Sähköjen asennus ja kytkentähän on alan ammattilaisten puuhaa. Voinko silti maallikkona kiinnittää mökkiini johdot, jakorasiat, valokytkimet ja pistorasiat omille paikoilleen. Kytkentöjä en ala tekemään, enkä osaakaan. Jätän ne sähkömiehelle.
Miten on ?
Sähköjohtojen asennus
22
8568
Vastaukset
- käytännössä ei.
Et saa. Tietysti jos jotain löydät riittävät sähköpätevyydet omaavan henkilön joka suostuu maallikon tekemän asennukset ottamaan vastuulleen niin mikäs siinä. Mutta onnea etsintöihin. Ja pahimmassa tapauksessa menee kaikki asennukset uusiksi kun olet ne väärin tehnyt, joten miksi ei saman tien teettää koko hommaa ammattilaisella?
- HEPPPPPPP
Olet tällöin "opastettu henkilö". Tämä on sitä hämärää aluetta. Itse olen pitänyt rajana johtimien kytkemistä.
- sähkäri12
Kyllä hyvinkin voit. Varmista vain sähkäriltäsi että piuhat ja kojeet ym. on oikeanlaista!
- joo...
Kun nyt ensin löydät sen sähkärin joka antaa sun itse tehdä asennukset, ja tyytyy itse toimimaan konsulttina. Tiukassa voi olla.
- Osaaminen
niin tee mutta amattilainen tekee se nopeasti siististi ja lopputulos palvelee tarkoitusta.
- vaikeutena laittaa
oikea johto oikeaan paikkaan oikein kuorittuna oikeassa kohdassa eli oppirahat saat maksaa jos itse teet. Sähkäri korjaa monta kohtaa uusiksi.
Jos osaat em itse tehdä niin ei se kytkentä ole sen vaikeampaa, se on se helpoin homma itsekin tehdä. Ja tällöin sähkäri tekee vain mittaukset ja pöytäkirjan. - Ammattilaisen silmissä
Jos ei ole perustietoja/taitoja niin varmana tulee:
Vääriä valintoja rasioissa kojeissa ja johtimien lukumäärissä, kinnikkeet rumasti, jako väärä, suppea tarvikevalikoima, halpiskamaa, johdot ei mene suoraan. Lopputulos: sopisi jonnekin pimeään paikkaan ja silti jotain turvallisuuskriittisiä osioita pitäisi korjata. Näyttää helpolta, mutta sen pystyy niin hirveän monella tavalla pilaamaan. (sen asennuksen)- ...©
Tuohan kuullostaa ihan ammattilaisen tekeleeltä... urakkapalkalla.
- te ootte
niin olevinanne. Ammattilaisen tekemä ei ole mikään tae siitä, ettei mainitsemiasi epäkohtia olisi. Niin monet kerrat olen joutunut tuskailemaan "ammattilaisten" paskan työn jäljen kanssa. Putkia irti jatkoksista ja rasioista taikka tukossa; johtojen lisäys/vaihto jäänyt haaveeksi. Rasioita huonosti kiinni tai vinossa. Johdot rutattu rasiaan väkisin teräville mutkille. Epäluotettavia tai muuten kyseenalaisia liitoksia. Pintajohdot asennettu harkitsemattomasti; lopputulos ruma. Ym. ym.
Huolellinen maallikko, jolla ei ole peukalo keskellä kämmentä, voi hyvinkin tehdä paremmat ja siistimmät asennukset kunhan vain tietää mitä laittaa kiinni minnekkin, mikä sekään nyt ei pienissä asennuksissa niin hirveän vaikeaa ole selvittää.
Ja itse en ole maallikko vaikken noita sisäjohtoasennuksia työkseni teekkään.
- on....
tuttu sähkömies,niin luultavasti ántaa asentaa piuhat ja kiinnittää jakorasiat.Loput tekee itse kun on tietoinen miten kuorii ja yhdistelee johdot nii tulee yhtä nopeasti valmista kun korjaa sinun jälkesi.Kukaanhan ei estä asentamasta johtoja ja rasioita edes maallikonkaan jos itse haluu ne asentaa.
- kytkentä vain yksi osa
Saat laittaa johdot ja rasiat, mutta jos et osaa kytkeä niitä, niin luultavasti et myöskään osaa laittaa johtoja ja rasioita oikein.
- 30 mA
LAKI 4 §
"sähkölaitteistolla tarkoitetaan sähkölaitteista ja mahdollisesti muista laitteista, tarvikkeista ja rakenteista koostuvaa toiminnallista kokonaisuutta"
Laki 8 §
"Sähkölaitteiden korjaus- ja huoltotöitä sekä sähkölaitteistojen rakennus-, korjaus-, huolto- ja käyttötöitä saa tehdä seuraavilla edellytyksillä" .....
Em otteet ovat sähköturvallisuuslaista (410/1996). Johtojen ja rasioiden asentaminen on sellaista työtä jota ei saa tehdä ilman oikeuksia. Maallikkotyöt on määritelty erikseen. Ammattitaito on tosiaan kokonaispaketti, eikä siihen soisi kuuluvan myöskään väärien tietojen esittämistä.
Ennen kiukkuisia kannanottojanne pyydän ottamaan huomioon, että minä en tätä ole kieltämässä, laki kieltää. - peirt
30 mA kirjoitti:
LAKI 4 §
"sähkölaitteistolla tarkoitetaan sähkölaitteista ja mahdollisesti muista laitteista, tarvikkeista ja rakenteista koostuvaa toiminnallista kokonaisuutta"
Laki 8 §
"Sähkölaitteiden korjaus- ja huoltotöitä sekä sähkölaitteistojen rakennus-, korjaus-, huolto- ja käyttötöitä saa tehdä seuraavilla edellytyksillä" .....
Em otteet ovat sähköturvallisuuslaista (410/1996). Johtojen ja rasioiden asentaminen on sellaista työtä jota ei saa tehdä ilman oikeuksia. Maallikkotyöt on määritelty erikseen. Ammattitaito on tosiaan kokonaispaketti, eikä siihen soisi kuuluvan myöskään väärien tietojen esittämistä.
Ennen kiukkuisia kannanottojanne pyydän ottamaan huomioon, että minä en tätä ole kieltämässä, laki kieltää.No tuossa nyt lähinnä taidetaan tarkoittaa sähkölaitetta. Ei sähköasennuskoknaisuutta sähkölaitteeksi kutsuta.
- esim...
30 mA kirjoitti:
LAKI 4 §
Laki 8 §
Ennen kiukkuisia kannanottojanne pyydän ottamaan huomioon, että minä en tätä ole kieltämässä, laki kieltää.kesämökin pintavetona tehtävä johdotus,kiinnikkeiden laitto ja rasiointi sähkölaitteen korjaus ja huolto työtä?????
- -B-
peirt kirjoitti:
No tuossa nyt lähinnä taidetaan tarkoittaa sähkölaitetta. Ei sähköasennuskoknaisuutta sähkölaitteeksi kutsuta.
... kaikkia niitä osia, jotka liittyvät esim. kiinteistön sähköasennuksiin.
ESIMERKKEJÄ
Luokan 1 sähkölaitteistot
Luokka 1a
Sähkölaitteisto asuinrakennuksessa, jossa on enemmän kuin kaksi asuinhuoneistoa
Luokan 2 sähkölaitteistot
Luokka 2c (Yli 1000 V osia sisältävä sähkölaitteisto)
Luokan 3 sähkölaitteistot
Luokka 3a
(Sähkölaitteisto räjähdysvaarallisessa tilassa, jossa vaarallinen kemikaali edellyttää TUKESin kemikaalilupaa) - -B-
esim... kirjoitti:
kesämökin pintavetona tehtävä johdotus,kiinnikkeiden laitto ja rasiointi sähkölaitteen korjaus ja huolto työtä?????
,se on sähkölaitteiston rakennustyötä.
- asentaa
ihan itse, omin käsin, kun sähköurakoisija on antanut ohjeet mitä, mistä ja miten tehdään. Käyttöönottotarkastus kattaa 100% asennuksista, joten urakoitsijan on tarkastettava kaikki ennen peittämistä. Urakoitsijan huolehtii myös työn aikaisesta sähköturvallisuudesta, joten aputöiksi kai niitä voisi kutsua mitä maallikko voi tehdä. Ei mökin kokoisessa hankkeessa tee tiliä sen vertaa, että kannattaa ryhtyä muuten kuin harjoitusmielessä.
- urakoija
Kyllä vaan voi laittaa kunhan tietää esim sen kuinka monta johdinta pitää johdossa (siis kaapelissa) olla kullekin kulutus/käyttöpisteelle. Ja tulee tietää minne täytyy vetää esim suojajohdin ja useampi vaihe-eli äärijohdin. Samoin tulee tietää millaiset (suojausluokka?) kalusteet siis esim kytkimet,pistorasiat,valaisimet yms tulee kuhunkin tilaan. Kosteisiin ja kuiviin tiloihin ei tule samat. Myöskin johdin poikkipinnat ovat erilaisia eri tehoisille kojeille ja eri sulakkeilla eri poikkipinnat. Yksinkertaista kun tietää mitä tekee ! Sähköasennustoiminta on luvanvaraista toimintaa; JOS vahinkoja sattuu niin vakuutustarkastajat yms. viranomaiset käyvät asiat läpi täikammalla !
- Nipotusta
Aoikamoista nipottamista
Alkuperäinen viesti
""Sähköjen asennus ja kytkentähän on alan ammattilaisten puuhaa. Voinko silti maallikkona kiinnittää mökkiini johdot, jakorasiat, valokytkimet ja pistorasiat omille paikoilleen. Kytkentöjä en ala tekemään, enkä osaakaan. Jätän ne sähkömiehelle.
Miten on ?""
Johan on nipottamista. Kylläkai niitä johtoja voi vetää sinnepäin kun kuuluukin, ja rasioita ruuvailla seiniin. Eihän niihin rasioihin ja kytkimiin tarvii johtoja paikoilleen laittaa kunhan on jo siinä lähellä, niin ei tarvii kaliin SÄHKÖMIEHEN lapiohommia tehdä(piuhanvetoja). Ja kyse oli ilmeisesti mökistä, kai nyt jokainen tajuu et johonkin saunaan ja pesutilaan ei käy ihan mitkä vaan rasiat ja kytkimet, muuten sama mitä niihin mökin seiniin kytkimiks laittaa, kunhan ei piuhoja yritäkään laitaa paikalleen. Sama se kuka sen johdon kelalta suoraksi vetää ja kytkimet ruuvaa. Kytkeminen on eri juttu, niihin ei kannata taviksen sekoilla, antaa sen loppuhomman sähkärille.
Nii et vedä johdot ite vaan-- åöpol8ki7ujy
Nipottamista tai ei mutta jos halutaan tietää että saako lain mukaan tehdä niin oikea vastaus on EI.
- zähkäri
Kyllähän siinä aikaa tuhraantuu, kun sähkäri repii ensin vääränlaisen johdon alas seinältä, ja alkaa sitten naputtelemaan oikeaa johtoa tilalle.
- dr_Schneider
Jos ottaisitte suosiolla lääkkeenne niin ei tarvitsisi näitä vanhoja ketjuja nostella!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle743630Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖472876Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt1642813Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle572361Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3592113- 1601840
- 761515
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231368Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.391332- 261299