Hyvä palkka vs. mielekäs työ/opiskelu?

hukassa..

Mitä olette mieltä, kannattaako ennemmin mennä opiskelemaan sitä mikä aidosti kiinnostaa, mutta josta päätyy huonopalkkaiseen ammattiin, vai pyrkiä opiskelemaan jotain vähemmän kiinnostavaa alaa jossa palkka ja muu on kohdallaan? Nykyään jauhetaan niin paljon rahasta, arvostuksesta ja muusta vastaavasta, mutta onko se kaikki sen arvoista että tässä kannattaisi olla kuuntelematta itseään liikaa siinä mikä kiinnostaa? Itseä kiehtoo ihmisläheiset ammatit, ja olenkin suunnitellut lastentarhanopettajaksi tai sosionomiksi lukemista, mutta joka tuutista saa kuulla siitä miten kehno palkka niillä aloilla on. Tottakai aina on nämä oikislääkiskauppikset joissa liksa ja "arvostus" on kohdallaan, mutta kun ei nuo alat vaan kiinnosta kaikkia! Ei tässä nuori ihminen tiedä mitä ajatella.

12

3450

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9lk

Itse aijon ainakin opiskella juuri sitä alaa mikä kiinnostaa eli eläintenhoitoa. Aivan sama onko siinä paska palkka vai ei. Ärsyttää välillä tietyt ihmisten reaktio kun kerron mihin aijon mennä opiskelemaan ysin jälkeen :"Miks sä sinne meet?","Saaks siin ees mittää töitäkää ja jos saa ni palkka on huono." yms... Ne ei vaan voi tajuta et mä en sellasta työtä vakituiseen tekis, oli kuin hyvä palkka tahansa.

• näin...

Oletetaan, että pääset opiskeluiden jälkeen suoraan työelämään ja teet työtä melkolailla jaksottomasti eläkeikään asti. Haluatko tehdä 40 vuotta töitä työssä, jota HALUAT tehdä ja josta PIDÄT vai työtä, josta saa enemmän rahaa kuin jostain toisesta työstä? Mitä tulee lto:n palkkaan esimerkiksi, niin ei silläkään kukaan nälkään kuole. Kyllä sillä elää oikein hyvin. Sosionomin nimikkeellä taas voi työllistyä aika moneen paikkaan, eivätkä kaikki suinkaan niitä huonoimpia palkkauksen kannalta.

• kantapään kautta

Minä tein hyvin palkattua työtä 15-vuotta, koska en lähtenyt "unelma-ammattiini" lukemaan. Kypsyin todella työhöni ja ajatus siitä eläkeikään saakka oli mahdoton.

Valmistuin 43-vuotiaana yliopistosta sitten lopulta "kutsumustyöhöni"=luokanopettajaksi. Raha, jonka menetin aikuisena opiskellessani oli suuri, ja kaikenlisäksi sain ammatin, jossa tienaan vähemmän. Kun ottaa huomioon, että minulla on vielä kolme lasta, voi ymmärtää, että ammatin vaihto näin aikuisena ei ole ihan helppo juttu.

Nyt olen kuitenkin TODELLA tyytyväinen ja ajatus siitä, että en olisi uskaltanut lähteä opiskelemaan on kammottava. Minun on helppo sanoa sinulle, että opiskele sitä, mitä haluat.

• kasva aikuiseksi jo

melko epäkypsä ajatus tuo puhe unelma-ammatista. Montako päivää olet sitä toistaiseski tehnyt ja mihin käsityksesi ammatin ihanuudesta perustuu?
      Televisoon, lehtiin? Pidät varmaan eläimistä tms. Kaikki työt on rutiinia pidemmän päälle ja ihmisten pitää myös elättää perheensä. Siksi myöhemmin voi alkaa hmraittamaan jos on valinnut jonkun mielikuvituksellisen mukavan ammatin johon ei ole yhtään työpaikkoja. Ole sitten toiveammatissa ja unelmoi edellenkin töits ja toimeentulosta. Lapsesi kiljuu nälkäisinä ruokaa jaloissasi...

• runsaasti

sosionomeja ei ole alan hommissa paljoa kun ala on mitäänsanomaton eikä anna esim pätevyytta sos työntekijäksi suomessa. selvitä työttömyys aloittain ennen valintaasi. Mitä laveamman pätevyyden ala antaa, sitä heikompi on pätevyyden taso, ja sellaiset ei oikein kelpaa kenellekään.

• vielä...

Kyllä olen parhaani mukaan tutustunut työllisyystilanteisiin eri aloilta, mutta tuosta sosionomiasiastakin kuulee niin ristiriitaista tietoa. Jotkut sanovat että sosionomeilla on vaikeuksia työllistyä, jotkut taas puhuvat siitä miten töitä on vaikka millä mitalla. Yliopiston kautta valmistuneista lto:sta en sen kummemmin tiedä. Tässäkin yksi asia mikä aiheuttaa päänvaivaa, täytyykö valita sellainen ala missä töitä löytyy "varmasti" mutta joka ei hirveämmin kiinnosta, vai riskeerata ja lähteä opiskelemaan kiinnostavampaa alaa missä työllisyys ei ole ihan niin taattua.
        Nuo paremmat palkat ja työllisyystilanteet tuntuvat olevan juurikin niillä aloilla mitkä itseä ei kiinnosta. En siis ole mitenkään yltiöpaljon hyvän palkan perään, mutta lähinnä tämä huoli toimeentulosta juontaa juurensa omilta vanhemmiltani jotka on aina kehottaneet lukemaan hyväpalkkaiseen ammattiin. Mulle henkilökohtaisesti on tärkeää, että tulee toimeen ihan hyvin, pystyy perheen elättämään ja joskus ehkä matkustamaan ja muuta vastaavaa. Normaalia elämää ilman ihan jatkuvaa loputonta penninvenytystä.

• työtön1796034

Ja mistäs voi selvittää työttömyyden aloittain?

• Tuntematon jamppa

Kannattaa opiskella sitä mikä kiinnostaa. Jos opiskelee jotain mikä ei kiinnosta niin miten sitä jaksaa opiskella? Tai ainakin se on tosi tympeää ja vituttaa joka aamu. Sama homma pätee työhönkin, jos ei ole lapsia hoidettavana.. Mitä iloa on tehdä vittumaista työtä, jotta saa rahaa ostaakseen jonkin isomman telkkarin tai uudemman auton tai moottoripyörän, kun joka aamu vituttaa töihin lähtö? Sellaista itsensä kusettamista. Sitten eletään työelämä vitutuksessa ja yks ja kaks verisuoni katkeaa päässä ja ollaankin jo -> six feet under. Kannattaa valita elon päiviksi itselle mukavin työ. :)

• unelma-ammattiin

Jos palkka riittää tarpeelliseen elantoon ja työ on mielekästä, niin ehdottomasti siihen vaan!

Siihen että "muut" jauhavat jotain muuta on vissi syynsä: paskat työt tarvitsevat myös tekijänsä ja niihin houkutellaan kovemmilla palkoilla samalla kun perustellaan, että liksan suuruus on ainoa asia mikä työssä merkitsee. Kovapalkkaisissa duuneissa henkilökemiat ovat yleensä perseestä, kyynärpäätekniikalla edetään ja selkäänpuukotus on jatkuvaa. Kuka sellaista elämältään haluaa?

Mielenkiintoista on se, että niitä jotka saavat työstään hyvää palkkaa, niitä kadehditaan, mutta ne jotka tekevät mielekästä työtä ja ovat onnellisia, niitä kadehditaan kaikkein eniten!

• jussi.kuvaja

Mistä voit tietää, mitä työ sisältää kokeilematta sitä ? Opinnot voi olla aivan eri asia kuin itse työ.
        Eihän pelkkä työ ole se juttu, vaan siihen liittyy työympäristö, työkaverit, aika jolloin ei tehdä työtä
        vaan palaverit, sos. suhteiden hoito, työolosuhteet. Ei ihan helppoa ole tietää, mikä se unelmatyö on.
        Sama työ eri paikoissa voi olla erilaista.Palkkakin samalla alalla voi olla erilainen eri työpisteissä, eri työtehtävissä, mutta samalla koulutuksella !

• 6466465465

Itse mietin mikä kiinnostaa ja valitsin niistä sitten sen vaihtoehdon jossa olisi paras työllisyys ja palkka. Ihmisläheiseen ammattiin pääsee muutenkin kuin sosionomin koulutuksella, esimerkiksi myyjinä, kouluttajina tai konsultteina.

• joku vaa

Eihän mikään estä lukemasta useampaakin ammattia - mikäli sellainen kiinnostaa ;) Ja tosiaan, kokeilematta ei aina välttämättä tiedä mitä joku työ on, mutta kyllä siihen myös työpaikka ja työkaverit vaikuttavat miltä jokin työ tuntuu...
      Jos on mahdollisuus kokeilla kuukausi pari jotain alaa mikä kiinnostaa, niin kehoitan tekemään sen - siinä ajassa kyllä saa "suuntaviivoja" siihen onko se ala / ammatti sittenkkään oma! On omaa kokemusta asiasta - ja olin tyytyväinen kun kokeiltuani erästä alaa huomasin ettei se ollutkaan "oma juttu" - pitkäaikaisesta haaveesta huolimatta, ja olin tyytyväinen sitten uuteen alaan - tosin olen vaihtanut jo sitäkin, syystä jos toisesta ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      2999
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1147
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1122
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      51
      1015
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      31
      974
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      858
    7. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      837
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      822
    10. Oletko älykkäämpi kuin kaivattusi

Pitääkö kaivattusi sinua älykkäämpänä teistä? Mitä luulet?
      Ikävä
      71
      770
    Aihe