Palleatyrä ja refluksi

potilas cilly

on samaa asia,moni ei tiedä.

12

2343

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin on

on pahempi

• mutta ...

ei palleatyrää joten täälläpäin ei
      o sama.

• cilly sama

minulle näin,...palleatyrä selviää vatsalaukun tähystyksessä ja vaivan nimi on refluksi.

• Laryngo
        cilly sama kirjoitti:

minulle näin,...palleatyrä selviää vatsalaukun tähystyksessä ja vaivan nimi on refluksi.

Palleatyrä pitäisi näkyä tähystyksessä,
        refluksiakin varmaan on jos lääkäri näin
        epäilee.

Kannattaa googlata perussivuja liittyen noihin refluksiin sekä palleatyrään - sivuilta käy
        niiden välinen suhde aika selkeästi ilmi.
        Tässä esim Gastrolab sivuilta lainaus:

"Sen takia voi olla aiheellista tutkia onko ruokatorvessa näkyvää tulehdusta, ja onko potilaalla hiatushernia, eli palleatyrä, joka selvästi altistaa refluksiin. Samalla voidaan poissulkea muut näissä elimissä esiintyvät taudit."

• Minulla on todettu palleatyrä gastroskopiassa. Ikinä ei ole refluksi vaivaa ollut.
      Ei kaikki ole niin mustavalkoista.

• sama!!!!

Kävin nielasemassa "letkun"oli palleatyrä,tulehdus,vaivan nimi on refluksi,kertoi vielä kerran erikoislääkäri minulle,minä luotan siihen.

• ihan tarkalleen
        sama!!!! kirjoitti:

Kävin nielasemassa "letkun"oli palleatyrä,tulehdus,vaivan nimi on refluksi,kertoi vielä kerran erikoislääkäri minulle,minä luotan siihen.

mitä se lääkäri sanoi ...
        usein tässä yhteydessä ihmiset
        tuppaa yhdisteleen lauseita ja tän
        takia tulee vääriä mielikuvia ...
        joskus tosin lekuritkin on hieman
        epämääräisiä.

• Laryngo
        sama!!!! kirjoitti:

Lukaise nuo isolla kirjoitetut kohdat:

"Taudin syyt

Refluksitaudin synnylle tarvitaan kaksi edellytystä. Toinen on mahalaukun tuottama ja erittämä suolahappo, toinen on huonosti toimiva ylempi mahaportti, jonka kautta hapan mahaneste pääsee ruokatorveen. Vaikka ihmisellä on selvä liikahappoisuus, niin hän ei saa mitään ruokatorven tulehdusta, jos ylempi mahaportti selviää tehtävästään estää hapon pääsy ylöspäin.

PALLEATYRÄ on tavallisin syy siihen, että ylemmän mahaportin toiminta huononee. PALLEATYRÄLLÄ TARKOITETAAN ETTÄ PIENI OSA MAHALAUKUSTA ON TYÖNTYNYT PALLEAN YLÄPUOLELLE RINTAONTELOON. Ylempi mahaportti sijaitsee normaalisti palleatasossa, ja saa tukea pallealihaksesta, mutta kun on palleatyrä, niin mahaportti ei saa tukea, eikä selviä tehtävästään. Jos samalla mahalaukun ja vatsaontelon sisäinen paine nousee, saattaa refluksista tulla huomattavan runsas.

Seuraavat tekijät ovat näin ollen omiaan pahentamaan refluksitautia:
        - tekijät, jotka lisäävät mahalaukun suolahapon eritystä.
        - tekijät, jotka vähentävät ylemmän mahaportin voimaa
        - tekijät, jotka nostavat mahalaukun ja vatsaontelon sisäistä painetta.
        "

• Laryngo
        Laryngo kirjoitti:

Lukaise nuo isolla kirjoitetut kohdat:

"Taudin syyt

Refluksitaudin synnylle tarvitaan kaksi edellytystä. Toinen on mahalaukun tuottama ja erittämä suolahappo, toinen on huonosti toimiva ylempi mahaportti, jonka kautta hapan mahaneste pääsee ruokatorveen. Vaikka ihmisellä on selvä liikahappoisuus, niin hän ei saa mitään ruokatorven tulehdusta, jos ylempi mahaportti selviää tehtävästään estää hapon pääsy ylöspäin.

PALLEATYRÄ on tavallisin syy siihen, että ylemmän mahaportin toiminta huononee. PALLEATYRÄLLÄ TARKOITETAAN ETTÄ PIENI OSA MAHALAUKUSTA ON TYÖNTYNYT PALLEAN YLÄPUOLELLE RINTAONTELOON. Ylempi mahaportti sijaitsee normaalisti palleatasossa, ja saa tukea pallealihaksesta, mutta kun on palleatyrä, niin mahaportti ei saa tukea, eikä selviä tehtävästään. Jos samalla mahalaukun ja vatsaontelon sisäinen paine nousee, saattaa refluksista tulla huomattavan runsas.

Seuraavat tekijät ovat näin ollen omiaan pahentamaan refluksitautia:
        - tekijät, jotka lisäävät mahalaukun suolahapon eritystä.
        - tekijät, jotka vähentävät ylemmän mahaportin voimaa
        - tekijät, jotka nostavat mahalaukun ja vatsaontelon sisäistä painetta.
        "

terveyskirjastosta löytyy myös (lääkäri)P.Mustajoen 2007 kirjoittama artikkeli "Refluksitauti".

Linkki: www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00072

Tässä pätkä siitä:

Syyt
        Refluksitauti johtuu melkein aina ruokatorven alaosassa olevan sulkijalihaksen huonosta toiminnasta. Sen seurauksena mahalaukun hapanta sisältöä pääsee ruokatorven puolelle, mikä tuntuu närästyksenä. Sulkijalihaksen toimintaa voivat heikentää rasvainen ruoka ja tupakointi. Ylipaino lisää selvästi refluksia ja siihen liittyviä oireita, ks. tutkimusnäyttö 2.

Myös PALLEATYRÄ voi häiritä sulkijalihaksen toimintaa. PALLEATYRÄ liittyy pallealihaksessa sijaitsevaan aukkoon, jonka kautta ruokatorvi kulkee. Jos aukko löystyy, mahalaukun yläosa voi tunkeutua sen kautta osittain rintaontelon puolelle, jolloin syntyy palleatyrä. Tyrä voi häiritä sulkijalihaksen toimintaa. Etenkin silloin, kun REFLUKSITAUTI on vaikea, potilailla todetaan YLEENSÄ MYÖS PALLEATYRÄ. On kuitenkin huomattava, että PALLEATYRÄ EI LÄHESKÄÄN AINA AIHEUTA REFLUKSITAUTIA. Ruokatorven aukko löystyy iän mukana, minkä seurauksena puolella yli 50-vuotiaista todetaan palleatyrä. Heistä vain osalla on refluksitauti.

• Laryngo kirjoitti:

terveyskirjastosta löytyy myös (lääkäri)P.Mustajoen 2007 kirjoittama artikkeli "Refluksitauti".

Linkki: www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00072

Tässä pätkä siitä:

Syyt
        Refluksitauti johtuu melkein aina ruokatorven alaosassa olevan sulkijalihaksen huonosta toiminnasta. Sen seurauksena mahalaukun hapanta sisältöä pääsee ruokatorven puolelle, mikä tuntuu närästyksenä. Sulkijalihaksen toimintaa voivat heikentää rasvainen ruoka ja tupakointi. Ylipaino lisää selvästi refluksia ja siihen liittyviä oireita, ks. tutkimusnäyttö 2.

Myös PALLEATYRÄ voi häiritä sulkijalihaksen toimintaa. PALLEATYRÄ liittyy pallealihaksessa sijaitsevaan aukkoon, jonka kautta ruokatorvi kulkee. Jos aukko löystyy, mahalaukun yläosa voi tunkeutua sen kautta osittain rintaontelon puolelle, jolloin syntyy palleatyrä. Tyrä voi häiritä sulkijalihaksen toimintaa. Etenkin silloin, kun REFLUKSITAUTI on vaikea, potilailla todetaan YLEENSÄ MYÖS PALLEATYRÄ. On kuitenkin huomattava, että PALLEATYRÄ EI LÄHESKÄÄN AINA AIHEUTA REFLUKSITAUTIA. Ruokatorven aukko löystyy iän mukana, minkä seurauksena puolella yli 50-vuotiaista todetaan palleatyrä. Heistä vain osalla on refluksitauti.

Minulla on löysä mahaportti, synnynnäisenä. Minulla ei ole refluksia..siis ei nouse mahahapot ylös. Ei ole koskaan närästystä yms. vaivoja.
        Eli palleatyrä on, ei refluksia!

• Nimetön

Käykää lääkärissä, pyytäkää närästyslääke resptiä esim.ZOLT se on suhteellisen edullinen. Sillä saa ainakin närästyksen hallintaan. Itselläni on palleatyrä ja refluksitautikin (ruokatorven tulehdus)on ollut.

• käyny

jo lääkärissä joka kerto
        ton tiedon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      27
      3505
    2. Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen

Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      2720
    3. Kuka? Riehui valtuuston kokouksessa tänään ?

Onko puolangan puolesta porukkaa. Vaikuttaa siltä. Sairasta.
      Puolanka
      118
      2662
    4. Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen

Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      2338
    5. Toivoisitko Rakas vielä?

Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.
      Ikävä
      77
      1742
    6. Kuka oli töllöntyön tekijä?

Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt
      Pieksämäki
      16
      1717
    7. Ihan pieni näkeminen vaan

👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥
      Ikävä
      50
      1668
    8. Sointu Borg tilittää - Ei suostu enää tähän työhön: "Katastrofi"

Sointu Borg on mediapersoona, joka löi itsensä läpi Diili-realityssä. Borg on monipuolinen tekijä: mediapersoona, juonta
      Suomalaiset julkkikset
      26
      1616
    9. Keskustelua kasteesta

You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti
      Kaste
      400
      1325
    10. Jos saisit antaa yhden neuvon

jälkikasvullesi elämää varten, niin minkä antaisit?
      Sinkut
      141
      1312
    Aihe