PKS:n sähkölasku

kyselijä.

Tere, te joilla on PKS sähköyhtiönä, voisitteko kertoa onko Fortum laskuttanut teitä? Luulin, että se sähkön siirto maksu kuuluu PKS:ltä saamaani laskuun, mutta nyt on Fortum lähettänyt minulle laskun, joka on suurempi kuin PKS:n sähkölaskuni, ja sitä summaa pitäisi maksaa jokaiselta kuukaudelta. Normaalia, vaiko virhe jossakin? Kyselen näin nyt ensin ennen kuin otan yhteyttä molempien firmojen asiakaspalveluihin kysyäkseni että mistä hyvästä minua laskutetaan kahdesta sähköyhtiöstä.

Terveisin: Järkyttynyt Laskujen maksaja

49

8875

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fortumin lasku

En tiedä PKS:stä, mulle tulee normaali Fortumin sähkölasku

• silti as.palveluun p-k sähköön

kun asuin kaupungissa, kerrostalossa ja vaihdoin sähköyhtiöni p-k :hon (ett rahat jäis pohjois-karjalaan eikä menis ison fortumin suuhun) niin mulle tuli kaks sähkölaskuu, fortumislta toinen. Syy se ett sähkö tuli p-k sähköstä ja sähköä siirti fortum...
      Nyt kun asun omakotitalossa, tulee lasku ainoastaan p-k sähköltä. ei valittamista

• ap.

Kysyin parilta tyypiltä joilla on PKS sähköyhtiönä, eivätkä he olleet kuulleetkaan siitä että joutuisivat maksamaan Fortumille vielä lislaskuja sähköstään. Ja maksaako sähkönsiirto tosiaan saman verran kuin sähkölaskukin?

Eli jos vaihtaisin Fortumiin, varmaan PKS siirtäisi sähköä minulle ja joutuisin heille maksamaan saman verran kuin Fortumillekin.
        Mutta selvitän asian kyllä vielä ihan virallisilta tahoilta, haluan vaan ensin kuulla onko muilla tällaista tilannetta.

• same for me
        ap. kirjoitti:

Kysyin parilta tyypiltä joilla on PKS sähköyhtiönä, eivätkä he olleet kuulleetkaan siitä että joutuisivat maksamaan Fortumille vielä lislaskuja sähköstään. Ja maksaako sähkönsiirto tosiaan saman verran kuin sähkölaskukin?

Eli jos vaihtaisin Fortumiin, varmaan PKS siirtäisi sähköä minulle ja joutuisin heille maksamaan saman verran kuin Fortumillekin.
        Mutta selvitän asian kyllä vielä ihan virallisilta tahoilta, haluan vaan ensin kuulla onko muilla tällaista tilannetta.

Minulla noin oli ainakin, ja itseasiassa sähkönsiirtolaskut oli isompia kuin itse sähkölaskut.

• ap.
        same for me kirjoitti:

Minulla noin oli ainakin, ja itseasiassa sähkönsiirtolaskut oli isompia kuin itse sähkölaskut.

En ole kuullut kenestäkään tutustani, joka olisi joutunut maksamaan tällaisia laskuja. Olen vaan pelkkä opiskelija, eikä mulla ole varaa sadan euron sähkölaskuun! Tietty vielä otan yhteyttä tuonne PKS:ään ja Fortumiin, mutta jos oikeasti joudun maksamaan tällaisia laskuja joka kuukausi, niin onko mitään sähköyhtiötä, jossa ei tuota tarvitse maksaa näin isoja laskuja? Miksi jotkut maksavat sitä, ja jotkut ei? En ymmärrä tätä systeemiä ollenkaan.

• opintoja.
        ap. kirjoitti:

En ole kuullut kenestäkään tutustani, joka olisi joutunut maksamaan tällaisia laskuja. Olen vaan pelkkä opiskelija, eikä mulla ole varaa sadan euron sähkölaskuun! Tietty vielä otan yhteyttä tuonne PKS:ään ja Fortumiin, mutta jos oikeasti joudun maksamaan tällaisia laskuja joka kuukausi, niin onko mitään sähköyhtiötä, jossa ei tuota tarvitse maksaa näin isoja laskuja? Miksi jotkut maksavat sitä, ja jotkut ei? En ymmärrä tätä systeemiä ollenkaan.

Ilmeisesti et ole opiskellut vielä riittävästi, jos et ymmärrä sähköenergian ja sähkön siirron osuutta sähkön kokonaishinnasta.

Jos laskut tuntuvat isoilta, niin helpoin tapa pienentää niitä on vähentää sähkönkulutusta.

• ap.
        opintoja. kirjoitti:

Ilmeisesti et ole opiskellut vielä riittävästi, jos et ymmärrä sähköenergian ja sähkön siirron osuutta sähkön kokonaishinnasta.

Jos laskut tuntuvat isoilta, niin helpoin tapa pienentää niitä on vähentää sähkönkulutusta.

PKS:llä ne teki arvion paljon sähköä kulutan (sekä minkä tyyppinen sähkösopimus, esim. Vihreä sähkö), ainakin niin käsitin sen homman hoituvan kun sama numeroinen lasku tulee PKS:ltä joka kuukausi. Jos saisin laskun sen mukaan paljon kulutan, olisi lasku hyvin paljon pienempi.

Vasta omilleen muuttaneena kuinka kukaan voi odottaa, että asiat ovat heti minulle selkeitä. Ja vaikka olenkin tuttujen kokemuksia ja neuvoja kuunnellut ennen muuttoa ja muuton jälkeen, niin ei kukaan osannut kertoa että sähkölasku JOILLEKIN on 110 euroa kuukaudessa.

Pikkuraha työssäkäyvälle. Tukirahoilla elävälle se oli järkytys. Helppoahan se on tosin tuntemattoman ruveta arvostelemaan kun ei tiedä missä tilanteessa joku elää.

• silti jatkaa.
        ap. kirjoitti:

PKS:llä ne teki arvion paljon sähköä kulutan (sekä minkä tyyppinen sähkösopimus, esim. Vihreä sähkö), ainakin niin käsitin sen homman hoituvan kun sama numeroinen lasku tulee PKS:ltä joka kuukausi. Jos saisin laskun sen mukaan paljon kulutan, olisi lasku hyvin paljon pienempi.

Vasta omilleen muuttaneena kuinka kukaan voi odottaa, että asiat ovat heti minulle selkeitä. Ja vaikka olenkin tuttujen kokemuksia ja neuvoja kuunnellut ennen muuttoa ja muuton jälkeen, niin ei kukaan osannut kertoa että sähkölasku JOILLEKIN on 110 euroa kuukaudessa.

Pikkuraha työssäkäyvälle. Tukirahoilla elävälle se oli järkytys. Helppoahan se on tosin tuntemattoman ruveta arvostelemaan kun ei tiedä missä tilanteessa joku elää.

Minulla 'työssäkävijällä' on sähkölasku 300-400:n euron välillä vuodessa. Sauna on ja lämpiää usein.

Jos sinulla on kuukausilasku 110 euroa, niin et voi syyttää kuin itseäsi. Jos arviolaskutus on päin persettä tehty, niin ei sitä kukaan muu puolestasi oikaise. Uusavuttomuutta? Liian iso kämppä?

Ei siitä monta vuotta ole kuin itse opiskelin, ja silloin sähkön hinta kuului vuokraan. Oli tosin soluasumista ja omaa saunaakaan ei ollut.

Enpähän kuitenkaan valittanut. Ei tosin maksanut sähkökään kovin paljoa.

• ap.
        silti jatkaa. kirjoitti:

Minulla 'työssäkävijällä' on sähkölasku 300-400:n euron välillä vuodessa. Sauna on ja lämpiää usein.

Jos sinulla on kuukausilasku 110 euroa, niin et voi syyttää kuin itseäsi. Jos arviolaskutus on päin persettä tehty, niin ei sitä kukaan muu puolestasi oikaise. Uusavuttomuutta? Liian iso kämppä?

Ei siitä monta vuotta ole kuin itse opiskelin, ja silloin sähkön hinta kuului vuokraan. Oli tosin soluasumista ja omaa saunaakaan ei ollut.

Enpähän kuitenkaan valittanut. Ei tosin maksanut sähkökään kovin paljoa.

300-400 euroa vuodessa vai kuukaudessa? Meikäläisellä se ei jää muutamaan sataan euroon vuodessa kylläkään. Eikä ole saunaa, eikä asuntokaan ole 36neliömetriä isompi, eikä ole elektroniikkaa kuin muutama laite (laskettuna ne ns. pakolliset laitteet).

Uusavuton toki olen, mutta ei se minua estä kyselemästä ihmisiltä kokemuksia, tietoja ja neuvoja, tai ottamasta yhtiöihin yhteyttä ja kysyä mikä on homman nimi, eikä se estä etsimästä töitä, jotta olisi varaa maksaa moinen lasku.

• lukemaan
        ap. kirjoitti:

300-400 euroa vuodessa vai kuukaudessa? Meikäläisellä se ei jää muutamaan sataan euroon vuodessa kylläkään. Eikä ole saunaa, eikä asuntokaan ole 36neliömetriä isompi, eikä ole elektroniikkaa kuin muutama laite (laskettuna ne ns. pakolliset laitteet).

Uusavuton toki olen, mutta ei se minua estä kyselemästä ihmisiltä kokemuksia, tietoja ja neuvoja, tai ottamasta yhtiöihin yhteyttä ja kysyä mikä on homman nimi, eikä se estä etsimästä töitä, jotta olisi varaa maksaa moinen lasku.

"300-400 euroa vuodessa vai kuukaudessa? "

Mitäpä kirjoitin viestissä, johon vastasit?

"Meikäläisellä se ei jää muutamaan sataan euroon vuodessa kylläkään. Eikä ole saunaa, eikä asuntokaan ole 36neliömetriä isompi, eikä ole elektroniikkaa kuin muutama laite (laskettuna ne ns. pakolliset laitteet)."

Olet ilmeisesti trolli? Sähkölaskusi koko viittaa sähkölämmitteiseen omakotitaloon. Pölliikö naapurisi mittarisi kautta? Oletko kysynyt?

Arvioi sähkönkulutuksesti vaikka jollain netistä löytyvällä sähkönkulutuslaskurilla (KVG), esimerkiksi http://www.vantaanenergia.fi/kotitaloudet/sahko/sahkonkulutus/fi_FI/laskuri/

Käy sitten vaikka http://sahkonhinta.fi/ sivuilla laskemassa tarjous kyseiselle kWh-määrälle. Vastaako lopputulos kokoluokaltaan nykyistä? Kerro se meille.

• ap.
        lukemaan kirjoitti:

"Meikäläisellä se ei jää muutamaan sataan euroon vuodessa kylläkään. Eikä ole saunaa, eikä asuntokaan ole 36neliömetriä isompi, eikä ole elektroniikkaa kuin muutama laite (laskettuna ne ns. pakolliset laitteet)."

Olet ilmeisesti trolli? Sähkölaskusi koko viittaa sähkölämmitteiseen omakotitaloon. Pölliikö naapurisi mittarisi kautta? Oletko kysynyt?

Arvioi sähkönkulutuksesti vaikka jollain netistä löytyvällä sähkönkulutuslaskurilla (KVG), esimerkiksi http://www.vantaanenergia.fi/kotitaloudet/sahko/sahkonkulutus/fi_FI/laskuri/

Käy sitten vaikka http://sahkonhinta.fi/ sivuilla laskemassa tarjous kyseiselle kWh-määrälle. Vastaako lopputulos kokoluokaltaan nykyistä? Kerro se meille.

Ajattelin jos olisi sattunut jokin ajatuskatko tuossa vuoden kohdalla, mutta ei siitä hermojaan tarvitse menettää.

Ja jos olisin trolli en tuhlaisi aikaani kirjottelemalla ympäri nettiä kyselemässä neuvoa tähän tilanteeseeni. Vaikkei kukaan kyllä osaa auttaa.

Ei kai sähkölaskuni suuruus voi johtua siitä että asuntoni on omakotitalossa... Ei se voi olla mahdollista.
        PKS ja Fortum ovat sitä mieltä että lasku on oikein, joten en tiedä mitä tässä muuta tekisi kuin yrittäisi keksiä rahat jolla maksaa.

Tässä on nyt laskuarvio tulevalta vuodelta: 940,12 €. Kai tämä sitten on normaali sähkölasku. En minä muutakaan selitystä keksi.

• MH
        lukemaan kirjoitti:

Toisinaan kerrostaloissa on talonyhtiön "kilpailuttama" sähkösopimus PKS:n kanssa, joka ei todellakaan ole halvin. Tällöin ei ole mahdolista valita huoneistokohtaista sähkön toimittajaa. Hinnat ovat usein tällöin kohtuuttomia.

Olen kuullut moisista tapauksista ikävä kyllä ennenkin...

Itse asun rivitalossa, jossa on kaukolämmitys, mutta saunaa tulee kyllä lämmitettyä useinkin, sähkölasku noin 60 €/kk.

Ja uskokaa jo ihmiset, että se PKS on kalleimmasta päästä, se selviää tuolta sahkonhinta.fi -palvelusta aika helposti

• Anonyymi
        ap. kirjoitti:

Pörssisähkö on nyt kallista, 21,33 c/kWh ja 7 vrk keskihintakin on 16,6 c/kWh.

Mutta kilpailuta netistä löytyvillä kilpailuttajilla sähkösopimus ja ota 12 kk kiinteähintainen mistä edullisesti saat.

Esim. itse otin nyt joulukuun alusta voimaan tuleen Vihreän älyenergian 12 kk kiinteähintaisen hintaan 8,9 c/kWh + kk-maksu 3,50€ (3 ensimmäistä kuukautta ilman kk-maksua).

Sähkönsiirtofirmahan kaupunkialueella on Caruna Espoo, joka veloittaa siirrosta 5,8 c/kWh + perusmaksu 6,15€/kk.

Näin ollen kerrostalokaksion 300 kWh kuukausikulutuksella sähkölaskuksi siirtoineen muodostuu 8,9 c + 5,8 c= 14,7 c/kWh x 300 = 44,10 €+ 3,5€ + 6,15 €= 53,75/ kk.

Sähköstä ja sähkönsiirrosta tulee erilliset laskut, joissa molemmissa on kyllä tarkkaan eritelty mistä lasku muodostuu, mutta laskujen yhteissumma tuolla sopimuksella ja kulutuksella on tuo 53 €.

Vähemmän sähköä kuluttamalla lasku tietysti pienenee, joten turhat valot pois, televisiot ja tietokoneet kiinni jos niitä ei käytä, laturit pois seinästä, jne.

Satasen sähkölaskuja ei kenenkään kannata maksella, ellei sitten ole miljonääri,
        siksi kannattaakin vertailla sopimusten hintoja ja verrata niitä pörssisähkön hintaan.

Kesällä pörssisähkö oli edullisempaa kuin kiinteähintainen, mutta talven tullessa tilanne taas muuttui ja talven aikana pörssisähkö saattaa nousta huimiin hintoihin, kuten viime talvenakin teki.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pörssisähkö on nyt kallista, 21,33 c/kWh ja 7 vrk keskihintakin on 16,6 c/kWh.

Mutta kilpailuta netistä löytyvillä kilpailuttajilla sähkösopimus ja ota 12 kk kiinteähintainen mistä edullisesti saat.

Esim. itse otin nyt joulukuun alusta voimaan tuleen Vihreän älyenergian 12 kk kiinteähintaisen hintaan 8,9 c/kWh kk-maksu 3,50€ (3 ensimmäistä kuukautta ilman kk-maksua).

Sähkönsiirtofirmahan kaupunkialueella on Caruna Espoo, joka veloittaa siirrosta 5,8 c/kWh perusmaksu 6,15€/kk.

Näin ollen kerrostalokaksion 300 kWh kuukausikulutuksella sähkölaskuksi siirtoineen muodostuu 8,9 c 5,8 c= 14,7 c/kWh x 300 = 44,10 € 3,5€ 6,15 €= 53,75/ kk.

Sähköstä ja sähkönsiirrosta tulee erilliset laskut, joissa molemmissa on kyllä tarkkaan eritelty mistä lasku muodostuu, mutta laskujen yhteissumma tuolla sopimuksella ja kulutuksella on tuo 53 €.

Vähemmän sähköä kuluttamalla lasku tietysti pienenee, joten turhat valot pois, televisiot ja tietokoneet kiinni jos niitä ei käytä, laturit pois seinästä, jne.

Satasen sähkölaskuja ei kenenkään kannata maksella, ellei sitten ole miljonääri,
        siksi kannattaakin vertailla sopimusten hintoja ja verrata niitä pörssisähkön hintaan.

Kesällä pörssisähkö oli edullisempaa kuin kiinteähintainen, mutta talven tullessa tilanne taas muuttui ja talven aikana pörssisähkö saattaa nousta huimiin hintoihin, kuten viime talvenakin teki.

Niin jäi sanomatta että tuohon 300 kWh/kk kulutukseen sauna lämpiää useasti viikossa, joten saunattomassa kämpässä kulutus pitää olla pienempi.

• tietämättömyys.

Jos muutat PKS:ltä vaikka sinne Fortumiin,niin Fortum laskuttaa SÄHKÖNHINNAN ja PKS sen SIIRTOHINNAN!!!!!Tämä siksi koska sähkönrunkolinjan omistaa PKS.!!! SÄHKÖNHINTA on juuri se kilpailutettava osuus.

Sitten vielä itse kilpailuttamisesta jota tiedotusvälineet hokevat kuluttajia käyttämään.
      Väitän että JOKAINEN valveutunut sähkönkäyttäjä tietää ja osaa helposti netissä vertailla oman ja halvimman sähkön tarjoajan hinnan.
      Itse olen valveutunut kuluttaja ja se "edullisuus" on itselläni 20-30 euron markinaalissa halvimpaan yhtiöön vuositasolla,jolla ei ole kuukautta kohti kuin alle2- 3 euron kustannuslisä.Tarkoittaa omalla kohdallani juuri sitä asiaa mikä ahdistaa juuri kysyjiä.Eli yksi lasku josta näkyy kaikki tiedot ja jonka LASKEMISEN olen opetellut PKS:n tiskillä oikein perusteellisesti heidän opastuksellaan saadakseni tarkistaa onko jokainen desimaali kohdallaan kun hintaa on markkinoitu ja myyty minulle.Ne henkilöt jotka täällä palstoilla kehuvat saaneensa monia satoja säästöjä vuositasolla,niin eivät takuulla ole valveutuneita tai sitten on isoäidin aikaiset sopimukset olleet nykyaikaan saakka voimassa.
      Sitä paitsi Suomessa on noin 400 eri sähköntuottajaa ja noin 100 on mahdollista kilpailuttaa joten olisi näillä Suomen valtion herroilla töitä että kansalaiset saisivat jokaista sähköntoimittajaa kilpailuttaa,mutta se ei ole taas mahdollista näiden lakien mukaan vaatia tekemään juuri esitetyllä tavalla.Pitäisi EU:n kerrankin oikean asian kohdalla vaatia tätä asiaa korjattavaksi ja heti ja jättää vaikka terva direktiivit rauhaan.

• Epätoivo.

Elämällä on hintansa, sen tässä kyllä näkee. Pitäisi varmaan muuttaa kadulle asumaan, jos haluaa edes hieman halvemmalla elämästään maksaa. Ei kai se auta kuin maanantaina ruveta soittelemaan töiden perään ja rukoilla jotakuta palkkaamaan töihin, jotta olisi varaa maksaa moinen lasku. Ja minä kun laskin, että näillä pienillä tuloilla olisin edes laskuni saanut maksettua vaikkei muuhun olisikaan rahaa...

• samassa liemessä
        Epätoivo. kirjoitti:

Elämällä on hintansa, sen tässä kyllä näkee. Pitäisi varmaan muuttaa kadulle asumaan, jos haluaa edes hieman halvemmalla elämästään maksaa. Ei kai se auta kuin maanantaina ruveta soittelemaan töiden perään ja rukoilla jotakuta palkkaamaan töihin, jotta olisi varaa maksaa moinen lasku. Ja minä kun laskin, että näillä pienillä tuloilla olisin edes laskuni saanut maksettua vaikkei muuhun olisikaan rahaa...

Sitä se on ,elämä. Ei nämä rikkaat tiedä miltä tuntuu ahdinko,että saa maksettua edes PERUSELÄMISESTÄ aiheutuvat laskut. Ja jotkut kehtaa väittää että opintorahakin on ihan turha, että opiskelijat vain ryyppää. Voi herrajestas näitäkin. Nykyaikana, siis etenkin ihan vuoden sisällä eläminen on kallista!! Yhden hengen perusruuatkin tuntuu kaksin kertaiselta vuoden takaisiin nähden.
        Mutta ei tätä ymmärrä kuin ihmiset jotka vähällä toimeen tulevat, kun on ns. pakko.

• ap.
        samassa liemessä kirjoitti:

Sitä se on ,elämä. Ei nämä rikkaat tiedä miltä tuntuu ahdinko,että saa maksettua edes PERUSELÄMISESTÄ aiheutuvat laskut. Ja jotkut kehtaa väittää että opintorahakin on ihan turha, että opiskelijat vain ryyppää. Voi herrajestas näitäkin. Nykyaikana, siis etenkin ihan vuoden sisällä eläminen on kallista!! Yhden hengen perusruuatkin tuntuu kaksin kertaiselta vuoden takaisiin nähden.
        Mutta ei tätä ymmärrä kuin ihmiset jotka vähällä toimeen tulevat, kun on ns. pakko.

Ei ole kovinkaan myötätuntoista kommenttia tullut tilanteeseeni. Mulla ei ole edes ruokaan rahaa, kun ei Kelan tuet riittäneet.

Mutta toivottavasti löydän jotain töitä opintojen lisäksi, ja asiat tästä vielä järjestyisivät.

Kiitos kaikille vastanneille.

• ja fortum

Meilläkin sähkö ostetaan PKS:stä. Mutta siirrosta joudumme pulittamaan Fortumille, valitettavasti.
      Syy siihen on koska Joensuun kaupunki aikoinaan möi Joensuun Energian Eonille, ja nyt on Fortumilla. Eli entisen Joensuun Energian alueella ei ole edes mahdollista että sekä sähkö että siirto maksettaisiin samalle, vaan tässä on pakko maksaa siirto Fortumille, valitettavasti

• siirto?

Selväksi se tuli jo PKS:llä sopimusta tehdessäni, että tuo siirto on olemassa, mutta ei kukaan sanonut mitään, että se maksu olisi niin helevetin iso maksettava. Vielä kun sähkölaskun erikseen mäjäyttää siihen päälle, niin se on yli sadan euron sähkölasku kuukaudessa. Ei mene sähkönkulutuksen mukaankaan.

Sitä tässä en käsitä. Olisi tietty ihan hyvä kuulla näiltä jotka vakuuttelee asian olevan näin, jos laittaisivat jotain hinta-haitaria omasta sähkölaskustaan (jos on liian henkilökohtainen kysymys, niin edes jotain arviota). Meneekö yli satasen laskuksi kaikilla Joensuun kaupungin asukkailla?

• suoraan fortumilta
        siirto? kirjoitti:

Selväksi se tuli jo PKS:llä sopimusta tehdessäni, että tuo siirto on olemassa, mutta ei kukaan sanonut mitään, että se maksu olisi niin helevetin iso maksettava. Vielä kun sähkölaskun erikseen mäjäyttää siihen päälle, niin se on yli sadan euron sähkölasku kuukaudessa. Ei mene sähkönkulutuksen mukaankaan.

Sitä tässä en käsitä. Olisi tietty ihan hyvä kuulla näiltä jotka vakuuttelee asian olevan näin, jos laittaisivat jotain hinta-haitaria omasta sähkölaskustaan (jos on liian henkilökohtainen kysymys, niin edes jotain arviota). Meneekö yli satasen laskuksi kaikilla Joensuun kaupungin asukkailla?

Minulla menee 3h k sähköön noin 50e /3 kk Fortumille.PKS:n kanssa en ole tekemisissä lainkaan

• se oikeasti
        siirto? kirjoitti:

kulutuksen mukaan vaiko arviolasku? Jos ei kulutuksen mukaan mene, niin luulisi olevan arviolasku. Kyllä se otetaan kerran vuodessa huomioon, liikaa laskettu vähennetään. Näin oli ainakin meillä alussa. Nyt se arvio on jo paremmin kulutuksen mukaan. Jos paljonkon enemmän kuin oikea kulutus, niin ota yhteyttä PKS:ään ja ilmoita oikeampi kulutus.
        Meillä okt Joensuussa, sähkölämmitys. Kulutus vuodessa reilut 11 000 kWh. Tekee reilut 500 euroa PKS:lle ja vajaa 500 euroa Fortumille. Eli vajaa 100 euroa kuukaudessa. Mutta onkin aika alakanttiin tuo kulutus, vaikka ei mitenkään pihistellä. Lapset kun kasvaa, niin kulutuskin nousee :-)

• opiskelijalle...

tässä!

Asun kaukolämpö kerrostalossa 40 neliötä ja oma sähkösauna, jota lämmitän 3 kertaa viikossa.
      Arvioitu kulutus n. 2500kWh vuodessa. Siirto ja energia PKS. Sähkölasku siirto ja energia yhteensä 28€ kk. Eli tekee vuodessa yhteensä 336€. Aika tarkkan pitää paikkansa myös lopullisessa vuosi kulutuksessa. Eli en usko alkuunkaan tuota sun satua tai maksat sitten koko rapun sähköt!

• ap.

Eli nyt sain varmennusta PKS:ltä, että vuodessa sähkölaskuni on 940,12 €.

Ja on tämä outo juttu, kun olen asiasta kysellyt, niin osa ihmettelee, että miten se lasku voi olla niin suuri (minä ihmettelen myös), ja osa sitten on selvästi sitä mieltä että olen idiootti kun edes mietin asiaa, ja etten tiedä mistään mitään. Ja en tiedäkään. Eli en tiedä maksanko jotain liikaa, tai mitä tässä pitäisi tehdä muuta kuin etsiä lisärahanlähdettä, kun en pysty maksamaan Fortumin sähkönsiirto-maksua, vaikka se olisikin joka toinen kuukausi.

Fortum on sitä mieltä että minun pitää maksaa sen verran kuin maksan, ja PKS on sitä mieltä että minun pitää maksaa sen verran. Eli asia jää mysteeriksi, jos tässä mitään outoa sitten edes on. En tiedä.

• kun kerrot
        ap. kirjoitti:

Eli nyt sain varmennusta PKS:ltä, että vuodessa sähkölaskuni on 940,12 €.

Ja on tämä outo juttu, kun olen asiasta kysellyt, niin osa ihmettelee, että miten se lasku voi olla niin suuri (minä ihmettelen myös), ja osa sitten on selvästi sitä mieltä että olen idiootti kun edes mietin asiaa, ja etten tiedä mistään mitään. Ja en tiedäkään. Eli en tiedä maksanko jotain liikaa, tai mitä tässä pitäisi tehdä muuta kuin etsiä lisärahanlähdettä, kun en pysty maksamaan Fortumin sähkönsiirto-maksua, vaikka se olisikin joka toinen kuukausi.

Fortum on sitä mieltä että minun pitää maksaa sen verran kuin maksan, ja PKS on sitä mieltä että minun pitää maksaa sen verran. Eli asia jää mysteeriksi, jos tässä mitään outoa sitten edes on. En tiedä.

minkälaisesta taloudesta on kyse ja minkälaisesta talosta/asunnosta, niin voisi paremmin ottaa kantaa tuohon laskun suuruuteen

• ap.
        kun kerrot kirjoitti:

minkälaisesta taloudesta on kyse ja minkälaisesta talosta/asunnosta, niin voisi paremmin ottaa kantaa tuohon laskun suuruuteen

Asun omakotitalo-rakennuksessa, jossa on neljä tai kolme asuntoa eri vuokralaisille, ja yksi niistä on minulla vuokrassa. Eli siis yksiö vuokra-asunto. Ei ole solu, ja sen oman asunnon 36m2 tila on ainoastaan minun käytössä. Sinne kuuluu siis jääkaappi/viileäkaappi liesi ja pieni tv, tietokone sekä pleikka ja lamput. Siinä on mun sähkönkulutus sähköpattereiden lisäksi. Olen yrittänyt säästellä sähköä alkuaikoina siellä asuessani, sekä etenkin nyt, kun sain tuon laskun. Fortumin sähkönjakelupiiriin nähtävästi kuuluva alue.

Mietin, että mikä sähköyhtiö siirtää sähköjä Joensuun ulkopuolelle asuville, kun kaksi tuttuani asuu Joensuuhun kuuluvalla alueella, mutteivat kaupungissa, ja molemmilla taitaa olla PKS-sähköyhtiönä, mutteivat maksa sellaisia laskuja kuin minä, vaikka molemmilla on _reilusti_ enemmän sähkönkulutusta kuin minulla.

No, jos osaat sanoa tähän jotain neuvoa, niin olisin tietty kiitollinen. En oikein tiedä enää mitä tässä tekisi. SIIS jos lasku on väärässä. Miten sellaista voisi todistaa kellekään.

• ap.
        kun kerrot kirjoitti:

Koska laskussani lukee, että "tasaeräyslaskutuksen vuoksi on käytettävä laskennallista ennustetta arviolaskutuksessa seuraavan mittarinlukuun asti", niin onko mahdollista (siis minähän en näistä asioista vielä mitään tiedä), että mittarissa näkyisi edellisen asukkaan sähkönkäyttö?

Heitin nyt vaan tällaisen ehdotuksen.

• se ratkaisu :-)
        ap. kirjoitti:

Koska laskussani lukee, että "tasaeräyslaskutuksen vuoksi on käytettävä laskennallista ennustetta arviolaskutuksessa seuraavan mittarinlukuun asti", niin onko mahdollista (siis minähän en näistä asioista vielä mitään tiedä), että mittarissa näkyisi edellisen asukkaan sähkönkäyttö?

eli ei perustu todelliseen kulutukseen vaan ennusteeseen.
        Mutta en ymmärrä miten kulutus voi olla tuota luokkaa, senhän pitäisi olla koko talon eikä sinun 36 neliön jyvitetty. Miten ne muut muuten maksaa sähkönsä vaiko maksavatko ollenkaan?

• sinulla siis
        ap. kirjoitti:

Asun omakotitalo-rakennuksessa, jossa on neljä tai kolme asuntoa eri vuokralaisille, ja yksi niistä on minulla vuokrassa. Eli siis yksiö vuokra-asunto. Ei ole solu, ja sen oman asunnon 36m2 tila on ainoastaan minun käytössä. Sinne kuuluu siis jääkaappi/viileäkaappi liesi ja pieni tv, tietokone sekä pleikka ja lamput. Siinä on mun sähkönkulutus sähköpattereiden lisäksi. Olen yrittänyt säästellä sähköä alkuaikoina siellä asuessani, sekä etenkin nyt, kun sain tuon laskun. Fortumin sähkönjakelupiiriin nähtävästi kuuluva alue.

Mietin, että mikä sähköyhtiö siirtää sähköjä Joensuun ulkopuolelle asuville, kun kaksi tuttuani asuu Joensuuhun kuuluvalla alueella, mutteivat kaupungissa, ja molemmilla taitaa olla PKS-sähköyhtiönä, mutteivat maksa sellaisia laskuja kuin minä, vaikka molemmilla on _reilusti_ enemmän sähkönkulutusta kuin minulla.

No, jos osaat sanoa tähän jotain neuvoa, niin olisin tietty kiitollinen. En oikein tiedä enää mitä tässä tekisi. SIIS jos lasku on väärässä. Miten sellaista voisi todistaa kellekään.

oma mittari, joka mittaa vain sinun asuntosi sähköt?
        Jos näin on, niin soita sähköyhtiöön ja kerro asiasi: pinta-ala 36 neliötä ja tuollainen sähkölasku ei vaan voi pitää paikkansa, onkohan edeltäjäsi viljellyt hamppua? :-)
        Luulisi että omakotilalossa, vaikka onkin 3-4 omaa asuntoa, on myös muuta sähköä, ulkovalaistus yms. Kuka sen maksaa?

• varmaan...
        ap. kirjoitti:

kaikkien omakotitalossa asuvien sähkölaskut!

Ota nyt ihmeessä yhteyttä vuokranantajaasi ja selvitä tuo, että mistä sähkölasku koostuu ja onko sulla omaa sähkönmittausta ensinkään.
        Avioni noilla tiedoilla kulutuksesi on 5000-6000kWh vuodessa ja yhteensä siirto ja energia on silloin n. 600€ vuodessa, eli n. 50€/kk.

• ap.
        varmaan... kirjoitti:

kaikkien omakotitalossa asuvien sähkölaskut!

Ota nyt ihmeessä yhteyttä vuokranantajaasi ja selvitä tuo, että mistä sähkölasku koostuu ja onko sulla omaa sähkönmittausta ensinkään.
        Avioni noilla tiedoilla kulutuksesi on 5000-6000kWh vuodessa ja yhteensä siirto ja energia on silloin n. 600€ vuodessa, eli n. 50€/kk.

Toivottavasti nyt selviäisi asiat.

Kiitosta vaan kaikille :)

• sähköpekka

Niin! Eli olisiko kellään tyhjentävää vastausta tähän. Tuleeko kaksi laskua, pks:ltä ja fortumilta vai onko tämä jotenkin talo/paikkakohtaista?

Itse kyselen siksi kun vasta muutin joensuuhun ja olin jo hyvilläni pienestä sähkölaskusta (1kk/ 16.90), eli tuleeko vielä joku hitonmoinen siirto lasku erikseen tuon päälle..

• tämä..

nyt liian vaikeaa ymmärtää???

Joensuun keskustan sähkönsiirto on Fortumilla ja sieltä tulee vain yksi lasku (sähkönsiirto ja energia), jos et osta sahköä joltain muulta yhtiöltä. Maakunnassa on PKS sähköverkko ja samoin, jos et erikseen tee sopimusta muun sähköyhtiön kanssa, niin PKS laskuttaa yhdellä laskulla. Asiakas päättää itse kannattaako sähköenergia ostaa tarjouksella toisesta yhtiöstä ja silloin tulee laskut kahdesta eri paikasta.

• vaikeuksia
        tämä.. kirjoitti:

Joensuun keskustan sähkönsiirto on Fortumilla ja sieltä tulee vain yksi lasku (sähkönsiirto ja energia), jos et osta sahköä joltain muulta yhtiöltä. Maakunnassa on PKS sähköverkko ja samoin, jos et erikseen tee sopimusta muun sähköyhtiön kanssa, niin PKS laskuttaa yhdellä laskulla. Asiakas päättää itse kannattaako sähköenergia ostaa tarjouksella toisesta yhtiöstä ja silloin tulee laskut kahdesta eri paikasta.

tuo Joensuussa määrää Fortum, eli Joensuulla tarkoitetaan "vanhan" Joensuun alue, ei Enoa, ei Pyhäselkää, ei Tuupovaaraa, ei Kiihtelysvaaraa

• Joensuun
        tämä.. kirjoitti:

keskusta on tässä siis "vanhan" Joensuun alue, ei vaan keskusta

• sähköpekka

Eli fortumilta tuli sitten erikseen siirtolasku. Mulla tosin oli arvioitu sortumin kuukausilaskuksi noin 25e ja varsinainen sähkölasku pks:ltä 19e eli ei toi nyt hirmu summa kuitenkaan..

• useasti muuttanut

Joensuussa siis sähkönsiirrosta huolehtii Fortum Espoo Distribution -niminen Fortumin tytäryhtiö. Näiden paikallisten siirtoyhtiöiden tietoja on todella vaikea löytää mistään. Esim. isännöitsijöillä ei yleensä ole hajuakaan kuka alueella huolehtii sähkönsiirrosta. Fortum Espoo Distribution tuntuu kyllä todella loogiselta vastaukselta...

• Johan Lewis

löytyikö ratkaisua tähän ongelmaan?
      Viesti on vanha ja sattumalta tuli haun mukana näkyville, mutta ei liene rikos nostaa sitä uudelleen luettavaksi koska uskon monella muullakin olevan ajoittain saman tapaisia vaikeuksia.
      --Sinä ilmeisesti ja kaikesta päätellen maksoit koko talon sähkölaskut, sillä onhan tuo summa melko hurja tuon kokoiseen asuntoon. Itselläni on 50m2 asunto tavanomaisine sähkönkuluttajineen, ja sille on arvioitu Kwh-määräksi vuodessa 2500, eli sähkö-ja siirto on kuukaudessa noin 36€.

Toivon mukaan sait kuitenkin omasi pois.

• Urpoja vastaajia.

Eiköhän tuon kaverin suuri sähkölasku selity tällä " Siinä on mun sähkönkulutus sähköpattereiden lisäksi..." Siis SÄHKÖPATTERIT, nehän sitä sähköä juuri vievätkin. Mökillä pääsin itsekin reilusti yli 50e/kk laskuihin vaikka siellä oli suurimmaksi osaa ajasta ns. herätesähkö päällä ja lämpö talvella n. 12 astetta. Jos olisin lämmittänyt SÄHKÖPATTEREILLA mökin lämmön talvella 18 20 astetta paikkeille olisi lasku kk kohden ollut satasen luokkaa.

• dvdf

PKS RYÖSTÄÄ sähkönsiirrolla!

Meillä pelkkä kuukausimaksu on 14,62e/kk kerrostaloasuntoon.
      Aivan sairasta. Varokaa.

• asiakas PKS

Valitettavasti PKS:n alueeseen kuuluu myös maaseutualueet joiden verkkojen rakentamiset ja ylläpidot ovat tosi kalliita verrattuna taajamiin.
        Joten siitä johtuu tämä hintaero pelkän kaupungin alueella olevan sähköyhtiön siirtohinnoitteluun.
        Samoin nyt joudutaan kaivamaan maahan paljon avojohtoja joka on 2,5 kertaa kalliimpaa kuin perinteinen tekniikka.
        Mutta ota yhteyttä www.pks.fi sivuilta henkilöille jotka voivat sitten vääntää vaikka rautalangasta miksi emme asu halvimman siirtohinnan omaavalla alueella

• joo on se

14 €/kk sairasta?! :D ei juma, mitä koomikoita täällä on :D

• ihme valitusta..

Vedä itse piuhat voimalasta omaan kämppääsi. Rakentele omat muuntajat ja pidä linjat kunnossa vuoden ympäri. Onkohan tuo hinta sittenkään ryöstöä.

Siirtohinnoissa on tietenkin eroja eri paikkakunnilla. Se on kuitenkin yksi valintakriteeri kun sitä omaa asuinpaikkaa valitsee. Jos kovasti ahdistaa, asut väärässä paikassa.

• turha vettä kaataa
        ihme valitusta.. kirjoitti:

Vedä itse piuhat voimalasta omaan kämppääsi. Rakentele omat muuntajat ja pidä linjat kunnossa vuoden ympäri. Onkohan tuo hinta sittenkään ryöstöä.

Siirtohinnoissa on tietenkin eroja eri paikkakunnilla. Se on kuitenkin yksi valintakriteeri kun sitä omaa asuinpaikkaa valitsee. Jos kovasti ahdistaa, asut väärässä paikassa.

Turha on kaikille selittää kun se ymmärrys puuttuu.
        Pärevalot on poikaa näille Ainstaineille

• PersuPKS
        asiakas PKS kirjoitti:

Valitettavasti PKS:n alueeseen kuuluu myös maaseutualueet joiden verkkojen rakentamiset ja ylläpidot ovat tosi kalliita verrattuna taajamiin.
        Joten siitä johtuu tämä hintaero pelkän kaupungin alueella olevan sähköyhtiön siirtohinnoitteluun.
        Samoin nyt joudutaan kaivamaan maahan paljon avojohtoja joka on 2,5 kertaa kalliimpaa kuin perinteinen tekniikka.
        Mutta ota yhteyttä www.pks.fi sivuilta henkilöille jotka voivat sitten vääntää vaikka rautalangasta miksi emme asu halvimman siirtohinnan omaavalla alueella

Selitäppä vielä miksi puolet 5000euron sähkölaskusta on perusmaksua?Mikä tämän syy on? Liittyykö se jotenkin persuihin?

• ilona8790

Hauskaa lukea täällä..
      Minäpä asuin parisen vuotta sitten kerrostalo kaksiossa. Pint..ala 45 neliöä ja sähkö lämmitys asunnossa. Muutama hassu patteri sauna.
      Minun sähkölaskut olivat talvella parhaillaan yli 170 euroa ja kesällä kun sammutin kaikki patterit niin SILTI 80 euroa!
      Saunan lämmitin joka toinen viikko.
      Ikinä en saanut selville miksi niin iso sähkölasku, olin vielä silloin opiskelija. Muutin äkkiä pois, kun eivät tienneet missä vika.

• hämmentävää

kuitenkin asun pksn alueella ei ole ongelmia on halpa ja kaikkee :) en kuitenkaan asu joensuussa mutta hämmentää että onko fortum vai pks siellä jos sähkölasku olis siellä 400e ja pitäs maksaa fortumille 400e nii siinähän tulisi jo 800e ja se olisi kallis!

• Anonyymi

PKS =Suomen Kallein Sähköyhtiö..
      Ja Ryöstö tapahtuu ihan laillisesti on tää kyllä perseestä koko maa...

• Anonyymi

Tyhmät maksaa sähköstä(kin) liikaa kun eivät osaa elää.
      Kaikki pitäisi tuoda valmiina eteen ja tehdä puolesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      179
      4757
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      40
      2536
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2192
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1719
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      81
      1348
    6. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1281
    7. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1193
    8. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      145
      1180
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      103
      945
    10. Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi

Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannan­hoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.
      Lieksa
      117
      887
    Aihe