Poltin ei saa öljyä (OILON JUNIOR PRO)

Öljylämmittäjä

Minulla on öljylämmitys, jossa polttimena Oilon Junior Pro. Viime viikolla öljy loppui ja lämmittelin taloa kanisteripelillä. Tänään tuli 2000 litraa öljyä, mutta poltin lopettaa "pumppaamisen", ennenkuin öljyä ehtii polttimelle.

Onko hyviä vinkkejä, miten saisi öljyn tulemaan polttimelle säiliöstä?

23

20733

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tainnut vetästä

      ILMAT VÄLLIIN.TULEE MIELEEN ET AUKASE LETKUA NIINPALJON ET PUMPPU PAINAA LMAT PIHALLE.VAI ONKO LIEKIN TUNNISTIN KIPEE.?

    • vaan

      Siellä polttimen kyljessä on valo anturi(sähöpiuha menee sinne) Vedä anturi ulos ja pidä sitä jonkun aikaa valossa n.1min-30sek. samalla kun starttaat poltinta. Tällöin poltin luulee et polotapahtuma on normaalisti käynnissä ja pumppu jää päälle ja homma hurisee. työnnä anturi takas ja poltmesta jos jo tulee öljyä se antaa samantien kipinää ja alkaa oikeesti palaan. Näin mm. tehdään kun putsataan suodattimia, se on sitä ilmaamista.

      Sori jos sekavaa tekstii, mut oon nyt tosi väsynyt.

      • vaan

        joo, toi valo-anturi on oikeelta nimeltään liekintunnistin.


    • fgfgnfgnfg

      Kuittaile vaan siitä napista muutama kerta jotta öljy ehtii perille saakka.

      • Öljylämmittäjä

        Eiköhän se parin tunnin kuittailuilla pitäisi normaalitilanteessa lähteä käyntiin. Ainakin ennen on lähtenyt, mutta nyt ei.


      • ja ime puutarhaletkulla
        Öljylämmittäjä kirjoitti:

        Eiköhän se parin tunnin kuittailuilla pitäisi normaalitilanteessa lähteä käyntiin. Ainakin ennen on lähtenyt, mutta nyt ei.

        ilmat suodattimelle asti pois ja sitten väännät suodattimen kiinni, kytket letkun takasin paikalleen ja starttailet, jo sittenkin pätkii ja huollot on tejty niin voi olla vika et saa ilmaa tai esilämmitin rikki, jos ei pala kunnolla tai viivyttää käynnitymistä.


      • fgfgnfgnfg
        Öljylämmittäjä kirjoitti:

        Eiköhän se parin tunnin kuittailuilla pitäisi normaalitilanteessa lähteä käyntiin. Ainakin ennen on lähtenyt, mutta nyt ei.

        No olisi pitänyt jo kyllä lähteä. Muistaakseni neljä painallusta on täällä ennätys.
        Olisikohan säiliöstä lähtenyt "moskaa" liikkeelle ja tukkinut jotain. Itse ottaisin ensimmäisenä suuttimen irti ja tutkisin miltä se suodinpuoli näyttää.


    • poltinmies

      amatöörit asialla.Voi v...tu noita teidän neuvoja
      ei päätä eikä häntää.Ota liekintunnistin käteen(oikea nimi valovastus) ja näytä valoa.Jos heti näytät niin menee häiriöön,pitää tietää milloin sitä näyttää.Miten esilämmitin vaikuttaa siihen tuleeko säiliöstä öljyä?Kutsu ammattimies paikalle se sattuu vähän maksamaan mutta ainakin toimii.

      • Hymypoika :)

        Laittoi tietenkin letkut ristiin asentaessaan ne takaisin kanisteriruokinnan lälkeen... :)


      • Toinen poltinmies

        No on tosiaan puupäitä taas vastaamassa. Parempi olisi jättää ammattilaisille noi hommat. Mutta niin se vaan on että poltinhuoltaja on monelle kauhistus.


    • vaihtoon

      Itsellä oli syksyllä samantyyppinen ongelma. Sytytyksen jälkeen kävi hetken, mutta sitten sammahti.
      Itsellä on sellainen kaksiputki järjestelmä, jossa on pari suodatinta. Näistä sitten sen tiuhemman vaihto tuotti toivotun tuloksen.
      Oli ilmeisti vetänyt viimeisillä henkäyksillä sakat sammion pohjasta ja tukehtunut.

    • tätä konstia:

      Jos sinulla 2-putkijärjestelmä, ota paluuletkun liitin auki paluuputkesta. Tyhjä kippo esille ja nyt irrallaan oleva paluuletku siihen astiaan. Kokeile ensin poltinta käyntiin. Jos ei paluuletkusta tule öljyä, ei poltinkaan sitä saa. Voit yrittää narrata liekinvartijaa käynnistämällä polttimen normaalisti ja kun rele rapsahtaa kotelossaan, vetäiset vasta silloin liekinvartijan pois paikoiltaan ja näytät sille valoa. Näin voit yrittää vedättää väkisin öljyn polttimolle vaikka öljyputki (imu) olisi tyhjä.Tässä vaiheessa poltin yleensä jo käynnistyykin. Purkin pohjalla voisi olla vähän öljyä valmiina jolloin irtiolevan paluuletkun pään voi upottaa öljyyn. Tuolloin näkee ilmakuplista, yrittääkö pumppu edes imeä öljyä säiliöstä. Mikäli imuputki on päässyt tyhjäksi esim öljyn loppumisen takia, pitää se ilma imeä ensin pois öljyn tieltä. Ja se kestää hetken aikaa.
      Ja vielä lopuksi toive öljylämmittäjille. Opetelkaa hyvät ihmiset edes perusasiat öljypolttimen toiminnasta ja logiikasta. Ei ole yleensä kovin monimutkaista.

      • Öljylämmittäjä

        Tässä sitä opetellaan niitä perusasioita. Eihän niitä muuten voi tietää kuin opettelemalla.

        Nyt alkoi öljy virtaamaan säiliöstä, kun toimin ohjeittesi mukaan. Kiitos selkeistä ja perusteellisista ohjeista. Tuli samalla vaihdettua suutin ja suodatin sekä nuohottua kattila.

        Kiitokset myös muille enemmän tai vähemmän asiallisille ohjeille ja kommenteille.


      • hyvä kun
        Öljylämmittäjä kirjoitti:

        Tässä sitä opetellaan niitä perusasioita. Eihän niitä muuten voi tietää kuin opettelemalla.

        Nyt alkoi öljy virtaamaan säiliöstä, kun toimin ohjeittesi mukaan. Kiitos selkeistä ja perusteellisista ohjeista. Tuli samalla vaihdettua suutin ja suodatin sekä nuohottua kattila.

        Kiitokset myös muille enemmän tai vähemmän asiallisille ohjeille ja kommenteille.

        lähti toimimaan. Kuten jo totesin, kannattaa perusasiat polttimen toiminnasta / logiikasta selvittää itselleen. Silloin jo oireiden ja polttimen äänen perusteella voi alkaa epäilemään todennäköisiä vian aiheuttajia. Kannattaa myös opetella kuuntelemaan polttimen eri toimintajaksojen ääniä (puhallin, kipinä, magneettiventtiili, pumpun kavitaatio, terveen / huonon liekin ääni). Tietenkin, mikäli mahdollista täytyy tietää, miltä terve liekki näyttää. Usein pääsee liekin väriä ja muotoa tarkkailemaan joko luukun kautta tai tarkkailulasin läpi. Ja vielä lopuksi, eräs öljypolttimen toimintaan vaikuttavista herkimmistä paikoista on palopäässä oleva liekkilevy (se jossa on ne siivekkeet). Sen päätylevyn siivekkeineen pitää olla ja periaattessa pysyä karstattomana mikäli suutin on juuri oikeassa kohdassa päätylevyyn nähden. Pieniä asioita jotka joskus aiheuttavat harmia ja poltinmiehille turhauttavia asiakaskäyntejä. Toivottavasti näistä on jollekin hyötyä mutta jos ette tiedä ettekä ymmärrä, mitä olette tekemässä, niin miettikää vielä kerran tai jättäkää se kokonaan tekemättä ja tilatkaa poltinmies. Se saattaa olla lopulta edullisin ratkaisu.


      • Oilon junior pro
        hyvä kun kirjoitti:

        lähti toimimaan. Kuten jo totesin, kannattaa perusasiat polttimen toiminnasta / logiikasta selvittää itselleen. Silloin jo oireiden ja polttimen äänen perusteella voi alkaa epäilemään todennäköisiä vian aiheuttajia. Kannattaa myös opetella kuuntelemaan polttimen eri toimintajaksojen ääniä (puhallin, kipinä, magneettiventtiili, pumpun kavitaatio, terveen / huonon liekin ääni). Tietenkin, mikäli mahdollista täytyy tietää, miltä terve liekki näyttää. Usein pääsee liekin väriä ja muotoa tarkkailemaan joko luukun kautta tai tarkkailulasin läpi. Ja vielä lopuksi, eräs öljypolttimen toimintaan vaikuttavista herkimmistä paikoista on palopäässä oleva liekkilevy (se jossa on ne siivekkeet). Sen päätylevyn siivekkeineen pitää olla ja periaattessa pysyä karstattomana mikäli suutin on juuri oikeassa kohdassa päätylevyyn nähden. Pieniä asioita jotka joskus aiheuttavat harmia ja poltinmiehille turhauttavia asiakaskäyntejä. Toivottavasti näistä on jollekin hyötyä mutta jos ette tiedä ettekä ymmärrä, mitä olette tekemässä, niin miettikää vielä kerran tai jättäkää se kokonaan tekemättä ja tilatkaa poltinmies. Se saattaa olla lopulta edullisin ratkaisu.

        Mikähän sen liekkikevyn/sytytyskärkien oikea asema on suuttimen päähän nähden. Polttimena oilon junior pro. Googlettamalla en löytänyt. Toinen ihmettelyn aihe ollut polttimen suodatinyksikkö. Poistaako systeemi automaattisesti putkiin päässeen ilman neulaventtiilin tms. kautta?


      • Liekkilevy on
        Oilon junior pro kirjoitti:

        Mikähän sen liekkikevyn/sytytyskärkien oikea asema on suuttimen päähän nähden. Polttimena oilon junior pro. Googlettamalla en löytänyt. Toinen ihmettelyn aihe ollut polttimen suodatinyksikkö. Poistaako systeemi automaattisesti putkiin päässeen ilman neulaventtiilin tms. kautta?

        missä on eikä sitä voi Oilonissa, ainakaan vanhemmissa, säätää.Suutinputkea voi säätää eli suuttimen pään etäisyyttä liekkilevystä. Oikea etäisyys on yleensä ohjekirjasessa. Sekin on tärkeää että suutin on keskellä liekkilevyn keskireikään nähden. Kun nämä kaikki ovat kohdallaan, ei niihin sen jälkeen yleensä tarvitse edes koskea.
        Suodatinyksikkö on automaattinen ja sen ilmanpoistokupin "uimuri" ohjaa kupin yläreunassa olevaa ilmanpoistoventtiiliä. Kupissahan ei kuulu olla kuin 1-2 cm öljyä alareunassa. Joskus kun säiliössä öljyn pinta on poltinta korkeammalla, pyrkii kuppi täyttymään lappo-ilmiön takia. Sen voi estää parinkympin arvoisella laponestoventtiilillä öljyn imuputkessa.


    • tiän kaikki 123

      ei muutakun painelet muutaman kerran päälle kyllä se ilmaa ite ittensä jos et sitten oo pitäny letkuja suoraa kannus kuin minä joskus menny letkut väärin päin ni ei toimi mut ei noi polttimet mitää ihme pelejä oo helppoja ite korjailla eikä koulunpenkeillä mitää opi ammattimies );

    • Osaan kaikki

      Koulun penkillä oppii ainakin kirjoittamaan, jos ei muuta.

    • Koosseitsemies

      Minulla esiintyi samaa ongelmaa, ja vika löytyi säiliöön menevästä letkusta,jossa oli murtuma täyteentankkauksen jälkeen. Tuli liekkivahdista opittua juuri tuo,että valoa ei saa näyttää heti. Pitää odottaa sirinät ja hurinat, vasta kun kuulee magneettiventtiilin napsahduksen, tarjoilee valoa niin saa sen ilmattua. Itse kuulin kun tavaraa alkoi suuttimesta tulla, mutta vinkkinä katastrofien välttämiseksi: 30-60 sek väkisin ilmaamista, jonka jälkeen tarkistaa onko palotilaan tullut öljyä. Jos sinne lorottaa liikaa ilman kipinää, humahdus on sen verran vakuuttava ettei kannata ihan luukun edessä päätään pitää kun se lopulta lähtee tulille :D Minun tapauksessani esiintyneen vuodon voi havaita jo pelkästään polttimen menoletkun irroittamalla. Paluuletkuhan pumppaa säiliöön takaisin, joten näin eivät mene sekaisin ja vahinkoa ei pääse syntymään.

    • pappa1

      Sanookas miksi oilonin poltin junior on niin kehno rakkine että risoo oikein kunnolla. Poltin täyttää helmikuussa 6v.viime syksynä meni mangnetti venttiilin kela menneenä syksynä esilämmitin .Vaihdettiin 30.12.2013 poltin toimi 2viikkoa ja taas alkoi ongelmat sammuu ,mutta lähtee käyntiin kun painaa häiriö katkaisiasta ja käy vajaan vuorokauden sammuu. Öljysäiliö sisällä lasikuitu säiliö asennettu 8v.sitten. Kaikki temput tehty suutin ja suodatin uudet.eiks olekkin ihme vekotin ?

      • vaihoin uuden

        meillä jytisi Oilon junior 36 vuotta ilman mitään vikoja. Muutaman vuoden välein vaan vaihettiin suutin. Viime syksynä alkoi temppuilemaan. Häiriökatkaisijaa sai käydä painamassa kerran päivässä. Tuli poltinukko ja sanoi että rele paskana ja ei tähän enää osia saa. Sanoi että ota uusi. Oilon, Bentone tai Lamborghini. Hänen neuvostaan päädyttiin Lamborghiniin. Jälkeenpäin kyllä vähän harmitti kun en ottanut Bentonea... naapurilla kun on sellainen ja mitään murheita ei ole ollut. Lambosta ei taas ole kokemusta, no uskoin ammattimiestä.
        Meilläkin on lasikuitusäiliöt sisällä ja niitä ei ole koskaan puhdistettu... saas nähdä oliko vika sittenkään polttimen releessä vaiko säiliön sotkuissa.. Aika näyttää.


      • kazri
        vaihoin uuden kirjoitti:

        meillä jytisi Oilon junior 36 vuotta ilman mitään vikoja. Muutaman vuoden välein vaan vaihettiin suutin. Viime syksynä alkoi temppuilemaan. Häiriökatkaisijaa sai käydä painamassa kerran päivässä. Tuli poltinukko ja sanoi että rele paskana ja ei tähän enää osia saa. Sanoi että ota uusi. Oilon, Bentone tai Lamborghini. Hänen neuvostaan päädyttiin Lamborghiniin. Jälkeenpäin kyllä vähän harmitti kun en ottanut Bentonea... naapurilla kun on sellainen ja mitään murheita ei ole ollut. Lambosta ei taas ole kokemusta, no uskoin ammattimiestä.
        Meilläkin on lasikuitusäiliöt sisällä ja niitä ei ole koskaan puhdistettu... saas nähdä oliko vika sittenkään polttimen releessä vaiko säiliön sotkuissa.. Aika näyttää.

        Meilläkin Lamborghini on ollut pari vuotta. Hyvin on toiminut.

        Öljynä St1 Opti. Pysyy suutin puhtaana. On muuten huomattava ero normi öljyyn.


    • Anonyymi

      Tuttua hommaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2635
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2233
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      87
      1971
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1695
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1681
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1636
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1626
    8. 91
      1563
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1437
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe