Autonomisen hermoston toimintahäiriö

häiriötön?

tuli diagnoosiksi neurologilta. Olen kuukauden verran kärsinyt selkeistä oireista; sekä jalkojen että käsien voimattomuutta, katkokävelyä ja pahoinvointia. tuo kävely muuttuu nopeasti lähes normaalista töpöttämiseksi, jos innostun liikaa eli yritän edes hetken kävellä tukivyön avulla normaalivauhtia. Kaikki alkoi jalkojen painon tunteena ja lopulta jalat eivät enää pysyneet alla, lisäksi kädet voimattomat, tavarat tippuvat käsistä, hienomotoriikassa ongelmia, esim. joudun kolmekin kertaa yrittämään ennenkuin saan sormiini lattialle tippuneen vaatteen... Onko kenelläkään vastaavia oireita? Minkä olette diagnoosiksi saaneet? Onneksi kivut eivät kovia, joitain särkyjä vaellellen koko selän ja välillä myös käsien ja jalkojen alueella. Hermotus myös leukoihin välillä hitaalla, syöminen ei tahdo onnistua normaalisti. Särinät ja sähköiskut tuttuja, samoin esim. se, että kädet roikkuvat ranteista, lihastonus ei normaalilla tasolla. Magneettikuvat otettu lannerangasta, spondyloosia eli rappeumaa ja pieni diskusprotruusio löydetty, lisäksi kolme skolioosimutkaa. Löytyykö kohtalotovereita?

69

57313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täälläkin

      Hei! Mulla lääkäri epäili syyksi omituisiin oireisiini tuota samaa. Taisi käyttää ilmaisua "autonomisen hermostosi toiminta on häiriintynyt". Mulla oireet lähinnä erilaista värinää ja tärinää ympäri kehoa, aika paljon jaloissa ja käsissä. Tutkimuksia tehty ja neurologin mukaan ms-tauti, parkinson ym. "varsinaiset" neurologiset sairaudet eivät tule kyseeseen. Mulla oireet ei häiritse esimerkiksi liikunnan harrastamista ja hienomotoriikkakin toimii, mutta ovat tuntemuksina erittäin häiritseviä. Kaikki alkoi sen jälkeen kun olin ollut flunssassa ja jouduin syömään pari antibioottikuuriakin. Oireet ovat kestäneet yli puoli vuotta, joten ihmettelen, eikö nää milloinkaan lopu. Ja onko tää sittenkin joku muu sairaus, kuin vain hermoston häiriö..Ehdottiko sulla lääkäri jotain hoitoa tuohon vaivaan?

      • Rev.McMoon

        luustolihasten oireet perustuvat kofeiinin ja sen aineenvaihduntatuotteiden vaikutukselle natriumin, kaliumin ja kalsiumin käsittelyyn ko lihaksissa. Kalsiumin varastoituminen lihassoluihin aiheuttaa lihaksen uupumista.

        Kun lopettaa täysin kofeiinialtistuksen, alkavat oireet kadota jo muutamissa päivissä, mutta kokonaan ne poistuvat vasta kun keho puhdistuu kofeiinijäämistä ja siihen saattaa kulua jopa vuosia.


      • neuro1

        lääkekuurin hermosärkyihin ja lihaksien relaksoimiseen. niin ja kuntouttamista jatketaan.Katsotaan vielä kaksi viikkoa ja jos eivät oireet ole lievenemässä selvästi niin pakko päästä jatkotutkimuksiin. Meikä ei pysty elämään normaalisti, kävely onnistuu tukivyön avulla hitaasti ja välillä stoppaa kokonaan, kun ei ole voimia, sama käsien kanssa, parin kilon painoinen kassi voi olla liikaa kannettavaksi kun tilanne on paha. kotona olo onnistuu kun ei ole kiire mihinkään ja saa kaikki asiat tehdä normaalia hitaammin. Töihin paluu edessä ensi kuussa, mut jos ei tilanne korjaannu sairaslomaa jatketaan...
        Uskon kyllä edelleem että viimeistään kesällä pystyn taas juoksemaan ja kuntoilemaan entiseen malliin.


      • täälläkin
        neuro1 kirjoitti:

        lääkekuurin hermosärkyihin ja lihaksien relaksoimiseen. niin ja kuntouttamista jatketaan.Katsotaan vielä kaksi viikkoa ja jos eivät oireet ole lievenemässä selvästi niin pakko päästä jatkotutkimuksiin. Meikä ei pysty elämään normaalisti, kävely onnistuu tukivyön avulla hitaasti ja välillä stoppaa kokonaan, kun ei ole voimia, sama käsien kanssa, parin kilon painoinen kassi voi olla liikaa kannettavaksi kun tilanne on paha. kotona olo onnistuu kun ei ole kiire mihinkään ja saa kaikki asiat tehdä normaalia hitaammin. Töihin paluu edessä ensi kuussa, mut jos ei tilanne korjaannu sairaslomaa jatketaan...
        Uskon kyllä edelleem että viimeistään kesällä pystyn taas juoksemaan ja kuntoilemaan entiseen malliin.

        Hei vielä! Tsemppiä sinulle noiden oireiden kanssa, toivottavasti alkavat lääkkeet tepsiä! Alkoiko sinulla nuo oireet siis aivan yllättäen ilman mitään erityistä muuta yhtaikaista tekijää (esim. flunssa, kaatuminen jne..)? Aika ihmeellistä, miten voimakkaita oireita autonomisen hermoston häiriöt voi aiheuttaa (siis mikäli nämä diagnoosit ovat oikeita). Itse olen pohdiskellut tosi paljon sitä, että kai sille nyt jokin syykin yleensä on, että hermoston toiminta häiriintyy. Tuntuu erikoiselta, että hermosto voisi suistua raiteiltaan ihan omia aikojaan.


      • neuro1
        täälläkin kirjoitti:

        Hei vielä! Tsemppiä sinulle noiden oireiden kanssa, toivottavasti alkavat lääkkeet tepsiä! Alkoiko sinulla nuo oireet siis aivan yllättäen ilman mitään erityistä muuta yhtaikaista tekijää (esim. flunssa, kaatuminen jne..)? Aika ihmeellistä, miten voimakkaita oireita autonomisen hermoston häiriöt voi aiheuttaa (siis mikäli nämä diagnoosit ovat oikeita). Itse olen pohdiskellut tosi paljon sitä, että kai sille nyt jokin syykin yleensä on, että hermoston toiminta häiriintyy. Tuntuu erikoiselta, että hermosto voisi suistua raiteiltaan ihan omia aikojaan.

        mutta itse näin jälkiviisaana pystyn kyllä sanomaan että jo lokakuussa lihaskunto ei ollut kohdallaan. Epänormaalia voimattomuutta silloin jo kropassa. Takana on kyllä fyysisesti rankka rakennuskesä, mutta olen kyllä liikunnallinen ja kunnon pitäis rakentamiset kestää mennen tullen. Kaksi asiaa sattui kuitenkin aivan pari viikkoa ennen rajumpia oireita. Kävin elämäni ensimmäistä kertaa kuntonyrkkeilemässä ja sen nyrkkeilyn jälkeen huomasin selkää särkevän, ikään kuin jokin olisi mennyt ´paikoiltaan`. Seuraavana päivänä sain tilaamani tukipohjalliset fysioterapeutilta ja noissa pohjallisissa oli muutaman millin korotus lyhyemmän jalan puolella: tarjoituksena helpottaa liikkumista ja lenkkeilyä, koska viime keväänä alkoi toisen jalan polvi kipeytyä juostessa. Johtui siis fysioterapeutin mielestä lopultakin lantioni virheellisestä asennosta, josta tuo jalkojen pituuserokin aiheutuu. Noita pohjallisia en ole pitänyt nyt lainkaan, enkä pidäkään ennenkuin olen täysin terve. Nämä kaksi tapahtumaa ovat epäilemättä myötävaikuttaneet tilanteeseeni, tietysti pohjalla selän välilevyjen rappeutuminen ja skolioosi. Niin ja oli mulla kova kolmen päivän kuumekin marraskuun lopulla, mutta tulehdusarvot eivät ole olleet verikokeissa koholla ja veriarvot muutenkin hyvät. siis ei kyse hermoston varsinaisesta tulehdustilasta. Tiedän kyllä et oireeni sopivat moniin suht harvinaisiinkin ja vähemmän harvinaisiin tauteihin, mutta olen optimisti ja haluan uskoa tällä hetkellä neurologin diagnoosin oikeellisuuteen.


      • Aina ennen terve

        Miten sinun nykytilanne on?


      • tutkivaihminen
        Rev.McMoon kirjoitti:

        luustolihasten oireet perustuvat kofeiinin ja sen aineenvaihduntatuotteiden vaikutukselle natriumin, kaliumin ja kalsiumin käsittelyyn ko lihaksissa. Kalsiumin varastoituminen lihassoluihin aiheuttaa lihaksen uupumista.

        Kun lopettaa täysin kofeiinialtistuksen, alkavat oireet kadota jo muutamissa päivissä, mutta kokonaan ne poistuvat vasta kun keho puhdistuu kofeiinijäämistä ja siihen saattaa kulua jopa vuosia.

        Mielenkiintoista. Ystävälläni todettiin tämä tauti ja hän todellakin nauttii kokista ainakin pullollisen päivässä. Miksiköhän hänelle ei lääkäri kyseenalaistanut kofeiinin vaikutusta.??????


      • Anonyymi

        Voisiko olla dystoniaa? Siinä kokeet voi olla täysin normaalit....


    • pitäiskö

      mutta googleen jos kirjoitat nuo oireet saat tulokseksi erinäisiä ilkeitä, erittäin ilkeitä ja joitain vähemmän ilkeitä tauteja. Onko sinulle tehty jo ENMG-testit, aihetta olisi.

      • neuro1

        vielä muuta kuin neurologin tunnin mittainen perustutkimus, refleksien tutkimiset ja kompressiokokeet. Hermoratatutkimusta ei ole tehty.Jos tuo ENMG-koe tarkoittaa magneettitutkimusta niin silloin sellainen on tehty, tosin ikävä kyllä kuvattiin VAIN lanneranka eikä kaularangan aluetta ollenkaan. Oireet selvästi myös käsissä ja välillä siis hermotus pettää leuankin alueella...Seuraavaksi menen tällä viikolla taas oman lääkärin vastaanotolle ja luultavastikin hän ehdottaa et odotellaan vielä parisen viikkoa ennen kuin kuvataan se ylärankakin. Tai voihon olla et pistäis heti kuvauksiin, sinne kun ei täälläkään päin pääse ihan hetkessä. Kuntoon mun pitää kuitenkin tulla, kaksi suht pientä lasta ja talon rakennusprojekti pihatöineen vielä hiukkasen kesken, niin enkä todellakaan halua alta nelikymmpisenä sairaseläkeläiseksikään...haluen palata töihin heti kun kunto riittää.


      • ehkä ollut
        neuro1 kirjoitti:

        vielä muuta kuin neurologin tunnin mittainen perustutkimus, refleksien tutkimiset ja kompressiokokeet. Hermoratatutkimusta ei ole tehty.Jos tuo ENMG-koe tarkoittaa magneettitutkimusta niin silloin sellainen on tehty, tosin ikävä kyllä kuvattiin VAIN lanneranka eikä kaularangan aluetta ollenkaan. Oireet selvästi myös käsissä ja välillä siis hermotus pettää leuankin alueella...Seuraavaksi menen tällä viikolla taas oman lääkärin vastaanotolle ja luultavastikin hän ehdottaa et odotellaan vielä parisen viikkoa ennen kuin kuvataan se ylärankakin. Tai voihon olla et pistäis heti kuvauksiin, sinne kun ei täälläkään päin pääse ihan hetkessä. Kuntoon mun pitää kuitenkin tulla, kaksi suht pientä lasta ja talon rakennusprojekti pihatöineen vielä hiukkasen kesken, niin enkä todellakaan halua alta nelikymmpisenä sairaseläkeläiseksikään...haluen palata töihin heti kun kunto riittää.

        MRI- eli magneettikuvaus.

        http://www.emg.fi/html/enmg.html

        Mitä tarkoittaa, "hermotus pettää leuan alueella"?
        Itselläni tuntopuutokset pitkin kroppaa myös kasvoissa syynä niska.


      • Nimetön
        ehkä ollut kirjoitti:

        MRI- eli magneettikuvaus.

        http://www.emg.fi/html/enmg.html

        Mitä tarkoittaa, "hermotus pettää leuan alueella"?
        Itselläni tuntopuutokset pitkin kroppaa myös kasvoissa syynä niska.

        puutumista tai voimattomuutta syy löytyy yleensä kaularangan alueelta(tai aivoista), josta lähtevät hermot vastaavat yläkropan hermotuksesta. Toki hermopinteet kaularangan alueella, siis jos kyse selvästä selkäytimen ahtaumasta, aiheuttavat vastaavanlaisia oireita myös koko kropan alueella. jos oireet riitävän pahoja eli aiheutavat selviä ongelmia suoliston tai virtsarakon toimintaan
        leikkausta harkitaan.
        Minulla itselläni diagnosoitu autonomisen hermoston toimintahäiriö, joka oireilee lähes koko kropassa. kädet ja jalat voimattomat, välillä tuntohermojen toiminta hidastunutn myös leukojen hermotusalueella mikä selvästi tuntuu esim. syödessä, puhuessa.


      • täälläkin
        Nimetön kirjoitti:

        puutumista tai voimattomuutta syy löytyy yleensä kaularangan alueelta(tai aivoista), josta lähtevät hermot vastaavat yläkropan hermotuksesta. Toki hermopinteet kaularangan alueella, siis jos kyse selvästä selkäytimen ahtaumasta, aiheuttavat vastaavanlaisia oireita myös koko kropan alueella. jos oireet riitävän pahoja eli aiheutavat selviä ongelmia suoliston tai virtsarakon toimintaan
        leikkausta harkitaan.
        Minulla itselläni diagnosoitu autonomisen hermoston toimintahäiriö, joka oireilee lähes koko kropassa. kädet ja jalat voimattomat, välillä tuntohermojen toiminta hidastunutn myös leukojen hermotusalueella mikä selvästi tuntuu esim. syödessä, puhuessa.

        hei taas, kirjoittelin tuolla jo ylenpänä ja palasin takaisin. Mistä tuollainen hermopinne kaulan alueella sitten voisi johtua? Näkyykö se kuvissa? Mulla on pää kuvattu (puhdas), mutta ei kaulan aluetta. Voikohan sellainen parantua itsekseen?..Mulla nää "tuntohäiriöt" ei näy millään tavalla ulospäin, eikä haittaa mitään toimintoja, joten lääkärit eivät tunnu olevan kovinkaan huolissaan.


      • eli diskusprolapsit siis pu...
        täälläkin kirjoitti:

        hei taas, kirjoittelin tuolla jo ylenpänä ja palasin takaisin. Mistä tuollainen hermopinne kaulan alueella sitten voisi johtua? Näkyykö se kuvissa? Mulla on pää kuvattu (puhdas), mutta ei kaulan aluetta. Voikohan sellainen parantua itsekseen?..Mulla nää "tuntohäiriöt" ei näy millään tavalla ulospäin, eikä haittaa mitään toimintoja, joten lääkärit eivät tunnu olevan kovinkaan huolissaan.

        jotka ovat kyllä selvästi harvinaisempia yläselän alueella, mutta niitäkin esiintyy. Lisäksi välilevyjen rappeutuminen eli spondyloosi voi aiheuttaa ongelmia. Jos välilevy painaa selvästi joko selkäydintä tai nikamien välistä lähteviä hermoja (solmuja) pitäisi kokeneen radiologin se helposti kuvista nähdä. Spondyloosi ja muut selän virheasennot kuten suht yleinen skolioosi altistavat hermoston toimintahäiriöille. Mikäli kyseessä perifeerisen eli ääreishermoston toimintahäiriö, ei sitä pystytä periaatteessa yleensä ainakaan magneettikuvauksella todentamaan. Hermoratatutkimuksesta voisi tuolloin olla apua. autonominen hermosto vastaa kehon tahdosta riippumattomista toiminnoista eli säätelee ruoansulatusta, rauhasia ja esim. lämmönsäätelyä, mutta rakenteellisesti ei ole kyse mistään erillisestä hermoverkosta vaan autonomiset hermot kulkevat aivan samoja reittejä kuin muuutkin hermot. itselläni vaikeuksia kyllä liikkumisessa eli liikehermosolujen toiminnassa ongelmia. puheen ja syömisen hidastuminen aina välillä johtunee kaularangan alueen hermotuksen ongelmista. niin - haluaisin ehdottomasti, että kaularankanikin kuvattaisiin, varmasti sieltä löytyy tuota spondyloosia mutta löytyiskö muutakin? Jos liikkumiseni ei parin viikon sisään ala palautua normaaliksi on pakko päästä jatkotutkimuksiin. Kyllä nämä toiminnalliset hermoston häiriöt periaatteessa paranevat itsestään ajan kanssa - kunnes sitten joskus uusivat taas, kenties vuosien päästä.


      • täälläkin
        eli diskusprolapsit siis pu... kirjoitti:

        jotka ovat kyllä selvästi harvinaisempia yläselän alueella, mutta niitäkin esiintyy. Lisäksi välilevyjen rappeutuminen eli spondyloosi voi aiheuttaa ongelmia. Jos välilevy painaa selvästi joko selkäydintä tai nikamien välistä lähteviä hermoja (solmuja) pitäisi kokeneen radiologin se helposti kuvista nähdä. Spondyloosi ja muut selän virheasennot kuten suht yleinen skolioosi altistavat hermoston toimintahäiriöille. Mikäli kyseessä perifeerisen eli ääreishermoston toimintahäiriö, ei sitä pystytä periaatteessa yleensä ainakaan magneettikuvauksella todentamaan. Hermoratatutkimuksesta voisi tuolloin olla apua. autonominen hermosto vastaa kehon tahdosta riippumattomista toiminnoista eli säätelee ruoansulatusta, rauhasia ja esim. lämmönsäätelyä, mutta rakenteellisesti ei ole kyse mistään erillisestä hermoverkosta vaan autonomiset hermot kulkevat aivan samoja reittejä kuin muuutkin hermot. itselläni vaikeuksia kyllä liikkumisessa eli liikehermosolujen toiminnassa ongelmia. puheen ja syömisen hidastuminen aina välillä johtunee kaularangan alueen hermotuksen ongelmista. niin - haluaisin ehdottomasti, että kaularankanikin kuvattaisiin, varmasti sieltä löytyy tuota spondyloosia mutta löytyiskö muutakin? Jos liikkumiseni ei parin viikon sisään ala palautua normaaliksi on pakko päästä jatkotutkimuksiin. Kyllä nämä toiminnalliset hermoston häiriöt periaatteessa paranevat itsestään ajan kanssa - kunnes sitten joskus uusivat taas, kenties vuosien päästä.

        Ok, kiitos lisäinfosta. Pidän peukkuja, että paraneminen lähtisi pian käyntiin. Sinänsä huojentava tuo tieto, että häiriö voi korjaantua itsekseen ajan kanssa.


      • marsuja2
        eli diskusprolapsit siis pu... kirjoitti:

        jotka ovat kyllä selvästi harvinaisempia yläselän alueella, mutta niitäkin esiintyy. Lisäksi välilevyjen rappeutuminen eli spondyloosi voi aiheuttaa ongelmia. Jos välilevy painaa selvästi joko selkäydintä tai nikamien välistä lähteviä hermoja (solmuja) pitäisi kokeneen radiologin se helposti kuvista nähdä. Spondyloosi ja muut selän virheasennot kuten suht yleinen skolioosi altistavat hermoston toimintahäiriöille. Mikäli kyseessä perifeerisen eli ääreishermoston toimintahäiriö, ei sitä pystytä periaatteessa yleensä ainakaan magneettikuvauksella todentamaan. Hermoratatutkimuksesta voisi tuolloin olla apua. autonominen hermosto vastaa kehon tahdosta riippumattomista toiminnoista eli säätelee ruoansulatusta, rauhasia ja esim. lämmönsäätelyä, mutta rakenteellisesti ei ole kyse mistään erillisestä hermoverkosta vaan autonomiset hermot kulkevat aivan samoja reittejä kuin muuutkin hermot. itselläni vaikeuksia kyllä liikkumisessa eli liikehermosolujen toiminnassa ongelmia. puheen ja syömisen hidastuminen aina välillä johtunee kaularangan alueen hermotuksen ongelmista. niin - haluaisin ehdottomasti, että kaularankanikin kuvattaisiin, varmasti sieltä löytyy tuota spondyloosia mutta löytyiskö muutakin? Jos liikkumiseni ei parin viikon sisään ala palautua normaaliksi on pakko päästä jatkotutkimuksiin. Kyllä nämä toiminnalliset hermoston häiriöt periaatteessa paranevat itsestään ajan kanssa - kunnes sitten joskus uusivat taas, kenties vuosien päästä.

        Onko kellään ollut kuoliota reisiluun päässä n.3cm oli viimeks. Taas menen kuvauksiin ja toivoisin leikkauksen mahdl. nopeasti. Lisäks mulla on alin selkänikama rappeutunut, olen 39v. eli ei nää aina ole vanhojen sairauksia. Mutta mua pelottaa..?


      • Anonyymi
        neuro1 kirjoitti:

        vielä muuta kuin neurologin tunnin mittainen perustutkimus, refleksien tutkimiset ja kompressiokokeet. Hermoratatutkimusta ei ole tehty.Jos tuo ENMG-koe tarkoittaa magneettitutkimusta niin silloin sellainen on tehty, tosin ikävä kyllä kuvattiin VAIN lanneranka eikä kaularangan aluetta ollenkaan. Oireet selvästi myös käsissä ja välillä siis hermotus pettää leuankin alueella...Seuraavaksi menen tällä viikolla taas oman lääkärin vastaanotolle ja luultavastikin hän ehdottaa et odotellaan vielä parisen viikkoa ennen kuin kuvataan se ylärankakin. Tai voihon olla et pistäis heti kuvauksiin, sinne kun ei täälläkään päin pääse ihan hetkessä. Kuntoon mun pitää kuitenkin tulla, kaksi suht pientä lasta ja talon rakennusprojekti pihatöineen vielä hiukkasen kesken, niin enkä todellakaan halua alta nelikymmpisenä sairaseläkeläiseksikään...haluen palata töihin heti kun kunto riittää.

        ENMG = elektroneuromyografia. Kyseessä ei ole magneettikuvaus, vaan lihasten supistuskykyä ja motoriikkaa mittaava sähköinen lihastesti.


      • Anonyymi
        Nimetön kirjoitti:

        puutumista tai voimattomuutta syy löytyy yleensä kaularangan alueelta(tai aivoista), josta lähtevät hermot vastaavat yläkropan hermotuksesta. Toki hermopinteet kaularangan alueella, siis jos kyse selvästä selkäytimen ahtaumasta, aiheuttavat vastaavanlaisia oireita myös koko kropan alueella. jos oireet riitävän pahoja eli aiheutavat selviä ongelmia suoliston tai virtsarakon toimintaan
        leikkausta harkitaan.
        Minulla itselläni diagnosoitu autonomisen hermoston toimintahäiriö, joka oireilee lähes koko kropassa. kädet ja jalat voimattomat, välillä tuntohermojen toiminta hidastunutn myös leukojen hermotusalueella mikä selvästi tuntuu esim. syödessä, puhuessa.

        Oletko saanut lääkitystä, joka auttaa


    • Zara_74

      Heippa! Minulla diagnosoitu autonomisen hermoston toimintahäiriö alunperin vuonna -00 ensimmäisen lapseni syntymän jälkeen. Jos silloin muina epäilyksinä oli Ms, Borrelioosi, sekä aivokasvain. Sillä näillä kaikilla paljon yhteisiä oireita. Oireet alkoivat kasvohermohalvauksella, seuraavana jalkojen jäykkyys, kompuroiminen, tasapainohäiriöt, tuntohäiriöt, koordinaatiohäiriöt, jalkasäryt jne. Lääkitykseksi Klotriptyl Mite. Vuosien mittaan oireita oli-milloin enempi ja milloin vähempi. Nykytilanne se, että kunto todella huono, massiivinen uupumus, tunto,-ja tasapainohäiriöt lisääntyneet, silmissä väpättää, kädet, jalat ja leuat alkavat yht äkkiä täristä, siellä täällä nytkähtelee ja nykii. Olen joutunut jäämään pois työelämästäkin. Vielä vuosi sitten neurologi oli vahvasti sitä mieltä, että autonominen hermosto kärsii "sensitaatiosyndroomasta" ts.se on herkistynyt äärimmilleen ja toimii siten ns.ylivirittyneenä. Lääkekokeiluna Triptyl, Doxal, Noritren ja jopa epilepsialääke Topimax. Näistä ei mitään apua, muuta kun ehkä mieltä tasaamaan tässä raskaassa tilanteessa. Tällä hetkellä autonomisen hermoston oireilun lisäksi epäilynä Ms. ENMG, SEP, ja aivojen mri tehty. Ne ok. Seuraavana VEP ja selkäydinkanavan mri. Selkäydinpunktio tehty kahdesti, jossa hieman poikkeavaisuuksia, esim.leukosyytit hieman koholla. Ihan hurjan raskasta, yli vuosikymmen mennyt-ehkä väärällä diagnoosilla, onko ihme, jos lääkkeet eivät auttaneet... Ei kai masennuslääkkeet voikkaan auttaa, jos kyse on Ms:stä :( :( :(

      • kchfirfpf

        Hei Zara!
        Toivottavasti luet vielä tämän kirjoituksen.Taidat olla ensimmäinen,jolla samanlaisia oireita kuin itselläni,vaikka olenb noilta eri yhdistysten foorumeilta kohtalotovereita etsinyt,ei ole vielä muita vastaan tullut.Todellakin, samalnaisia oireita:myös lievää lämpöilyä 37,3-37,5 useiden viikkojen ajan - tulehdusarvot eivät koholla - johtuu siis sympaattisen hermoston häiriöstä, nuo näköhäiriöt ovat selvästi pahentuneet viimeisestä sairausjaksosta - liikkeen seuraaminen vaikeaa, samoin tuo mainitsemasi tärinä - tuttua juttua,koko kroppa alkaa täristä, mutta!Olen saanut tärinän loppumaan,kun mies nostanut kaularangasta hivenen kohti kattoa,siis kun makaan lattialla selälläni.Kun ote irtoaa,tärinä alkaa uudelleen.Kaularankaperäinen ongelma siis.Klotriptyl mite tuttu lääke,ei auta mitkään lihasrelaksantit näiden oireiden poistamiseen...Klotriptyl mite pienenä annostuksena poistaa hermosärkyjä, tai nostaa kipukynnystä, suurempina toimii masennuslääkkeenä.Toivottavasti olet saanut apua vaivoihisi,ja kirjoittele hei,jos vielä tämän viestini satut lukemaan.


    • jaaa a

      hiukan "pelottaisi" mennä neurologin testeihin. Tuntuu että koko hermostoni on jollain tapaa viallinen. Viimeisimpänä uniapnea. Isälläni se on ainakin ja olen syntynyt aika reippaasti keskosena. Eilen sain kokea todellisen hengityskatkoksen, tai oikeastaan monta. Sydänkin on alkanut reistailemaan.

    • Ei kiva tauti

      Autonomisen hermoston häiriö on kuitenkin enemmän oire tai oirekokonaisuus kuin sairaus. Siihen voi olla erilaisia syitä ja oireetkin ovat erilaisia.
      Itselläni oireet ovat sydämentykytystä ja rytmihäiriöitä, suolen toiminnan häiriöitä ja pahoinvointia.
      Monet saa apua akupunktiosta, itse en ole saanut. Olen opetellut oireiden kanssa elämään ja hyväksynyt ne osaksi elämääni. Pärjäilen pitämällä huolta liikunnasta, levosta yms. elämäntavoista, vältän kofeiinia ja alkoholia. Lääkityksenä beetasalpaajat, rauhoittavat ja omeprazoli.

      • Samis taijan olla

        Siis onko psyykkistä? Tarjotaanko ensin psykiatrin vastaanottoa, kun haluan apua?


    • neuropaatikko

      Minulla on diagnosoitu autoniminen neuropatia. Sen taustalla on todella pitkään sairastettu 1-typin diabetes.

      Tuo autonominen neuropatia aiheuttaa minulla esimerkiksi verenpaineen outoa hyppelyä (nousuja ja laskuja huimauksineen), sykeen normaalista poikkeavaa käyttäytymistä, vatsan ja suoliston toimintahäiriöitä, hikoiluhäiriöitä (esim. jalkojen iho kuiva ja ohut). Myöskin tuo autonominen neuropatia voi estää normaalien sydänvaivojen havainnoitia peittämällä niitä normaaleja oireita eli lääkäriin meno saattaa tuosta syystä myöhästyä.

      Suoraan tuohon autonomiseen neuropatiaan ei minulla ole mitään lääkitystä, mutta noihin sen ilmenemismuotoihin on sitten ihan niihin liittyvää lääkitystä.

    • Rankka on pelätä

      Täälläkin jalkojen voimattomuutta ja lihasnykinää, pientä surinaa jalassa. Pitkään jatkunutta lämpöilyä.
      alaselän ja kaularangan mri tehty, myös enmg. kuvissa alaselässä muutama pullistuma ja vähän skolioosia. Fysiatrin mukaan ei aiheuta noita oireita. Konsultaatio pyynnön teki neurologille. Nyt pelottaa älyttömästi, onko tämä jotakin vakavaa. Kumittelee ms. muunmuassa . Toisaalta viimekesä oli älyttömän raskas ,tein taloa yksin kokokesän, asuin melkein katolla, jalat oli järettömän kovilla ja koko kroppa. Siitä se alkoikin syksyllä,ensin tuli lämpöilyä noin 3-4 kk ja sen jälkeen alkoi tuo voimattomuus. Itse miettinyt onko jotakin ylikuntoa tai autonominenhermosto mennyt jotenkin sekaisin?

    • meekia

      täälläkin sätkyttelee ja nykii raajoja miten sattuu ja elohiiriä tai oikeastaan rottia on tämän tästä. Lämmönsäätely heittää ihan häränpyllyä, yleensä alilämpöä. puutumisia, varpaiden halvaantumisia, velttoraaja-kohtauksia, voimattomuutta ja väsymystä. surinaa raajoissa ja hermokipuja siellä täällä... selityksiä ei ole näille koskaan löytynyt, vaikka välillä olenkin sitten lähes sänkypotilas, kun huononen esim.flunssan jälkeen useaksi viikoksi...
      Triptyl 50mg särkyihin ja unta antamaan.. toimii jotenkin...

      • Rankkaa on pelätä

        Miten ei ole mitään löytynyt, oletko käynyt tutkimuksissa ,jos olet niin mitä on tutkittu. Isellä kyllä on älytön pelko mitä nämä on. Ahdistaa tämä juttu jo tosi paljon.


      • nuori

        Nyt löysin ensimmäisen kaltaiseni! Huolestuttaa mutta ei liikaa vaikka olen vasta 20v. Elikkäs arvauskeskuksiin en ole hetkeen luottanut kun siellä olen käynyt tämän tästä sydämen sykkeen voimistumisen ja hengitys ongelmien takia. Kaikki arvot kuulemma täydelliset. Jatkoin oireiden kanssa kunnes en enää kestänyt sillä ne pahenivat kerta toisensa jälkeen. Pelkäsin jotain vakavaa aina kun oireet tuntuivat vähän voimakkaamin ja tuntui että sekoan. Hikoilin, tärisin, sydän tuntui tulevan rinnasta läpi eikä keuhkot tuntunut toimivan. Selailin netistä ja löysin paniikkihäiriön johon kuului noin 9/10 omista ongelmallisista oireista. Tämä helpotti oloani ja pystyn elämään nykyään hieman normaalimmin, mutta silti häiritsee ns. elorotat, puutuminen jaloissa ja käsissä sekä voimaton olo pitkään esim. flunssan jälkeen.


    • meekia

      multa jos kysyit, niin tutkittu on ja paljon. Missään ei mtiään vikaa löytynyt ja yritän nyt vaan pärjäillä näillä... välillä on kyllä tiertämistä

    • Rankkaa on pelätä

      Meekia miten jaksat eteenpäin, mulla pelko kokoajan päällä ja se ahdistaa.

    • murehtiminen pois

      kokeile liikuntaa.. aloita kevyestä kävelystä. mulla samanlaisia oireita kuin täällä muillakin, kestänyt yli 3 kk. kasa tutkimuksia tehty ja mitään ei löydy. liikkuminen on kuitenkin itellä vähentänyt oireita. oon ymmärtänyt että stressi tms. voi laukaista autonomisen hermoston oireet. moni neurologi on todennut että kun on laajat tutkimukset tehty (mri & enmg) niin ei ole mitään syytä pelätä vakavaa. ms ja jotkut lihastaudit mitkä näitä oireita voi aiheuttaa ovat kuitenkin melko harvinaisia joten niitä ei kannata ennakkoon murehtia. Jos neurologin kliininen tutkimus on normaali, tuskin jatkotutkimuksia edes tehdään. kannattaa hommata muuta mietittävää kuin omat oireet.. jatkuva itsensä tarkkailu ja diagnoosien etsiminen netistä ei ainakaan vähennä oireita. voimia syksyyn! keskity positiivisiin asioihin ja lakkaa murehtimasta.. ulos ja lenkille jos vain mitenkään onnistuu!

      • Hepakka

        Hei täällä myös yksi.oireet alkoivat yhtäkkiä ja olivat aluksi todella rajut. Nyt kulunut vuosi ja 3kk. Liikunta on hyväksi mutta minulla ainakin menee yöunet herkästi lenkkeilyn jälkeen kun kierrokset jäävät päälle. Koko kroppa saattaa olla hytinässä koko yön. Lisäksi sydän on alkanut tosissaan oikutella. aluksi oli rytmihäiriöitä, ne poistuivat mutta ovat nyt taas tulleet kuvioihin voimakkaampana.Pelkääminen tai jännittäminen alkaa myös tärisyttämään. pitäisi periaatteessa olla hyvin rennosti ja ajatella vain mukavia kokoajan. Alkoholi auttaa hetken, mutta seuraava päivä on pahempi.
        Mulla useita lääkärissä käyntejä ja samoja tutkimuksia tehty kuin muillakin.Eikä mitään syytä löytynyt. Nyt asiaa tutkii liikuntalääketieteeseen perehtynyt fysiatri.Ja hän määräsi hormonikokeet. Mulla ei ole mitään lääkitystä, triptylia kokeilin kerran, mutta en saanut nukutuksi sillä, olo oli niinkuin pöhnässä koko yön. En tiedä suostunko syömään mitään lääkkeitä kun niillä on niin paljon ikäviä sivuvaikutuksia. Mitä lääkkeitä teillä on ja miten ovat vaikuttaneet- mitä sivuvaikutuksia?
        Miten teillä muilla onnistuu lihasten rasittaminen?


    • rankkaaaaaaaaaaaaaaa

      Lihakset kipeytyy epänormaalisti, eli pienestäkin liikunnasta tulee helposti lihakset kipeäksi.

    • Kipu hallintaan

      Minulla oli ja on edelleen samanlaisia oireita ja tutkimuksia on tehty jos jonkin moista. L 4-5 paha madaltuminen ja 3-4 välilevy prolapsi joka on pullistunut sisään päin eli selkäytimeen päin. Sisään päin olevaa pullistumaa ei voidakkan leikata. Lisäksi minulla on ihan samoja oireita kuin edellä kirjoittaneilla, tajutonta hikoilua... ym...ym... näköhäiriöistä lähtien ja sydänoireisiin saakka. Lääkkeenä onkin nitro kielen alle. Kortisooni kuuriluontoisena alussa rauhoitti oireita. Olen kärsinyt näitä vaivoja reilun 1.5 vuotta. Olen kyllä kuntoutunut jo jonkin verran, mutta ei kestä ruveta riehumaan niin olo pahenee huomattavasti. Olen ammatiltani laillistettu hieroja ja luontaihoitaja. Olen työskennellyt myös sosiaali-ja terveys alalla. Nyt haluaisin keroa mitkä tuotteet ja mikä hoito auttoi minua, mutta jokainen tietysti arvioi omalla kohdallaan mitkä tuotteet ja mikä hoito sopii hänelle parhaiten. Itselleni sain apua vahvoista B-vitamiineista. B- vitamiini vaikuttaa suotuisasti, esim hermostoon. Sport carnosiini on erittäin hyvä puskuroimaan pois maitohappoa lihaksesta ja se auttoi minun lihastoimintaa elpymään. Magnesiumi vähentää hyvin lihaskramppeja. Söin myös paljon valkosipulia, sekun auttaa hyvin verenkiertoon ja verisuonten puhdistukseen. HOITO josta minä sain tosi ison avun on nimeltään BOWEN TERAPIA. Tämä kyseinen hoito on erittäin hyvä kivunlievityksessä ja se rauhoittaa juuri Autonomistahermostoa. Olen myös kouluttautunut tähän BOWEN TERAPIAAN, koska en voi tehdä enää rakasta hierojan työtäni. Bowen terapia on sitä vastoin kevyttä työtä ja erittäin tehokasta hoitoa. Toivon että saisitte kaikki apua tiedän kärsimyksenne, joten kaikkeahan voi kuitenkin kokeilla. Hyvää viikonloppua teille kaikille kohtalotovereille.

    • rankkaa on pelätäää

      Miten teillä nykyään menee, olis mukava kuulla? Itsellä vaikeuksia vieläkin Esim: lihaskipujakin nykyään ja kokoajan lämpöilyä:((

    • Rva-72

      Onko teillä kenelläkään natriumin vajausta, eli Na-arvo rajojen alapuolella? Jos se on paljon alempana, niin kyseessä voi olla hyponatremia. Natriumia tarvitaan hermojen ja lihasten toiminnassa oikeassa suhteessa kaliumin kanssa. "Lääkkeenä" kannattaa vaihtaa raffinoitu suola merisuolaksi tai vielä parempi on, jos se vaihdetaan "intiaani- tai ruususuolaksi".

    • Kipuun väsynyt

      Itselläni on juuri todettu prolapsi c6-7, joka ahtauttaa hermojuuria ja pienempi prolapsia th7-8, joka ei aiheuta juuri vaurioita, mutta muokkaa hieman selkäydintä sekä pieni prolapsia th9-10. Nyt on hyvät kipulääkkeet menossa, mutta välillä on epätodellista oloa, "sisäistä" tärinää ja pulssi kiihtyy.Toisinaan tuntuu, että koko kroppa tärisee, vaikkei ulospäin näykkään. Onkohan tässä autonominen hermosto mukana? Välillä tulee todella pelottavan omituinen olo.

      • kkk96

        Omg, mullakin toi sisäinen tärinä! onko uutta kuulunut??


    • Kaikki edellinen kuulostaa tutulta. Sain itseni parantumaan kovalla työllä tärinöistä, hikoiluista, voimattomuudesta jne. Etsin vastauksia monta vuotta ja seuraavanlaiset asiat saivat lihakseni voimat palautumaan ja heikkouden loppumaan. lihaskireyteen ja kipuun Norflex ja Motifene Dual. Selkärangan oikean asennon löytämiseksi kiropraktista selkärangan hoitoa vähintään vuoden ajan 2-3 kertaa viikossa. Niin usein kuin jaksoin jumppaa, uimista, pilatesta, joogaa jne. Kokonaisvaltaisen hermoratahierojan hierontaa 2h/kerta niin usein kuin mahdollista. Venyttelyä ja rentoutumista ja mikä tärkeintä aminohappoja lihaksille ja välittäjäaineiden rakentamiseen Leaderin Soy Amino pussi. Eli proteiineja lihaksille kasvuun. Nestemäiset mivitotal tuotteet(vitamiineja), B-vitamiinit erityisesti B-12 vitamiini vielä lisäksi. Kalaöljyjä eli omega-3 sekä myös kasviöljyjä.Sian aivo uutetta eli hermosoluja pakasteessa myydään luontaistuotekaupassa pakkasesta. (kysy myyjältä). Ideahan on siinä, että viestintä häiriintyy hermostolta lihakselle, lihakset surkastuu ja silloin voimat loppuu ja säryt alkaa. Lihakset tukevat luustoa ja pitävät nikamat paikoillaan, jotta ne eivät puristu eikä pullistele eivätkä painu kasaan. Joten....jumppaa ja lihaskuntoa! Oikeita liikkeitä ja liikerata neuvoja antavat fysioterapeutit, johon tuollaisilla oireilla pitäisi saada Fysiatrilta lähete. Kysymys ei ole pelkästään hermoston ongelma vaan myös tuki-ja liikunta elimistön ongelma. Kun toinen ei toimi, ei toimi toinenkaan. Kokonaisvaltainen sairaus, joka vaatii paneutumista, kovaa työtä ja periksi antamattomuutta! Lihaskuntoa! Hermosto pitää "opettaa" uudestaan miten sen kuuluisi toimia!

    • Aina ollut terve...

      Hei,

      Mulla paljon samanlaisia oireita. Lokakuussa ilmestyi kahden zumba-passin jälkeen määrittämätön paine tai kipu rintakehässä ja samalla alkoi lämpöilyä 37,4 joka kesti 2,5kk. Tammikuusta lämpöily loppui tai alkoi jopa alilämpö välillä. Samalla tuli iso kasa rajuita oireita kuten voimakkaat oksennusrefleksit aamuisin, pahoinvointia, huimausta, niskakipua, vernepaine- ja pulssiheittelyt, puutumisia, pistelyitä, nivelkipuja, ripulia. Sisäinen tärinä, ääniherkkyys. Vaikka mitä. Nyt on monet oireet vähän lievempiä mutta silti on jäänyt päälle suurin piirtein kaikki jossain muodossa. Syy ei ole löytynyt, vaikka aika laajasti tutkimuksia on tehty. Tulehdusarvot ei ole ollut kertaakaan koholla. Ainoa löydös ollut granulomatoottinen tulehdus soliskuopan yhdessä suurentuneessa imusolmukkeessa. Mutta kuitenkin kaikki muut kokeet siihen liittyen ollut negatiiviset (esim. sarkoidoosi ja tuberkuloosi). Ennen kun kaikki alkoi olin käynyt läpi sektion elokuussa, tuntui kuin kesti kauan että kroppa toipui siitä mutta mieli oli erittäin hyvä, melkein olin muutama kuukausi ylikierroksilla. Muistan että mietinkin miten voi olla niin pirteä olo ja innostus kaikesta, ajattelin jopa että kuinkahan kauan kroppa tällaista kestää... Eikä kestänytkään. Ilmeisesti on jotain häikkää autonomisessa hermostossa, on kuin sympaattinen hermosto on yliaktivinen ja parasympaattinen ei oikein kunnolla toimi. Siksi olen miettinyt josko sairatsan vagushermon neuropatiaa...
      Pystyn hoitamaan vauvani kotona, mutta paljon muuhun en pysty. Oireet vahvistuu rasituksessa, tai vaan liikkuessa ja varsinkin jos samalla on paljon mitä pitää silmällä seurata. Paras fyysinen olo on kun vaan hengailee. Koska kun makaan tuntuu sisäinen tärinä, pulssi mahassa yms.

    • aikaisemmin kivuton

      Mulla kiristyi rintakehän alueen lihakset flunssan jälkeen ja sen jälkeen on ollut erilaisia rintarangan alueen kipua ja palleakipuja useamman kuukauden ajan. Monet tutkimukset käyty eikä mitään löytynyt, lääkäri arveli että johtuu autonomisesta hermostosta. Venytellä ja liikkua pitäisi jaksaa päivittäin, sauvakävely ja hiihto hyviä. Osteopaatilla, omt-fysioterapeutilla ja hierojalla on tullut käytyä paljon. Lähteeköhän kivut koskaan pois? Aikaisemmin en koskaan ole kärsinyt rintarangan tai yläselän kivuista.

    • Aina ollut terve

      Mä luulen että tämmöinen toimintahäiriö on tullut ainakin minulle sikainfluenssarokotteesta. Rokote tammikuussa 2010 ja oireet alkoi näkyä syksyllä 2010. Mutta sairastuin vakavmmin sitten vasta syksyllä 2011. Onkohan elinikäistä?

      • Immunologista?

        Samankaltaisia oireita myös minulla 2007 tammikuusta asti, otin A-virusrokotteen pari kuukautta ennen niiden alkamista. Kiinnostaisikin nyt tietää onko täällä muita rokotteen ottaneita?


    • Aina ennen terve

      Ylikunto voi tulla kenelle vaan jos rasitus on ollut kovempi kuin palautuminen pitkäksi ajaksi, kuten mikä tahansa stressi. Elimistön pitkittynyt ylikuormitustilanne laittaa autonomisen hermoston sekasin... Siihen auttaa vain lepoa ja korkeintaan kävelyt. Eli talon rakentaminen voi ihan varmasti aiheuttaa. Minulle ilmestyi oireet raskauden jälkeen.

    • Aina ennen terve

      Ylikunto voi tulla kenelle vaan jos rasitus on ollut kovempi kuin palautuminen pitkäksi ajaksi, kuten mikä tahansa stressi. Elimistön pitkittynyt ylikuormitustilanne laittaa autonomisen hermoston sekasin... Siihen auttaa vain lepoa ja korkeintaan kävelyt. Eli talon rakentaminen voi ihan varmasti aiheuttaa. Minulle ilmestyi oireet raskauden jälkeen.

    • Meillä on 2,5v poika jota on tutkittu koko ikä eri sairaaloissa ym.. Viimeisin oli että häneltä poistettiin Neuroblastooma kasvain 10/12 joka on lisämunuaisen kasvain. Meidän poijalla on siis kehitysviivästymää. Hän ei vielä kävele. Itse epäilen kovasti, että hänellä on autonominen hermosto sekaisin. Aina kun poika harjoittelee kävelyä tukea vasten ja on seisomassa tukea vasten, niin vähitellen hänen elimistö menee sekaisin. Parannusta on aina kun häntä vielä autossa pitkiä matkoja ja sitten rattaissa pitää. Yli 20h kun on pitänyt poikaa istumassa ja levossa, niin hänen olo alkaa helpottamaan. Silloin kun hän kotona kulkee vapaasti ja seisoo tukea vasten siellä täällä, niin: Suoli lakkaa toimimasta, virtsaa ei erity kunnolla, suolisto seisahtuu, yö uni jää 7-8h(päiväunet 15min), ei pysty puremaan ruokaa, syö hurjasti nyrkkejä, yskii yön jälkeen, limarohina... Nämä oireet oli poissa leikkauksen jälkeen, kun poika lepäsi yli viikon. Nyt on ongelmana se että kuka lääkäri näitä juttujani uskoo? Kun neurologi ei halua enää poikaamme tutkia enempää vaan väittää että se on kehitysvammanen, että puolelle ei löydy selitystä. Onko tälläiseen lääkettä? Miten saamme kivut niin pois, että poika voisi harjoitella kävelyä?

    • E-L

      Hei Merttu!
      Olen käynyt läpi jotain samantapaista kuin sinä lääkäreiden taholta. Lapsellamme oli pienenä paljon kipuilua ja muita oireita, joihin ei löytynyt syytä. Vielä nyt aikuisenakin hänellä on kyseisiä oireita ja osan oireista onkin selvittänyt kilpirauhasen ja lisämunuaisen vajaa toiminta.

      Voit itse tutustua erääseen hoitomuotoon, jolla saadaan tasapainotettua sisäelimien toimintaa. Hoidon nimi on BOWENTERAPIA. Esim. Bowenhoito tasapainottaa autonoomistahermostoa, joka taas säätelee sisäelimien toimintaa. B-hoito on erittäin hyvä kivunlievityksenä, lihaskramppien laukaisijana ja tasaa hyvin unirytmiä, jolloin lihakset saavat tartpeellisen levon, toimiakseen normaalisti päiväs aikaan. os. www.bowenterapia.fi tai googleta babybowen ja valitse Natural Colic Relief-Baby Bowen Colic Treatment - Video Dailymotion kohta, sen videon kohdalla on tummaihoisen vauvan kuva. Vaikka tämä onkin vauvojen kolikkihoito niin tässä videossa näytetään kuva hermostosta mihin elimiin minkäkin aluueen käsittely vaikuttaa. Asiaa käsittelee Tohtori Carolyn, eli lääkäri. Aikusille tehtävä B-hoito on monitahoisempaa, jota voidaan tehdä myös lapsille, mutta sillä erolla ettei pidetä taukoja lainkaan liikeiden välillä, kuten aikuisille pidetään. Minä tunnen myös kehitysvaimmaisuuden kirjoa, olen työskennellyt erityislasten parissa koulunkäyntiohjaajana. Teillä on lainmukainen oikeius vaihtaa joko lääkäriä tai sairaalaa, lapsenne hoidon saamiseksi. Kaikkea hyvää teille:)

    • monen soppa

      rokotteet ja älyttömän rasituksen aiheuttavat g-kentät langattomassa teknologiassa! ei ihminen kohta voi elellä täällä kun sähkökuormitus on niin suuri!!! välillä oireileva välillä ei- huomioikaa ajatuksianne yms. ja verratkaa oireisiin!!!

      • LifeIsUnique

        Luin koko viestiketjun. Vastaukseni punainenlanka on suositella kokeilemaan enemmän luonnon omia antimia hoitokeinona autoimmunologian ja hermoston toiminnan parantamiseksi. Jossain postissa mainittiinkin B-vitamiinit ( foolihappo), magnesium, sekä valkosipuli.

        Näiden lisäksi suosittelen tutustumaan pakurikääpään, lakkakääpään (nämä kaksi autoimmunologiaan), siiliorakkaaseen (erityisesti neuroplastisuutta elvyttämään), sekä vuorenkilpeen (parantamaan hapenottokykyä ja maksan sekä munuaisten toimintaa).

        Kipuun, sekä lihasten jäykkyyteen ja masennukseen lämpimästi suosittelen etsimään kannabislajikkeen jossa on suhteessa vähän THC:ta ja paljon CBD:ta, eli ei aiheuta päihtymystä vaan lääkitsee. Hyvä sivusto lajikkeiden vertailuun: http://www.leafly.com/hybrid/harlequin


    • kipu

      Viestiketjun alkupään henkilöille: googlatkaa Syringomyelia.

    • Jouhannah

      Borrelioosi. Alkaa flunssalla loppukesästä/syksyllä ja sen perään epämääräisiä moninaisia oireita. Vasta-ainetutkimuksiin mars!

    • sitroen.

      Yksi vaihtoehto lisää: bura-bura. Eli Tsernobylin ja Fukushiman sekä DU-altistuksen jäljiltä: Pienen mutta jatkuvan radioaktiivisen säteilyaltistuksen aiheuttama oireyhtymä, mistä halutaan olla hiljaa virallisessa lääketieteessä. Toisin sanoen yksi ydinvoiman varjopuolista.

      Tarkemmin, mutta valitettavasti vain englanniksi:
      http://agreenroad.blogspot.fi/2013/05/bura-bura-disease-chronic-fatigue.html

      Oireita lyhyesti eikä kovin kattavasti:
      - uni ei virkistä
      - krooninen väsymys ja voimattomuus
      - lihas- ja nivelkivut
      - epätavallinen päänsärky
      - tajunnan tason heikkeneminen
      - punaisten ja valkeitten verisolujen väheneminen

      Tämä radioaktiivisen säteilyn aiheuttama sairaus siirtyy geneettisesti tuleviin sukupolviin ja on yksi sen rappion syistä, mikä tuhoaa ihmiskunnan lisäksi muunkin tuntemamme elollisen luonnon muutamassa sukupolvessa.

      En väitä, että jollakin teistä olisi tämä, mutta tutkimatta ei tiedä. Itselläkin samanlaisia, lieviä oireita viime vuosina. Olen pannut nämä ikääntymisen piikkiin, mutta mistä sitä tietää? Ainakin 1950-60 lukujen pommikokeet ja Tsernobylin laskeuma tekivät minulle pitkäkestoisia nenäverenvuotoja. Vasta Fukushiman tuhon jälkeen löytyi selitys nenäverenvuodoille eikä sekään Suomen lehdistöstä vaan hivenen vapaammasta ympäristöstä.

    • Pätkissä

      Hyvänlaatuinen yöuni tärkeää. Lihassolut uusiutuvat nukkuessa ja jos nukkuu kevyttä pätkäunta tätä ei tapahdu ja lihaskivut ja krampit tulevat aivan varmasti.

    • KooMar71

      Ainakin osa teistä, googlatkaa krooninen väsymysoireyhtymä cfs / systeeminen rasitusintoleranssa seid. Lääkehoitona ldn toimii monella. Esim Helsingin Uniklinikalla pari neurologia osaa tehdä diagnoosin.

    • Kuoolevainen

      Onko jokin psyykelääkitys meneillään

    • olisi-apua

      Syitä on monia, mutta hermostoon vaikuttaa huono ruokavalio negatiivisesti.
      Kannattaisi kokeilla VHH:n ruokavaliota, jos vaikka olisi apua

    • borre

      borrelioosia se on.

    • Jojoko

      Hei, näköjään suurin osa on laittanut nämä viestit jo aikoja sitten, mutta laitanpa nyt tännekin foorumille viestiä. Ne kenellä on neurologisia häiriöitä, mutta ei ole löydetty diagnoosia tai on epäselvyyksiä niin suosittelen, että tulisitte ryhmäämme jota olemme perustamassa. Siellä voisimme jakaa näitä ajatuksia ja ideoita lisää. Tarkoituksena olisi perustaa järjestö, mikäli on paljon sellaisia tarvitseville. Pohjoismaiden ryhmämme on Funktionella neurologiska symptom ja löytyy Facesta.

      • Anonyymi

        Kiinnostaisi tyhmä, jos enään on olemassa


    • Vilma-Kaarina

      Minusta tuo ruhtinatar7 jo monta vuotta sitten kirjoittama toimenpidelista kuulostaa kokeilemisen arvoiselta ja päätin tehdä sen pohjalta oman version, jonka avulla eroon tärinöistä, lihaskivuista, faskikulaatiosta jne. diagnoosia tosiaan vaikea jopa mahdoton saada eli en nyt enää yritä löytää selityksiä vaan käytän voimavarani ja rahani itseni hoitamiseen.

    • TutinaLempi

      Hei,

      vanhan viestiketjun löysin, kun tärinöitä googlettelin. Itselläni kipu- ja voimattomuusoiraita syksystä 2014 alkaen. Tänä keväänä alkoivat ykskaks selittämättömät hermosto-oiraat, myös pinneoire ranteessa 2014 alkaen, joka nyt syksyllä leikattiin. Mutta nuo muut uudet oireet alkoivat sen jälkeen, kun sain voimakkaat myrkytysoireet Nitrofur c-antibiootista. Tuota lääkettä olen kuureina syönyt virtsatientulehduksiin vuodesta 2011 alkaen. Sen jälkeen kesällä kummallisia kramppeja ja puutumisia ja viiltelyn tuntoja jäsenissä, jotka nyt pikkuhiljaa vähentyneet, mutta sijalle tullut lähes kokoaikainen kehon sisäinen tärinä, joka leviämässä. Tällä hetkellä pahana yläkropassa, hartiat, käsivarret pahin, erityisesti levossa ja öisin, mutta ajoittain myös lantion alueella. ja jaloissa Työterveyslääkäri "diagnosoi" minulle parkinsonin taudin elokuussa ja myös Hussin ortopedi, jonka luona kävin freibergin taudin takia, oli sitä mieltä. tutkimukset kesken. Koko tänä aikana ei esim reumakokeita ole tehty, vaikka käsien nivelet tosi kipeinä. Menen nyt omalla kustannuksella. muuten Meilahden neurologi kyllä teetättänyt tukun tutkimuksia, joista nyt viimeisin gammakuvaus. Ja vapina ja värinä pahenee kokoa ajan, varmasti osin stressin takia. Itse epäilen pääsyyksi uusiin neurologisiin oireisiin tuota antibioottia, mutta kukaan ei usko minua. Onkohan kellään muulla kokemusta lääkkeen aihauttamasta neuropatiasta? Hirvittää mihin tämä johtaa, kun pahenee kokoajan. Nivelvaivojen takia myös hankalaa liikunnalla hoitaa, toki jumppaan ja uin ja kävelen parin kilometrin lenkkejä. magensiumia syön, muuten en ole osannut ravintolisillä hoitaa, kun en haluaisi mitään ylimääräistä, en niitä enkä lääkkeitä käyttää Kaikki kesken ja ihminen vapisee kokoajan sisäisesti plus pokka alkaa pettää stressin takia:D. Huisaa....Olen viisikymppinen nainen.

    • Hkkuhju

      Hei, lukeeko tätä ketjua enään kukaan. Miten nykyään voitte?

    • anttu

      Merttu. Olisiko mahdollista, että lapsellasi olisi kaularangassa vikaa?

    • Hermoilija

      Samankaltaisilla neurologisilla oireilla äkillisesti syksyllä 2018 sairastunut (vihlovia kipuja, lihasheikkous, unettomuus, sydän ja hengitys jne...). Tutkimuksia tehtiin, ei löydetty selitystä, kaikki tulokset normaaleja.

      Onneksi löysin pian Medical Medium Anthony Williamin ja hänen suositteleman ruokavalion ja ravintolisät. Nyt maaliskuussa 2019 enää jäljellä sydämen raskaslyöntisyys, painon tunne rinnalla ja sisäinen vapina. Uniongelmia ja tolkuton väsymys vielä mukana mutta parempaan suuntaan menossa. Lisäksi olen alkanut opetella armollisuutta itselleni, hidastanut elämääni, mindfulness, meditaatio ja rauhoittava jooga on hyviä hermoston rauhoittamiseen. Huomaan nyt että pienikin stressi pahentaa heti oireita. Ensi viikolla menen ensimmäiseen Neurosonic hoitooni!

      Googlettakaa Medical Medium, hänen eka kirjansa on myös suomennettu. Tutustukaa myös Neurosoniciin, se voi hyvinkin olla avuksi, samoin tässä ketjussa jo mainitut muut hoidot.

      Tsemppiä kaikille muille hermoheikoille!

    • Anonyymi

      Hei, joku kysyi onko kellään lääkkeestä johtuvia nykimis- ja vapinaoireita. Koska oireeni ovat niin voimakkaita, aloin tutkimaan onko muita vastaavassa tilanteessa olevia. Jo kolme kuukautta ollut todella huomiota herättäviä nykäyksiä sekä jaloissa että koko kropassa ja esim. kädet vapisevat lähes kokoajan, välillä niin ettei tulis mieleenkään kahvikuppia pidellä. Olen sen ikäinen ettei mua haittaa miltä näytän mutta ihmettelen miten tällaisia oireita voi lääkkeestä tulla. Menen ensi viikolla lääkäriin, joka todennäköisesti lopettaa mielielalääkkeeni sivuvaikutusten takia. Sinänsä harmi koska kaksi vuotta kestäneeseen vaikeaan masennukseen ei ole löytynyt parannusta ja tämä Lito tuntui hiukan auttavan. Todennäköisesti oireet lähtevät heti kun lääke lopetetaan.

    • Anonyymi

      Hei, onko kukaan teistä tänne kirjoittaneista saanut diagnoosia? Onko vastaan tullut sairaus MSA, joka on autonomisen hermoston toimintahäiriön omaava?

    • Anonyymi

      Autonomisen hermoston toimintahäiriö varmaan tämäkin, kun saan lähes päivittäin lievästi paniikinomaisia kuivia yskäkohtauksia, kun joku asia alkaa stressaamaan paljon. Stressiä ollut viimeiset pari vuotta lähes jatkuvasti.
      Samoin vatsakivut, röyhtäily ja ajoittain osittain sulamaton ruoka ulosteessa. Outoja hermokipuja ympäri vartaloa jotka jatkuvat jopa kuukausia samoissa paikoissa kunnes käyn lääkärissä ja tutkimuksissa ei löydy mitään, jonka jälkeen kipu poistuu kuin itsestään, kun saan varmistuksen että mikään vakavaa ei ole kyseessä..
      Rintarangan fasettilukko joka aiheuttaa ajoittain pistelevää kipua rintakehän alueella. Myös väsymys iltapäivisin ja iltaisin, vaikka olisin nukkunut normaalit yöunet.

    • Anonyymi

      Ardold chiari tyyppi 1 ja syringomyelia?

    • Anonyymi

      googlatkaa fnd enlanniksi löytyy videoita.siinä sairaudessa kanssa outoja oireita. fysioterapiaa suositellaan hoidoksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4935
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3124
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe