Mulla on nyt sit rv 39 3. Vauvan pitäs olla normi painonen ja raivotarjonnassa. Tää on toinen raskaus mutta tällä kertaa istukka on taka seinässä. Ekassa raskaudessa tunsin tosi huonosti vauvan liikkeet ku istukka oli edessä. Mut tässä tunnenkin paremmin.
Mutta siis kysymys ! Vauva ei nykyään liiku mun mielestä oma alotteisesti ku harvoin. Tönimällä vähän aikaa, saan sitten jonkun verran liikkeitä. Joskus sillonki vaan pientä liikettä. Liikelaskenta on kyl vaikeeta tälläsen kanssa.
Mites muilla? Inhoon tätä loppu aikaa ku tiedän vauvan olevan valmis syntyy mutta ei synny. Sit sitä saa olla huolissaan toisesta.
rv 39+3 ja liikkeet
8
5957
Vastaukset
- valitan
Epäiletkö että jokin on pielessä? Miltä susta tuntuu? Miten vietät päiväsi: liikutko vai makaatko sängyssä kattoon tuijotellen?
- että !
Välillä olen menossa ja välillä taas saatan vaan loikoilla pidemmän aikaa. Kummassakaan tapauksessa en tunne nykyään pahemmin liikkeitä.
Soitin neuvolaan ja tulipa sit samal ilmi et mulla onkin kohta neuvola. Olin jotenki siinä luulossa et se on huomenna. Pääsenpähän tarkastuttaa sydänääniä. Neuvolatäti sanoi et nuo herättämisestä saamat liikkeet varmaakin riittää. Mut silti tuntuu oudolta et miks vauvaa pitää herättää et se liikkuis. No ehkäpä tää vaan viittais alkavaan synnytykseen. Muita oireita ku ei vaan ole. - valitan
että ! kirjoitti:
Välillä olen menossa ja välillä taas saatan vaan loikoilla pidemmän aikaa. Kummassakaan tapauksessa en tunne nykyään pahemmin liikkeitä.
Soitin neuvolaan ja tulipa sit samal ilmi et mulla onkin kohta neuvola. Olin jotenki siinä luulossa et se on huomenna. Pääsenpähän tarkastuttaa sydänääniä. Neuvolatäti sanoi et nuo herättämisestä saamat liikkeet varmaakin riittää. Mut silti tuntuu oudolta et miks vauvaa pitää herättää et se liikkuis. No ehkäpä tää vaan viittais alkavaan synnytykseen. Muita oireita ku ei vaan ole.Mä en oikein innostu tosta sikiön liikkeiden laskennasta mitä nykyään pidetään ihan ehdottomana juttuna, mikäli haluaa synnyttää lapsensa elävänä. Noh, henkilökohtaisena protestinani ja tutkimusmielessä, mä aloin viime neuvolakäynnin jälkeen laskea miten kauan voi mennä etten tunne mitään liikkeitä. Tein siis niin että aloitin liikkeettömyyden laskemisen aina alusta jos vaavi inahtikin. Tulokseni on tämä: mun maha-asukkaani saattaa köllötellä unessa neljäkin tuntia putkeen inahtamatta kertaakaan. Ne "pakolliset" 10 liikettä/ tunti saan kesken vaavin unienkin jos vain jaksan hötkytellä mahaa. Pelkästään neuvolatädin "kiusaksi" en enää tätä vouhotusta jatka, vaan nautin siitä että tämä odotus päättyy ihan milloin vain! :) (rv40 )
- ei vauvan
valitan kirjoitti:
Mä en oikein innostu tosta sikiön liikkeiden laskennasta mitä nykyään pidetään ihan ehdottomana juttuna, mikäli haluaa synnyttää lapsensa elävänä. Noh, henkilökohtaisena protestinani ja tutkimusmielessä, mä aloin viime neuvolakäynnin jälkeen laskea miten kauan voi mennä etten tunne mitään liikkeitä. Tein siis niin että aloitin liikkeettömyyden laskemisen aina alusta jos vaavi inahtikin. Tulokseni on tämä: mun maha-asukkaani saattaa köllötellä unessa neljäkin tuntia putkeen inahtamatta kertaakaan. Ne "pakolliset" 10 liikettä/ tunti saan kesken vaavin unienkin jos vain jaksan hötkytellä mahaa. Pelkästään neuvolatädin "kiusaksi" en enää tätä vouhotusta jatka, vaan nautin siitä että tämä odotus päättyy ihan milloin vain! :) (rv40 )
liikkeiden tarvitse tuntua joka tunti sitä kymmentä. Onhan silläkin jonkinlainen rytmi. Eli liikelaskenta tarkoittaa että aamulla, päivällä ja illalla yhden tunnin aikana saa sen kymmenen liikettä täyteen. Eli ei siis jokaisena vuorokauden tuntina tarvitse saada.
- valitan
ei vauvan kirjoitti:
liikkeiden tarvitse tuntua joka tunti sitä kymmentä. Onhan silläkin jonkinlainen rytmi. Eli liikelaskenta tarkoittaa että aamulla, päivällä ja illalla yhden tunnin aikana saa sen kymmenen liikettä täyteen. Eli ei siis jokaisena vuorokauden tuntina tarvitse saada.
Tarkoituksenani olikin herättää keskustelua siitä, miten tällaisia paniikkiin lietsovia ohjeistuksia edes annetaan neuvolasta? Miten voidaan olettaa että kaikilla odottavilla äideillä on aikaa "maata ihan rauhassa" kolmesti päivässä raportoimassa sikiön liikkeitä? Tässä suora lainaus neuvolasta saamastani ohjeistuksesta: " Mikäli et mittaustunnin aikana tunne kymmentä liikettä, niin aloita laskenta alusta. Mikäli et vieläkään tunne sikiön liikkeitä ota VÄLITTÖMÄSTI (lukee ohjeistuksessa isolla) yhteys äitiyspoliklinikalle."
Ja nyt se tarkennukseni. :) Jos mulla ei olisi ollut aikaa makoilla tuntitolkulla liikkumatta, vaan olisin sattumalta tehnyt näitä pakollisia mittauksia juuri vauvelin nukkuma-aikaan niin mähän olisin saanut painua polille joka ikinen päivä viimeisen viikon ajan! :D
Vauvani voi hyvin, seuraanpa liikkeitä tai en. Ja mä voin hyvin kun en stressaa turhia. - neuvoloista..
valitan kirjoitti:
Tarkoituksenani olikin herättää keskustelua siitä, miten tällaisia paniikkiin lietsovia ohjeistuksia edes annetaan neuvolasta? Miten voidaan olettaa että kaikilla odottavilla äideillä on aikaa "maata ihan rauhassa" kolmesti päivässä raportoimassa sikiön liikkeitä? Tässä suora lainaus neuvolasta saamastani ohjeistuksesta: " Mikäli et mittaustunnin aikana tunne kymmentä liikettä, niin aloita laskenta alusta. Mikäli et vieläkään tunne sikiön liikkeitä ota VÄLITTÖMÄSTI (lukee ohjeistuksessa isolla) yhteys äitiyspoliklinikalle."
Ja nyt se tarkennukseni. :) Jos mulla ei olisi ollut aikaa makoilla tuntitolkulla liikkumatta, vaan olisin sattumalta tehnyt näitä pakollisia mittauksia juuri vauvelin nukkuma-aikaan niin mähän olisin saanut painua polille joka ikinen päivä viimeisen viikon ajan! :D
Vauvani voi hyvin, seuraanpa liikkeitä tai en. Ja mä voin hyvin kun en stressaa turhia.nuo ohjeet annetaankin vain joillekin äideille, esimerkiksi silloin, kun äiti itse kertoo vauvan liikkuvan vähän. Juuri siksi, ettei lietsottaisi turhaa paniikkia. Monet vain netistä ovat kuulleet nuo liikelaskennan ohjeet.
- että...
valitan kirjoitti:
Vauvani voi hyvin, seuraanpa liikkeitä tai en. Ja mä voin hyvin kun en stressaa turhia.joissain neuvoloissa annetaan tosiaan tuollaiset ohjeet. Minä en ole omasta neuvolasta saanutkaan mitään liikelaskenta ohjeistuksia. Kätilö kysyy aina vain tuntuuko liikkeitä päivittäin. Ja joka päivä pitäs vähän tuntua ja kerran päivässä yksi liike sarja esim. 2-3 liikettä peräkkäin. Kaikkia vauvan liikkeitähän ei välttämättä edes tunne, sehän riippuu siitä missä asennossa sikiö milloinkin on. Minulla on tehty 4 ultraa, ei tosin liikeiden vähyyden takia. ja jokaisessa on todettu vilkkaasti liikehtivä sikiö vaikka en itse ultran aikana ole liikkeitä tuntenutkaan. Minä ainakin tulisin hulluksi, jos minulle oltas neuvolasta annettu tuollaset ohjeet, et pitää liikeitä laskeskella ja maata tunti paikallansa 3krt pv:ssä...!!!
- Fanny
että... kirjoitti:
joissain neuvoloissa annetaan tosiaan tuollaiset ohjeet. Minä en ole omasta neuvolasta saanutkaan mitään liikelaskenta ohjeistuksia. Kätilö kysyy aina vain tuntuuko liikkeitä päivittäin. Ja joka päivä pitäs vähän tuntua ja kerran päivässä yksi liike sarja esim. 2-3 liikettä peräkkäin. Kaikkia vauvan liikkeitähän ei välttämättä edes tunne, sehän riippuu siitä missä asennossa sikiö milloinkin on. Minulla on tehty 4 ultraa, ei tosin liikeiden vähyyden takia. ja jokaisessa on todettu vilkkaasti liikehtivä sikiö vaikka en itse ultran aikana ole liikkeitä tuntenutkaan. Minä ainakin tulisin hulluksi, jos minulle oltas neuvolasta annettu tuollaset ohjeet, et pitää liikeitä laskeskella ja maata tunti paikallansa 3krt pv:ssä...!!!
Näistä kirjoituksista saa sen kuvan, että liikkeitä laskeskeltaisiin vain huvikseen. Liikkumattomuus johtuu tosiaan yleensä siitä, että vauva nukkuu tai lepäilee, mutta se mitä näillä varmistuksilla haetaan on sikiön tilan huononeminen/hapenpuute tms.
Tiedän itse tapauksen, jossa äiti hakeutui juuri edellä kuvattujen liikelaskentaohjeiden mukaan polille ja joutui välittömästi hätäsektioon, sillä napanuorassa oli jotain häikkää ja vauvan vointi uhattuna. Todennäköisesti vauva olisi menehtynyt mikäli äiti ei olisi näin toiminut.
Toisen surullisemman tapauksen tiedän myös, jossa äiti ei tuntenut liikkeitä, mutta ei kehdannut mennä polille tarkistuttamaan tilannetta heti vaan vasta seuraavana aamuna. Lapsi oli silloin jo kuollut kohtuun.
En siis tahdo säikytellä vaan esittää puolustuksen minkä vuoksi kyseistä laskentaa tehdään.Jokainen voi sitten itse päättää toteuttaako sitä vai ei.
Harvinaistahan se on, että taustalla mitään vakavaa olisi, mutta jos yksikin lapsi saadaan sillä pelastettua, on se vaivan väärti.
Itse en normaaleina päivinä tee erillistä liikelaskentaa, mutta jos vauvan liikkeita tuntuu normaalia vähemmän keskityn kuuntelemaan liikkeet. En koe tätä mitenkään hankalaksi. Kerran olen liikehälytyksen vuoksi ultrassa käynyt ja tällöin vauveli oli kääntynyt ympäri, joten liikkeet tuntuivat erilaiselta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043065Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391580Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881332
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461294Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481196Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121158Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze119989Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793