululahjat pitäisi hankkia kummilapsille, sisarusten lapsille sekä ystävien lapsille. Muilta nettipalstoilta keskusteluja seuranneena olen huomannut, että lahjan arvo saisi olla minimissään 20€.

Jos ajatellaan meidän perheen tilannetta, että ostaisimme kaikille näille 20€ arvoisen joululahjan, se tarkoittaisi seuraavaa laskelmaa:

Kummilapset:
      yhteisiä 1, minulla 1 ja miehellä 1 eli yht. 3 klp
      3*20= 60€

Sisarusten lapset:
      minun puolelta 5, miehen puolelta 2 eli yht. 7
      7*20= 140€

Ystävien lapset:
      yhteisen ystäväpariskunnan lapset 2
      minun kahden läheisimmän ystäväni lapset yht 4
      Mieheni kahden läheisimmän ystävän lapset 3 eli yht.9 kpl
      9*20= 180€

Meidän perheeltä menisi siis pelkästään näiden lasten lahjoihin joka joulu 380€!! ja tämä summa olettaen, ettemme osta kenellekään 20€ kalliimpaa lahjaa. Kyllä taitaa todella olla niiden rikkaiden tapoja tuollaiset...

• 4:n äiti

Ajattelitko lahjamäärän maksimointia kun et pyytänyt sukulaisia kummeiksi? Jos näin ajattelit, niin ymmärrän todella hyvin sen että pettymys on suuri.

Lapsesi on kaikesta päätellen vielä alle 1 v, mutta voin lohduttaa, että hän kyllä tulee saamaan leluja kummeilta ja mummeilta niin paljon ettei kerkee kaikilla leikkimään, ja sinulla menee hermot kun et keksi, mihin laittaisit ne kaikki lelut siksi aikaa kun siivoat.

• Takiha

Itse kyllä ostan sisarusten lapsille niin joulu- kuin synttärilahjatkin. Tosin meitä ei ole montaa, eikä myöskään siis jälkikasvua niin paljoa, että joutuisi perikatoon lahjarumban takia. Sen ymmärrän, jos on iso sisarusparvi, ja kaikilla lapsia (useampiakin) ja on yhdessä sovittu, että ostetaan sitten vaan kummilapsille. Mutta jos teitä on vain kaksi, sinä ja velipuolesi, niin hieman tuntuu oudolta hänen suhtautumisensa. No lapsihan ei asiaa tiedä eikä osaa siitä mieltänsä pahoittaa. Toivottavasti veljesi kuitenkin huomioi lapsesi synttärit...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      16
      7180
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      199
      2567
    3. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      107
      2053
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      76
      1558
    5. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      191
      1089
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      41
      990
    7. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      46
      969
    8. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      79
      889
    9. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      45
      739
    10. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      7
      728
    Aihe