traakkipuu kukkii ??!!

:O:O:O

Traakkipuu, siis tuoksutraakki on alkanut kukkimaan !! Keskellä pimeää talvea !! Ja ei ole koskaan ennen kukkinut !! Onko teillä muilla ???

20

6225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helmituuli

      Olen nähnyt kukkivan traakin, mutta oma kasvini ei ole kukkia tehnyt. Silloin, kun ne kukkivat traakit näin, oli myös talvi.

      Onko sinun kasvisi nuori vai vanha? Joskus luin traakkien kukkivan malko vanhoina, mutta eihän se välttämättä ole oikeaa tietoa.

      Traakin kukissa on ihana tuoksu.

      • Alkuperäinen kirjoittaja

        Kasvi on melko vanha ... Kasvi on silloin aikoinaan leikattu emopuusta joka ei enää mahtunut sisätiloihin :) Iäkäs on :) Yllättäen huomasin että jotain on latvassa ja menin katsomaan niin siellä oli kukkia :)) Ei ole IKINÄ ennen kukkinut !!


    • Minna^^

      Minulla ei ole kukkinut koskaan ... ONNEKSI OLKOON !! Miten olet hoitanut puutasi ?

      • Marge

        Traakkipuu kukki viime toukokuussa ja tuoksu oli kerrassaan huumaava. Hoidettu ei ole mitenkään erikoisemmin, kasvin iästä ei ole tietoa. Mutta nyt on ongelma kun puu on kasvanut kattoon asti, että mitä tapahtuu jos sen katkaisee ja mistä kohtaa pitäisi katkaista.


      • Minnera
        Marge kirjoitti:

        Traakkipuu kukki viime toukokuussa ja tuoksu oli kerrassaan huumaava. Hoidettu ei ole mitenkään erikoisemmin, kasvin iästä ei ole tietoa. Mutta nyt on ongelma kun puu on kasvanut kattoon asti, että mitä tapahtuu jos sen katkaisee ja mistä kohtaa pitäisi katkaista.

        Puun voit katkaista miltei kokonaan että jää 10 cm tappi siihen . JOS raaskit .
        Ja sitten voit juurruttaa latvuksen . Kyllä se lähtee sitten kasvamaan :D


      • Marge
        Minnera kirjoitti:

        Puun voit katkaista miltei kokonaan että jää 10 cm tappi siihen . JOS raaskit .
        Ja sitten voit juurruttaa latvuksen . Kyllä se lähtee sitten kasvamaan :D

        vain noin puoli metriä latvasta...mitähän nyt tapahtuu??Latvan laitoin kyllä juurtumaan. Viihtyykö se muuten kesän ulkona?


      • Minnera
        Marge kirjoitti:

        vain noin puoli metriä latvasta...mitähän nyt tapahtuu??Latvan laitoin kyllä juurtumaan. Viihtyykö se muuten kesän ulkona?

        Oli minulla viimekesän traakki parvekkeella ja viihtyi hyvin =) Mutta sitten se unohtui parvekkeelle ja kun oli kylmiä viikkoja niin lehdet paleltui VÄHÄN . Mutta sitten kun poutaviikot tulivat niin kasvatti monet lehdet =) Tuskin puusi otti nokkiinsa jos katkaisit sitä vähän vaan =) Kyllä se siitä :)


      • Minnera
        Marge kirjoitti:

        vain noin puoli metriä latvasta...mitähän nyt tapahtuu??Latvan laitoin kyllä juurtumaan. Viihtyykö se muuten kesän ulkona?

        Muista laittaa katkaistuun kohtaan vaikka steariinia ettei kasvi kuivetu sisältä !! :)


    • Traakkipuu

      Minulla kukkii nyt 2.12 ensimmäistä kertaa...yhtäkkiä vaan nousi tommonen 30 cm pitkä huiskula...kukka ollut minulla yli kuusi vuotta

    • 1nani

      leikkasin pelargoniasta pistokkaita, miten menettelen niiden kanssa. juurrutanko vdessä, vai pistänkö suoraan multaan

      • multaan

        Pistä suoraan multaan.


    • Rauha146

      Mulla kukkii juuri nyt. Viihtyy ilmeisesti viileässä paremmin kuin lämpimässä. Kukka on mökillä, jossa pidetään talvella peruslämpö 16 asteessa, mutta kun oli oikein kylmää, lämpöä ei ollut kuin vähän yli 10 astetta..

      • Ekphki

        Mulla kasvoi traakkipuu kattoon asti. Leikkasin siitä n. 40 cm poikki ja laitoin vettä maljakkoon ja nostin sen keittiön ylähyllylle. Kun tulin joululomalta kotiin ihmettelin voimakasta tuoksua keittiössä kunnes huomasin, että pistokas oli ruvennut kukkimaan ja tuoksumaan. 10 vuoden aikana olen sitä latvasta leikannut ja antanuta kavereille. Mutta ikinä aiemmin se ei ole kukkinut. Enkä tiennyt, että traakkipuuni on tuoksuva.


      • Anonyymi
        Ekphki kirjoitti:

        Mulla kasvoi traakkipuu kattoon asti. Leikkasin siitä n. 40 cm poikki ja laitoin vettä maljakkoon ja nostin sen keittiön ylähyllylle. Kun tulin joululomalta kotiin ihmettelin voimakasta tuoksua keittiössä kunnes huomasin, että pistokas oli ruvennut kukkimaan ja tuoksumaan. 10 vuoden aikana olen sitä latvasta leikannut ja antanuta kavereille. Mutta ikinä aiemmin se ei ole kukkinut. Enkä tiennyt, että traakkipuuni on tuoksuva.

        Onpa erikoista. Aina kerrotaan että kukkii vasta vanhana ja isona, eikös sen latvan pitäisi olla uusi kuin kasvi, eikä uskoisi muutenkaan leikkokasvina kukkivan.

        Täytyypä toivoa josko itselläkin latva tai vanhan rungon haarat kukkisi, kasvaa niin nopeasti kattoon, ettei taida ehtiä kukkimaan. Pitäiskiöhän lannoittaa vähemmän ja antaa kitua vähemmällä vedellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpa erikoista. Aina kerrotaan että kukkii vasta vanhana ja isona, eikös sen latvan pitäisi olla uusi kuin kasvi, eikä uskoisi muutenkaan leikkokasvina kukkivan.

        Täytyypä toivoa josko itselläkin latva tai vanhan rungon haarat kukkisi, kasvaa niin nopeasti kattoon, ettei taida ehtiä kukkimaan. Pitäiskiöhän lannoittaa vähemmän ja antaa kitua vähemmällä vedellä.

        E kyllä paljon kylmää kestä, jätin syksyllä liian pitkäksi aikaa lasitetulle parvekkeelle, ei selvinnyt enää kun toin sisälle.


    • Anonyymi

      Traakkipuun ei normaalisti kuulu kukkia.Se tekee niinsanotun hätäkukinnan kun on huonoissa olissa joiksi talven pimeyslasketaan tässä tapauksessa. Olen hoitanut viherkasveja työkseni vuosikausia ja niinä vuosina kun on pitkät pyhät tulee traakkien kukintaa paljon. Julkiset tilat on kiinni ja valot pois päältä ja ehkä lämpötilakin matalampi. Tällöin kasvi alkaa tuntea että nyt täytyy alkaa kukkimaan ja tuottamaan siementä (jota en ole nähnyt kun ne tuskin pölyttyy kun ei ole yöperhosia niitä pölyttämssä-siitä erittäin vahva tuoksu erityisesti yöllä) jotta suku jatkuisi.
      Tuoksu on vahva mutta muistuttaa valkoapilaa. Kukka tuottaa myös paljon mettä joka on tahmeaa ja tarttuu joka paikkaan. Siihen saattaa iskeytyä myös home joten kukka kannattaa ottaa pois vaikka vaasiin kukkimaan. Kasviin tuee myös pienilehtisempi osa kukinnan jälkeen.

    • Anonyymi

      Kyllä kuuluu kukkia ja kauniit tuoksuvat kukat.Eri asia kuka saa ne kukkimaan.👍

    • Anonyymi

      On toukokuu ja meillä kukkii upeasti juuri nyt! Tuoksu on kyllä melkoinen sanoisin pökerryttävä🤢 kukkii tuossa orkideoiden vieressä kilpaa niiden kanssa😄. Sain kasvin alun tyttäreltäni 3 vuotta sitten. Näyttää viihtyvän on kasvanut melko isoksi.

      • Anonyymi

        Kasvavat turhan nopeasti pienessä asunnossa, joutuu leikkaamaan eikä ainakaan minulla ehtinyt kukkia. Neljää muutakin traakkipuuta ollut eikä mikään ole kukkinut. Isoina eivät ole oikein hyvännäköisiäkään, ainakaan ellei mahdu lattialle. Tuoksutraakkipuu pysyy hyvännäköisenä mutta vie valtavasti tilaa, lohikäärme tp myös paremman näköinen kuin kapealehtiset missä alemmat lehdet alkaa roikkua. Kukkiikohan nuo muut koskaan asunnossa, lyhytlehtiset mahtuu paremmin olemaan.


    • Anonyymi

      Minulla on kolme traakkipuuta. Niistä kahdesta (tuoksutraakkipuut) ruusuke tuoksuu. Kukkia ei ainakaan vielä näy.
      Jokainen on erilaisen värinen.

      Kaadan vettä pelkästään lautaselle ja siitä ne tykkää. Suihkutan vettä joka päivä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1691
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1317
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      2
      1173
    Aihe