Yksi kysymys

Sitten tiedän

Hei, mitä tarkoittaa poikkeuskäännös. Millaisessa tilanteessa se tehdään?

18

1579

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mek.1981

      kysy opettajalta tarttis piirtää melkein kuva tulee pitkä teksti jos sitä kirjoittamalla alkaa selittään.

      • mek.1981

        se tilanne tulee risteyksessä.


    • Ei enää ajotunteja

      Hei, kertoisit lyhyesti. Minulla ei ole enää tilaisuutta kysyä opettajalta, ajotunnit ovat jo takana ja inssi sovittu. Yhdellä ajotunnilla puhuttiin poikkeuskäännöksestä, mutta se jäi vähän epäselväksi.Risteyksessä se oli.

      • onnea inssiin

        Poikkeuskäännös eli kääntyessä kuuluisi aina kääntyä keskiviivaa lähimmälle kaistalle, mutta jos tiedät esimerkiksi 100m päästä käännöksesta kääntyväsi uudestaan jonnekkin ja tätä käännöstä varten sinun pitäisikin ryhmittyä kaistalle joka ei ole lähinnä keskiviivaa voit tehdä poikkeuskäännöksen ja kääntyä suoraan tälle kaistalle. Eli joskus on mahdollista siis kääntyä suoraan oikealle kaistalle jos voidaan olettaa, että kaistan vaihto käännöksen jälkeen olisi vaikeaa, mutta ryhmittyminen sitä edellyttäisi.
        Tuskin siellä inssissä ainakaan montaa tämmöstä tulee eteen, onnea ja tsemppiä inssiisi.


      • tuntuu hurjan
        onnea inssiin kirjoitti:

        Poikkeuskäännös eli kääntyessä kuuluisi aina kääntyä keskiviivaa lähimmälle kaistalle, mutta jos tiedät esimerkiksi 100m päästä käännöksesta kääntyväsi uudestaan jonnekkin ja tätä käännöstä varten sinun pitäisikin ryhmittyä kaistalle joka ei ole lähinnä keskiviivaa voit tehdä poikkeuskäännöksen ja kääntyä suoraan tälle kaistalle. Eli joskus on mahdollista siis kääntyä suoraan oikealle kaistalle jos voidaan olettaa, että kaistan vaihto käännöksen jälkeen olisi vaikeaa, mutta ryhmittyminen sitä edellyttäisi.
        Tuskin siellä inssissä ainakaan montaa tämmöstä tulee eteen, onnea ja tsemppiä inssiisi.

        pitkältä matkalta poikkeuskäännöksen pohjaksi.
        Ja sanoit senkin vaan esimerkkinä, joten pitempäänkin varmaan suostuisit.
        Teilläpäin on vilkas liikenne.;)


      • piirsinkuvan
        tuntuu hurjan kirjoitti:

        pitkältä matkalta poikkeuskäännöksen pohjaksi.
        Ja sanoit senkin vaan esimerkkinä, joten pitempäänkin varmaan suostuisit.
        Teilläpäin on vilkas liikenne.;)

        Piirsin sinulle kuvan.

        http://img525.imageshack.us/my.php?image=poikkeusknnsux8.jpg

        Olet siis kohdassa A ja määränpää on mennä kohtaan B. Sinun on siis kuljettava kuvassa piirrettyä vihreätä reittiä. Jotta saisit kääntyä risteyksestä oikealle, sinun pitäisi mennä oikealle kaistalle. Oikealle kaistalle ei taas saisi tuossa kohtaa kaistanvaihtoa tehdä, koska sulkuviiva on jo alkanut. Koska liityt tielle sellaisesta kohtaa, ettet olisi voinut kääntyä oikealle kaistalle liikennesääntöjen mukaisesti, saat tehdä poikkeuskäännöksen (eli ylittää sulkuviivan). Piirsin vielä kuvaan sinisen ympyrän havainnoimaan kohtaa, jossa tämä ns. poikkeus tapahtuu. Normaalistihan tuosta ei saisi kääntyä.


      • kuskikakkonen
        piirsinkuvan kirjoitti:

        Piirsin sinulle kuvan.

        http://img525.imageshack.us/my.php?image=poikkeusknnsux8.jpg

        Olet siis kohdassa A ja määränpää on mennä kohtaan B. Sinun on siis kuljettava kuvassa piirrettyä vihreätä reittiä. Jotta saisit kääntyä risteyksestä oikealle, sinun pitäisi mennä oikealle kaistalle. Oikealle kaistalle ei taas saisi tuossa kohtaa kaistanvaihtoa tehdä, koska sulkuviiva on jo alkanut. Koska liityt tielle sellaisesta kohtaa, ettet olisi voinut kääntyä oikealle kaistalle liikennesääntöjen mukaisesti, saat tehdä poikkeuskäännöksen (eli ylittää sulkuviivan). Piirsin vielä kuvaan sinisen ympyrän havainnoimaan kohtaa, jossa tämä ns. poikkeus tapahtuu. Normaalistihan tuosta ei saisi kääntyä.

        Käännyt oikealle. Käänöksen jälkeen olet tiellä, jossa on kaksi kaistaa menosuuntaasi.

        Yleensä sinun pitäisi ajaa oikeanpuoleiselle kaistalle, mutta olet seuraavista valoista kääntymässä vasempaan, joten suoritat oikealle kääntyessäsi poikkeuskäännöksen näin:

        Vilkku oikeaan ja liikkeelle. Keskellä "risteystä" vilkku äkkiä vasempaan ja ajat heti sille vasemmanpuoleiselle kaistalle. Get it? Se on poikkeuskäännös.


      • Tyhmä ruutu jos ei ole reki...
        tuntuu hurjan kirjoitti:

        pitkältä matkalta poikkeuskäännöksen pohjaksi.
        Ja sanoit senkin vaan esimerkkinä, joten pitempäänkin varmaan suostuisit.
        Teilläpäin on vilkas liikenne.;)

        Noh ehkä sen matkan olisi voinut jättää pois tokihan tätäkin harrastetaan tilanteen mukaan, mutta tuskin hirveä rikollinen olen vaikka 100 metrin takia Helsingin ruuhkassa tätä harrastaisinkin jos tietäisin olevani kääntymässä.

        Ehkä se ei silti inssiin paras esimerkki matkana ollut.

        Omasta mielestä inssissä on kyllä paljon sellasta turhaa jotka ei liity mitenkään turvalliseen ajamiseen, joita ne silti siellä tarkkailee. Esimerkiksi tämä legendaarinen päänkääntäminen kun vaihtaa kaistaa jokainen vähänkin kokeneempi kuski tuskin sitä tekee joka kerran vaihtaessaan kaistaa. Ainakin oman perheen autoista näkee molemmista suunnilleen samaan aikaan sivupeleissä auton kun se taustapeilistä katoaa. Anteeksi hieman off-topic.


      • saa tuota...
        piirsinkuvan kirjoitti:

        Piirsin sinulle kuvan.

        http://img525.imageshack.us/my.php?image=poikkeusknnsux8.jpg

        Olet siis kohdassa A ja määränpää on mennä kohtaan B. Sinun on siis kuljettava kuvassa piirrettyä vihreätä reittiä. Jotta saisit kääntyä risteyksestä oikealle, sinun pitäisi mennä oikealle kaistalle. Oikealle kaistalle ei taas saisi tuossa kohtaa kaistanvaihtoa tehdä, koska sulkuviiva on jo alkanut. Koska liityt tielle sellaisesta kohtaa, ettet olisi voinut kääntyä oikealle kaistalle liikennesääntöjen mukaisesti, saat tehdä poikkeuskäännöksen (eli ylittää sulkuviivan). Piirsin vielä kuvaan sinisen ympyrän havainnoimaan kohtaa, jossa tämä ns. poikkeus tapahtuu. Normaalistihan tuosta ei saisi kääntyä.

        linkin kuvaa avattua Operalla eikä vaikka kopsattu osoiteriville IE:lle, Operalle, Safarille ja Foxille.
        Kertoisko joku mikä tökkii?


      • lainkohtaan
        onnea inssiin kirjoitti:

        Poikkeuskäännös eli kääntyessä kuuluisi aina kääntyä keskiviivaa lähimmälle kaistalle, mutta jos tiedät esimerkiksi 100m päästä käännöksesta kääntyväsi uudestaan jonnekkin ja tätä käännöstä varten sinun pitäisikin ryhmittyä kaistalle joka ei ole lähinnä keskiviivaa voit tehdä poikkeuskäännöksen ja kääntyä suoraan tälle kaistalle. Eli joskus on mahdollista siis kääntyä suoraan oikealle kaistalle jos voidaan olettaa, että kaistan vaihto käännöksen jälkeen olisi vaikeaa, mutta ryhmittyminen sitä edellyttäisi.
        Tuskin siellä inssissä ainakaan montaa tämmöstä tulee eteen, onnea ja tsemppiä inssiisi.

        nuo teidän sepustuksenne perustuvat. Minä olen tuota yrittänyt etsiäkin, kun sapettaa autoilijat, jotka kääntyvät kaikissa risteyksissä vasemmalle kääntyessään suoraan "poikkeuskäännöksenä" oikealle kaistalle. Laissa tämä lupa annetaan vain isolle ajoneuvolle, eli jos kokonsa puolesta ei pääse ajamaan oikein, niin ensisijaisesti rikotaan kääntymissäännöksiä, ei ryhmittymissäännöksiä.
        Menkääpä Espoossa Ison Omenan eteen, siis kohtaan , missä tämä Nelikkotie vai mikä se on päättyy T-risteykseen. Kaikki ajavat väärin. Syy on puoliksi autoilijoiden ja puoliksi Espoon kaavoittajien ja liikennesuunnittelijoiden, jotka mitoittavat katujen leveyden rauhallisen asuntoalueen mukaan , mutta samalla rakentavat alueelle mega-luokan ostoskeskuksen. Älyttömämpää konstruktiota ja tieyhteyksien suunnittelua ei voi olla. Kaikki tiet tukossa juuri siitä suunnasta, mistä asiakkaat tulevat.


      • nameless one
        lainkohtaan kirjoitti:

        nuo teidän sepustuksenne perustuvat. Minä olen tuota yrittänyt etsiäkin, kun sapettaa autoilijat, jotka kääntyvät kaikissa risteyksissä vasemmalle kääntyessään suoraan "poikkeuskäännöksenä" oikealle kaistalle. Laissa tämä lupa annetaan vain isolle ajoneuvolle, eli jos kokonsa puolesta ei pääse ajamaan oikein, niin ensisijaisesti rikotaan kääntymissäännöksiä, ei ryhmittymissäännöksiä.
        Menkääpä Espoossa Ison Omenan eteen, siis kohtaan , missä tämä Nelikkotie vai mikä se on päättyy T-risteykseen. Kaikki ajavat väärin. Syy on puoliksi autoilijoiden ja puoliksi Espoon kaavoittajien ja liikennesuunnittelijoiden, jotka mitoittavat katujen leveyden rauhallisen asuntoalueen mukaan , mutta samalla rakentavat alueelle mega-luokan ostoskeskuksen. Älyttömämpää konstruktiota ja tieyhteyksien suunnittelua ei voi olla. Kaikki tiet tukossa juuri siitä suunnasta, mistä asiakkaat tulevat.

        "Perussäännöistä joudut poikkeamaan silloin, kun kaksi risteystä on hyvin lähellä toisiaan, tai kun seuraavan risteyksen määräysmerkit ovat lähellä. Koska turvallisinta on ryhmittyä hyvissä ajoin, ei näissä tilanteissa noudateta kääntymissääntöä."

        Kukin arvoikoon mikä on sitten tämä "hyvin lähellä toisiaan".

        Itse ainakin ajan tuollaisissa tilanteissa "suoraan" oikealle kaistalle jos tie on vapaa eli käännyn vasemmalle, mutta lyön heti vilkun oikeelle ja vaihdan kaistaa. Tiedä sitten meneekö tämä sääntöjen mukaan oikein, mutta eipähän niitä läheltä-piti-tilanteitakaan ole tullut.


      • veio1
        Tyhmä ruutu jos ei ole reki... kirjoitti:

        Noh ehkä sen matkan olisi voinut jättää pois tokihan tätäkin harrastetaan tilanteen mukaan, mutta tuskin hirveä rikollinen olen vaikka 100 metrin takia Helsingin ruuhkassa tätä harrastaisinkin jos tietäisin olevani kääntymässä.

        Ehkä se ei silti inssiin paras esimerkki matkana ollut.

        Omasta mielestä inssissä on kyllä paljon sellasta turhaa jotka ei liity mitenkään turvalliseen ajamiseen, joita ne silti siellä tarkkailee. Esimerkiksi tämä legendaarinen päänkääntäminen kun vaihtaa kaistaa jokainen vähänkin kokeneempi kuski tuskin sitä tekee joka kerran vaihtaessaan kaistaa. Ainakin oman perheen autoista näkee molemmista suunnilleen samaan aikaan sivupeleissä auton kun se taustapeilistä katoaa. Anteeksi hieman off-topic.

        Kuolleen kulman tarkastus on tärkeä, koska toinen auto ei aina ole vierelläsi toisella kaistalla vaan saattaa olla tyhjä kaista välissä ja molemmat vaihtaa samaa aikaa, toinen oikealle toinen vasemmalle.
        Toisaalta, monissa autoissa, erityisesti vanhemmissa jää iso kuollut kulma.


      • veio1
        lainkohtaan kirjoitti:

        nuo teidän sepustuksenne perustuvat. Minä olen tuota yrittänyt etsiäkin, kun sapettaa autoilijat, jotka kääntyvät kaikissa risteyksissä vasemmalle kääntyessään suoraan "poikkeuskäännöksenä" oikealle kaistalle. Laissa tämä lupa annetaan vain isolle ajoneuvolle, eli jos kokonsa puolesta ei pääse ajamaan oikein, niin ensisijaisesti rikotaan kääntymissäännöksiä, ei ryhmittymissäännöksiä.
        Menkääpä Espoossa Ison Omenan eteen, siis kohtaan , missä tämä Nelikkotie vai mikä se on päättyy T-risteykseen. Kaikki ajavat väärin. Syy on puoliksi autoilijoiden ja puoliksi Espoon kaavoittajien ja liikennesuunnittelijoiden, jotka mitoittavat katujen leveyden rauhallisen asuntoalueen mukaan , mutta samalla rakentavat alueelle mega-luokan ostoskeskuksen. Älyttömämpää konstruktiota ja tieyhteyksien suunnittelua ei voi olla. Kaikki tiet tukossa juuri siitä suunnasta, mistä asiakkaat tulevat.

        ESPOON liikennesuunnittelu on käsittämätöntä. Liikenneympäristö suunnitellaan ja rakennetaan kuin koko maailma tuntisi Espoon ja ajaisivat muistin mukaan.


    • Jaahas33

      jos jotain vielä kiinnostaa nii multa hylättii tänää inssi ku en tehny poikkeuskäännöstä ja muita virheitä ei ollu jote kyl vähä harmittaa :/

      • ikik

        Se on se kun joudut tulemaan autokouluun tratti.fi surkean opetuksen jälkeen.


      • veio1

        Ei pidä paikkansa. Ajokokeessa ei ole pakko ajaa pyydettyyn suuntaan joten ei siis ole pakko osata poikkeuskäännöstä.


      • M.i

        Pojalla hylättiin tänään myös inssi kun ei tehnyt poikkeuskäännöstä vaan teki perinteiset ryhmittymiset.Onko tästä tullut pakollinen?


    • VelttoHepoKatti

      Poikkeuskäännös on helppo juttu. Ajat reipasta ylinopeutta, sitten pitkät valot päälle ja silmät kiinni rattia kääntään. Kumpaan suuntaan vaan, kyl ne muut väistää. Jos inssi ei kuole verensyöksyyn tms, ni inssiajo on hyväksytty.
      Saat rekkakortin tammenlehvillä. Ehdolla liikenneministeriksi. Tie tähtiin on auki.
      Siitä vaan, isänmaan puolesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      251
      4545
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      128
      2978
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2742
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      74
      1720
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      105
      1563
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      20
      1451
    7. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      55
      1314
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      93
      1225
    9. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      204
      1083
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1075
    Aihe