väärä viitenumero maksuun

lukihäiriöinen verkkopankki...

Hei!

Nyt olen pikkaisen pulassa. Maksan vanhan isäni ja tätini laskut sekä omat laskuni, kun minulla on verkkopankki ja heillä ei. Maksoin vahingossa yhden oman laskuni, ja laitoin siihen vahingossa tätini laskun viitteen. Täti saa yleensä kerran puolessa vuodessa laskun, minä kuukausittain.

Otin yhteyttä maksunsaaja-yritykseen.
He ilmoittivat, että asiaa ei voi korjata, että itsepä virheen tein ja minun on maksettava lasku uudellen oikealla viitteellä. Voiko olla näin?
Tädillä tulee kestämään noin kolme vuotta aiheuttaa vastaava lasku! Miten tämä voi toimia näin? Eikös siinä mene jo tilikaudetkin sekaisin?
Toki tajuan itsekin tehneeni mokan. Mutta mitä jos olisin onnistunut näppäilemään ihan ventovieraan ihmisen viitteen? Sama vastausko?

51

27904

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paskafirma

      no ei tarvitse kahteen kertaan maksaa. Kun olet ilmoittanut, että viite on ollut väärä, yritys kyllä osaa/pystyy/joutuu kaivamaan sen arkistoistaan ja oikaisemaan, kunhan laitat sinne kopion väärällä viitteellä olevan laskun kuitin kopion.
      Kyllä heillä on velvollisuus oikaista tämä, joskin voivat jonkun euron ottaa kuluina.

      • alkuperäinen kyselijä

        Yritys on saanut kaikki tiedot: alkuperäisen viitteen, väärän viitteen, tiedot kaikesta olennaisesta kummankin laskun kohdalta. Yritys ei tule vastaan. Todennäköisesti tämä iäkäs täti ehtii kuolla ennenkuin saa summan käytettyä, mutta se on kuulemma sitten perikunnan murhe (virolaisittain puhuvan aspin mukaan).

        Ajattelin lopettaa kyseisen yrityksen kanssa asioinnin, kuten myös tätini ja sisarukseni. Jännä nähdä, hyvitetäänkö väärinmaksettua laskua edes tässä tapauksesa vai kirjataanko se liikaraha vain voitoksi!


      • sdkjf

        Olet laskusi maksanut ja sitä ei tarvi toiseen kertaan maksaa, vaikka viite olisi väärä. Lasku vain ei ole kohdistunut oikeaan paikkaan. Tämän luulisi vähänkään asioista selvilläoleva huomaamaan ja esim. asiakasnumeron/laskun numeron perusteella pystytään hakemaan oiknea lasku ja kohdistamaan se manuaalisesti oikeaan paikkaan eli sinun avoinna olevaan laskuun ja lasku on siten kuitattu maksetuksi.

        Tädillesihän tästä ei tule mitään ylimääräistä maksettavaa, jos omalta tililtäsi maksoit. Jos taas vahingossa maksoit oman laskusi tätisi tililtä, siirrät vaan omalta tililtäsi tätisi tilille vastaavan summan. Laskua sinun ei missään tapauksessa tarvitse maksaa kahteen kertaan!!!

        Tällaiset tapauksethan ovat niin arkipäivää, itsellenikin lähes päivittäin eteeni tulleita asioita.


    • vastauss

      Ostin Hobby hallista tuoteen jonka maksoin verkkopankin välityksellä. Kuukauden kuluttua tuli huomautuslasku. Suoritus oli lähtenyt ajallaan tililtäni.

      Asiaa selvitäessäni huomasin näppäilleeni ylimääräisen numeron viinumerosarjaan.
      Soitin pankkiini, sieltä neuvottiin ottamaan yhteyttä HH ja kertomaan millä viittteellä maksu suoritettu jotta pystyvät kohdistamaan.

      Näin tein ja kaikki OK ei kuluja

    • Tästä on oikeasti kyse

      Tuo että mainitset väärästä viitenumerosta ja omasi ja tätisi viitenumeroiden sotkemisesta, mutkistaa asiaa turhaan eikä sillä oikeastaan ole mitään väliä. Sillä viitenumerohan on ollut täysin oikea, koska se on olemassa oleva viitenumero olemassa olevasta laskusta (=tätisi). Moka tapahtui siinä, että viitenumeroon liittyvän laskun loppusumman olet maksaessasi merkinnyt suuremmaksi kuin pitäisi.

      Se, mitä tässä todella on tapahtunut, on että olet maksanut tiettyä laskua aivan liian suuren summan. Yritys on siis ikäänkuin sinulle velkaa; sinulla on rahaa "sisällä" heillä (tai oikeastaan tädilläsi, sillä laskuhan on hänen).

      Yrityksen politiikka näyttää olevan, että tuollaisissa tapauksissa rahoja ei palauteta, vaan ne vähennetään tulevista laskuista kunnes kaikki on kuitattu.

      Tätisi siis saa seuraavat kolme vuotta palvelua ikään kuin "ilmaiseksi", kun se on jo etukäteen maksettu.

      Helpointa olisi jos tätisi yksinkertaisesti antaisi sinulle nyt maksamasi summan, ja sitten saisi palvelun tulevina vuosina tarvitsematta maksaa siitä.

      • Tästä on oikeasti kyse

        Sen verran lisäystä vielä, että oma laskusi on tottakai edelleen kokonaan maksamatta, ja täytyy myös hoitaa pois (sillä, että tätisi laskulle maksamasi summa sattuu olemaan sentilleen sama kuin oma laskusi, on tässä tilanteessa merkityksetöntä).


      • alkuperäinen kyselijä

        Tässä on nyt sellainenkin ongelma, että täti on lakkauttamassa koko asiakassuhdettaan. Hän muuttaa palvelutaloon, jolloin ei tarvitse enää juuri mitään henkilökohtaista. Kuulemma tämäkään ei auta, vaan se summa sitten jää "taloon".


      • slkd

        Viitenumerohan voi ollakin oikea, mutta mutta kun se ei viittaa oikeaan laskuun!

        Aloittajahan oli maksanut OMAN laskunsa väärällä viitenumerolla, siis käsitykseni mukaan ihan oikealla summalla. Suoritus on siis saapunut tilille, mutta viitteen ollessa väärä, se ei ole kohdistunut aloittajan (eikä KENENKÄÄN) avoinna olevaan laskuun. Lasku on siis jäänyt "roikkumaan". Maksajan lasku näyttäisi siis siksi olevan vielä maksamatta.

        Jokaista laskua vastaan tulisi olla jonkinlainen kuitti/tiliote, josta sitten voidaan tarkistaa, mikä on maksettu. Tilit ei siis myöskään mene tasan, jos jotain epäselvyyttä on. Maksun saajapuolen pitäisi siis siinä vaiheessa viimeistään alkaa etsimään, mistä tämä johtuu. Yleensä sangen helposti asia selviää, rahat kohdistetaan oikeaan laskuun ja lasku kuitataan maksetuksi.


      • slsdkj
        Tästä on oikeasti kyse kirjoitti:

        Sen verran lisäystä vielä, että oma laskusi on tottakai edelleen kokonaan maksamatta, ja täytyy myös hoitaa pois (sillä, että tätisi laskulle maksamasi summa sattuu olemaan sentilleen sama kuin oma laskusi, on tässä tilanteessa merkityksetöntä).

        Ja vaikka se olisi kohdistunut tätisi laskuun, se on silti korjattavissa.


      • Tästä on oikeasti kyse
        slkd kirjoitti:

        Viitenumerohan voi ollakin oikea, mutta mutta kun se ei viittaa oikeaan laskuun!

        Aloittajahan oli maksanut OMAN laskunsa väärällä viitenumerolla, siis käsitykseni mukaan ihan oikealla summalla. Suoritus on siis saapunut tilille, mutta viitteen ollessa väärä, se ei ole kohdistunut aloittajan (eikä KENENKÄÄN) avoinna olevaan laskuun. Lasku on siis jäänyt "roikkumaan". Maksajan lasku näyttäisi siis siksi olevan vielä maksamatta.

        Jokaista laskua vastaan tulisi olla jonkinlainen kuitti/tiliote, josta sitten voidaan tarkistaa, mikä on maksettu. Tilit ei siis myöskään mene tasan, jos jotain epäselvyyttä on. Maksun saajapuolen pitäisi siis siinä vaiheessa viimeistään alkaa etsimään, mistä tämä johtuu. Yleensä sangen helposti asia selviää, rahat kohdistetaan oikeaan laskuun ja lasku kuitataan maksetuksi.

        Ajattele nyt itsekin. Ei sillä ole loppupeleissä mitään väliä, mitä aloittaja luuli olevansa maksamassa, ja kenen lasku oikeasti oli, ja kenen laskun viitenumeroa käytettiin.

        "Viitenumerohan voi ollakin oikea, mutta mutta kun se ei viittaa oikeaan laskuun!"

        Tottakai se viittaa oikeaan laskuun. Jos on olemassa lasku jolla on tuo viitenumero, niin se on oikea lasku. Ja tässä tapauksessa on, eli tädin lasku.

        Ei sillä ole mitään väliä kenelle lasku on kirjoitettu, ja kuka on maksaja, koska kaikki menee viitenumeron mukaan. Juuri siitä syystähän ihmiset voivat maksaa toistensa laskuja täysin ilman ongelmia!

        "viitteen ollessa väärä, se ei ole kohdistunut aloittajan (eikä KENENKÄÄN) avoinna olevaan laskuun"

        Miten niin? Aloittajahan kertoi, että viitenumero oli hänen tätinsä avoinna olevasta laskusta! Tottakai se silloin on kohdistunut juuri tuohon avoinna olevaan laskuun.

        Loppuseuraus tapahtuneesta on, että aloittaja on siis maksanut olemassa olevan, oikean laskun, mutta laittanut summan liian suureksi.

        Firman politiikka on, että liikaa maksettua osuutta ei palauteta, vaan se korvataan niin että tulevia laskuja hyvitetään.


      • Tästä on oikeasti kyse
        Tästä on oikeasti kyse kirjoitti:

        Ajattele nyt itsekin. Ei sillä ole loppupeleissä mitään väliä, mitä aloittaja luuli olevansa maksamassa, ja kenen lasku oikeasti oli, ja kenen laskun viitenumeroa käytettiin.

        "Viitenumerohan voi ollakin oikea, mutta mutta kun se ei viittaa oikeaan laskuun!"

        Tottakai se viittaa oikeaan laskuun. Jos on olemassa lasku jolla on tuo viitenumero, niin se on oikea lasku. Ja tässä tapauksessa on, eli tädin lasku.

        Ei sillä ole mitään väliä kenelle lasku on kirjoitettu, ja kuka on maksaja, koska kaikki menee viitenumeron mukaan. Juuri siitä syystähän ihmiset voivat maksaa toistensa laskuja täysin ilman ongelmia!

        "viitteen ollessa väärä, se ei ole kohdistunut aloittajan (eikä KENENKÄÄN) avoinna olevaan laskuun"

        Miten niin? Aloittajahan kertoi, että viitenumero oli hänen tätinsä avoinna olevasta laskusta! Tottakai se silloin on kohdistunut juuri tuohon avoinna olevaan laskuun.

        Loppuseuraus tapahtuneesta on, että aloittaja on siis maksanut olemassa olevan, oikean laskun, mutta laittanut summan liian suureksi.

        Firman politiikka on, että liikaa maksettua osuutta ei palauteta, vaan se korvataan niin että tulevia laskuja hyvitetään.

        Kun näyttää olevan niin vaikea asia käsittää, niin väännän vielä rautalangasta.

        Minä, Maria, olen verkkopankissa maksamassa veljeni Jonnen laskua, ja myös omaa laskuani samalla kertaa. Molemmat laskut ovat tuoreita ja tällä hetkellä maksamatta.

        Minun laskuni viite on 123456 ja loppusumma 200 euroa. Jonnen laskun viite on 789000 ja loppusumma 40 euroa.

        Teen verkkopankkimaksun valmiiksi. Ensin ajattelen maksaa oman laskuni. Laitan oman summani, 200 euroa, mutta erehdyksessä laitankin Jonnen laskun viitteen, 789000. Ennen kuin huomaan virheen, olen jo vahvistanut verkkomaksun.

        Lopputulos FIRMAN kannalta katsottuna on, että Jonnen lasku on maksettu täysimääräisenä, sekä vielä 160 euroa ylimääräistä.

        Ei firmaa kiinnosta MIKSI Jonnen laskua on maksettu liikaa (eli se, että luulin olevani maksamassa omaa laskuani, ja sotkin viitteet). Ei heitä kiinnosta, kenen tililtä lasku maksettiin, ja kuka sen maksoi. Heitä kiinnostaa vain se, että suoritus on tullut, ja sitä on tullut liikaa.

        Tässä tapauksessa firmalla on vaihtoehtona joko palauttaa ylimääräiset 160 euroa tilille, josta lasku maksettiin, tai hyvittää summa Jonnen tulevissa laskuissa. He päättävät käyttää jälkimmäistä tapaa.

        Huomaa myös, että minun alkuperäinen 200 euron laskuni ON edelleen maksamatta! Jotta vältyn perintätoimilta, minun pitää maksaa tuo lasku, käyttäen oikeaa viitettä 123456.


      • ...
        Tästä on oikeasti kyse kirjoitti:

        Ajattele nyt itsekin. Ei sillä ole loppupeleissä mitään väliä, mitä aloittaja luuli olevansa maksamassa, ja kenen lasku oikeasti oli, ja kenen laskun viitenumeroa käytettiin.

        "Viitenumerohan voi ollakin oikea, mutta mutta kun se ei viittaa oikeaan laskuun!"

        Tottakai se viittaa oikeaan laskuun. Jos on olemassa lasku jolla on tuo viitenumero, niin se on oikea lasku. Ja tässä tapauksessa on, eli tädin lasku.

        Ei sillä ole mitään väliä kenelle lasku on kirjoitettu, ja kuka on maksaja, koska kaikki menee viitenumeron mukaan. Juuri siitä syystähän ihmiset voivat maksaa toistensa laskuja täysin ilman ongelmia!

        "viitteen ollessa väärä, se ei ole kohdistunut aloittajan (eikä KENENKÄÄN) avoinna olevaan laskuun"

        Miten niin? Aloittajahan kertoi, että viitenumero oli hänen tätinsä avoinna olevasta laskusta! Tottakai se silloin on kohdistunut juuri tuohon avoinna olevaan laskuun.

        Loppuseuraus tapahtuneesta on, että aloittaja on siis maksanut olemassa olevan, oikean laskun, mutta laittanut summan liian suureksi.

        Firman politiikka on, että liikaa maksettua osuutta ei palauteta, vaan se korvataan niin että tulevia laskuja hyvitetään.

        eikö viitenumero jotenkin ole yhteydessä esim. asiakasnumeroon ja sitä kautta systeemi jotenkin huomaisi, että nyt ei ole samasta laskusta ja asiakkaasta kyse?


      • Tästä on oikeasti kyse
        ... kirjoitti:

        eikö viitenumero jotenkin ole yhteydessä esim. asiakasnumeroon ja sitä kautta systeemi jotenkin huomaisi, että nyt ei ole samasta laskusta ja asiakkaasta kyse?

        Muodostuuhan se viitenumero varmaankin useinkin osittain asiakasnumerosta, mutta miten tuo auttaisi systeemiä mitenkään huomaamaan, että jotain virhettä on tapahtunut? Eihän se systeemi siinä maksettaessa saa asiakasnumeroa tietoonsa. Systeemille annetaan viitenumero ja summa, ja sen maksetun summan se kohdistaa viitenumeron perusteella tiettyyn laskuun, jos nimenomaan tuolla viitenumerolla on lasku avoinna.

        Eikä systeemi myöskään vertaa maksajan tietoja tilaajan tietoihin, sillä muutenhan kukaan ei voisi koskaan maksaa kenenkään muun laskuja (ei aloittajakaan).


      • miettivä kuluttaja
        Tästä on oikeasti kyse kirjoitti:

        Kun näyttää olevan niin vaikea asia käsittää, niin väännän vielä rautalangasta.

        Minä, Maria, olen verkkopankissa maksamassa veljeni Jonnen laskua, ja myös omaa laskuani samalla kertaa. Molemmat laskut ovat tuoreita ja tällä hetkellä maksamatta.

        Minun laskuni viite on 123456 ja loppusumma 200 euroa. Jonnen laskun viite on 789000 ja loppusumma 40 euroa.

        Teen verkkopankkimaksun valmiiksi. Ensin ajattelen maksaa oman laskuni. Laitan oman summani, 200 euroa, mutta erehdyksessä laitankin Jonnen laskun viitteen, 789000. Ennen kuin huomaan virheen, olen jo vahvistanut verkkomaksun.

        Lopputulos FIRMAN kannalta katsottuna on, että Jonnen lasku on maksettu täysimääräisenä, sekä vielä 160 euroa ylimääräistä.

        Ei firmaa kiinnosta MIKSI Jonnen laskua on maksettu liikaa (eli se, että luulin olevani maksamassa omaa laskuani, ja sotkin viitteet). Ei heitä kiinnosta, kenen tililtä lasku maksettiin, ja kuka sen maksoi. Heitä kiinnostaa vain se, että suoritus on tullut, ja sitä on tullut liikaa.

        Tässä tapauksessa firmalla on vaihtoehtona joko palauttaa ylimääräiset 160 euroa tilille, josta lasku maksettiin, tai hyvittää summa Jonnen tulevissa laskuissa. He päättävät käyttää jälkimmäistä tapaa.

        Huomaa myös, että minun alkuperäinen 200 euron laskuni ON edelleen maksamatta! Jotta vältyn perintätoimilta, minun pitää maksaa tuo lasku, käyttäen oikeaa viitettä 123456.

        Tuli mieleeni, että mitäs jos vaikka sillä tädillä ei ole rahaa antaa sitä sille miehelle tai naiselle joka sen asioita hoitaa kun se laskuraha jäi nyt siihen "kaniin" ja entä jos se maksajakin on rahaton? Siis varsinkin jos summat on satasia, niin ei kellään ole sellaisia summia odottaa vuosia tasata!


    • Jetska

      Voitko mainita firman nimen, niin voimme jatkossa kaikki boikotoida ja kiertää tämän puljun kaukaa.

      • oisko

        Ainakin heillä on ollut aspa virossa.


    • Kikkailona

      kuluttajavirastoon ja pyytäisit neuvoa sieltä. heillä voisi olla myös tietoa onko samalla yrityksellä vastaavanlaisia tapauksia .

    • ...

      vaikka olisit unohtanut viitteen kokonaan, silti asia on hyvinkin helppo korjata. Laskusi kyllä pitäisi heidän kirjanpidostaan löytyä.

    • olet maksanut

      oman laskusi tätisi viitenumerolla, maksa seuraavaksi tätisi lasku omalla viitenumerollasi. Näin tulevat molemmat laskut maksettua.

      • alkuperäinen kyselijä

        Sehän tässä asioita hankaloittaakin. Tädin laskut ovat kymmenesosa omistani, minun laskuni ovat kymminkertaisia hänen laskuihinsa verrattuna. Laskimme juuri, että hän saisi seuraavan kerran laskun viiden vuoden kuluttua, jos vielä jatkaisi sen yrityksen palveluiden parissa! Muuten idea on mainio!

        Uusin virolaisittain ääntävä ihminen sanoi, että vaikka olisin maksanut tuntemattoman ihmisen laskun vahingossa asialle ei silti voisi mitään.

        Mutta, ei tässä mitään. Emme enää kukaan meistä käytä ko yrityksen palveluita tämän jälkeen ihan siksi, että harmittaa vietävästi tappio. Maksoin vahingossa muutama vuosi sitten pankkivaihdoksen yhteydessä Visa-laskuni kahdesti eri tileiltä. Luottokunta otti itse minuun yhteyttä ja korjasi asian.


    • vähän työlästä

      Eli firmalla on mahdollista selvittää tämä, vähän vaatii kirjanpitäjältä käsityötä, kun ei menekään automaattisesti.(voi parkaa, joutuu tekemään työtä) Uhkaa kuluttajansuojalla ja sano, että niitä käy virheitä teillekin.

    • .....

      Ne kyllä hoitaa asian jos toisenkin.

      • kaivaraani

        Surullisen kuuuluisa Suomen Energiayhtiö laskutti kaksinkertaisesti marras-joulukuussa. Maksoin väärän laskun ja sitten tulikin korjattu lasku ja yhtiöstä sanottiin, että asia on selvä kun maksan tämän uuden laskun. Olisi pitänyt hoitaa heidän virhettään maksullisessa numerossa vielä. Hoidin asiaa lukuisia kertoja sähköpostilla ja siit ei tullut mitään, eikä sieltä otettu yhteyttä eikä tehty asiaalle mitään. Ei auttanut hyvä eikä paha sana. Siinä sai asiakaspalvelukin kuulla kunniansa, kun eivät suostuneet jättämään soittopyyntöä. Kuluttaja-asiamiehen kautta asiaa hoidettiin ainakin kolme kertaa. Multa paloi käämit, vaihdoin entiseen sähköntoimittajaan. Rahaa saattoi jäädä sisään, jääköön, mut miksi tuollaista palvelua sietäisin jatkossa.

        pienituloinen


    • Oma vikasi

      Yrityksen ei ole pakko palauttaa rahoja.
      Jatkossa on parempi, että jätät raha-asiat osaavimpiin käsiin..

      Ottanet tästä opiksesi!

      • joskus itsekin mokaillut

        Ettei yrityksen tarvitse palauttaa rahoja: kirjanpitäjä saanee vapauden kirjata ne ylimääräisiin tuottoihin.
        Itselleni on käynyt niin, että sekä vaimo että minä olimme maksaneet samat laskut. Meillä meni vuorot sekaisin ja näin olimme sitten maksaneet 6 eri laskua kahteen kertaan. Kaikki yritykset palauttivat rahat reilusti. Ainoa, jolle jätimme rahaa, oli puhelinyhtiö, koska tiesimme saavamme jokseenkin samansuuruisia laskuja aina. Vakuutusyhtiö oli nopein, kaupungin laskutus ehti ottaa meihin yhteyttä ja pyytää tilinumeroa, samoin Mastercard. Eli ilmeisesti osalla firmoista on jonkinlainen tarkistusjärjestelmä, toisilla taas ei. Olen huomannut, että mitä suurempi toimija, sen paremmin tällaiset asiat hoituvat. Pikkufirmat eivät jousta kun kassassa ei ole millä joustaa. Tuossa alkuperäisessä kysymyksessä lienee kyse jostakin aivan piskuisesta yrittäjästä, joka iloitsee ylimääräisistä rahoista ja todennäköisesti toivoo asiakkaan kuolevan, jotta saa kerättyä suuret voitot ilmaiseksi. Käsittääkseni kyse oli iäkkäämmäistä ihmisistä?


      • ET TIEDÄ MITÄÄN NYT

        Alkuperäiselle:
        Yrityksen on palautettava ylimääräinen,eikä se ole mikään "hyvän tavan vuoksi tehtävä" vaan ihan asetus, ei se viitenumero nyt niin tärkeä ole, höh. Joskus ei viite kelpaa millään ja laitan viestin ja siihen laskun numeron, senkin on kelvattava. Maksun saaja näkee kyllä kuka on maksanut(tarkistan niitä työkseni) eli viite tai ei aivan sama, hiukan enemmän työtä mutta ei paljoakaan


      • Talousneroko?

        Siis tarkoitatko nyt että jos tililleni tulisi esim,miljoona euroa vahingossa,niin niitä ei tarvitse palauttaa alkuperäiselle omistajalle mikäli en hyvää hyvyyttäni niin haluaisi tehdä.
        Bullshit!!!


      • Nerosi
        Talousneroko? kirjoitti:

        Siis tarkoitatko nyt että jos tililleni tulisi esim,miljoona euroa vahingossa,niin niitä ei tarvitse palauttaa alkuperäiselle omistajalle mikäli en hyvää hyvyyttäni niin haluaisi tehdä.
        Bullshit!!!

        Näin se menee. Sain kerran tililleni suuren summan. En koskaan palauttanut niitä, eikä kukaan niitä kysellyt.


      • Nerosi
        Talousneroko? kirjoitti:

        Siis tarkoitatko nyt että jos tililleni tulisi esim,miljoona euroa vahingossa,niin niitä ei tarvitse palauttaa alkuperäiselle omistajalle mikäli en hyvää hyvyyttäni niin haluaisi tehdä.
        Bullshit!!!

        Näin se menee. Sain kerran tililleni suuren summan. En koskaan palauttanut niitä, eikä kukaan niitä kysellyt.


    • viite

      Neuvoisin sinua kääntymään oman pankkisi puoleen. Maksaessani joskus väärälle tilille laskun he pystyivät perumaan maksetun maksun.

      • Juuri tuosta syystä

        Juuri tästä syystä olisi hyvä että aloittaja olisi ollut vähän täsmällisempi sen suhteen, mitä oikeasti on tapahtunut, niin ei tulisi näitä neuvoja jotka eivät ollenkaan koske tätä tapausta.

        Siis: viitenumero on ollut täysin oikea. Laskun SUMMA on tässä se, joka on ollut väärä (siis on maksettu liikaa).


      • laskuja, laskuja...
        Juuri tuosta syystä kirjoitti:

        Juuri tästä syystä olisi hyvä että aloittaja olisi ollut vähän täsmällisempi sen suhteen, mitä oikeasti on tapahtunut, niin ei tulisi näitä neuvoja jotka eivät ollenkaan koske tätä tapausta.

        Siis: viitenumero on ollut täysin oikea. Laskun SUMMA on tässä se, joka on ollut väärä (siis on maksettu liikaa).

        Samaa tarkoitettiin, jos pankissa voidaan muuttaa tilinumeroa voidaan muuttaa myös viitettä ja liikaa maksettua summaa voidaan myös palauttaa.
        Neuvoisin kuin edellinen, käänny oman pankkisi puoleen.


      • Olisin kiinnostunut
        laskuja, laskuja... kirjoitti:

        Samaa tarkoitettiin, jos pankissa voidaan muuttaa tilinumeroa voidaan muuttaa myös viitettä ja liikaa maksettua summaa voidaan myös palauttaa.
        Neuvoisin kuin edellinen, käänny oman pankkisi puoleen.

        Olisin todella kiinnostunut kuulemaan, miten sinun mielestäsi pankki pystyisi palauttamaan liikaa maksetun summan ilman maksun vastaanottajan suostumusta (jota siis ei ole saatu?)

        Käsittääkseni pankilla ei ole mitään oikeutta mennä yksityisten tai yritysten tileille ja velottaa niiltä yhtään mitään ilman tilin omistajan nimenomaista pyyntöä.


    • kävi

      vähän samaan tapaan. Maksoin Welho-laajakaistan kk-maksua ja näppäilin vahingossa väärän laskun viitenumeron. Soitin asiakaspalveluun, eikä minulla ainakaan olut mitään ongelmia asian kanssa. Lasku kelpasi, eikä mitään uusia maksuja, tms vaadittu. Eli älä maksele mitään laskua uudelleen, kyllä sinun maksusuorituksesi löytyy, oli siinä väärä tai oikea viitenumero.

      • Eikö tämä tosiaan..

        Eihän tämä nyt hyvät ihmiset VOI olla noin kamalan vaikeaa! Ei sinunkaan tapauksellasi ole MITÄÄN tekemistä tämän aloittajan tapauksen kanssa. Sinä olet näppäillyt viitenumeron, jota ei ole ollut edes olemassa Welhon laskutusjärjestelmässä.

        Tottakai silloin asia on ihan eri!


    • Neuvotteluvaraa pitäisi...

      Kuluttajaviraston sivuilta:

      "Liikaa maksetun maksun palautus

      Jos kuluttaja on maksanut laskun kahteen kertaan tai muutoin suuremman summan kuin oli tarkoitus, maksun saajan on palautettava aiheeton tai liiallinen maksu. Jos virhe johtuu puhtaasti kuluttajan huolimattomuudesta, yritys voi periä palauttamisesta aiheutuvat kohtuulliset kulut.

      Kestosopimuksissa voidaan myös sopia kuluttajan kanssa, että ylimäärä kuitataan kuluttajan seuraavassa laskussa."

      Eli vaikka firma palauttaisikin sinulle liikaa maksamasi osuuden, heillä on oikeus ottaa kulut päältä. Se on sitten eri asia mikä kenenkin mielestä on "kohtuullista".

      Mutta sitten on tuo juttu kestosopimuksesta, joka tädilläsikin siis on (tai on ollut). Kuluttajan kanssa voidaan sopia, että liikaa maksettua ei palauteta, vaan kuitataan tulevissa laskuissa.

      Tuosta näkökulmasta firma kyllä on väärässä, koska eivät ole "sopineet" mitään kanssasi, vaan ovat sanelleet. Joten kannattaneet ainakin tarkistaa asia kuluttajavirastosta ja kysyä heidän kantaansa.

      Edelleen siis muistutan että kun kerrot asiasta kuluttajavirastolle, niin siihen on ihan turha tuoda sotkemaan noita juttuja vääristä viitenumeroista sun muista sekaannuksista. Yksinkertainen "maksoin laskun ja maksoin paljon suuremman summan kuin lasku oli" riittää.

      • Neuvotteluvaraa pitäisi...

        Lisäksi kannattaa tarkista esim. firman nettisivuilta, onko siellä mainintaa tällaisista tilanteista, ja mikä heidän toimintatapansa on. Käytännöt nimittäin vaihtelevat.

        Esimerkkejä (suoraan kyseisten firmojen sivuilta):

        Visa: "Jos maksoit vahingossa liikaa tai esimerkiksi laskun kahteen kertaan, ylimaksu voidaan palauttaa pankkitilillesi. Ota tällaisessa tapauksessa yhteyttä Visa-asiakaspalveluun. Muuten ylimääräinen maksu hyvitetään seuraavalla Visa-laskulla."

        Aller-julkaisut (esim. Seiska-lehti): "Jos tilauksesta maksetaan suurempi summa kuin laskuun on merkitty, liikaa maksettu osuus siirtyy seuraavan tilausjakson hyväksi. Jos tilaaja sen sijaan haluaa liikamaksun rahana, Aller Julkaisut Oy maksaa sen vähennettynä syntyneillä käsittely - ja pankkikuluilla."

        Elisa: "Jos olet maksanut laskun vahingossa kaksi kertaa, näet tästä myös liikasuorituksen. Liikaa maksettu osuus huomioidaan automaattisesti seuraavilla laskuilla"


      • saat oikastua
        Neuvotteluvaraa pitäisi... kirjoitti:

        Lisäksi kannattaa tarkista esim. firman nettisivuilta, onko siellä mainintaa tällaisista tilanteista, ja mikä heidän toimintatapansa on. Käytännöt nimittäin vaihtelevat.

        Esimerkkejä (suoraan kyseisten firmojen sivuilta):

        Visa: "Jos maksoit vahingossa liikaa tai esimerkiksi laskun kahteen kertaan, ylimaksu voidaan palauttaa pankkitilillesi. Ota tällaisessa tapauksessa yhteyttä Visa-asiakaspalveluun. Muuten ylimääräinen maksu hyvitetään seuraavalla Visa-laskulla."

        Aller-julkaisut (esim. Seiska-lehti): "Jos tilauksesta maksetaan suurempi summa kuin laskuun on merkitty, liikaa maksettu osuus siirtyy seuraavan tilausjakson hyväksi. Jos tilaaja sen sijaan haluaa liikamaksun rahana, Aller Julkaisut Oy maksaa sen vähennettynä syntyneillä käsittely - ja pankkikuluilla."

        Elisa: "Jos olet maksanut laskun vahingossa kaksi kertaa, näet tästä myös liikasuorituksen. Liikaa maksettu osuus huomioidaan automaattisesti seuraavilla laskuilla"

        otta se lasku mukaaan ja mee pankkin he autaa virheen korjamisessa



    • inhimillinen erehtyjä

      pystyä korjaamaan ko.virhe! Itselläni meni äsken lasku väärään firmaan,tilinro väärä siis, ja rahat palautui tililleni kun ilmoitin ko.firman laskutukseen virheestäni.Ei mitään ongelmaa palauttaa.Ehkä sun pitäis ehdottaa samaa? Ja sitten maksat ne muut laskut oikeilla viitenroilla.Tuntuis selkeimmältä siten?
      Kyllä firman reskontrassa ennenpitkää huomataan virheelliset summat ainakin, jos on yli-tai alisummaa.Oletpa saanut tylyä palvelua!Ota yhteyttä kuluttaja-asiamieheen tms jos asia ei tunnu muuten ratkeavan.

    • Pankin täti

      Siellä voivat myös auttaa asiassa..

      • Ninna

        Mulla ainakin tulee koneelle ilmoitus jos viite on väärä. Aina välillä joku numero menee väärin, eikä pysty jatkamaan ellei korjaa sitä.


      • joten aika
        Ninna kirjoitti:

        Mulla ainakin tulee koneelle ilmoitus jos viite on väärä. Aina välillä joku numero menee väärin, eikä pysty jatkamaan ellei korjaa sitä.

        outoa,,, summien ja viitenumeroiden pitää täsmätä täysin ja ei voi maksaa jos ne ei täsmää. Jos yksi numero väärä, tulee huomautus; väärä viitenumero!!!
        Joissain laskussa saa maksun määrää saa muuttaa, mutta viitenumeron on oltava tasan oikea.


      • verkkopankki
        joten aika kirjoitti:

        outoa,,, summien ja viitenumeroiden pitää täsmätä täysin ja ei voi maksaa jos ne ei täsmää. Jos yksi numero väärä, tulee huomautus; väärä viitenumero!!!
        Joissain laskussa saa maksun määrää saa muuttaa, mutta viitenumeron on oltava tasan oikea.

        Moi, kyllä voi maksaa väärällä viitenumerolla. Minulle kävi samoin, kun kiireessä maksoin laskujani ja huomasin tosin heti, että nyt meni väärin. Otin pankkiini yhteyden ja kerroin heille tapauksen sekä ilmoitin oikean ja väärän viitenumeron, he hoitivat sen kuntoon ilmaiseksi.


      • maksaa...
        verkkopankki kirjoitti:

        Moi, kyllä voi maksaa väärällä viitenumerolla. Minulle kävi samoin, kun kiireessä maksoin laskujani ja huomasin tosin heti, että nyt meni väärin. Otin pankkiini yhteyden ja kerroin heille tapauksen sekä ilmoitin oikean ja väärän viitenumeron, he hoitivat sen kuntoon ilmaiseksi.

        väärällä viitenumerolla jos maksu menee eri pankin kautta kuin mikä pankki lukee laskussa. Jos on maksu saman pankin tilille mistä maksat ,silloin tulee virhe ilmoitus.Toivottavasti ovat saaneet maksusi ja asia selvinnyt.


    • !!!

      En lukenut ketjua loppuun, josko olet saanut asian jo päätökseen, mutta vastaan silti.

      Itse käytän myös nettipankkia, tulostinta kun ei ole, maksut näkyvät tiliotteella.

      Kerran sitten mietin, että jokohan olin maksanut IFI:n laskun, tovin pohdittuani, soitin heille ja kysyin. Vastaus oli mielestäni OIKEA ("Jos olet maksanut laskun kertaalleen palautamme uudelleen suoritetun laskun")

      Sitten toinen, joka viittaa liki asiaasi:
      Olin maksanut vuokran, sain sossusta toimeentulotukea, joka meni väärinkäsityksen vuoksi kiinteistölle. Tuota rahaa ei Kiinteistö maksanut minulle takaisin, joten olipahan pikkasen tiukka kuukausi.

      Mutta YLEENSÄ ottaen, liikamaksu tulee palauttaa asiakkaalle takaisin. Jos saat langanpäähän suomea ymmärtävän ja puhuvan ihmisen, saat asiankin hoidettua. (en ole rasisti, mutta tiedän sen helpottavan asiointia).

      • Esahh

        Jos VISA-laskun on maksanut väärällä viitenumerolla, se ei näy suoritetuissa lyhennyksissä ja siten kortin käytössä oleva saldo saattaa helposti mennä nollaan. Tämä pitää itse huomata, ja katsoa väärä viitenumero maksetuista laskuista, ja soittaa Visan asiakaspalveluun.

        He pystyvät siirtämään väärälle viitenumerolle maksetut laskut nopeasti ja helposti nykyiselle viitenumerolle ainakin siinä tapauksessa, jos väärä viitenumero on ollut aiemmin sinun käytössäsi, eli olet maksanut sille lyhennyksiä aikaisemmin, ja lyhennyslaskujen viitenumero on muuttunut laskujen muuttuessa (esim. nostettuasi luottorajaa). He pystyvät sanomaan paljonko vanhalla viitenumerolla on "saldossa" rahaa, ja voit verrata sitä maksettuihin maksuihin, joten saat selville montako maksua olet maksanut väärälle.

        Itselläni kävi niin, että olin unohtanut verkkopankin maksupohjiin vanhan viitenumeron, ja makselin sillä sitten uusia laskuja, ja kortin saldo meni nollaan, koska lyhennykset eivät menneet oikeaan paikkaan. Onneksi asia oli helppo korjata.

        Onko jollain kokemuksia sellaisesta, että käytettäessä väärää viitenumeroa olisittekin maksaneet jonkun toisen Visa-laskuja? Pystyykös sellaisessa tapauksessa saamaan rahojaan takaisin?


      • tarkkuutta kehiin
        Esahh kirjoitti:

        Jos VISA-laskun on maksanut väärällä viitenumerolla, se ei näy suoritetuissa lyhennyksissä ja siten kortin käytössä oleva saldo saattaa helposti mennä nollaan. Tämä pitää itse huomata, ja katsoa väärä viitenumero maksetuista laskuista, ja soittaa Visan asiakaspalveluun.

        He pystyvät siirtämään väärälle viitenumerolle maksetut laskut nopeasti ja helposti nykyiselle viitenumerolle ainakin siinä tapauksessa, jos väärä viitenumero on ollut aiemmin sinun käytössäsi, eli olet maksanut sille lyhennyksiä aikaisemmin, ja lyhennyslaskujen viitenumero on muuttunut laskujen muuttuessa (esim. nostettuasi luottorajaa). He pystyvät sanomaan paljonko vanhalla viitenumerolla on "saldossa" rahaa, ja voit verrata sitä maksettuihin maksuihin, joten saat selville montako maksua olet maksanut väärälle.

        Itselläni kävi niin, että olin unohtanut verkkopankin maksupohjiin vanhan viitenumeron, ja makselin sillä sitten uusia laskuja, ja kortin saldo meni nollaan, koska lyhennykset eivät menneet oikeaan paikkaan. Onneksi asia oli helppo korjata.

        Onko jollain kokemuksia sellaisesta, että käytettäessä väärää viitenumeroa olisittekin maksaneet jonkun toisen Visa-laskuja? Pystyykös sellaisessa tapauksessa saamaan rahojaan takaisin?

        Väärästä viitenumerosta huolimatta maksu on sinun maksamasi, jos veloitettu tili on sinun ja olet laittanut oman nimesi maksajan nimen kohdalle.Raha on sinun, tili on sinun=maksut on sinun=sinä maksat.

        Kaikkien hosujen ja toheloiden kannattaisi muuttaa laskunsa suoraveloituksekti tai ainakin rauhoittua ennen numeroiden näpyttelyä. Valmiit ajantasaiset maksupohjat kannattaa tehdä nettipankkiin ja poistaa vanhat epäkurantit.
        Usein myös käynti optikolla auttaa.


    • eräs vainen

      Kumallinen yritys. Mutta ehkä virhe oli siinä, että ylipäätään sotkit "tätisi" asiaan. Olisit vain ilmoittanut ko. yritykseen, että maksoit laskusi väärällä viitteellä. Maksa tätisi lasku tätisi tililtä, oikealla viitteellä ja oikealla summalla.

      Sen jälkeen laitat ko. firmaan selvityksen, että olet maksanut oman laskusi "väärällä" viitteellä. Kyse ei ole rahojen palauttamisesta vaan siitä, että yrityksen reskontra korjaa maksun maksajan oikein.

      Alkaa kiinnostaa mikähän firma oikein on kyseessä, kun noin huonot as. palvelutaidot on. Mutta tilannehan on se, että molemmat laskut on maksettu sekä tätisi että sinun. Sinun laskussasi on vain väärä viite.

      Helpoiten asia hoituu faksilla tai sähköpostilla. Laitat ko. firmaan lyhyen viestin, että valitettavasti olet maksanut tämän laskusi (laskun nro/as.numerosi jne.) vahingossa väärällä viitteellä, viestiin liitetietoihin kopio laskustasi ja verkkopankin kuitti suoritetusta maksusta missä näkyy tuo "väärä viite".

    • pettynyt myös

      Näin kävi taannoin minullekin, jopa kaksi kertaa.
      Kraft & Kulturin sähkölaskussa käyttämäni viitenumero oli väärä, rahoja "ei löydetä".
      OK perinnältä tuli korotettu lasku koska mitään laskua ei ole kohdistettu oikeaan viitteeseen.

      Ensimmäisellä kerralla sain OK perinnältä vastauksen, jonka mukaan asialle ei voi mitään koska on käytetty väärää viitettä.


      Toisella kerralla valitin asiasta OK perintään. Soittopyyntö viikon päähän ja selvitys. Lupasivat ottaa asiakkaaseen yhteyttä. Soitin viikon päästä, tiedossa oli, että lasku oli maksettu mainitsemallani päivämäärällä ja tämä myöskin näkyi asiakaspalvelijalle. Viitteen mukaan se oli kohdistettu vuoden takaiseen tammikuuhun (maksupohjasta). Käskivät taas soittaa uudelleen viikon päästä.

      No, shoot me mutta unohdin soittaa sovittuna päivänä, pari päivää myöhemmin saapui taas entisestään korotettu lasku ja asiaan kuuluvat uhkaukset luottotietojen menetyksestä jne.

      Soitin OK perintään, alati vaihtuva asiakaspalvelija kertoi ettei ole enää muuta vaihtoehtoa kuin maksaa tuo lasku pois, joka tässä kohtaa oli n. 3x alkuperäinen summa.


      Pelotti menettää tässä hässäkässä vielä luottotietonsa, ja vaimon murehtimisen takia hermot olivat myös koetuksella joten alistuin kiltisti maksamaan tuon hirviölaskun.

      Tuloksena jäi sellainen olo, että perintätoimistossa taidetaan palvella asiakasta erittäin hyvin.

    • ....,,,,37

      Et vanhempia viestejä löytänyt?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6284
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3783
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3130
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1696
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1388
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1320
    7. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    8. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      939
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      870
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      849
    Aihe