Saisinkohan täältä tietoa ja kokemuksia siitä kuinka suuri mahdollisuus kaksosraskaus kohdallani voisi olla?
Suvussani äidin puolelta on epäidenttiset kaksoset ja itse olen myös epäidenttinen kaksonen. Suunnittelemme perheeseemme nyt kolmatta lasta ja ikää alkaa olla jo lähelle 30 vuotta,saman verran kun äidillänikin oli kun alkoi odottaa meitä, kaksosia. Joten aihe pyörii mielessäni päivittäin.
Tiedän, että mahdollisuus kaksosraskauteen on suurempi (%?) kuin ei kaksosilla; "vai miten se meni", mutta olisin kiinnostunut siitä kuinka äidin ikä ja aiemmat raskaudet voivat nostaa tätä mahdollisuutta.
Nämä kysymykset tulevat lähinnä siitä kun olen lukenut paljon kokemuksia ja vähäisiä tietojakin siitä kuinka mahdollisuus kaksosraskauteen voi kasvaa ed. mainittujen tekijöiden perusteella, mutta myös kaikenlaisia muita tekijöitäkin olen netistä löytänyt.
Onkohan mahdollista saada millään tavalla selville irtoaako munasoluja useampaa kuin yksi ovulaation aikana, vai täytyykö vain odottaa jännityksellä tuloksia? Voiko tähän itse mitenkään vaikuttaa?
Kaksoset eivät olisi epämiellyttäväkään yllätys, mutta vauva-ajasta selviäminen kyllä pelottaa jo etukäteen...
kaksosraskauksista
3
1167
Vastaukset
- asiastatietoinen
Munasoluja ei irtoa kuin yksi joka kuukausi(mukaan ei lueta vaihdevuosia). Myöhemmässä vaiheessa munasolu voi jakaantua ja siitä kaksoset saavat alkunsa. Jos haluat tietää tuleeko kaksosista identtiset vai erinlaiset saat sen selville istukoiden määrästä...kun kaksosilla on sama istukka he ovat identtiset.
Muissa kokeissa ei kaksosia huomaa kuin ultraäänessä..
Näin se minusta on jos oikein muistan :D- ..........
Epäidenttiset kaksosethan saavat alkunsa kahdesta eri munasolusta ja kahdesta eri siittiöstä ja ovat siis perimältään kuin tavalliset sisarukset. Jakautuneesta munasolustahan tulisi identtiset tai puoli-identtiset kaksoset. Identtisillä kaksosilla voi olla myös omat istukat.
- Kahdet tuplat
Oikein; YLEENSÄ kierrossa irtoaa vain yksi munasolu (vuorotellen), mutta mm. perinnöllisistä tekijöistä johtuen VOI irrota myös kaksi (kummaltakin puolelta). Mikäli molemmat hedelmöityvät ja kiinnittyvät, syntyy ns. erimunaiset kaksoset.
Identtiset kaksoset syntyvät yhden hedelmöityneen munasolun jakautuessa kahdeksi alkioksi.
Kaksosraskauden "riski" nousee iän myötä hormonitoiminnan muutoksista johtuen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446