Asumme pienkerrostalossa vuokralla.
Heti muutettuamme huomasimme tunkkaisen hajun asunnossa. Haju ei ole lähtenyt tuulettamalla eikä siivoamalla mihinkään.
Haju on hieman pistävän tunkkainen.
Mietittiin voisiko olla vanha tupakan haju, muttakuitenkin musituttaa hiukan lahonneen puun hajua.Olemme olleet jatkuvasti nuhaisia.
Vauvallamme on koko ajan nuha. Tietääkseni kuitenkaan betonielementti taloissa ei pitäisi olla hometta. Talo on rakennettu joskus 1990 ja on aika säästö tyylillä rakennettu.
Onko kellään kokemusta homeesta betonielementti talossa?
Voiko betonielementeistä rakennetussa
18
5883
Vastaukset
- häh??
Miksi ihmeessä kuvittelet, että betonielementtitalossa ei voisi olla hometta? Ne ovat niitä kaikkein pahimpia hometapauksia. Sekoitatkohan nyt homeet ja lahot keskenään?
- aloittaja
Kylpyhuone on peltielementtiä eikä siellä mitään ongelmaa, mutta käytävällä ja yhdessä huoneessa hajua.
Tietenkin tuolla seinissä puutakin on, mutta en ole tietoinen että voiko hometta olla betonissa.
Tyhmä olen ehkä, mutta ei ole aiemmin koskettanut elämääni mitenkään.
- yhdestä
betonielementtitalosta. Siellä sairastuttiin myös reumasairauksiin homeongelman seurauksena:
http://www.tsr.fi/tutkimus/tutkittu/hanke.html?id=100354 - täysin mahdollista
tuon ikäiset betonielementtirakennelmat ovat täynnä kaikenlaisia ongelmia ja mikrobivauriot kuuluvat niihin yleisimpiin.
Tasakattoisia, villat homeessa, maasta tulevaa kosteutta, huonot ilmastoinnit, asukkaiden aiheuttamat vesivahingot, kylppäriongelmat.
Voi hyvinkin olla mahdollista että teilläkin on
juuri jonkinlainen mikrobivaurio talossanne.
Nyt kannattaisi selvittää onko talossa ollut jo ongelmia joita on yritetty korjata. Tosin voi olla ettette etene asian kanssa yhtikäs eteenpäin, vaan omaa ja vauvanne terveyttä ajatellen paras vaihtoehto on muuttaa pois.
Monet taistelevat näissä vuokra-asunnoissa taloyhtiötä tai vuokranantajaa vastaan, eivätkä saa muutakuin hullun tai hankalan asukkaan leiman ja terveys heikkenee koko ajan.
Vähimmällä valitettavasti pääsee kun muuttaa pois.- aloittaja
Betonissakin siis voi olla hometta..voih.
Kiitoksia vastauksesta.
Nyt vain on hankalaa se kun ei ole varma mikä tuo haju on. - aloittaja
aloittaja kirjoitti:
Betonissakin siis voi olla hometta..voih.
Kiitoksia vastauksesta.
Nyt vain on hankalaa se kun ei ole varma mikä tuo haju on.Yleensä kun kuvaillaan homeen hajua kuvaillaan jotain maakellarinomaista hajua.
Itse en useinkaan missään maakellareissa ole käynyt ;) joten vaikea sanoa milta se sitten haisee. Jonkinlaisen pistävän ummehtuneen hajun tavoitan meiltä, ajattelin ensin että on pinttynyt tupakka,mutta ei se ole sitä kuitenkaan. - haju
aloittaja kirjoitti:
Yleensä kun kuvaillaan homeen hajua kuvaillaan jotain maakellarinomaista hajua.
Itse en useinkaan missään maakellareissa ole käynyt ;) joten vaikea sanoa milta se sitten haisee. Jonkinlaisen pistävän ummehtuneen hajun tavoitan meiltä, ajattelin ensin että on pinttynyt tupakka,mutta ei se ole sitä kuitenkaan.on hyvin tyypillinen hometaloissa. Se tulee geosmiinista, jota kosteusvauriomikrobit (homeet ja bakteerit) erittävät.
Pistävä haju voi olla myös esim. ammonikkia, jota erittyy rakennusmateriaaleista, kun niiden ainesosat haihtuvat kosteuden vaikutuksesta.
Itse betonissakin viihtyy homeet, mutta pahin tilanne on varmaan siellä seinien sisällä, jossa eristeet ovat homehtuneet. Suosittelen poismuuttoa.
- lukenut uutisia
Tarkoitukseni ei ole olla ilkeä, mutta ajattelin vain kysyä että ajattelitko asiaa loppuun asti...
Olet varmaan lukenut ja tv:stäkin nähnyt, että lukuisia maamme kouluja, päiväkoteja, virastoja ym. on asetettu käyttökieltoon homeen takia. Eiväthän ne mitään puutaloja lähes koskaan ole, vaan nimenomaan betonista ja tiilestä tehtyjä! Pari viikkoa sitten oli tv-uutisissakin Joensuun poliisi- ja oikeustalosta, joka menee kokonaan purkuun (monen vuoden evakko tulee). Rakennettu -82.
http://www.rakennuslehti.fi/uutiset/kiinteistot/15530.html
Vastaavaa on tapahtunut mm. Jyväskylässä vain 10-vuotiaalle rakennuksellekin!- aloittaja
Tiedän kyllä, että kylpyhyoneista y.m.s voi hometta löytyä, mutta mietin sitä, että miten hometta voi olla betonissa.
Ja minulle kun vielä vakuuteltiin, että ei voi olla.
Nyt sitten selvisi, että ei itse betonissa vaan jos jostakin kolosta pääsee rakenteisiin jotain töhnää on se kkosteuden kanssa se kasvualusta homeelle, ei se betoni.
Ja varmaankaan en tässä loppuun asti ajatellut. En tosin ole kaikkia home uutisia lukenut, että millaisissa rakennuksissa ja missä tiloissa on ollut.Olen ajatellut että ovat johtuneet väärin rakennetuista kosteista tiloista tai että katto on ollut tasakatto. ( Meillä harjakatto) Yleensä ihminen seuraa uutisia jotka koskettaa omaa elämää. Ilmaisin itseäni epäselvästi koska aika kiireesti kirjoitan. :) - aloittaja
aloittaja kirjoitti:
Tiedän kyllä, että kylpyhyoneista y.m.s voi hometta löytyä, mutta mietin sitä, että miten hometta voi olla betonissa.
Ja minulle kun vielä vakuuteltiin, että ei voi olla.
Nyt sitten selvisi, että ei itse betonissa vaan jos jostakin kolosta pääsee rakenteisiin jotain töhnää on se kkosteuden kanssa se kasvualusta homeelle, ei se betoni.
Ja varmaankaan en tässä loppuun asti ajatellut. En tosin ole kaikkia home uutisia lukenut, että millaisissa rakennuksissa ja missä tiloissa on ollut.Olen ajatellut että ovat johtuneet väärin rakennetuista kosteista tiloista tai että katto on ollut tasakatto. ( Meillä harjakatto) Yleensä ihminen seuraa uutisia jotka koskettaa omaa elämää. Ilmaisin itseäni epäselvästi koska aika kiireesti kirjoitan. :)Eihän tuossakaan uutisessa kerrottu mistä sisäilam ongelma johtui.
Jos muotoilisin kysymyksen paremmin.
Onko jollakin kokemusta, että betonielementti talosta asunnosta on löytynyt hometta vaikka mitään kosteusvauriota ei ole ollut asunnossa.
Kylpyhuoneessa ei ongelmia, eikä seinäntakan kosteita tiloja. Katto harjakatto.
Jos niin mistä syystä hometta on tullut.
Hajuhaitan syy voisi olla myös se, että entinen asukas poltti ja eli lian keskellä.
Asunto maalattiin ennen meidän tänne muuttoa.
Epäiltiin, että josko olisivat huonosti pesseet katot ja seinät ennen maalausta ja haju tulisi läpi maalin.
Hometta aloin epäillä vauvamme takia.
Alle 2 vuotiaalla ei pitäisi olla allergista nuhaa, mutta vauvallamme jatkuva nuha.
Ainoastaan kun olimme viikon poissa asunnosta nuhkin lähti. Olen kuullut, että juuri home voi noin aihuttaa nuhaa. - lähtökohta
aloittaja kirjoitti:
Eihän tuossakaan uutisessa kerrottu mistä sisäilam ongelma johtui.
Jos muotoilisin kysymyksen paremmin.
Onko jollakin kokemusta, että betonielementti talosta asunnosta on löytynyt hometta vaikka mitään kosteusvauriota ei ole ollut asunnossa.
Kylpyhuoneessa ei ongelmia, eikä seinäntakan kosteita tiloja. Katto harjakatto.
Jos niin mistä syystä hometta on tullut.
Hajuhaitan syy voisi olla myös se, että entinen asukas poltti ja eli lian keskellä.
Asunto maalattiin ennen meidän tänne muuttoa.
Epäiltiin, että josko olisivat huonosti pesseet katot ja seinät ennen maalausta ja haju tulisi läpi maalin.
Hometta aloin epäillä vauvamme takia.
Alle 2 vuotiaalla ei pitäisi olla allergista nuhaa, mutta vauvallamme jatkuva nuha.
Ainoastaan kun olimme viikon poissa asunnosta nuhkin lähti. Olen kuullut, että juuri home voi noin aihuttaa nuhaa.Jaa että seuraat vain uutisia, jotka koskevat omaa elämää, no sitten et varmaan ole kuullutkaan, että maailmalla soditaan, Yhdysvaltoihin valitaan uusi presidentti jne. ;-)
Mutta asiaan. Ei niihin päiväkotien ja virastotalojen homeongelmiin mitään kylpyhuoneen vesivahinkoja tarvita. Riittää kun on rakennusvirheitä seinissä, alapohjassa tai yläpohjassa. Väärin tehdyt eristykset, kosteussulut väärässä paikassa, käytetty kosteaa materiaalia, puutteelliset tuuletusraot, ilmanvaihto-ongelmat ym. ym. Rakentamisessa on tuhansia mahdollisuuksia tehdä asiat väärin, ja tuhansia kertoja näin ollaan tehty joko tietämättömyyttään tai välinpitämättömyyttään.
Ongelmat voivat olla betoniin liittyvissä rakenteissa, eristeissä, puussa tai itse betonissakin. Lisäksi esim. lattiasieneksi nimettty Serpula lacrymans pystyy siirtämään itsensä betonin yli, vaikka ei sitä ravintona käytäkään.
Alkuperäisen kysymyksesi perusteella on epäolennaista, onko home itse betonissa vai missä. Koska ei sellaista taloa olekaan, joka olisi pelkkää betonia. Sieltä löytyy aina kymmeniä muitakin materiaaleja. - aloittaja
lähtökohta kirjoitti:
Jaa että seuraat vain uutisia, jotka koskevat omaa elämää, no sitten et varmaan ole kuullutkaan, että maailmalla soditaan, Yhdysvaltoihin valitaan uusi presidentti jne. ;-)
Mutta asiaan. Ei niihin päiväkotien ja virastotalojen homeongelmiin mitään kylpyhuoneen vesivahinkoja tarvita. Riittää kun on rakennusvirheitä seinissä, alapohjassa tai yläpohjassa. Väärin tehdyt eristykset, kosteussulut väärässä paikassa, käytetty kosteaa materiaalia, puutteelliset tuuletusraot, ilmanvaihto-ongelmat ym. ym. Rakentamisessa on tuhansia mahdollisuuksia tehdä asiat väärin, ja tuhansia kertoja näin ollaan tehty joko tietämättömyyttään tai välinpitämättömyyttään.
Ongelmat voivat olla betoniin liittyvissä rakenteissa, eristeissä, puussa tai itse betonissakin. Lisäksi esim. lattiasieneksi nimettty Serpula lacrymans pystyy siirtämään itsensä betonin yli, vaikka ei sitä ravintona käytäkään.
Alkuperäisen kysymyksesi perusteella on epäolennaista, onko home itse betonissa vai missä. Koska ei sellaista taloa olekaan, joka olisi pelkkää betonia. Sieltä löytyy aina kymmeniä muitakin materiaaleja.No ei aleta saivartelemaan.
Lähinnä nyt kaipaisin tietoa ja kokemuksia vastaavasta. Hyvin sinulta tietoa tulikin. - sädesieniongelma
aloittaja kirjoitti:
No ei aleta saivartelemaan.
Lähinnä nyt kaipaisin tietoa ja kokemuksia vastaavasta. Hyvin sinulta tietoa tulikin.betonipinnoilla kasvaa yleisesti myös sädesientä,ja on varmasti se kaikkein vaarallisin kasvusto ihmiselle.niinkuin tiedät homeet eivät yleensä haise paljon millekkään,vaan ne kaasut ja nämä kaasut ovat itiöiden kanssa erittäin vaarallisia(puu hajotessaan tuoksuu erilaiselle kuin betonissa muhiva home -sieni...................................................miettiessäni sinun ongelmaasi tulee mieleen kosteus elementtien eristeessä,sama haju on meidän liiketilassa,onneksi ovet aina auki
mutta hieman yskittää nuhattaa koko ajan 50-luvulla rakennettu k-talo - lattiasienestä
lähtökohta kirjoitti:
Jaa että seuraat vain uutisia, jotka koskevat omaa elämää, no sitten et varmaan ole kuullutkaan, että maailmalla soditaan, Yhdysvaltoihin valitaan uusi presidentti jne. ;-)
Alkuperäisen kysymyksesi perusteella on epäolennaista, onko home itse betonissa vai missä. Koska ei sellaista taloa olekaan, joka olisi pelkkää betonia. Sieltä löytyy aina kymmeniä muitakin materiaaleja.Lattiasieni tarvitsee kalkkia ja jos sitä ei muuten ole saatavilla riittävästi, se ottaa sen betonista. On olemassa tapauksia, serpula on hajottanut murusiksi betoniportaitakin.
- aloittaja
sädesieniongelma kirjoitti:
betonipinnoilla kasvaa yleisesti myös sädesientä,ja on varmasti se kaikkein vaarallisin kasvusto ihmiselle.niinkuin tiedät homeet eivät yleensä haise paljon millekkään,vaan ne kaasut ja nämä kaasut ovat itiöiden kanssa erittäin vaarallisia(puu hajotessaan tuoksuu erilaiselle kuin betonissa muhiva home -sieni...................................................miettiessäni sinun ongelmaasi tulee mieleen kosteus elementtien eristeessä,sama haju on meidän liiketilassa,onneksi ovet aina auki
mutta hieman yskittää nuhattaa koko ajan 50-luvulla rakennettu k-taloKuullostaa kauhealta.
Kiitos kuitenkin, että jaoit kokemustasi.
Nyt kyllä pelottaa...
Haisiko teillä ummehtuneelta ja aavistuksen pistävältä. ( Mutta missään nimessä ei makealta) - aloittaja
lattiasienestä kirjoitti:
Lattiasieni tarvitsee kalkkia ja jos sitä ei muuten ole saatavilla riittävästi, se ottaa sen betonista. On olemassa tapauksia, serpula on hajottanut murusiksi betoniportaitakin.
Kiitos kuitenkin tiedosta.
Minulla on ollut käsitys, että itse betonissa ei pysty mikään home viihtymään ilman jotakin likaa t.m.s
Mutta tässä nyt sitten oppii näitä ikäviä asioita lisää.
- aloittaja
Lopetan viestiketjun. Kiitos vastanneille ja voimia teille jotka joudutte taistelemaan homeen kanssa, sairastelemaan ja tappelemaan oikeuksistanne. Uskomattomia juttuja kun kukaan ei korvaa menetettyä terveyttä. Myötätuntoni teille ja täytyy toivoa että asiat muuttuvat tulevaisuudessa paremmiksi.
Mittasimme kosteusmittarilla asuntomme ja tulos olikin sellainen, että huoneistossa liian kuiva ilma. Elikkä kuiva ilma on ärsyttänyt allergisen lapsemme ( ja meidän) limakalvoja ja pöpöt näin iskeneet helpommin.
Elikkä liian kuiva ilmakin on huono.
Haju lienee peräisin todellakin entisen asukkaan siivottomasta elämästä. Se onkin sitten oma tarinansa miten saa asunnon putsattua niin, että haju lähtee. Höyrypesurilla ja juuriharjalla näemmä nyt yritän.
Helpotti tämä tieto meitä ja todellakin kun laitoimme kosteita pyykkejä kuivumaan makuuhuoneeseen ei kurkku ollut tavalliseen tapaan aamulla kipeä.
Elikkä huoneilma tulisi olla kohtuudessa. - pöpöpäää
Itse olen asunut homeisissa taloissa useampaan otteeseen.eräässä ok.talossa haisi ummehtunut haju kokoajan ja sekaan mahtui vielä aavistus homeen hajuakin.saimme vauvan ja korvatulehduskierre alkoi ja itse yskin ja kakoin koko 1,5 vuotta jonka ajan asuimme siellä,korvat.oli lapsella n.joka kuukausi.lääkekuuri loppuun n.2-3 viikkoa terveenä ja taas sama lääkekierre.muutimme pois ja ihme ja kumma yskiminen ja kakominen loppui siihen ja lapsukainen ei sairastanut vuoteen korvat.....sen jälkeen olen asunut vielä 2 asunnossa jossa hajuhaittoja ja hometta,siitä seurauksena sain astman...nyt olen taas muuttamassa ja toivon totisesti että uusi asuntoni loisi terve...en ainakaan haista mitään kun vien tavaroita...minulle kehittynyt hyvä homenenä haistan heti kun oven aukaisen että onko homeen hajua........terveys meni mutta odotan innolla muuttoa kun pääsen tästä nykyisestä hajumökistä pois....onnea ja iloa elämääsi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo räyhää: kansan on muututtava
Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san1742316- 581305
Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas1621177Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana
Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta3661137Martina ja jalkapalloilija2
Seiska: Martina iski nuoren jalkapalloilijan vuosia sitten. Könysikö milf teinin kanssa?1871058Sijaiskasteet kuolleitten puolesta
Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j3731049Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion
Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu1221008- 94989
Oikea kaste on syntisten kaste
Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka58975Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta153972