Ongelma Kalojen kanssa!

Tietämätön1313

Hei!

Minulla on nyt sellainen ongelma että kaksi Albiinomonnia on koullut tänä aamuna ja en tiedä miksi. Minulla on enään 3 Albiinomonnia,8 mustaneontetraa ja taistelukala pariskunta. Epäilen sitä että Taisetelukalani ovat ottanee oman reviirinsä ja ovat alkaneet tappamaan toisia kaloja. Akvaarion tilavuus on 60L. Albiinomonnit oli syöty sisältä ja ne olivat onttoja. Osaisiko kukaan auttaa asian kanssa?

15

608

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

      Mun mielipiteeni asiasta;
      - monniset ovat olleet kuolleena jo jonkin aikaa, etkä niitä ole poistanut vasta kun huomattuasi kalanraadot akvaariossasi
      - monniset syövät kyllä kuolleita raatojakin pohjalta, tätä nyt tällä kertaa ei voi kutsua kannibalismiksi sillä jokin muu on saanut kalasi hengiltä, hoitomenetelmäsi, et kertonut niistä mitään???
      - monniset ovat vain käyneet raatojen kimppuun nälissään
      - lueppas sinäkin tuo, LUE TÄMÄ ENSIN juttuni, vastaa kysymyksiin tähän ketjuun, niin tarkasti kuin osaat

      Jos tuollaista akvaariossasi on tapahtunut, on ihme jos et ole itse kiinnittänyt siihen aiemmin huomiota, hyvä kun nyt mutta vasta nyt.

      • Tietämätön1313

        1. AKVAARION TILAVUUS, IKÄ, JOS UUSI, KYPSYTYS TAPA (milloin kypsytetty ja miten, kauanko kypsytykseen kului aikaa, mitä käytit kypsytys aineena/ymppinä jne...) 6OL,Vahva en tiedä ikää. Kypsytys aika oli jtn 2 viikkoo.

        2. VESIARVOT, pH, KOVUUSMITAT = KH/GH dh, NITRIITTI NO2 JA NITRAATTI NO3 (mg/l) MITATTUNA ainakin ENNEN JA/tai JÄLKEEN VEDEN VAIHDON, LÄMPÖTILA (nää pitäis nyky päivänä olla jokaisen alkavan/harrastavan akvaristin hallinnassa!)
        Lämpötila: 25
        3. KALASTO, KUKIN LAJI MÄÄRÄLLISESTI, KALOJEN IKä. Kalat: 8 mustaneontetraa, taistelukala pariskunta. ja 2 albiino monnia.


        4. HIEMAN HOITORUTIINEISTASI, VIIKOTTAISET TEHTÄVÄT, KUUKAUDEN VÄLEIN HOITAMASI TOIMENPITEET JNE. vedenvaihdot... määrät...
        KALOJEN RUOKA TOTTUMUKSET/ruokinta ajat.
        Vaihdan veden kerran kuukaudessa. 1/3.
        5.TEKNIIKKA, SUODATTIMEN MERKKI MALLI JOPA VIRTAUS TEHO TUNNISSA VALAISIMIEN PUTKIEN MERKKI JA MALLI (lukee putkessa) JA KÄYTTÖ AIKA VUOROKAUDESSA SEKÄ putkien IKÄ.
        En tiedä.

        MITÄ AKVAARIOSSA ON TAPAHTUNUT VIIMEISTEN VIIKKOJEN AIKANA...


        MIKÄ ON NYT HÄTÄ JA ASIA JOSTA HALUAT LISÄ TIETOA... Kolme albiinoa on kuollut. Ja arvelen sitä että Taistelupariskuntani olisin syönyt ne?


      • hoitaja
        Tietämätön1313 kirjoitti:

        1. AKVAARION TILAVUUS, IKÄ, JOS UUSI, KYPSYTYS TAPA (milloin kypsytetty ja miten, kauanko kypsytykseen kului aikaa, mitä käytit kypsytys aineena/ymppinä jne...) 6OL,Vahva en tiedä ikää. Kypsytys aika oli jtn 2 viikkoo.

        2. VESIARVOT, pH, KOVUUSMITAT = KH/GH dh, NITRIITTI NO2 JA NITRAATTI NO3 (mg/l) MITATTUNA ainakin ENNEN JA/tai JÄLKEEN VEDEN VAIHDON, LÄMPÖTILA (nää pitäis nyky päivänä olla jokaisen alkavan/harrastavan akvaristin hallinnassa!)
        Lämpötila: 25
        3. KALASTO, KUKIN LAJI MÄÄRÄLLISESTI, KALOJEN IKä. Kalat: 8 mustaneontetraa, taistelukala pariskunta. ja 2 albiino monnia.


        4. HIEMAN HOITORUTIINEISTASI, VIIKOTTAISET TEHTÄVÄT, KUUKAUDEN VÄLEIN HOITAMASI TOIMENPITEET JNE. vedenvaihdot... määrät...
        KALOJEN RUOKA TOTTUMUKSET/ruokinta ajat.
        Vaihdan veden kerran kuukaudessa. 1/3.
        5.TEKNIIKKA, SUODATTIMEN MERKKI MALLI JOPA VIRTAUS TEHO TUNNISSA VALAISIMIEN PUTKIEN MERKKI JA MALLI (lukee putkessa) JA KÄYTTÖ AIKA VUOROKAUDESSA SEKÄ putkien IKÄ.
        En tiedä.

        MITÄ AKVAARIOSSA ON TAPAHTUNUT VIIMEISTEN VIIKKOJEN AIKANA...


        MIKÄ ON NYT HÄTÄ JA ASIA JOSTA HALUAT LISÄ TIETOA... Kolme albiinoa on kuollut. Ja arvelen sitä että Taistelupariskuntani olisin syönyt ne?

        taistot monnisia syö, pieniä kalan poikasia. Ja tuossa altaassasi on paljon korjattavaa, ensinnäkään tuo koko, monnisille liian pieni, taistoja mahtuu tasan yksi uros eikä yhtään naarasta, kohta tulee lisää ruumiita taistonaaraan muodossa.

        Vettä saisit vaihdella useammin eli vähintään kerran viikossa, ei tuo kolmasosa kerran kuussa riitä kuin täysin kasvialtaaseen.


      • fish KING
        Tietämätön1313 kirjoitti:

        1. AKVAARION TILAVUUS, IKÄ, JOS UUSI, KYPSYTYS TAPA (milloin kypsytetty ja miten, kauanko kypsytykseen kului aikaa, mitä käytit kypsytys aineena/ymppinä jne...) 6OL,Vahva en tiedä ikää. Kypsytys aika oli jtn 2 viikkoo.

        2. VESIARVOT, pH, KOVUUSMITAT = KH/GH dh, NITRIITTI NO2 JA NITRAATTI NO3 (mg/l) MITATTUNA ainakin ENNEN JA/tai JÄLKEEN VEDEN VAIHDON, LÄMPÖTILA (nää pitäis nyky päivänä olla jokaisen alkavan/harrastavan akvaristin hallinnassa!)
        Lämpötila: 25
        3. KALASTO, KUKIN LAJI MÄÄRÄLLISESTI, KALOJEN IKä. Kalat: 8 mustaneontetraa, taistelukala pariskunta. ja 2 albiino monnia.


        4. HIEMAN HOITORUTIINEISTASI, VIIKOTTAISET TEHTÄVÄT, KUUKAUDEN VÄLEIN HOITAMASI TOIMENPITEET JNE. vedenvaihdot... määrät...
        KALOJEN RUOKA TOTTUMUKSET/ruokinta ajat.
        Vaihdan veden kerran kuukaudessa. 1/3.
        5.TEKNIIKKA, SUODATTIMEN MERKKI MALLI JOPA VIRTAUS TEHO TUNNISSA VALAISIMIEN PUTKIEN MERKKI JA MALLI (lukee putkessa) JA KÄYTTÖ AIKA VUOROKAUDESSA SEKÄ putkien IKÄ.
        En tiedä.

        MITÄ AKVAARIOSSA ON TAPAHTUNUT VIIMEISTEN VIIKKOJEN AIKANA...


        MIKÄ ON NYT HÄTÄ JA ASIA JOSTA HALUAT LISÄ TIETOA... Kolme albiinoa on kuollut. Ja arvelen sitä että Taistelupariskuntani olisin syönyt ne?

        Kerran viikossa vaihdettava vettä n. puolet kerralla.

        Tässä taatusti yksi syy kalojesi kuolemaan, et mittaa vesi arvoja, miten sitten osaatkaan vaihtaa vettä sopivin väliajoin?!

        Vaikkei ennen ole sattunut mitään ovat kalat sinnitelleet näinkin kauan ennen kuin niitä on nyt alkanut putoilla.

        Lueppas toi hoitorutiini juttuni tuolta toisaalta... opit lisää kalojen hoitamisesta.


      • Tietämätön1313
        fish KING kirjoitti:

        Kerran viikossa vaihdettava vettä n. puolet kerralla.

        Tässä taatusti yksi syy kalojesi kuolemaan, et mittaa vesi arvoja, miten sitten osaatkaan vaihtaa vettä sopivin väliajoin?!

        Vaikkei ennen ole sattunut mitään ovat kalat sinnitelleet näinkin kauan ennen kuin niitä on nyt alkanut putoilla.

        Lueppas toi hoitorutiini juttuni tuolta toisaalta... opit lisää kalojen hoitamisesta.

        Ne on kyllä hyvin pärjänny. Ja tiedot olen saanu eläin kaupasta! Ja en ole noin tarkka kalojen suhteen. Hyvä ku ruokin pari kertaa viikossa ja pesen kerran kuukaudessa. Ja todellakin veikkaan sitä että taistelukalat ovat syöneet ne. Niillä on hyvät olotilat. Ainakin mun mielestä.


      • -Rihma-
        Tietämätön1313 kirjoitti:

        Ne on kyllä hyvin pärjänny. Ja tiedot olen saanu eläin kaupasta! Ja en ole noin tarkka kalojen suhteen. Hyvä ku ruokin pari kertaa viikossa ja pesen kerran kuukaudessa. Ja todellakin veikkaan sitä että taistelukalat ovat syöneet ne. Niillä on hyvät olotilat. Ainakin mun mielestä.

        Ei kuulosta siltä että hyvin ovat pärjänneet, jos useampi on jo kuollut! Tarttis oikeesti tehdä jotain. Kauppiasta ei kannata sokeasti uskoa, sehän myy vaikka mummonsa altaaseesi, kunhan vain kauppa käy. Kannattaa tarttua nyt itseään niskasta ja hoitaa asiat vihdoin kuntoon.

        Akvaristit OVAT tarkkoja kalojensa suhteen ja jollei kalojen hyvinvointi sen enempää kiinnosta, niin harrastuksesta kannattaa luopua ja hankkia vaikka muovikaloja.


      • fish KING
        Tietämätön1313 kirjoitti:

        Ne on kyllä hyvin pärjänny. Ja tiedot olen saanu eläin kaupasta! Ja en ole noin tarkka kalojen suhteen. Hyvä ku ruokin pari kertaa viikossa ja pesen kerran kuukaudessa. Ja todellakin veikkaan sitä että taistelukalat ovat syöneet ne. Niillä on hyvät olotilat. Ainakin mun mielestä.

        lukases toi hoitorutiini juttu...

        Miksi et ole tarkka kalojen hoidon suhteen, eiks nappaa?
        - pitäiskö luopua lemmikki harrastuksesta???

        Kaksi kertaa viikossa on aivan liian vähän, sama kun antaisit itsellesi saman verran ruokaa viikossa, kokeiles vaikka se viikko ekaksi??!!!
        Kyllä kala vaatii ruokaa minimissään joka toinen päivä ja pienet kalat sen joka päiväsen ruokinnan.

        Olen toista mieltä kalojesi hyvinvoinnista!!!
        - nekin ovat lemmikeitä, eihän sulla oo muita lemmikeitä?


      • Tietämätön1313
        fish KING kirjoitti:

        lukases toi hoitorutiini juttu...

        Miksi et ole tarkka kalojen hoidon suhteen, eiks nappaa?
        - pitäiskö luopua lemmikki harrastuksesta???

        Kaksi kertaa viikossa on aivan liian vähän, sama kun antaisit itsellesi saman verran ruokaa viikossa, kokeiles vaikka se viikko ekaksi??!!!
        Kyllä kala vaatii ruokaa minimissään joka toinen päivä ja pienet kalat sen joka päiväsen ruokinnan.

        Olen toista mieltä kalojesi hyvinvoinnista!!!
        - nekin ovat lemmikeitä, eihän sulla oo muita lemmikeitä?

        On, kissa. Ja hyvin on seki pärjänny. Mutta en oo niin vitun tärkee jostaki kaloista. Ja voin kokeilla sitä että saan kaks kertaa ruokaa viikossa. Varmasti pärjäisin!


      • hoitaja
        Tietämätön1313 kirjoitti:

        On, kissa. Ja hyvin on seki pärjänny. Mutta en oo niin vitun tärkee jostaki kaloista. Ja voin kokeilla sitä että saan kaks kertaa ruokaa viikossa. Varmasti pärjäisin!

        ihmeessä olet kaloja ottanut ? Ne on kuule lemmikkejä siinä missä se kissakin, ja eläinsuojelulaki suojaa myös kaloja.


      • fish KING
        Tietämätön1313 kirjoitti:

        On, kissa. Ja hyvin on seki pärjänny. Mutta en oo niin vitun tärkee jostaki kaloista. Ja voin kokeilla sitä että saan kaks kertaa ruokaa viikossa. Varmasti pärjäisin!

        no, oot ainakin tajunnut sopivan nimimerkin ottaa!

        - kokeileppa paastoa tosiaan itelles... ei hitto taas...


      • Tietämätön1313
        fish KING kirjoitti:

        no, oot ainakin tajunnut sopivan nimimerkin ottaa!

        - kokeileppa paastoa tosiaan itelles... ei hitto taas...

        Ei helvetti voin kyllä ottaa sen ''paaston''. Ja mihin sieki tarttet niitä kaikkia ph lukuja ym? :O On täälläki taas ihmeellistä ja paskaa porukkaa! Hohhoi..


      • akvaario<3
        Tietämätön1313 kirjoitti:

        Ei helvetti voin kyllä ottaa sen ''paaston''. Ja mihin sieki tarttet niitä kaikkia ph lukuja ym? :O On täälläki taas ihmeellistä ja paskaa porukkaa! Hohhoi..

        nyt sun tietämätön kannattaa varmaan viedä ne kalat sinne lähimpään akvaariokauppaan ja se itse allas vaikka roskapönttöön! "mihin tarttee kaikkia ph lukuja ym?" ihan sama kun asusit ite jossain 30 asteessa, sit sut vietäski igluun, pärjäisitkö siellä HÄ??! Sairasta eläinrääkkäystä! Jos et kaloista tuon taivaallista välitä niin mitä ihmettä niillä teet??!?! Muuta kun rääkkäät!


      • Tietämätön1313
        akvaario<3 kirjoitti:

        nyt sun tietämätön kannattaa varmaan viedä ne kalat sinne lähimpään akvaariokauppaan ja se itse allas vaikka roskapönttöön! "mihin tarttee kaikkia ph lukuja ym?" ihan sama kun asusit ite jossain 30 asteessa, sit sut vietäski igluun, pärjäisitkö siellä HÄ??! Sairasta eläinrääkkäystä! Jos et kaloista tuon taivaallista välitä niin mitä ihmettä niillä teet??!?! Muuta kun rääkkäät!

        Jjoo, voin mennä kyllä igluun jos noi häirittee. Te nykypäivän akvaarion hoitajat teette kaiken niiku käsketään. Mulla onki vähän erillaiset kasvatus menetelmät ku teillä. Pälätätte vaan jostaki vitun pH arvoistaa joo että voi hyvä jumala nehän täytyy mitata APUAA! Aivanko mulla kiinnostas jotku Ph arvot. Oikeasti niitä ei tartte ees mitata. Eikä täällä moni muukaan niitä mittaa, se onki sitte eri asia jos olette kalojen kasvattajia. Mutta ku minä en ole kalojen KASVATTAJA! Ja ette voi väittää että enkö hoitais niitä kaloja ku ette oo ees nähny! Ja luulekko että tämmöne 12-vuotias tietää kaikkia asioita?! Kysympähän vaan, -.-


      • hoitaja
        Tietämätön1313 kirjoitti:

        Jjoo, voin mennä kyllä igluun jos noi häirittee. Te nykypäivän akvaarion hoitajat teette kaiken niiku käsketään. Mulla onki vähän erillaiset kasvatus menetelmät ku teillä. Pälätätte vaan jostaki vitun pH arvoistaa joo että voi hyvä jumala nehän täytyy mitata APUAA! Aivanko mulla kiinnostas jotku Ph arvot. Oikeasti niitä ei tartte ees mitata. Eikä täällä moni muukaan niitä mittaa, se onki sitte eri asia jos olette kalojen kasvattajia. Mutta ku minä en ole kalojen KASVATTAJA! Ja ette voi väittää että enkö hoitais niitä kaloja ku ette oo ees nähny! Ja luulekko että tämmöne 12-vuotias tietää kaikkia asioita?! Kysympähän vaan, -.-

        No nuo testit voi jättää vähemmälle jos tai kun tiedät miten altaasi toimii ja mikä on sopiva vedenvaihtoväli jne. Ja huomaa kyllä kirjoituksestasi että olet vasta 12-vuotias, mutta miksi tulet kyselemään yhtään mitään, jos ei oikeasti kiinnosta kalojesi hyvinvointi ? Eikö vanhempasi ota mitään vastuuta akvaariosta tai muistakaan lemmikeistänne ? Kun olet itse vielä sen verran nuori, ettei sinun vastuulle voi mitään elävää jättää. Minulla on sinun ikäinen itsellä, kaksi nuorempaa ja yksi vanhempi, ja olen samaa mieltä, ettet voi tietää kaikkea, eikä kukaan meistä kaikkea tiedä. Mutta jos et räkytä, niin kyllä se sinunkin akvaario kuntoon saadaan.


      • fish KING
        Tietämätön1313 kirjoitti:

        Jjoo, voin mennä kyllä igluun jos noi häirittee. Te nykypäivän akvaarion hoitajat teette kaiken niiku käsketään. Mulla onki vähän erillaiset kasvatus menetelmät ku teillä. Pälätätte vaan jostaki vitun pH arvoistaa joo että voi hyvä jumala nehän täytyy mitata APUAA! Aivanko mulla kiinnostas jotku Ph arvot. Oikeasti niitä ei tartte ees mitata. Eikä täällä moni muukaan niitä mittaa, se onki sitte eri asia jos olette kalojen kasvattajia. Mutta ku minä en ole kalojen KASVATTAJA! Ja ette voi väittää että enkö hoitais niitä kaloja ku ette oo ees nähny! Ja luulekko että tämmöne 12-vuotias tietää kaikkia asioita?! Kysympähän vaan, -.-

        Tällaista oot kirjotellut...

        Minulla on nyt sellainen ongelma että kaksi Albiinomonnia on koullut tänä aamuna ja en tiedä miksi.
        6OL,Vahva en tiedä ikää. Kypsytys aika oli jtn 2 viikkoo.
        Lämpötila: 25
        8 mustaneontetraa, taistelukala pariskunta. ja 2 albiino monnia.
        Vaihdan veden kerran kuukaudessa. 1/3.
        Ja en ole noin tarkka kalojen suhteen. Hyvä ku ruokin pari kertaa viikossa ja pesen kerran kuukaudessa.
        Mulla onki vähän erillaiset kasvatus menetelmät ku teillä.
        Aivanko mulla kiinnostas jotku Ph arvot. Oikeasti niitä ei tartte ees mitata. Eikä täällä moni muukaan niitä mittaa, se onki sitte eri asia jos olette kalojen kasvattajia. Mutta ku minä en ole kalojen KASVATTAJA! Ja ette voi väittää että enkö hoitais niitä kaloja ku ette oo ees nähny! Ja luulekko että tämmöne 12-vuotias tietää kaikkia asioita?!


        Tässä opiskeltavaa, josko vielä opiskelu kiinnostaisi

        Pitkäaikaiseen käytännön kokemukseen ja teoriaan perustuvia ohjeita akvaarion hoitoon

        http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/ehkaisy.php

        http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/bakteeri.php

        http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/ruokinta.php

        http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/ravinto.php

        http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/typenkrt.php

        http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/tasapain.php

        http://www.aquahoito.info/suomi/etiikka/index.php

        lueskeleppas noita...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      611
      16586
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      52
      14978
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      389
      9344
    4. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      47
      5582
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      12
      4639
    6. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      174
      3255
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      118
      1925
    8. Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?

      Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)
      Ikävä
      57
      1379
    9. Meidän tarinako on ohi?

      Ootko niin päättänyt?
      Ikävä
      96
      1315
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      41
      1247
    Aihe