Suunympärysihottuma

eli perioraalidermatiitti

eli "kuonokoppatauti" todettin äsketttäin. 50 tabletin tetrasykliinikuuri alussa. Millä saisi tämän hillittömän kutinan kuriin? Tekisi mieli raapia oikein kunnolla...

Onko kellään kokemusta/tietoa Danne kosmetiikkatuotteista suhteessa tähän ihottumaaan? Jossain suositeltiin.

Kaikki tieto ihottumaan liittyen on tervetullutta. (Olen toki nettiäkin selaillut.)

9

3373

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kutiseva

En kylläkään tunne tautiasi, mutta tässä jotain.

Peseminen ja puhtaana pitäminen auttaa yleensä. Ehkä zyrtec/heinix tai vastaava.
      Jokin voide jos se on kuiva esim. bepanthen.
      Auttaskohan suolavesi, merisuola.

• mmooona

cyrtekkiä tai itse ottaisin duactia,(paras antihistamiini,(reseptilääke)saat vähennettyä kutinavaivan pois,ja juuri bebantheenia rasvainen laatu iltaisin

• alkup.
        mmooona kirjoitti:

cyrtekkiä tai itse ottaisin duactia,(paras antihistamiini,(reseptilääke)saat vähennettyä kutinavaivan pois,ja juuri bebantheenia rasvainen laatu iltaisin

pitääpä kokeilla, kiitos vinkeistä!

• .....

älä missään nimessä laita bepantheniä se on liian rasvaista, ja ihon pitää saada hengitettyä... ihan tavallista perusrasvaa aamun illoin. itselläni oli joku 2 kk sitten suunympärysihottuma ja perusrasva auttoi!

• voide

minulla on ollut 2 kertaa suunympärysihottuma ja tällä kertaa olen saanut sen pysymään poissa lopettamalla kaikkien kosmeettisten rasvojen ja pesuaineiden käytön. eli pelkkää perusvoidetta pesuun&rasvaukseen. suosittelen!

• ei_bapanthenia

Itse käytin bepanthenia aluksi, mutta ihotautilääkäri kielsi käytön juuri siksi, että iho ei enää hengitä tämän jälkeen.
        Toinen ihotautilääkäri sanoi samaa, ja kasvojen puhdistamiseen sain aqualan-l:ää reseptillä ja aqualanin lisäksi rasvaan kasvojani toisinaan myös rozex-lääkerasvalla (lekurin reseptillä sekin).

Veemäinen vaiva, joka vaatii pitkiä antibioottikuureja silloin tällöin, mutta ei se tapa.

• vinkkejä

Moikka, Mä olen vuosia kärsinyt samasta taudista. Ensimmäisen kerran tuli noin 17 -vuotiaana. Ikää nyt 32v. Aluksi en tiennyt mistä kyse kunnes hakeuduin ihotautilääkärille. Tetrasykliiniä olen syönyt vuosien ajan aina kuureina. Sitten tulin sille allergiseksi (harvinaista). Nykyään tuntuu pelkkä antibioottivoide iholle auttavan mistä joku tuolla aiemmin jo mainitsikin. Kaikki ylimääräiset ihonpesut ja -ihmevoiteet voit unohtaa. Ainoastaan perusvoide pesuun ja rasvaukseen. Meikkiä olen käyttänyt normaalisti esim Plascoa ja se ei ole ikinä mun ihoa pahentanut. Päin vastoin, usein rauhoittaa kun vähän puuteria sipaisen. Kosmetologilla tietävät myös usein taudista ja osaavat sen mukaan hoitaa ihoa jos haluat silloin tällöin käydä. E-pillerit ei mulle koskaan käyny. Aina kun aloitin ne niin ihottuma ryöpsähti. Samoin hormmonikierukka. Mulla on kaksi lasta ja raskauksien aikana ihottumaa ei ollut, mutta synnytysten jälkeen tuli taas. Sen kanssa oppii elämään ja kannattaa tosiaan pyytää tota antibiottivoidetta. Mulle ihotautilääkäri suositteli sitä käytettäväksi heti kun iho alkaa syyhyämään ja tunne ihottuman tulosta alkaa. Sillä tavalla se ei ole mulla enää niin pahaksi päässyt. Usein kaksi kertaa päivässä rasvaus on sillä liikaa, kuivattaa paljon. Ja tosiaan mulla aina kun aloitin tetrasykliinit tai rasvan niin hetkeksi iho ryöpsähti kamalaksi kunnes alkoi tehoamaan. Suosittelen hyvää ihotautilääkäriä johon luotat. Mulle suositeltiin jo sitä Roaccutan -kuuria. Sanoivat, että turhaan vuosia antibiootteja syöt. Nyt tosiaan vähän rauhallisempaa aikaa ollut. Ehkä jo ikä tekee tehtävänsä? Naishormoneihinhan tää liittyy. Joku sanoi mulle, että iän myötä paranee. . . Pärjäämistä sinulle, et ole ainoa!

• Hellu76

Itelleni puhkeaa aina silloin tällöin suunympärysihottumaa, mutta saan sen nykyään pidettyä kurissä ihan helpoin kotikonstein.

Eli siis, älä käytä mitään kortisoonirasvoja, ovat liian rasvaisia eikä iho pysty hengittämään. Perusvoiteet käy. Ite pesen kasvot pelkällä vedellä, ja laitan ohuen kerroksen Nivea Softia (eli siis ihan sitä perusrasvaa).
      Paras olisi et rasva olis kevyttä eikä tukkisi talirauhasia.

Jos välttämättä haluat käyttää jonkun näkösiä kasvojen puhdistustuotteita, niin geelimäisiä sitten. Ei puhdistusmaitoja!

Pitäis muutaman päivän sisällä alkaa katoamaan, ja kutina vähenee huomattavasti heti kun rasvaa ihon.

Mikäli pelkkä perusrasva ei toimi, niin kipinkapin ihotautilääkärille, siellä osataan kyllä neuvoa minkälainen voide on ihollesi sopivaa. Saattavat myös antaa sisäisen antibiottikuurin jos siltä näyttää.

Tsemppiä teille! :-)

• kerro oikein

Kortisonivoidetta ei saa käyttää sen sisältämän kortisonin vuoksi, ei rasvaisuuden takia. Kortisoni ei sovi perioraalidermatiittiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6565
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      555
      2261
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1857
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      83
      1235
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1032
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      81
      915
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      833
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      830
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      147
      757
    Aihe