Ilmalämpöpumpun sisäyksikönääni

Hande-58

Olen harkinnut asentaa ilmalämpöpumpun, mutta vähän mietityttää testeissä tehdyt äänimittaukset 50-60 dB.Minkälaisia kokemuksia teillä on? Kiisos mielipiteistä jo etukäteen.

12

13746

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---morf---

Meitillä hönkää Mitsubishin FD malli ja ei tuosta kyllä ääntä lähe kuin sen 20db pienemmällä höngällä. Jos laittaa sit puhallusta isommalle niin kyl siitä sit ääntä jo alkaa lähtemään mut ei haitaksi asti. vaikka puhallus on 3:lla (4 suurin) niin ei haittaa unia vaikka se pöhisee 6 metrin päässä makkarin ovelle päin ja ovi on meillä koko ajan auki. Ulkoyksiköstä voi ääntä lähteä enemmänkin mut se onkin sit siellä pihalla ja jos teet kunnon maajalan sille niin ei tule resonanssiääniäkään sisälle.

• ostin semmosen

vertsilin tutuilla äänimaailmaa ja ostin daikinin. Vertaa ite, se on tosi hiljainen

• sisäyksikkö

Minulla on 140m2:n kaksikerroksinen talo, makuuhuoneet yläkerrassa ja muut tilat alakerrassa. IVT Nordic inverter on puhissut tuossa alakerran eteisessä syksystä lähtien. Laite toimii ihan moitteettomasti, ei siinä mitään, mutta sisäyksikön ääni kyllä häiritsee minua. Hiljaisuutta ei enään ole! Puhallin on asetettu pienimmälle ja sekin kuuluu asunnon joka huoneeseen jos muuten on hiljaista. Olen jo suunnitellut jonkinlaisen äänenvaimennuksen rakentamista sisäyksikön ympärille.

• Hande-58

kannattaako sisäyksikkö asentaa lähelle leivinuunia,josta on makuuhuoneeseen matkaa noin 10m.voisko näin hyödyntää uuninlämmitystä paremmin.vaihtoehtoisesti sisäyksikkö lähemmäs makuuhuonetta noin 2m.

• ---morf---
        Hande-58 kirjoitti:

kannattaako sisäyksikkö asentaa lähelle leivinuunia,josta on makuuhuoneeseen matkaa noin 10m.voisko näin hyödyntää uuninlämmitystä paremmin.vaihtoehtoisesti sisäyksikkö lähemmäs makuuhuonetta noin 2m.

Leivinuunin päälle tuskin kannattaa laittaa. Uunia kun lämmäätät niin pumppu lopettaa lämmittämisen ja puhalluskin menee sinne minimille kun se haistaa sen uunista nousevan lämmön.

• näen onpi
        ---morf--- kirjoitti:

Leivinuunin päälle tuskin kannattaa laittaa. Uunia kun lämmäätät niin pumppu lopettaa lämmittämisen ja puhalluskin menee sinne minimille kun se haistaa sen uunista nousevan lämmön.

käytä pelkkää puhallusta. sitten kun et lämmitä uunia niin mikään lämpötilan säätö ei mene sekaisin kun uuni on kylmä.

• tehokkain malli

ja siinä on kätevä silence- toiminto. Yöksi kun laittaa päälle niin ei kuulu edes kunnon suhinaa ja meillä tuo on vielä makuuhuoneen oven yläpuolella. Tehopuhalluksessa sen sijaan kohina kuuluu mutta ei sitä hereilläollessa huomaa.

Ainoa mihin joskus kiinnitän huomiota on harvinainen kurlaus joka syntyy kai kondessiveden imusta (??), kuulostaa siltä kuin vesi kiehuisi kattilassa. Yöllä voi ärsyttää.

• Mitsu

Nyt kun istun tietokoneen vieressä, pitää se enemmän kohinaa kun sisäyksikkö 2m päässä, sulatuksen jälkeen hetken kohisee kovemmin. Tärkein on sijoittaa sisäyksikkö niin, että puhallus ei tule ihmisiä kohti, ainakaan läheltä esim. olohuoneessa.

• KAIKKI HILJAISIA

Meillä on pumppu ollut käytössä 4-vuotta lähes tauotta. Kesäisin pumppu on ollut pois päältä muutaman viikon.
      Nykyisin huomaa, että sisäyksikön laakerit ovat alkaneet pitää "vinkunaa" erityisesti pienillä kierroksilla, joten puhallinta käytettävä vähintään 2-nopeudella. Ensi kesänä varmaan laitettava laakerit vaihtoon, niin taas on hiljainen.
      Eteisaula tai vastaava on paras asennuspaikka sisäyksikölle, jos vain pohjaratkaisu mahdollistaa sen.

• Toshiba RAS13

Meillä Tossun sisäyksikön laakerit alkoivat vinkua ja meni sisäyksikön moottori vaihtoon. On kuulemma aika harvinaista että ne menee. Vaihto kesti vähän yli puolituntia.

• RAS-B10GKVP-E
        Toshiba RAS13 kirjoitti:

Meillä Tossun sisäyksikön laakerit alkoivat vinkua ja meni sisäyksikön moottori vaihtoon. On kuulemma aika harvinaista että ne menee. Vaihto kesti vähän yli puolituntia.

Mulla on 3,5 vuotta vanha Toshiban ILP. Sisäyksikkö RAS-B10GKVP-E on pitänyt noin vuoden surinaa/ujellusta, joka on alkanut ärsyttää. Olen paikallistanut äänen sisäyksikön moottoriin. Olisikohan kyse laakerivauriosta?

• kohinaaa

bosch compress 6.0 ja on muuten kova ääninen sisäyksikkö.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      347
      2784
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1549
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1026
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      997
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      944
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      923
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe