Onko kuulolla muita vastaavan veneen kuskeja? Minkälaisia kokemuksia veneestä ja moottorista? Meillä 135 Verado ja se on toiminut moitteetta. Muutenkin vene on vastannut tarpeisiimme melko hyvin. Kaksi aikuista ja kaksi lasta mahtuu kyllä kun vähän sovitellaan. Eihän tilaa tietenkään 6.6 m veneessä ylimääräistä ole. Selkämerellä ja Turun saaristossa lähinnä ajeltu.
Kulutus on ollut hieman enemmän mitä esim. venelehden testissä, jossa päästiin 1,12l / maili. Meillä on mennyt matkanopeudella 20-24 solmua n. 1.35-1.4 l/maili. Sen alle ei päässyt hyvissäkään olosuhteissa. Kuormaa ei ihmisten lisäksi kovin paljoa ole ollut. Potkuri kyllä on erilainen kuin testissä, meillä 16" Enertia ja testissä 15" Mirage. Siinäkö sitten syy? Mitenkäs muilla kulutuspuoli?
Huippukierrokset olivat n. 5200 kierr. ja nopeus em. kuormalla silloin n. 29,5 solmua. Testissä päästiin 5400 kier ja 31 solmua. Onko sitten niin ettei jaksa kiertää meidän potkurilla? Tosin huippunopeudella ei meille ole juurikaan merkitystä.
Lämmitin oli riittävä, paitsi loppusyksyllä, kun ulkona oli yöllä n. 5C ja vesi alle 10c. Silloin takaboksissa oli lämmintä vain 13C, kun lämppäri oli täysillä. Keulassa oli kyllä n. 20C. Myös kosteutta takaboksin seinämiin kertyi jonkinverran. Täytynee ensi kesäksi laittaa paljaan lasikuidun päälle jotain verhoilumateriaalia, jos se ehkäisisi kosteuden kerääntymistä.
Ajo on tuntunut suurimmaksi osaksi ihan ok:lta. Melko helposti tuntuu laukkaavan, jos trimmaa keulan vähänkin liian ylös, mutta oppiihan sen oikean trimmin aika nopeasti.
Ensi kesäksi tarkoitus hankkia kuomu, lähinnä sen takia, että sadesäälläkin voi pitää takaovea auki ja saa siinä tietysti vähän lisää katettua tilaakin.
Minkäslaisia kokemuksia muilla?
Kesä takana MV-Marin 6600:lla
19
10056
Vastaukset
- ajelee
mutta vaihdoin juuri akselivetoiseen.
- asdf
olivat päällimmäiset syyt vaihtoon?
- heikot
asdf kirjoitti:
olivat päällimmäiset syyt vaihtoon?
purjehdusominaisuudet.
- jareta
kiitos kivasta "raportista". Mukava lukea asiallisia juttuja.
Ymmärtääkseni koneesi huiput ovat vähän alhaiset, oikeiden huippujen pitäisi olla lähempänä kuutta tonnia (veradon ohjekirjassa se sanotaan). Kevyempi potkuri olisi ehkä paikallaan. En tiedä onko sillä juurikaan vaikutusta PA talouteen, mutta vaikuttaa moottorin käyttöikään ja muihin ominaisuuksiin- provo.
kaveri kirjoitti vaan hyvän provo raportin vaikka venettä ei ole omistanut päivääkään. saa makeat naurut, kun täällä osa luulee kyseessä olleen todellisen kirjoituksen.
- asdf
provo. kirjoitti:
kaveri kirjoitti vaan hyvän provo raportin vaikka venettä ei ole omistanut päivääkään. saa makeat naurut, kun täällä osa luulee kyseessä olleen todellisen kirjoituksen.
ei todellakaan ollut kysymys, vaan halu saada tietoa ja keskustella asioista. Tuntuu olevan aika vaikeaa saada aikaan asiallista keskustelua, aina joku katsoo asiakseen puuttua siihen, vaikka ei ole mitään sanottavaa... Kirjoittele vaikka runoja laatikkoon, jos ei ole muuta tekemistä.
- Veradolla
Veradon välityssuhde on 2.08, elikkäs 16" nousulla ja 5200 kierroksilla laskennallinen maksiminopeus teoreettisella 100% pidolla on 28.2 solmua. Tästä lukemasta voi kaiketi ottaa pois n.5-10% pidon menetyksestä johtuen. Oman veneenni (eri vene, paino 1050kg moottori vermeet)nopeus 135 Veradolla (17" Revolution potkurilla)oli maksimissaan n. 33 gps-solmua. Kierroksia oli tällöin n.6300. Matkanopeus n. 25 solmua ja kierrokset n. 4500. Kulutuslukemia en osaa antaa (veikkaus on kuitenkin hieman alle litran/maili). Taitaa MV-Marin olla selvästi painavampi, silti tuntuu oudolta, ettet saa kierroksia ylemmäs, vaikka potkuri on nousultaan tuuman verran pienempi, mutta tämä on osaltani arvailua...
- Laiturilta seurannut
Matala V ja paljon kylkipintaa etenkin kuomun kanssa suhteessa veneen pituuteen tekee sen, että sivutuulessa on lähes mahdoton rantautua. Tuuli meinaa viedä ihan mennessään.
Veneessä on kyllä mahtavat tilat kokoisekseen.
Itse ostaisin merelle mieluummin vaikka vähän vanhemman Falconin. Kulutus 1,2 litraa dieseliä / maili ja ajo-ominaisuudet aallokossa ihan toista luokkaa. - asdf
Laiturilta seurannut kirjoitti:
Matala V ja paljon kylkipintaa etenkin kuomun kanssa suhteessa veneen pituuteen tekee sen, että sivutuulessa on lähes mahdoton rantautua. Tuuli meinaa viedä ihan mennessään.
Veneessä on kyllä mahtavat tilat kokoisekseen.
Itse ostaisin merelle mieluummin vaikka vähän vanhemman Falconin. Kulutus 1,2 litraa dieseliä / maili ja ajo-ominaisuudet aallokossa ihan toista luokkaa.ole rantautumisia juurikaan ongelmana kokenut. No, se kuomu kyllä vielä puuttuu.
- rh
6600 fc 14 16 potkuri kierroksia 6000 28 solmua. tarvinnee hommata jyrkempi nousunen potkuri.
- Rautavene
Kaksi veneilyharrastuksen ensimmäistä kesää veneiltiin uudenkarhealla MV-6600:lla. Kokemukset, tilat kyllä riittää nelihenkiselle perheelle kun vähän retkeilyhenkeä löytyy, mutta muutoin vene on ainakin perämerellä tapahtuvaan veneilyyn aivan liian pieni. Kyllähän tämänkin kokoisella veneellä matkaa tekee kun suunnittelee menemiset hyvin ja sään mukaan, mutta jos meno on epämukavaa jo vähän yli 5m/s tuulessa menee koko harrastuksesta maku. Nyt on hankittuna vähän iäkkäämpi ja tukevampi vene ja hyvä niin sillä muutaman kerran oli jo lähellä koko harrastuksen loppuminen kun ”miehistö” joutui liian koville. En tiedä mitä tuollainen vene oikeasti kestää mutta muutamaan otteeseen meno hirvitti itseäkin kun tuuli nousikin oletettua aikaisemmin. MV6600 voi olla ihan ok suojaisille vesille mutta avomerelle en ihan tuon kokoluokan veneellä enää lähtisi. Täytyy silti sanoa että vanhempi vene on tuonut mukanaan muita lähinnä teknistä laatua olevia murheita, mutta niitä puutteita voi korjailla vähin erin.
- 1234
Yli 500 tuntia ajettu 2,5 vuoden aikana, ollaan tyytyväisiä. Tottakai koko asettaa rajoituksensa, avomerelläkin on ajettu tuulessa, tottakai uppoumanopeuksia. Tallinnassakin käyty useita kertoja, tosin käytiinhän siellä pienemmälläkin (5400 mc).
Tottahan on että varsinkin vastatuuleen tuuliraja jossa mukavasti ei voi kovaa ajaa tulee aika nopeasti. - MV-Marin-käyttäjä
1234 kirjoitti:
Yli 500 tuntia ajettu 2,5 vuoden aikana, ollaan tyytyväisiä. Tottakai koko asettaa rajoituksensa, avomerelläkin on ajettu tuulessa, tottakai uppoumanopeuksia. Tallinnassakin käyty useita kertoja, tosin käytiinhän siellä pienemmälläkin (5400 mc).
Tottahan on että varsinkin vastatuuleen tuuliraja jossa mukavasti ei voi kovaa ajaa tulee aika nopeasti.Hei
Meidän perheellä on neljän kesän kokemus MV-Marin FC 6600-veneestä. Olemme viettäneet veneessä lomat sekä lukuisia viiikonloppuja ja lisäksi vielä jonkin verran päiväretkiä. Etupäässä vene on kuitenkin ollut nimenomaan matkaveneilykäytössä ja siten kokemusta on runsaasti monenlaisista meriolosuhteista sekä veneessä asumisesta. Tässä muutamia havaintoja:
veneellä pärjää kaikissa C-kategorian mukaisissa keleissä. Mitä enemmän kokemusta kertyy, sitä paremmin alkavat niksit löytyä siihen, miten veneen saa aina kulkemaan fiksusti huonommassakin aallokossa. Tyynelllä on luonnollisestikin helppoa mennä veneellä kuin veneellä, mutta kyllä MV:llä voi huoletta ajaa vielä yli 10 ms tuulessa vaikka avomerellä, oli aallokon suunta mikä tahansa. Se on kuitenkin hyväksyttävä, että kovassa kelissä vettä roiskuu miehekkäästi, ja kattoluukku on syytä pitää kiinni, jos ei mennä myötäaallokkoon (joskus jopa silloinkin).
* kovassakin kelissä vene on stabiilimpi ja turvallisempi, kun mennään liukunopeuksilla. Tällöin pysytään hyvin suunnassa, vene ei kulje vuoristorataa jokaisen aallon pohjasta ja päältä, ja päästään joskus perillekin. Rankassa säässä esim 17 solmua on hyvä ka. nopeus.
* kulutus 135 hp Optimaxilla on matkavauhdissa sen 1.3 litraa maililla. Yli 1.5:n ei mene millään järkevällä tavalla. Moottori vaikuttaa optimaalisen kokoiselta tähän veneeseen. Kuormankestävyyskin on jo hyvä. Enemmällä huippunopeudella ei tee tässä matkaveneessä mitään.
* perhe asustaa veneessä hyvin. Takakuomu tuo huomattavasti lisää funktionaalisuutta, kun esim. sadesäällä märät vaatteet, kengät jne voi jättää takakannelle kuivumaan. Sisätilat on tällöin helppo pitää kuivina ja miellyttävinä.
* Veneessä on kiva tehdä ruokaa kun pentteri on samalla tasolla muun oleskelutilan kanssa. Mukava syödä esim aamiainen ja lounas tai päivällinen veneessä ja käydä kerran päivässä ravintolassa. Tällä tavalla jaksaa veneillä vaikka kuukauden päivät. Pöydän ääreen mahtuu 4 henkeä syömään. Karttapöytä on hyvä aputaso kokille.
* Säilytystilat ovat yllättävän hyvät. Takakannen alla olevasta pistopunkasta ei koskaan lopu tila. Meidän perhe (3 henkeä) on tykännyt nykkua keulassa ja käyttää takakajuuttaa normaalisti varastona.
* Täydellinen verhosarja on tärkeä matkaveneilyn kannalta, samoin tupla-akut ja maasähkö/akkulaturi. Kun on maasähkö, voi aina silloin tällöin olla vuorokauden huoletta luonnonsatamissakin, kun seuraavassa kohteessa saa taas virtaa akkuihin.
* Erillisestä WC:stä iso plus - varsinkin lasten kanssa veneiltäessä, samoin kuin luonnonsatamissa käytäessä. Käytännännössä WC:n olemassaolo laajentaa reviiriä huomattavasti, kun WC:n käytettävyyttä ei tarvitse miettiä reittisuunnitelmia tehtäessä.
* Vesisäiliö on kiitettävän iso (100 litraa), septiäkään meidän ei ole tarvinnut lomareissuissa tyhjentää kuin ehkä kerran viikossa. Polttoainetankki saisi olla vähän suurempi. Olisi mukava, jos riittäisi, että tankkaa vain kerran viikossa.
*Voin vilpittömästi suositella! Portaiden vuoksi en kuitenkaan suosittele venettä liikuntaesteisille.
Hyviä veneilykokemuksia kaikille! - Plaanissa
MV-Marin-käyttäjä kirjoitti:
Hei
Meidän perheellä on neljän kesän kokemus MV-Marin FC 6600-veneestä. Olemme viettäneet veneessä lomat sekä lukuisia viiikonloppuja ja lisäksi vielä jonkin verran päiväretkiä. Etupäässä vene on kuitenkin ollut nimenomaan matkaveneilykäytössä ja siten kokemusta on runsaasti monenlaisista meriolosuhteista sekä veneessä asumisesta. Tässä muutamia havaintoja:
veneellä pärjää kaikissa C-kategorian mukaisissa keleissä. Mitä enemmän kokemusta kertyy, sitä paremmin alkavat niksit löytyä siihen, miten veneen saa aina kulkemaan fiksusti huonommassakin aallokossa. Tyynelllä on luonnollisestikin helppoa mennä veneellä kuin veneellä, mutta kyllä MV:llä voi huoletta ajaa vielä yli 10 ms tuulessa vaikka avomerellä, oli aallokon suunta mikä tahansa. Se on kuitenkin hyväksyttävä, että kovassa kelissä vettä roiskuu miehekkäästi, ja kattoluukku on syytä pitää kiinni, jos ei mennä myötäaallokkoon (joskus jopa silloinkin).
* kovassakin kelissä vene on stabiilimpi ja turvallisempi, kun mennään liukunopeuksilla. Tällöin pysytään hyvin suunnassa, vene ei kulje vuoristorataa jokaisen aallon pohjasta ja päältä, ja päästään joskus perillekin. Rankassa säässä esim 17 solmua on hyvä ka. nopeus.
* kulutus 135 hp Optimaxilla on matkavauhdissa sen 1.3 litraa maililla. Yli 1.5:n ei mene millään järkevällä tavalla. Moottori vaikuttaa optimaalisen kokoiselta tähän veneeseen. Kuormankestävyyskin on jo hyvä. Enemmällä huippunopeudella ei tee tässä matkaveneessä mitään.
* perhe asustaa veneessä hyvin. Takakuomu tuo huomattavasti lisää funktionaalisuutta, kun esim. sadesäällä märät vaatteet, kengät jne voi jättää takakannelle kuivumaan. Sisätilat on tällöin helppo pitää kuivina ja miellyttävinä.
* Veneessä on kiva tehdä ruokaa kun pentteri on samalla tasolla muun oleskelutilan kanssa. Mukava syödä esim aamiainen ja lounas tai päivällinen veneessä ja käydä kerran päivässä ravintolassa. Tällä tavalla jaksaa veneillä vaikka kuukauden päivät. Pöydän ääreen mahtuu 4 henkeä syömään. Karttapöytä on hyvä aputaso kokille.
* Säilytystilat ovat yllättävän hyvät. Takakannen alla olevasta pistopunkasta ei koskaan lopu tila. Meidän perhe (3 henkeä) on tykännyt nykkua keulassa ja käyttää takakajuuttaa normaalisti varastona.
* Täydellinen verhosarja on tärkeä matkaveneilyn kannalta, samoin tupla-akut ja maasähkö/akkulaturi. Kun on maasähkö, voi aina silloin tällöin olla vuorokauden huoletta luonnonsatamissakin, kun seuraavassa kohteessa saa taas virtaa akkuihin.
* Erillisestä WC:stä iso plus - varsinkin lasten kanssa veneiltäessä, samoin kuin luonnonsatamissa käytäessä. Käytännännössä WC:n olemassaolo laajentaa reviiriä huomattavasti, kun WC:n käytettävyyttä ei tarvitse miettiä reittisuunnitelmia tehtäessä.
* Vesisäiliö on kiitettävän iso (100 litraa), septiäkään meidän ei ole tarvinnut lomareissuissa tyhjentää kuin ehkä kerran viikossa. Polttoainetankki saisi olla vähän suurempi. Olisi mukava, jos riittäisi, että tankkaa vain kerran viikossa.
*Voin vilpittömästi suositella! Portaiden vuoksi en kuitenkaan suosittele venettä liikuntaesteisille.
Hyviä veneilykokemuksia kaikille!Kommentoisin veneen ominaisuuksia kovassa tuulessa: "MV:llä voi huoletta ajaa vielä yli 10 ms tuulessa vaikka avomerellä, oli aallokon suunta mikä tahansa".
Kaikki tuon kokoiset veneet ovat tuollaisissa olosuhteissa aika toivottomia. Todellinen tuuli 10 m/s nostaa avomerellä kyllä sellaisen allokon, että siinä ei ainakaan vastaiseen enää mennä liukunopeudella.
- kahden vaiheilla
Miten olette tottuneet takaportaisiin varsinkin kuomua ja avotilaa varastona käyttävät?
Tikkaitahan pitää aika vilkkaasti käännellä ylös ja alas, kun kuljetaan takakannelle, makuutilaan ja vessaan.
Pärjääkö veneessä kaksi aikuista satunnaisesti kolmen lapsen kanssa mitenkään?- järki käteen
Avomerelle saimaalle suunnitetulla veneellä,ei ole kivaa kellään ja turvallisuudesta ei tietoakaan.Amatöörien juttuja.meripelastuksellelle hommia..
- tahrapuro
Onko kellään kokemusta 150 Veradolla. Kulutus voisi olla pienempi kuin 2-tahtisella ja ajo-kokemus miellyttävämpi.
- Anonyymi
Itselläni kyseinen vene ollut vuoden, jossa 200 HP verado 17" nousulla potkuri. Ajotinteja tullut nyt 230 h selmerellä Turun saaristossa ja Ahvenanmaalla. Kulutus on pyörinyt 1.2-1.3 / merimaili. Ollaan perheen kanssa (2 aika. + 2 lasta) tykätty reissata kesällä reilu viikon reissuja ja pituudeltaan n 200-300 mailia. Veneessä on automaatti trimmit ja se on ihan pirun hyvä. Keula potkurin ehdottomasti vaatisi, kun on toodellakin sivutuulella avoimissa venesatamassa todella haastava rantautua. Hyvänä plussana on koko koska voin sitä voi vielä trailerilla kuljetella eri paikkoihin. Kipu kynnys mukavassa matkustamisesta on n 5-6 m/s tuulessa, mutta on kyllä tullut ajettua 10 m/s tuulilla jolloin, joutuu kyllä todella paljon tiputtaa nopeutta ja ajo menee haastavaksi.
- Anonyymi
Taitaa olla kipukynnys varsin alhainen jos jo 6 m/s tuulessa alkaa tehdä kipeää. ;) Jurmon selällä oltiin vähän pienemmällä HT-veneellä 11 m/s keskituulessa selvästi mukavuusalueen ulkopuolella (eikä vähintään siksi, että trimmit puuttui) mutta ei sentään kipeää tehnyt. Jonkinasteisessa räkäplaanissa enimmäkseen ajettiin. Painopisteen siirrosta huolimatta kallistelee armottomasti tuuleen jolloin aallot hakkaa ikävästi... kaikki yli 8 m/s mietitään viitsiikö avonaisille selille ollenkaan lähteä ellei ole "pakko". Mitkä automaattitrimmit mv-marinissa? Muutaman vuoden olen katsellut Zipwakea josko seuraavalle kaudelle hankkisi, mutta ne maksaa aika monta veneilyrahaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162148Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842088- 1011387
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101216Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461178Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811163Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173864- 63844
- 59821