Asunnon myynti ja verovapaus

Mä vaan

Miten mun pitäis toimia, kun ostin asunnon n. vuosi sitten ja nyt on edessä muutto toiselle puolelle Suomea työn ja naisen perässä. Asunnon myynti tulisi kysymykseen vasta vuoden päästä, kun myyntivoitto muuttuu verottomaksi. Tarkoitus olisi ottaa tyhjille jäävään asuntoon vuokralaisia.

Mitä ilmesemmin mun siis pitää jättää "kirjat" nykyiseen asuinkuntaan, mutta voinko kumminkin tehdä jonkinlaisen väliaikaisen osoitteenmuutoksen tulevaan asuinkuntaan. Uskallanko edes ilmoittaa itseäni uuden asunnon talon kirjaan?

Pitääkö vuokralaisten olla ns. alivuokralaisia vai pitääkö niiden olemassaolo kiistää kokonaan ja ottaa vuokrakin pimeenä???

Eli miten verottaja suhtautuu näihin tapauksiin? Jos jollain on omia kokemuksia/hyviä vinkkejä em. tyylisestä tilanteesta, niin haluaisin mielelläni kuulla!

3

982

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Verokierto

Voi voi sinähän kyselet laittomia.

Kyllä se on vaan niin että veronsa joakaisen pitää maksaa.

Mutt jos nyt tosiaan haluat verosuunnittelua harjoittaa, niin

Sinun pitää itsesi asua k.o asunnossa 2 vuoden ajan (yli 2 vuotta 1 päivä). Muista että muuttopäivä(t) ratkaisee - ei kauppapäivä.

Ja alivuoralaisiahan saa olla kunhan asut (eli pidät kirjat ) asunnossa. Älä tee mitään väliaikaisia muuttoilmoituksia (silloin olet muuttanut ja se on sitten - selvää että ei asumispykälä täyty.

Ja sitten vuokratulosta vähennät tietysti yhtiövastiketta vain vuokralaisen osalta ja teet sopivat remontit vuokratulosta vähentäen.

Se pimeesti ei kannata, sillä pitäähän vuokralaisen ilmoittaa joku osoite.

• Tsäh

Saatko myyntivoittoa ja kuinka paljon ? Laskepas, että kannattaako sen takia tehdä kaikenlaisia kommervenkkejä. Jos ei ole pakko myydä asuntoa, laita vuokralle ja myy sitten kun on tarvis. Vuokratulolla VOI saada enemmän kuin "välttelemällä" myyntivoittoveroa keinolla millä tahansa.
      Esim. lainankorkojen vähennysoikeus: 30 % ensiasunnonostajan vähennys, vuokranantajan vähennys 29 % (ensi vuonna 28 %?).
      Laskelmia kannattaa tehdä.Tyhjäksi asuntoa ei ehkä kannata jättää.

• Verottaja

Vakituisen asunnon verovapaan myynnin edellytykset ovat seuraavat:
      asuntoa on käytetty omana tai perheen vakituisena asuntona omistusaikana yli kaksi vuotta yhtäjaksoisesti. Eli verottaja tutkiin kaksi asiaa: omistusajan ja yhtäjaksoisen asumisen. Jos annat verottajalle vääriä tietoja, varaudu viiden vuoden odotukseen jälkiverotuksesta(jos satut jäämään kiinni valheellisesta veroilmoituksesta/-ehdotuksesta).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5404
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      26
      4657
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2661
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2314
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2008
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1637
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1571
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1360
    10. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      15
      1306
    Aihe