TIELTÄ SUISTUMISTEN SYYT

wiisas autoilija

Joka päivä uutisoidaan, kuinka jossain päin suomea on auto lähtenyt "lapasesta" suistuen ojaan ja samalla katon kautta ympäri.
Sitten turvavyöttömät lentää kuin leppäkeihäät ulos ja taas tuli lisää invalideja sekä monesti myös uusia hautausmaan asukkeja.

Koskaan ei julkinen sana uutisoi suoraan onnettomuuksien syytä, vaan sen tekee tutkijalautakunta, joka vasta raporteissaan julkaisee oikean syyn.
Se oikea syy kun ei ole liukas tai huonosti hoidettu talvinen liikennväylä vaan kuskin moka.

Kun auto lähtee heittelehtimään, niin vika ei ole huonoissa renkaissakaan, vaan kuskin moka.

Näin talvis aikaan on tuiki tavallisia uutisia liikenneinfosta, kuinka auto lensi ojaan tai päin vastaantulevaa rekkaa ilman näkyvää syytä.

Mietippä sinä kovasta vauhdista täällä paasaava nuorimies, kun vielä olet elävien kirjoissa, että oliskos ajotavoissas pientä tai suurtakin korjattavaa. Minäpä luulen, että on paljonkin.

Liikennevirran vauhtihan ei juuri hidastu oli keliolosuhteet mitkä hyvänsä. Kuitenkin juuri sillä nopeudella on se tärkein ja oleellisin merkitys. Vauhtia ei voi läheskään aina pitää sen liikennemerkin 100km/h mukaisena, vaan sitä joutuu pudottamaan jopa seitsemäänkymmeneen riipuen onko ajokeli huono tai erittäin huono.
Ajokelin arvioimiseen ei riitä suinkaan se, mitä radion liikennetiedotteesta ilmoitetaan. Siellä ei koskaan sanota, mikä nopeus olisi kulloinkin parasta, vaan sen arviota joutuu autoilija itse tekemään jatkuvasti ajaessaan.

Alkuunkaan vauhtiaan ei pidä sopeuttaa liikennemerkin antamaan ohjeeseen.

Tienpintaa on osattava lukea jatkuvasti ajon aikana ja vauhtia on älyttävä pudottaa aina sen mukaan, miltä tienpinta vaikuttaa.

Kun tietää autossaan olevan jo kuluneet talvirenkaat, nopeuden arvioimisen tärkeys entisestäänkin korostuu.

Jouduin tässä ajamaan kaverin auton huoltoon, kun kaveri ei itse pystynyt. Silmäiltyäni totesin, että renkaat olivat melko kuluneet ja hallintalaitteista varsinkin jarrupuoli puolsi ja teho oli sitä sun tätä.
Viisaana autoilijana jouduin tietysti sopeuttamaan ajonopeuteni auton kunnon ja suorituskyvyn mukaiseksi.
Joku nuori kaveri olisi tässä tilanteessa ajanut normaalia nopeutta ja suistunut ojaan tai päin vastaantulevaa rekkaa.
Totesin jo ensi metreillä, että tätä autoa pitää ajaa hiljaisella vauhdilla, jos mielii selvitä ehjin nahoin perille huoltamon pihaan.

Matkalla minua tietysti ohiteltiin jatkuvasti ja näyttipä joku keskisormeakin ymmärtämättä hiljaisen vauhtini syytä.
Tie oli viikko sitten suven aikaan pirun liukasta ja ajaessani auto lähti pieneen heittoon, jonka pystyin hiljaisenpuoleisen vauhtini ansiosta vielä
korjaamaan ja hallitsemaan.
Ja eiköhän se rekan pirulainen ollut justiin vastaan tulossa, jonka edestä kerkesin pois.
Mutta auta armias, jos vauhtini olisi ollut sitä viittäkymppiä kovempi olisin ollut hallitsemattomassa tilassa sen rekan alla prässättynä romukasana.
Talvikeli on pirullista ja yllättää monet.
Monia ei talvikeli yllätä ja suurin osa selviääkin, mutta sitten ne jotkut eivät selviä ja rusentuvat autoineen rekkojen ja muiden suurten autojen eteen.

Kun tutkailee noita onnettomuuksia, niin ei ihmettele laisinkaan, miksi kävi niin ohraisesti.
Kuskilla on aina liikaa vauhtia ja ohitusyritys päättyy turhan usein siihen, että auto alkaakin talvikelillä heittelehtimään täpärän ohitusyrityksen seurauksena.
Auton heittelehtimään lähteminen on näin talvikeleillä se tuiki tavallinen syy teiltä suistumisiin.
Nopeus täytyy osata sovittaa aina tienpitoa vastaavaksi.
Kun tiellä ei meinaa pysyä sen huonon hoidon takia, niin on turhaa lähteä sitä tienhoidon kilpailun voittanutta urakoitsijaa syyttämään. Peiliin silloin pitää katsoa.
Se urakoitsija kun hoitaa sen tien tason luokitusarvojen mukaisesti, joten pisteytys määrittää, kuinka hyvin tienpinta on hoidettu.

On turha kuvitella, että pito tiellä vastaa misään koskaan kesäkelejä.
Tien pito saattaa äkillisten säänmuutosten takia mennä niin huonoon ajettavaan kuntoon, ettei sillä hetkellä ajava voi sanoa, että tämä tie on a-luokituksen mukainen ja tällä uskaltaa ajaa kovaa.
Autokoulussa pitäisi opettaa näitäkin asioita, että se oma järki ja harkintakyky pitää olla aina, eikä luulla, että tienpitäjä on vastuussa, jos miun autoni ei pysy satasen vauhdissa tien oikeassa reunassa.
Rekat ja muu ammattimainen liikenne ajaa silti aina sitä aikataulutettua vauhtia ja siitä johtuukin, että aina kuulutetaan: "Toinen kaista suljettu rekan tieltä suistumisen takia!"

Lopuksi tässä pari lehtileikettä liikenneonnettomuuksista, joista näkee,miten kuskin pöljyys on ollut syynä turmaan.

17.12.2008
AINAKIN 26 TURISTIA KUOLI BUSSITURMASSA ISRAELISSA

Ainakin 26 ihmistä kuoli tiistaina Israelin historian tuhoisimpiin kuuluvassa bussiturmassa.
Juuri Pietarista maahan saapuneita venäläisturisteja kuljettanut bussi suistui syvään rotkoon Eilatin pohjoispuolella.
Viranomaisten mukaan autossa oli noin 60 matkustajaa. Loukkaantuneita liki 30.
Tarkkaa tieltä suistumisen syytä ei tiedetä, mutta silminnäkijöiden mukaan kuljettaja ajoi liian lujaa ja menetti bussin hallinnan ohitettuaan edellään kulkeneen auton.

27.11.2008

HISTORIOITISIJA LOUKKAANTUI PAHASTI NOKKAKOLARISSA

Historioitsija Samuli Onnela kärsi vakavia vammoja nokkakolarissa maanantaina. Ohitustilanteessa sattunut kolari tapahtui Rovaniemellä iltapäivällä viiden jälkeen.

Että sellaisia ne on ne ohitusyritykset monta kertaa, kun ei ole tarpeeksi kuskeilla sitä harkintakykyä

6

3835

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olikaan ???

      Tottakait sattuu ja tapahtuu ... se on ihan selvää

      Miksi satuu työtapaturmia ... no kun tehdään töitä ni vahinkoja sattuu

      Miksi ihmisiä hukkuu ... no kun mennään uimaan ni sattuu niitä vahinkoja

      Listaa voi jatkaa ja pitkään

      Mikä sun pointti oli , pitäiskö yksityisautoilu kieltää kokonaan ?

      Sit jos olis satamäärin pelkkiä busseja millä kaikki ihmiset ajelisivat niin sit kun niiden kuskeille sattus vahinko ni menis kerralla aina kymmeniä

      Siis mikä oli pointti vielä kerran kysyttynä

      • wiisas autoilija

        En ole ollut kieltämässä autoilua, uimista tai työntekoa. Niin mitäkö pitäisi tehdä, sinä kysyt?Tuo kysymäsi osoittaa sinun tietämättömyyttäsi ja ymmärtämättömyyttäsi.
        Korjaat mahdollisia puutteitasi koskien autolla ajoa huonoilla ajokeleillä.
        Et ota turhia riskejä, sillä riskien otto on tarpeetonta liikenteessä. Vuorikiipeilijä ei voi olla ottamatta riskejä noustessaan himalan vuorelle, mutta liikenteessä voi olla ottamatta turhia riskejä esim.uhkarohkeissa ohitustilanteissa.
        Ei ole pakko ajaa suurinta sallittua nopeutta huonoissa ajokeleissä. Tätä listausta voisi jatkaa loputtomiin.
        Älyätkö hiljentää vaativissa keleissa ajaessasi, jne...
        Kokonaan ei voi välttyä vahingoilta, mutta niitä voidaan huomattavasti vähnetää.
        Monesti uimari ottaa riskin lähtiessään humalapäissään uimaan ja työntekijä ryhtyessään hullunroheisiin hommiin ilman turvavaljaita tai muita tarvittavia suojavälineitä.,
        Se tulipalokin on vältettävissä, kun ei vuoteella humalapäissään tupakoitaisi.


      • mikä onkaan asiasi?
        wiisas autoilija kirjoitti:

        En ole ollut kieltämässä autoilua, uimista tai työntekoa. Niin mitäkö pitäisi tehdä, sinä kysyt?Tuo kysymäsi osoittaa sinun tietämättömyyttäsi ja ymmärtämättömyyttäsi.
        Korjaat mahdollisia puutteitasi koskien autolla ajoa huonoilla ajokeleillä.
        Et ota turhia riskejä, sillä riskien otto on tarpeetonta liikenteessä. Vuorikiipeilijä ei voi olla ottamatta riskejä noustessaan himalan vuorelle, mutta liikenteessä voi olla ottamatta turhia riskejä esim.uhkarohkeissa ohitustilanteissa.
        Ei ole pakko ajaa suurinta sallittua nopeutta huonoissa ajokeleissä. Tätä listausta voisi jatkaa loputtomiin.
        Älyätkö hiljentää vaativissa keleissa ajaessasi, jne...
        Kokonaan ei voi välttyä vahingoilta, mutta niitä voidaan huomattavasti vähnetää.
        Monesti uimari ottaa riskin lähtiessään humalapäissään uimaan ja työntekijä ryhtyessään hullunroheisiin hommiin ilman turvavaljaita tai muita tarvittavia suojavälineitä.,
        Se tulipalokin on vältettävissä, kun ei vuoteella humalapäissään tupakoitaisi.

        Luepas tutkijalautakuntien raportteja ja mieti ihan rauhassa ihan niin kuin kehuit tekeväsi ajaessakin,ennekuin menet kirjoittelemaan.
        Oliko sinulla jotain sanottavaa vai haluat vain provoilla?


      • wiisas autoilija
        mikä onkaan asiasi? kirjoitti:

        Luepas tutkijalautakuntien raportteja ja mieti ihan rauhassa ihan niin kuin kehuit tekeväsi ajaessakin,ennekuin menet kirjoittelemaan.
        Oliko sinulla jotain sanottavaa vai haluat vain provoilla?

        Juurihan minua tuollaiset raportit kiinnostaakin, mutta niistäkin pitää voida tehdä omat johtopäätöksensä.
        Olen täällä nimenomaan valistusta jakamassa, sitä maalaisjärkeä, johon ei tarvita korkeakouluopintoja voidakseen ymmärtää.
        Täytyy vain hallita ja uskoa fysiikan lakeihin, niin käsittää, että kun nopeus nousee tienpitoon nähden mutkassa liian ylös, auto ei pysy enää tiellä vaan suistuu pöpelikköön.
        Yksinkertaista, mutta vaikeaa tajuta.


    • jumalaare

      Yleisesti maantiellä jossa on 80 km/h rajoitus pudotan nopeuden 60 jos on pilviä. jos sataa vettä tai peräti lunta niin silloin ei voi ajaa kuin korkeintaa 50 km/h. Silloin jos on sakea sumu tai lunta tulee oikein paljon niin silloin ajan tien sivuun ja odotan sään paranemista! Olen myöskin pahasti sairas päästäni kun kirjoitan tälläistä ja aion myrkyttää itteni ehkä jo tänään! Suosittelen samaa sulle helvetin kädetön.

      • wiisas autoilija

        No ethän sinä myrkyttänytkään itseäsi, et uskaltanut, mutta uskallat ajaa kovaa ja ohitella päättömästi.
        Ei sun tarvi sokrateen tavoin myrkyttääkkään itseäsi, sillä kuolema korjaa sinut tienpäältä hurjan ylinopeuden avulla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3392
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3212
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      125
      2771
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      44
      2553
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1963
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1505
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1330
    10. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1240
    Aihe