Opintolaina ahdistaa

annabanana85

Äh! Ahdistaa. Olen ottanut opiskellessa opintolainaa ja käyttänyt sitä niin hyvään kuin turhempaankin. Opinnot eivät ole vielä päättyneet edes. Miten nopeasti saa maksettua takaisin esimerkiksi 6.000 euron velan akateemisen tutkinnon palkalla? Ahdistunko turhaan?

8

2464

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aivan turhaan

Meillä 245000€ kämppä jossa kaikki laittamista vailla putket , keittiöt ,kylppäri yms....

Parasta et on tulleet kosteudet sisään ja voi olla ihan mitä vaan ja kun on ostanut ja ottanut velkaa ihan kivasti niin arvaa ahistaako...

Tää oli olevinaa 3-vuotta sitten paras/halvin ratkaisu(talo) näillä kulmilla kun sen s a a ta nan akan piti tää paska väkisin saada.

• vieläää ää

Eli pieniä on murheesi eli anna olla murehtimatta eli tollanen summa on helppo höitaa ,mut muista hoitaa ettei jää roikkumaan.

Itse kun vois kelloa kääntää 3-vuotta taaksepäin lähtis akka pellolle ihan hyvästä velattomasta osakkeestani.

• -DI-

"Akateeminen tutkinto" on melkoisen laaja käsite. Alkupalkkasi voi olla melkein mitä tahansa 1800-5000 e/kk välillä.

No, jos nyt kuitenkin valmistut ammattiin (eli kk-palkka alkaisi ainakin kolmosella) niin 6000 euron laina ei tunnu kovin pahalta. Parin sadan kuukausi-investoinnilla aikaa menisi vajaat kolme vuotta.

• ja millä palkalla

Maistereiden määrä lisääntyy työttömyyskortistossa. Jos saat kunnon töitä palkka on noin 2000 eur kuussa ja silloinhan 6000 opintolainaa maksetaan kivuttomasti pois vuodessa tai alle. Mutta jos käy niin kuin mulle teet pätkiä mitä ihmeellisimpiä töitä ja kuukausiansiot on ehkä 1000 paikkeella.Liity ihmeessä työttömyyskassaan (ja ehkä myös liittoon) jo ennen kuin valmistut että saat kerryttyä riittävästi työviikkoja liiton päivärahaa varten. Näin varmistat jonkinlaisen elintason opintojenkin jälkeen. älä valmistu liian nopeasti ellei ole tiedossa töitä.

• p---

Alkuperäiselle, 6000e opintolainaa ei ole pahakaan summa, selviät siitä varmasti. Ei hätää.

Velan lyhenemistahdista kuitenkin: 6000e vuodessa tai alle vaatii kyllä aikamoista ponnistelua jos palkka on 2000e! siitä kun menee verot ja pitää maksaa vuokrat ja muut niin ei siitä kovastikaan jää.

Omani on n. 3800e/kk. Kevennän omaa velkataakkaani n. 500e/kk, vuodessa menee siis viitisen tonnia, vähän reilut. Velasta kun joutuu maksamaan korotkin. Mulla on kyllä velkaa jo huomattavasti enemmän, n. 25 000e. Enimmäkseen opintolainaa, vähän muutakin:)

• liittyä

työttömyyskassaan kun pääset töihin.Minä en kuulunut mihinään liittoon kun vamistuin vuonna -90 10,000 euron opintovelat rasitteena.Samoihin aikoihin alkoi lama ja jäin työttömäksi.Enkä pystynyt maksamaan opnitolainoja.9 vuotta myöhemmin olin maksanut sen takaisin kolminkertaisena.

• Sitten kun valmistut ja jos saat vakitöitä:

- marssi heti pankkiin ja sovi maksusuunnitelmasta

- maksut alkavat yleensä (ilman eri sopimista) 2 vuotta valmistumisen jälkeen

- maksut tulevat 2 x vuodessa (hullua)

- maksuaika on 2 x laina-aika

- sovi kk-maksusta, niin pääset helpommalla ja pienemmällä koron osuudella kuin 2 x vuodessa maksulla.

Itsellä oli joskus näin: laina-aika 5 vuotta, pankki ehdotti takaisinmaksu 10v, kk-maksu 400 markkaa - pyysin saada maksaa 800 markkaa (tulot silloin noin 8000mk) ja laina tuli maksettua vajaassa 5 vuodessa. Laina oli jotain 47 tuhatta markkaa eli vajaa 8000 euroa.

Eli sinulla vielä vähemmän, hyvin siitä selviää!

• Saipe1

Älä turhaa ahdistu. Itse opiskelen 3 vuotta ekonomiksi. Itsellä 37 000 euroa asuntolainaa jota opiskelun ohessa lyhennän ja opintolainaa olen nostanut maksimit. Opintolainat olen sijoittanut/sijoittamassa ja kaikki irtoavat aioin nostaa opintolainavähennyksen vuoksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      99
      7873
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5617
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      275
      4881
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4843
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      76
      3617
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      51
      2859
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      63
      2615
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2478
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2412
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2294
    Aihe