Olut sallittua muualla paitsi Suomessa

johan on outoa!

Kukas tiukkapipo noi raja-arvot on Suomessa määritellyt kun muualla ölskää voi juoda mielin määrin? Itse juon kyllä sitä Suomessakin.

5

801

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omark

      Siis mitkä raja-arvot? Tietysti voit juoda olutta juuri niin paljon kuin sielu sietää ja napa kestää. Tosin jos oluesi sisältää alkoholia, niin hillitön alkoholin käyttö voi jossain vaiheessa herättää epäillyksiä alkoholismista. Ja poliisisedät eivät ainakaan tykkää, jos tapaavat sinut ratin takaa ja olet äskenmiten ravinnut itseäsi mallasjuomalla.

      Ymmärtääkseni Suomessa ei ole enää mitään kieltolakia voimassa, vaan voit ostaa olutta niin paljon, kuin haluat, kunhan olet maksukykyinen ja riittävän selvin päin sitä ostaaksesi. Joskus keskiajallahan olut oli osa merkittävä osa ravintoa mm. linnojen henkilöstölle, taisi olla ainoa janojuomakin. Sitä nautittiin runsaasti, 5 litraa päivässä ei ollut mitenkään tavatonta.

      Itse nautin ainoastaan "huuperin putkikaljaa", joten olutalan tietoni saattavat ontua.

      • Omark

        Kannattaisi jollain tapaa mainita, että kyseessä on keliakia-keskustelu. Kun tulee keskustelupalstalle terveys-palstan kautta, kysymyksesi näkyy sisätaudit-palstan alla, eikä siitä voi suoraan päätellä, että kyseessä olevan keliakiaan liittyvä kommentti.

        Itse päätät, juotko olutta. Mutta jos sinulle tulee terveysongelmia, niin turha itkeskellä, jollet ole noudattanut hoito-ohjeita.


      • kuule...
        Omark kirjoitti:

        Kannattaisi jollain tapaa mainita, että kyseessä on keliakia-keskustelu. Kun tulee keskustelupalstalle terveys-palstan kautta, kysymyksesi näkyy sisätaudit-palstan alla, eikä siitä voi suoraan päätellä, että kyseessä olevan keliakiaan liittyvä kommentti.

        Itse päätät, juotko olutta. Mutta jos sinulle tulee terveysongelmia, niin turha itkeskellä, jollet ole noudattanut hoito-ohjeita.

        Järjen käyttö on suositeltavaa, saivartelu aivan tarpeetonta.

        Kannattaisi avata ensin otsikko niin näkee mitä keskusteluja sen alta löytyy. Eiköhän kysyjä ole kirjoituksensa laittanut ihan oikeaan osoitteeseen. Hänen päätettävissään ei ole minkä otsikon alla se sattuu ensimmäiseksi näkymään.


    • Olutmaestro

      Käsittääkseni lukuisissa tutkimuksissa on havaittu, että tavallinen olut sisältää gluteenia siinä määrin, ettei keliaakikon kannata sitä litkiä, jos välittää omasta terveydestään.

      Gluteenittomat oluet ovatkin sitten asia erikseen, koska niissä gluteenia on niin vähän, että pari pulloa voi litkiä illassa.

      Luontaisesti gluteenittomat oluita voikin sitten litkiä niin paljon kuin sielu sietää ja lompakko sekä terveys noin muuten kestää.

      Ja tässä vielä lisukkeena lista Suomen gluteenitotmista ja luontaisesti gluteenittomista olusista:

      http://www.glu.fi/vinkit/gluteeniton/Lista gluteenittomista oluista/12/

      Mistä muuten tiedät, että ulkomailla olut ei kuulu keliaakikoilta rajoitettujen listalle? Kyllä ainakin USAssa myydään gluteenittomia oluita - miksi näitä myytäisiin, jos voisi juoda vapaasti?

      • oluthanasieppo

        Kyllä keliaakikko sitä muualla mualimassa voi juoda eikä kakki lennä heti. Eli voimme kai tästä vetää jotkut johtopäätökset. Kysyin pari vuotta sitten kotimaisilta panimoilta asiaa, siis ihan tieteellisessä mielessä että mikä on gluteenin osuus, ja sen jälkeen olen kyllä hyvillä mielin olutta ottanut, ja suolinukka on pysynyt kunnossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1915
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      50
      1836
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1363
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1121
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1099
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1098
    Aihe