Suomen BKT supistuu 1,3 % tänä vuonna

Totuudentuoja

Nordea ennustaa suhdannekatsauksessaan, että Suomen bruttokansantuote supistuu 1,3 prosenttia tänä vuonna.

Vielä marraskuun alussa pankki arvioi talouden kasvavan tänä vuonna puoli prosenttia.

Vientimarkkinoiden jyrkkä alamäki suisti Suomenkin talouden taantumaan loppuvuonna 2008. Useiden vuosien voimakkaan kasvun jälkeen edessä on pari vuotta, jolloin talous ei kasva keskimäärin juuri lainkaan. Vuoden 2008 lopussa bruttokansantuote supistui voimakkaasti ja supistuu edelleen kuluvan vuoden alkupuolella, sanotaan Nordean suhdannekatsauksessa.

Nordean ekonomistit arvioivat kokonaistuotannon pienenevän noin kaksi prosenttia kesään mennessä.

Keskustavetoinen porvarihallitus katselee vain tumput suorina, kun kansantalous luhistuu. Varsinkin pääministeri Matti Vanhasen toiminta on ollut täysin luokatonta.

8

223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oraakkelix

      4 % tänä vuonna ja seuraavana 10 %. Siitä sitten vielä 3 lamavuotta a 6 %.

      2009
      1*0,96=0,96
      2010
      0,96*0,9=0,864
      2011
      0,864*0,94=0,812
      2012
      0,812*0,94=0,763
      2013
      0,763*0,94=0,718

      Siis viiden vuoden päästä BKT on noin 70 % nykyisestä ja työllisyysprosentti 50. Näillä mennään.

    • Seppo Ilmarinen

      Ennustukset ovat menneet tähänkin asti pieleen,joten en ihmettelisi, jos nykyisetkin. Ekonomistit eivät ole juuri sen kummallisempia ennustuksissaan kuin ennustajaeukot kahvinporojensa kanssa. Tai sammakoista säätäennustavat kollegansa. Jotkut tutkijat ovat kuulemma kokeissaan havainneet, että simpanssit pystyivät tekemään jopa parempia sijoituspäätöksiä kuin alan ihmispuoliset asiantuntijat.

      Siitä voinemme olla yhtä mieltä, ettei hallitus ole tehnyt juuri mitään muuta kuin tullut ongelmissa aina muutaman askeleen jäljessä ja tehnyt sitten muodon vuoksi jotakin. Joissakin tapauksissa jättänyt jopa tekemättä.

    • oivahärkönen

      ... keskustavetoinen hallitus on tehnyt kansainvälisen laman edessä. Minusta Suomi on selvinnyt tilanteessa hyvin. Olin muutama päivä sitten Ruotsissa. Siellä oli karmea lamatunnelma.

      • virhe.

        Vanhasen hallituksen suurin virhe on ollut huonon taloustilanteen hidas hyväksyminen.

        Vielä loka-marraskuussa Vanhanen ja Katainen rauhoittelivat suomalaisia sanomalla, että kansainvälinen finanssikriisi "ei koske Suomea".

        Katainen vitsaili, että "Neuvostoliitto ei voi romahtaa toista kertaa".

        Sitten hallitus havahtui ja alkoi luvata elvytystä. Katainen arvioi elvytyspaketin kooksi 10-100 milj. euroa. Urpilainen vaati elvytykseen 1 miljardia (=1000 miljoonaa) euroa.

        Olen varma, että hallitus on joutunut nöyrtymään ja elvytyspaketin koko tulee olemaan lähempänä Urpilaisen kuin Kataisen lukua.

        Mutta koko elvytyspaketti valmistuu liian hitaasti - työllisyystilanne heikentyy päivä päivältä. Mutta hitaita ovat hallituksen kiireet.


      • Kannattaa puhua totta.
        virhe. kirjoitti:

        Vanhasen hallituksen suurin virhe on ollut huonon taloustilanteen hidas hyväksyminen.

        Vielä loka-marraskuussa Vanhanen ja Katainen rauhoittelivat suomalaisia sanomalla, että kansainvälinen finanssikriisi "ei koske Suomea".

        Katainen vitsaili, että "Neuvostoliitto ei voi romahtaa toista kertaa".

        Sitten hallitus havahtui ja alkoi luvata elvytystä. Katainen arvioi elvytyspaketin kooksi 10-100 milj. euroa. Urpilainen vaati elvytykseen 1 miljardia (=1000 miljoonaa) euroa.

        Olen varma, että hallitus on joutunut nöyrtymään ja elvytyspaketin koko tulee olemaan lähempänä Urpilaisen kuin Kataisen lukua.

        Mutta koko elvytyspaketti valmistuu liian hitaasti - työllisyystilanne heikentyy päivä päivältä. Mutta hitaita ovat hallituksen kiireet.

        ..on jo tullut tähän mennessä ja neljättä kasataan kokoajan sitä mukaa kun palaset kootaan yhteen tämä on tosi viisasta politiikkaa ei kannata kerralla tyhjentää koko pajatsoa mistä sitten otetaan kun pajatso on tyhjä no eihän sossut ymmärrä mitään talouden pidosta ja se ei ole kenellekkään mikään uutinen vaan pelkkä fakta.


      • Ei mitään vaikutusta
        Kannattaa puhua totta. kirjoitti:

        ..on jo tullut tähän mennessä ja neljättä kasataan kokoajan sitä mukaa kun palaset kootaan yhteen tämä on tosi viisasta politiikkaa ei kannata kerralla tyhjentää koko pajatsoa mistä sitten otetaan kun pajatso on tyhjä no eihän sossut ymmärrä mitään talouden pidosta ja se ei ole kenellekkään mikään uutinen vaan pelkkä fakta.

        Hallitukselta puuttuu pitkäjänteinen suunnittelu kokonaan. Paniikissa heitellään pikkumuruja sinne sun tänne. Mitään positiivista vaikutusta näillä ei ole.

        Esko Ahon hallituskin teki aikoinaan karkeita virheitä, jotka sekä syvensivät lamaa että pidensivät sen kestoa. Samaan näyttää syyllistyvän Matti Vanhanen.


      • Kyllä niin on.
        Ei mitään vaikutusta kirjoitti:

        Hallitukselta puuttuu pitkäjänteinen suunnittelu kokonaan. Paniikissa heitellään pikkumuruja sinne sun tänne. Mitään positiivista vaikutusta näillä ei ole.

        Esko Ahon hallituskin teki aikoinaan karkeita virheitä, jotka sekä syvensivät lamaa että pidensivät sen kestoa. Samaan näyttää syyllistyvän Matti Vanhanen.

        .tietoa asiasta Aho nosti Suomen sinipunan aiheuttamasta julmetusta lamasta mutta se vaati kovat keinot mutta kannatti.


    • Esko Tuhoaho lamautti Suomen vuosina 1991-95.

      Matti Vanhanen ei halua olla Tuhoahoa huonompi. Vanhanen lamauttaa Suomen 2009.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      113
      1135
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      864
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      679
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      275
      642
    5. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      64
      618
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      77
      608
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      584
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      532
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      523
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      91
      457
    Aihe