pysäköintiongelma

PPLehto

Turussa koulukadulta köydenpunojankadulle käännyttäessä on ensin pysähtyminen kielletty, sitten pysäköinti (tai toisin päin). Enivei, kun jatketaan matkaa, tulee muutaman risteävän tien jälkeen ennen rautateiden yli menevän kävelysillan kohtaa ensin pysähtymiskielto ennen suojatietä, suojatien jälkeen pysäköinti kielletty, nuoli ylöspäin, klo x-x ja kiekolla 30min -lisäkilvillä. Tämän jälkeen n. 20m jälkeen on pysäköintikielto päättyy, nuoli alas -lisäkilvellä. Kysymys kuuluukin, saako tuon jälkeen pysäköidä vapaasti?
Vai vaikuttaako pysähtymiskieltomerkki edelleen, koska pysäköintikieltomerkillä itse asiassa vain sallittiin pysäköinti tietyin rajoituksin? Vai onko pysäköinti aina sallittu pysäköintikielto päättyy merkin jälkeen, jos kyseessä ei ole pysäköintikieltoalue? Tällaisilla alueillahan voidaan erikseen sallia pysäköinti ja sen sallitun alueen raja päättyy em. merkkiin.

7

2127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mutta pykälät

      Pykälien mukaan menee niin, että se pysähtymiskielto jatkuu seuraavaan risteykseen. Jos se olisi tarkoitus loppua aikaisemmin, niin siinä pitäisi olla alussa nuoli ylöspäin ja lopetuksen kohdalla nuoli alaspäin lisäkilpenä varsinaisen merkin alla.

      Kieltomerkki on voimassa seuraavaan risteykseen, ellei sitä lopeteta toisella liikennemerkillä. Tästä on poikkeuksena esim. nopeusrajoitusmerkki, joka ei pääty risteykseen.
      Merkeissä 372 ja 373 (pys.kiellot) on sääntö ihan selvä.
      Kielto on voimassa kysymälläsi alueella. Rautatie tasoristeystä ei katsota risteykseksi, koska se ei ole risteävä tie.

      • suomessa on

        se että jos ei ole erikseen pysäköinti sallittua, niin se on kiellettyä, näin autokoulussa opetettiin, ja pitää aika tarkaan paikkansa.

        Eli kyllähän näitä "porsaanreikiä" löytyy joita hyödyntämällä voisi auton parkkeerata vaikka viikoksi johonkin isolle tielle...


      • Mutta pykälät
        suomessa on kirjoitti:

        se että jos ei ole erikseen pysäköinti sallittua, niin se on kiellettyä, näin autokoulussa opetettiin, ja pitää aika tarkaan paikkansa.

        Eli kyllähän näitä "porsaanreikiä" löytyy joita hyödyntämällä voisi auton parkkeerata vaikka viikoksi johonkin isolle tielle...

        Perussääntönä on, että pysäköinti on aina sallittu, ellei sitä säännöillä tai liikennemerkeillä ole kielletty.


      • Noinkaan

        Kyllä se nopeusrajoitusmerkinkin voimassaolo päättyy aina risteykseen, eli palautuu yleisrajoitukseksi (50 tai 80 km/h riippuen siitä, ollaanko taajamassa vaiko ei). Eihän ne sivutieltä tulevat autoilijat muuten tietäisi oikeaa nopeusrajoitusta. Poikkeuksena tietenkin aluerajoitus.


      • Mutta pykälät
        Noinkaan kirjoitti:

        Kyllä se nopeusrajoitusmerkinkin voimassaolo päättyy aina risteykseen, eli palautuu yleisrajoitukseksi (50 tai 80 km/h riippuen siitä, ollaanko taajamassa vaiko ei). Eihän ne sivutieltä tulevat autoilijat muuten tietäisi oikeaa nopeusrajoitusta. Poikkeuksena tietenkin aluerajoitus.

        Säänöt nopeusrajoituksen suhteen menee just niinkuin kirjoitin. Liitä alle vähän tekstiä.

        Nopeusrajoitus ei pääty risteykseen
        Lakiryhmässä intouduttiin äskettäin taas keskustelemaan nopeusrajoituksen voimassaoloalueesta. Vanha uskomus kuuluu, että normaalilla pyöreällä merkillä ilmaistu rajoitus on voimassa seuraavaan tienristeykseen asti. Tämä on kuitenkin väärä uskomus, mikä selviää helposti tieliikenneasetuksen (182/1982) vilkaisulla.

        Asetuksen kielto- ja rajoitusmerkkejä koskevassa 15 §:ssa todetaan merkin 361 osalta: "Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin 361-363, 572 tai 573 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin 571, jollei välittömästi merkin 571 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta."

        361 on siis nopeusrajoitus, 362 nopeusrajoitus päättyy, 363 nopeusrajoitusalueen merkki (neliskulmainen), 572 taajama päättyy ja 573 pihakadun aloitusmerkki. 571 on taajaman alkumerkki. Näin ollen siis risteys itsessään ei aiheuta nopeusrajoituksen voimassaolon katkeamista, joskin ilmaisu "kyseisellä tiellä" tarkoittaa kuitenkin, että mikäli risteyksen jälkeen tie jatkuu eri tienä, rajoitus ei ole enää voimassa.


      • kyllä se
        Mutta pykälät kirjoitti:

        Perussääntönä on, että pysäköinti on aina sallittu, ellei sitä säännöillä tai liikennemerkeillä ole kielletty.

        lain mukaan on niin että se on sallittua, jos ei ole kiellettyä, mutta todellisuudessa se on niin että jos ei ole pysäköintialue tms. on pysäköinti kiellettyä


      • Kärpix
        Mutta pykälät kirjoitti:

        Säänöt nopeusrajoituksen suhteen menee just niinkuin kirjoitin. Liitä alle vähän tekstiä.

        Nopeusrajoitus ei pääty risteykseen
        Lakiryhmässä intouduttiin äskettäin taas keskustelemaan nopeusrajoituksen voimassaoloalueesta. Vanha uskomus kuuluu, että normaalilla pyöreällä merkillä ilmaistu rajoitus on voimassa seuraavaan tienristeykseen asti. Tämä on kuitenkin väärä uskomus, mikä selviää helposti tieliikenneasetuksen (182/1982) vilkaisulla.

        Asetuksen kielto- ja rajoitusmerkkejä koskevassa 15 §:ssa todetaan merkin 361 osalta: "Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin 361-363, 572 tai 573 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin 571, jollei välittömästi merkin 571 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta."

        361 on siis nopeusrajoitus, 362 nopeusrajoitus päättyy, 363 nopeusrajoitusalueen merkki (neliskulmainen), 572 taajama päättyy ja 573 pihakadun aloitusmerkki. 571 on taajaman alkumerkki. Näin ollen siis risteys itsessään ei aiheuta nopeusrajoituksen voimassaolon katkeamista, joskin ilmaisu "kyseisellä tiellä" tarkoittaa kuitenkin, että mikäli risteyksen jälkeen tie jatkuu eri tienä, rajoitus ei ole enää voimassa.

        Hei Urpo! Tässä ollaan koko ajan puhuttu pysäköinnistä, ei ylinopeussäännöistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      348
      2805
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1549
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1046
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      997
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      958
    7. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      933
    8. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      908
    9. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe