Sairaalassa olo masentaa

"huonosti kohdeltu"

En tiiä nyt meneekö tää oikeelle palstalle, mutta tuo väsymys ja masennus kuvaa ainakin mun tunnetta tästä...

Olin muutaman vuorokauden osastohoidossa lapsiveden tiputtelun takia. Olen elämässäni ollut vain pari kertaa sairaalassa joten jotenkin sekin "pelotti" minua. Lisäksi henkilökunta oli tosi kiireistä (ymmärrän kyllä - työvoimapula tjs) ja monesti kun tulivat ottamaan verikokeen tai antamaan lääkettä tai käyttämään käyrässä, niin paljon mitään puhuneet. Varsinkin piikkikammoisena verikokeet tuntui pahoilta, kun hoitaja vaan suunnilleen runttas neulan käteen... Olisin kaivannut enemmän keskustelua ja tukea siellä.... Ja jos koitin jotain sanoa tai pyytää, niin "joo joo" ja kuitenkaan kukaan enää muistanut sitä asiaa. Hävetti monta kertaa pyytää. Lopussa olin vaan hiljaa.
Lääkärin ultrauksetkin oli kamalia ja sisätutkimukset. Hällä oli niin kiire leikkaukseen, että sanoi mulle että et voi nyt käydä vessassa ennen tutkimista, kun hällä niin kiire, vaikka itsellä oli kamala pissahätä ja sisätutkimus tuntui siksi pahalta ja muutenki sattui "anteeksi vaan kun joudun tutkimaan" oli lääkärin kommentti. Minulla meinas tulla itku monta kertaa :( Mietin sitäkin, miten ikinä voin synnyttää alakautta jos tuollainen tutkiminenkin sattuu niin kovin.

Pelottaa vaan, kun on vielä synnytyskin edessä ja samaan paikkaan joudun sitten.

Mulla on kamalan ahdistava ja turvaton olo siellä! Miehelle jotain sanonu, niin se ota tosissaan, silleen vaan että "kyllä ne susta siellä huolehtii..."

Meinaa alkaa masentaa niin paljon. Tekis mieli vaan itkeä ja olla yksin, perua koko synnytys...

Ja tuntuu, että he olivat ilkeitä vaan minun itseni vuoksi, vaikka varmasti kiire vaikuttikin asiaan... Tuntuu silti pahalta. En haluisi valittaa sinne, kun jos henkilökunta ottaa nokkiinsa ja ovat ens kerralla vielä ilkeämpiä. Mitä teen?

5

890

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pelkopotilas, osastolla kui...

en nyt muista kerroitko et milloin synnytys olisi suurinpirtein edessä...ts. laskettu aika.
      mut siis sitä meinaan täs nyt, että pyydäppä äitiysneuvolan/omalääkäriin kautta lähete tulevaan synnärisairaalaan että pääsisit sinne pelkopotilas lähetteellä. tällä tavoin sinut otetaan aivan eri tavalla huomioon sairaalassa. siis tää neuvoni mun meinaa nyt sitä sun synnytys pelkoa.
      mulla ei ollut koko (ensimmäisen-)raskauteni aikana mitää pelkoja synnytystä kohtaan. mut kyl se sit tuli ihan yhtäkkii kuin puun takaa, ja VASTA pari-kolme viikkoo ennen muksun syntymää.
      mut sain pelkopotilas -lähetteen ku olin puhunu tuntemuksisitani neuvolassa. ja sit näin jälkeen päin ajateltuna, niin oli hyvä kun, no jostai syystä mulle tuli kovia vatsan alueen kipuja. jouduin yöksi sairaalaan äitiyspoliklinikalle tarkkailuun. sielläkin mainitsin peloistani. no sillä hetkellä hoitajani oli kyl kaikkee muuta kuin huomioon ottavainen. mut seuraavana aamuna oli onneksi todella ihana kätilö jonka kanssa juteltiin pitkät tovit, kaikkee mikä synnytykseen liittyy ja kaikkee mitä mieleeni vain tuli ko.asioista. sit se viel näytti mulle synnytys salia ja kaikkia vempeleitä mitä halusin nähdä.
      tämä kaikki tapahtunut oli minun kohdallani todella helpottava kokemus. se loi turvallisempaa tunnetta...siihen asti kunnes ne ihanan kauheet ;) supistukset alkoi.
      yks minkä haluan lohduttaen kaikille synnyttämään lähteville kertoa. on se että ne synnytyskivut loppuu kuin seinään HETI kun vauvan, sen ihanan pienokaisen pää ja etenkin hartit on syntyneet ulos.
      voitte vaa kuvitella et millast tahtii pusasin sit mun toisen lapsen pihalle=), ku muistin tuon et mitä nopeammin se vauva on ulkona sen nopeammin kivut loppuu.
      VOIII EIIII, nyt mä kyl taisin poiketa ihan muihin aiheisiin mihin olit kaipaillut apua ja neuvoa.
      mut tosiaan, ota yhteyttä neuvolaan ja juttele siellä tuntemuksistasi, kyllä se siitä sitten pitäisi edetä sillai, että sulla on turvallinen mieli jatkossa mennä sairaalaan.
      mutta itse synnytystä ei kannata suunnitella, mulla ei menny kummatkaan joo EI sinne päinkään mitä olin suunnitellut/ajatellut.
      kun "se" aika tulee, niin hiljennyt, kuuntelet itseäsi, omaa oloasi, kehoasi, ja niin tyhmältä kuin tää kuulostaakin niin HENGITÄ RAUHALLISESTI supistusten aikana.
      nuo oli sitten VINKKEJÄ ei neuvoja. noilla mä pärjäsin todella pitkälle molemmissa synnytyksissä.
      jaahas, miltähän tää teksti kokonaisuudessa näyttää ;) ....

• minä koit

ilkeydeksi, ole sinuun kohdistuvaa henkilökohtaista vainoa. Hoitajilla on monen monta muutakin potilasta kuin sinä sekä oma yksityiselämänsä murehdittavanaan. Eivät he edes ehtisi punoa juonia juuri sinua kohtaan.
      Hoitohenkilökunta joutuu kohtaamaan työssään raskaita asioita ja kasvattamaan päälleen suojakuoren kestääkseen ne ja pystyäkseen tekemään työnsä. Rutiinit auttavat siinä.
      Sinulle raskautesi ja synnytyksesi on ainutlaatuinen asia, hoitohenkilökunnalle vain yksi satojen ja tuhansien joukossa. Jos sinulla ei ollut suurempaa hätää, kaikki sujui kuin liukuhihnalla. Eikös se ole hyvän merkki: no news, good news?
      Henkilökohtaisempaa huomiota voit odottaa lapsesi isältä ja muilta läheisiltäsi. Hoitohenkilökunnan tehtävänä on turvata sinun ja lapsesi terveys.

• .....

Jokainen tarvitsisi edes normaalia kivaa rauhoittavaa juttelua, mutta hoitajat ja lekurit ovat usein mykkiä ja sanovat vaan mitä pitää. Keskittyvätkö he olennaiseen niin vahvasti, eli terveyteen. Erittäin ikävää yksinäisen potilaan kannalta esim. tai sellaisen jota tutkimukset ym. ympäristön kliinisyys (ei kovin kiva sisustus väklttämättä) pelottaa. Psykologista puolta ei oteta tarpeeksi huomioon, ellei ole sosiaalisempia yksilöitä sattunut.

Sille ei voi mitään... ellei ihmiset muutu huomioon ottavammaksi - koulutuksessahan se pitäisi ottaa esiin. Mutta kannattaa ottaa ristikoita tai muuta ja läheisiä tueksi jos on. Muitakin ihmisiä voi olla lähellä.

Ongelma on varmaan yleinen. Eli ihminen pitäisi ottaa huomioon eikä olla mikään sosiaaliturvatunnus...

• .....

Ja kannattaa joka kerta sanoa tai äännellä jos sattuu. En olisi hiljaa jos koskee.

• .....
        ..... kirjoitti:

Ja kannattaa joka kerta sanoa tai äännellä jos sattuu. En olisi hiljaa jos koskee.

Ehkä suomessa on myös kulttuuri ettei uskalleta ja viitsitä, aina turhia puhua. Kun ei tunneta toisia ja jos ihmiset ovat kovin erilaisia. Mutta se ei selitä muita käytöstapoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7205
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4018
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      54
      3523
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      42
      3020
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2776
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2248
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2226
    8. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2207
    9. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2193
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      45