Murroksia

Elämme nyt ainakin taloudellista murrosvaihetta. Tuleeko siitä myös poliittinen murrosvaihe jää nähtäväksi. Merkkejä tästä on jo kuitenkin olemassa.

Tähän saakka äänestäjät ovat olleet suhteellisen tyytyväisiä hallituksen toimintaan, mikä näkyy erityisesti Kokoomuksen kannatuksen nousuna. Toiseen päähallituspuolueeseen on sen sijaan suhtauduttu epäluuloisesti koko hallituskauden ajan. Nyt epäluuloisuus ja epäluottamus on tarttumassa koko hallitukseen.

Epäluottamus herää mielikuvista, joita ruokkii ristiriitaiset poliittiset viestit. Ensimmäinen ristiriita on nyt koettu. Hallituksen taholta annettiin vielä syksyllä ymmärtää, että tuleva taantuma on notkahduksen oloinen eikä juurikaan koske Suomea. Opposition huoli ja yhteistyötarjoukset torjuttiin kylmästi. Kun oppositio ehdotti elvytyspaketteja, hallituspuoleta tivattiin niiden maksajia ja kiistettiin koko tarpeellisuus.

Vähitellen on tultu tilanteeseen, missä huoli tulevaisuudesta on kasvanut. Nyt ei enää puhutaakaan talouden notkelmasta ja siitä, että kriisi sivuuttaa Suomen. Nyt sanotaan, etteivät kansainvälisen talouskriisin vaikutukset voi olla heijastumatta myös Suomeen. Ääni kellossa on muuttunut tyystin.

Viimeisen niitin ristiriitaisiin tarinoihin antoi pääministeri Vanhanen. Kun vielä vähän aikaa sitten tivattiin maksumiestä suhteellisen pienille elvytysehdotuksille, pääministeri nyt itse ehdottaa kymmenien miljardien elvytyspaketteja puhumatta halaistua sanaa maksumiehistä. Tätä viestien ristiriitaisuutta ei voi olla huomaamatta, kun näin lyhyessä ajassa mieli on muuttunut.

Äänestyspäätösten merkittävään muutokseen tämä ristiriitaisuus ei vielä vaikuta. Siemen epäluulolle ja epäluottamukselle on kylvetty. Jos laman seuraukset muuttuvat ikäviksi, se muuttaa takuuvarmasti myös poliittista äänestyskäyttäytymistä. Hallitus antaa nyt ymmärtää, että sillä on tilanne hallinnassa. Jos hallinta pettää, pettää myös äänestäjien luottamus.

Seuraava murros on siinä, miten paljon lama tulee vaikuttamaan työttömyyteen. Eräiden yritysten lupaus olla irtisanomatta väkeä laman torjumiseksi on erinomainen, mutta näyttää siltä, että suuryrityksillä ja pörssiyhtiöillä ei halua tällaisiin talkoisiin. Ne haluavat mieluummin pääoman tuoton pysyvän edelleen suurena, jotta sijoittajat pysyisivät tyytyväisinä.

Jos työttömyys alkaa merkittävästi kasvaa, silloin kasvaa myös valtion velkaantuneisuus ja paine verojen kohottamiseen. Silloin oltaisiin siinä kierteessä, mikä nähtiin 90-luvun puolessa välissä. Se tarkoittaisi hallituspuolueiden kannatuksen vääjäämätöntä katoamista.

Hallitus on pyrkinyt antamaan positiivisia signaaleja ja yrittänyt sitä kautta luoda uskoa. Ongelma on vain siinä, että jos toteutunut ei vastaa unelmointia, ihmiset pettyvät. Yhden pettymyksen hallitus on virhearvionsa takia jo luonut, mutta se on vasta siemen epäluottamukselle kuten edellä sanoin.

En ole pitänyt Sauli Niinistöä kummoisena ajattelijana. Hän on kuitenkin kokemuksen kasvaessa kasvanut myös poliitikkona. Kun hän nyt puoluejohdon ulkopuolella, asioiden tarkastelukulma on laajentunut. Niinistö suhtautui realistisin odotuksin tämän laman tulemiseen eikä lähtenyt opposition teilaamiseen vain siitä syystä, että oppositiota pitää yrittää aina teilata. Näin Niinistön näkemysksistä tuli objektiivisempia ja tähän asti näyttää siltä, että myös oikeita. Hän ei tehnyt virhettä, joka olisi luonut epäluulon siemenen, Sen tekivät hallituspuolueet ja niiden johto.

Niinistön asema puolueen ulkopuolella on samantapainen kuin Mauno Koiviston aikanaan. Myös Koivisto ajatteli asioita ilman puolueensa ohjausta ja välillä ihan toisin kuin puoluejohto. Monasti Koiviston visiot osuivat sitten oikeaan ja hänen kansansuosionsa nousi yli äyräiden. Kansa pitää totuudenpuhujista. Niinistö on nyt päässyt lähelle tuota samaa asemaa, kun hänellä riittää uskallusta käyttää välillä samaa kieltä kuin oppositiokin.

Niinistö petaa itselleen suuren valtiomiehen asemaa. Kun ja jos hallitus epäonnistuu hallita lamaa, Niinistö voi aina vedota lamaa edeltäviin puheisiinsa ja sanoa, ettei hän valitettavasti ollut sellaisessa asemassa, missä häntä olisi välitetty riittävästi kuunnella. Tässä kohdin Katainen on ehkä tehnyt ensimmäisen suuren virheensä, joka näin rajussa myllerryksessä voi olla kohtalokas virhe.

18

605

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • motiivi "investointioh...

      Tämä on suora lainaus päivän Suomenmaasta ja voiko enää moraalittomanpaa olla;

      Lainaus Suomenmaasta:

      Vanhasen ohjelmasta etsitään tietysti myös poliittisia pukinsorkkia. Ja mitä sitä kieltämään, kyllä sillä on myös selvä puoluepoliittinen tavoite.

      Tavoite on estää paitsi Suomen myös Suomen Keskustan hidas näivettyminen 2010-luvulla.

      • Vastuuta koko Suomesta

        - Nopeat tie- ja ratayhteydet Helsingistä pohjoiseen Suomeen

        - Kotimaisia energia- ja bioenergiahankkeita

        - tutkimus- ja tuotekehittelypanosten nosto neljään prosenttiin bkt:sta

        - Peruskoulutukseen ja ylioistoihin panostaminen

        - Nopea laajakaista koko maahan

        - Kaivostoiminnan infran rakentaminen


      • Kepun laari, ei suomen
        Vastuuta koko Suomesta kirjoitti:

        - Nopeat tie- ja ratayhteydet Helsingistä pohjoiseen Suomeen

        - Kotimaisia energia- ja bioenergiahankkeita

        - tutkimus- ja tuotekehittelypanosten nosto neljään prosenttiin bkt:sta

        - Peruskoulutukseen ja ylioistoihin panostaminen

        - Nopea laajakaista koko maahan

        - Kaivostoiminnan infran rakentaminen

        etu. Täysin moraalitonta ja vastoin kaikkea järkeä, yhden puolueen hiipumisen estämiseksi...
        Kemijärvellekö se pikajunayhteys tarvitaan?
        Bioenergiahankkeet hiipuu metsäteollisuuden myötä, Pekkarisen biodieselhanke Koskenkorvaan rytättiin työreformin syvyyteen.
        Miksi laajakaistat maksatetaan muilla?
        Kaivostoiminta on yritystoimintaa ja sen hoitaa yksityiset, jos siihen on taloudellisia edellytyksiä.
        Koulutukseen panostetaan nyt jo hyvin ja ikäluokkien pienenemisen myötä entistä enemmän.

        Lue huolella uudestaan tämä kepulaista mylväys siitä, mikä on todellinen motiivi:

        Lainaus Suomenmaasta:

        Vanhasen ohjelmasta etsitään tietysti myös poliittisia pukinsorkkia. Ja mitä sitä kieltämään, kyllä sillä on myös selvä puoluepoliittinen tavoite.

        Tavoite on estää paitsi Suomen myös Suomen Keskustan hidas näivettyminen 2010-luvulla.


      • Himmelikaupunki Matti.
        Vastuuta koko Suomesta kirjoitti:

        - Nopeat tie- ja ratayhteydet Helsingistä pohjoiseen Suomeen

        - Kotimaisia energia- ja bioenergiahankkeita

        - tutkimus- ja tuotekehittelypanosten nosto neljään prosenttiin bkt:sta

        - Peruskoulutukseen ja ylioistoihin panostaminen

        - Nopea laajakaista koko maahan

        - Kaivostoiminnan infran rakentaminen

        Tämkin ihan suoraan kepulaisesta pravdasta:

        Vanhanen haastoi talousoppineet tarkistamaan hänen laskelmansa. Ensikommentit olivat enimmäkseen myötäkarvaisia, mitä nyt Etlan Pasi Sorjonen ja EK:n Jussi Mustonen haistoivat siinä aluepolitiikan makua.

        Aluepolitiikka tuntuu olevan kirosana elinkeinoelämän ekonomisteille, ei vain pääkaupunkiseudun kokoomuslaisille. Taitavat muuten olla aatteellista sukua keskenään.

        Minne kepulaisten moraali on kadonnut? Tulee Juhantalot ja Mtk mieleen näistä "investoinneista".


      • Kaikki hyviä hankkeita
        Vastuuta koko Suomesta kirjoitti:

        - Nopeat tie- ja ratayhteydet Helsingistä pohjoiseen Suomeen

        - Kotimaisia energia- ja bioenergiahankkeita

        - tutkimus- ja tuotekehittelypanosten nosto neljään prosenttiin bkt:sta

        - Peruskoulutukseen ja ylioistoihin panostaminen

        - Nopea laajakaista koko maahan

        - Kaivostoiminnan infran rakentaminen

        - Nopeat tie- ja ratayhteydet Helsingistä pohjoiseen Suomeen
        ---
        Tarpeen matkailua ja muutakin liike-elämää varten.


        - Kotimaisia energia- ja bioenergiahankkeita
        ---
        Tarpeen energiaomavaraisuuden ja energiatuotannon monipuolistamisen kannalta. Etenkin pienimuotoisia, alueellisia tuuli- ja bioenergiavoimalaitoksia tulee kehittää riippumattomiksi tuontienergiasta ja valtakunnan sähköverkon kaatumisesta.


        - tutkimus- ja tuotekehittelypanosten nosto neljään prosenttiin bkt:sta
        ---
        Todella tarpeellinen hanke. tähän suuntaan tähtää myös uusi Aalto-yliopisto, kun sen ja liike-elämän yhteistyö saadaan hyvään synkroniin.


        - Peruskoulutukseen ja ylioistoihin panostaminen
        ---
        Suomi voi kilpailla vain koulutuksen tasolla, koska raaka-aineita meillä eiole, ja teollisuustuotanto on muualla maailmassa kilpailukykyisempää kuin täällä harrasteltuna.


        - Nopea laajakaista koko maahan
        ---
        Tietoliikenneyhteyksien varassa pelaa koko yhteiskunta. Tämä on yhtä tärkeää kuin lankapuhelinverkon laajennus sata vuotta sitten.


        - Kaivostoiminnan infran rakentaminen
        ---
        Jos Suomesta luonnonvaroja löytyy, niin ne on saatava teollisuuden käyttöön mahdollisimman helposti. tarpeellinen hanke tämäkin.

        -Jäbä


      • Obs1
        Vastuuta koko Suomesta kirjoitti:

        - Nopeat tie- ja ratayhteydet Helsingistä pohjoiseen Suomeen

        - Kotimaisia energia- ja bioenergiahankkeita

        - tutkimus- ja tuotekehittelypanosten nosto neljään prosenttiin bkt:sta

        - Peruskoulutukseen ja ylioistoihin panostaminen

        - Nopea laajakaista koko maahan

        - Kaivostoiminnan infran rakentaminen

        - Nopeat tie- ja ratayhteydet Helsingistä pohjoiseen Suomeen

        Ihan hyviä hankkeita, mutta ei sen takia, että pidettäisiin huolta koko Suomesta, vaan liikennetarpeen mukaan. Tietysti, jos on varma ennuste siitä, että tietty hanke tulee kannattvaksi sillä, että taloudellinen toimeliaisuus sen vuoksi lisääntyy, niin sekin sopii.

        - Kotimaisia energia- ja bioenergiahankkeita

        Ihan hyvä, kunhan ei mene enemmän uusiutumattomia luonnonvaroja kuin energiaa tulee, eli taas kannattavuutta kohtuullisella aikavälillä. Bioenergian tuotantoon ei saa mennä maataloustukia ja syöttöenergian takuuhinta ei saa johtaa samaan kun Länsi-Saksassa, että tuulimyllyt ovat erinomaisia sijoituskoheita rikkaille, mutta kansntaloudellinen kannattavuus ei ole yhtä varmaa.

        - tutkimus- ja tuotekehittelypanosten nosto neljään prosenttiin bkt:sta

        Ihan hyvä, kunhan jaetaan sinne, jossa myös syntyy jälkeä eikä esimerkiksi alueelliseksi ja/tai matalouden lisätueksi.

        - Peruskoulutukseen ja ylioistoihin panostaminen

        OK

        - Nopea laajakaista koko maahan

        OK, mutta harvaan asutuille alueille lähinnä langattomana.

        - Kaivostoiminnan infran rakentaminen

        Ilman muuta, jos eivät asukkaat piipan johdolla aetu vastarintaan, kuten esim. uraakikaivoksissa.


    • nährä...

      kauanko hallituksen saumat ja uskottavuus kestää,kun kepu-ministerit kaavailevat miljardien Eurojen pysyviä menonlisäyksiä Jyrkin budjettiin.

    • eikös vain?

      Matti Vanhanen on kokenut herätyksen tai sitten hänen on tölväisty kovalla työkalulla hereille, kun hän on tehnyt nyt täydellisen U-käännöksen hallituksemme politiikassa. Suattaa nyt rehellinen savolainen sannoo, kaek mänj uusiks eekä piisannakkaa!

      Matti Vanhanen ja Jyrki Katainen ovat vakuuttaneet koko ajan ja yhdestä suusta, että lama ei koske Suomea ja he ovat torjuneet jääräpäisesti ja hyvin ylimielisesti kaikki hyvät elvytysehdotukset opposition puolelta, koska tämän huippukaksikon mielestä budjetti on ollut riittävän elvyttävä, vaikka he joutuivatkin sitten avaamaan budjetin.

      Sauli Niinistönkin puheet Matti Vanhanen ja Jyrki Katainen pistivät vanhan höperön höperöimisen piikkiin, vaikka Sauli Niinistö jo keväällä aloitti varoittelemisen opposition tapaan ja on varoitellut hallituksemme huippukaksikkojääräpäitä koko ajan, mutta sana ei ole mennyt perille. Kova on ollut Matti Vanhasen telflonpinta! Miten ylimielisesti Matti Vanhanen torjui Jutta Urpilaisen ehdotukset yhteistyöstä ja Matti Vanhanen piti typerinä puheina Jutta Urpilaisen ehdotuksia elvytysrahojen nostamisesta sataan miljoonaan. Nyt tämä Matti Vanhasen velkarahamiljoonapiikki onkin avoin piikki ja satoja miljoonia miljoonien perään uppoaa elvyttämiseen. Kepulaiset vaan ovat sellaisia poltiikkoja, jotka yli yön nukuttuaan muuttavat mieltään ja takki kääntyy näiltä päivittäin tuulien mukaan.

      • paskanjauhamisen taidon

        >>Matti Vanhanen ja Jyrki Katainen ovat vakuuttaneet koko ajan ja yhdestä suusta, että lama ei koske Suomea ja he ovat torjuneet jääräpäisesti ja hyvin ylimielisesti kaikki hyvät elvytysehdotukset opposition puolelta, koska tämän huippukaksikon mielestä budjetti on ollut riittävän elvyttävä, vaikka he joutuivatkin sitten avaamaan budjetin.


    • kapina päällä

      Nyt käydään kovaa kisaa, kuka vetäisee suurimmat potit Matti Vahasen lupaamista ja velaksi otetuista elvytysrahoista, etelän sika- ja siipikarjatuottajatkin kokoontuvat Huittisiin oikein kapinakokoukseen. Tuottajat uhkaavat erota Maa- ja metsätaloustuottajien keskusliitosta, koska heidän mielestään järjestö ei ole ajanut tasapuolisesti tuottajien kansallisia tukietuja.

      Taustallahan on Sirkka-Liisa Anttilan ja EU:n komission joulukuussa tekemä sopimus, jonka mukaan pohjoisen tuki säilyy ennallaan, mutta etelän sika- ja siipikarjan tuottajilta se ajetaan alas viidessä vuodessa. Eli kansallista elvytysrahhaa pitää löytyä etelän sika- ja siipikarjatiloille, muuten ei hyvä hyyrää.

    • kansa kiittää

      Kyllä oli herkkua lukea Hesarista kokoomuksen Hanna-Leena Hemmingin sättimisiä Liisa Hyssälän pakkomielteelle siirtää Lääkelaitos Jyrki Kataisen kotikuntaan Kuopioon. Nyt keskustassa onkin näkyvissä hermokuumeilua, kun kokoomuksen politiikot ovatkin hallituksemme alueellistamishankkeita vastaan. Hanna-Leena Hemming kehoittaa oikein Liisa Hyssälää eroamaan sosiaali- ja terveysministerin tehtävistä, kun tämä ei ole tehtäviensä kanssa ajan tasalla.

      Kepulaiset eivät tykkää, että helsinkiläisten kokoomuspoliitikkojen jatkuva sulle mulle pelaaminen syö luottamusta porvarihallituksemme yhteistyöltä. Kepulaiset myös vaativat sitä, että kokoomuksen johto panee pisteen yksittäisille Hemming-irtiotoille ja vaativat kokoomusta pysymään samassa venheessä sekä hallitusohjelmassa sovituissa linjauksissa.

      • ovat vaatimassa

        ahkeraan muiden eroja, koska heidän oma puolueensa johtaa tällä kaudella ministerien erot -saldoa.


    • Kommentteja muutamiin

      Taloudellinen murrosvaihe on selviö. Bushin sodat veivät jenkkien rahat niin, että kotimarkkinoita kasvatettiin valkakuplan avulla tavalla, jossa velan määrä kasvoi suuremmaksi kuin rahan määrä. Se, että näin pääsi käymään todisti, että demokratian kautta on tuotettava uudet pelinsäännöt velkakaupalle. Tämä koskee koko mailmaa, ei vain USAa.

      Sosialismin paluuta se ei merkitse, vaikka toiveikkaat leimakirveiden heiluttajat niin sanovatkin. Finanssikriisin korjaustoimet osoittavat vain sen, että vapaa länsimainen demokratia osaa korjata vapaan markkinatalouden haitat ilman sosilismia.

      Mitä politiikkaan ja Suomeen tulee, niin "hallituksen taholta annetut ymmärrykset" sinun on helppo tarkistaa Vanhasen puheesta. Siihen on linkkejä ja sitaattejakin löytyy tältä samalta keskustelupalstalta.

      Kirjoitin tuohon alemmas yhdelle poliitikkoja kommentoivalle opponentille myös vastineen, joka liittyy siihen, mitä hallitus tiesi ja mitä ei tiennyt. Lukaise sekin, jos kiinnostaa.

      Tulevaa talouskehitystä ja politiikkaa kuvaat aika lailla mielikuvituspankin näkökulmasta, kun tavoitteesi on maalata hallituksen epäonnistuminen omia värejäsi käyttäen.

      nyt on kuitenkin hyvä pitää visusti mielessä, ettei oppositiokaan ole osannut ehdottaa ainuttakan TOIMENPIDETTÄ, jota hallitus ei olisi ehdottanut. oppositio on ehdottanut vain enemmän raha syydettäväksi, mutta vain hallitus on puhunut siitä MIHIN raha käytettäisi.

      Sitäpaitsi hallituksen moneen kertaan lausuttu periaate - täsmäelvytys - on sinulta jäänyt täysin vaille huomiota. Sehän tarkoittaa, että lainarahaa käytetään sellisiin kohteisiin, jotka vaikuttavat NOPEASTI siihen, että TYÖLLISYYS säilyy hyvänä.

      Oppositio ei ole ehdottanut toistaiseksi yhtään kohdetta elvytykselle, vaan liikkunut ehdotuksissaan tasolla "enemmän rahaa työllisyyden elvyttämiseen ja koulutukseen". Samalla on vaadittu irtisnomissuojan tiukentamista, mikä on vain lisännyt yritysten kiirettä aloittaa yt-neuvottelunsa ja varoituksensa lomautuksista ja irtisnomisista.

      Katainen ja Vanhanen ovat myös moneen kertaan antaneet selkeän aikataulun hallituksen toimille: nyt elvytetään, sitten otetan vielä lisää velkaa jos nykyinen ei riitä, ellei lisävelkakaan riitä, kiristetään verotust, mutta ei palkkojen verotusta. jps sekään ei riitä, niin vasta sitten on aika katsoa onko julkisissa menoissa säästökohteita, eli "leikkauslistoja".

      Tämä hallitus toimii siis täysin päinvastoin kuin Ahon hallitus, joka aloitti leikkauslistoista ja veronkorotuksista ja päätyi ottamaan velkaa, kun kaikki meni pieleen.

      Niinpä me olemme nyt suuren poliittisen murroksen edessä. Nykyisen hallituksen talouspolitiikka ja toimet laman torjumiseksi tulevat kääntämään Suomen poliittiset voimasuhteet hyvin pitkäksi aikaa sllisiksi, että kaksipuoluejärjstelmä näyttää muodostuvan sen kaksinapaisuuden ympärille, jossa toisena on keskusta ja toisena kokoomus.

      SDP taitaa painua apupuolueen rooliin, jollei illä ole muuta asiaa sanottavaksi kuin "lisää rahaa" tai että "Vanhasen puhe sisälsi meidän ehdotuksiamme".

      -Jäbä

      • ohittaa

        demarit tylysti ja lähti kalastelemaan suoraan Vasemmistoliiton ja persujen vesille.Aika näyttää kuinka uskottavana äänestäjät moista kurssin äkkireivaamista pitävät.
        Pahoin pelkään,että Kepu pelaa tässäkin lopulta vain Kokoomuksen pussiin ja äänten vuotaminen Kepusta Kokoomukseen vain kiihtyy.


    • mvv

      ..todistusta. Hallitus on hallitusohjelmaa rustatessaan ennakoinut että tähän vuoteen pidättäydytään esim. veronalennuksista. Ajoitus osui täysin nappiin.

      Tämän laman syvyyttä ei mikään tutkimuslaitos ole osannut ennakoida. Sen on osannut ennakoida joku ennustajaeukko joka on ladellut päästään kauheuksia. Mutta sellaisiin ennustuksiin ei pidä kuitenkaan tulevaisuudessakaan luottaa. Jos aina ennustaa suurta lamaa, niin kyllähän se joskus osuu oikeaan.

      Vanhanen puheessaan ei tarjonnut elvytysrahaa tähän akuuttiin kriisiin, vaan ensivuosikymmenelle. Tässä sotketaan kaksi asiaa. Ihmisiä yrittää tällä sumuttaa pääasiassa oppositio, Verkkosukkatyttö kertoi heti olevansa valmis neuvottelemaan Vanhasen esittämästä elvytyspaketista.

      En tiedä onko mpp yhtä myöntyväinen kun verrosukkatyttö, nimittäin tehdäänko moottoritie Lappiin asti. Vähän oudoltahan se tuntuu kun nyt on pidetty ilmastonmuutosta suurimpana uhkana. Ja vastaus siihen onkin moottoritietä lisää.

      Muutenkaan Vanhasen ehdotukset eivät kovin hyvin avaudu. Ei se mikä muutos talousjärjästelmään on tulossa. Vanhanen ehkä tarkoittaa jonkinlaista valtion ohjauksen lisäämistä. Valtion rahalla sitoutettaisiin myös yksityinen raha hallituksen päätöksiin. Saapa nähdä kuinka onnistuu?

      Sinänsä ei Vanhasen puheissa ole mitään ristiriitaa, nyt elvytetään pienemillä summilla ja katsotaan ja seurataan tilanetta, ja toimitaan sen mukaan. Vanhasen puhe on saanut sellaisen vastaanoton mitä hän halusikin, siis paljon keskutelua ja toivoakin. Sillä hän haluaa saada Keskustalle lisää kannatusta ja huomiota myönteisellä tavalla.

      Koivisto ja Niinistö ovat saaneet kansan suosion tiukkoina talousmiehinä. Heidät muistetaan hyvinä miehinä kun on nähty että nuukuudella on saatu nousua sitten myöhemmin. Tosin Koiviston viimeiset saavutukset eivät ole saaneet suurta kiitosta. Niinistö ei ole vielä viimeistä sanaa sanonut, saapa nähdä.

      • Hyvä idea

        Levin matkailu on jo nyt tukossa sesoniaikana, kun kittilän lentokenttä ei vedä. Moottoriteiden ja rautateiden rakentaminen lappiin olisi matkailubisneksen kannalta hyvä asia.

        Ilmaston lämpeneminen siirtää keskieuroopan alppituristit ennen pitkää Skandinaviaan. Ruotsin erinominen Åre ei millään vedä kaikkia halukkaita, joten Lappiin riittää paljon lisää, kunhan sinne vain pääisi myös junalla ja autolla nykyistä helpommin.


      • Uusi-Ukki

        Sinun melkein "nimikaimasi" Mpp- teki taas tapansa mukaan melko nasevan avauksen, tännekin Kokkaripallstalle. Tuolla toisaallaa kertoivat hänen muuttaneet tänne Kokoomuspalstalle.
        Olisin kyllä mielelläni häntä lueskellut myöskin tuolla Demaripalstalla, mutta se on yksinkertaisesti niin, että "tosiporvari", ei mahdu Työväenpalstoille Debatoimaan, no hyvänä kirjoittajana, ja tietomiehenä annettaneen tuo pieni syntinsä hänelle anteeksi.

        Muuten ainakin minä, pidän sinua Eteläpohjanmaan perusjunttina, aivan sopimattomana tälle Kokoomuslaisten "Herrojen" palstalle. Uskantanetko sinä siellä minun "juonenkylälläni" edes kulkea iltapimeässä, sulla on pian "kyyditykset", edessä, on ne siellä Eteläpöhjanmaalla, "Niin hulluja", vielä tänäkin päivänä. Muuten Mvv- oletkin kertonut rehellisesti, kannattavasi Kokoomusta, se on tietenkin rehdin Eteläpohjalaisen toimintaa, me ollaan mitä ollaan ja sillä Sipuli, vaikka sitten "Vähämielisiäkin", mutta periksi ei anneta, tulkoon mitä tulkoon.

        Muuten mitä tuohon avaukseen tullee josta Mvv-vähän kepua "moukaroi", kertoo joku vastavaittäjä, että kun ei ollut vielä lamasta tietoa, niin mistäpä Vanhanen olisi tiennyt ennen niitä tukimiljardejaan lupailla. Kun Mpp-juuri kertoo, miten Sauli Niinistö, jo ajat sitten varoitteli, myöskin puoluetoveriaan Kataista, mitä on tulossa.

        Mutta täällä yksi "ööliö", vakuuttaa, että eihän Matti ole voinut tietää laman syvyyttä, mistä on jo EU-nkin tasolta jo vuosikausia varoiteltu. Mutta kun Mattiparka nukkuu vain sitä "Ruususen", untaan, ei siinä aina valtiovallan asiat edes mieleen juolahda. On se sitten helvetin kumma, kun tuota Vanhasen mitättömyyttä tehtäväänsä, ei ole havainnut kuin Uusi-Ukki Pohjanmaalta, mutta kun häntään ei uskota, kuten nyt näyttää, vaan vasta kun on "vetelät" housuissa, näin on näreet.?

        Kyllä minäkin lueskelen tätä "Porvaripalstaa", olletikin kun tänne siirtyi tuo Kepupalstan paras Journalisti, häntä on mukava lukea. Tässä ilmeisesti kohtaa Oppineen Tuomarismiehen,ja Kansakoulupohjaisen Duunarin "sielunmaisemat", minun on kyllä tunnustettava, ajatusmaailmamme on paljon samankaltainen. Toisaalta taas minun sielunmaisemaani on isketty jo lapsesta asti, se Helsinkiläisherrojen viha, sen Junttimiljöön vaikutuksesta minkä minä siellä Juonenkylällä, aikoinaan koin, se on tietenkin painolastinani, vielä näinkin vanhana hpertyvänä ukkonakin.


      • mvv
        Uusi-Ukki kirjoitti:

        Sinun melkein "nimikaimasi" Mpp- teki taas tapansa mukaan melko nasevan avauksen, tännekin Kokkaripallstalle. Tuolla toisaallaa kertoivat hänen muuttaneet tänne Kokoomuspalstalle.
        Olisin kyllä mielelläni häntä lueskellut myöskin tuolla Demaripalstalla, mutta se on yksinkertaisesti niin, että "tosiporvari", ei mahdu Työväenpalstoille Debatoimaan, no hyvänä kirjoittajana, ja tietomiehenä annettaneen tuo pieni syntinsä hänelle anteeksi.

        Muuten ainakin minä, pidän sinua Eteläpohjanmaan perusjunttina, aivan sopimattomana tälle Kokoomuslaisten "Herrojen" palstalle. Uskantanetko sinä siellä minun "juonenkylälläni" edes kulkea iltapimeässä, sulla on pian "kyyditykset", edessä, on ne siellä Eteläpöhjanmaalla, "Niin hulluja", vielä tänäkin päivänä. Muuten Mvv- oletkin kertonut rehellisesti, kannattavasi Kokoomusta, se on tietenkin rehdin Eteläpohjalaisen toimintaa, me ollaan mitä ollaan ja sillä Sipuli, vaikka sitten "Vähämielisiäkin", mutta periksi ei anneta, tulkoon mitä tulkoon.

        Muuten mitä tuohon avaukseen tullee josta Mvv-vähän kepua "moukaroi", kertoo joku vastavaittäjä, että kun ei ollut vielä lamasta tietoa, niin mistäpä Vanhanen olisi tiennyt ennen niitä tukimiljardejaan lupailla. Kun Mpp-juuri kertoo, miten Sauli Niinistö, jo ajat sitten varoitteli, myöskin puoluetoveriaan Kataista, mitä on tulossa.

        Mutta täällä yksi "ööliö", vakuuttaa, että eihän Matti ole voinut tietää laman syvyyttä, mistä on jo EU-nkin tasolta jo vuosikausia varoiteltu. Mutta kun Mattiparka nukkuu vain sitä "Ruususen", untaan, ei siinä aina valtiovallan asiat edes mieleen juolahda. On se sitten helvetin kumma, kun tuota Vanhasen mitättömyyttä tehtäväänsä, ei ole havainnut kuin Uusi-Ukki Pohjanmaalta, mutta kun häntään ei uskota, kuten nyt näyttää, vaan vasta kun on "vetelät" housuissa, näin on näreet.?

        Kyllä minäkin lueskelen tätä "Porvaripalstaa", olletikin kun tänne siirtyi tuo Kepupalstan paras Journalisti, häntä on mukava lukea. Tässä ilmeisesti kohtaa Oppineen Tuomarismiehen,ja Kansakoulupohjaisen Duunarin "sielunmaisemat", minun on kyllä tunnustettava, ajatusmaailmamme on paljon samankaltainen. Toisaalta taas minun sielunmaisemaani on isketty jo lapsesta asti, se Helsinkiläisherrojen viha, sen Junttimiljöön vaikutuksesta minkä minä siellä Juonenkylällä, aikoinaan koin, se on tietenkin painolastinani, vielä näinkin vanhana hpertyvänä ukkonakin.

        Eteläpohjanmaata. Tässä minun uudessa Seinäjoessani voitti Kokoomus kunnallisvaalit, ja on nyt yhtä suuri edustajapaikoiltaan kun Keskustakin, mutta äänten enemmistö tuli Kokoomukselle. Joten mitä minun nyt pitäsi pelätä.

        Ja kyllähän siellä juonenkylälläkin on Kokoomuslaisia, jokunen aika sitten oli kansanedustajakin joka edusti Kokoomusta, hänen juurensahan kyllä oli lujasti Maalaisliitossa.

        Sinä näytätkin tuntevan paremmin vain sen yksittäisen oman entisen kyläsi joka on voinut olla hyvin vankasti yksipuolueinen. Tässä minun kotikylälläni on aina suurin osa ihmisista äänestänyt Kokoomusta, niin sahan isäntä kun työmiehetkin. Tietysti tämäkin on erikoinen poikkeus, mutta samaa päivää on näinkin eletty.

        Noihin sinun poliittisiin väittämiin en tällä kertaa kajoa, pidä mielipitees.

        Mutta ei ehkä tuo mpp ole niin suuritietoinen mies kun uskot.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1364
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      102
      881
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      521
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      389
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    Aihe