Talvirenkaat

Aika lopettaa juupas eipäs keskustelu ja keskittyä oleelliseen.
Tärkeintä on, että alla on hyvät pitävät renkaat oli ne sitten nastat tai kitkat. Eri tyyppisten ja merkkisten renkaiden toimivuus riippuu myös autosta ja auton käyttötarpeesta.
Mutta kaikki renkaat vain kuluvat ja ne ovat uudet vain ennen autoon asennusta. Missä kunnossa talvirenkaasi (kitkat tai nastat)ovat nyt ja mitkä ovat ilmanpaineet?

14

505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hevettiiin

      Ei se nyt ihan sama ole kummilla ajat, nastat tuhoavat tiet, pölyttävät kaupunki-ilman ja likaavat tieympäristön käyttäjineen.

    • Nastat verolle

      Jos nastarenkaasta ei olisi mitään haittaa, olisi tilanne kuten sanot. Väittely olisi turhaa.

      Nyt nastarankaasta tulee kuitenkin niin paljon enemmän haittoja kuin kitkarenkaasta, joten väittely on jopa suotavaa. Jos kehtaa ajaa nastoilla, pitää kestää myös niiden kritisointi.

      Turhaa on sensijaan:
      - etuveto/takaveto/neliveto
      - manuaali/automaatti
      - bensa/diesel
      - teho/vääntö

      väittelyt. Kumpikaan osapuoli ei tuota toisella haittaa. Nastakuskit sensijaan tuottavat.

      Lopetan nastojen kritisoinnin vasta sitten kun niille löydään kunnon vero Norjan malliin. Luokkaa 130 euroa talvi.

      • asiassa on aina kaksi puolta

        Mikä on tärkeintä? Teiden kuluminen vai turvallisuus? Autoiljana voit vaikuttaa mainitsemiisii haittoihin eniten rajoittamalla autosi käyttöä. Autoilijoiden verojen ja veroluonteisten maksujen lisäämisen vaatiminen on typerää eikä paranna ainakaan liikenne turvallisuutta yhtään.
        Suomalaista tiukkapipoisuutta näyttää löytyvän ilman todellisia perusteita joka asiassa. "Mutu" elää ja hengittää


      • Nastat verolle
        asiassa on aina kaksi puolta kirjoitti:

        Mikä on tärkeintä? Teiden kuluminen vai turvallisuus? Autoiljana voit vaikuttaa mainitsemiisii haittoihin eniten rajoittamalla autosi käyttöä. Autoilijoiden verojen ja veroluonteisten maksujen lisäämisen vaatiminen on typerää eikä paranna ainakaan liikenne turvallisuutta yhtään.
        Suomalaista tiukkapipoisuutta näyttää löytyvän ilman todellisia perusteita joka asiassa. "Mutu" elää ja hengittää

        Mitä tekemistä nastoilla siinä turvallisuudessa on?

        Norjassa laitettiin nastat verolle. Se sai nastojen osuuden laskemaan 30%:iin. Kasvoivatko onnettomuudet? Eivät. Ilman laatu sitävastoin parani verotetuissa kaupungeissa. Nastat eivät tuoneet mitään hyötyä. Pelkkiä haittoja.


    • Onko suomalaisen autoilijan lääkkeet lähes poikseutta liikenteessä muiden rankaiseminen.
      Rengavaihtoedoistakin pitäisi sakottaa jollei ole samaa mieltä. Aina vain sakkoja lisää rangaistuksia valvontaa jne. Onko suomalaisten kotikasvatuskin ollut piiskaa. Eikö olisi mitään konkreettista välittömästi liikenteen sujuvuuteen vaikuttava tehtävää ratin ja penkin välissä? Luulisi että jokainen voisi itsekkin vaikuttaa asioihin eikä vaan vaatia muita pakotettaviksi omien mielipiteiden mukaisiksi.

      • noinkaan_

        Kukin saa tehdä tässä maassa mitä haluaa kun siitä ei ole haittaa muille tai se ei ole rikollista. Nastarenkaiden käytöstä on taas niin paljon haittaa muille ihmisille teiden kulumisen ja ilman pilaantumisen takia, että asiasta on voitava keskustella.
        Meidä kaikkien etumme on, että tiestömme pysyisi mahdollisimman hyvässä kunnossa, valtiovallalta on aivan turha odottaa mitään lisäsatsauksia teiden kunnostamiseen ja urapaikkaukseen nastojen jyrsinnän jälkee. Mottona voisi olla se, että kuka rikkoo teitä, niin se myöskin maksaa siitä esim. nastveron muodossa.


      • Nastat paperiin
        noinkaan_ kirjoitti:

        Kukin saa tehdä tässä maassa mitä haluaa kun siitä ei ole haittaa muille tai se ei ole rikollista. Nastarenkaiden käytöstä on taas niin paljon haittaa muille ihmisille teiden kulumisen ja ilman pilaantumisen takia, että asiasta on voitava keskustella.
        Meidä kaikkien etumme on, että tiestömme pysyisi mahdollisimman hyvässä kunnossa, valtiovallalta on aivan turha odottaa mitään lisäsatsauksia teiden kunnostamiseen ja urapaikkaukseen nastojen jyrsinnän jälkee. Mottona voisi olla se, että kuka rikkoo teitä, niin se myöskin maksaa siitä esim. nastveron muodossa.

        Kuinka monena päivänä Suomalaisessa talvessa nastarengas on parempi kuin kitkarengas?

        Montako päivää talvesta ajetaan jäällä?
        Montako ajetaan lumella?
        Montako ajetaan märällä asfaltilla?

        Miettikää paljonko kilometrejä teille tulee sellaisissa olosuhteissa joissa nastarengas on parempi. Entäs niitä kilometrejä vaikka märällä asfaltilla jolloin kitkarengas olisi parempi.

        Voisihan sitä varautua pahimpaan ja ajaa koko vuoden telaketjuilla. Ei olisi ainakaan liukasta. Jos ei kitkoilla selviä niin vikaa on penkin ja ratin välissä ja olisi parempi jäädä kotiin odottelemaan kesää.


      • Molemmat ovat hyväksytyt
        noinkaan_ kirjoitti:

        Kukin saa tehdä tässä maassa mitä haluaa kun siitä ei ole haittaa muille tai se ei ole rikollista. Nastarenkaiden käytöstä on taas niin paljon haittaa muille ihmisille teiden kulumisen ja ilman pilaantumisen takia, että asiasta on voitava keskustella.
        Meidä kaikkien etumme on, että tiestömme pysyisi mahdollisimman hyvässä kunnossa, valtiovallalta on aivan turha odottaa mitään lisäsatsauksia teiden kunnostamiseen ja urapaikkaukseen nastojen jyrsinnän jälkee. Mottona voisi olla se, että kuka rikkoo teitä, niin se myöskin maksaa siitä esim. nastveron muodossa.

        Turha kiistellä nastarenkaat on hyväksytyt talvirenkaat ja niiden käyttäjillä on oikeus myös niiden käyttöön ilman kiihkokitkarenkaiden vihoittelua. Mielipiteet ovat mielipiteitä, mutta turvallisuus etusijalle. Kolme vuotta kitkoilla ajettuani ajan nastarenkailla ilman muuta enkä uskaltaisi antaa autoa muiden perheenjäsenten käyttöön sen verran arvaamattomat kitkat olivat.


      • -ZZzzZZ-
        Nastat paperiin kirjoitti:

        Kuinka monena päivänä Suomalaisessa talvessa nastarengas on parempi kuin kitkarengas?

        Montako päivää talvesta ajetaan jäällä?
        Montako ajetaan lumella?
        Montako ajetaan märällä asfaltilla?

        Miettikää paljonko kilometrejä teille tulee sellaisissa olosuhteissa joissa nastarengas on parempi. Entäs niitä kilometrejä vaikka märällä asfaltilla jolloin kitkarengas olisi parempi.

        Voisihan sitä varautua pahimpaan ja ajaa koko vuoden telaketjuilla. Ei olisi ainakaan liukasta. Jos ei kitkoilla selviä niin vikaa on penkin ja ratin välissä ja olisi parempi jäädä kotiin odottelemaan kesää.

        Todella liukkaita keleja on EHKÄ 10 päivää talvessa. Jos niinä päivinä ei pysty ajamaan kitkarenkailla, niin ihmettelen.
        Olen ajanut itse kitkoilla vuodesta 1999 alkaen, noin 200tkm. Kertaakaan en ole jäänyt niillä jumiin, suistunut tieltä, aiheuttanut kolaria, vaaratilannetta tai ollut tientukkona.
        Nastat sopivat ihmisille, jotka eivät osaa suhteuttaa ajotapaansa/nopeutta keliin.

        Mitä tulee liikenteen turvallisuuteen, Suomessa kuolee noin 400 ihmistä vuodessa liikenteessä.
        Mutta pienhiukkasien aiheuttamiin keuhkosairauksiin noin 1300. Ja liikenne on suurin pienhiukkasten aiheuttaja kaupungeissa.

        http://www.stat.fi/artikkelit/2008/art_2008-05-30_007.html?s=6

        Eli mielluummin 50 ruumista enemmän maanteillä, jolloin saadaan puhtaampi ilma ja paremmassa kunnossa olevat tiet.


      • perär.
        Nastat paperiin kirjoitti:

        Kuinka monena päivänä Suomalaisessa talvessa nastarengas on parempi kuin kitkarengas?

        Montako päivää talvesta ajetaan jäällä?
        Montako ajetaan lumella?
        Montako ajetaan märällä asfaltilla?

        Miettikää paljonko kilometrejä teille tulee sellaisissa olosuhteissa joissa nastarengas on parempi. Entäs niitä kilometrejä vaikka märällä asfaltilla jolloin kitkarengas olisi parempi.

        Voisihan sitä varautua pahimpaan ja ajaa koko vuoden telaketjuilla. Ei olisi ainakaan liukasta. Jos ei kitkoilla selviä niin vikaa on penkin ja ratin välissä ja olisi parempi jäädä kotiin odottelemaan kesää.

        millä helvetillä pärjään joskus viikonloppuisin, kun maalle mentäessä lähellä mökkiäni on hirveän liukasta, ns. pääkallokeli. On iso ja jyrkkä ylämäki, jossa alussa vielä on kalteva tie sekä mutkaakin. Ongelmia on tullut, olen sattunut sopivilla keleillä menemään mökille.

        Joskus kokeilin ketjuja renkaissa ennen pahimpia ylämäkiä. Sain ketjut rikki, oliko vika merkissä (Biltema). Ketjut laitetaan vain vetäviin pyöriin, eikö niin? Mietin, että kaltevalla huippuliukkaalla tiellä saisi myös muissakin pyörissä olla ketjut, mutta niihin kai ei ketjuja laiteta.

        Mistähän saisi mahdollisimman laadukkaat lumiketjut vai oliko ne nyt jääketjut? Saksastakaan en viitsisi tilata, koska ne ovat aika painavia, ja rahtikulut ovat varmasti isot.
        Olen kyllä tottunut tilaamaan Saksasta kaikenlaista pienempää tavaraa näin EU-aikana.


      • perär.
        -ZZzzZZ- kirjoitti:

        Todella liukkaita keleja on EHKÄ 10 päivää talvessa. Jos niinä päivinä ei pysty ajamaan kitkarenkailla, niin ihmettelen.
        Olen ajanut itse kitkoilla vuodesta 1999 alkaen, noin 200tkm. Kertaakaan en ole jäänyt niillä jumiin, suistunut tieltä, aiheuttanut kolaria, vaaratilannetta tai ollut tientukkona.
        Nastat sopivat ihmisille, jotka eivät osaa suhteuttaa ajotapaansa/nopeutta keliin.

        Mitä tulee liikenteen turvallisuuteen, Suomessa kuolee noin 400 ihmistä vuodessa liikenteessä.
        Mutta pienhiukkasien aiheuttamiin keuhkosairauksiin noin 1300. Ja liikenne on suurin pienhiukkasten aiheuttaja kaupungeissa.

        http://www.stat.fi/artikkelit/2008/art_2008-05-30_007.html?s=6

        Eli mielluummin 50 ruumista enemmän maanteillä, jolloin saadaan puhtaampi ilma ja paremmassa kunnossa olevat tiet.

        pitäisi valita oikein sopiva aika vuodesta ja kutsua sinut vaikka kylään maaseudulle mökilleni, joka on Kanta-Hämeessä, n. 110 km Helsingistä vanhaa Porintietä länteen päin.

        Tilaisin kyllä naapurin isännän 5 km päästä valmiiksi traktoreineen, jossa on ketjut renkaissa, apuun. Muista laittaa myös kypärä päähän. Saatat valua ison mäen alaspäin kitkoinesi. Ohjaus ei tottele, ja auto valuu kaltevasta ylämäestä mutkasta ojaan. Onneksi tässä mäessä ei ole syviä ojia tien vierellä. Aikaisemmin mökille mentäessä on vielä suurempi alamäki, mutta sehän on vasta paluumatkan ongelma.
        Hiekoituksista ei ole puhettakaan. Ainakin toisen mäen puolivälissä on kyllä hiekkalaatikko, mutta mäkiä ei ikinä hiekoiteta. Vakituista asutusta ei ole taloissa, jotka ovat näiden isojen mäkien jälkeen.


      • auta__
        perär. kirjoitti:

        pitäisi valita oikein sopiva aika vuodesta ja kutsua sinut vaikka kylään maaseudulle mökilleni, joka on Kanta-Hämeessä, n. 110 km Helsingistä vanhaa Porintietä länteen päin.

        Tilaisin kyllä naapurin isännän 5 km päästä valmiiksi traktoreineen, jossa on ketjut renkaissa, apuun. Muista laittaa myös kypärä päähän. Saatat valua ison mäen alaspäin kitkoinesi. Ohjaus ei tottele, ja auto valuu kaltevasta ylämäestä mutkasta ojaan. Onneksi tässä mäessä ei ole syviä ojia tien vierellä. Aikaisemmin mökille mentäessä on vielä suurempi alamäki, mutta sehän on vasta paluumatkan ongelma.
        Hiekoituksista ei ole puhettakaan. Ainakin toisen mäen puolivälissä on kyllä hiekkalaatikko, mutta mäkiä ei ikinä hiekoiteta. Vakituista asutusta ei ole taloissa, jotka ovat näiden isojen mäkien jälkeen.

        "ilaisin kyllä naapurin isännän 5 km päästä valmiiksi traktoreineen, jossa on ketjut renkaissa, apuun. Muista laittaa myös kypärä päähän. Saatat valua ison mäen alaspäin kitkoinesi. Ohjaus ei tottele, ja auto valuu kaltevasta ylämäestä mutkasta ojaan. Onneksi tässä mäessä ei ole syviä ojia tien vierellä. Aikaisemmin mökille mentäessä on vielä suurempi alamäki, mutta sehän on vasta paluumatkan ongelma.
        Hiekoituksista ei ole puhettakaan. Ainakin toisen mäen puolivälissä on kyllä hiekkalaatikko, mutta mäkiä ei ikinä hiekoiteta. Vakituista asutusta ei ole taloissa, jotka ovat näiden isojen mäkien jälkeen."


        Ei niistä nastoista ole kuule mitään apua peilijäisessä mäessä. Itse olen selvinnyt aivan yhtä hyvin tai huonosti peilijäisillä sivuteillä. Hinannutkin olen autoja ojista traktorilla ja kaikissa niissä on ollut nastat alla.


    • Pölykeuhkopussi

      Olennainen kysymys on myös, pelastaako nastarenkaiden käyttö enemmän henkiä kuin nastojen synnyttämä pöly tappaa. Ruotsissa ollaan nyt sitä mieltä, ettei, mutta toimenpiteitä vasta odotellaan. Norjassa nastarenkaiden käytön väheneminen nastaveroalueilla ei vaikuttanut kolari- ja ulosajotilastoihin ollenkaan, mutta pöliseminen loppui lähes täysin.

      Nastat tuottavat vakavan meluongelman, korvia raastavan rapinan lisäksi myös epäsuorasti siten, että tie pitää kulumisen hillitsemiseksi tehdä todella äänekkäästä asfaltista, josta puolet on kiveä. Ja tästä saamme kärsiä myös kesällä.

      • Mikä meidät pelastaakaan?

        Veroillahan kaikki tuntuu korjautuvan joidenkin mielestä, mutta verojenkin rakastajien määrä saattaa kutistua kun järki voittaa!
        Nykyisissä autoissa on kunnolliset sisäilman suodattimet ja äänieristys sitä luokkaa, että "vakava meluhaitta" on täyttä puppua. Nastojen aiheuttamaa katumeluakaan ei ole syytä liioitella koska Suomessa talojen ikkunat ovat poikseutta kolme ja jopa neljä lasiset.
        Suomen olosuhteissa ja liikennemäärillä pelkästään nastojen aiheuttamat pölyhaitat ovat myös liioittelua. Tiheimmillä kaupunkiakueilla on vielä nopeudet pudotettu niin alas, että niissä nopeuksissa ei paljon melua synny eikä pölyä irtoa.
        Turvallisuus ennen kaikkea. Onneksi suurin osa autoilijoista itse toteaa tarpeensa ja käyttää liukkaan ajan oman harkintansa mukaan itselleen sopivimpia ja omaan käyttöönsä parhaita talvirenkaita eikä sorru kuuntelemaan fanaattisia mielipiteitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1214
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1026
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      54
      729
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      710
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      678
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      614
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      612
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      36
      608
    Aihe