Ikuinen C-hepatiitti?

HCVpos. 9v

Sain tartunnan vuonna 2000 oman typeryyteni tähden kun oli pakko kokeilla erästä kovaa
huumetta yhteisillä välineillä.
Olen jättänyt sellaisen seuran ja elän terveellistä, kunnon elämää, nykyään ilman
minkäänlaisia päihteitä.
Joskus vain en saa unta, koska olen saanut pian 9 vuotta sitten C-hepatiittitartunnan, ja
pelkään maksani kunnon puolesta.
Vaarallisin hepatiittihan on B-hepatiitti,
joka tarttuu herkästi, sukupuolisessa
kanssakäymisessä - toisin kuin vaikeasti
tarttuva C-hepatiitti, joka tarttuu vain
tuoreesta verestä suoraan verenkiertoon.
C-hepatiittiviruksen genotyypeistä
ärhäkkäimmät ovat afrikkalais- ja amerikkalaiskantaiset ryhmän 1 genotyypit.
Pohjoismaissa, kuten minunkin tapauksessani,
viruksen genotyyppi on 3A,
eli kesyin, virusmäärältään alhaisin ja
helpoimmin parannettava virusmaksatulehdus.

Olin hoidossa puolen vuoden ajan, kun
tartunta oli tuore, vuonna 2002(tartunta 2000)
ja tuolloin virus hävisi elimistöstäni.
Hoito ei ollut niin rankka, kuin alunperin varoiteltiin:
uupumusta, rajua laihtumista, maksasärkyä,
siinä kaikki.
Alfa-2-a-interferonihoito (käytetään sekä
C-hepatiitissa että MS-taudissa)
annetaan kotihoitona, lääkkeet mukaan- periaatteella; potilas ottaa itse pillerit ja
pistokset kotonaan.
Joltain voivat lähteä hiukset päästä -
minulta ei haiventakaan!

Ikävä takaisku oli, kun virus löytyi taas
verenkierrostani vuonna 2003.
En usko, että pääsen enää hoitojonoon, jos
hoito edes enää tehoaisikaan mitenkään:
paras hoitovaste on tuoreilla tartunnoilla
(alle 2v tartunnasta), nuorehkoilla potilailla
(alle 45-v),
skandinaavisella genotyypillä (3A) sekä
veren alhaisella virusmäärällä.

C-hepatiitti tarttuu hyvin harvoin synnytyksessä - äidistä lapseen: minunkin
lapseni ovat terveitä.
Nykyisin maksani veriseerumiarvotkin ovat
normaaleja, esim. alaniiniaminotransferaasi
(ALAT) joka pahimmillaan, 2kk tartunnasta oli
580 mmol, on nyt 21.

Joskus vain murehdin sitä, aiheuttaako tämä
50 miljoonan ihmisen pandemia maksakirroosia/
syöpää/ kuoliota minulle ennen luonnollista
vanhuuden heikkoutta.
Pelkään kuolevani 50- vuotiaana kirroosiin,
mitään tilastoja C-hepatiitin aiheuttamista
maksasairauksista ei ole, koska kyseinen virus
löydettiin vasta vuonna 1989 ja se sai nimensä vasta lähes 10v tämän jälkeen.

Infektiosairauksia tutkittuani sain viitteitä,
että maksasairauden kehittyminen C-hepatiitin kantajalla veisi
n. 20 vuotta, joten minulla on yli 11 vuotta
elinaikaa...
Nuorin lapseni ei olisi vielä silloin täysi-
ikäinen.

C-hepatiitin (jota muuten kantaa ainakin
julkkis nimeltä Pamela Anderson)
kammoksuminen ärsyttää:
jotkut terveydenhoitoalalla tulevat vauhkoiksi
tartunnan pelossa!
Kerran mennessäni erään etelä-Suomen pikkukaupungin terveyskeskushammaslääkärille
sain päivän viimeisen ajan, koko huone
oli päällystetty muovikelmulla,
ja lääkäri sekä hoitaja pitivät paksuja
avaruuspuvun näköisiä suoja-asuja.
Se näytti aivan epätodelliselta, aivan kuin Avaruusasema Alfa, ja oli taatusti täysin
epärealistista.
Hoito oli pikainen suuhunkurkkaus, ja
hyvin varovasti tehty hammaskiven poiston
aloituksen tapainen, paksut asbestihanskat kädessä...
Kävin poistattamassa hammaskiven yksityisellä.
Tämä kertoo, miten uusi ja outo sairaus
C-hepatiitti on, ja miten hysteerisiksi se
tekee jotkut ihmiset, kun jopa lääkärit luulevat, että C-hepatiitti tarttuu muka hengitysilmasta ja hammaslääkärin instrumenttien kautta hansikkaiden läpi hammaslääkärin ihon läpi suoraan verenkiertoon.

Tartuntatautilaki on aika tiukka ilmoitettavissa ja yleisvaarallisissa tartuntataudeissa:
jokainen, jolla on ollut esim. salmonella,
kuppa, C-hepatiitti(HCV), tai HIV, tai AIDS
saa nimensä ja osoitteensa kansanterveyslaitoksen tartuntatauti- rekisteriin, joka jaetaan kaikkialle julkiseen terveydenhuoltoon ja jossa tiedot pysyvät,
kunnes tartunnasta on kulunut 50 vuotta.

Tarkoittaneeko tämä, ettei ed. mainituista sairauksista selvinnyt/ sairauden kantajaksi jäänyt voi elää enää kauemmin
kuin 50 vuotta?

kuppa,

26

10081

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kun kuvittelet!

"jokainen, jolla on ollut esim. salmonella,
      kuppa, C-hepatiitti(HCV), tai HIV, tai AIDS
      saa nimensä ja osoitteensa kansanterveyslaitoksen tartuntatauti- rekisteriin, joka jaetaan kaikkialle julkiseen terveydenhuoltoon ja jossa tiedot pysyvät,
      kunnes tartunnasta on kulunut 50 vuotta."

nyt ymmärsit väärin. Tartuntatautirekisteriä ei jaeta kenellekään. Se on vain seurantaa varten. Jos esim. työterveyshuolto tekee pyynnön tart.rek. kertoa on ko Sinulla tartuntatauti, rekisteri ei anna tietoja kun poliisille tai syyn on oltava todella painava. Potilaalla on tietosuoja, joka on myös tiukka. Joten älä ressaa :)

Suosittelen Sinulle käydä hoidon läpi uudestaan. Tunnen ihmisiä, jotka kävivät tätä hoitoa läpi jo 3 kertaa. Kyllä mahdollisuudet parantua ovat pienempiä jos on ikää yli 45, miessukupuoli ja vanha tartunta. Mutta ei ole sanottu että hoito on tehoton! Jossain luin että vaikkei virus "nukahtaisikaan" puoli vuotta hoitoa lisää elinvuosia noin viidellä vuodella. Joten mars lääkäriin! Kolmannella genotyypillä on nykyään yhdistelmähoidolla noin 90% todennäköisyys "parantua"!

En tiedä kävitkö jo tutustumassa osoitteeseen positiiviset.fi -> keskustelut -> hepatiitti. Jos et niin suosittelen. Mie oon Äityli sieltä :).

Terveisin
      hoitoalalla työskentelevä, jatko-opiskeleva, hoitoa läpi käyvä (44 viikkoa 48 sta), 1b genotyypin omaava kolmen lapsen äiti.

• Tautinen

Kyseisen viruksen kantajana olisin myös kiinnostunut miten siihen hoitoon pääsee,kun tk.lääkärini ei missään vaiheessa ole sitä ehdottanut eikä mitään genotyyppejä ole selvitetty. Elämä on lyhyt ja minuakin kiinnostaisi jatkaa sitä hieman. En käytä muita päihteitä kuin alkoholia ja kahvia silloin tällöin.

• terveyskeskuslääkäri ole
        Tautinen kirjoitti:

Kyseisen viruksen kantajana olisin myös kiinnostunut miten siihen hoitoon pääsee,kun tk.lääkärini ei missään vaiheessa ole sitä ehdottanut eikä mitään genotyyppejä ole selvitetty. Elämä on lyhyt ja minuakin kiinnostaisi jatkaa sitä hieman. En käytä muita päihteitä kuin alkoholia ja kahvia silloin tällöin.

ehdottanut hoitoa. Vaadi lääkäriltäsi lähetteen lähimpään polikliniikkaan infeksiolääkärille. Infektiolääkäri on tämän taudin asiantuntia ja voit olla varma, että olet hyvissä käsissä.

Alkoholia ei kannata käyttää melkein ollenkaan valitettavasti. Maksamme tuhoutuu viruksen ansiosta ja alkoholi tekee suunnilleen samaa.

Käy lukemassa tarkemmin osoitteesta taudista ja siihen liittyvistä asioista. Sieltä saat myös vertaistukea.
        http://www.positiiviset.fi/keskustelu/display_forum.asp?fid=5

• HCVposit. 9v

Oletpas pirteä, aikaansaava ja positiivinen tapaus!!
        Mutta miten minä pääsen toisen kerran hoitoon?
        Onko ehtona työpaikka?
        Raitis olen kyllä, jätin tupakankin, mutta koen
        itseni "huonommaksi" taustani ja nykyisen työtilanteeni takia.
        Voisinko todella päästä uudelleen hoitoon?
        Miten sinä muuten jaksat olla niin pirteä
        vaikka olet raskaassa interferoni- ribaviriinihoidossa - ja vielä 3 lasta?
        Pelkään etten jaksaisi hoitaa tuota yhtäkään
        siinä kunnossa, viimeksikin painoa lähti
        20 kiloa ja Hb oli alle 100.
        Miten sinä pysyt kunnossa???

• HCVposit. 9v
        terveyskeskuslääkäri ole kirjoitti:

ehdottanut hoitoa. Vaadi lääkäriltäsi lähetteen lähimpään polikliniikkaan infeksiolääkärille. Infektiolääkäri on tämän taudin asiantuntia ja voit olla varma, että olet hyvissä käsissä.

Alkoholia ei kannata käyttää melkein ollenkaan valitettavasti. Maksamme tuhoutuu viruksen ansiosta ja alkoholi tekee suunnilleen samaa.

Käy lukemassa tarkemmin osoitteesta taudista ja siihen liittyvistä asioista. Sieltä saat myös vertaistukea.

Jouduin juoksemaan Ainakin 3:lla lääkärillä;
        terv. keskuksessa sekä A-Klinikalla, kunnes
        lääkäri suvaitsi kuunnella minua ilman ylimielistä: -Käytkö töissä? Se hoito on kallista yhteiskunnalle. Tiedätkö miten paljon se maksaa?( pitkä luento suuria lukuja ja
        tilastoja, että muka suurin osa C-hepatiittia
        kantavista keskeyttää hoidon liian raskaana
        ja alkaa käyttää kovia huumeita).
        Alkoholinkäytön lopetin kokonaan vuotta
        ennen hoidon aloittamista, kun huomasin, että
        lääkäri tarkkaili oikeasti maksa-arvojani,
        eikä tyrmännyt hoidon aloittamista.
        Nyt kun mainitsit: helppoa hoitoonpääsy
        ei ollut!
        Siitä syyllistettiin ja epäiltiin ja
        loukattiin, ja kun lopulta kolmas lääkäri
        totesi: -Kyllä mä sut siihen hoitoon
        järjestän. ei mennyt montaa viikkoa, kun
        interferoni-ribaviriini- yhdistelmähoito
        alkoi!
        Niin kauan sitä oli pantattu ja halvennettu
        minua, etten lapsettomana, ilman vakituista
        työpaikkaa ansaitse mitään hoitoa,
        että uskoin jo itsekin täysin omaan kehnouteeni.
        Älkää te muutkaan antako periksi, vaikka
        lääkärit kuinka parjaisivat ja vähättelisivät
        teitä:
        teidän kuuluu saada lääkehoitoa, ei se ole
        mikään erikoisetu tai palkinto, että
        pääsee hoitoon, vaikka siltä kyllä tuntuu!!!!!

• ÄityliHep
        HCVposit. 9v kirjoitti:

Oletpas pirteä, aikaansaava ja positiivinen tapaus!!
        Mutta miten minä pääsen toisen kerran hoitoon?
        Onko ehtona työpaikka?
        Raitis olen kyllä, jätin tupakankin, mutta koen
        itseni "huonommaksi" taustani ja nykyisen työtilanteeni takia.
        Voisinko todella päästä uudelleen hoitoon?
        Miten sinä muuten jaksat olla niin pirteä
        vaikka olet raskaassa interferoni- ribaviriinihoidossa - ja vielä 3 lasta?
        Pelkään etten jaksaisi hoitaa tuota yhtäkään
        siinä kunnossa, viimeksikin painoa lähti
        20 kiloa ja Hb oli alle 100.
        Miten sinä pysyt kunnossa???

Älä hyvä ihminen kuvittelekaan ettet pääse hoitoon!!! Tämä on hyvinvointiyhteiskunta toistaiseksi ja se tarkoittaa että heistä, jotka ovat hetkellisesti heikkoja huolehditaan koko yhteiskunnan voimiin! Jos lääkärit todellakin ovat antaneet sinun ymmärtää olevasi jotenkin huonompi ihminen, suosittelen sinulle lukemaan Suomen perustuslain mm. §6 jossa sanotaan konkreettisesti ettei ketään saa asettaa eri asemaan!

Sinun täytyy ottaa itseäsi niskasta kiinni, vähäksi aikaa laittaa ujoutesi piiloon ja lähtä vaatimaan lääkitystä! Edellytyksenä lääkehoitoon ovat: positiivinen hepC, vähintään kaksi kertaa normaalia isommat ALAT,ASAT sekä kaksi vuotta päihdetöntä elämää. Muita edellytyksiä ei ole. Maksamalla lääkityksesi yhteiskunta sijoittaa sinuun, koska kun paranet, elämäsi, mielenterveytesi, työkykysi ja muukin paranee.

Joten ihan oikeasti, jos kokeet ovat huonot... MARS LÄÄKÄRIIN!

Tsemppiä :)

Mie en ole aina piirteä. Joskus on todella huono olla. Koti, koirat, mies, opiskelut AMK:ssa, välillä työt, hoito ja sen sivuvaikutukset... Tietysti välillä on huonojakin päiviä, jopa todellakin huonoja. Mutta :), elän päivä kerrallaan. Elän kun viimeistä päivää. Silloin, kun en ole kunnossa, niin en ole kunnossa ja kaikille olen tehnyt sen selväksi. Silloin, kun olen kunnossa, nii tapahtuu! Mutta tätä just, meidän kaikkien elämä on ilmankin hoitoa ;). Se on mielenkiintoinen ja haastava. Tärkeää on vain asennoitua oikein, silloin on helpompi :)

• oireeton
        ÄityliHep kirjoitti:

Älä hyvä ihminen kuvittelekaan ettet pääse hoitoon!!! Tämä on hyvinvointiyhteiskunta toistaiseksi ja se tarkoittaa että heistä, jotka ovat hetkellisesti heikkoja huolehditaan koko yhteiskunnan voimiin! Jos lääkärit todellakin ovat antaneet sinun ymmärtää olevasi jotenkin huonompi ihminen, suosittelen sinulle lukemaan Suomen perustuslain mm. §6 jossa sanotaan konkreettisesti ettei ketään saa asettaa eri asemaan!

Sinun täytyy ottaa itseäsi niskasta kiinni, vähäksi aikaa laittaa ujoutesi piiloon ja lähtä vaatimaan lääkitystä! Edellytyksenä lääkehoitoon ovat: positiivinen hepC, vähintään kaksi kertaa normaalia isommat ALAT,ASAT sekä kaksi vuotta päihdetöntä elämää. Muita edellytyksiä ei ole. Maksamalla lääkityksesi yhteiskunta sijoittaa sinuun, koska kun paranet, elämäsi, mielenterveytesi, työkykysi ja muukin paranee.

Joten ihan oikeasti, jos kokeet ovat huonot... MARS LÄÄKÄRIIN!

Tsemppiä :)

Mie en ole aina piirteä. Joskus on todella huono olla. Koti, koirat, mies, opiskelut AMK:ssa, välillä työt, hoito ja sen sivuvaikutukset... Tietysti välillä on huonojakin päiviä, jopa todellakin huonoja. Mutta :), elän päivä kerrallaan. Elän kun viimeistä päivää. Silloin, kun en ole kunnossa, niin en ole kunnossa ja kaikille olen tehnyt sen selväksi. Silloin, kun olen kunnossa, nii tapahtuu! Mutta tätä just, meidän kaikkien elämä on ilmankin hoitoa ;). Se on mielenkiintoinen ja haastava. Tärkeää on vain asennoitua oikein, silloin on helpompi :)

Eikö sitä tautia tosiaan voida hoitaa pois ennen kuin maksa on paskana ja kaikki arvot koholla?

• ÄityliHep
        oireeton kirjoitti:

Eikö sitä tautia tosiaan voida hoitaa pois ennen kuin maksa on paskana ja kaikki arvot koholla?

paras vaste saavutetaan jos transminaasit ovat koholla, eli virus aktiivisessa vaiheessa. Tällöin maksa ei ole vielä "paskana". Maksa menee "paskaksi" elämäntavoista riippuen 3-25 vuodessa. Jos virus passiivinen, niin ei koskaan. Moni kuolee vanhuuteen ja vaikka oli hepatiitin kantajana 50 vuotta eikä mitään maksaan liittyviä sairauksia, jotkut taas kuolevat kolmikymppisinä koska virus on kovin agressiivinen. Transminaasit alat ja asat on hyvä tarkistaa joka puoli vuotta ja kun/jos nousevat niin heti lääkäriin vaatimaan hoitoa (mutta muistakaa 2 vuotta huumetta ilman alkoholiongelmaa).

• HCVpos. 9v
        ÄityliHep kirjoitti:

paras vaste saavutetaan jos transminaasit ovat koholla, eli virus aktiivisessa vaiheessa. Tällöin maksa ei ole vielä "paskana". Maksa menee "paskaksi" elämäntavoista riippuen 3-25 vuodessa. Jos virus passiivinen, niin ei koskaan. Moni kuolee vanhuuteen ja vaikka oli hepatiitin kantajana 50 vuotta eikä mitään maksaan liittyviä sairauksia, jotkut taas kuolevat kolmikymppisinä koska virus on kovin agressiivinen. Transminaasit alat ja asat on hyvä tarkistaa joka puoli vuotta ja kun/jos nousevat niin heti lääkäriin vaatimaan hoitoa (mutta muistakaa 2 vuotta huumetta ilman alkoholiongelmaa).

Kiitos sanoistasi, sain rohkeutta soittaa
        terv. keskukseen.
        Minä olen ollut ilman päihteitä jo monta vuotta, lääkäreiden happamat naamat vain
        pelottavat;
        muistan, miten sain kerjätä hoitoonpääsyä aikanaan, ja miten törkeästi ja julmasti eräskin
        naislääkäri tiuskaisi minulle v.2000
        Turun Varissuolla:
        -Sinäkö hoitoon! Voi kuule, ei sinne kuka
        tahansa pääse!
        Ja nyt mulla ei ole enää aikaa sulle.

Kirjoitin muuten tuolla ylempänä väärää tietoa
        C- hepatiitista:
        viruksen kantajia on maailmassa peräti
        100 miljoonaa, ei 50 milj.

• kantajien
        HCVpos. 9v kirjoitti:

Kiitos sanoistasi, sain rohkeutta soittaa
        terv. keskukseen.
        Minä olen ollut ilman päihteitä jo monta vuotta, lääkäreiden happamat naamat vain
        pelottavat;
        muistan, miten sain kerjätä hoitoonpääsyä aikanaan, ja miten törkeästi ja julmasti eräskin
        naislääkäri tiuskaisi minulle v.2000
        Turun Varissuolla:
        -Sinäkö hoitoon! Voi kuule, ei sinne kuka
        tahansa pääse!
        Ja nyt mulla ei ole enää aikaa sulle.

Kirjoitin muuten tuolla ylempänä väärää tietoa
        C- hepatiitista:
        viruksen kantajia on maailmassa peräti
        100 miljoonaa, ei 50 milj.

lukumäärää mitenkään voida oikeasti tietää. Tiedän eräänkin jolla tauti ollut kenties vuosikymmeniä oireettomana se vain tuli ilmi muissa yhteyksissä,ei minkään sairauden vuoksi.
        Eli siis kantajia voi olla vaikka kuinka paljon.

• iea

Olen sairastanut vuodesta -90 c-hepatiittia. En tiedä milloin olen tartunnan saanut. koska en ole koskaan käyttänyt huumeita, mutta sairaalassa on lisätty verta ja ulkomailla krooniseen ripuliin olen saanut rokotuksia. Kukapa tietää. Minulla on kaksi kertaa ollut hoitojaksot ,ensimmäisellä kerralla pelkkä interferoni ja toisella kerralla sain ripavariini -interferonihoidon hyvän yleiskuntoni johdosta. Tauti ei parantunut mutta hoitovaste oli hyvä. Nyt tulee 12 vuotta tästä hoidosta . Olen yli 50-vuotias 58 v. tarkalleen ,joten älä turhaan pelkää ,elä vain terveellisesti . Pidä paino kurissa ,vältä sokeritautia,ei alkoholia ja hyvä annos liikuntaa. Kyllä kieltämättä välillä tuntuu toivottomalta ,kun jäsenet oireilee , maksa oireilee ja väsyttää. Enkä jaksa kaikkea luetella ,mutta pääsääntöisesti kaikki on ihan ok .

• qwerty1

Mun poikakaverilla on c hepatiitti.. hän on nyt 20 vuotias, en tiedä koska se tartunnan sai. Nyt mua vaan pelottaa hänen puolesta, onhan hän kuitenkin läheinen ihminen minulle.. Hän on välillä valittanut että maksaan sattuu ja sillonhan pitäis päivystävälle mennä vaan ei hän ole mennyt.. Maksa arvot oli yhdessä vaiheessa yli 900.. nyt varmaan laskenut mtuta luulisin että on vielä jonkun yli 500. Ja hän juo välillä kaljan tai pari, voiko siitä tulla jotain vakaviakin seuraamuksia? Sitten sekin tuli mieleen että kun näköjään c hepatiitti tarttuu verestä suoraa verenkiertoon ja mulla itellä on atoppinen ihottuma, nyttenkin on ihottumaa paljon ja sitten kun raavin vielä öisin niin ne ihottumat aukee tai niinkun että iho menee rikki. Nii mitä jos poikakaverilla on joku pienikin haava joka on vahingossa auennut ja se osuu mulla mun rikkinäiseen ihoon niin voiko se sitten tarttua niinkin helposti?

• Tyhmäkö vai ihan idiootti??

teiltä viisaammilta voiko lapsi saada äitinsä kohdussa lapsivesipunktiota tehtäessä C-hepatiitin??
        Minusta ei,koska onhan niillä lääkäreillä ultrat ja muut sydeemit jolla sen neulan näkee... Ei sitä vissiin ihan käsikopelolla oteta...
        Ja siinähän otetaan lapsivettä,eli äidin veren kanssa ei olla silloin tekemisissä.
        Minun järjellä ja logikalla tartunta tulee jos on tullakseen napanuoran kautta...
        Olenkohan nyt ihan hakoteillä??

• punktio..
        Tyhmäkö vai ihan idiootti?? kirjoitti:

teiltä viisaammilta voiko lapsi saada äitinsä kohdussa lapsivesipunktiota tehtäessä C-hepatiitin??
        Minusta ei,koska onhan niillä lääkäreillä ultrat ja muut sydeemit jolla sen neulan näkee... Ei sitä vissiin ihan käsikopelolla oteta...
        Ja siinähän otetaan lapsivettä,eli äidin veren kanssa ei olla silloin tekemisissä.
        Minun järjellä ja logikalla tartunta tulee jos on tullakseen napanuoran kautta...
        Olenkohan nyt ihan hakoteillä??

Minulle sitä ei tehty, koska virus arvoni olivat yli miljoona, eli EI riskeerata vauvan henkeä JOS sattuisi käymään niin, että juuri sillähetkellä vauva liikkuisi.

Joten suunniteltu sektio tehtiin vasta viikolla 39 0

Korkeimmilla maksa-arvot olivat esikoistani odottaessani vuonna 2000, olivat 900.

Väitin elimistöni ja maksani vain reagoivan raskauteen, kuten kävikin selväksi, arvot laskivat heti vauvan synnyttyä.

Muuten ASAT ja ALAT aina 120-150 välillä.

Kunnes aloin antabuxen. Maksa-arvot 500, piti lopettaa antabus.

Sen jälkeen lopetettuani antabuxen ja aloitettuani Kalaöljykapseleiden syönnin (en tiedä liittyykö siihen, mutta mulla se kävi näin) Olivat maksa-arvoni ALLE 80

Siis 10 vuoteen arvoni eivät olleet IKINÄ alle 120.

Lääkärini sanoi vuonna 1998 että tuo interferoni hoito on huuhaata, harva sitä edes jaksaa loppuun asti, osa tappaa itsensä, osa lopettaa kesken ja vain osalle se toimii.

No, onneksi noista sanoista on jo vuosikymmen =)

Tiedän jopa tapauksen jolla C poistunut iteksiin, siis sitä ei ole todettu jälkikäteen lainkaan, ei silloin eikä hetken päästä :)

Imettäminen kiellettii muutama vuos sit viel C-äideiltä, mut nykysin sekin on sallittua :)

• satskuli91

Hei, olen kesäkuussa 18 vuotta täyttänyt nuori nainen ja sain c-hepatiitin puolisoltani..
        Testin tulos oli positiivinen, ja mietin että miten tässä nyt käy.?
        Voiko lääkityksen aloittaa heti vaikka ei ole ollutkaan sitä 2 vuotta juomatta alkoholia. Huumeita en ole koskaan edes käyttänyt. Ja alkoholiakin juon silloin tällöin yleensä kerran kuukaudessa jos edes niinkään usein.
        Voisiko joku auttaa minua ja vähän valaista ku tuo lääkäri vain suurinpiirtein "nauroi" minulle ku sanoi että minulla on.
        Uskaltaako sitä yrittää edes lasta vielä jos kerran sen lääkityksen aloittaa.? Suunnitteilla on ollut lapsi, mutta nyt tuli tämä kaupanpäälliseksi, niin en uskaltaisi lasta tehdä ettei lapsikin joutuisi kestämään moista. :(

• tukitieto
        satskuli91 kirjoitti:

Hei, olen kesäkuussa 18 vuotta täyttänyt nuori nainen ja sain c-hepatiitin puolisoltani..
        Testin tulos oli positiivinen, ja mietin että miten tässä nyt käy.?
        Voiko lääkityksen aloittaa heti vaikka ei ole ollutkaan sitä 2 vuotta juomatta alkoholia. Huumeita en ole koskaan edes käyttänyt. Ja alkoholiakin juon silloin tällöin yleensä kerran kuukaudessa jos edes niinkään usein.
        Voisiko joku auttaa minua ja vähän valaista ku tuo lääkäri vain suurinpiirtein "nauroi" minulle ku sanoi että minulla on.
        Uskaltaako sitä yrittää edes lasta vielä jos kerran sen lääkityksen aloittaa.? Suunnitteilla on ollut lapsi, mutta nyt tuli tämä kaupanpäälliseksi, niin en uskaltaisi lasta tehdä ettei lapsikin joutuisi kestämään moista. :(

Käyppäs täällä keselemässä

• HeppaCee

• Cha Cha
        HeppaCee kirjoitti:

Positiiviset.fi -keskustelupalsta näyttää olevan tauolla.

Missä hepatiiteista nyt keskustellaan? Onko meille hyvää keskustelupaikkaa jossain? Kuka tietää?

Hei kaikki C-positiiviset ja negat !

Keskustelupalsta on tauolla. HIV-puolelta on kuulemma tullut paljon valituksia asiattomista kirjoituksista.

Hepatiittikeskustelusta ei ole valitettu. Se piti kuitenkin sulkea myös kun se ei voinut olla yksinään auki.

Syksyllä keskustelut avataan uudelleen. Jotain muutoksia siihen tulee esim rekisteröityminen.

Tällähetkellä en ole löytänyt mitään toimivaa keskustelupaikkaa. Harmi !

Mutta kun positiiviset.fi avataan uudelleen niin palaan sinne.

Inteferonihoidossa oleva, 1b genotyyppi, hoito kestänyt 20 vk. Odotan 24 vk virusmäärää, joka määrää hoidon lopullisen keston.

• hb
        Cha Cha kirjoitti:

Hei kaikki C-positiiviset ja negat !

Keskustelupalsta on tauolla. HIV-puolelta on kuulemma tullut paljon valituksia asiattomista kirjoituksista.

Hepatiittikeskustelusta ei ole valitettu. Se piti kuitenkin sulkea myös kun se ei voinut olla yksinään auki.

Syksyllä keskustelut avataan uudelleen. Jotain muutoksia siihen tulee esim rekisteröityminen.

Tällähetkellä en ole löytänyt mitään toimivaa keskustelupaikkaa. Harmi !

Mutta kun positiiviset.fi avataan uudelleen niin palaan sinne.

Inteferonihoidossa oleva, 1b genotyyppi, hoito kestänyt 20 vk. Odotan 24 vk virusmäärää, joka määrää hoidon lopullisen keston.

Näyttää olevan positiiviset.fi suljettu joten ajattelin kokeilla täältä.Sain tietää b-hepatiitistäni raskauden alkuvaiheessa. Ei ole kuulemma mitään hoitokeinoja??

• Cha Cha
        hb kirjoitti:

Näyttää olevan positiiviset.fi suljettu joten ajattelin kokeilla täältä.Sain tietää b-hepatiitistäni raskauden alkuvaiheessa. Ei ole kuulemma mitään hoitokeinoja??

Jos B-hepatiitti ei ole muuttunut krooniseksi, niin ei vaadi hoitoa. Aikuisilla B-hepatiitin saaneista vain 5 % jää krooniseksi.

Jos on krooninen B, niin kyllä siihenkin on lääkkeitä. Ne eivät kylläkään poista virusta mutta pitävät virusmäärät alhaisina.

• mies c
        Cha Cha kirjoitti:

Jos B-hepatiitti ei ole muuttunut krooniseksi, niin ei vaadi hoitoa. Aikuisilla B-hepatiitin saaneista vain 5 % jää krooniseksi.

Jos on krooninen B, niin kyllä siihenkin on lääkkeitä. Ne eivät kylläkään poista virusta mutta pitävät virusmäärät alhaisina.

Moikka Cha Cha, hienoa löytää myös Sinut vielä elossa.
        Toivon mukaan Sinulla on kaikki ok, kiva olisi kuulla.

Löysin Aman täältä.

http://www.poliklinikka.fi/?page=5457875&m=1868153&c=3042716&f=6394323&t=5609690&ad=tervefi

Kaikkea hyvää Sinulle.

Mies

• Cha Cha
        mies c kirjoitti:

Moikka Cha Cha, hienoa löytää myös Sinut vielä elossa.
        Toivon mukaan Sinulla on kaikki ok, kiva olisi kuulla.

Löysin Aman täältä.

http://www.poliklinikka.fi/?page=5457875&m=1868153&c=3042716&f=6394323&t=5609690&ad=tervefi

Kaikkea hyvää Sinulle.

Mies

Hei,
        Hauskaa kun löysit tämän paikan netin syövereistä!

Minulla kesti hoito 24 vk. Virus ei mennyt neg. Laski kyllä mutta ei neg.

Hoidon jälkeen veriarvot oli ihan sekaisi kun lopetin myös sen kasvusolutekijän heti. Itse asiassa kävivät vaarallisen alhaalla.
        Hitaasti alkaneet palautua.
        Alat ja Asat kuitenkin nousseet yli lähtöarvon ja sain lähetteen Jorviin.
        Tulossa uusia verikokeita ja ultra.

Teleprevir tutkimushanke on loppusuoralla ja viimeiset tulokset valmistuvat kesällä ja syksyllä toivon mukaan markkinoilla, niin ainakin jenkeissä kaavaillaan.

Pyrin varmaan siihen kolmoishoitoon ,jos on käytössä joko 2012 alkuvuodesta tai 2013 alkuvuodesta. Siinä kai on ennuste 70-75% 1 genotyypeillä, kuitenkin parempi kuin nykyisillä.

Oli kiva pitkästä aikaan kirjoittaa aiheesta jotain kun ei siitä valitettavasti julkisesti voi mitään puhua.

Miten sinulla Mies sujuu, onko virus pysynyt poissa. Toivottavasti!

terv. ChaCha

• Cha Cha
        HeppaCee kirjoitti:

Missä hepatiiteista nyt keskustellaan? Onko meille hyvää keskustelupaikkaa jossain? Kuka tietää?

Hepatiittikeskustelu on nyt avattu tauon jälkeen Positiiviset ry:n sivuilla.

• hepa..
        Cha Cha kirjoitti:

Hepatiittikeskustelu on nyt avattu tauon jälkeen Positiiviset ry:n sivuilla.

huh heijaa mulla alkaa huomenna hoidot eli ensimmäinen pistos tulossa! kyllä jännittää!!! mulla geno 1b ja neljän viikon kuluttua katsotaan onko negatiivinen tulos ja siitä määräytyy hoidon pituus .. onko ketään samaa geno tyyppiä kellä ois 4 viikossa jo negatiivinen tulos?

• 2013
        HeppaCee kirjoitti:

Nykyinen, siis vuoden 2013, osoite on:

http://www.positiiviset.fi/foorumi

• Vituttaa

Sain sitten viimein vastauksen, olen kantanut c-hepatiittia ainakin 7 vuotta.
      Maksa arvoniovat olleet normaalit 70, mutta nyt kun kävin tutkimuksissa olivat ne noin 120 ja toisessa 95. Luin että maksa arvot pitäisi olla tuplat normaalista ennen kuin pääsisi hoitoon?

Päihteetön olen ollut tuon 6 vuotta, ei alkoholia eikä mitään muutakaan päihdettä.

Mitään oireita minulla ei ole koskaan ollut,

perheellinen kyllä.

Pääsenköhän hoitoon tai jos en pääse voiko tämä vielä puhkaista jonkun taudin?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2865
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2105
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1565
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1260
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe