Huolestunut mummo

äiti51

Poikani vaimo odottaa kaksosia toisella puolella maapalloa. Kaksoset ovat saaneet alkunsa "avustamalla" Viikoja on nyt 30 ja vähän päälle. Lääkärit ottivat sairaalaan, kun supistuksia on aika runsaasti. Onko kokemuksia näillä viikoilla syntyneistä ja miten selvittiin. Tuntuu pahalta, kun en voi olla auttamassa ja tukemassa, muuten kuin puhelimen ja s-postin välityksellä!

8

2072

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin....

      Itse olin sairaalassa 5 vkoa ennen kuin kaksoset syntyivät ennenaikaisetn supistusten takia. Minulle sanottiin et rv 32 on tavoite johon pyritään silloin keuhkot ovat kehittyneet niin että selviytymismahdollisuudet ovat jo paremmat. Seuraava tavoite oli rv 34 ja sen jälkeen rv 35 alkaessa pääsin kotiin odottamaan synnytystä. Tytöt syntyvät rv 36, ehdin olla kotona melkein viikon. Synnytyksen jälkeen tytöt olivat kolmisen viikkoa keskolassa harjoittelemassa syömistä ja keräämässä painoa.

      Itse selvisin sairaalajaksosta sillä ajatuksella jonka eräs lääkäri sanoi minulle: Yksikin päivä jonka vauvat saavat olla mahassa on tärkeä. Yksi päivä vastaa 2-3 päivää keskoskaapissa eikä kaappiin koskaan voida saada samoja olosuhteita kuin äidin kohtuun. Mutta kannattaa muistaa myös et rv 25 syntyneetkin voivat selvitä hyvin vaikka rankka sairaalajakso on silloin tiedossa. Positiivinen asenne on minusta tärkein! Ja terveisiä tulevalle äidille et nauttii nyt kaikesta passaamisesta ja huomiosta jonka saa, pian on tiedossa rutkasti töitä! ;)

      • äiti51

        Kiitos sinulle asiallisesta vastauksesta. Miten sinua muuten hoidettiin, saitko jotain lääkettä. Miten sait liikkua yms.? Yhdysvalloissa on vauvaloma ihan olematon. Yht. noin 3 kk. ja sekin palkaton. Nyt, kun on jo pois töistä, niin sekin kuluu melkein kaikki, eli kovilla ovat. Kaikkein tärkeintä kuitenkin on tulevat vauvat ja niiden hyvinvointi.


      • jatkaa
        äiti51 kirjoitti:

        Kiitos sinulle asiallisesta vastauksesta. Miten sinua muuten hoidettiin, saitko jotain lääkettä. Miten sait liikkua yms.? Yhdysvalloissa on vauvaloma ihan olematon. Yht. noin 3 kk. ja sekin palkaton. Nyt, kun on jo pois töistä, niin sekin kuluu melkein kaikki, eli kovilla ovat. Kaikkein tärkeintä kuitenkin on tulevat vauvat ja niiden hyvinvointi.

        Eipä kestä. =) Minulla ongelmana oli siis ennenaikaisten supistusten aiheuttama kohdunkaulan häviäminen. Sitä hoidettiin vuodelevolla. Makuuasento oli suositeltavin eli ylimääräistä istumistakin piti välttää. Suihkussa sai käydä joka toinen päivä. Olen kuullut myös et tällaisessa tilanteessa joissakin sairaaloissa voidaan makuuttaa hieman pää alaspäin jotta kohdunsuuhun kohdistuu mahdollisimman vähän painetta.

        Sain kaksi kertaa lääkkeen joka vahvistaa vauvan keuhkoja mikäli synnytys olisi levosta huolimatta käynnistynyt. Ensimmäisen pistoksen sain heti kun menin sairaalan ja toisen viikon päästä.

        Ennenaikaisiin supistuksiin ei ole käsittääkseni muuta lääkettä kuin tippahoito joka annetaan vasta kun synnytys yrittää todella lähteä liian aikaisin käyntiin. Hoito on tehokas ja estää supistuksia, mutta sen haittapuolena on että siitä häviää teho mikäli sitä käytetään jatkuvasti. Lisäksi sain supistuksiin pistoksia, joka aiheutti valtavan vapinan muutamaksi tunniksi. Lääke ei ollut varsinaisesti supistusen estoon, vaan sillä yritettiin rentouttaa kohtulihasta ja näin estää supistuksia. Valitettavasti en muista lääkkeitten nimiä.

        Hurjalta kuulostaa tuo äitiysloman kesto ja palkattomuus kun itse olen edelleen vauvalomalla maaliskuuhun, tytöt syntyvät toukokuussa 08. Mut voimia ja jaksamista teille! Itse koin et läheisten tuki ja kannustus oli sairaalassa ollessa todella tärkeää. Viesti, puhelinsoitto tai käynti piristi aina mieltä ja sai jaksamaan. =)


      • äiti51
        jatkaa kirjoitti:

        Eipä kestä. =) Minulla ongelmana oli siis ennenaikaisten supistusten aiheuttama kohdunkaulan häviäminen. Sitä hoidettiin vuodelevolla. Makuuasento oli suositeltavin eli ylimääräistä istumistakin piti välttää. Suihkussa sai käydä joka toinen päivä. Olen kuullut myös et tällaisessa tilanteessa joissakin sairaaloissa voidaan makuuttaa hieman pää alaspäin jotta kohdunsuuhun kohdistuu mahdollisimman vähän painetta.

        Sain kaksi kertaa lääkkeen joka vahvistaa vauvan keuhkoja mikäli synnytys olisi levosta huolimatta käynnistynyt. Ensimmäisen pistoksen sain heti kun menin sairaalan ja toisen viikon päästä.

        Ennenaikaisiin supistuksiin ei ole käsittääkseni muuta lääkettä kuin tippahoito joka annetaan vasta kun synnytys yrittää todella lähteä liian aikaisin käyntiin. Hoito on tehokas ja estää supistuksia, mutta sen haittapuolena on että siitä häviää teho mikäli sitä käytetään jatkuvasti. Lisäksi sain supistuksiin pistoksia, joka aiheutti valtavan vapinan muutamaksi tunniksi. Lääke ei ollut varsinaisesti supistusen estoon, vaan sillä yritettiin rentouttaa kohtulihasta ja näin estää supistuksia. Valitettavasti en muista lääkkeitten nimiä.

        Hurjalta kuulostaa tuo äitiysloman kesto ja palkattomuus kun itse olen edelleen vauvalomalla maaliskuuhun, tytöt syntyvät toukokuussa 08. Mut voimia ja jaksamista teille! Itse koin et läheisten tuki ja kannustus oli sairaalassa ollessa todella tärkeää. Viesti, puhelinsoitto tai käynti piristi aina mieltä ja sai jaksamaan. =)

        mukava keskustella. Hoito on suurin piirtein samanlaista siellä valloissa. Supistuksia estäviä lääkkeitä on annettu ja liikkuminen on ihan minimissä. Olivat pyörätuolin kanssa ulkona vähän.Tänään johonkin aikaan on ultra, jossa selviää onko kohdunkaula lyhentynyt! Eli saan tietää varmaan ennen nukkumaan menoa, mikä on tilanne! Paljonko tyttösi painoivat syntyessään? Nämä oli viime viikolla mitattu ja tulos oli noin 2 kg per poika! Onneksi meillä on perheessä kätilö ( tulevan isän pikkusisko) häneltä saa tukea ammatillisesti ja minulta tietysti kokemuksieni kautta, joten puhelin on ollut aika kuumana ja s-postit kulkeneet tiuhaan tahtiin!


      • edelleen
        äiti51 kirjoitti:

        mukava keskustella. Hoito on suurin piirtein samanlaista siellä valloissa. Supistuksia estäviä lääkkeitä on annettu ja liikkuminen on ihan minimissä. Olivat pyörätuolin kanssa ulkona vähän.Tänään johonkin aikaan on ultra, jossa selviää onko kohdunkaula lyhentynyt! Eli saan tietää varmaan ennen nukkumaan menoa, mikä on tilanne! Paljonko tyttösi painoivat syntyessään? Nämä oli viime viikolla mitattu ja tulos oli noin 2 kg per poika! Onneksi meillä on perheessä kätilö ( tulevan isän pikkusisko) häneltä saa tukea ammatillisesti ja minulta tietysti kokemuksieni kautta, joten puhelin on ollut aika kuumana ja s-postit kulkeneet tiuhaan tahtiin!

        No olivat pojat jo onneksi hyvänkokoisia. =)

        Meillä toinen tyttö painoi 2800g ja toinen 2015g. Arviot ennen synnytystä liikkuivat 2,5-3 kg:n tietämillä mutta yllätykseksi tytöillä oli noinkin suuri kokoero. Kuulemma harvinaisempaa...Olivat sitten 3 viikkoa keskolassa, jotta pienempi ehti saada painoa ja harjoitella syömistä. Aluksi oli nenämahaletku tukena.

        Teillähän on hyvä kun on perheessä kätilö, tuntuu kyllä turvalliselta. Kyllä kaikki varmasti hyvin menee, kunhan se tuleva äiti vaan jaksaa levätä ja ottaa rennosti. Ja läheiset myös.;)


    • ,,,...

      Kun raskaus on jo aika pitkällä ja lapset 2 kiloisia, ei varmaan kamalaa hätää ole enää: vauvat selviävät kyllä.

      Onnea mummolle!

    • mummi kirjoittelee+

      Tyttäreni sai ensimmäiset lapsensa viime toukokuussa 2 kk ennen laskettua aikaa. Synnytys käynnistettiin 32. raskausviikolla raskausmyrkytyksen vuoksi. Kaikki tapahtui niin nopeasti, ettei ehtinyt oikein huolestuakaan. Tytär joutui sairaalaan raskausmyrkytysoireiden vuoksi lepäämään. Hän odotti jo pääsevänsä kotiin jatkamaan odotusta, mutta yhtäkkiä arvot alkoivatkin hälyyttävästi huonontua ja synnytys käynnistettiin heti kun 32. raskausviikko tuli täyteen. Vauvat painoivat kumpikin n. 1600 gr. Itkin kotona, vaikka kaikki menikin hyvin - vauvat vaan tuntuivat niin pieniltä. Keskoskaapissa he olivat vain 4 päivää. Ruokailu tapahtui nenäletkun kautta, kun eivät vielä jaksaneet imeä. Kurjan näköisiähän ne kaikki letkut olivat, mutta kaikki oli kuitenkin kunnossa. Pääsin katsomaan vauvoja heti näiden ollessa vuorokauden ikäisiä, ja huoleni oli poissa!! Vaikka vauvat olivat niin äärettömän pieniä siellä keskoskaapissa, siellä ne killittelivät silmät avoinna ja nyrkit huitoivat terhakkaasti! Sanotaankin, että pienet keskosvauvat ovat sinnittelijöitä!
      Nyt nämä 8 kk (oikeasti 6 kk) ikäiset vauvat olivat viikonloppukylässä mummilassa ja itse olen puolikuollut väsymyksestä. Hyväntuuliset neidit ovat täynnä energiaa, ryömivät ympäri huonetta ja keräävät kaikki roskat suuhunsa. Juuri niinkuin ne meidän täysi-ikäiseksi vatsassa kasvaneet vauvammekin aikoinaan! Saattaa olla, että ovat kooltaan hieman 8 kk ikäisiä pienempiä, mutta toisaalta kyllä pidempiä kuin monet 6 kk ikäiset. Vanhammatkin ovat hoikkia. Vauvat ovat olleet kaikinpuolin terveitä.
      Lakkaa sinä mummo etukäteen huolehtimasta; vauvat ovat jo kaksikiloisia ja selviävät kyllä.
      Se on selvä, että tuntee itsensä voimattomaksi, kun ovat niin kaukana. Onneksi kuitenkin on netti ja saa netin kauttakin heti nähdä vauvat!

      • äiti51

        Kirjoituksesi oli tosi rohkaiseva, kiitos siitä! Viikkoja tulee ti.32 ja huomenna olivat lupailleet kotiin pääsyä. Poikani vähän kyllä epäröi, kun itse on töissä ja vaimo yksin kotona. Ehdotinkin, että jos vaikka kävisi lomalla kotona viikonloppuna. Vakuutuksen takia olisi kannattavaa kuitenkin olla sairaalan kirjoilla. Siellä omavastuu jokaisesta sisäänkirjautumisesta on 750 taalaa. Poikani vaimolla on pumppu, josta tulee supistuksia ehkäisevää lääkettä ja olo on nyt ihan ok. Lääkäri oli sanonut, että päivä kerrallaan mennään! Täällä ei voi muuta, kuin toivoa heille kaikkea hyvää ja pistää kätensä ristiin. Täällä jännitetään mikä vauva putkahtaa ensin, kun toisen pojan vauvalla on laskettu aika ensikuussa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1183
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe