kantavuusluokasta

joku vaan

Laittoivat alle pakuun kitkat, mutta kantavuusluokka jäi hieman arveluttamaan.
Kysyisinkin siis että miten renkaan kantavuus lasketaan akselipainosta?
Joku kerroin kai siinä täytyy olla.

5

5782

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..renkaan

      Eikös renkaan kyljessä lue suoraan kantavuus? Se kerrottuna kahdella on renkaiden sallima maksimi akselipaino.

      Ohessa kantavuusluokat:

      Renkaan maksimikuorma - Load Index kg
      60 = 250 kg
      61 = 257 kg
      62 = 265 kg
      63 = 272 kg
      64 = 280 kg
      65 = 290 kg
      66 = 300 kg
      67 = 307 kg
      68 = 315 kg
      69 = 325 kg
      70 = 335 kg
      71 = 345 kg
      72 = 355 kg
      73 = 365 kg
      74 = 375 kg
      75 = 387 kg
      76 = 400 kg
      77 = 412 kg
      78 = 425 kg
      79 = 437 kg
      80 = 450 kg
      81 = 462 kg
      82 = 475 kg
      83 = 487 kg
      84 = 500 kg
      85 = 515 kg
      86 = 530 kg
      87 = 545 kg
      88 = 560 kg
      89 = 580 kg
      90 = 600 kg
      91 = 615 kg
      92 = 630 kg
      93 = 650 kg
      94 = 670 kg
      95 = 690 kg
      96 = 710 kg
      97 = 730 kg
      98 = 750 kg
      99 = 775 kg
      100 = 800 kg
      101 = 825 kg
      102 = 850 kg
      103 = 875 kg
      104 = 900 kg
      105 = 925 kg
      106 = 950 kg
      107 = 975 kg
      108 = 1000 kg
      109 = 1030 kg
      110 = 1060 kg
      111 = 1090 kg
      112 = 1120 kg
      113 = 1150 kg
      114 = 1180 kg
      115 = 1215 kg
      116 = 1250 kg
      117 = 1285 kg
      118 = 1320 kg
      119 = 1360 kg
      120 = 1400 kg
      121 = 1450 kg
      122 = 1500 kg
      123 = 1550 kg
      124 = 1600 kg
      125 = 1650 kg
      126 = 1700 kg
      127 = 1750 kg
      128 = 1800 kg
      129 = 1850 kg
      130 = 1900 kg
      131 = 1950 kg
      132 = 2000 kg

      • joku vaan

        Tämä juuri jäikin ihmetyttämään kun tuo ei pidäkkään välttämättä paikkansa.
        Autossani on akselipainoiksi ilmoitettu 1430kg ja 1340 (ei ihan tarkkoja lukuja kun en muista)
        Rengasliikkeessä kuitenkin sanoivat että kantavuusluokan 91 rengas riittää molemmille akseleille.
        Olisiko kenkaan korkeudella osuutta tuohon kantavuuteen ja laskutoimitukseen?
        Auto meni katsastuksesta läpi eikä katsastaja sanonut mitään vaikka mielestäni tarkasti luvun.
        Takarenkaat ovat kantavuusluokan 94 renkaat ja nekään ei tuon taulukon mukaan siis hyväksyttäviä kuin toisella akselilla.


      • volvo bm
        joku vaan kirjoitti:

        Tämä juuri jäikin ihmetyttämään kun tuo ei pidäkkään välttämättä paikkansa.
        Autossani on akselipainoiksi ilmoitettu 1430kg ja 1340 (ei ihan tarkkoja lukuja kun en muista)
        Rengasliikkeessä kuitenkin sanoivat että kantavuusluokan 91 rengas riittää molemmille akseleille.
        Olisiko kenkaan korkeudella osuutta tuohon kantavuuteen ja laskutoimitukseen?
        Auto meni katsastuksesta läpi eikä katsastaja sanonut mitään vaikka mielestäni tarkasti luvun.
        Takarenkaat ovat kantavuusluokan 94 renkaat ja nekään ei tuon taulukon mukaan siis hyväksyttäviä kuin toisella akselilla.

        LI 91 eli 1230kg / akseli ei riitä 1430kg akselipainolle, pitäisi olla vähintään LI 97


      • joku vaan
        volvo bm kirjoitti:

        LI 91 eli 1230kg / akseli ei riitä 1430kg akselipainolle, pitäisi olla vähintään LI 97

        Päivällä tarkistin renkaan päivänvalossa ja kantavuusluokaksi on merkitty tuo 91, mutta samalla löysin pienellä stanssatun tekstin max load 730kg.
        Eli taitaa sittenkin renkaat olla "lailliset".
        Nokian kumeista en tuota kilomäärää löytänyt, mutta kaipa nekin sitten kelpaavat kun tuo kl on 94.
        Taitaapi olla että jokaiselle eri korkeudelle on oma kantavuus vaikka luokka olisi mitä.
        Aika mielenkiintoinen ongelma sinänsä.


      • ..?
        joku vaan kirjoitti:

        Päivällä tarkistin renkaan päivänvalossa ja kantavuusluokaksi on merkitty tuo 91, mutta samalla löysin pienellä stanssatun tekstin max load 730kg.
        Eli taitaa sittenkin renkaat olla "lailliset".
        Nokian kumeista en tuota kilomäärää löytänyt, mutta kaipa nekin sitten kelpaavat kun tuo kl on 94.
        Taitaapi olla että jokaiselle eri korkeudelle on oma kantavuus vaikka luokka olisi mitä.
        Aika mielenkiintoinen ongelma sinänsä.

        Ja sitten on vielä XL-merkintä, joka nostaa kantavuutta indeksiin nähden neljällä yksiköllä.

        "Mitä tarkoittaa XL-merkintä renkaan kokomerkinnän yhteydessä?

        Rengas on kehitetty neljä yksikköä suuremmalle sallitulle pyöräkuormalle (load index). Syynä tähän on rengasnormien mukainen kuormitusindeksin vähennys V, W ja Y-nopeusluokissa, kun nopeus on yli 210 km/h. (ETRTO Standard Manual 2000, P.8.) Rengastyyppi on yleistymässä, kun nopeiden autojen massat ovat kasvaneet"


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      881
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe