nilkkamurtumaan laitettu

kipsi

Hei
Olisin kysynyt kuka tietää. Viikko sitten laitettiin nilkkaan halkaistu kipsisaapas Weber B hyväasentoiseen murtuman hoidoksi. Nyt kipsi ummistettiin mutta tuntuu kyllä lievästi sanottuna kiristävältä. Pitääkö olla kuinka kireä vai kannattaisiko vaihdattaa kipsiä.

15

6243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Itelläni meni viime talvi jalka kipsattuna (sääriluun yläosan murtuma) ja nimenomaan sanottiin, ettei kipsi saa kiristää:)

    • näin kävi

      Mulla nilkan murtuma leikattiin ja kipsattiin. Pari päivää myöhemmin käskettiin alkaa kävellä sauvojen avulla. Se ei onnistunut. Paine ja kipu jalassa kipsin sisällä oli kova ja mua alkoi huimata.

      Sitä siinä muutama tunti ihmeteltiin ja sitten kipsi avattiin. Jalka oli turvonnut säärestä ja se piti leikata uudestaan...

      Eli jos homma ei toimi niinkuin pitäisi, jossain on luultavasti vikaa.

    • murtunutkin

      Jos pidät jalkaa lähes koko ajan koholla, varmaat liikkuu ja on hyvän väriset eikä kamalan kylmät tai kuumat, en huolestuisi. Mutta jos koholla pito ei helpota kiristystä, kannattaa käydä kipsi vaihtamassa.

      Mun eka kipsi (nilkan murtumisen jälkeen) tuli parissa päivässä liian löysäksi, vaikka murtuman tapahtuessa turvotusta ei ollut jurikaan. Sain uuden sopivamman kipsin joka oli napakka mutta ei tiukka. Kipsi kun oli, vuorokaudesta 90% ajasta pidin sitä koholla (ensiarvoisen tärkeää!). Mutta sitten illalla (aamulla kipsi vaihdettu) kipsi alkoi tuntua kamalan ahdistavalta, vielä yölläkin ja mietin täytyykö päivytyskeen lähteä... aamullakin se oli vielä tiukka (varpaat hiukan turvoksissa), mutta aamupäivällä se oli taas sopiva, eikä sen jälkeen enää mennyt liian tiukaksi. Päin vastoin, kävin sen vielä kuuden viikona aikana muutamia kertoja vaihtamassa pienempään...

    • ...

      Täällä kans nilkkamurtumapotilas..eilen ummistettiin kipsisaapas ja se jätettiin "sopivan löysäksi"..jalkaa turvottaa ja kiristelee muuten (jouduin jo kerran käymään verikokeissa tulppa-epäilyn vuoksi). On se kipsi siis tukevan tuntuinen, mutta kipsihän ei saa kiristää eikä hangata mistään. Lääkäri sanoi, että kipsi ei todennäk. kiristä kun sinne mahtuu useampi sormi.

      Saako kysyä mikä luumurtuma sinulla on?

      • nilkkamurtumasta

        Minulla oli lateraalimalleolin murtuma, sanottiin että on hyväasentoinen ja että ei tarvitse kontrollia edes. Mutta kuten sanottu edelleen on kipua murtumakohdalla ja kihelmöintiä, nyt viikko ja yksi päivä tapahtumasta. Jotenkin tuntuu että ei yhtään pysty olemaan pystyssä kun heti alkaa kiristämään tuota jalkaa. Ei silloin kun on vain kohoasennossa niin silloin on suht ok olo.


      • murtunutkin
        nilkkamurtumasta kirjoitti:

        Minulla oli lateraalimalleolin murtuma, sanottiin että on hyväasentoinen ja että ei tarvitse kontrollia edes. Mutta kuten sanottu edelleen on kipua murtumakohdalla ja kihelmöintiä, nyt viikko ja yksi päivä tapahtumasta. Jotenkin tuntuu että ei yhtään pysty olemaan pystyssä kun heti alkaa kiristämään tuota jalkaa. Ei silloin kun on vain kohoasennossa niin silloin on suht ok olo.

        Sulla on vasta noin vähän aikaa ollut kipsi! Malttia, siitä murtumisesta toipuminen kestää pitkään...mulla jo kohta 4 kk :(

        Onko siis niin ettei sulla ole mennyt poikki, vaan ns. luunpinta repeytynyt irti? Eli nilkkamurtumia on kolmenlaisia; tuo, joka ei sen kummempia vaadi parantuakseen (eikä yleensä kipsiäkään), sellainen kuin mulla: luu poikki, mutta nätisti, eli ei ole sirpaleita, sekä luut on kohikkain. Eli ei tarvinnut leikkausta. Se kolmas vaihtoehto on ikävin, eli murtuma pakko raudoittaa.

        Mutta kyllähän jokaisen kohdalla luulisi kontrollot olevan, mulla ne oli 1 vk, 2 vk ja 6 vk murtumasta.

        Eli kipeä on mullakin vielä, vaikkakin murtumakohta vain hellä, eikä vika enää siellä tällä hetkellä.

        Mä en saanut astua jalalla ensimmäisiin 4 viikkoon, sitten osavaraus, sitten koko painolla keppien kanssa. Ja olihan se välillä kipeämpikin...

        Mutta pidä paljon koholla (lähes koko ajan), älä odota ihmeitä, syö särkylääkkeitä, ja sitten kun menet kipsiä vaihtamaan/poistamaan kerro ongelmistasi.

        Kyllä mullakin koski jos jalka ei ollut koholla, se on ihan normaalia (särkylääkkeistä huolimatta siis).


      • nilkkamurtumasta
        murtunutkin kirjoitti:

        Sulla on vasta noin vähän aikaa ollut kipsi! Malttia, siitä murtumisesta toipuminen kestää pitkään...mulla jo kohta 4 kk :(

        Onko siis niin ettei sulla ole mennyt poikki, vaan ns. luunpinta repeytynyt irti? Eli nilkkamurtumia on kolmenlaisia; tuo, joka ei sen kummempia vaadi parantuakseen (eikä yleensä kipsiäkään), sellainen kuin mulla: luu poikki, mutta nätisti, eli ei ole sirpaleita, sekä luut on kohikkain. Eli ei tarvinnut leikkausta. Se kolmas vaihtoehto on ikävin, eli murtuma pakko raudoittaa.

        Mutta kyllähän jokaisen kohdalla luulisi kontrollot olevan, mulla ne oli 1 vk, 2 vk ja 6 vk murtumasta.

        Eli kipeä on mullakin vielä, vaikkakin murtumakohta vain hellä, eikä vika enää siellä tällä hetkellä.

        Mä en saanut astua jalalla ensimmäisiin 4 viikkoon, sitten osavaraus, sitten koko painolla keppien kanssa. Ja olihan se välillä kipeämpikin...

        Mutta pidä paljon koholla (lähes koko ajan), älä odota ihmeitä, syö särkylääkkeitä, ja sitten kun menet kipsiä vaihtamaan/poistamaan kerro ongelmistasi.

        Kyllä mullakin koski jos jalka ei ollut koholla, se on ihan normaalia (särkylääkkeistä huolimatta siis).

        No ainakin mulle sanottiin ja tekstissäkin lukee että koska on niin hyvänlaatuinen, ei tarvita kontrollia! Mutta kyllä siellä oli fibulassa murtuma rtg lausunnon mukaan. Hyvänlaatuinen Weber B murtuma. Tekstin mukaan kolmen viikon varaamattomuus, kaksi viikkoa 15 kg ja yksi viikko täyspainovaraus. Saa nähdä kuinka käy. Kestääkö sen jälkeen sitten kävellä. Toivottavasti. Teen kyllä istumatyötä joten se voi kestääkin mutta turpoaako helpommin sitten kun murtuma on ollut. Yritän kuitenkin mennä töihin. Siinä murtuman kohdalla tuntuu kyllä kihelmöintiä ja lievää tuntemusta, ei varsinaista särkyä enää. Nyt perjantaina tulee kaksi viikkoa tapaturmasta.


      • murtunutkin
        nilkkamurtumasta kirjoitti:

        No ainakin mulle sanottiin ja tekstissäkin lukee että koska on niin hyvänlaatuinen, ei tarvita kontrollia! Mutta kyllä siellä oli fibulassa murtuma rtg lausunnon mukaan. Hyvänlaatuinen Weber B murtuma. Tekstin mukaan kolmen viikon varaamattomuus, kaksi viikkoa 15 kg ja yksi viikko täyspainovaraus. Saa nähdä kuinka käy. Kestääkö sen jälkeen sitten kävellä. Toivottavasti. Teen kyllä istumatyötä joten se voi kestääkin mutta turpoaako helpommin sitten kun murtuma on ollut. Yritän kuitenkin mennä töihin. Siinä murtuman kohdalla tuntuu kyllä kihelmöintiä ja lievää tuntemusta, ei varsinaista särkyä enää. Nyt perjantaina tulee kaksi viikkoa tapaturmasta.

        Mulla myös Weber B. Ehkä sitten on kaupungeissa ero kuinka hoitavat, täällä Helsingissä toi B tarkoittaa kolmea kontrollia...

        Mulla myös hyvänlaatuinen; ei luunsiruja, luut kohillaan (ero alle 3 mm), nivelhaarukka ei ole levinnyt yli rajan. Siitä huolimatta tiukat kontrollit, joista näin jälkeen päin ei apua kun nilkka taitaa olla nyt leikkauskunnossa, ei murtuma kohta, vaan jänteet edestä.

        Kipsin kanssa mun oli tosi helpoo kävellä, ei kipuja. Kun se otettiin pois alkoivat ongelmat. Istumatyötä teen minäkin ja kun jalka on koko päivä "ei koholla", niin turvottaa ja kipeytyy... tänään taas aloitin tulehduskipulääkekuurinja panacodit, viikon päästä saa seuraavan kortisonipiikin ja sit jään saikulle muutamaksi päiväksi jalkaa lepuuttamaan. Siihen saakka täytyy vain pärjätä :(

        Mutta nää paranemiset on yksilöllisiä, ja toivottavasti sulle käy hyvin. Kaikki tuntemukset sulla on nyt ihan ok, ala niitä kipuja ajattelemaan sitten vasta kun 6 viikkoa on täynnä ;-)


      • ...
        murtunutkin kirjoitti:

        Mulla myös Weber B. Ehkä sitten on kaupungeissa ero kuinka hoitavat, täällä Helsingissä toi B tarkoittaa kolmea kontrollia...

        Mulla myös hyvänlaatuinen; ei luunsiruja, luut kohillaan (ero alle 3 mm), nivelhaarukka ei ole levinnyt yli rajan. Siitä huolimatta tiukat kontrollit, joista näin jälkeen päin ei apua kun nilkka taitaa olla nyt leikkauskunnossa, ei murtuma kohta, vaan jänteet edestä.

        Kipsin kanssa mun oli tosi helpoo kävellä, ei kipuja. Kun se otettiin pois alkoivat ongelmat. Istumatyötä teen minäkin ja kun jalka on koko päivä "ei koholla", niin turvottaa ja kipeytyy... tänään taas aloitin tulehduskipulääkekuurinja panacodit, viikon päästä saa seuraavan kortisonipiikin ja sit jään saikulle muutamaksi päiväksi jalkaa lepuuttamaan. Siihen saakka täytyy vain pärjätä :(

        Mutta nää paranemiset on yksilöllisiä, ja toivottavasti sulle käy hyvin. Kaikki tuntemukset sulla on nyt ihan ok, ala niitä kipuja ajattelemaan sitten vasta kun 6 viikkoa on täynnä ;-)

        kaupunkien välillä. Minulla myös hyväasentoinen tms. nilkkamurtuma. Pienen kaupungin päivystyksessä (missä jalkani kipsattiin) sanottiin, että 4 vk:lla selviää ja heti vaan puolella painolla kävelemään ja toiset 2 vk:a koko varaus.

        Sitten kun tulin nykyiseen kotikaupunkiin (Tre)niin sanottiin, että 4 vk:a kipsiaikaa ei riitä, joten 6 vk:a nyt ollaan "kipsissä". Yhdet väliröntgenit on otettu ja seuraavat otetaan kun kipsi on poistettu. Silloin myös lääkärin kontrolli. Eli todellakin on eroja kaupunkien välillä.

        Aijai..vähän jänskättää miten kävely onnistuu ilman kipsiä reilun 2 vk:n päästä...ja ne kivut ja turvotukset..:/


      • ...
        ... kirjoitti:

        kaupunkien välillä. Minulla myös hyväasentoinen tms. nilkkamurtuma. Pienen kaupungin päivystyksessä (missä jalkani kipsattiin) sanottiin, että 4 vk:lla selviää ja heti vaan puolella painolla kävelemään ja toiset 2 vk:a koko varaus.

        Sitten kun tulin nykyiseen kotikaupunkiin (Tre)niin sanottiin, että 4 vk:a kipsiaikaa ei riitä, joten 6 vk:a nyt ollaan "kipsissä". Yhdet väliröntgenit on otettu ja seuraavat otetaan kun kipsi on poistettu. Silloin myös lääkärin kontrolli. Eli todellakin on eroja kaupunkien välillä.

        Aijai..vähän jänskättää miten kävely onnistuu ilman kipsiä reilun 2 vk:n päästä...ja ne kivut ja turvotukset..:/

        ensimmäiset 2 vk:a ei olisi saanut varata lainkaan, joten toivottavasti ei tullut vahinkoa kun menin varaamaan...


      • murtunutkin
        ... kirjoitti:

        ensimmäiset 2 vk:a ei olisi saanut varata lainkaan, joten toivottavasti ei tullut vahinkoa kun menin varaamaan...

        Toivotaan ettei ole mitään tullut "vääristä ohjeista"!

        Ihmettelen tuollaista toimintaa, sillä nettikin on ihan pullollaan noita nilkan murtumanhoito-ohjeita, ja onhan ne aika kiistattomat...

        Mulla olikohan 2 vk ei ollenkaan saanut jalalla astua tai varata, kolmas viikko sai laskea jo jalan maahan, sitten neljäs viikko niin että raajan painon verran sain laskea, kaksi viimeistä viikkoa niin että puolet painosta sai varata jalalle, ja tietty kepit koko ajan...


    • v.v

      olisin kysynyt että kauan menee kun kipsi otetaan pois että pystyy kävelee normaalisti. minulla oli nilkkamurtuma ja laitettu rautaa ja ruuvia -

    • kipeellinen

      No mulla otettu kipsi pois 22.3 enkä vieläkään kunnolla kävele, kipeää tekee. Se tosin on yksilöllistä tuo parantuminen, et vaikeaa tarkkaan sanoa. Täällä on 2 muutakin palstaa mm. nilkkamurtumista, kannattaa lukea nekin :)

    • Murtumasta noin 5 kk

      Riippuu todella paljon, millainen vamma siellä nilkassa on. "Helpoin" tilanne on ilmeisesti se, että on pelkkä pohjeluun murtuma, joka on kipsillä tai levyllä, ruuveilla ja kipsillä hoidettu. Itselläni on leikattu Weber B murtuma, johon laitettiin levy ja viisi ruuvia. Toipuiminen sujui aika nopeaan. Luonnollisesti sitä auttaa liikunnallinen elämä ennen ja jälkeen. Nyt sujuu jo kympin lenkitkin ilman mitään haittoja. Kävelytestistäkin tuli pari pinnaa vaille erittäin hyvä kunto.

      Jos nilkassa on enempi hajalla ja sinne tungetaan enempi rautaa, tuntuu että paraneminen ja toipuminenkin on paljon hitaampaa.

    • juussi

      Äkkiä vaihdattamaan kipsi!!!!! dumdum

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      58
      2392
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      75
      1999
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      229
      1915
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1757
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1671
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1639
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1534
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1331
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1228
    Aihe