Täällä kun uskovaisia on

Kössönöm

niin voisitteko kertoa, miten rippikoulusta saa todistuksen, kun kaikilla papeilla tuntuu olevan erilaisia käsityksiä kristinuskosta?

Meneekö se koe samaan tapaan kuin ylioppilaskirjoituksissa, eli kaikilla on samat kysymykset riippumatta "opinahjosta", vai päättääkö rippikoulun pappi mitä kysytään?

Onko kukaan koskaan reputtanut rippikoulun kokeesta?

25

668

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kymykset kokeessa on keskeisiä raamatun ideoita. Ei juurikaan semmosta mitä jokainen kristitty ei allekirjoittaisi.

Meidän ryhmässä oli aika lahjakkaita epäonnistujia, mutta siitä vähän jäi semmonen maku että sitä _ei_ voi reputtaa.

• naimisiin ja tahdot kirkkohäät, vau!!!
      Ei kai siitä kokeesta kovin helposti reputa. Joten sinun aktiivisuudella uskonasioissa, olet huippuoppilas :)))))

• Kössönöm

Olen jo aviossa. Mutta uteliaisuuttani kyselen. Omasta rippikouluajastani on niin paljon aikaa, että en muista yhtään mitä siellä kysyttiin.
        En ole edes varma oliko mitään koettakaan. Tämmöistä se on vanhaksi tulo, mittää ei enää muista.

• quo

kymmenen pistettä ja papukaija merkki sulle. Olen monesti lukenut viestejäsi täällä ja ne saavat minut usein hymyilemään.
        Hymyillään vastedeskin ;-).

• quo kirjoitti:

kymmenen pistettä ja papukaija merkki sulle. Olen monesti lukenut viestejäsi täällä ja ne saavat minut usein hymyilemään.
        Hymyillään vastedeskin ;-).

se kuuluu luontaisetuihin: iloinen sydän kaunistaa kasvot ja hyvä mieli on kuin alituiset pidot. Sananlaskut 15:13-15
        Kiitos rohkaisevasta palautteesta :)))))))))))))

• Kössönöm kirjoitti:

Olen jo aviossa. Mutta uteliaisuuttani kyselen. Omasta rippikouluajastani on niin paljon aikaa, että en muista yhtään mitä siellä kysyttiin.
        En ole edes varma oliko mitään koettakaan. Tämmöistä se on vanhaksi tulo, mittää ei enää muista.

alkaa olla omat muistelut, mutta onneksi saamme päivitystä perheenä, kun esikoisemme on menossa ripille ensi kesänä. Jännä seurata tämän päivän rippikoulun käyntiä. Ja varsinkin niitä kommentteja...:)

• -..-.--

Tuli tuo käytyä vaikka ateisti nykyään olenkin. Ja täytyy myöntää kyllä siellä ihan kivaakin oli. Pappi sai hermoromahuksia ja vapaa-aikaa oli kuitenkin aika paljon.

Meillä piti muistaakseni opetella ulkoa näitä kristinuskon loruja (Isä Meidän jne.). Ja mitä lähemmäks leirin päättyminen tuli, sitä enemmän sai olla virheitä.

• Koska minäkin olen ne läpäissyt, vahvassa vi*****a.
      Kyllä oli tylsin leiri koskaan. Ainoa hauska juttu oli poikien kanssa kiehnääminen....hähähähhäää...

• liittää tämä
      • Kössönöm

Onko minun nyt ymmärrettävä, että olen ikäihmisten sukupolvea. Minun aikanani ei rippileirejä ollut. Ei ainakaan meidän kulmilla.

Fillarilla saatana sotkettiin kilometrejä eestaas ja siellä oli joku puolihöperö miltei vainaa pappi höpöttämässä älyttömiä. Epistä. Enkä minä edes tiennyt, että se ei ole pakollista. Kukaan ei kertonut!

• Hanna
        Kössönöm kirjoitti:

Onko minun nyt ymmärrettävä, että olen ikäihmisten sukupolvea. Minun aikanani ei rippileirejä ollut. Ei ainakaan meidän kulmilla.

Fillarilla saatana sotkettiin kilometrejä eestaas ja siellä oli joku puolihöperö miltei vainaa pappi höpöttämässä älyttömiä. Epistä. Enkä minä edes tiennyt, että se ei ole pakollista. Kukaan ei kertonut!

Maaseudulla olen itsekin kasvanut ja en ole enää nuori. Ei vanhempani pakottaneet rippikouluun.

• Pittsburgh

Isäni on uskovainen eikä päästänyt minua rippikouluun.

Itsekin tulin myöhemmin uskoon ja viittaan nyt kintaalla rippikoululle ja kirkon opetukselle ja opeille yleensäkin, "kasteopetus" ja hah hah!!

• Kössönöm

minä en muista sen aikaisista kirkon opetuksista yhtään mitään. Ei ole väliäkään.

• UskonnotonLähimmäinen
        Kössönöm kirjoitti:

minä en muista sen aikaisista kirkon opetuksista yhtään mitään. Ei ole väliäkään.

Kahdeksankymmentäluvulla käyty rippileiri oli lähinnä tyttöjen jahtaamista. Oli näppärästi tehty kyllä. Laulettiin "Ei ollut Samilla äitiä, ei ollut Samilla isiä..." ja Sami huikkasi väliin, että "älä turhaan lausu herran, sinun jumalasi, nimeä!"

Pappikin nauroi ;o)

Sit olin isosenakin. Laulettiin "Onneni on olla, kun herra on kädellä..." pappi luuli, että me oltiin ajateltu, että siinä sanotaan niin oikeasti ja selitti, että ei ei pojat ei herra teidän kädellänne ole vaan te olette herran kädellä. Pappi ei nauranut, me kikatettiin niin saatanasti ;o)

Ah, näitä muistoja

• Hanna
        Kössönöm kirjoitti:

Taidat kuulut siihen suureen ateistien enemmistöön, jotka uskovat 99 % ettei Jumalaa ole. Teet töitä tuon yhden prosentin vuoksi taistelemalla tuota hiventä epäilyä vastaan -- ettei Jumlaa olisi.

• Kössönöm
        Hanna kirjoitti:

Taidat kuulut siihen suureen ateistien enemmistöön, jotka uskovat 99 % ettei Jumalaa ole. Teet töitä tuon yhden prosentin vuoksi taistelemalla tuota hiventä epäilyä vastaan -- ettei Jumlaa olisi.

En minä taistele mitään jumalaa vastaa, en vaan usko niihin.

• Hanna
        Kössönöm kirjoitti:

En minä taistele mitään jumalaa vastaa, en vaan usko niihin.

Kuitenkin sinulla on tarve taistella ja etsiä kaikkea mahdollista vastaan ja jopa työksesi pakenet tällä tavoin hukuttaaksesi sydämesi tyhjyyden. Saarnaat inolla kuin mikäkin maalikkosaarnaaja! Pelkään, että sinusta tulee vielä uskovainen!

• Hanna kirjoitti:

Kuitenkin sinulla on tarve taistella ja etsiä kaikkea mahdollista vastaan ja jopa työksesi pakenet tällä tavoin hukuttaaksesi sydämesi tyhjyyden. Saarnaat inolla kuin mikäkin maalikkosaarnaaja! Pelkään, että sinusta tulee vielä uskovainen!

..kenen päässä se tyhjyys oli???
        Onko Hanna ihan totta, että hellaripuolella on tylsää ja siksi sinäkin olet täällä Kaappi-Ateistina? Olisi kiva tietää...

• Kössönöm
        Hanna kirjoitti:

Onko se sukuvika?

• Hanna kirjoitti:

Mä en ihan hirveesti mihinkään usko tai sanotaan niin, että en pidä uskomista todisteena mistään. Eli en osaa sanoa tuohon juurikaan mitään.

Jumalahan voi vaikka ollakin olemassa, mutta ei siitä mitään todisteita ole kukaan pystynyt esittämään. Ja sittenkin jos se nyt sitten olisikin olemassa, ei siihen parane mennä uskomaan. Ylpistyy vielä.

Sun pitää Hanna avata mielesi sille mahdollisuudelle, että sinun ja kaltaistesi usko on ainoa jumalan esiintymismuoto. Sitä ei voi todistaa millään tavalla. Ei kannata liikaa innostua pohtimaankaan sitä ettei käy niinkuin mulle kävi. Tajusin yllättäen, että olen ateisti. Olin vaan halunnut teeskennellä jotain muuta ympäristön painostuksesta...

• Hanna
        UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:

Mä en ihan hirveesti mihinkään usko tai sanotaan niin, että en pidä uskomista todisteena mistään. Eli en osaa sanoa tuohon juurikaan mitään.

Jumalahan voi vaikka ollakin olemassa, mutta ei siitä mitään todisteita ole kukaan pystynyt esittämään. Ja sittenkin jos se nyt sitten olisikin olemassa, ei siihen parane mennä uskomaan. Ylpistyy vielä.

Sun pitää Hanna avata mielesi sille mahdollisuudelle, että sinun ja kaltaistesi usko on ainoa jumalan esiintymismuoto. Sitä ei voi todistaa millään tavalla. Ei kannata liikaa innostua pohtimaankaan sitä ettei käy niinkuin mulle kävi. Tajusin yllättäen, että olen ateisti. Olin vaan halunnut teeskennellä jotain muuta ympäristön painostuksesta...

Mikäli en olisi nähnyt niin paljon Jumalan , mutta pelkäävätkö he pilkkaa kun eivät uskalla julkisesti tunnustaa näitä ihmeitä. Minua ei haittaa tippaakaan, mitä mieltä minusta ollaan. Kun Jumala toimii ja on kanssani, minulla ei ole mitään menetettävää katoavan maailman edessä. Puolestani saat pitää vakaumuksesi, itse vastaat sitten uskomuksistasi kun ajasta lähdet.

• V.R.

Meillä oli koulun loppupuolella tehtävä, mun oli sellainen että piti haastatella uskoon tulleita ihmisiä.

Sitten koulussa oli semmoinen tentti, että pappi kysyi jokaiselta vuorotellen yhden kysymyksen. Satuin osaamaan vastauksen siihen, mikä kohdalleni tuli, mutten muista, että hän olisi pahemmin haukkunut osaamattomia. Kaikki "pääsivät" ripille joka tapauksessa.

• Missukka

Muutama ulkoaopittava juttu, muutama kirkossakäyntimerkintä ja osallistuminen leirin tai koulun opetuksiin. Konfirmointitilaisuuteen osallistuminen lupauksineen. Siinä kai se.

• Pedagi

Ei tuossa kokeessa voi munata, porukka vastaili mitä sattuu ja töherteli papereihin pappien päälle runkkaavia paholaisia, reputtaneita ei ollut laisinkaan vaan koko poppoo saapasteli konfirmaatioon jossa osa isosista oli krapulassa (ymmärrettävistä syistä, mikä järki järjestää se aikaisin sunnuntaiaamuna?)

Hyvät sapuskat leirillä oli, olutta, kortinpeluuta, tyttöjä ja kalastusta. Pappi oli aivan EVVK.

Mukava leiri, nyt tosin kuulun vapareihin joten hukkaan taisi mennä parinkin ihmisen kirkollisverot minun valistamisekseni. Pitää miettiä kastattaisiko omat lapset, ei tuo leiri järkevää kasvua haittaa jos vain kasvattaa muksunsa fiksuiksi. Saattavat saada jopa huumoria irti jos leirillä tosihihhuleita. Omalla leirillä ei noita ollut ainoatakaan, ei edes pappi tuntunut olevan millään muotoa kiinnostunut työstään.

Ihmettelen vain, että mikä ihmeen järki on rahdata kiimaisia ja keskittymishäiriöisiä teinejä johonkin leirikeskukseen ja odottaa että porukka käyttäisi aikaansa jeesuksenpalvonnan oppimiseen orgioiden sijaan.

Itseppähän uskikset päättävät miten veroeuronsa käyttävät.

• Kössönöm

kyllä kirkkoon kuulumatonkin voi rippileirille mennä. Kirkko ottaa kaikki innolla vastaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. "Miko Bergbom, miksi euron bensa maksaa kaksi euroa?"

Valtakunnan suurin kaupallinen porvarimediakin kyselee nyt miksi perussuomalaisset ovat rikkoneet tärkeimmän vaalilupauk
      Maailman menoa
      78
      5597
    2. Olen Päivi Räsäsen puolella

En oe uskovainen enkä kristillisdemograattikaan mutta onhan tuo naurettavaa laittaa Päivi syylliseksi omasta mielipit
      Maailman menoa
      642
      3668
    3. SDP: "On hyvä että bensiinin hinta nousee"

Suurin oppositiopuolue SDP on mielissään siitä, että bensan hinta nousee suomalaisille. https://www.iltalehti.fi/polit
      Maailman menoa
      100
      3015
    4. Nuhteettomia edustajia

Korkein oikeus tuomitsi Päivi Räsäsen kiihottamisesta kansanryhmää vastaan Kansanedustaja Päivi Räsästä (kd.) vastaan no
      Politiikka
      303
      2835
    5. "Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi."

Räsäsen tuomio on iso harppaus woke-valtioksi. – Tässä maassa on nyt selvästi kiellettyjä sanoja ja ajatusrikoksia. –
      Maailman menoa
      125
      1912
    6. Päivi Räsänen tuomittiin rikoksesta...

...kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Tuskin tajuaa silti vieläkään, että raamattu ei ole lakikirja. https://yle.fi/a
      Maailman menoa
      661
      1785
    7. Mistä ihmeestä sitä viirasi?

Oliko tuo Timo Kalima hyvä silmälääkäri? Mikähän hänen silmiinsä osui kun piti mennä tuollaista tekemään. Kaikki näytti
      Jyväskylä
      14
      1531
    8. Korkein oikeus antaa Räsäselle vastauksen klo 9. Varmaan vapautus

Miten veikkaat että Päiville käypi? Päivi pitää lehdistökonferenssin klo 9.30. Koko media on läsnä. 7 v taistelu on ohii
      Luterilaisuus
      487
      1463
    9. Partamies hoi!

En aio häiritä jos on mukavampi olla hiljaa tai jos siellä kaukana sinun paikkakunnalla on jo joku hoito. Miten olisi re
      Ikävä
      24
      1441
    10. Meneekö Nanna Karalahden jumppafirma konkurssiin?

Loppuiko rahat Jeren pidätyksen myötä? Karita Tykkä hakee saataviaan lähes 60 000 e Että semmosta . . .
      Kotimaiset julkkisjuorut
      218
      1101
    Aihe