Piikkejä!

Moongirl

Pelkään aivan järjettömästi kaikenlaisia piikkejä; rokotuksia, kanyyleita yms.yms.yms....
Onko kohtalotovereita ja mitä asialle voisi tehdä??

9

1675

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piikittäjä

      Aika harvoin terve ihminen piikkejä tarvitsee. Muutaman kerran elämässään. Onhan ne ikäviä, mutta loppujen lopuksi pelko on turhaa. Itse joskus kouluikäisenä välttelin rokotuksia viimeiseen asti, kunnes siltä ei enää voinut välttyä. Rokotuksen jälkeen aina hymyilytti kun se ei ollutkaan niin kauheeta.

    • minä 23

      Tässä käytännön neuvo: pyydä aina piikin saadessasi ensin pintapuudutus, joka sivellään iholle ennen puudutusta. Se vie tosi hyvin tunnon pois iholta. Mielestäni apteekista saa tätä ainetta ilman reseptiä. En tiedä onko kaikissa paikoissa saatavilla tätä ainetta, joten voisit itse varmuuden vuoksi ottaa tätä ainetta mukaan mennessäsi ottamaan rokotuksen. Itsekin pelkäsin piikkejä varsinkin hammaslääkärissä, mutta en enää!!

    • plääh

      Mulla on myös paha piikkikammo. Ehkä kaikkein eniten kammoan käsitaipeesta otettavaa verinäytettä. Kanyylia ei ole koskaan ollut ja se sijoittuukin kammotavien piikkien listalla korkealle. En tiedä miten sellaisen kanssa voisi olla. Se kun roikkuisi kädessä ties kuinka kauan.
      Puhumattakaan jostain selkäydin näytteestä.
      Tiedän kyllä puuduttavat laput joita saa apteekista. Ehkä se auttaa vähän. Ainakin kannattaa kokeilla, mutta ei tässä kuitenkaan suurin pelko ole kipu.
      Valitettavasti en oikein osaa auttaa, kun meinaan itsekkin pyörtyä pelkästään siitä, kun kävelen lääkärissä labrahuoneen ohi.

      • persikka

        Mä pelkään ihan sairaasti just verikokeita.
        Eikä auta vaikka kuinka yritettäis rauhoitella et ei täs nyt oo mitään pelättävää. No eihän siinä oliskaan mutta kun pelkään niin paljon ja jännitän, että sen kokeen ottaminen sattuu. Jälkeenpäin ajattelen että eihän se niin kamalaa ollut, mutta jo seuraavalla kerralla on maha sekaisin. Kun saa kuulla että saa lähetteen labraan niin rupeaa jo kuvottamaan vaikka näytteenottoon olisi muutama kuukausi aikaa!
        En kammoa niin paljon rokotteita enää, mutta silti kaikenlaiset piikit mitkä tungetaan ihon läpi kauhistuttavat. Varsinkin jos siihen liittyy kipua(esim. rokotus) niin kauhistuttaa entistä enemmän..


      • Liina

        Mäkin pelkään aivan hirveästi neuloja. Tarkemmin juuri noita verikokeita. Kerran on otettu, mutta koska olin yli 40 asteen kuumeessa, en oikeen tajunnut mistään mitään... Olen kerran rokotuksessakin ollut niin kalpea ja pahoinvoivan näköinen, että piti mennä makuulle.

        Seuraavaksi pitäisi luultavasti gynekologilla ottaa verikoe maksa-arvoista tai jotain... Oon juuri sitä tässä stressannu. Jo verikokeen ajattelu saa mut melkeen pyörtymään, tai ainakin siltä tuntuu. Hengitys tihenee ja kylmä hiki nousee pintaan. Asiaa ei tietysti auta, että taidan vähän kammota lääkärilläkäyntiäkin. Pelkään, että tulen hysteeriseksi paikan päällä, kun paha olo tulee jo kotona turvassa! Yksin en sinne millään voi mennä, se on varma! Voi kun saisi jonkun nukutuksen. Voisivat mun puolesta käyttää vaikka nuijanukutusta:)

        Huoh... On inhottavaa tietää, että on aivan pakko mennä sinne joskus. Tulee kylmiä väristyksiä, kun ajatteleekin:(


      • persikka
        Liina kirjoitti:

        Mäkin pelkään aivan hirveästi neuloja. Tarkemmin juuri noita verikokeita. Kerran on otettu, mutta koska olin yli 40 asteen kuumeessa, en oikeen tajunnut mistään mitään... Olen kerran rokotuksessakin ollut niin kalpea ja pahoinvoivan näköinen, että piti mennä makuulle.

        Seuraavaksi pitäisi luultavasti gynekologilla ottaa verikoe maksa-arvoista tai jotain... Oon juuri sitä tässä stressannu. Jo verikokeen ajattelu saa mut melkeen pyörtymään, tai ainakin siltä tuntuu. Hengitys tihenee ja kylmä hiki nousee pintaan. Asiaa ei tietysti auta, että taidan vähän kammota lääkärilläkäyntiäkin. Pelkään, että tulen hysteeriseksi paikan päällä, kun paha olo tulee jo kotona turvassa! Yksin en sinne millään voi mennä, se on varma! Voi kun saisi jonkun nukutuksen. Voisivat mun puolesta käyttää vaikka nuijanukutusta:)

        Huoh... On inhottavaa tietää, että on aivan pakko mennä sinne joskus. Tulee kylmiä väristyksiä, kun ajatteleekin:(

        Mulle tuli just mieleen että jos esim. istuu toisen jalan päällä, niin se alimmainen jalka puutuu silleen tunnottomaksi. Mul tuli sit mieleen et jos tällainen "luonnollinen" puuduttaminen olis mahdollista ennen rokotuksia/kokeita. Kun esim. jalka on puutunut, niin ei tunne mitään vaikka hakkaisi seinään.
        Sen sain todeta aamulla kun heräsin, kun olin nukkunut jotenkin toisen jalan päällä ja se oli puutunut ja yritin nipistää sitä, mutta ei tuntunut mitään. Puutunut tila kuitenkin kestää vain vähän aikaa että jos tätä juttua nyt ylipäätänsä voisi käyttää, niin puudutus olisi lyhytaikaisen sopiva.


      • Liina
        persikka kirjoitti:

        Mulle tuli just mieleen että jos esim. istuu toisen jalan päällä, niin se alimmainen jalka puutuu silleen tunnottomaksi. Mul tuli sit mieleen et jos tällainen "luonnollinen" puuduttaminen olis mahdollista ennen rokotuksia/kokeita. Kun esim. jalka on puutunut, niin ei tunne mitään vaikka hakkaisi seinään.
        Sen sain todeta aamulla kun heräsin, kun olin nukkunut jotenkin toisen jalan päällä ja se oli puutunut ja yritin nipistää sitä, mutta ei tuntunut mitään. Puutunut tila kuitenkin kestää vain vähän aikaa että jos tätä juttua nyt ylipäätänsä voisi käyttää, niin puudutus olisi lyhytaikaisen sopiva.

        Tuo puutunut käsi -ilmiö on myös minulle tuttu...on joskus tullut lyötyä itseään naamaan, kun ei saa kontrollia käteen:) Sinänsä olisi varmaan aika hyväkin keino. Toisaalta se on tosiaan lyhytkestonen ilmiö... Ja kun tunto sitten mullakin palaa, niin koko raaja kihelmöi ja joskus iho on vähän herkäntuntunen. Voi olla, että tuo on vaan minulla. Neulan kanssa operointi kuitenkin kestää jonkin aikaa. Jos sitten tunnon palaamisvaiheessa on neula tungettuna ihon alle, se voi tuntua vielä hassummalta. Voi olla verikokeen ottokin vähän hankalaa, jos on veri paennut koko kädestä:)

        Miten ihmeessä mä selviä siitä verikokeesta, kun se on jo huomenna!?!? Tuntuu kauhealta. Onneksi on oma kädestäpitäjä mukana:) Muuten en selviäisi! Lupasi ostaa mulle suklaata sen jälkeen:) Pitäkää peukkuja!


    • bellanda

      pelkään vieläkin aivan kamalasti . Eka jännittää kovasti ja jännitys kun helpottaa tulee suusta kaikenlaisia sanoja. Hyvä neuvo ota joku mukaan rokotuksiin niin minäkin teen nykyään toisen läsnäolo helpottaa tilannetta paljon.

    • Joku11q

      Oon 12 vuotta eli kuudennella luokalla millon meidän koulussa pitäis mennä kolmeen eri rokotukseen syöpää vastaan. Ja mä pelkään rokotuksia niin paljon että HYI!! Mut mielummin mä meen niihin ku saisin jonku syövän ja ostan varmaan niitä puudutus lappuja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1428
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      962
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      34
      682
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      677
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      634
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      624
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      598
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe