VALOJA PÄÄLLE KUSKIT!!

Ihmetteln vain näitä lueskellessäni, kuinka "itsevarmoja" kuskeja luullaan olevan. Totuushan on se, että KUKAAN meistä ei ole TÄYDELLINEN kuljettaja!.

Todella usein näkee pikateillä turhia ohituksia ja jopa vaarallisiakin ohituksia olen huomannut tapahtuvan.
Alan olla sitä mieltä, että autoilijoilta on jäänyt aivot aamulla sinne naulakkoon, kun lähdetään ajoon.
Ja aika moni tuntuu hommaneen sen ajokortin sieltä postimyynnistä.

Mitpä te arvokkaat lukijat olette mieltä tästä asiasta.

Itse ehdottaisin, että kortit pois pysyvästi niiltä jotka kaahailee ja listii muita liikenteen käyttäjia välinpitämättömyysellään.

14

539

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eritasoisia kuskeja

      Jotkut ajavat ylinopeutta vaikkeivät pysty turvallisesti ajamaan rajoituksen mukaistakaan. Jotkut ajavat alinopeutta kun eivät osaa kovempaa ajaa. Jotkut ajavat muuten vaan alinopeutta.

      Kun minä ajan turvallisesti ylinopeutta, mitä se on keneltäkään pois? Se ettet sinä osaa ajaa kovaa turvallisesti ei tarkoita etteikö joku osaisi.

      • Basft

        Tuota.. Kerroha minulle, millä tapaa ylinopeus on MUKA turvallista?
        Ja ollaanhan se luettu jo monasti, mitä ylinopeus on ollu osana liikenneonnettomuuksissa.
        Luullakseni taisit vain tarkoittaa näitä ns. pieni ylinopeuksia.
        Sen kuitenkin tiedän, että turvallisia ylinopeuksia ei ole olemassakaan. Ne ovat AINA ja PYSYVÖSTI vaarallisia.
        Ja mehän emme ole täydellisiä kuljettajia siellä ratin takana.


      • The Rat
        Basft kirjoitti:

        Tuota.. Kerroha minulle, millä tapaa ylinopeus on MUKA turvallista?
        Ja ollaanhan se luettu jo monasti, mitä ylinopeus on ollu osana liikenneonnettomuuksissa.
        Luullakseni taisit vain tarkoittaa näitä ns. pieni ylinopeuksia.
        Sen kuitenkin tiedän, että turvallisia ylinopeuksia ei ole olemassakaan. Ne ovat AINA ja PYSYVÖSTI vaarallisia.
        Ja mehän emme ole täydellisiä kuljettajia siellä ratin takana.

        Eihän se ylinopeus turvallista ole, mutta ei se automaattisesti ole turvatontakaan.

        Ylinopeus on päätekijänä erittäin pienessä osassa kuolemaanjohtaneista onnettomuuksista, parissa kolmessa prosentissa taitaa olla. Ja eiköhän noissakin tapauksissa kyse ole hieman reilummasta ylinopeudesta... :)


      • Basft
        The Rat kirjoitti:

        Eihän se ylinopeus turvallista ole, mutta ei se automaattisesti ole turvatontakaan.

        Ylinopeus on päätekijänä erittäin pienessä osassa kuolemaanjohtaneista onnettomuuksista, parissa kolmessa prosentissa taitaa olla. Ja eiköhän noissakin tapauksissa kyse ole hieman reilummasta ylinopeudesta... :)

        Eihän se nopeus tietenkään tapa vaan siitä tuleva raju äkkipysäys.v ;)


      • lisää!
        The Rat kirjoitti:

        Eihän se ylinopeus turvallista ole, mutta ei se automaattisesti ole turvatontakaan.

        Ylinopeus on päätekijänä erittäin pienessä osassa kuolemaanjohtaneista onnettomuuksista, parissa kolmessa prosentissa taitaa olla. Ja eiköhän noissakin tapauksissa kyse ole hieman reilummasta ylinopeudesta... :)

        Missä on se tutkimus, jossa tuo pari kolme prosenttia on todistettu?


      • The Rat
        lisää! kirjoitti:

        Missä on se tutkimus, jossa tuo pari kolme prosenttia on todistettu?

        Jokaisen onnettomuuden tutkii tässä maassa lautakunta. Ja jokaisesta myös pyritään keräämään ne syyt, jotka onnettomuuteen johtivat ja mahdollisia ratkaisuja joilla vastaavia voitaisiin tulevaisuudessa välttää.

        Mielenkiintoista onkin, että kuolemaanjohtaneissa onnettomuuksissa ylinopeus ei kovinkaan usein ole syynä, mutta sitäkin useammin mukana. Tähän on tietysti luonteva selitys: nopeammin ajamalla pääsee helpommin hengestään jos ajaa kolarin.

        Ylinopeutta sokeasti syyttelevät ovat jotenkin ilmeisesti asemoituneet siihen, että tiellä pitää ajaa jotakin päin. Itselleni tämä näkökanta ei ole koskaan selvinnyt.

        Muuten, tutkimuksilla ei "todisteta" mitään, niillä korkeintaan todetaan vallitseva tilanne.


      • erehtyä
        The Rat kirjoitti:

        Jokaisen onnettomuuden tutkii tässä maassa lautakunta. Ja jokaisesta myös pyritään keräämään ne syyt, jotka onnettomuuteen johtivat ja mahdollisia ratkaisuja joilla vastaavia voitaisiin tulevaisuudessa välttää.

        Mielenkiintoista onkin, että kuolemaanjohtaneissa onnettomuuksissa ylinopeus ei kovinkaan usein ole syynä, mutta sitäkin useammin mukana. Tähän on tietysti luonteva selitys: nopeammin ajamalla pääsee helpommin hengestään jos ajaa kolarin.

        Ylinopeutta sokeasti syyttelevät ovat jotenkin ilmeisesti asemoituneet siihen, että tiellä pitää ajaa jotakin päin. Itselleni tämä näkökanta ei ole koskaan selvinnyt.

        Muuten, tutkimuksilla ei "todisteta" mitään, niillä korkeintaan todetaan vallitseva tilanne.

        Onnettomuustutkintalautakunta ei taida tutkia yksittäisiä liikenneonnettomuuksia. Jos se on tehnyt tutkimuksen, joka osoittaa väittämäsi olevan totta, niin kerro sen viitetiedot tai laita linkki.

        Vai oletkohan sotkenut viralliset raportit ja tutkimukset siihen Moottori-lehdessä julkaistuun mielipidekirjoitukseen, jossa kyllä puhuttiin jotain noin kolmesta prosentista, mutta ei mitään siitä, miten kyseiseen lukuun on päädytty? Siitähän tuli monelle heti virallinen totuus, joka kieltämättä on hyvin hilpeää ja samalla melko surullista.

        Et tiedä tutkimustyöstä paljoakaan.


      • The Rat
        erehtyä kirjoitti:

        Onnettomuustutkintalautakunta ei taida tutkia yksittäisiä liikenneonnettomuuksia. Jos se on tehnyt tutkimuksen, joka osoittaa väittämäsi olevan totta, niin kerro sen viitetiedot tai laita linkki.

        Vai oletkohan sotkenut viralliset raportit ja tutkimukset siihen Moottori-lehdessä julkaistuun mielipidekirjoitukseen, jossa kyllä puhuttiin jotain noin kolmesta prosentista, mutta ei mitään siitä, miten kyseiseen lukuun on päädytty? Siitähän tuli monelle heti virallinen totuus, joka kieltämättä on hyvin hilpeää ja samalla melko surullista.

        Et tiedä tutkimustyöstä paljoakaan.

        Jos tarkoitat taulukkoa, jossa oli vedetty yhteen vuoden aikana sattuneet kuolonkolarit, voihan sitä mielipiteenä pitää...

        Taulukko löytyi muuten esimerkiksi m.o.t.n verkkosivuilta, voit kokeilla etsiä jos kiinnostaa.

        Voit toisaalta ottaa vaikka satunnaisotannan onnettomuuksista. Moottorihan julkaisee mielipiteenään tiivistelmän jokaisesta kuolonkolarista...
        Esimerkiksi vuosi 2007: http://plaza.fi/moottori/kuolemankolarit/2007/12/

        Jokaiselle ajattelukykyiselle ihmiselle lienee kuitenkin selvää, ettei ylinopeus sinänsä ole vaarallista oikeastaan koskaan, ellei siihen liity väärä tilannenopeus. Jos ylinopeus olisi vaarallista, turvallisuus paranisi nostamalla nopeusrajoitusta, eikö?


      • mielipide.
        The Rat kirjoitti:

        Jos tarkoitat taulukkoa, jossa oli vedetty yhteen vuoden aikana sattuneet kuolonkolarit, voihan sitä mielipiteenä pitää...

        Taulukko löytyi muuten esimerkiksi m.o.t.n verkkosivuilta, voit kokeilla etsiä jos kiinnostaa.

        Voit toisaalta ottaa vaikka satunnaisotannan onnettomuuksista. Moottorihan julkaisee mielipiteenään tiivistelmän jokaisesta kuolonkolarista...
        Esimerkiksi vuosi 2007: http://plaza.fi/moottori/kuolemankolarit/2007/12/

        Jokaiselle ajattelukykyiselle ihmiselle lienee kuitenkin selvää, ettei ylinopeus sinänsä ole vaarallista oikeastaan koskaan, ellei siihen liity väärä tilannenopeus. Jos ylinopeus olisi vaarallista, turvallisuus paranisi nostamalla nopeusrajoitusta, eikö?

        Tietynlaisilla ihmisillä on taipumus pitää totuutena mielipidekirjoituksiakin, jos sattuvat uskomaan samalla tavalla. En tarkoita kyseistä taulukkoa vaan sitä, mitä sanoin tarkoittavani.

        Satunnaisotanta on erittäin huono tapa jos haluaa tällaisissa asioissa tutkia faktoja. Tätä ei voi tietää, jos ei tiedä tutkimuksen tekemisestä mitään.


      • The Rat
        mielipide. kirjoitti:

        Tietynlaisilla ihmisillä on taipumus pitää totuutena mielipidekirjoituksiakin, jos sattuvat uskomaan samalla tavalla. En tarkoita kyseistä taulukkoa vaan sitä, mitä sanoin tarkoittavani.

        Satunnaisotanta on erittäin huono tapa jos haluaa tällaisissa asioissa tutkia faktoja. Tätä ei voi tietää, jos ei tiedä tutkimuksen tekemisestä mitään.

        No, jos satunnaisotanta ei sinusta ole riittävän hyvä keino ja aikaa riittää, niin käy läpi kaikki tapaukset. Eihän noita ole kuin muutama sata vuoteen...

        Voit vaikka exceliin kerätä ne, joissa lautakunta on ollut sitä mieltä, että ylinopeus on ollut merkittävä tekijä onnettomuudessa, ja tietysti ne, joissa ylinoeus mainitaan pääsyyksi.

        Veikkaan, ettet tätä vaivaudu tekemään, tuloksethan voisivat olla epämieluisia sinulle.


      • mainiosti!
        The Rat kirjoitti:

        No, jos satunnaisotanta ei sinusta ole riittävän hyvä keino ja aikaa riittää, niin käy läpi kaikki tapaukset. Eihän noita ole kuin muutama sata vuoteen...

        Voit vaikka exceliin kerätä ne, joissa lautakunta on ollut sitä mieltä, että ylinopeus on ollut merkittävä tekijä onnettomuudessa, ja tietysti ne, joissa ylinoeus mainitaan pääsyyksi.

        Veikkaan, ettet tätä vaivaudu tekemään, tuloksethan voisivat olla epämieluisia sinulle.

        Aluksi luen mielelläni sen Onnettomuustutkintalautakunnan raportin, jonka kerroit osoittavan tuon noin kolmen prosentin tason. Kerrot vaan, mistä se löytyy.

        Sillä aikaa voit opiskella tutkimuksen tekoa ja esimerkiksi sitä, milloin satunnaisotanta on hyvä keino ja milloin ei. Tai miten kannattaa tutkia tapahtumia x aikavälilä n.

        Lopeta veikkaaminen, opiskele, ja aloita tietäminen.


      • rattijuoppo on
        Basft kirjoitti:

        Tuota.. Kerroha minulle, millä tapaa ylinopeus on MUKA turvallista?
        Ja ollaanhan se luettu jo monasti, mitä ylinopeus on ollu osana liikenneonnettomuuksissa.
        Luullakseni taisit vain tarkoittaa näitä ns. pieni ylinopeuksia.
        Sen kuitenkin tiedän, että turvallisia ylinopeuksia ei ole olemassakaan. Ne ovat AINA ja PYSYVÖSTI vaarallisia.
        Ja mehän emme ole täydellisiä kuljettajia siellä ratin takana.

        onnettomuuden aiheuttaja n.97% ja yli nopeus jopa n.1-2%. Tutkittua faktaa.


      • eritasoisia kuskeja
        Basft kirjoitti:

        Tuota.. Kerroha minulle, millä tapaa ylinopeus on MUKA turvallista?
        Ja ollaanhan se luettu jo monasti, mitä ylinopeus on ollu osana liikenneonnettomuuksissa.
        Luullakseni taisit vain tarkoittaa näitä ns. pieni ylinopeuksia.
        Sen kuitenkin tiedän, että turvallisia ylinopeuksia ei ole olemassakaan. Ne ovat AINA ja PYSYVÖSTI vaarallisia.
        Ja mehän emme ole täydellisiä kuljettajia siellä ratin takana.

        Liikenteessä kaikkein tärkein asia on havainnointi. Nopeempaa ei ole turvallista ajaa, kuin mitä näkee. Moni ajaa. Rajoituksia noudattamalla pitäisi terveen ihmisen nähdä riittävästi, mutta aina näin ei ole. Joskus on sellainen keli, ettei näe riittävän kauas. Silloin on nopeutta laskettava näkyvyystasoa vastaavaksi. Moni ei laske.

        Ei se nopeusrajoituksen noudattaminen tee liikkumisesta turvallista. Rajoituksenmukaiset nopeudet ovat tappavia. On huomoitava muut tienkäyttäjät, liikkuivat he sitten sääntöjen mukaisesti - tai vastaisesti. Moni ei huomio. Ajavat vain sokeana rajoitusta noudattaen.

        Itse ajan ylinopeutta silloin kun se on turvallista. Rajoitukset on asetettu huononäköisiä ja ajotaidottomia varten siten, että yleensä niitä noudattamalla pystyvät välttämään kolarit. Me taitavat kuskit osataan ennakoida, ja se sallii ylinopeuden ajamisen silloin kun ei esteitä eikä vaaroja ole. Moni ajaa ylinopeutta silloinkin kun esteitä ja vaaroja on.


    • on paljon myös

      ajavat aivan puusilminä. Tausta peliä ei tiedosteta ja muutenkin on niin pelottavaa ajaa kovaa yli 60km/h...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin

      Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t
      Maailman menoa
      38
      5200
    2. Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin

      Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo
      Maailman menoa
      69
      3093
    3. Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..

      Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel
      Maailman menoa
      12
      2950
    4. HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä

      Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat
      Maailman menoa
      143
      2861
    5. Nepotismi jytkyttää porvaristossa

      Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi
      Maailman menoa
      31
      1663
    6. Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet

      Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k
      Maailman menoa
      88
      1584
    7. Martina Aitolehti podcastissa: Ero

      Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/696
      Kotimaiset julkkisjuorut
      227
      1576
    8. Kaikki ovat syntisiä!!!

      Näin täällä koko ajan vakuutellaan uskovaisten toimesta. Myös Päivi Räsänen on toistanut tätä samaa matraa jatkuvasti. N
      Luterilaisuus
      416
      1271
    9. Haluaisitko sinä

      Että välimme selkeäisivät vai tämäkö riittää sinulle?
      Ikävä
      68
      1130
    10. Persut palkkaavat verorahoilla

      avustajikseen lapsiaan ja naisystäviään. Juuso on palkannut avustajakseen oman poikansa. Hänen koulutustaustastaan ei
      Maailman menoa
      224
      1085
    Aihe