Aika näyttää miten palsta tulee jatkossa toimimaan. Työ on raskasta ja puolueettomana pysymien ei tule olemaan helppoa tässä saittiyhteisössä. Toivotan onnea ja menestystä raskaassa ja painavassa työssä.
Yhteen asiaan kiinnittäisin sheriffin huomiota, siihen että kaikkiin nimimerkkien murtoyrityksiin laitettaisiin heti toppi. Täällä on muutamia tapauksia tullut vuosien aikana ilmi.
Nyt on sheriffi ilmestynyt kuvaan!!
69
1892
Vastaukset
- teuta
Voima ja oikea mielisyyttä .
vastuunottajalle. Voimia ja viisautta.
- Esa T
Toivotan Jumalan siunausta, antakoon Herra voimia ja viisautta työhösi.
Toivon että nyt toisten halveksiminen, pilkkaaminen, tuomitseminen, ja ruma kielenkäyttö jää historiaan.
Sillä ei ole väliä mistä keskustellaan, kunhan tehdään se niin, ettei Jumalan nimi tule pilkatuksi lihallisella kielenkäytöllä.- mietisvähä
Oletko mielestäsi sopiva henkilö määrittelemään mitä ja miten täällä pitää keskustella? Tämä saitti on otsikkonsa mukaisesti tarkoitettu lestadiolaisuudesta keskustelemiseen, ainakaan tähän mennessä sinulla ei ole ollut siihen edellytyksiä.
- joten tämä keskustelusivu o...
mietisvähä kirjoitti:
Oletko mielestäsi sopiva henkilö määrittelemään mitä ja miten täällä pitää keskustella? Tämä saitti on otsikkonsa mukaisesti tarkoitettu lestadiolaisuudesta keskustelemiseen, ainakaan tähän mennessä sinulla ei ole ollut siihen edellytyksiä.
Olen ex lessu, joten tämä keskustelusivu on ihan oikea paikka. Tule sitten nuhtelemaan, jos halveksin, tuomitsen tai puhun rumasti toisille.
- erään toisen sukulainen
joten tämä keskustelusivu o... kirjoitti:
Olen ex lessu, joten tämä keskustelusivu on ihan oikea paikka. Tule sitten nuhtelemaan, jos halveksin, tuomitsen tai puhun rumasti toisille.
Tätä olemme jo pidempään arvelleetkin.
Ja samoin kun aikanaan jätit lestadiolaisuuden samoin toimit nytkin, jätät palstalaiset rauhaan, silloin olemme kaikki tyytyväisiä.
Nimittäin tämä saitti on lestadiolaisuudesta keskusteluun tarkoitettu. Siinä aiheessa pysytään. Sinulle lienee oma viiteryhmä
oman seurakuntasi keskustelupalstoilla? - ...........................
erään toisen sukulainen kirjoitti:
Ja samoin kun aikanaan jätit lestadiolaisuuden samoin toimit nytkin, jätät palstalaiset rauhaan, silloin olemme kaikki tyytyväisiä.
Nimittäin tämä saitti on lestadiolaisuudesta keskusteluun tarkoitettu. Siinä aiheessa pysytään. Sinulle lienee oma viiteryhmä
oman seurakuntasi keskustelupalstoilla?Tiedätkö miksi lähdin pois?
Täysin samaan kielenkäyttöön kyllästyneenä, jota olette saaneet täältä lukea. Silloin se sanottiin päin naamaa, ja nyt se tulee kirjoitetussa muodossa. - tuotanointuota
tiesimme siis oikein, kuka olet. Otetaan asia esille.
- a.maansalo
........................... kirjoitti:
Tiedätkö miksi lähdin pois?
Täysin samaan kielenkäyttöön kyllästyneenä, jota olette saaneet täältä lukea. Silloin se sanottiin päin naamaa, ja nyt se tulee kirjoitetussa muodossa.onko kadulla ja lähetyksessä siistiä?
- mutta aikanaan jokainen kyl...
a.maansalo kirjoitti:
onko kadulla ja lähetyksessä siistiä?
Ei sieläkään aina niin siistiä ole, mutta aikanaan jokainen kyllästyy ja vaihtaa maisemia.
Se ero on kadulla, että siellä otetaan paremmin vastaan, ja myös kielenkäyttö on siistimpää. - Lapsellista ajattelua
erään toisen sukulainen kirjoitti:
oman seurakuntasi keskustelupalstoilla?Täällä on enemmänkin sikailtu Lestadiolaisuudella, joka ei ole kunniaksi kirjoittajille.
- tämä alkaa kuulostaa!
mietisvähä kirjoitti:
Ei täällä ole mitään kieltotaulua, joka kieltäisi osallistumasta keskusteluun!
Ja Esa T on totisesti oikeassa toivoessaan, että nimittelyt ja rumat puheet loppuisivat! Sitä toivovat varmasti monet muutkin! - Kootkaa siipien suojaan
Toivottavasti palaisit takaisin, tämä paikka ei anna oikeaa kuvaa Lestadiolaisuudesta. Täällä useat kirjoittajat ovat katkeruuteen ja vihaan itsensä sukkeroineet. Rakkaus lähimmäistä kohtaan puuttu näiltä veijareilta, siitä heidät tunnistaa.
Olen myös havainnut ettei Esat ole kirjoituksillaan häiriköinyt, niin kuin hänen vastustajat. Eiköhän pitäisi olla tarkoitus koota laumaa Herralle Jeesukselle eikä ajaa pois Hänen luokse pyrkiviä. - Ade
Pieni hajurako el.seurakuntaan en välttämättä ole lainkaan pahitteeksi sheriffin tehtävässä. Tärkeintä on, että ymmärtää el.kristillisyyttä, siellä vallalla olevia käsityksiä ja tapoja, ja toisaalta kristillisyyttä myös muiden kuin vain esikoisten näkökulmasta. Mitä olen Eslestin tekstejä lukenut, luulen, että hänellä on tehtävään hyvät edellytykset.
Olen tosi iloinen, että hän on suostunut tähän - usein epäkiitolliseenkin - sheriffin työhön. - teuta
Kootkaa siipien suojaan kirjoitti:
Toivottavasti palaisit takaisin, tämä paikka ei anna oikeaa kuvaa Lestadiolaisuudesta. Täällä useat kirjoittajat ovat katkeruuteen ja vihaan itsensä sukkeroineet. Rakkaus lähimmäistä kohtaan puuttu näiltä veijareilta, siitä heidät tunnistaa.
Olen myös havainnut ettei Esat ole kirjoituksillaan häiriköinyt, niin kuin hänen vastustajat. Eiköhän pitäisi olla tarkoitus koota laumaa Herralle Jeesukselle eikä ajaa pois Hänen luokse pyrkiviä.Sulla oli hyvä kirjoitus .
- juuri näin
Täysin samaan kielenkäyttöön kyllästyneenä, jota olette saaneet täältä lukea. Silloin se sanottiin päin naamaa, ja nyt se tulee kirjoitetussa muodossa.Lestadiolaisilla on sentään silmää heittää pellolle tuollaiset seurakunnasta. :-)))
Mitään muuta et oe tehnyt kuin tyhjää jänkyttänyt täälläkin. Ei tulisi seurakuntaelämästä mitään jos siellä olisi yksikin tuollainen!!! - kuuleha
mutta aikanaan jokainen kyl... kirjoitti:
Ei sieläkään aina niin siistiä ole, mutta aikanaan jokainen kyllästyy ja vaihtaa maisemia.
Se ero on kadulla, että siellä otetaan paremmin vastaan, ja myös kielenkäyttö on siistimpää.Tiesin että olet hengellisesti sokea, mutta nyt tiedän että olet myös luonnollisesti kuuro.
Luulitko ettemme me tiedä millaista kieltä kadulla puhutaan? - siinsyy
Olen myös havainnut ettei Esat ole kirjoituksillaan häiriköinyt, niin kuin hänen vastustajat. Eiköhän pitäisi olla tarkoitus koota laumaa Herralle Jeesukselle eikä ajaa pois Hänen luokse pyrkiviä.Mies joka väittää lihansa olevan pyhä, ei sovi tähän seuraan ollenkaan keskustelemaan. Niin syvällä omassa valheessaan elävä ihminen, joka ei vaivansa vuoksi siedä yhtään parannussaarnaa, on tuhoa levittävä syöpä kristittyjen joukossa.
Omavanhurskaus on saatana, sellaisen hengen ei pidä sallia riehua vapaana seurakunnan keskellä.
Jos parannussaarnaa ei kärsi kuulla vaan jatkuvasti häiritsee palstaa mielisairailla suuruudenkuvilla ja luuloilla höystettynä, niin silloin on lähtö edessä tältä palstalta. - lähe vetään
tämä alkaa kuulostaa! kirjoitti:
Ei täällä ole mitään kieltotaulua, joka kieltäisi osallistumasta keskusteluun!
Ja Esa T on totisesti oikeassa toivoessaan, että nimittelyt ja rumat puheet loppuisivat! Sitä toivovat varmasti monet muutkin!Tämä palsta pitää palauttaa nimensä mukaisesti lestadiolaisuudesta keskustelemiseen.
Jokainen joka vähänkin lestadiolaisuutta tuntee, tietää että karkea kielenkäyttö nimittely ja kaikkien ruumiinosien ulosteen nimien käyttö on erottamaton osa lestadiolaista julistusta.
Ne hiiteen, joille lestadiolaisuu ei sovi sellaisena kun se ajassamme on, ja toimii. - Ade
mietisvähä kirjoitti:
Sinullapa on tarkka käsitys siitä, kellä on edellytyksiä keskustella kristillisyydestä ja kenellä ei.
Kyllä kristitty saa toiselle Jumalan siunausta toivottaa, oli sitten minkä suunnan kristitty hyvänsä.
Yritätkö selittää, että lestadiolaisuus on kaikessa jakautuneisuudessaankin niin sisäänpäin lämpiävä joukko, ettei sen piiriin ulkopuolisilla ole asiaa? Pois sen piiristä kyllä pääsee, ja moni haluaakin pois. - entinen ex
Täysin samaan kielenkäyttöön kyllästyneenä, jota olette saaneet täältä lukea. Silloin se sanottiin päin naamaa, ja nyt se tulee kirjoitetussa muodossa.Minä lähdin, kun aloin esikoisissa tuntea itseni hyvin yksinäiseksi. Ilkeitä huomautuksia myös kuulin("suruton", "tiedonpalvoja", "mailmanjumalinen" ja vastaavaa).
Kiersin el.rukkarin vuosien ajan kaukaa. Kunnes tunsin itseni ihmisenä riittävän vahvaksi - "suruttomien" ystävieni tukemana - että saatoin taas silloin tällöin poikkeilla seuroissa. (Enää ei joku "mietisvähä" minuakaan nujerra, vaikka yrittäisikin). - anna toinen
siinsyy kirjoitti:
Mies joka väittää lihansa olevan pyhä, ei sovi tähän seuraan ollenkaan keskustelemaan. Niin syvällä omassa valheessaan elävä ihminen, joka ei vaivansa vuoksi siedä yhtään parannussaarnaa, on tuhoa levittävä syöpä kristittyjen joukossa.
Omavanhurskaus on saatana, sellaisen hengen ei pidä sallia riehua vapaana seurakunnan keskellä.
Jos parannussaarnaa ei kärsi kuulla vaan jatkuvasti häiritsee palstaa mielisairailla suuruudenkuvilla ja luuloilla höystettynä, niin silloin on lähtö edessä tältä palstalta.hänelle, äläkä ole niin kuin fariseus. Minä kiitän etten ole niin kuin EsaT.
- Sulla oli
teuta kirjoitti:
Sulla oli hyvä kirjoitus .
Luulen että uusi sheriffi omaa paremman lukutaidon kuin itse teutatess.
- ymmärrä häntä
kuuleha kirjoitti:
Tiesin että olet hengellisesti sokea, mutta nyt tiedän että olet myös luonnollisesti kuuro.
Luulitko ettemme me tiedä millaista kieltä kadulla puhutaan?hän on katulähetyksessä töissä.
- ihokkaist
anna toinen kirjoitti:
hänelle, äläkä ole niin kuin fariseus. Minä kiitän etten ole niin kuin EsaT.
Minulla ei ole sellaista ihokasta joka teksi Esasta taikka minusta vanhuskaan, siksi Kristuksessa vanhurskautettuna tarjoan Kristusta hänellekin Vapahtajaksi. Aamen!
- kuuleha
ymmärrä häntä kirjoitti:
hän on katulähetyksessä töissä.
Luuletko etten minä ole kävellyt kadulla?
Tiedän ihan varmasti, ettei siellä käytetty
puhekieli ole likimainkaan niin fiksua kun täällä.
Tarkoittaa sitä, että katulähetti joka ei ole tästä asiasta selvillä ei voi olla muuta kuin kuuro. - Esa T
Olen myös havainnut ettei Esat ole kirjoituksillaan häiriköinyt, niin kuin hänen vastustajat. Eiköhän pitäisi olla tarkoitus koota laumaa Herralle Jeesukselle eikä ajaa pois Hänen luokse pyrkiviä.Kiitos kannustavista sanoistasi, rakkaudella on aina vetovoima. Tämä nostaa muistiin monet ihanat hetket, joita sain viettää seurassanne.
Valitettavasti myös sanat, "mene pois, me emme halua sinua tänne", tekee oman tehtävänsä. Kun sitä kuuntelee kuukaudesta toiseen, niin siihen väsyy ja lopulta lähtee pois.
Suoran pois käskemisen lisäksi, on vielä tehokkaampi tapa hiillostaa ulos. Nälvästään joka välissä, "tee parannus, omavanhurskas", eikä perustella millään tavalla.
Ymmärrän nuhtelun synnistä, ja koenkin sen myös rakkautena, mutta en pusikosta huutelua, jota ei perustella. Jos kehoitetaan parannuksen tekemiseen, niin vähintä mitä odotan nuhtelialta, on se että ollaan valmiit perustelemaan parannuksen tarve Jumalan sanalla.
Kirjoitit:
"Toivottavasti palaisit takaisin, tämä paikka ei anna oikeaa kuvaa Lestadiolaisuudesta.Täällä useat kirjoittajat ovat katkeruuteen ja vihaan itsensä sukkeroineet. Rakkaus lähimmäistä kohtaan puuttu näiltä veijareilta, siitä heidät tunnistaa."
Olet ihan oikeassa, tämä ei todellakaan koske kaikkia, vaan pientä osaa seurakunnassa.
Syntielämästä saa aina rangaistuksen, jo tässä elämässä niillä on paha olla, ja paha olo näkyy juuri tällaisena käyttäytymisenä.
"Olen myös havainnut ettei Esat ole kirjoituksillaan häiriköinyt, niin kuin hänen vastustajat.Eiköhän pitäisi olla tarkoitus koota laumaa Herralle Jeesukselle eikä ajaa pois Hänen luokse pyrkiviä."
Kiitän myös tästä palautteesta, paras tapa on koota laumaa, kannustamalla edes yhdellä sanalla, jos näkee että jonkun kimppuun hyökätään. Muuten automaattisesti jokainen ajattelee, jos minua ei tänne haluta, ja olen kaikille vain hammasten kiristys, niin lähden pois kiusaamasta.
Lähdön syynä on useinmiten se, ettei halua olla, pelkkä kiusanhenki. - Ade
lähe vetään kirjoitti:
Tämä palsta pitää palauttaa nimensä mukaisesti lestadiolaisuudesta keskustelemiseen.
Jokainen joka vähänkin lestadiolaisuutta tuntee, tietää että karkea kielenkäyttö nimittely ja kaikkien ruumiinosien ulosteen nimien käyttö on erottamaton osa lestadiolaista julistusta.
Ne hiiteen, joille lestadiolaisuu ei sovi sellaisena kun se ajassamme on, ja toimii.Seurakunta koostuu yksittäisistä ihmisistä. Jokainen kristitty on - tai pitäisi olla - "Kristuksen kirje" (2.Kor.3:3):
"Olettehan te selvästi Kristuksen kirje, jonka kirjoittamisen hän uskoi meille. Tätä kirjettä ei ole kirjoitettu musteella vaan elävän Jumalan Hengellä, ei kivitauluihin vaan ihmissydämiin."
Sinun tekstissäsi ainakin vanha aatami juhlii, kiroilua myöten. - .......................
Ade kirjoitti:
Seurakunta koostuu yksittäisistä ihmisistä. Jokainen kristitty on - tai pitäisi olla - "Kristuksen kirje" (2.Kor.3:3):
"Olettehan te selvästi Kristuksen kirje, jonka kirjoittamisen hän uskoi meille. Tätä kirjettä ei ole kirjoitettu musteella vaan elävän Jumalan Hengellä, ei kivitauluihin vaan ihmissydämiin."
Sinun tekstissäsi ainakin vanha aatami juhlii, kiroilua myöten.Kun lihaa aikansa ruokkii, niin se kasvaa niin suureksi, että se alkaa hallitsemaan ihmistä.
Ruokitaan vanhaa ihmistä, vaikka se piti riisua päältämme tekoinensa. Ei riitä, että sen tekee vain huulillaan. - aameen
entinen ex kirjoitti:
Minä lähdin, kun aloin esikoisissa tuntea itseni hyvin yksinäiseksi. Ilkeitä huomautuksia myös kuulin("suruton", "tiedonpalvoja", "mailmanjumalinen" ja vastaavaa).
Kiersin el.rukkarin vuosien ajan kaukaa. Kunnes tunsin itseni ihmisenä riittävän vahvaksi - "suruttomien" ystävieni tukemana - että saatoin taas silloin tällöin poikkeilla seuroissa. (Enää ei joku "mietisvähä" minuakaan nujerra, vaikka yrittäisikin).Tämä viestisi antaa aiheen pohtia syvemminkin ihmisen rikkinäisyyttä, (lähinnä rikkinäisyydestä johtuvaa pelkoa hylätyksi tulemisesta), ja siitä johtuvaa erilaisuuden torjumista.
On tuttu asia että esikoislestadiolaisuuden keskellä joutuu hyvin helposti torjutuksi, jos itmaisee "yhteisestä ymmärryksestä" eriävän mielipiteensä väärässä seurassa.
Siksi joukossamme on erittäin tarkat reviirirajat. Jokaisen yksilön syvin vakaumus pitää tarkoin tietää, mikäli aikoo avata suunsa esittämään yhteisestä ymmärryksestä poikkeavan mielipiteen.
Jos joukossa on yksikin sellainen henkilö, jolla ei ole täyttä luottamusta vapaaseen evankeliumin sanaan ja globaaliin (siis maailmanlaajuiseen) kristittyjen yhteyteen, niin silloin on oltava tietyistä asioista visusti hiljaa. - mutta se ei ole mitään Juma...
kuuleha kirjoitti:
Luuletko etten minä ole kävellyt kadulla?
Tiedän ihan varmasti, ettei siellä käytetty
puhekieli ole likimainkaan niin fiksua kun täällä.
Tarkoittaa sitä, että katulähetti joka ei ole tästä asiasta selvillä ei voi olla muuta kuin kuuro.Kadulla kuulee kirosanoja, mutta se ei ole mitään Jumalan pilkan rinnalla, jota täällä kuulee.
Jos Jumalan nimissä tuomitsemme ja halveksimme toisia, niin se on Jumalan nimen turhaan lausumista. Eikä Herra jätä rankaisematta sitä, joka Hänen nimensä turhaan lausuu. - !mutmut
mutta se ei ole mitään Juma... kirjoitti:
Kadulla kuulee kirosanoja, mutta se ei ole mitään Jumalan pilkan rinnalla, jota täällä kuulee.
Jos Jumalan nimissä tuomitsemme ja halveksimme toisia, niin se on Jumalan nimen turhaan lausumista. Eikä Herra jätä rankaisematta sitä, joka Hänen nimensä turhaan lausuu.Kun sinä lopetat pilkkaamisesi, niin täällä ei kukaan pilkkaa Jumalaa.
- Veromies
juuri näin kirjoitti:
Lestadiolaisilla on sentään silmää heittää pellolle tuollaiset seurakunnasta. :-)))
Mitään muuta et oe tehnyt kuin tyhjää jänkyttänyt täälläkin. Ei tulisi seurakuntaelämästä mitään jos siellä olisi yksikin tuollainen!!!juuri näin 21.1.2009 klo 20.21
Lestadiolaisilla on sentään silmää heittää pellolle tuollaiset seurakunnasta. :-)))
Mitään muuta et oe tehnyt kuin tyhjää jänkyttänyt täälläkin. Ei tulisi seurakuntaelämästä mitään jos siellä olisi yksikin tuollainen!!!
Eipä näytä tulevan nytkään! Kaikki seurakunnasta pellolleheitetyt pohtivat syntyjä syviä sinun kanssasi täällä lestafoorumissa?
- Nimivain
Sekä kirjotukset joista on poimintojakin ollut näytillä, jotta suu ja kirjoitus ovat palanssissa keskenään.
- tämähäsiin
Muille palsta sopii sellaisena kun se on, mutta juuri ne jotka muita halveksien nimittelevät, ovat ensimmäisinä vaatimassa nimittelijöiden poistamista palstalta. :-)))
- ===)))))))))
tämähäsiin kirjoitti:
Muille palsta sopii sellaisena kun se on, mutta juuri ne jotka muita halveksien nimittelevät, ovat ensimmäisinä vaatimassa nimittelijöiden poistamista palstalta. :-)))
Samoin ne jotka itse ovat häiriköitä on ajamassa "häiriköitä ulos".====)))))
- itteminä
===))))))))) kirjoitti:
Samoin ne jotka itse ovat häiriköitä on ajamassa "häiriköitä ulos".====)))))
Me haluamme ajaa provokatiiviset häiriköt pois lestadiolaisuus palstalta kirjoittelemasta joutavia ja tyhjänpäiväisiä lorujaan.
- Ade
Ilahduin kovasti, kun näin sheriffin tähden Eslest-nimen yhteydessä. Olen jo pitkään seurannut hänen maltillisen ystävällistä ja asiallista tapaansa vastata kaikenlaisiin provosointeihin. Uskon, että palsta on saanut hänestä hyvän sheriffin.
Toivotan Eslestille onnea, siunausta ja jaksamistakin. Kiitos teille kaikille, jotka olette toivottamassa onnea ja siunausta tähän tehtävään. Yritän parhaani. Puheenvuorojani tuskin tulee tämän päivän jälkeen enää paljon näkymään. Käyn työssä enkä ole jatkuvasti läsnä joten viiveitä tulee väkisinkin.
- Simplicitas
sheriffille!
- Leeviläinen
"Eslest on tämän palstan sheriffi."
Kuten nimimerkki jo osoittaa, ei tällä palstalla tulla sallimaan mitään esikoislaestadiolaisesta ääriopista poikkeavia kommentteja! Törkeydet toki on poistettava, joskin ei niitä niin kauheasti ole näkynyt edellisen sensuroitsijan "Vihneen"- jälkeen. Turha virka, johon on erehtynyt taas yksi onneton, joka ei tajua mihinkä on ryhtynyt. Siunausta, mutta osanottajakato tulee olemaan suuri?- Ade
Jokainen voi opetella täällä ystävällistä, rakentavaa keskustelua.
Uumoilet osanottajakatoa? Ketkä lähtevät, ne lähtevät.
"Ei se määrä, vaan se laatu".
En usko, että Eslest sorsii ketään, leeviläisiäkään.
Sitä paitsi eräät läheiset tuttuni, jotka ovat itse esikoisia, tuntevat jonkun leeviläisperheen. "He ovat hyvin fiksuja ihmisiä", kehui minulle tuttavaperheen vaimo, jonka arvostelukykyä ja näkemyksiä olen tottunut vuosien saatossa arvostamaan.
Luulenkin, että sheriffi Eslest osaa suhtautua leeviläisiin vähintään yhtä tasapuolisen ennakkoluulottomasti kuin läheiset tuttunikin.
Minunkin kirjoitukseni "Adena" (tai jollakin muulla käyttämälläni nimimerkillä, jota en jaksa selvittää) hän otti esiin varottavaksi esimerkiksi siitä, miten EI saa kirjoittaa.
Puolustukseni, että provosoiduin jollekin kirjoittajalle, joka solvasi minua hävyttömästi, ei ole mikään selitys: niin yksinkertaisesti EI saa kirjoittaa.
Myös meidän maalliset lakimme tuomitsevat provosoitumisen samalla tavalla rangaistukseen kuin provosoijankin. (Tässä tulee mieleeni tuntemani mies, jolta vietiin kadulla nahkatakki. Hän lähti takkinsa perään ja käytti nyrkkejään sen takaisin ottamisessa. Mies sai tuomion takkivarkaan pahoinpitelystä. Hän oli pitkään katkera Suomen oikeuslaitokselle).
Hyvä, että meillä ylipäänsä on sheriffi ja - kuten uskon - vieläpä hyvä sheriffi. - Leeviläinen
Ade kirjoitti:
Sitä paitsi eräät läheiset tuttuni, jotka ovat itse esikoisia, tuntevat jonkun leeviläisperheen. "He ovat hyvin fiksuja ihmisiä", kehui minulle tuttavaperheen vaimo, jonka arvostelukykyä ja näkemyksiä olen tottunut vuosien saatossa arvostamaan.
Luulenkin, että sheriffi Eslest osaa suhtautua leeviläisiin vähintään yhtä tasapuolisen ennakkoluulottomasti kuin läheiset tuttunikin.
Minunkin kirjoitukseni "Adena" (tai jollakin muulla käyttämälläni nimimerkillä, jota en jaksa selvittää) hän otti esiin varottavaksi esimerkiksi siitä, miten EI saa kirjoittaa.
Puolustukseni, että provosoiduin jollekin kirjoittajalle, joka solvasi minua hävyttömästi, ei ole mikään selitys: niin yksinkertaisesti EI saa kirjoittaa.
Myös meidän maalliset lakimme tuomitsevat provosoitumisen samalla tavalla rangaistukseen kuin provosoijankin. (Tässä tulee mieleeni tuntemani mies, jolta vietiin kadulla nahkatakki. Hän lähti takkinsa perään ja käytti nyrkkejään sen takaisin ottamisessa. Mies sai tuomion takkivarkaan pahoinpitelystä. Hän oli pitkään katkera Suomen oikeuslaitokselle).
Hyvä, että meillä ylipäänsä on sheriffi ja - kuten uskon - vieläpä hyvä sheriffi.Erehdyt, jos luulet minun kuuluvan tarkoittamaasi "leeviläiseen" opinsuuntaan! En ole mikään laestadiolainen, en leeviläinen, en iisaksonilainen tai joku muu hurmahenkinen hörö! Suureksi huvikseni ja jopa mielenkiinnosta olen seurannut tämän palstan kirjoituksia vuosikaudet, nauranut kaikille tosikoille, myötäelänyt vilpittömien kirjoituksissa sekä inhonnut kaikkia itsetietoisia ja kaikkitetäviä
raammatunlauseiden monistajia. En halua provosoida, mutta liikkeeseen kuuluva sheriffi tekee vain pahaa tällaiselle foorumille. Ymmärtäisin, jos tämä foorumi olisi erikoilaestadiolaisen liikkeen ylläpitämä ja kustantama, jolloin sensuuri olisi oikeutettua. Tietääkseni tämän foorumin kuntantavat sen käyttäjät, ei mikään ääriuskonnollinen liike? - Ade
Leeviläinen kirjoitti:
Erehdyt, jos luulet minun kuuluvan tarkoittamaasi "leeviläiseen" opinsuuntaan! En ole mikään laestadiolainen, en leeviläinen, en iisaksonilainen tai joku muu hurmahenkinen hörö! Suureksi huvikseni ja jopa mielenkiinnosta olen seurannut tämän palstan kirjoituksia vuosikaudet, nauranut kaikille tosikoille, myötäelänyt vilpittömien kirjoituksissa sekä inhonnut kaikkia itsetietoisia ja kaikkitetäviä
raammatunlauseiden monistajia. En halua provosoida, mutta liikkeeseen kuuluva sheriffi tekee vain pahaa tällaiselle foorumille. Ymmärtäisin, jos tämä foorumi olisi erikoilaestadiolaisen liikkeen ylläpitämä ja kustantama, jolloin sensuuri olisi oikeutettua. Tietääkseni tämän foorumin kuntantavat sen käyttäjät, ei mikään ääriuskonnollinen liike?Muistaakseni sheriffi Eslest antoi jossakin tekstissään ymmärtää, että hän on entinen es.lest., siis ottanut esikoisten seurakuntaan jonkinlaista hajurakoa.
Nimimerkkisi "Leeviläisen" perusteella todella luulin sinun haluavan alleviivata sitä, että olit erilainen kuulumalla leeviläisiin eli esikoislestadiolaisuudesta 1960-luvulla irtautuneeseen pienehköön joukkoon.
Minäkään en ajatuksena pidä palstapoliiseista, ja kun edellinen sheriffi lähti, olin hetken aikaa jopa iloinen, että lähti. Sitten aloin pikkuhiljaa kaivata häntä takaisin, ahdistuneena kaikenlaisesta aggressiivisesta "sonnanheitosta". "Vihne" nousi silmissäni arvoonsa ja varmaan monen muunkin silmissä.
Niinpä olen vain ollut hyvilläni, että saatiin uusi sheriffi. Minulla on "Eslestistä" hyvä käsitys. En usko, että hänellä "pipo kiristää" tai "kengät puristaa", vaan että hän on avara ajatuksiltaan ja asiallinen ja antaa tilaa monenlaisille keskusteluille.
Jo nyt tällä foorumilla on näyttänyt olevan enemmän muita kuin esikoislestadiolaisia keskustelemassa.
Minä ainakin olen välillä kaivannut sellaista lestadiolaispalstaa, jolle pääsemiseksi on rekisteröidyttävä ja kerrottava oikea identiteettinsä, vaikka keskusteluissa käyttääkin nimimerkkiä. Nyt on ollut tyytyminen tähän palstaan.
Sitten kun tästä palstasta tulee kokonaan ulkopuolisten palsta, jolla muut kuin lestadiolaiset keskustelevat lestadiolaisuudesta, niin kyllä minäkin sitten huvikseni lueskelen, mitä täällä kirjoitellaan.
Jo nyt es.lest.saarnajat ovat varoitelleet tästä palstasta. Niinpä monet kristityt vierastavat täällä käymistä, edes lukemassa palstan kirjoituksia. Puhumattakaan, että he kirjoittaisivat itse. Jos palsta ei olisi saanut sheriffiä, olisin varmaan minäkin kohta jättänyt tämän palstan, niin "kammottavana" kirjoittelupaikkana tämän palstan ajoittain koin.
Huomautan, että lähes kaikilla muillakin Suomi24:n keskustelupalstoilla on oma sheriffinsä valvomassa keskustelujen kulkua. Pidän ylläpidon käytäntöä (sensuuria) hyvänä ja oikeutettuna. Vaikka se ehkä vähän rokottaakin sinun huviasi. - on alkanut
Leeviläinen kirjoitti:
Erehdyt, jos luulet minun kuuluvan tarkoittamaasi "leeviläiseen" opinsuuntaan! En ole mikään laestadiolainen, en leeviläinen, en iisaksonilainen tai joku muu hurmahenkinen hörö! Suureksi huvikseni ja jopa mielenkiinnosta olen seurannut tämän palstan kirjoituksia vuosikaudet, nauranut kaikille tosikoille, myötäelänyt vilpittömien kirjoituksissa sekä inhonnut kaikkia itsetietoisia ja kaikkitetäviä
raammatunlauseiden monistajia. En halua provosoida, mutta liikkeeseen kuuluva sheriffi tekee vain pahaa tällaiselle foorumille. Ymmärtäisin, jos tämä foorumi olisi erikoilaestadiolaisen liikkeen ylläpitämä ja kustantama, jolloin sensuuri olisi oikeutettua. Tietääkseni tämän foorumin kuntantavat sen käyttäjät, ei mikään ääriuskonnollinen liike?heti toimia ja poistaa aivan asiallisia kirjoituksia. Ehkä Eslest haluaa ilmaista, ettei hän ole niin hyvä kuin luullaan.
- !mutmut
Ade kirjoitti:
Hyvä, että meillä ylipäänsä on sheriffi ja - kuten uskon - vieläpä hyvä sheriffi."Leevilainen" nimimerkillä kirjoittava henkilö ei ole leeviläinen esikoislestadiolaisten tarkoittamassa mielessä.
Tämä seikka on syytä huomioida vastauksissa tästä eteenpäin. - !mutmut
Leeviläinen kirjoitti:
raammatunlauseiden monistajia. En halua provosoida, mutta liikkeeseen kuuluva sheriffi tekee vain pahaa tällaiselle foorumille. Ymmärtäisin, jos tämä foorumi olisi erikoilaestadiolaisen liikkeen ylläpitämä ja kustantama, jolloin sensuuri olisi oikeutettua. Tietääkseni tämän foorumin kuntantavat sen käyttäjät, ei mikään ääriuskonnollinen liike?Kerroit että palstan seuraaminen on sinulle huvia. Huvittelet kertomasi mukaan myös sillä että taivaan tiellä matkustavat ihmiset aivan tosissaan uskovat Jeesukseen.
Jumalan sanaa kerroit halveksivasi myös, koska puhuit hyvin halveksivaan sävyyn tänne kopioidusta Jumalan sanasta.
Ilman muuta lestadiolainen sheriffi kuuluu valvojaksi lestadiolaisuudesta keskustelevalle palstalle.
Eihän pukkiakaan laiteta kaalimaata vartioimaan. - ____ . ____
on alkanut kirjoitti:
heti toimia ja poistaa aivan asiallisia kirjoituksia. Ehkä Eslest haluaa ilmaista, ettei hän ole niin hyvä kuin luullaan.
Näin on näppylät, ne m itä on poistettu ovat joutaneetkin pois.
Sheriffinä (tähden kanssa) ei kannata lähteä ollenkaan poistojen perustelukierteeseen, jos haluaa kirjoitella palstalla niin sitten tunnistamattomilla nimimerkeillä. - myöskin lukenut l:n kirjotu...
!mutmut kirjoitti:
Kerroit että palstan seuraaminen on sinulle huvia. Huvittelet kertomasi mukaan myös sillä että taivaan tiellä matkustavat ihmiset aivan tosissaan uskovat Jeesukseen.
Jumalan sanaa kerroit halveksivasi myös, koska puhuit hyvin halveksivaan sävyyn tänne kopioidusta Jumalan sanasta.
Ilman muuta lestadiolainen sheriffi kuuluu valvojaksi lestadiolaisuudesta keskustelevalle palstalle.
Eihän pukkiakaan laiteta kaalimaata vartioimaan.Hän on huvittunut kirjoittajista, jotka rämpivät täällä "tosissaan" omassa viisaudessaan. Hän on myötä elänyt vilpittömissä kirjoituksissa ja inhonnut itsetietoisia kirjoittajia. Aivan oikein eivät he mitään kiitosta ansaitsekaan.
Itse kopiojista oli kysymys, jotka yrittävät kopiomisellella ikään kuin itse olisi kopion kirjoittanut ja loistaa sillä. Paljon hyviä periaatteita leeviläisellä. - !mutmut
myöskin lukenut l:n kirjotu... kirjoitti:
Hän on huvittunut kirjoittajista, jotka rämpivät täällä "tosissaan" omassa viisaudessaan. Hän on myötä elänyt vilpittömissä kirjoituksissa ja inhonnut itsetietoisia kirjoittajia. Aivan oikein eivät he mitään kiitosta ansaitsekaan.
Itse kopiojista oli kysymys, jotka yrittävät kopiomisellella ikään kuin itse olisi kopion kirjoittanut ja loistaa sillä. Paljon hyviä periaatteita leeviläisellä.Ihminen joka julkisesti halveksii ja pilkkaa Jumalan sanaa, ja pilkkaa uudestisyntyneitä Jumalan lapsia, - ei ole syntynyt Jumalan siemenestä.
- Leeviläinen
Ade kirjoitti:
Muistaakseni sheriffi Eslest antoi jossakin tekstissään ymmärtää, että hän on entinen es.lest., siis ottanut esikoisten seurakuntaan jonkinlaista hajurakoa.
Nimimerkkisi "Leeviläisen" perusteella todella luulin sinun haluavan alleviivata sitä, että olit erilainen kuulumalla leeviläisiin eli esikoislestadiolaisuudesta 1960-luvulla irtautuneeseen pienehköön joukkoon.
Minäkään en ajatuksena pidä palstapoliiseista, ja kun edellinen sheriffi lähti, olin hetken aikaa jopa iloinen, että lähti. Sitten aloin pikkuhiljaa kaivata häntä takaisin, ahdistuneena kaikenlaisesta aggressiivisesta "sonnanheitosta". "Vihne" nousi silmissäni arvoonsa ja varmaan monen muunkin silmissä.
Niinpä olen vain ollut hyvilläni, että saatiin uusi sheriffi. Minulla on "Eslestistä" hyvä käsitys. En usko, että hänellä "pipo kiristää" tai "kengät puristaa", vaan että hän on avara ajatuksiltaan ja asiallinen ja antaa tilaa monenlaisille keskusteluille.
Jo nyt tällä foorumilla on näyttänyt olevan enemmän muita kuin esikoislestadiolaisia keskustelemassa.
Minä ainakin olen välillä kaivannut sellaista lestadiolaispalstaa, jolle pääsemiseksi on rekisteröidyttävä ja kerrottava oikea identiteettinsä, vaikka keskusteluissa käyttääkin nimimerkkiä. Nyt on ollut tyytyminen tähän palstaan.
Sitten kun tästä palstasta tulee kokonaan ulkopuolisten palsta, jolla muut kuin lestadiolaiset keskustelevat lestadiolaisuudesta, niin kyllä minäkin sitten huvikseni lueskelen, mitä täällä kirjoitellaan.
Jo nyt es.lest.saarnajat ovat varoitelleet tästä palstasta. Niinpä monet kristityt vierastavat täällä käymistä, edes lukemassa palstan kirjoituksia. Puhumattakaan, että he kirjoittaisivat itse. Jos palsta ei olisi saanut sheriffiä, olisin varmaan minäkin kohta jättänyt tämän palstan, niin "kammottavana" kirjoittelupaikkana tämän palstan ajoittain koin.
Huomautan, että lähes kaikilla muillakin Suomi24:n keskustelupalstoilla on oma sheriffinsä valvomassa keskustelujen kulkua. Pidän ylläpidon käytäntöä (sensuuria) hyvänä ja oikeutettuna. Vaikka se ehkä vähän rokottaakin sinun huviasi."Nimimerkkisi "Leeviläisen" perusteella todella luulin sinun haluavan alleviivata sitä, että olit erilainen kuulumalla leeviläisiin eli esikoislestadiolaisuudesta 1960-luvulla irtautuneeseen pienehköön joukkoon."
Luulohan ei ole tiedon väärtti, sanotaan jossakin typerässä sananlaskussa? Olenko missä ja koska alleviivannut nimimerkkini "Leeviläinen"? 60-luvulla tapahtuneeseen, esikoislaestadiolaisen herätysliikkeen sisäiseen hajoamiseen (?) olen ammentanut tietoni joskus käsiini tulleen kirjasen kautta, nimeä en muista mutta allekirjoitettu jossakin Malmbergetissä, pohjois-Ruotsissa. Siitä aikanaan mieleenijuolahti tämä, ah niin esikoisia ärsyttävä nimimerkki.
"Minä ainakin olen välillä kaivannut sellaista lestadiolaispalstaa, jolle pääsemiseksi on rekisteröidyttävä ja kerrottava oikea identiteettinsä, vaikka keskusteluissa käyttääkin nimimerkkiä. Nyt on ollut tyytyminen tähän palstaan."
Eikös aikanaan ollut esikoisilla sellainen palsta kuin "Ruukku"? Sinne tietääkseni piti rekata nikkinsä ja kirjautua? Vieläkö se on voimissaan, vai onko sekin jo kaadettu pohjoisen poiken toimesta?
"Jo nyt es.lest.saarnajat ovat varoitelleet tästä palstasta. Niinpä monet kristityt vierastavat täällä käymistä, edes lukemassa palstan kirjoituksia. Puhumattakaan, että he kirjoittaisivat itse. Jos palsta ei olisi saanut sheriffiä, olisin varmaan minäkin kohta jättänyt tämän palstan, niin "kammottavana" kirjoittelupaikkana tämän palstan ajoittain koin."
Vaan uteliaisuuden syntikö sinut panee vielä tänne kammottavaan foorumiin kirjoittamaan? - Leeviläinen
Ade kirjoitti:
Hyvä, että meillä ylipäänsä on sheriffi ja - kuten uskon - vieläpä hyvä sheriffi."Myös meidän maalliset lakimme tuomitsevat provosoitumisen samalla tavalla rangaistukseen kuin provosoijankin. (Tässä tulee mieleeni tuntemani mies, jolta vietiin kadulla nahkatakki. Hän lähti takkinsa perään ja käytti nyrkkejään sen takaisin ottamisessa. Mies sai tuomion takkivarkaan pahoinpitelystä. Hän oli pitkään katkera Suomen oikeuslaitokselle)."
Vielä sinulle Ade: kuka meistä on lähimmäinen? Nahkatakin varkaus on toki rikos ja siksi tuomittava teko. Myös liika väkivalta omaisuutensa puolustamisessa on Suomen rikoslaissa kriminalisoitu. Tulee mieleeni 60-luvulta, marraskuun lopulta tapaus, jossa paitahihasillaan värjöttelevä nuorimies, laitapuolen kulkija, pummasi markkaa kaljatuoppiin. Tärisi kylmästä, lähellä hypotermiaa..en antanut markkaa kaljaan, vaan annoin nahkatakin päältäni lämmikkeeksi tälle onnettomalle. Bussiin pääsin paitahihasillani -10 asteen pakkasessa, mutta päätepysäkillä minua odotti lämmin koti. Odottiko tätä onnetonta muu kuin hyinen pakkasyö? Autuutta en teollani ansainnut, mutta joskus olen miettinyt raamatun kertomusta laupiaasta samarialaisesta..onko vielä sellaisia? - Leeviläinen
!mutmut kirjoitti:
Kerroit että palstan seuraaminen on sinulle huvia. Huvittelet kertomasi mukaan myös sillä että taivaan tiellä matkustavat ihmiset aivan tosissaan uskovat Jeesukseen.
Eihän pukkiakaan laiteta kaalimaata vartioimaan."Kerroit että palstan seuraaminen on sinulle huvia. Huvittelet kertomasi mukaan myös sillä että taivaan tiellä matkustavat ihmiset aivan tosissaan uskovat Jeesukseen.
Ilman muuta lestadiolainen sheriffi kuuluu valvojaksi lestadiolaisuudesta keskustelevalle palstalle."
Kerrohan missä kohdin olen huvitellut taivaan tiellä matkustavien ihmisten kustannuksella? Olenko esim. huvitellut kaltaisesi tyypin yksinkertaisuudella? En, mutta tunnen suurta sääliä kaltaistesi ihmisten harhaluuloisuutta kohtaan. Raamattua kopioimallako sitä autuaaksi tullaan? Voisin toki tänne kopioida 500 sivua koraania? Tulisiko siitä kukaan hullua hurskaammaksi? Kuka jaksaisi lukea ne kaikki?
Luulen, ettet sinä ainakaan?
"Eihän pukkiakaan laiteta kaalimaata vartioimaan."
Oletko ihan satavarma asiasta? - Ade
Leeviläinen kirjoitti:
"Myös meidän maalliset lakimme tuomitsevat provosoitumisen samalla tavalla rangaistukseen kuin provosoijankin. (Tässä tulee mieleeni tuntemani mies, jolta vietiin kadulla nahkatakki. Hän lähti takkinsa perään ja käytti nyrkkejään sen takaisin ottamisessa. Mies sai tuomion takkivarkaan pahoinpitelystä. Hän oli pitkään katkera Suomen oikeuslaitokselle)."
Vielä sinulle Ade: kuka meistä on lähimmäinen? Nahkatakin varkaus on toki rikos ja siksi tuomittava teko. Myös liika väkivalta omaisuutensa puolustamisessa on Suomen rikoslaissa kriminalisoitu. Tulee mieleeni 60-luvulta, marraskuun lopulta tapaus, jossa paitahihasillaan värjöttelevä nuorimies, laitapuolen kulkija, pummasi markkaa kaljatuoppiin. Tärisi kylmästä, lähellä hypotermiaa..en antanut markkaa kaljaan, vaan annoin nahkatakin päältäni lämmikkeeksi tälle onnettomalle. Bussiin pääsin paitahihasillani -10 asteen pakkasessa, mutta päätepysäkillä minua odotti lämmin koti. Odottiko tätä onnetonta muu kuin hyinen pakkasyö? Autuutta en teollani ansainnut, mutta joskus olen miettinyt raamatun kertomusta laupiaasta samarialaisesta..onko vielä sellaisia?Toimit humaanisti ja aivan kristityn tavalla, siis sillä tavalla kuin meidän Jeesuksen opetusten mukaan pitäisi toimia, kun annoit takkisi palelevalle. Ehkä se ei ollut sinun ainoa takkisi?
Esimerkkini mies ei ollut uskovainen (kaukana siitä), mutta tullut minulle tutuksi työkaverini aviomiehenä. Kuulin tapauksesta vaimolta, joka suri miehensä kärjistyneen kielteistä asennetta, ei vain oikeuslaitosta vaan myös kadulla ajelehtivia nuoria miehiä kohtaan.
Autuutta ei voi teoillaan ansaita. Silti, kuten Raamattu sanoo, usko ilman tekoja on kuollut (Jaak. 2:14-17):
//Veljet, mitä hyötyä siitä on, jos joku sanoo uskovansa mutta häneltä puuttuvat teot? Ei kai usko silloin voi pelastaa häntä?
Jos veljenne tai sisarenne ovat vailla vaatteita ja jokapäiväistä ravintoa, niin turha teidän on sanoa: "Menkää rauhassa, pitäkää itsenne lämpimänä ja syökää hyvin", jos ette anna heille mitä he elääkseen tarvitsevat.
Näin on uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut.//
Mitä "laupiaisiin samarialaisiin" tulee, niin kyllä heitä edelleenkin on. Mutta ei aina siellä, mistä heitä luulee löytävänsä.
Nykyään ehkä liiankin helposti ajatellaan, että kaikkinainen ihmisten auttaminen kuuluu yhteiskunnalle, sosiaalitoimelle. - Ade
Leeviläinen kirjoitti:
"Nimimerkkisi "Leeviläisen" perusteella todella luulin sinun haluavan alleviivata sitä, että olit erilainen kuulumalla leeviläisiin eli esikoislestadiolaisuudesta 1960-luvulla irtautuneeseen pienehköön joukkoon."
Luulohan ei ole tiedon väärtti, sanotaan jossakin typerässä sananlaskussa? Olenko missä ja koska alleviivannut nimimerkkini "Leeviläinen"? 60-luvulla tapahtuneeseen, esikoislaestadiolaisen herätysliikkeen sisäiseen hajoamiseen (?) olen ammentanut tietoni joskus käsiini tulleen kirjasen kautta, nimeä en muista mutta allekirjoitettu jossakin Malmbergetissä, pohjois-Ruotsissa. Siitä aikanaan mieleenijuolahti tämä, ah niin esikoisia ärsyttävä nimimerkki.
"Minä ainakin olen välillä kaivannut sellaista lestadiolaispalstaa, jolle pääsemiseksi on rekisteröidyttävä ja kerrottava oikea identiteettinsä, vaikka keskusteluissa käyttääkin nimimerkkiä. Nyt on ollut tyytyminen tähän palstaan."
Eikös aikanaan ollut esikoisilla sellainen palsta kuin "Ruukku"? Sinne tietääkseni piti rekata nikkinsä ja kirjautua? Vieläkö se on voimissaan, vai onko sekin jo kaadettu pohjoisen poiken toimesta?
"Jo nyt es.lest.saarnajat ovat varoitelleet tästä palstasta. Niinpä monet kristityt vierastavat täällä käymistä, edes lukemassa palstan kirjoituksia. Puhumattakaan, että he kirjoittaisivat itse. Jos palsta ei olisi saanut sheriffiä, olisin varmaan minäkin kohta jättänyt tämän palstan, niin "kammottavana" kirjoittelupaikkana tämän palstan ajoittain koin."
Vaan uteliaisuuden syntikö sinut panee vielä tänne kammottavaan foorumiin kirjoittamaan?Jos olet tätä palstaa seurannut, tiedät hyvin, että nimimerkkisi "Leeviläinen" saa tällä palstalla oman erityisen merkityksensä. Aivan kuin haluaisit jo nimimerkilläsi lausua kritiikin sanoja täällä kirjoitteleville esikoisille. Nimimerkin valintasi oli ilmeisen tahallinen, myös tässä mielessä.
Mitä "Ruukkuun" tulee, niin tietoa siitä saat viikko sitten päättyneestä viestiketjusta, aloittajana "Simplicitas" (todennäköisesti tässä ei ole sinulle mitään uutta tietoa, oletan):
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000098&posting=22000000040786467
Ei uteliaisuus mitään syntiä ole, vaan kaiken kehityksen keskeinen elementti, jonka presidentti Barack Obamakin mainitsi "arvona" virkaanastujaispuheessaan (jos oikein muistan).
Utelet, mikä panee minut tälle (ajoittain ahdistavana kokemalleni = "kammottavalle") palstalle kirjoittamaan. Ehkä se, että täällä käsitellään itselleni jo lapsuudesta lähtien tutuin sanakääntein itseäni kiinnostavia asioita. Toisaalta on "makeaa" anonyymisti kertoa, mitä todellisuudessa asioista ajattelee, kun kasvokkain on taipumus myötäillä toisia.
(En silti usko täyteen nimettömyyteen, jotkut näet oppivat tunnistamaan tyylin, vaikka miten vaihtelisi nimimerkkiä. Terveisiä vain tunnistajille!). - teuta
Leeviläinen kirjoitti:
"Myös meidän maalliset lakimme tuomitsevat provosoitumisen samalla tavalla rangaistukseen kuin provosoijankin. (Tässä tulee mieleeni tuntemani mies, jolta vietiin kadulla nahkatakki. Hän lähti takkinsa perään ja käytti nyrkkejään sen takaisin ottamisessa. Mies sai tuomion takkivarkaan pahoinpitelystä. Hän oli pitkään katkera Suomen oikeuslaitokselle)."
Vielä sinulle Ade: kuka meistä on lähimmäinen? Nahkatakin varkaus on toki rikos ja siksi tuomittava teko. Myös liika väkivalta omaisuutensa puolustamisessa on Suomen rikoslaissa kriminalisoitu. Tulee mieleeni 60-luvulta, marraskuun lopulta tapaus, jossa paitahihasillaan värjöttelevä nuorimies, laitapuolen kulkija, pummasi markkaa kaljatuoppiin. Tärisi kylmästä, lähellä hypotermiaa..en antanut markkaa kaljaan, vaan annoin nahkatakin päältäni lämmikkeeksi tälle onnettomalle. Bussiin pääsin paitahihasillani -10 asteen pakkasessa, mutta päätepysäkillä minua odotti lämmin koti. Odottiko tätä onnetonta muu kuin hyinen pakkasyö? Autuutta en teollani ansainnut, mutta joskus olen miettinyt raamatun kertomusta laupiaasta samarialaisesta..onko vielä sellaisia?Se matka kulki Jerusalmista -Jerikkoon ja se kulki vuri polkuja , ja siellä oli rosvoja jotka ryöstivät tämän miehen ja pahahoinpitelivät puolikuoliaaksi . siitä meni leeviitta ohi eikä ollut näkevinään , samoin Rappi hänkin meni ohi.
Sitten tuli Yksi samaritaanus, Hän pysähtyi, hoiti haavat, sitoi nosti miehen juhtansa selkään ja vei mänet majataloon , ja sanoi isännälle minun on jatkettava matkaa tässä on kaksi rahaa, jos enemmän kulutat minä palatessani maksan .
Tämä samaritaanus oli Kristus ja hän hoiti tämän
puolikuolleen, eli hän oli suuri syntinen joka tarvi hoitoa, se majatalo oli seurakunta ja ne kaksi rahaa oli , Hankittu Ketsemanen Puutarhassa ja Golgatalla . Ja jos enempi kuluta,
niin minä palatessa maksan . Joka Ainoa kerta kun syntiselle saarnataan synnit anteeksi, Kristus paalaa antamaan synnit anteeksi eli,
Maksamaan lisää. - !mutmut
Leeviläinen kirjoitti:
"Kerroit että palstan seuraaminen on sinulle huvia. Huvittelet kertomasi mukaan myös sillä että taivaan tiellä matkustavat ihmiset aivan tosissaan uskovat Jeesukseen.
Ilman muuta lestadiolainen sheriffi kuuluu valvojaksi lestadiolaisuudesta keskustelevalle palstalle."
Kerrohan missä kohdin olen huvitellut taivaan tiellä matkustavien ihmisten kustannuksella? Olenko esim. huvitellut kaltaisesi tyypin yksinkertaisuudella? En, mutta tunnen suurta sääliä kaltaistesi ihmisten harhaluuloisuutta kohtaan. Raamattua kopioimallako sitä autuaaksi tullaan? Voisin toki tänne kopioida 500 sivua koraania? Tulisiko siitä kukaan hullua hurskaammaksi? Kuka jaksaisi lukea ne kaikki?
Luulen, ettet sinä ainakaan?
"Eihän pukkiakaan laiteta kaalimaata vartioimaan."
Oletko ihan satavarma asiasta?Miksi yrität nyt valheella korvata äskeisen rehellisen viestisi?
- 2000v-vanhoja
!mutmut kirjoitti:
Ihminen joka julkisesti halveksii ja pilkkaa Jumalan sanaa, ja pilkkaa uudestisyntyneitä Jumalan lapsia, - ei ole syntynyt Jumalan siemenestä.
Fariseukset tohtivat sanoa jopa Jeesukselle hän pilkkaa Jumalaa, mitä muuta todistusta tavitsemme.
- Leeviläinen
Ade kirjoitti:
Jos olet tätä palstaa seurannut, tiedät hyvin, että nimimerkkisi "Leeviläinen" saa tällä palstalla oman erityisen merkityksensä. Aivan kuin haluaisit jo nimimerkilläsi lausua kritiikin sanoja täällä kirjoitteleville esikoisille. Nimimerkin valintasi oli ilmeisen tahallinen, myös tässä mielessä.
Mitä "Ruukkuun" tulee, niin tietoa siitä saat viikko sitten päättyneestä viestiketjusta, aloittajana "Simplicitas" (todennäköisesti tässä ei ole sinulle mitään uutta tietoa, oletan):
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000098&posting=22000000040786467
Ei uteliaisuus mitään syntiä ole, vaan kaiken kehityksen keskeinen elementti, jonka presidentti Barack Obamakin mainitsi "arvona" virkaanastujaispuheessaan (jos oikein muistan).
Utelet, mikä panee minut tälle (ajoittain ahdistavana kokemalleni = "kammottavalle") palstalle kirjoittamaan. Ehkä se, että täällä käsitellään itselleni jo lapsuudesta lähtien tutuin sanakääntein itseäni kiinnostavia asioita. Toisaalta on "makeaa" anonyymisti kertoa, mitä todellisuudessa asioista ajattelee, kun kasvokkain on taipumus myötäillä toisia.
(En silti usko täyteen nimettömyyteen, jotkut näet oppivat tunnistamaan tyylin, vaikka miten vaihtelisi nimimerkkiä. Terveisiä vain tunnistajille!)."Jos olet tätä palstaa seurannut, tiedät hyvin, että nimimerkkisi "Leeviläinen" saa tällä palstalla oman erityisen merkityksensä. Aivan kuin haluaisit jo nimimerkilläsi lausua kritiikin sanoja täällä kirjoitteleville esikoisille. Nimimerkin valintasi oli ilmeisen tahallinen, myös tässä mielessä."
Ja mistäkö minä tietäisin nimimerkkini merkityksen? Pitääkö jo hyväksyttää nimimerkkikin esikoislaestadiolaisten Suomi24-palstoilla, ettei aiheuttaisi nimimerkillään traumoja täällä kirjoitteleville esikoisille? Nimimerkkini valinta on täysin tahallinen, mutten ymmärrä missä mielessä? Oletko tullut ajatelleksi, että rekisteröimätöntä nimimerkkiä voi hyväksikäyttää kuka tahansa? Nimimerkilläni olen huomannut monen muunkin kirjoittavan. Mitä pitäisit, nimimerkki "Ade", jos alan rekkaamattomalla nimimerkilläsi kirjoitella tässä foorumissa? Sehän on mahdollista koska nickisi ei ole rekattu! Taidanpa langeta siihenkin syntiin... - Ade
Ade kirjoitti:
Toimit humaanisti ja aivan kristityn tavalla, siis sillä tavalla kuin meidän Jeesuksen opetusten mukaan pitäisi toimia, kun annoit takkisi palelevalle. Ehkä se ei ollut sinun ainoa takkisi?
Esimerkkini mies ei ollut uskovainen (kaukana siitä), mutta tullut minulle tutuksi työkaverini aviomiehenä. Kuulin tapauksesta vaimolta, joka suri miehensä kärjistyneen kielteistä asennetta, ei vain oikeuslaitosta vaan myös kadulla ajelehtivia nuoria miehiä kohtaan.
Autuutta ei voi teoillaan ansaita. Silti, kuten Raamattu sanoo, usko ilman tekoja on kuollut (Jaak. 2:14-17):
//Veljet, mitä hyötyä siitä on, jos joku sanoo uskovansa mutta häneltä puuttuvat teot? Ei kai usko silloin voi pelastaa häntä?
Jos veljenne tai sisarenne ovat vailla vaatteita ja jokapäiväistä ravintoa, niin turha teidän on sanoa: "Menkää rauhassa, pitäkää itsenne lämpimänä ja syökää hyvin", jos ette anna heille mitä he elääkseen tarvitsevat.
Näin on uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut.//
Mitä "laupiaisiin samarialaisiin" tulee, niin kyllä heitä edelleenkin on. Mutta ei aina siellä, mistä heitä luulee löytävänsä.
Nykyään ehkä liiankin helposti ajatellaan, että kaikkinainen ihmisten auttaminen kuuluu yhteiskunnalle, sosiaalitoimelle."Toimit humaanisti ja aivan kristityn tavalla, siis sillä tavalla kuin meidän Jeesuksen opetusten mukaan pitäisi toimia, kun annoit takkisi palelevalle. Ehkä se ei ollut sinun ainoa takkisi?"
Oli se silloin ainoa takkini, mutta naulakossa oli vielä vanha ja kulunut toppatakki jolla toimeentulin seuraavaan kesään. Huomaatko, Ade, että nimimerkin plagiointi on tosi helppoa? - Ade
Ade kirjoitti:
"Toimit humaanisti ja aivan kristityn tavalla, siis sillä tavalla kuin meidän Jeesuksen opetusten mukaan pitäisi toimia, kun annoit takkisi palelevalle. Ehkä se ei ollut sinun ainoa takkisi?"
Oli se silloin ainoa takkini, mutta naulakossa oli vielä vanha ja kulunut toppatakki jolla toimeentulin seuraavaan kesään. Huomaatko, Ade, että nimimerkin plagiointi on tosi helppoa?Olen jo vuosien ajan ollut siitä tietoinen, että rekisteröimättömän nimimerkkin jäljentäminen ja käyttö on erittäin helppoa. En silti aio "Adea" rekisteröidä, vaan mieluummin jätän tänne kirjoittamisen.
Joskus menneinä aikoina, kun rekisteröimismahdollisuutta ei vielä ollut, oli enemmän sääntö kuin poikkeus, että milloin kukakin otti kiusaamistarkoituksessa toisten nimimerkkejä käyttöönsä.
Tähän asti olen luullut, että "Ade" on niin tylsä, ettei se kelpaa kenellekään. Mutta kyllä näköjään kelpaa. Joten pidä hyvänäsi: En ole kirjoita sillä enää. - Leeviläinen
Ade kirjoitti:
Olen jo vuosien ajan ollut siitä tietoinen, että rekisteröimättömän nimimerkkin jäljentäminen ja käyttö on erittäin helppoa. En silti aio "Adea" rekisteröidä, vaan mieluummin jätän tänne kirjoittamisen.
Joskus menneinä aikoina, kun rekisteröimismahdollisuutta ei vielä ollut, oli enemmän sääntö kuin poikkeus, että milloin kukakin otti kiusaamistarkoituksessa toisten nimimerkkejä käyttöönsä.
Tähän asti olen luullut, että "Ade" on niin tylsä, ettei se kelpaa kenellekään. Mutta kyllä näköjään kelpaa. Joten pidä hyvänäsi: En ole kirjoita sillä enää."Tähän asti olen luullut, että "Ade" on niin tylsä, ettei se kelpaa kenellekään. Mutta kyllä näköjään kelpaa. Joten pidä hyvänäsi: En ole kirjoita sillä enää."
Nickisi on tosi tylsä, vaan älä vaivu synkkyyteen! En todellakaan halua ryöstää sinulta nickiäsi, huomautin vaan, jotta kuinka helppoa on rekattoman nickin kopiointi! Huomaatko, etten ole kaikkia kirjoituksia tänne kirjoitellut, moni muukin voi käyttää samaa nimimerkkiä? Sääli, että otit herneen nenääsi ja lopetit täällä kirjoittelun? Miksi olet niin herkkänahkainen? Mielenkiinnolla olisin kanssasi juttua vääntänyt, tunnuit olevan ennakkoluuloton tyyppi, mutta pettymykseni oli suuri.... - Ex-Ade
Leeviläinen kirjoitti:
"Tähän asti olen luullut, että "Ade" on niin tylsä, ettei se kelpaa kenellekään. Mutta kyllä näköjään kelpaa. Joten pidä hyvänäsi: En ole kirjoita sillä enää."
Nickisi on tosi tylsä, vaan älä vaivu synkkyyteen! En todellakaan halua ryöstää sinulta nickiäsi, huomautin vaan, jotta kuinka helppoa on rekattoman nickin kopiointi! Huomaatko, etten ole kaikkia kirjoituksia tänne kirjoitellut, moni muukin voi käyttää samaa nimimerkkiä? Sääli, että otit herneen nenääsi ja lopetit täällä kirjoittelun? Miksi olet niin herkkänahkainen? Mielenkiinnolla olisin kanssasi juttua vääntänyt, tunnuit olevan ennakkoluuloton tyyppi, mutta pettymykseni oli suuri....Ei pidä luulla toista itseään tyhmemmäksi/ tietämättömämmäksi.
Olen jo menettänyt monta hyvää nimimerkkiä, kun en tietoisesti ole rekisteröinyt niitä. Mutta en valita. Nimimerkkeihin ei pidä rakastua.
"Se, että saat perskärpäsiä, on merkki siitä, että kirjoitat kiinnostavasti", lohdutti minua aikoinaan joku toinen kirjoittaja, kun taas joku oli alkanut kijoittaa pitkäaikaisella nimimerkilläni samalla palstalla ja panna suuhuni sanoja.
Sinä, Leeviläinen, olet sen verran asiallinen ja - etten sanoisi - symppiskin kirjoittaja, etten millään kehdannut nimittää sinua "perskärpäseksi" (sana kävi kyllä mielessäni).
Sitä paitsi minulle syntyi vaikutelma, että sinutkin oli vallannut "syntinen uteliaisuus", ja kun ílmeisesti et heti osannut kirjoitustyylin perusteella päätellä, kuka olin, päätit hiukan rassailla lisää: viedä nimimerkkini.
Tunsin itseni oikein kiltiksi: ärähdin kyllä, mutta en nimitellyt sinua. (Toisten sättiminen on joskus oikein maukasta, mutta koska ymmärrän sen vanhan aatamin vaikutuksiksi, koetan - siis edes koetan - olla siivosti).
Olen herkkänahkainen ja otan herneitä nenääni, joskus aika joutavistakin asioista. Se lienee geeneissäni.
Minua muuten vähän suretti, että täällä välillä niuhotellenkin kirjoittanut "Ahdas portti" (muiden muassa) joutui luopumaan nimimerkistään, kun jotkut kiusaajat alkoivat kampanjoida häntä vastaan. Ajattelin, että minua odotti sama kohtalo, joten päätin luopua heti "Adesta" ja - vaikka kirjoittelustakin, jos tilanne sitä vaati.
Ei näytä vaatineen, joten jatkossa olen "Ex-Ade". (Varmaan minäkin olisin hiukan pettynyt, jos sinä et olisi yhtään pahoitellut elettäsi, viedä minulta nimimerkki). - terrorisoi palstaa
Ex-Ade kirjoitti:
Ei pidä luulla toista itseään tyhmemmäksi/ tietämättömämmäksi.
Olen jo menettänyt monta hyvää nimimerkkiä, kun en tietoisesti ole rekisteröinyt niitä. Mutta en valita. Nimimerkkeihin ei pidä rakastua.
"Se, että saat perskärpäsiä, on merkki siitä, että kirjoitat kiinnostavasti", lohdutti minua aikoinaan joku toinen kirjoittaja, kun taas joku oli alkanut kijoittaa pitkäaikaisella nimimerkilläni samalla palstalla ja panna suuhuni sanoja.
Sinä, Leeviläinen, olet sen verran asiallinen ja - etten sanoisi - symppiskin kirjoittaja, etten millään kehdannut nimittää sinua "perskärpäseksi" (sana kävi kyllä mielessäni).
Sitä paitsi minulle syntyi vaikutelma, että sinutkin oli vallannut "syntinen uteliaisuus", ja kun ílmeisesti et heti osannut kirjoitustyylin perusteella päätellä, kuka olin, päätit hiukan rassailla lisää: viedä nimimerkkini.
Tunsin itseni oikein kiltiksi: ärähdin kyllä, mutta en nimitellyt sinua. (Toisten sättiminen on joskus oikein maukasta, mutta koska ymmärrän sen vanhan aatamin vaikutuksiksi, koetan - siis edes koetan - olla siivosti).
Olen herkkänahkainen ja otan herneitä nenääni, joskus aika joutavistakin asioista. Se lienee geeneissäni.
Minua muuten vähän suretti, että täällä välillä niuhotellenkin kirjoittanut "Ahdas portti" (muiden muassa) joutui luopumaan nimimerkistään, kun jotkut kiusaajat alkoivat kampanjoida häntä vastaan. Ajattelin, että minua odotti sama kohtalo, joten päätin luopua heti "Adesta" ja - vaikka kirjoittelustakin, jos tilanne sitä vaati.
Ei näytä vaatineen, joten jatkossa olen "Ex-Ade". (Varmaan minäkin olisin hiukan pettynyt, jos sinä et olisi yhtään pahoitellut elettäsi, viedä minulta nimimerkki).Oikeassa olet. Tämä sama henkilö on jo pidempään toiminut palstakiusaajana hyvin kyseenalaisin menetelmin. Joskus vuosia sitten jopa rekisteröi vakiintuneen nimimerkkini ja taas purki rekisteröinnin hyvin nopeasti.
- Ex-Ade
terrorisoi palstaa kirjoitti:
Oikeassa olet. Tämä sama henkilö on jo pidempään toiminut palstakiusaajana hyvin kyseenalaisin menetelmin. Joskus vuosia sitten jopa rekisteröi vakiintuneen nimimerkkini ja taas purki rekisteröinnin hyvin nopeasti.
Tällainen palstakiusaaja, joka alkaa piinata muita kirjoittajia viemällä heidän nimimerkkinsä, luulee selvästikin olevansa muita fiksumpi.
Minun on vaikea uskoa, että "Leeviäinen", joka käytti nimimerkkiäni, on samanlainen palstakiusaaja ("perskärpänen") kuin muutkin. (Aloin näet pitää hänestä).
En kuitenkaan tunne häntä lainkaan. Mikä on faktaa, ja ihmiset ovat yllätyksellisiä.
Oli kiusaajia yksi tai useampi, niin sama se: Kiusa se on pienikin kiusa. - Leeviläinen
Ex-Ade kirjoitti:
Ei pidä luulla toista itseään tyhmemmäksi/ tietämättömämmäksi.
Ei näytä vaatineen, joten jatkossa olen "Ex-Ade". (Varmaan minäkin olisin hiukan pettynyt, jos sinä et olisi yhtään pahoitellut elettäsi, viedä minulta nimimerkki)."Ex-Ade 28.1.2009 klo 01.29
"Ei pidä luulla toista itseään tyhmemmäksi/ tietämättömämmäksi.
Olen jo menettänyt monta hyvää nimimerkkiä, kun en tietoisesti ole rekisteröinyt niitä. Mutta en valita. Nimimerkkeihin ei pidä rakastua."
Miksi nimimerkkiin pitäisi rakastua? Usein nimimerkkiä vaihtava henkilö saattaa olla jonkinlaisessa identiteettikriisissä? Jos nimim. kohdistuu arvostelua tai jopa provosointia, vaihdetaan nimimerkkiä. Miksi?
"Se, että saat perskärpäsiä, on merkki siitä, että kirjoitat kiinnostavasti", lohdutti minua aikoinaan joku toinen kirjoittaja, kun taas joku oli alkanut kijoittaa pitkäaikaisella nimimerkilläni samalla palstalla ja panna suuhuni sanoja."
Minä, joskin olen syntinen ja kelvoton, en koskaan alentuisi nimittelemään ketään kirjoittajaa esilletuomiesi laatusanoin! Joku itsesensuuri ja häveliäisyys tulisi olla ihmisen alkeellisekin sivistyksen perusta. Näin ei näköjään ole.
"Sinä, Leeviläinen, olet sen verran asiallinen ja - etten sanoisi - symppiskin kirjoittaja, etten millään kehdannut nimittää sinua "perskärpäseksi" (sana kävi kyllä mielessäni)."
Kiitos itsehillinästäsi! Tuskin olisin loukkaantunut jos olisit nimittänyt minua vaikka "persläveksi" mutta käsitän perskärpäsen tarkoittavan aivan muuta! Sellaiseksi en itseäni toistaiseksi miellä.
"Sitä paitsi minulle syntyi vaikutelma, että sinutkin oli vallannut "syntinen uteliaisuus", ja kun ílmeisesti et heti osannut kirjoitustyylin perusteella päätellä, kuka olin, päätit hiukan rassailla lisää: viedä nimimerkkini."
Syntinen uteliaisuus on ollut helmasyntini jo elämän tajuntani alkuajoista asti. Nimimerkkiäsi en halua viedä, enkä vie. Minulle riittää tämä esik. laestadiolaisia ärsyttävä nicki. Persoonaasi en tunne, enkä osaa edes kuvitellakkaan kirjoitustyylistäsi. Tietysti, jos olisin seurannut tekstejäsi vuosikaupalla, voisin yhdistää sinut johonkin nimimerkkiin, mutta identiteettisi on minulle täysin tuntematon!
"Tunsin itseni oikein kiltiksi: ärähdin kyllä, mutta en nimitellyt sinua. (Toisten sättiminen on joskus oikein maukasta, mutta koska ymmärrän sen vanhan aatamin vaikutuksiksi, koetan - siis edes koetan - olla siivosti).
Olen herkkänahkainen ja otan herneitä nenääni, joskus aika joutavistakin asioista. Se lienee geeneissäni."
Ärähtele ja anna kritiikiä myös tämän inhan nimimrkkini suhteen! En loukkaannu, en ota hernettä sieraimeeni, päinvastoin olen iloinen kaikesta kritiikistä joka koskee vaatimatonta persoonaani. En tosin ymmärrä autuuden asioista sillain kuin pitäisi, mutta uskon, että ymmärtämätönkin ihminen on taivaskelpoinen ilman teologista loppututkintoa?
"Minua muuten vähän suretti, että täällä välillä niuhotellenkin kirjoittanut "Ahdas portti" (muiden muassa) joutui luopumaan nimimerkistään, kun jotkut kiusaajat alkoivat kampanjoida häntä vastaan. Ajattelin, että minua odotti sama kohtalo, joten päätin luopua heti "Adesta" ja - vaikka kirjoittelustakin, jos tilanne sitä vaati.
Ei näytä vaatineen, joten jatkossa olen "Ex-Ade". (Varmaan minäkin olisin hiukan pettynyt, jos sinä et olisi yhtään pahoitellut elettäsi, viedä minulta nimimerkki)."
En vie nimimerkkiäsi,en! Viestisäni toin esille vain sen, kuinka helppoa on kirjoitella rekisteröimättömän nimimerkin suojassa!
Kaikkea hyvää ja siunausta sinulle! - Ex-Ade
Leeviläinen kirjoitti:
"Ex-Ade 28.1.2009 klo 01.29
"Ei pidä luulla toista itseään tyhmemmäksi/ tietämättömämmäksi.
Olen jo menettänyt monta hyvää nimimerkkiä, kun en tietoisesti ole rekisteröinyt niitä. Mutta en valita. Nimimerkkeihin ei pidä rakastua."
Miksi nimimerkkiin pitäisi rakastua? Usein nimimerkkiä vaihtava henkilö saattaa olla jonkinlaisessa identiteettikriisissä? Jos nimim. kohdistuu arvostelua tai jopa provosointia, vaihdetaan nimimerkkiä. Miksi?
"Se, että saat perskärpäsiä, on merkki siitä, että kirjoitat kiinnostavasti", lohdutti minua aikoinaan joku toinen kirjoittaja, kun taas joku oli alkanut kijoittaa pitkäaikaisella nimimerkilläni samalla palstalla ja panna suuhuni sanoja."
Minä, joskin olen syntinen ja kelvoton, en koskaan alentuisi nimittelemään ketään kirjoittajaa esilletuomiesi laatusanoin! Joku itsesensuuri ja häveliäisyys tulisi olla ihmisen alkeellisekin sivistyksen perusta. Näin ei näköjään ole.
"Sinä, Leeviläinen, olet sen verran asiallinen ja - etten sanoisi - symppiskin kirjoittaja, etten millään kehdannut nimittää sinua "perskärpäseksi" (sana kävi kyllä mielessäni)."
Kiitos itsehillinästäsi! Tuskin olisin loukkaantunut jos olisit nimittänyt minua vaikka "persläveksi" mutta käsitän perskärpäsen tarkoittavan aivan muuta! Sellaiseksi en itseäni toistaiseksi miellä.
"Sitä paitsi minulle syntyi vaikutelma, että sinutkin oli vallannut "syntinen uteliaisuus", ja kun ílmeisesti et heti osannut kirjoitustyylin perusteella päätellä, kuka olin, päätit hiukan rassailla lisää: viedä nimimerkkini."
Syntinen uteliaisuus on ollut helmasyntini jo elämän tajuntani alkuajoista asti. Nimimerkkiäsi en halua viedä, enkä vie. Minulle riittää tämä esik. laestadiolaisia ärsyttävä nicki. Persoonaasi en tunne, enkä osaa edes kuvitellakkaan kirjoitustyylistäsi. Tietysti, jos olisin seurannut tekstejäsi vuosikaupalla, voisin yhdistää sinut johonkin nimimerkkiin, mutta identiteettisi on minulle täysin tuntematon!
"Tunsin itseni oikein kiltiksi: ärähdin kyllä, mutta en nimitellyt sinua. (Toisten sättiminen on joskus oikein maukasta, mutta koska ymmärrän sen vanhan aatamin vaikutuksiksi, koetan - siis edes koetan - olla siivosti).
Olen herkkänahkainen ja otan herneitä nenääni, joskus aika joutavistakin asioista. Se lienee geeneissäni."
Ärähtele ja anna kritiikiä myös tämän inhan nimimrkkini suhteen! En loukkaannu, en ota hernettä sieraimeeni, päinvastoin olen iloinen kaikesta kritiikistä joka koskee vaatimatonta persoonaani. En tosin ymmärrä autuuden asioista sillain kuin pitäisi, mutta uskon, että ymmärtämätönkin ihminen on taivaskelpoinen ilman teologista loppututkintoa?
"Minua muuten vähän suretti, että täällä välillä niuhotellenkin kirjoittanut "Ahdas portti" (muiden muassa) joutui luopumaan nimimerkistään, kun jotkut kiusaajat alkoivat kampanjoida häntä vastaan. Ajattelin, että minua odotti sama kohtalo, joten päätin luopua heti "Adesta" ja - vaikka kirjoittelustakin, jos tilanne sitä vaati.
Ei näytä vaatineen, joten jatkossa olen "Ex-Ade". (Varmaan minäkin olisin hiukan pettynyt, jos sinä et olisi yhtään pahoitellut elettäsi, viedä minulta nimimerkki)."
En vie nimimerkkiäsi,en! Viestisäni toin esille vain sen, kuinka helppoa on kirjoitella rekisteröimättömän nimimerkin suojassa!
Kaikkea hyvää ja siunausta sinulle!Sain näköjään nuhteita häveliäisyyden puutteesta, ja ehkä aiheesta - en tiedä - kun käytin harmistuneena "perskärpästä".
Joskus lapsena katselin kiinnostuneena lehmiä, joiden hännänalusissa pyöri kärpäsiä. Vaikka lehmät miten yrittivät häntäänsä huiskimalla karkottaa kiusaajia, niin aina ne palasivat.
Minusta "perskärpänen" on hyvin kuvaava ja tarttui korvaani heti, kun sen ensi kerran kuulin (tällä samalla palstalla tai sen edeltäjällä). Kyllä "persläpi" on paljon solvaavampi tai hävyttömämpi sana kuin "perskärpänen", jonka kaikkia merkityksiä en tiedäkään.
Toisin kuin näköjään luulet, nimimerkkisi "Leeviläinen" ei ärsytä minua millään tavalla. Ja mahtaako ärsyttää muitakaan esikoisia?
Itse asiassa leeviläisissä kiinnostaa se, millä tavalla he eroavat "oikeista" esikoisista. Hehän ovat esiintyneet julkisuudessa esikoislestadiolaisina, ja vain seurapaikoista ja saarnaajien nimistä on asioista perillä oleva voinut päätellä, mistä seuroista on kysymys. Tämä on aiheuttanut sekaannuksia etenkin ulkopuolisissa.
Kun vanhoillisten kirkkoherra S.L. valmisteli 1990-luvun lopulla lestadiolaisuutta koskenutta väitöskirjaansa, häntä haastateltiin radiossa.
S.L. kertoi radio-ohjelmassa vallan kummallisia ja paikkansa pitämättömiä käsityksiä esikoisista. Aivan kuin hän olisi vain halunnut mollata meitä - ja oli kuitenkin Ev.lut. kirkon sananpalvelija. Ja kuten seuroissa kuulin, monet muutkin radio-ohjelmaa kuunnelleet esikoiset olivat pahoittaneet siitä mielensä.
Minussa oli silloin niin paljon puhtia, että etsin S.L:n puhelinnumeron, soitin hänelle ja kysyin, mistä hän oli moisia käsityksiä saanut - tai väärinkäsityksiä.
S.L. kertoi puhelimessa, että hänen tiedonlähteinään olivat olleet "esikoislestadiolaisen" Lauri Koistisen kirjat. Ja oli hän keskustellutkin tämän kanssa ja saanut vaikutelman asiallisesta ja sivistyneestä ihmisestä. Koistisen ajatukset hän oli sitten hyvässä uskossa yleistänyt koskemaan koko esikoisuutta. Toisaalta leeviläisten nokkamiehiä oleva Lauri Koistinenkin lienee toiminut omasta näkökulmastaan ilman mitään harhaanjohtamisen ajatuksia. Niin vain tapahtui.
"Esikoislestadiolaisuus" oli vakiintunut suurehkon liikkeen nimeksi. Kun pienehkö, siitä irtautuneen joukon nokkamies puhuu käsityksiään koko esikoisuuden nimissä, on tilanne vähän samanlainen kuin se, että kirjoittaa ajatuksiaan palstalle jonkun toisen nimimerkin nimissä. Tästä näkökulmasta nimimerkkisi "Leeviläinen" on melkein osuva nimimerkki.
Minulla on myös se käsitys, että leeviläiset haluavat esiintyä esikoislestadiolaisina, mutta vain parempina ja alkuperäisempinä kuin valtaryhmä, ja että he ovat pitäneet "leeviläisiksi" nimittämistä jonkinlaisena - etten sanoisi - haukkumisena.
Siksi kun näen nimimerkin "Leeviläinen", olen myös mielessäni kysynyt, ovatko hekin alkaneet kyllästyä sekaannuksiin ja hyväksyä sen, että heitä tällä tavalla nimitetään. Vai onko tämä "leeviläinen" vain jokin poikkeus omassa ryhmässään?
Sinä et alentuisi nimittelemään toista, sanot. No, kuten näet, minä alennun jossakin tilanteessa.
Tulee mieleeni eräs oppinut ystäväni, jolla oli hyvin laaja kirjallisuuden tuntemus ja joka puhui aina - hänen ilmaisuaan käyttääkseni - "sivilisoitunein" sanakääntein. Kerran hän suuttui minulle jostakin. "Sinä et ymmärrä hevonpaskaa", hän kivahti vihaisena ja huomasi samassa itsekin sanavalinnaltaan epätavanomaisen tunteenpurkauksensa. Hän suuttui vielä lisää: "Sinun kanssasi menee kielenkäyttökin pilalle", hän sanoi minulle erittäin pahastuneena.
Ehkä olen pilannut sinunkin kielenkäyttösi, "Leeviläinen"? Jos jonakin päivänä huomaat vastanneesi rumasti jollekin ystävällesi,niin minua et voi syyttää. Sinun kertomasi "persläpi" on paljon rumempi sana kuin lehmien ja kirjoittajien kiusaaja "perskärpänen".
Jos joku vaihtaa usein nimimerkkiä, oletat, että kysymyksessä on identiteettikriisi. (En muuten heti huomannut, että sinä, Leeviläinen, olit lainannut nimimerkkiäni, koska en lue vastauskirjoituksia järjestyksessä, vaan ilman muuta pidin nimimerkilläni kirjoittavaa jonakuna muuna. Tälläkin seikalla oli näet merkitystä).
Ehkä se on jonkinlainen identiteettikriisi, ettei kristillisyyteni ole aina kovin vahvoissa kantimissa ja että koen usein läheisyydenpelkoa. Tämä pelko on lähes piinallinen silloin, kun minun odotetaan (muiden tapaan) luontevasti halailevan muita.
Ei pidä unohtaa sitäkään, että kriisissä on muutoksen mahdollisuus. Tosin koko elämä on pitkä alituisten muutosten jatkumo. - Leviläinen
Ex-Ade kirjoitti:
Sain näköjään nuhteita häveliäisyyden puutteesta, ja ehkä aiheesta - en tiedä - kun käytin harmistuneena "perskärpästä".
Joskus lapsena katselin kiinnostuneena lehmiä, joiden hännänalusissa pyöri kärpäsiä. Vaikka lehmät miten yrittivät häntäänsä huiskimalla karkottaa kiusaajia, niin aina ne palasivat.
Minusta "perskärpänen" on hyvin kuvaava ja tarttui korvaani heti, kun sen ensi kerran kuulin (tällä samalla palstalla tai sen edeltäjällä). Kyllä "persläpi" on paljon solvaavampi tai hävyttömämpi sana kuin "perskärpänen", jonka kaikkia merkityksiä en tiedäkään.
Toisin kuin näköjään luulet, nimimerkkisi "Leeviläinen" ei ärsytä minua millään tavalla. Ja mahtaako ärsyttää muitakaan esikoisia?
Itse asiassa leeviläisissä kiinnostaa se, millä tavalla he eroavat "oikeista" esikoisista. Hehän ovat esiintyneet julkisuudessa esikoislestadiolaisina, ja vain seurapaikoista ja saarnaajien nimistä on asioista perillä oleva voinut päätellä, mistä seuroista on kysymys. Tämä on aiheuttanut sekaannuksia etenkin ulkopuolisissa.
Kun vanhoillisten kirkkoherra S.L. valmisteli 1990-luvun lopulla lestadiolaisuutta koskenutta väitöskirjaansa, häntä haastateltiin radiossa.
S.L. kertoi radio-ohjelmassa vallan kummallisia ja paikkansa pitämättömiä käsityksiä esikoisista. Aivan kuin hän olisi vain halunnut mollata meitä - ja oli kuitenkin Ev.lut. kirkon sananpalvelija. Ja kuten seuroissa kuulin, monet muutkin radio-ohjelmaa kuunnelleet esikoiset olivat pahoittaneet siitä mielensä.
Minussa oli silloin niin paljon puhtia, että etsin S.L:n puhelinnumeron, soitin hänelle ja kysyin, mistä hän oli moisia käsityksiä saanut - tai väärinkäsityksiä.
S.L. kertoi puhelimessa, että hänen tiedonlähteinään olivat olleet "esikoislestadiolaisen" Lauri Koistisen kirjat. Ja oli hän keskustellutkin tämän kanssa ja saanut vaikutelman asiallisesta ja sivistyneestä ihmisestä. Koistisen ajatukset hän oli sitten hyvässä uskossa yleistänyt koskemaan koko esikoisuutta. Toisaalta leeviläisten nokkamiehiä oleva Lauri Koistinenkin lienee toiminut omasta näkökulmastaan ilman mitään harhaanjohtamisen ajatuksia. Niin vain tapahtui.
"Esikoislestadiolaisuus" oli vakiintunut suurehkon liikkeen nimeksi. Kun pienehkö, siitä irtautuneen joukon nokkamies puhuu käsityksiään koko esikoisuuden nimissä, on tilanne vähän samanlainen kuin se, että kirjoittaa ajatuksiaan palstalle jonkun toisen nimimerkin nimissä. Tästä näkökulmasta nimimerkkisi "Leeviläinen" on melkein osuva nimimerkki.
Minulla on myös se käsitys, että leeviläiset haluavat esiintyä esikoislestadiolaisina, mutta vain parempina ja alkuperäisempinä kuin valtaryhmä, ja että he ovat pitäneet "leeviläisiksi" nimittämistä jonkinlaisena - etten sanoisi - haukkumisena.
Siksi kun näen nimimerkin "Leeviläinen", olen myös mielessäni kysynyt, ovatko hekin alkaneet kyllästyä sekaannuksiin ja hyväksyä sen, että heitä tällä tavalla nimitetään. Vai onko tämä "leeviläinen" vain jokin poikkeus omassa ryhmässään?
Sinä et alentuisi nimittelemään toista, sanot. No, kuten näet, minä alennun jossakin tilanteessa.
Tulee mieleeni eräs oppinut ystäväni, jolla oli hyvin laaja kirjallisuuden tuntemus ja joka puhui aina - hänen ilmaisuaan käyttääkseni - "sivilisoitunein" sanakääntein. Kerran hän suuttui minulle jostakin. "Sinä et ymmärrä hevonpaskaa", hän kivahti vihaisena ja huomasi samassa itsekin sanavalinnaltaan epätavanomaisen tunteenpurkauksensa. Hän suuttui vielä lisää: "Sinun kanssasi menee kielenkäyttökin pilalle", hän sanoi minulle erittäin pahastuneena.
Ehkä olen pilannut sinunkin kielenkäyttösi, "Leeviläinen"? Jos jonakin päivänä huomaat vastanneesi rumasti jollekin ystävällesi,niin minua et voi syyttää. Sinun kertomasi "persläpi" on paljon rumempi sana kuin lehmien ja kirjoittajien kiusaaja "perskärpänen".
Jos joku vaihtaa usein nimimerkkiä, oletat, että kysymyksessä on identiteettikriisi. (En muuten heti huomannut, että sinä, Leeviläinen, olit lainannut nimimerkkiäni, koska en lue vastauskirjoituksia järjestyksessä, vaan ilman muuta pidin nimimerkilläni kirjoittavaa jonakuna muuna. Tälläkin seikalla oli näet merkitystä).
Ehkä se on jonkinlainen identiteettikriisi, ettei kristillisyyteni ole aina kovin vahvoissa kantimissa ja että koen usein läheisyydenpelkoa. Tämä pelko on lähes piinallinen silloin, kun minun odotetaan (muiden tapaan) luontevasti halailevan muita.
Ei pidä unohtaa sitäkään, että kriisissä on muutoksen mahdollisuus. Tosin koko elämä on pitkä alituisten muutosten jatkumo."Ex-Ade 28.1.2009 klo 22.38
Sain näköjään nuhteita häveliäisyyden puutteesta, ja ehkä aiheesta - en tiedä - kun käytin harmistuneena "perskärpästä".
Kiitos vastineestasi, Ex-Ade! Olen otettu, että kaltaisesi älykkö viitsii uhrata kallista aikaansa vastaamalla nimimerkkiäni edustavalle yksinkertaisuudelle! Vastineen kirjoittamiseen meni luultavasti sinulta muutama tovi kalliista armonajasta? Tunnustan, että olen persläpi, mutten sinun käyttämäsi perskärpänen? Perskärpäsethät lentelevät Ruotsinlapissa?
"Joskus lapsena katselin kiinnostuneena lehmiä, joiden hännänalusissa pyöri kärpäsiä. Vaikka lehmät miten yrittivät häntäänsä huiskimalla karkottaa kiusaajia, niin aina ne palasivat."
Kaupunkilaisena ja kadun kasvattina en ole koskaan tutustunut lehmiin ja niiden hännänalusiin. Sinulla näkyy olevan siitäkin asiasta suuri tietous? Sallinet tietämättömyyteni?
"Minusta "perskärpänen" on hyvin kuvaava ja tarttui korvaani heti, kun sen ensi kerran kuulin (tällä samalla palstalla tai sen edeltäjällä). Kyllä "persläpi" on paljon solvaavampi tai hävyttömämpi sana kuin "perskärpänen", jonka kaikkia merkityksiä en tiedäkään."
Tieto tuska lisää! Ole huoletta, ei kaikkia suomenkielen termien merkitystä tarvitse ymmärtääkkään!
"Toisin kuin näköjään luulet, nimimerkkisi "Leeviläinen" ei ärsytä minua millään tavalla. Ja mahtaako ärsyttää muitakaan esikoisia?"
En luule mitään, mutta kuitenkin tartuit koukkuun? Katso edelliset viestisi!
"Itse asiassa leeviläisissä kiinnostaa se, millä tavalla he eroavat "oikeista" esikoisista. Hehän ovat esiintyneet julkisuudessa esikoislestadiolaisina, ja vain seurapaikoista ja saarnaajien nimistä on asioista perillä oleva voinut päätellä, mistä seuroista on kysymys. Tämä on aiheuttanut sekaannuksia etenkin ulkopuolisissa."
Jaksat jankuttaa näistä "leeviläisitä"? Kertoisitko mitä he ovat? Muistaakseni Jaakobin poijista oli joku nimeltään Leevi? Tiedätkö muuten mikä oli Jaakobin poikien isän nimi(viite: A. Kivi: Seitsemän veljestä)?
"Kun vanhoillisten kirkkoherra S.L. valmisteli 1990-luvun lopulla lestadiolaisuutta koskenutta väitöskirjaansa, häntä haastateltiin radiossa.
Minussa oli silloin niin paljon puhtia, että etsin S.L:n puhelinnumeron, soitin hänelle ja kysyin, mistä hän oli moisia käsityksiä saanut - tai väärinkäsityksiä."
En tunne miestä S.L? Kuka lieneekin? Ilmeisesti sinä joka olet esikoislaestadiolaisen liikkeen johtavia puhemiehiä, oikaisit mokomaa vääräuskoista hänen harhaoppisten käsitystensä suhteen? Kertoisitko miten kävi?
"S.L. kertoi puhelimessa, että hänen tiedonlähteinään olivat olleet "esikoislestadiolaisen" Lauri Koistisen kirjat. Ja oli hän keskustellutkin tämän kanssa ja saanut vaikutelman asiallisesta ja sivistyneestä ihmisestä. Koistisen ajatukset hän oli sitten hyvässä uskossa yleistänyt koskemaan koko esikoisuutta. Toisaalta leeviläisten nokkamiehiä oleva Lauri Koistinenkin lienee toiminut omasta näkökulmastaan ilman mitään harhaanjohtamisen ajatuksia. Niin vain tapahtui."
Kiitos infosta! Nyt muistinkin, että edelliseeä viestissäni mainitun kirjasen kirjoittaja oli juuri tämä mainitsemasi henkilö! Arvelluttavaa vaan on se, että julkituot henkilöiden nimiä esille tässä foorumissa. Kysyitkö lupaa ao. henkilöltä hänen nimensä julkituomiseen tässä internet-foorumissa?
"Esikoislestadiolaisuus" oli vakiintunut suurehkon liikkeen nimeksi. Kun pienehkö, siitä irtautuneen joukon nokkamies puhuu käsityksiään koko esikoisuuden nimissä, on tilanne vähän samanlainen kuin se, että kirjoittaa ajatuksiaan palstalle jonkun toisen nimimerkin nimissä. Tästä näkökulmasta nimimerkkisi "Leeviläinen" on melkein osuva nimimerkki."
Sallinet minun edellenpitää tämä inha nimimerkkini? Omasihan olet jo vaihtanut?
"Minulla on myös se käsitys, että leeviläiset haluavat esiintyä esikoislestadiolaisina, mutta vain parempina ja alkuperäisempinä kuin valtaryhmä, ja että he ovat pitäneet "leeviläisiksi" nimittämistä jonkinlaisena - etten sanoisi - haukkumisena."
Tähän en minä ainakaan ole syyllinen! Pitäkööt kukin itseänsä toista ihmistä parempana, omathan ovat päänsärkynsä? en tiedä onko joku mainitsemasi "leeviläinen" hurskaampi kuin joku muun ajatussuunnan omaava ihminen? Se, joka on synnitön, heittäkööt ensimmäisen kiven?
"Siksi kun näen nimimerkin "Leeviläinen", olen myös mielessäni kysynyt, ovatko hekin alkaneet kyllästyä sekaannuksiin ja hyväksyä sen, että heitä tällä tavalla nimitetään. Vai onko tämä "leeviläinen" vain jokin poikkeus omassa ryhmässään?"
Sinullahan on selvästi vainoharhaisia ajatuksia?
"Tulee mieleeni eräs oppinut ystäväni, jolla oli hyvin laaja kirjallisuuden tuntemus ja joka puhui aina - hänen ilmaisuaan käyttääkseni - "sivilisoitunein" sanakääntein. Kerran hän suuttui minulle jostakin. "Sinä et ymmärrä hevonpaskaa", hän kivahti vihaisena ja huomasi samassa itsekin sanavalinnaltaan epätavanomaisen tunteenpurkauksensa. Hän suuttui vielä lisää: "Sinun kanssasi menee kielenkäyttökin pilalle", hän sanoi minulle erittäin pahastuneena."
Ymmärän ystäväsi kiivastumisen! Pitkäänkö hän persoonaasi sieti?
"Ehkä olen pilannut sinunkin kielenkäyttösi, "Leeviläinen"? Jos jonakin päivänä huomaat vastanneesi rumasti jollekin ystävällesi,niin minua et voi syyttää. Sinun kertomasi "persläpi" on paljon rumempi sana kuin lehmien ja kirjoittajien kiusaaja "perskärpänen"."
Ole huoletta ja vapaa! Osaan kaikki katukielen termit suomenkielellä ja tarvittassa muullakin.
"Jos joku vaihtaa usein nimimerkkiä, oletat, että kysymyksessä on identiteettikriisi. (En muuten heti huomannut, että sinä, Leeviläinen, olit lainannut nimimerkkiäni, koska en lue vastauskirjoituksia järjestyksessä, vaan ilman muuta pidin nimimerkilläni kirjoittavaa jonakuna muuna. Tälläkin seikalla oli näet merkitystä)."
Sinullajan tämä ongelma on, ei minulla, koska olen edelleenkin nimimerkki "Leeviläinen"!
"Ehkä se on jonkinlainen identiteettikriisi, ettei kristillisyyteni ole aina kovin vahvoissa kantimissa ja että koen usein läheisyydenpelkoa. Tämä pelko on lähes piinallinen silloin, kun minun odotetaan (muiden tapaan) luontevasti halailevan muita."
Miksi sinun pitäisi halailla? ota etäisyyttä! Tosin fyysinen kosketus joskus on vapauttavaa, mutta ehkä ymmärrän mitä tarkoitat?
"Ei pidä unohtaa sitäkään, että kriisissä on muutoksen mahdollisuus. Tosin koko elämä on pitkä alituisten muutosten jatkumo."
Sitähän se on, vaan moniko sen ymmärtää?
Grüss Gott!
t. aito "Leeviläinen" - Ex-Ade
Leviläinen kirjoitti:
"Ex-Ade 28.1.2009 klo 22.38
Kiitos vastineestasi, Ex-Ade! Olen otettu, että kaltaisesi älykkö viitsii uhrata kallista aikaansa vastaamalla nimimerkkiäni edustavalle yksinkertaisuudelle! Vastineen kirjoittamiseen meni luultavasti sinulta muutama tovi kalliista armonajasta? Tunnustan, että olen persläpi, mutten sinun käyttämäsi perskärpänen? Perskärpäsethät lentelevät Ruotsinlapissa?
"Joskus lapsena katselin kiinnostuneena lehmiä, joiden hännänalusissa pyöri kärpäsiä. Vaikka lehmät miten yrittivät häntäänsä huiskimalla karkottaa kiusaajia, niin aina ne palasivat."
Kaupunkilaisena ja kadun kasvattina en ole koskaan tutustunut lehmiin ja niiden hännänalusiin. Sinulla näkyy olevan siitäkin asiasta suuri tietous? Sallinet tietämättömyyteni?
"Minusta "perskärpänen" on hyvin kuvaava ja tarttui korvaani heti, kun sen ensi kerran kuulin (tällä samalla palstalla tai sen edeltäjällä). Kyllä "persläpi" on paljon solvaavampi tai hävyttömämpi sana kuin "perskärpänen", jonka kaikkia merkityksiä en tiedäkään."
Tieto tuska lisää! Ole huoletta, ei kaikkia suomenkielen termien merkitystä tarvitse ymmärtääkkään!
"Toisin kuin näköjään luulet, nimimerkkisi "Leeviläinen" ei ärsytä minua millään tavalla. Ja mahtaako ärsyttää muitakaan esikoisia?"
En luule mitään, mutta kuitenkin tartuit koukkuun? Katso edelliset viestisi!
"Itse asiassa leeviläisissä kiinnostaa se, millä tavalla he eroavat "oikeista" esikoisista. Hehän ovat esiintyneet julkisuudessa esikoislestadiolaisina, ja vain seurapaikoista ja saarnaajien nimistä on asioista perillä oleva voinut päätellä, mistä seuroista on kysymys. Tämä on aiheuttanut sekaannuksia etenkin ulkopuolisissa."
Jaksat jankuttaa näistä "leeviläisitä"? Kertoisitko mitä he ovat? Muistaakseni Jaakobin poijista oli joku nimeltään Leevi? Tiedätkö muuten mikä oli Jaakobin poikien isän nimi(viite: A. Kivi: Seitsemän veljestä)?
"Kun vanhoillisten kirkkoherra S.L. valmisteli 1990-luvun lopulla lestadiolaisuutta koskenutta väitöskirjaansa, häntä haastateltiin radiossa.
Minussa oli silloin niin paljon puhtia, että etsin S.L:n puhelinnumeron, soitin hänelle ja kysyin, mistä hän oli moisia käsityksiä saanut - tai väärinkäsityksiä."
En tunne miestä S.L? Kuka lieneekin? Ilmeisesti sinä joka olet esikoislaestadiolaisen liikkeen johtavia puhemiehiä, oikaisit mokomaa vääräuskoista hänen harhaoppisten käsitystensä suhteen? Kertoisitko miten kävi?
"S.L. kertoi puhelimessa, että hänen tiedonlähteinään olivat olleet "esikoislestadiolaisen" Lauri Koistisen kirjat. Ja oli hän keskustellutkin tämän kanssa ja saanut vaikutelman asiallisesta ja sivistyneestä ihmisestä. Koistisen ajatukset hän oli sitten hyvässä uskossa yleistänyt koskemaan koko esikoisuutta. Toisaalta leeviläisten nokkamiehiä oleva Lauri Koistinenkin lienee toiminut omasta näkökulmastaan ilman mitään harhaanjohtamisen ajatuksia. Niin vain tapahtui."
Kiitos infosta! Nyt muistinkin, että edelliseeä viestissäni mainitun kirjasen kirjoittaja oli juuri tämä mainitsemasi henkilö! Arvelluttavaa vaan on se, että julkituot henkilöiden nimiä esille tässä foorumissa. Kysyitkö lupaa ao. henkilöltä hänen nimensä julkituomiseen tässä internet-foorumissa?
"Esikoislestadiolaisuus" oli vakiintunut suurehkon liikkeen nimeksi. Kun pienehkö, siitä irtautuneen joukon nokkamies puhuu käsityksiään koko esikoisuuden nimissä, on tilanne vähän samanlainen kuin se, että kirjoittaa ajatuksiaan palstalle jonkun toisen nimimerkin nimissä. Tästä näkökulmasta nimimerkkisi "Leeviläinen" on melkein osuva nimimerkki."
Sallinet minun edellenpitää tämä inha nimimerkkini? Omasihan olet jo vaihtanut?
"Minulla on myös se käsitys, että leeviläiset haluavat esiintyä esikoislestadiolaisina, mutta vain parempina ja alkuperäisempinä kuin valtaryhmä, ja että he ovat pitäneet "leeviläisiksi" nimittämistä jonkinlaisena - etten sanoisi - haukkumisena."
Tähän en minä ainakaan ole syyllinen! Pitäkööt kukin itseänsä toista ihmistä parempana, omathan ovat päänsärkynsä? en tiedä onko joku mainitsemasi "leeviläinen" hurskaampi kuin joku muun ajatussuunnan omaava ihminen? Se, joka on synnitön, heittäkööt ensimmäisen kiven?
"Siksi kun näen nimimerkin "Leeviläinen", olen myös mielessäni kysynyt, ovatko hekin alkaneet kyllästyä sekaannuksiin ja hyväksyä sen, että heitä tällä tavalla nimitetään. Vai onko tämä "leeviläinen" vain jokin poikkeus omassa ryhmässään?"
Sinullahan on selvästi vainoharhaisia ajatuksia?
"Tulee mieleeni eräs oppinut ystäväni, jolla oli hyvin laaja kirjallisuuden tuntemus ja joka puhui aina - hänen ilmaisuaan käyttääkseni - "sivilisoitunein" sanakääntein. Kerran hän suuttui minulle jostakin. "Sinä et ymmärrä hevonpaskaa", hän kivahti vihaisena ja huomasi samassa itsekin sanavalinnaltaan epätavanomaisen tunteenpurkauksensa. Hän suuttui vielä lisää: "Sinun kanssasi menee kielenkäyttökin pilalle", hän sanoi minulle erittäin pahastuneena."
Ymmärän ystäväsi kiivastumisen! Pitkäänkö hän persoonaasi sieti?
"Ehkä olen pilannut sinunkin kielenkäyttösi, "Leeviläinen"? Jos jonakin päivänä huomaat vastanneesi rumasti jollekin ystävällesi,niin minua et voi syyttää. Sinun kertomasi "persläpi" on paljon rumempi sana kuin lehmien ja kirjoittajien kiusaaja "perskärpänen"."
Ole huoletta ja vapaa! Osaan kaikki katukielen termit suomenkielellä ja tarvittassa muullakin.
"Jos joku vaihtaa usein nimimerkkiä, oletat, että kysymyksessä on identiteettikriisi. (En muuten heti huomannut, että sinä, Leeviläinen, olit lainannut nimimerkkiäni, koska en lue vastauskirjoituksia järjestyksessä, vaan ilman muuta pidin nimimerkilläni kirjoittavaa jonakuna muuna. Tälläkin seikalla oli näet merkitystä)."
Sinullajan tämä ongelma on, ei minulla, koska olen edelleenkin nimimerkki "Leeviläinen"!
"Ehkä se on jonkinlainen identiteettikriisi, ettei kristillisyyteni ole aina kovin vahvoissa kantimissa ja että koen usein läheisyydenpelkoa. Tämä pelko on lähes piinallinen silloin, kun minun odotetaan (muiden tapaan) luontevasti halailevan muita."
Miksi sinun pitäisi halailla? ota etäisyyttä! Tosin fyysinen kosketus joskus on vapauttavaa, mutta ehkä ymmärrän mitä tarkoitat?
"Ei pidä unohtaa sitäkään, että kriisissä on muutoksen mahdollisuus. Tosin koko elämä on pitkä alituisten muutosten jatkumo."
Sitähän se on, vaan moniko sen ymmärtää?
Grüss Gott!
t. aito "Leeviläinen"Vai olet sinä otettu, kun kaltaiseni kala ui virityksiisi ja on käynyt "koukkuusi" vastaamalla nimimerkkiäsi edustavalle "yksinkertaisuudelle"?
Mitä väitteitä!
Siinä olet oikeassa, että vastineeni raapimiseen meni jonkin verran aikaa. Enemmän kuin "muutama tovi", olihan se pitkähkö.
Tunnustat olevasi "persläpi" - mitä kaikkia piirteitä itsessäsi sitten tarkoitatkin. Minun tuskin tarvitsee tunnustaa mitään, sillä nämä kielteiset puolethan näkyvät minussa kuin fläkki kesätakin hihassa.
Psykiatri C.G. Jungilla (papin poika) on kiintoisa näkemys siitä, miten jokaisella ihmisellä on "varjonsa". Apostoli Paavalikin näyttää olevan tavallista tietoisempi "varjostaan", kun hän vähän ehkä liioitellenkin sanoo, ettei hänen lihassaan asu mitään hyvää (Room.7:18).
Lähimmäistensä kanssa tulee itse kukin kuitenkin paremmin toimeen, kun pitää "persläpi"-piirteensä ("varjonsa") enimmäkseen pinnan alla. (Niistä on kuitenkin hyvä olla tietoinen).
Minäkin olen kaupunkilainen, mutta päässyt kesäisin tustumaan lehmiinkin, kun meillä kesämökillä haettiin maitoa eräästä maatalosta. Lapset seuraavat usein toisarvoisia asioita, ja minua kiinnostivat ne kärpäset, jopa niin paljon, että vielä nyt aikuisenakin, vuosikymmenien jälkeen, ne muistan.
Olen ihmetellen lukenut täältä mollaavia juttuja Ruotsinlapista ja lapinvanhimmista, enkä ymmärrä, mistä on kysymys. Jo kotona lapsena meillä suhtauduttiin heihin kunnioittavasti, enkä ole muuttanut asennettani. Toki olen kuullut kaikenlaisia kriittisä kannanottoja minäkin, mutta asioita sen paremmin tuntematta olen jättänyt ne omaan arvoonsa.
Kylläpä onkin vaikea kysymys, mikä on Jaakobin poikain isän nimi. Annat vinkiksi Aleksis Kiven "Seitsemän veljestä".
Kysymyksen idean muistat kyllä oikein, mutta nimen väärin. Kiven "lukkari" kyselee näet Juhanin vastausta Sepeteuksen poikain isän nimeksi. (Tarkista vaikka. "Seitsemän veljestä" löytyy internetistä, ja leikkisä kompakysymys on sivulla 284: http://www.digipaper.fi/klassikot/145/).
Et tunne miestä S.L.? Hänet on helppo jäljittää, sillä ei kai vanhoillislestadiolaisten keskuudessa kovin montaa vuonna 1997 väitellyttä teologiantohtoria ole?
En ollut varma, tekeekö väitöskirja opinnäytteenä kenestäkään vielä julkisuuden henkilöä, joten käytin nimikirjaimia hänestä kertoessani. Onhan mainitsemastani radio-ohjelmastakin pitkä aika, noin kaksitoista vuotta.
Kirjoja kirjoitellut Lauri Koistinen taas on eri asia - sikäli kuin ei ole kysymys hänen yksityiselämästään, vaan ainoastaan niistä näkemyksistä ja tiedoista, joita hän on esittänyt myös teksteissään.
Turha sinun on minulle naljailla, että olen "esikoislaestadiolaisen liikkeen johtavia puhemiehiä". Oletko tosiaan sitä mieltä, ettei kukaan rivikristitty saa puolustaa omaa viiteryhmäänsä ja sen mukaista identiteettiään ja siis minä omaa esikoisuuttani? Ja onko ssinusta vielä pahempaa, jos joku nainen ottaa semmoisia valtuuksia? Onko kaiken on tapahduttava "johtavien puhemiesten" kautta?
Olin kyllä puhelinyhteydessä S.L.:n kanssa, mutta siinä taisi käydä niin, että se olikin hän, joka soitti minulle. Aiemmin mainitusta radio-ohjelmasta närkästyneenä kirjoitin siitä näet mielipidejutun, jota tarjosin suureen päivälehteen. Onhan oppineilla ihmisillä, varsinkin väitöskirjan tehneillä, yleensä paljon asiantuntijavaltaa, ja se näyttää ulottuvan sellaisiinkin asioihin, joista kertomiseen heidän asiantuntemuksensa ei aina riitä.
Lehti ei kuitenkaan julkaissut tekstiäni, joten - vähän turhautuneena - lähetin sen S.L.:lle itselleen, yhteystietoineen kaikkineen, saatuani hänen osoitetietonsa jostakin.
Hän sitten soitti minulle päin. Puhelu käytiin ystävällisen asiallisessa hengessä. Minulle jäi hänestä kaiken kärjekkään närkästelyn jälkeen lopultakin hyvin myönteinen käsitys. Eli tekevälle sattuu.
"Sallinet minun edellenpitää tämä inha nimimerkkini? Omasihan olet jo vaihtanut?" kysyt.
Mitä tapahtuisi, jos sanoisin, että en salli?
Ei varmaan mitään.
Ilmeisesti olisit vastustuksestani huolimatta edelleen "Leeviläinen" (tai "Leviläinen"), ilmeisen mieltyneenä esikoispiireissä hiukkasen provon hajuiseen (inhaan) nimimerkkiisi.
"Ymmärän ystäväsi kiivastumisen! Pitkäänkö hän persoonaasi sieti?" kysyt. Siitä on kulunut jo paljon aikaa. Mutta kyllähän siinä muutama vuosi meni, puolin ja toisin sietämisessä ja kärsivällisyyttä opetellessa.
"Sinullahan on selvästi vainoharhaisia ajatuksia?" kirjoitat ja teet kyllä vähän liian nopeita johtopäätöksiä.
Voi ehkä näyttää vainoharhaiselta, jos joku ei jostakin asiasta tiedä juuri mitään, mutta yrittää pienten huomioiden perusteella tehdä johtopäätöksiä johonkin suuntaan siinä toivossa, että eteen tulee taas uusia pieniä havaintoja, jotka vahvistavat omaa käsitystä - tai sitten eivät. Näinhän ihmisillä on taipumus toimia, kun he yrittävät olla perillä siitä, mitä ympärillä tapahtuu, ja kun tietoa ei juuri ole.
Pakko on nauraa: Vai saan minä olla "huoletta ja vapaa", että osaat kaikki katukielen termit suomenkielellä ja tarvittaessa muullakin. Osaat kyllä jo varsin hyvin vierasta kieltä, jos taidat sillä hävyttömyydetkin. (Minun sen sijaan täytyy käyttää apuna sanakirjoja. Niistä nykyään löytyy kyllä kaikenlaista vanhan aatamin avuksi tarvittaessa. Vanhemmat sanakirjat ovat tässä suhteessa paljon köyhempiä, kaikessa siivoudessaan).
Kirjoitat: "Miksi sinun pitäisi halailla? ota etäisyyttä! Tosin fyysinen kosketus joskus on vapauttavaa, mutta ehkä ymmärrän mitä tarkoitat?"
Juuri sitä olen jo pitkään tehnyt: ottanut etäisyyttä. Erilaisuudestani melkein syyllisyyttä tuntien olen seurannut, miten muut ovat seurojen lopulla halailleet toisiaan ja taputelleet tai naputelleet toisiaan rauhoittavasti selkään syntejä anteeksi saarnatessaan kuin haluten sanoa, että "kaikki hyvin, kaikki hyvin - synnit ovat anteeksi, kaikki hyvin". Minulla vain on usein läsnäoleva läheisyydenpelkoni, jonka toinen vaistoaa kyllä kohta. Läheisyyteni ei siksi myöskään rauhoita, vaan pikemminkin saa myös toisen jännittymään. Tunteet näet tarttuvat. Niin se on.
Gottes Segen und alles Gute. (Hier schreibe ich doch lieber auf Finnisch. U.a. weil meine Deutschkentnisse eingerostet sind). - Ex-Ade
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192460- 1482214
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292132Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522109Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti201674Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871583Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961506- 2771388
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131369- 1301346