ulkomailla allergisen lapsen kanssa

äippä32

Onkos kukaan lukijoista matkustanut ulkomailla ruoka-allergisen lapsen kanssa?

Oletteko uskaltaneet syödä ravintoloissa vai oletteko itse tehneet sapuskat?

Olemme lähdössä muna-ja maitoallergisen lapsen kanssa kanarialle ja mietin,että uskaltaako sitä syödä ulkona ollenkaan kun ei tiedä miten tuttua siellä allergiat ovat.

Suomessakin välillä saa rautalangasta vääntää,että ruoka ei saa sisältää mitään maidon ainesosaa kuten esim.heraa,maitoproteiinia,kaseiinia jne.

Kaikki vinkit tervetulleita.

4

1304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tapahtuu..

      Mitäs tapahtuu, jos sattuu ruuassa vähän olemaan munaa tai maitoa?

    • minä80

      Edellinen vastaaja esitti hyvän kysymyksen. Jos tuloksena on anafylaktinen shokki niin en lähtisi koettamaan onneani ravintolaan. Mutta jos reaktiona on vähän vatsakipuja ja ihottumaa, niin siitä vaan!

      Itselläni on paha kala-allergia ja olin viime kesänä lomalla. Kohteessa paikallisten englanninkielen taidossa oli toivomisen varaa, joten pyysin opastamme kirjoittamaan allergiastani lapun paikallisella kielellä, jota sitten näytin aina tarjoilijoille. Viesti oli myös hyvin suorasanainen: pisarakin kalaa niin tukehdun, vaikkakin kohteliaammin ilmaistuna. Näin pystyin olemaan varma, ettei viestin perille meno jäänyt ainakaan kielitaidon puutteesta kiinni. Kaikki meni hyvin, mutta epipen kulki koko ajan laukussa mukana.

      Kannattaa myös ottaa selvää paikallisesta ruokakulttuurista ja matkustaa paikkaan, jossa allergiasta ei ole suurta ongelmaa. Itse en kala-allergisena lähtisi Thaimaahan tai Vietnamiin, koska siellä käytetään kalalientä jopa riisin maustamiseen.

    • äitipöllö

      En ole ollut ulkomailla allergisen lapseni kanssa, mutta eräs äiti kertoi, että heillä meni hyvin, kun moniallerginen lapsi sai antihistamiinilääkettä koko reissun ajan.

      Minä olen sitä mieltä, että vaikka pieni vahinkoaltistus ei välitöntä hengenvaaraa aiheuttaisikaan, kannattaa lomalla pyrkiä siihen, ettei oireita tule, koska sairastavan lapsen kanssa lomailu ei ainakaan äidille ole mitään lomaa.

      Et kertonut minkä ikäisestä lapsesta on kyse. Pienelle (ainakin alle 2v) lapselle voi ottaa purkkiruokia mukaan. Pieni lapsi ei kaipaa mitään gourmet aterioita, vaan hänelle on tärkeintä, että saa sellaista ruokaa, jolla pysyy terveenä ja hyvinvoivana.

      Myös se lappu, jossa kerrotaan teidän lapsen allergioista paikallisella kielellä, on erittäin hyvä idea. Niitä lappuja kannattaa varmaan olla useampi, jotta jos yksi joutuu hukkaan, niin....

    • allergisten äiti

      Aiempi kirjoittaja jo esittikin kysymyksen siitä, millainen reaktio allergiaa aiheuttavasta ruoka-aineesta tulee. Minä en lähtisi reissuun, jos vaarana olisi anafylaktinen shokki tmv. Meillä on maito- ja kala-allergikko vähän muita ruoka-aineallergioita, reaktioina ihottumaa ja ripulia. Ekan kerran olimme pidemmällä reissulla Kanarian saarilla (Lanzarote), ja reissu meni hyvin. Poika oli silloin 2 v. Sitä aikaisemmin olimme käynneet lyhyellä reissulla Ruotsissa, jossa asiat hoituivat hyvin, koska kieli on tuttu.

      Suosittelen, että jos lähdette matkaan, selvitätte, löytyykö paikallisista kaupoista lapsellenne sopivaa ruokaa. Jos ei löydy, tai sen saanti on hankalaa, kannattaa ottaa omat evät siltä osin mukaan, jos vaan mahdollista. Jos lentomatka on pitkä, kannattaa ainakin pari ensimmäistä ruokaa ottaa mukaan, niin ei tarvitse ensimmäiseksi rynnätä kauppaan vieraassa paikassa. Ja lentomatkalle täytyy myös varata omat eväät. Joskus kauan sitten sai allergikolle oman ruoan, mutta nyt on vain muutamia vaihtoehtoja tarjolla, ja ne eivät välttämättä käy kaikille.

      Etelä-Euroopan maissa allergiaoireita kannattaa ravintolahenkilökunnalle hieman liioitella, niin osaavat olla varovaisempia. Allergialistalla on aikaisemmin ollut melko kattava sanasto ruoka-aineista usealle kielelle. Ensimmäiselle ulkomaanreissulle printtasin sopivat kielet mukaan.

      Ekan kerran olimme pidemmällä reissulla Kanarian saarilla (Lanzarote), ja reissu meni hyvin. Saarelta löytyi isoista marketeista tarvittavat soijamaidot ja jogurtit, sekä maidoton margariinikin lopulta. Muutamista kinkuista löytyi yllätyksenä maitoproteiinia eli tuoteselosteet kannattaa lukea hyvin ja opetella allergiaa aiheuttavat ruoka-aineet espanjaksi. Noin puolet aterioista kokkasimme apartamentoksessa, loput syötiin ravintoloissa. Ravintolahenkilökunta ymmärsi hyvin englantia ja ongelmia pojalla ei allergiaoireita tullut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      72
      1414
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1175
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      75
      1115
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      977
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      78
      783
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      725
    8. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      722
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      376
      722
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe