paniikkihäiriö??

tyt92

olen 16 vuotias tyttö ja yleensä esim. koulun ja kaupan jonoissa tulee tuskan hiki. pitää päästä tilanteesta vaan nopeasti pois. mitään paniikkikohtauksia ei sillai ole ollut, mutta toi juttu on haitannut mua jo jonkun aikaa, miten siitä pääsisi eroon..? Yleensäkin uusien ihmisten kohtaaminen ja tollaset vähän jännittää, eikä mulle ole paljon ystäviäkään. oon lukenut netistä vähän tietoa paniikki häiriöistä mutta sinänsä mulla ei mitään paniikkikohtausta ole ikinä tullut. se on vaan yleensä sellanen että tulee tuskan hiki ja haluu tilanteesta vaan äkkiä pois.mitään muuta oireita ei oo tullut... laitoin nyt tän viestin tänne paniikkihäiriö keskusteluun, kun en tiiä minne muualle sen olisin voinut laittaa.. voisko olla jotain ahdistuneisuutta? en haluis mennä minnekään lääkäriin yms. inhoan niitä tosi paljon:( kiitti vastauksille..:)

4

410

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuulostaa

Kyllä tuo kuulostaa paniikkihäiriöltä, mutta lievältä sellaiselta. Jos tämä alkaa rajoittaa elämääsi ja alat vältellä tiettyjä tilanteita, on varmasti hyvä poiketa lääkärillä. Kuinka usein tätä tapahtuu? Pelkäätkö etukäteen tilaiteita, joissa ahdistuneisuutta ilmenee?

Paniikkihäiriössä ei ole mitään noloa, ja sitä voidaan hoitaa hyvin helposti, mm. lääkityksen avulla. Hoitamattomana se voi pahentua, joten rohkeasti vain lääkärin puheille.

• apua.

Lääkkeistä ei ole hyötyä pidemmän päälle. Jos olet halukas hoitamaan itseäsi lisäravinteilla, niin voin antaa neuvoja.

• paniikkihäiriöinen tyttö-90

tuo kuulostaa lievältä paniikkihäiriöltä tai esim. fobian laukasemalta ahdistus reaktiolta.
      Itsellänion ollut jo n. reilun kolmen vuoden ajan toistuvia samanlaisia tilanteita kaupann tai koulun jonossa, joista sinäkin kerroit.
      Voisiko sinulla olla esim. ahtaanpaikan kammo- klaustrofobia. Saatko samanlaisia tuntemuksia esim. täydessä ahtaassa hississä ollessasi?

Jos haluat selvittää onko sinulla paniikkihäiriö niin laita esim. googleen hakusanaksi paniikkihäiriötesti ja täytä lomake. Sen vastausmääristä näät jo onko sinulla paniikkihäiriö vaikka et kävisi lääkärissä.

Itselläni tulee melko usein paniikkikohtauksia ja ahdistuneisuuskohtauksia. En ole käynyt lääkärissä, koska osaan tunnistaa itsesrtäni muutamaa minuuttia ennen kohtauksen alkua että se tulee ja ystävilleni olen kertonut tilaanteesta ja he osaavat toimia sen mukaisesti. Oletko kokeillut itsesii psyykkaamista näissä tilanteissa. Suosittelen kokeilemaan. Kun huomaat tunteen olevan lähestymässä alat vain ajatella positiivia, rauhallisia ajatuksia tai keskityt esim. hengittämään tasaisesti ja samalla vaikka laskemaan katon tai lattian laattoja, pöytien tuolien määrää tai vastaavaa. Tärkeintä on että rauhoittelet itseäsi. Se että kerrot myös tästä ystävillesi voi helpottaa. He osaavat nimitäin toimia sitten jos huomaavat kohtauksen tulevan. Itsellani ystävieni tuki on auttanut valtavasti vaikka osa onkin huolissaa osaaavatko toimia kanssani kohtauksen tullessa.

• Nene

Älä ole huolissasi,olet nuori ja mielestäni on luonnollista että kasvuun liittyy epävarmuuden tuntemuksia.Itse olen 66 vuotias ja kärsin nuorena ihan samanlaisista ja paljon pahemmista oireista.On hyvä jos voi olla mahdollisimman avoin ympärillä olevien läheisten kanssa ja puhua paha olo pois tai jakaa huoliaan toisten kanssa.Epätoivoon ei kannata vaipua eikä ole mitenkään häpeällistä turvautua ammattiauttajiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      111
      5157
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3352
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      88
      3132
    4. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      38
      2558
    5. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1827
    6. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1560
    7. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      122
      1515
    8. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      31
      1266
    9. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      119
      1169
    10. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1129
    Aihe